eitaa logo
کشکول تبلیغ
2 دنبال‌کننده
401 عکس
150 ویدیو
127 فایل
اینجا محتواهای مختلف تبلیغی با قابلیت جستجوی موضوعی دسته بندی شده و خیلی سریع میتونید به مطالب ناب مورد نظرتون برسید ارتباط با ادمین👇🏻 @admin_kashkol
مشاهده در ایتا
دانلود
سرزمین‌های جدا شده از ایران در 500 سال گذشته جنگ چالدران 1514 پیمان آماسیه 1555 جدایی کاف کاس باختری، کردستان پیمان قصر شیرین (زهاب) 1639 جدایی میان رودان اشغال بهرگان و قطر و امارات و شرق اربستان بدست انگلیسی ها 1747 پیمان گلستان 1813 جدایی آران و گورجستان و داغستان پیمان ترکمانچای 1828 جدایی تالش و ارمنستان و نخجوان پیمان ارزروم 1847 جدایی سلیمانیه پیمان پاریس 1857 جدایی هرات پیمان گلداسمیت اول 1863 جدایی بلوچستان پیمان گلداسمیت دوم 1872 جدایی سیستان پیمان آخال 1881 جدایی مرو  #
💢 احکام مسجد 💠 حضور معذور شرعی در اماکن مذهبی ✍🏻 پاسخ: 🔶معذور شرعی یعنی: جنب، حائض و نفساء 🔹رفتن معذور شرعی به مسجد برای عزاداری، جايز نيست. 🔶کسانی که عذر شرعی دارند، می‌تواند در بیرون مسجد باشد مثلا کنار درب بایستد و به میهمانان خوش آمد بگوید یا اگر آشپزخانه جزء مسجد نیست به آنجا برود. 🔹حياط مسجد حكم مسجد را ندارد (مگر اينكه صيغه مسجديت بر آن خوانده شده باشد) و معذور شرعی مي‌تواند براي عزاداری به آنجا برود. 🔶اگر انسان نداند یا فراموش کند که جنب یا حیض است و با همين حالت به مسجد برود چون نميدانسته معصيتى نكرده ولی باید فوراً مسجد را ترک کند. 🔹رفتن معذور شرعی به تکیه، حسینیه و نمازخانه‌، سقاخانه، مزار شهداء و قبرستانها و ماندن در آنجا اشکالی ندارد. 💢 [1]. رساله 16 مرجع م 355، 450 و 513؛ رهبری اجوبه س 222 و 424 📎 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 وضو گرفتن قبل از نماز به نیت نماز 💠 سوال: اگر شخصی صبح ساعت هشت مثلا برای نماز ظهر و عصر وضو بگیرد صحیح است؟ 💠 سوال: ❇️ آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی: اگر وضو را به نيت نماز واجبي بگيرید تنها در صورتي صحيح است که وقت نماز نزديک باشد. (مثلا 10 الي 15 دقيقه قبل از اذان) اما اگر وضو را در هر زماني به نيت طهارت بگيرید صحيح است و مي توانید با آن نماز بخواند. ❇️ آیات عظام سیستانی و شبیری: انسان مى‌تواند قبل از وقت نماز، به قصد نماز یا با طهارت بودن وضو بگیرد و با همان وضو نماز بخواند. ------------ 🔺 استفتا از سایت مراجع عظام 📎 📎 📎 ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💠 سلام دادن به امام حسین(ع) در نماز ♻️ سوال: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟ در صورتی که این کار را در نمازهای گذشته کرده باشد، چه حکمی دارد؟ ✍🏻 پاسخ: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود؛ البته اگر به خاطر جهل به حکم، نماز خود را با انجام این کار صحیح می دانسته، نمازهای گذشته قضا ندارد ولی بنابر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد. -------------- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam 📎 📎 📎 کردن
💢 تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر 💠 سوال: آیا در شرایط فعلی کرونا می توان به جای نذر هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ اگر صیغه نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر و تبدیل در انجام دادن آن مانعی ندارد. صیغه نذر عبارت است از « برای خدا بر من است که فلان کار را انجام بدهم». و اگر بگوید:
