#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_سوم
🔹حقیقت امتحان خداوند از حضرت زهرا(س)چه بوده است؟
🔸خداوند متعال، حکیم است و عادل؛ و متناسب با ظرف هر کسی او را امتحان میکند، امتحان هر کس متناسب با شخصیت اوست و بیش از عهده او نیست.
💠امتحانات خداوند دو نوع است:عمومی؛ خصوصی
🔺#امتحان_عمومی
شامل همه بندگان روی زمین میشود، که همان عهد بندگی است.
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاتَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
ای فرزندان آدم، مگر به شما سفارش نکردم که بردگی شیطان را نکنید؛ که او دشمنی آشکار برای شماست. یس ۶۰
🔺#امتحان_خصوصی
گاهی خداوند از خواص درگاهش عهد و امتحانی میگیرد، که این عهد غیر از آن عهد عمومی(عهد بندگی) است.
این عهد، عهد اقامه بندگی است. در واقع اینان مجرای هدایت و فیض الهی هستند و بار هدایت و شفاعت را به دوش میکشند. اینان معبری، شاهراهی یا جاده ای را ترسیم نموده تا بندگان خداوند از این جاده حرکت و از وادی ظلمت عبور کرده و به نور برسند.
♨️امتحان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) #عهد_خصوصی_اقامه_بندگی در بین عالم است.
🔸حضرت زهرا(س) لباس بشر پوشید و همنشین خاکیان گردید، تا این خاکیان از طریق وجود مقدس و نازنین ایشان به افلاک رسیده و با ایجاد معبر بندگی، آنان را از ظلمت و ضلالت به سمت توحید رهسپار نماید.
🔸#قرآن_کریم، وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) را بعنوان یک مجرا و معبر هدایت معرفی میکند:
اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
«الله»،نور آسمانها و زمین است. توصیف نورِ (هدایتگرِ) او، مانند این (تشبیه) است که چراغی در محفظهای در دیوار قرار داشته باشد؛ آن چراغ، در بلوری هست، (و) آن بلور همچون ستارهای درخشان است. (آن چراغ،) از (روغن) درخت پربرکت زیتون شعلهور میشود که (آن درخت،) نه در شرق (باغ) است (که عصر آفتاب نخورد) و نه در غرب (که صبحگاه از آفتاب بینصیب باشد؛ بلکه در وسط باغ قرار دارد و تمام روز آفتاب میخورد و میوهای عالی و روغنی خالص دارد. چنان) روغنش (خالص و درخشان است که) نزدیک است (حتی) بدون اینکه آتشی به آن برسد، نورافشانی کند. این نور، در نهایتِ روشنایی و تابندگی ست. (آری،) خدا هر کس را که بخواهد، با نور خود هدایت میکند، و خداوند، حقایق و سخنان مهمی را برای مردم بیان میکند. خدا همه چیز را بهخوبی میداند.نور۳۵
🔸طبق روایات ما، منظور از چراغدان که در این آیه آمده است وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) است، یعنی نور وجود حضرت رسول(ص) از طریق وجود فاطمه زهرا(س) منتشر میشود، امامی بعد از امام، مولود فاطمه است و اینها باعث هدایت بشریت میشوند، لذا وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) میشود چراغدان هدایت و هر چه هدایت هست، هر چه نورانیت هست از این وجود ساطع میشود و کل عالم را در بر میگیرد.
در روایات آمده که خداوند میفرماید: «فاطمه از نور من است» و نوری جدای از نور من نیست، نور فاطمه بود که بر طور سینا جلوه کرد و موسی را مدهوش نمود.
📚#الكافي؛ج۱؛ص۱۹۵
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_چهارم
🔷 با توجه به مباحث جلسه قبل (آیه ۳۵ سوره مبارکه نور) تمام هدایت در خانه ای است که آن چراغدان در آن خانه است.
🔸فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
(آن نور هدایت،) در خانههایی ست که خدا اجازه داده (شأن و منزلت) آنان رفعت یابد و نام او در آنجا برده شود. (مردانی بزرگ) صبح و شام، در آن (خانه)ها، او را (از هر عیب و نقصی) پاک و منزّه میشمرند.نور۳۶
🔸رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ
مردانی که هیچگونه تجارت و داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و کامل و بینقص بهجای آوردن نماز و انفاق کردن (واجب یا مستحب) بازنمیدارد؛ (آنان) از روزی میترسند که دلها و چشمها(ی غافل)، زیر و رو (و بس هوشیار) میشود.نور۳۷
⤵️یعنی
🔸یعنی وقتی در خانه امن #حضرت_زهرا_(س) و فرزندان او باشید، حتی تجارت شما نیز عبادت است، بیع شما ذکر خداوند است، اما اگر خارج از این خانه باشید، خارج بیتی که چراغدان در آن است، حتی عبادت هم لهو و لعب است.