برای خدا نذر می کنم فلان کار را انجام دهم
بنابر احتیاط واجب باید به آن عمل کند. اما با صرف عبارت `نذر می کنم`، نذر شرعی محقق نمی شود. 💢 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 📎 📎 📎 ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💚 عذاب بدکاران در قبر 💚پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: همه پیامبران زمانی چوپان بودند، من نیز پیش از رسالت چوپانی کرده شتر و گوسفند می‌چرانیدم. گاهی می‌دیدم که شتران و گوسفندان بی جهت و با ترس و وحشت سر از چرا بر می‌دارند، رم کرده دور هم جمع می‌شوند. از این قضیه در شگفت بودم و با خود میگفتم: این حیوانات چرا چنین میکنند؟! تا اینکه وحی بر من نازل شد جبرئیل امین، ماجرا را چنین بیان کرد: 💚«هنگامی که کافران و بدکاران را در قبر تازیانه می‌زنند همه موجودات غیر از جنیان و انسانها صدای تازیانه را می‌شنوند و با شنیدن آن صدای وحشتناک ترس و وحشت بر آنها چیره می‌شود». آنگاه متوجه شدم که ترس و وحشت حیوانات به خاطر عذاب کافر و بدکاران بوده است. سپس حضرت فرمودند: «فنعوذ بالله من عذاب القبر. »: پناه به خدا از عذاب سخت قبر. ادرس بحار ج ۶، ص ۲۲۶. 💡@p_eteghaadi
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۱۷۷ 💠 @mohtava_tab
198.7K
▪️نوحه تاسوعا 🎙سبک حاج اکبر ناظم کنار علقمه عزا به پاشد حاجت ساقی حرم روا شد آمده فاطمه کنار علقمه مادر سقا شده زهرا واویلتا آه و واویلا واویلتا آه و واویلا... @nohe_sonati دست اباالفضل ز تن جدا شد عباس در راه خدا فدا شد یاس ام النبین گشته نقش زمین سردار شاه عالمین است ساقی طفلان حسین است واویلتا آه و واویلا... @nohe_sonati اهل حرم در انتظار آب اند نوباوگان آل بوتراب اند اگر تشنه کامم برحسین غلامم اگر که من تشنه ی آبم شرمنده ی روی ربابم واویلتا آه و واویلا... @nohe_sonati ✍مرتضی محمودپور 👇 https://eitaa.com/joinchat/2503606460Caf3cba7fb6
سوال ۱۷۳ ❓متن پیام: سلام ودرود خداوند سبحان در همه جا حضور داره چرا باید رو به کعبه نماز خوند اصلا چرا خداوند فرمان درست کردن خونه دادند درحالی همه جا هست ✅ پاسخ : بر اساس آيه شريفه: « فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ »؛ « به هر سوي رو نماييد وجه خداوند بدان سمت است»، معلوم مي‌شود از اين جهت كعبه خصوصيتي ندارد، يعني چنين نيست كه اگر انسان رو به كعبه نبود ،رو به خدا نباشد، بنا بر اين رو به كعبه بودن در برخي امور،‌ نظير نماز، ذبح يا حرمت رو يا پشت به كعبه بودن در پاره‌اي موارد، تنها در محدوده احكام فقهي است و گرنه هيچ جهتي را نمي‌توان درباره خداوند مشخص كرد. 📌ولي در آيات قرآن و سنت پيامبر (ص) دستور داده شده كه برخي اعمال عبادي و غير عبادي بايد رو به قبله انجام گيرد. 🔅مثلا قرآن كريم فرمود: « فَوَلّ‏ِ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ؛ پس روي به طرف مسجد الحرام كن و شما مسلمانان هر كجا باشيد، در نماز روي بدان جانب كنيد». 