🔸یعنی در این عالم هر جا #عَلَم_هدایت بلند شود، اگر این #عَلَم_هدایت به نحوی به بیت حضرت زهرا(س) برسد، آن عَلَم، هدایت است و الا ضلالت است.
🔸اگر در محیط ولایت اهل بیت و حضرت زهرا(س) قرار بگیرید، غفلت بیرون می رود و همه چیز میشود عبادت؛ و کم کم از ظلمت به سمت نور سیر پیدا خواهید کرد.
🔸اگر خارج این بیت بروید و از محیط ولایت فرزندان حضرت زهرا(س) خارج شوید کم کم نور ضعیفی از فطرت که در وجود هر انسانی هست، خاموش میشود.
⤵️قرآن می فرماید:
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
خداوند، (تنها) سرپرست مؤمنان است که آنان را از تاریکیها خارج میکند و به نور میرساند. و سرپرستان کافران، طغیانگران هستند که آنان را از نور خارج میکنند و به تاریکیها میرسانند. آنان، اهل آتشاند (و) همیشه در آن خواهد ماند.بقره۲۵۷
🔸این #چراغدان وجود مبارک #حضرت_زهرا_(س) است و این وجود، بحدی ارزشمند است که #یازده_امام از بطن و متن این خانه رشد کرده و این عالَم را به سمت هدایت رهنمود میکنند.
🔸روایت:جابر میگوید از امام صادق(ع) سوال کردم.
أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتْ اَلزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي وَ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي وَ يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي .
وجه تسميه حضرت زهرا(س) را از ابى جعفر (عليه السّلام) سوال کردم، فرمود: كه خداى تعالى خلق كرد زهرا را از نور عظمت خود چون آن نور درخشيدن گرفت تمام آسمانها و زمين را روشن گردانيد و چشمهاى ملائكه بىنور گشت بيكبار بسجده افتادند و گفتند اى اله و سيد ما اين چه نور است؟ وحى آمد بايشان كه اين نوريست از نور من كه ساكن گردانيده بودم آن را در سماء خود و آفريده از عظمت خود كه بيرون آورم او را از صلب پيغمبرى از پيغمبران خودم كه تفضيل نهادهام او را بر جميع انبيا و از اين نور بيرون آرم امامانى كه قيام نمايند بأمر من و هدايت كنند خلق را بحق من و خليفه باشند در زمين من بعد از انقضاى وحى من.
📚 #الامامه_و_التبصره_من_الحیره
علی بن حسین بن بابویه قمی صدوق اول
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_پنجم
🔷در مقابل آیه ۳۵ سوره مبارکه نور، آیه ۴۰ سوره نور قرار داده شده است؛ یعنی قرآن صف آرایی #دستگاه_ظلمت را در مقابل #چراغدان_نور بیان میکند.
أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ
یا (اعمالش) مانند تاریکیهایی در دریایی عمیق است که امواجی (بزرگ) آن را پوشانده است؛ که روی آن امواجی (دیگر) قرار دارد، (و) بر فراز آن، ابرهایی (تاریک) قرار دارد؛ تاریکیهایی که برخی روی، برخی دیگر قرار گرفتهاند؛ (بهگونهای که) اگر (شخصی در آن دریا) دستش را بیرون آورد، بهدشواری آن را میبیند. (آری،) کسی که خدا برایش نوری قرار نداده، هیچ نوری نخواهد داشت.نور۴۰
⤵️یعنی
🔸یعنی اگر به دستگاه نور حضرت زهرا(س) راه پیدا نکنید؛ در معبر حضرت زهرا(س) قرار نگیرید؛ و در محیط امن حضرت زهرا (س) حرکت نکنید؛ این ظلمت بحدی ظلمت عمیقی است که امکان نجات با ابزار و امکانات خود، فراهم نیست.
🔸در روایات ما آمده است، اگر بخواهید از این وادی ظلمت، وادی ولایت طاغوت، وادی سقیفه و فراعنه نجات پیدا کنید، جز با کشتی نجات، امکان نجات نخواهید داشت. کسی نمیتواند ادعا نماید در این دریای ظلمت شنا کرده و با امکانات خود، خود را نجات خواهد داد.