📌در روايات نيز تصريح شده كه نماز بايد رو به قبله باشد. توجه به قبله از آن رو كه انسان يك وجود مادى است و بالاخره بايد به سويى نماز بخواند، دستور داده شده است كه همه به يك سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمانان پيدا شود، و از هرج و مرج و پراكندگى جلوگيرى به عمل آيد. ❗️ فكر كنيد اگر هر كسى به سويى نماز مى‏خواند و صفوف متفرق تشكيل مى‏دادند، چقدر زننده و ناجور بود؟ ‼️ضمنا سمتى كه به عنوان قبله تعيين شده (سمت كعبه) نقطه‏اى است مقدس كه از قديمى‏ترين پايگاه هاى توحيد است و توجه به آن بيدار كننده خاطرات توحيدى مى‏باشد. ⭕️چه اينكه بر اساس آموزه هاي ديني مومن حتي در حال احتضار نيز بايد رو به قبله باشد. گرچه علت واقعي و فلسفه احكام به طور كامل بر ما روشن نيست؛ ولي در روايتي به فلسفه اين كار اشاره شده؛ 🔅 مثلا امير مومنان فرمود: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلَي رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ هُوَ فِي السَّوْقِ وَ قَدْ وُجِّهَ بِغَيرِ الْقِبْلَه فَقَالَ وَجِّهُوهُ إِلَي الْقِبْلَه فَإِنَّكُمْ إِذَا فَعَلْتُمْ ذَلِكَ أَقْبَلَتْ عَلَيهِ الْمَلَائِكَه وَ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيهِ بِوَجْهِهِ فَلَمْ يزَلْ كَذَلِكَ حَتَّي يقْبَضَ؛ امير المومنين (ع) فرمود : پيامبر (ص) بر مردي از فرزندان عبد المطلب در بازار وارد شد در حالي كه آن مرد در حالت احتضار بود و مردم او را به سويي غير از جهت قبله خوابانده بودند، پيامبر فرمود: او را به سوي قبله كنيد اگر اين كار را بكنيد، ملائكه به او توجه كنند و همواره مورد توجه خداوند عَزَّ وَ جَلَّ قرار گيرد تا جان بدهد». 💢گرچه نمي خواهيم اين امر را به مورد نماز تعميم بدهيم. اما چه بسا همين علت در ساير امور و اعمال مانند نماز هم وجود داشته باشد كه ما از آن آگاهي نداشته باشيم. 📚پي‌‌نوشت ها: 1. بقره (2) آيه 115. 2. جوادي آملي، صهباي حج، نشر مركز اسراء، قم، 1383ش، ص226. 3. بقره (2) آيه 144. 4. حر عاملي، وسائل الشيعه، نشر دار الاحياء التراث العربي، بيروت 1412 ق. ج4، ص 295. 5. ناصر مكارم، تفسير نمونه، نشر دار الكتب الاسلاميه، تهران بي تا، ج1، ص 415. 6. وسائل ‏الشيعه،همان، ج 2، ص 454. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۷۵ ❓سوال: نجات یک انسان از مرگ اهمیت بیشتری دارد یا رفع شبهه از ذهن افراد ؟ ✅ پاسخ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام: شخصي نزد امام حسن عسکری عليه السلام آمد و گفت: اي آقاي ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بد‌انديش و گمراه شده که البته نمي‌خواهد او را بکشد، ولي شبهه‌هايی القا مي‌کند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ گرچه شايد براي رهايي شخص اول خود به خطر افتاده، کشته شوم، رهايي شخص دوم تنها نيازمند فرصت و نيرويي است که نگذارم عقيده‌اش دگرگون و ايمانش زايل شود، با آنکه خودش سالم و حتي به دور از زيان مالي و جاني است. امام در پاسخ فرمودند: آيا مي‌داني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟ آن مرد گفت: ‌آمده‌ام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست. امام عليه السلام فرمودند: در کنار دريايي ايستاده‌اي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه مي‌خورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه مي‌شود. مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات ‌دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد. امام فرمودند: به همان اندازه‌ که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبهه‌ها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد. 📚 آفتاب مطهر؛ آیت الله مصباح یزدی ص ۱٣۴ و ۱٣۵ 💡@p_eteghaadi