🔸برای نجات باید دست به دامان #اهل_بیت شد، باید دست به دامان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) و اولاد او شد، تا ما را از این ظلمات رهانیده و از این حجابها بیرون ببرند.
💢بخش دوم زیارتنامه وظیفه مومنین نسبت به حضرت زهرا(س)
🔸بخش دوم زیارتنامه، در خصوص وظیفه ما در مقابل این نسیمی است که از وادی حضرت صدیقه طاهره وزیده و ولایتی که از ناحیه ایشان کل عالم را در برگرفته و هدایتی که از وجود ایشان ساطع گردیده است، میباشد.
🔸وظیفه ما در این زیارتنامه مشخص گردیده است. میبایست (۷) خصوصیت را در خود ایجاد نموده، سپس به مقام تصدیق رسیده تا زمینه هدایت توسط حضرت زهرا(س) که حرکت از وادی ظلمت به سمت نور است برایمان فراهم گردد.
🔸ما خداوند، پیغمبر و ملائکه را شاهد میگیریم که این (۷) خصوصیت را داریم:
1⃣ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ
من از آنکس راضیم که شما از او راضی هستید
2⃣ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ
خشمگینم از هر که شما از او خشمگین هستید.
3⃣ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ
بیزارم از آنکه شما از او بیزارید
4⃣ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ
دوستم با آنکه شما با او دوستید
5⃣ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ
و دشمنم با هر که شما با او دشمنید
6⃣ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ
ناراضیم از هر که شما از او ناراضی هستید
7⃣ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ
و محبوب من است هر که محبوب شماست
وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً
و بر صدق گواهی من خدا کافی است که گواه و محاسب و جزا دهنده و ثواب بخشنده است.
🔸این(۷) خصوصیت یعنی مرزبندی عظیمی که تا قیامت مطرح شده است، یعنی اگر میخواهید هدایت حضرت زهرا(س) شامل حال شما گردد باید با حضرت فاطمه زهرا (س)همراه شوید، اگر همراه شدید یعنی شما تصدیق کننده اید.
🔸در وادی توحید #تصدیق از مقامات بسیار مهم است.
امام صادق (ع):إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُوا حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُوا حَتَّى تُسَلِّمُوا
امام صادق(ع)فرمود: شما صالح نباشيد جز اينكه معرفت پيدا كنيد و معرفت نيابيد جز اينكه تصديق كنيد و #تصديق نكنيد جز اينكه تسليم باشيد.
📚#الکافي(ط - الإسلامیة)، ج1، ص181
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_ششم
🔷رابطه شب قدر و حضرت زهرا(س)
🔸«رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در عالم رؤیا مشاهده فرمودند، که بنی امیه از منبرها بالا می روند، از دیدن این رؤیا بسیار ناراحت شد و خدای تعالی به آن حضرت وحی کرد از خوابی که دیده ای ناراحت مشو، زیرا آنچه به آنها داده شده است نتیجه دنیای آنهاست و از آخرت نصیبی ندارند. بعد از خوابى كه رسول خدا (ص) دید، خداوند تبارک و تعالى براى تسلیتش #سوره_قدر را نازل كرد (و در آن فرمود #شب_قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى امیه است )»
🔸اگر کسی به شب قدر روی نیاورد، در این شبِ تاریک هزارماهه میماند. افرادیکه حضرت زهرا(س) را تصدیق نکردند، با تمام ریاضت ها، اخلاقها و زحماتی که میکشند، در راه مانده اند و راه بجایی نمیبرند. لیکن کسانیکه بدنبال حضرت حرکت کردند، حضرت را تصدیق نموده و با وی ماندند، حضرت آنها را وارد وادی #بیت_نور میکند و در واقع آنها را ملحق میکند.
🔸 هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً
آیا بُرههای از روزگار بر انسان سپری شده که چیز قابل یادآوری و نام بردن نبوده باشد؟انسان۱
⤵️در این آیه
دستگیری و شفاعت حضرت زهرا(س) مطرح شده است، لیکن دستگیری و شفاعت ایشان به این معنی است که حضرت کسانیکه تصدیق نمایند و جزو مصدقین باشند، دستشان را گرفته و به وادی طهارت و ابرار میرساند و مورد هدایت و شفاعت خود قرار میدهند.
🔸عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّـهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً
(شراب آن جام، از) چشمهای(ست) که بندگان (خاصِ) خدا از آن مینوشند، و هر جا و هر گونه که بخواهند، آن را از زمین میجوشانند و جاری میکنند.
⤵️در این آیه
عبادالله یعنی اهل بیت(ع)؛ ساقی این چشمه اهل بیت(ع) هستند. خودشان چشمه را میجوشانند. رسیدن به حقیقت توحید و طهارت و نجات از شرک و تعلق به غیرخدا که امری است بسیار دشوار، از این طریق ممکن است. اگر این معبر ( اهل بیت ع) نبود همه در وادی ظلمات غرق میشدند، در واقع حضرت زهرا (س) تمام کائنات را از این مسیر به سمت هدایت میبرند.
🔸وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً
و با وجود علاقه به غذا، آن را به بینوا و یتیم و اسیر میدهند. انسان ۸
⤵️ واقعیت در این آیه
این است که کل افراد در این عالم یا مسکین اند، یا فقیرند، یا اسیر.
اگر از سر سفره اطعام اهل بیت(ع) محروم شویم به هیچ چیز نمیرسیم.
🔸همانطور که در سوره دهر آمده است باید در مقابل حضرت زهرا(س) خود را مسکین، فقیر و اسیر فرض کنیم(در واقع حقیقت بدین گونه است). میبایست از طعام اهل بیت(ع) ارتزاق کنیم، از طعام حضرت زهرا(س) که نور هدایت است ارتزاق کنیم تا در بیت نور قرار بگیریم.
🔸موضوع درگیری حضرت زهرا(س)، #فدک نبود، حضرت زهرا(س) دیدند در این عالم عده ای هستند که میخواهند عباد خداوند را به سمت ظلمت ببرند و مردم را به سمت کفر سرپرستی نمایند. در واقع نزاع ایشان بر سر فدک نیست، نزاع بر سر توحید و کفر است، موضوع صرفاً بر سر مدیریت سیاسی جامعه نبود، مدیریت سیاسی جامعه یک ضلع کوچک این قضییه بود، در واقع آنها میخواستند عباد خداوند را در ظلمات بَعضُها فُوق بَعْض ببرند که حضرت زهرا(س) با انجام مرزبندی بین حق و باطل و ایجاد معبر تا روز قیامت و با نثار جان خود آن بلا را متحمل شدند.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
جلسه نود و ششم کتاب کشف المراد.mp3
13.58M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و ششم
موضوع:رزق و نرخ بازار
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
جلسه نود و هفتم کتاب کشف المراد.mp3
25.64M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و هفتم
موضوع:نُبُوَّت عامه
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
جلسه نود و هشتم کتاب کشف المراد.mp3
24.51M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و هشتم
موضوع:حُسْن بعثت
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_هفتم
🔷محبت به حضرت زهرا(س) با توجه به اهداف ایشان، چگونه باید باشد؟
🔸در خصوص زیارتنامه حضرت زهرا(س) که در مباحث قبلی مطرح شد، میتوان نتیجه گرفت که درگیری حضرت زهرا(س) با آن جمعیت، صرفاً درگیری بر سر #مسأله_فدک و #زعامت_سیاسی جامعه نبوده، بلکه افق دید حضرت بسیار عمیق تر و وسیع تر بوده است. مسأله بین توحید و غیر توحید، مسأله بین حق و باطل بوده است. در واقع حضرت زهرا(س) با حرکت خویش مرزی بین حق و باطل کشیده و تا قیامت بین حق و باطل فاصله انداختند. ایشان مسیر هدایت و حق را برای رهجویان حق باز کردند.
🔸در ذیل اهداف کلان حضرت زهرا(س) که در موارد فوق به آن اشاره کردیم، مسأله زعامت سیاسی جامعه، مسأله فدک و مسأله غصب هم مطرح شده است. اما نگاه کلان حرکت حضرت زهرا(س) نگاهی است بین حق و باطل. حرکت شخصی مانند حضرت زهرا(س) را نباید منحصراً در یک مسیر سیاسی صرف تلقی کرد. بلکه مسائل سیاسی زیرمجموعه اهداف اصلی و کلان وی میباشند.
🔸معنای #محبت_به_اهل_بیت(ع)چیست؟
وقتی ما میگوییم محبت نسبت به اهل بیت یعنی #اطاعت_از_اهل_بیت(ع). هر چند در اطاعت گاها کوتاهی، سرپیچی و تخلف نیز دیده میشود.