امام ﻋَﻠــﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ فرمودند: ️ 💚 در حضور هفت گروه، ٧ کار را مخفی کن تا سعادتمند گردی: 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻘﯿﺮ، ﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﺎلت ﻧﺰﻥ. 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭ، ﺳﻼﻣﺘﯽﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺧﺶ ﻧﮑﺶ. 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ، ﻗﺪﺭﺕﻧﻤﺎﯾﯽ ﻧﮑﻦ. 💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻏﺼﻪﺩﺍﺭ، ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ نکن. 💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ، ﺁﺯﺍﺩﯼﺍﺕ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻩﻧﻤﺎﯾﯽ نکن. 💚ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﯽﺑﭽﻪ، ﺍﺯ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﮑﻦ. 💚ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﯾتیم، ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﻧﮕﻮ. 📗 ادرس ﺗﺤﻒ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ، ص ۱۶۷ 💡@p_eteghaadi
🌱امیرالمؤمنین علی علیه السلام: اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ، بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ. كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود. ✍️نهج‌البلاغه، حکمت۱۷۸ 💠 @mohtava_tab
💢 کار کردن در ایام عزاداری 💠 سوال: آیا کار کردن در روز عاشورا و تاسوعای حسینی اشکال دارد؟ اگر کسی به خاطر نیاز مجبور به کسب و کار شود، حکم مسئله چیست؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ کار در این دو روز حرام نیست اما شایسته است در این ایام، به خصوص در روز عاشورا به عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اشتغال داشته باشند و خود را از ثواب بزرگ آن محروم نسازند. 💢 سایت آیت الله خامنه ای 📎 📎 📎 ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
مقصود از وهن دین و یا مذهب چیست؟ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
💢 عزاداری و زیارت و وهن مذهب 💠 سوال: اگر انسان در حرم ائمه (علیهم السلام) خود را به زمین بیندازد و به صورت سینه خیز وارد شود، اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه(علیهم السلام) محسوب نمی شوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست. 💢 سایت آیت الله خامنه ای 📎 📎 📎 ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
آیا روزه گرفتن در روز عاشورا جایزاست؟ ✳️ شناسه پایگاه تخصصی فقه و احکام در ایتا، روبیکا، تلگرام، اینستاگرام و... 🆔 @ask_ahkam
"اجر گریه و اندوه در روز عاشورا" 🔻امام رضا(ع)میفرمایند : ▪️هر كس در روز عاشورا ، تلاش و كوشش براى برآوردن نيازهايش را رها كند ، خداوند، نيازهاى دنيايى و آخرتىِ او را برآورده میسازد ، و هر كس عاشورا ، روز ماتم و اندوه و گريه اش باشد ، خداوند، قيامت را روزِ شادى و خوشحالى اش قرار میدهد و چشمش در بهشت به ما روشن مى شود. 📚(بحارالأنوار : ج 44 ص 284) 🏴@Rastegaran_313 علیه السلام
سوال ۱۸۷ ❓آیا این برای ما شیعه ها این افتخار هست که حضرت عباس رفت به لب رود و اب ننوشید؟چرا؟مگه منطقی نبوده که اب بنوشد؟ ✅ پاسخ : حضرت اباالفضل العباس علیه السلام نشان درخشنده ای بر تارک تاریخ است و در مصاف عقل و عشق، عاقلان را به حیرت آورد. حضرت ابوالفضل اجازه میدان خواست و امام حسین علیه السلام به او فرمود :برای این بچه ها کمی آب بیاور . ابوالفضل العباس به سوی دشمن رفت ولی آنان مانع شدند . آن حضرت به نزد امام آمد و گزارش داد که آنان آب نمی دهند و در این حال صدای العطش را شنید. به این جهت سوار بر اسب شد و به سوی فرات رفت. نیروهای دشمن حمله آوردندتا مانع بردن آب شوند ولی نتوانستند . 💠آن حضرت به آب رسید و خواست آب بنوشد.وقتی که تصمیم به نوشیدن گرفت تشنگی امام و اهلبیت را به یاد آورد و آب نخورد. اولا: حضرت ابا الفضل (ع) می دانست که چه آب بیاشامد و چه نیاشامد او و برادرش امام حسین (ع) کشته خواهند شد و هرگز از این میدان جان سالم به در نخواهند برد؛ زیرا دشمنان مصمّم به قتل او و جوانان بنی هاشم هستند، لذا چه بهتر که با لب عطشان به ملاقات پروردگارش رفته و به شهادت نائل آید. ثانیا: حضرت عباس (ع) این را خلاف مروت و جوانمردی می دانست که خود آب بیاشامد در حالی که امام حسین (ع) و عیالاتش و تمام اهل بیتش تشنه اند. 💠این خلاف ادب است که امامش تشنه باشد و انسان خود را سیراب کند. ثالثا: از همه اینها گذشته ایثار از سجایا و اخلاق نیکوی اهل بیت (ع) بوده است. حضرت عباس (ع) در این واقعه نهایت ایثار و از خودگذشتگی را نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت او نشان داده است، همان گونه که پدرش حضرت امیرمؤمنان و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین (ع) از خود گذشتگی کرده و با سه روز روزه هنگام افطار، غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند و خود با آب و شکمی گرسنه به سر بردند. 🔆بر این اساس آن حضرت می‌توانست به‌راحتی آب بخورد و اشکالی هم پیش نمی‌امد اما ایشان به‌خاطر نوع تربیت ونیز به خاطر رعایت ادب , آب نخورد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۶ 📌 متن شبهه👇 مگر شما اعتقاد و باور ندارید امام حسین الان در جایی بنام بهشت مشغول خوش گذرونی و عیش و نوش هست ؟؟؟!!! و برعکس مگر باور و یقین ندارید که قاتلین حسین در جهنم مشغول کباب شدن و عذاب کشیدن هستند ؟؟؟!!! از سوی دیگر مگر باور و و یقین ندارید که در قیامت حسین و خاندانش قرار است انتقام خودشون رو از یزید و شمر و اینها بگیرند ؟!؟!؟! تا اینجا درست ؟ پس این همه گریه و زاری و بر سرو سینه زدن و کارناوال عزا به راه انداختن و مزاحم آسایش مردم شدن برای چه هست ؟؟؟؟؟ آیا انسان برای اینکه عزیزش در رفاه و آسایش بهشتی هست گریه میکنه ؟!؟!؟ تا به حال شده با خودتون منطقی فکر کنید که این گریه ها و معرکه گیریها فقط برای رونق گرفتن بازار آخوندو روضه خوان هست نه چیز دیگری ؟؟؟!!! امام و یارانش در بهشت ، یزیدیان در جهنم این همه گریه و زاری برای چیست ؟ 