🔸وَ عَنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ اَلْمَوَاطِنِ اَلْمَوْتُ وَ اَلْقَبْرُ وَ اَلْمِيزَانُ وَ اَلْمَحْشَرُ وَ اَلصِّرَاطُ وَ اَلْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ اِبْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا .
سلمان فارسى گفت پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: اى سلمان هر كه فاطمه را دوست بدارد او در بهشت با من خواهد بود و هر كه دشمن بدارد در جهنم. سلمان! دوستى فاطمه در صد جايگاه سود ميبخشد كه سادهترين اين جايگاهها مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه است هر كه دخترم فاطمه از او راضى باشد من از او راضيم و هر كه من از او راضى باشم خدا از او راضى است و هر كه فاطمه بر او خشم بگيرد من بر او خشم ميگيرم و هر كس من بر او خشم بگيرم خدا بر او خشمگين است. سلمان واى بر كسى كه او را ستم نمايد و ستم بر ذريه و شيعيانش كند.
🔸از مجموعه روایات و آیات میتوان استفاده نمود که هر جا سخن از «نار» است، یعنی اولیاء طاغوت، حکومت طاغوت و حکومت ظلمت و تاریکی. و هر جا سخن از «جنت» است یعنی اولیاء حق، حکومت نور و روشنایی. بعبارتی هر چیزی که ما در قیامت با آن برخورد میکنیم چیزی است که در این دنیا داشتیم و در آنجا ظهور میکند. اگر در این دنیا تحت ولایت نور بودیم، آنجا در بهشت هستیم؛ بهشت همان ولایت نور است. اگر در این دنیا تحت سرپرستی طاغوت بودیم، آنجا در آتش«نار» قرار میگیریم.
📚#بحار_الأنوار،ج۲۷، ص۱۱۶
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_هشتم
🔷معرفت وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س)
🔸نکته حائز اهمیت این است که علت تاکید ما بر روی #معرفت چیست؟
#معرفت_خوراک_انسان_است. خوراک تَن، تمام چیزهایی است که از زمین میروید و تمامی حیوانات و گیاهان از آن ارتزاق نموده و از نور خورشید استفاده مینمایند. انسانها نیز از زمین ارتزاق نموده و از نور خورشید استفاده میکنند و در واقع در حال تامین خوراک تَن هستند.
🔸نیازهای فیزیولوژیک بین انسان و سایر حیوانات مشترک است، اگر انسان صرفاً در این حیطه زندگی نماید، فرقی بین انسان(اشرف مخلوقات) و سایر حیوانات وجود ندارد.
🔸زمانی میتوان بین انسان و سایر حیوانات تفاوت قائل شد که انسان غذای انسانیت خود را بخورد، در اینصورت است که انسانیت رشد میکند.
🔸زمانی انسان پا به عرصه وجود میگذارد، سیر تکاملی بتدریج آغاز میشود، در مسیر تکاملی قوه به فعلیت تبدیل میشود. عنصری که قوه انسان را تبدیل به فعلیت مینماید، #معرفت نام دارد.
🔸اگر معرفت خوراک روح بشود، روح به سمت انسانیت رشد کرده و بتدریج به بارگاه انسانیت تشرف پیدا میکند، و بقدری لطیف و مقدس میشود که تمام ملائکه آسمان و زمین در مقابلش #کرنش_و_خضوع مینمایند.
🔸معرفت فضیلتش بالذات است بالغیر نیست، یعنی معرفت؛ خود، هدف است. معرفت به «ما هِیَ هِیَ» فضیلت دارد، معرفت، بعنوان مقدمه ای برای چیزهای دیگر نیست. معرفت خودش #رزق است.
🔸وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ
و (تقدیر) رزق و روزیِ شما و آنچه وعده داده میشوید، در آسمان است. ذاریات۲۲
🔸فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ
بنابراین، انسان باید به غذایش توجه کند؛
عبس۲۴
🔸الإمامُ الباقرُ(ع)في قَولهِ تعالى: «فَلْيَنْظُرِ الإنْسانُ إلى طَعامِهِ»: عِلمِهِ الّذي يَأخُذُه مِمَّن يَأخُذُه.
امام باقر(ع) درباره آيه «انسان بايد به خوراك خود بنگرد» فرمود: يعنى دانشى را كه مى آموزد، مواظب باشد از چه كسى فرا مى گيرد.