📌 پاسخ به شبهه 👇 1️⃣ همه ساله با شروع ماه محرم و ایام عزاداری عمومی توسط مسلمانان بویژه شیعیان هجمه گسترده ای از شبهات و شایعات علیه عزاداری سرور و سالار شهیدان شدت میگیرد ، چرا که از این عزاداری ها ، و کاشته شدن بذر معرفت و آزادگی در دل های شیعیان بویژه جوانان بیم دارند و این خود گواه بر حقانیت دین اسلام دارد ، در عصری که کافر و مشرک و … دم از آزادی زده و با جنایت های وحشتناک و نسل کشی ها دم از دموکراسی می زنند وقتی در کشورهایی مانند ایران نمیوانند بر آنها سلطه نظامی یابند میکوشند تا با درگیر کردن مردم با خود و ایجاد شک و شبهه در اعتقاداتشان بر آنها سلطه یافته آنهم نه سلطه بر کشورشان (سلطه جغرافیایی) بلکه سلطه بر افکارشان که بسیار خطرناک تر است. 2️⃣ در اینجا چند سوال مطرح میشود: 🔸 آیا هر کس که عزاداری میکند و یادی از گذشتگانش میکند برای این است که او بهشتی است یا جهنمی؟! 🔹آیا شیعیان عزاداری میکنند تا مبادا دشمنان امام حسین علیه السلام به بهشت بروند؟! 👈🏽 در جواب دو پرسش بالا باید گفت؛ از بدیهیات عقلی آن است كه انسان در سوگ عزیزانش، به حزن و اندوه می نشیند و در فراق آنان، گریان و نالان می شود. حال هر چه مقام و عظمت شخصیت از دست رفته والاتر باشد، شیوه های بیان این سوگ مندی بیشتر و پررنگ تر می شود و صورتی عقلانی پیدا می كند. ✍️ افزون بر این مطلب باید بیان کرد که برگزاری مراسم بمنظور بزرگداشت واقعه کربلا علاوه بر حبّ به خاندان پیامبر اکرم (ص) – که در آموزه‌های اسلامی دوستی خاندان پیامبر(ص) جایگاه ویژه‌ای دارد، تا جایی که قرآن آن را مزد رسالت معرفی کرده است «قل لا أسئلکم علیه اجراً الاً المودة فی القربی» – و مصیبت های وارده بر آنان که هر انسانی را متأثر و اندوهگین میسازد به جهت برپاداشتن درس های عاشوراست اعم از آزادگی ، ایستادگی ، وفاداری ، صبر ، تولی و تبری و … است ، و انبیاء و امامان نیز آمدند و تمام وجود خود را صرف کردند تا همین درس ها را به مردم بیآموزند و آن حقایق را در بین مردم زنده نگه دارند و آنها را نجات دهند. 3️⃣ همین درس های عاشوراست که نتیجه اش این میشود که در 8 سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیفتاد و امروز نیز با تمام نا امنی ها در منطقه خاورمیانه و بخشی از اروپا در کمال امنیت به سر میبریم ، همین درس های عاشوراست که اندیشمندان بزرگ جهان را وادار کرده تا در این مورد بگویند؛ 💢 مهاتماگاندی (رهبر استقلال هند) : من زندگي امام حسين علیه السلام، آن شهيد بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه كافي به صفحات كربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد يك كشور پيروز گردد، بايستي از امام حسين علیه السلام پيروي كند. 🔱 توماس كارلايل (فيلسوف و مورخ انگيسي) : بهترين درسي كه از تراژدي كربلا مي‌گيريم، اين است كه حسين علیه السلام و يارانش ايمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن كردند كه تفوق عددي در جايي كه حق با باطل رو برو مي‌شود اهميت ندارد و پيروزي حسين با وجود اقليتي كه داشت، باعث شگفتي من است. 💥 آنطون بارا (مورخ مسيحي) : اگر حسين علیه السلام از آن ما بود، در هر سرزميني براي او بيرقي بر مي‌افراشتيم و در هر روستايي براي او منبري بر پا مي‌نموديم و مردم را با نام حسين علیه السلام به مسيحيت فرا مي‌خوانديم. 💡@p_eteghaadi