🔸#طعام_انسان، معرفت است. لذا به هر اندازه که بفهمی و به هر اندازه با معرفت مأنوس باشی؛ به همان اندازه رشد میکنی و انسان هستی، چه بسا کسی ۱۰۰ سال در این دنیا زندگی کند و حیوان بمیرد.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_نهم
🔷انسان به معرفت زنده است.
🔸در جلسه قبل گفته شد که خوراک انسان، #معرفت است، انسان به معرفت زنده ست، حیات انسانی مرهون معرفت اوست. به هر اندازه انسان معرفت داشته باشد، به همان اندازه حیات انسانی دارد و زنده ست، به همان اندازه ای که انسان زنده ست، آثار حیاتش بیشتر و تاثیرش در عالم قوی تر است. انسان به جایی میرسد که آنقدر حیات او، زندگی او و هستی او قوی میشود که در عالم میتواند #تصرف نماید.
🔸انسان وقتی در وادی #توحید قدم برمیدارد، در وادی اول توحید؛ اثبات احدیت و واحدیت حضرت حق را مینماید. یعنی نفی شریک بیرونی و نفی ترکیب درونی. از یک طرف اثبات میکند #واجب_الوجود مرکب نیست و از طرفی اثبات میکند #واجب_الوجود شریک ندارد.
🔸یک قدم بالاتر که عبور میکند و به مرحله بعد میرسد، مرحله وحدت #شهود است. نه تنها واجب الوجود، مرکب نیست و نه تنها واجب الوجود شریک ندارد؛ یعنی واجب الوجود احدِ واحد است، علاوه بر این به وحدت شهود میرسد یعنی هر چه در این عالم هست؛ من فقط خداوند را میبینم.
همه هر چه هستند از آن کمترند
که با هستی اش نام هستی برند.
🔸اما یک قدم بالاتر که میرود وارد وادی #معرفت_اولیاءِ_معرفت و #اولیاء_حق میشود. آنجا دیگر سخن از وحدت شهود نیست، بلکه سخن از وحدت وجود است. یعنی آنجا فقط خدا هست و صفات خدا و افعال الهی و هر چه غیرخداست، تجلیات حضرت حق است. هر چه غیرخداست نمودی است از آن بود و ظهوری است از آن کمالات.
🔸انسان وقتی به این مرتبه از #معرفت برسد، زندگی اش متفاوت از بقیه میشود و وقتی بدین شکل عالم را ببیند، بعد از آن همه مصیبت در صحنه سنگین کربلا، در قتلگاه بدن قطعه قطعه شده برادر را میبیند و بجای ضعف در برابر دشمن غدار، بدن برادر را کمی بلند کرده و رو به آسمان میگوید: اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر. یا وقتی وارد آن مجلس پلید میشود میگوید «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا: من جز زیبایی چیزی ندیدم»
🔸فرق بین انسان و غیرانسان و مرز بین آن دو، معرفت است؛ چه بسا افرادی که تمام همّ و غم شان برآورده کردن نیازهای فیزیولوژیک(مادی)است و در مرتبه پایین تری از حیوانات قرار دارند، چون کمال حیوانی مسأله وفاداری است و افرادی هستند از این فضیلت هم محرومند. قرآن تعبیر زیبایی دارد:
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ
(آنان در برابر حق و حقیقت) کر، لال و کورند و در نتیجه (از گمراهیشان) باز نمیگردند.
بقره۱۸
حضرت علی(ع) میفرمایند:
فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسان و القَلبُ قَلبُ حَيوانٍ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيتَّبِعَهُ ، و لا بابَ العَمى فيَصُدَّ عَنهُ و ذلكَ مَيّتُ الأحياءِ !
و صورتش صورت انسان است و دلش دل حيوان. نه راه هدايت و رستگارى را مى شناسد تا آن را بپيمايد و نه راه ضلالت را تا از آن دورى گزيند. پس او مرده زندگان است.
📚#نهج_البلاغة_الخطبة۸۷
🔸لذا باید به این بلوغ برسیم که #انسانیت_با_معرفت_گره_خورده_است و اگر در جهل غوطه وریم، از انسانیت و شرافتِ مشرف شدن به اشرف مخلوقات محروم هستیم. گرچه ظاهر انسانی است اما باطن غیر انسانی ست. اینجاست که معرفت ارزش خود را نشان میدهد، اینجاست که معلوم میشود وقتی به خانه#امیر_المومنین هجوم میبرند، فقط عده قلیلی در کنار #انسان_کامل میمانند و خیلیها گول #سقیفه را میخورند.
ارتد الناس بعد رسول الله ألا ثلاث او خمس.
بعدازوفات رسول الله(ص)همه مرتد شدند الا سه یا پنج نفر...
📚#بحارالأنوار،ج22،ص353
🔸بعد از پیامبر خیلی از افراد رجوع قهقرایی کردند به جاهلیت، به عصری برگشتند که انسان، انسانیت خود را گم کرده و گوهر وجودی خود را فراموش کرده بود.
که مولوی به زیبایی به این موضوع اشاره نموده اند:
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_دهم
🔷فضیلت معرفت و جایگاه آن
🔸در جلسات قبل، سخن در باب #معرفت بود، و اینکه انسان به نور معرفت زنده ست، و حیات انسانی به اندازه معرفت اوست. در ذیل بحث معرفت آیات و روایات فراوانی داریم، که اشاره به #فضیلت_معرفت و به #جایگاه_معرفت دارد. انسان در سایه معرفت انسان کامل میشود. یعنی انسان کامل در گردونه هستی، انسانی است که غایت حرکت وجودیه و غایت حرکت ایجادیه است.
🔸انسان کامل ثمره شجره وجود است، یعنی کل عالم هستی یک میوه دارد و آن هم انسان کامل است. به هر اندازه که معرفت داشته باشیم، به انسان کامل نزدیک تر میشویم.
🔸غایت حرکت وجودیه: کمال حقیقی است که برای انسان حاصل میشود، حرکت وجودیه در واقع حرکت استکمالی است که انسان به کمال حقیقی خود میرسد، چون خلقت عبث نیست و هر نوعی، در راه تکامل است و به کمالِ ممکن خویش میرسد و انسان از این کمال مستثنی نیست.
🔸غایت حرکت ایجادیه: ظهور حق در مظهر تام مطلق است که شامل جمیع جزئیات مظاهر است که انسان کامل است. یعنی انسان کامل به نهایت کمالات خود که میرسد، میشود غایت حرکت وجودی؛ و این انسان کامل که مظهر جمیع اسماء کمالیه حضرت حق است، میشود غایت حرکت ایجادیه.
🔸جمع حرکت وجودیه و ایجادیه، ثمره شجره وجود و هستی است، و فقط انسان است که در این مسیر قرار میگیرد و در سایه معرفت و تعالیم قدسی اولیاء خداوند میتواند به آن جایگاه برسد. نهایت درجه برای ولی خدا و معصوم عصر است؛ لیکن هر انسانی میتواند در این مسیر تلاش نماید تا رشد نموده و به همان اندازه از این حرکات وجودی و ایجادی استفاده نماید.
🔸با توجه به موارد موصوف، که انسانِ کامل غایت حرکت وجودی و ایجادی است، مفاد برخی روایات به شرح ذیل برای ما معلوم میشود. یعنی اگر انسان کامل نباشد هیچ چیزی در این عالم معنا پیدا نمیکند.
🔸در زیارت جامعه کبیره آمده است:
وَبِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَبِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ،
و به خاطر شما باران فرو میریزد و تنها برای شما آسمان را از اینکه بر زمین فرو افتد نگاه میدارد.
🔸«بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء».
«از برکت وجود او (یعنی حجت و نماینده الهی) مردم روزی می خورند و به خاطر هستی او آسمان و زمین برپاست ».
📚#بحار_ج23_ص19
🔸حدیث قدسی از رسول اکرم(ص):
یا أَحْمَدُ! لَوْلاک لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاک، وَ لَوْلا عَلِی لَما خَلَقْتُک، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکما
ای احمد! اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمیکردم.
📚#التمهید_فی_شرح_قواعد_توحید.
صائن الدین علی بن ترکه
🔸ذیل آیه وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
من جن و انس را تنها از آن رو آفریدم که مرا بپرستند. ذاریات۵۶
روایتی نقل شده است:
و ما خلقت جن النفوس و انس الابدان الا لیظهر علیهم صفاتی و کمالاتی فیعرفونی ثم یعبدونی، اذا العباده بقدر المعرفه و من لم یعرف لم یعبد.
من عالم جن و انس را خلق نکردم مگر اینکه صفات و کمالاتم بر آنها ظهور پیدا کند، تا مرا بشناسند سپس مرا عبادت کنند به اندازه معرفت، هر کس معرفت نداشته باشد عبادت ننموده است.