استاد مطهري (ره) مي گويد «‌مردي بود كه اتفاقاً در همان ايام محرم به او خبر رسيد كه پسرت در فلان جنگ به دست كفار اسير شده است ، جوانش بود معلوم نبود چه به سرش مي آيد گفت: من دوست نداشتم كه زنده باشم وپسرم چنين سرنوشتي پيدا كند . خبر رسيد به اباعبدالله كه براي فلان صحابي شما چنين جرياني رخ داده است . حضرت او را طلب كردند از او تشكر نمودند كه تو چنين وچنان هستي . پسرت گرفتار است يك نفر لازم است برود آنجا پولي وهديه اي ببرد و به آنها بدهد تا اسير را آزاد كنند . كالاهايي و لباسهايي در آنجا بود كه مي شد آنها را تبديل به پول كرد فرمود اينها را مي گيري و ميروي در آنجا تبديل به پول مي كني وبچه ات را آزاد مي كني تا حضرت اين جمله را فرمود او عرض كرد: اكلتني السباع حيّاً اِن فارقُتكَ . درنده هاي بيابان زنده زنده مرا بخورند اگر من چنين كاري بكنم پسرم گرفتار است باشد مگر پسر من از شما عزيزتر است؟!» حماسه حسيني . استاد مرتضي مطهري ، ج ۱ ، ص ۳۷۷ علیهم السلام
دعوت به دین توسط پیامبر اکرم(ص) و آشنایی مردم با دین و تمرین برای دینداری 23 سال طول کشید. اما بعد از رحلت رسول‌خدا(ص) تا همین الان، در حال اصلاح برداشت‌های ناصواب از دین هستیم. اهل‌بیت(ع) در این راه دچار مصائب فراوان شدند؛ خصوصاً امیرالمؤمنین(ع) که بر سر این ماجرا نبردها کردند. مسلمان‌ها با تحلیل‌ها و برداشت‌های ناصواب از دین، یا اولیاء خدا را تنها گذاشتند یا تکذیب کردند، یا به قتل رساندند. رویّۀ تحریف دین از بی‌حوصلگی مردم برای تفکّر پا می‌گیرد. میل به تفکر نقّاد و خلّاق، یکی از فضائلی است که باید به‌دست آورد. انسان طبیعتاً تمایل به تفکّر عمیق و اساسی ندارد بلکه سطحی‌نگر و ساده‌انگار است و الّا بافضیلت‌ترین عبادت، تفکّر محسوب نمی‌شد. از همین بستر در جهت تحریف دین سوءاستفاده می‌شود. راه‌حل جلوگیری از تحریف دین این است که اولاً قدرت تشخیص خودمان را بالا ببریم، ثانیاً ادبیات تبیین دین را هم تغییر بدهیم. الان مسئلۀ شما فقط حفظ عقاید خودتان نیست، شما جهان را تکان داده‌اید؛ تمدن پوشالی مبتنی بر هوای نفس را به مبارزه طلبیده‌اید و تمدن عقلانی دین را به میدان آورده‌اید؛ حالا باید پاسخ سؤالات آنها را بدهید. در چنین شرایطی قطعاً این ادبیاتِ رایج در تبلیغ دین، باید تغییر کند و قطعاً منشأ این تغییر هم حوزه است و قطعاً آموزش و پرورش باید این ادبیاتی که الان دارد را تغییر بدهد تا این برداشت‌های ناصواب در ذهن‌ها ایجاد نشود. اگر خواستیم ادبیات تبیین دین را تغییر بدهیم، باید این ادبیات جدید، مبتنی بر ادبیات قرآن باشد؛ نرویم یک بخشی را از غرب بگیریم، یک بخشی را هم از شرق بگیریم، و اینها را مخلوط کنیم! همین ادبیات قرآن را باید زنده کرد. تا اینجای بحث دربارۀ تحریف‌های دین صحبت کردیم، حالا ببینیم دین تحریف‌نشده و ناب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در اینجا حدود ده خصلت از خصلت‌های دین ناب و تحریف‌نشده را بیان می‌کنم. اگر احساس کردیم که دین ما و برداشتی که از دین داریم، این ویژگی‌ها را دارد، می‌شود گفت که دین ما سالم است و الا ما هم دچار آسیب‌های تحریف دین