📚#تفسیر_ابن_عربی،ج۲،ص۲۸۷
🔸امیر المومنین علی(ع):
فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ هَلْ رَأَيْتَ رَبَّكَ حِينَ عَبَدْتَهُ قَالَ فَقَالَ وَيْلَكَ مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ قَالَ وَ كَيْفَ رَأَيْتَهُ قَالَ وَيْلَكَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُيُونُ فِي مُشَاهَدَةِ اَلْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ اَلْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ اَلْإِيمَانِ.
گفت اى امير مؤمنان: پروردگارت را هنگام پرستش او ديده ای! فرمود: واى بر تو! من آن نيستم كه پروردگارى را كه نديدهام بپرستم، عرض كرد: چگونه او را ديدهاى؟ فرمود: واى بر تو ديدگان هنگام نظر افكندن او را درك نكنند ولى دلها با حقايق ايمان او را ديدهاند.
📚الکافي_جلد۱_ص۹۷
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_یازدهم
🔷جایگاه معرفت، حکمت و علم
🔸از آنجايیکه غذا باید متناسب باشد با خورنده غذا، پس #غذای_روح و نفس ناطقه هم میبایست متناسب با نفس ناطقه باشد. همانطوریکه جسم نیاز به غذا دارد و غذای جسم متناسب با جسم و جسمانی است؛ غذای روح هم میبایست متناسب با روح باشد تا در جهاز هاضمه روح، هضم شود.
🔸همانگونه که غذای جسم در بدن جزئی از بدن شده و در واقع بدن میشود، غذای روح هم بدین صورت است؛#غذای_نفسِ_ناطقه_معرفت_است، این معرفت وارد نفس ناطقه شده، او را میسازد و در واقع نفسِ ناطقهٔ انسان و روح انسان معارفی است که در او ریخته میشود.
مولوی به زیبایی به این موضوع اشاره نموده است:
ای برادر تو همان اندیشهای
ما بقی تو استخوان و ریشهای
گر گُلَست اندیشهٔ تو، گلشنی
وَر بُوَد خاری، تو هیمهٔ گُلخَنی
🔸تمام وجود انسان را اندیشه او در برگرفته است، معرفتی که وارد نفس و روح میشود، نفس و روح را میسازد، در واقع فصل اخیر انسان را، معارف میسازد. فصل دقیقی در مباحث معرفتی و حکمی مطرح است تحت عنوان فصل اتحاد علم، عالم و معلوم. این موضوع بحث عمیق و بسیار ارزشمندی است. حضرت علامه حسن زاده آملی کتابی دارند به زبان فارسی تحت عنوان دروس اتحاد عاقل به معقول، همچنین در فصل(۱۹) کتاب شرح فص حکمة عصمتیة في کلمة فاطمیة، مسأله اتحاد علم، عالم و معلوم را مطرح نموده است.
🔸رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «أنا مدینة الحکمة و هی الجنّة و أنت یا علی بابها»؛ من شهر حکمتم و این حکمت بهشت است. و ای علی تو درِ این بهشتی.
📚#شیخ_صدوق_الامالی
🔸رسول اکرم(ص) میفرمایند:
فى بعض الاخبار ان لله جنه ليس فيها حور و لا قصور و لا لبن و عسل و ثمار الجنه المناسبه لهم الفواكه من العلوم و الاسرار دون المالوف من فواكه الدنيا.
خداوند بهشتی دارد که در آن بهشت نه حوری وجود دارد و نه قصری و ... میوه هایی که در این بهشت محضر بهشتی ها میبرند، میوه هایی ست از علوم و معارف و اسرار بدون هیچ لذتی برای انسان.
📚#حسن_زاده_آملی_رسالة_نور_علی_نور
🔸مرتبه عالیه انسان، نفس ناطقه است که میبایست غذایش متناسب با خودش باشد، لذا بهشتش نیز میبایست متناسب با خودش باشد. به عنوان مثال جنینی که از طریق بند ناف از جفت تغذیه میکند، وقتی وارد عرصه دنیا میشود از تغذیه دوران جنینی خود تنفر دارد، لذیذترین غذا برای یک گروه برای گروه دیگر تنفر آور است.
⁉️ با توجه به موارد ذکر شده، از کجا معلوم در بهشت، این غذاهای دنیوی برای عده ای مطلوب باشد!
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad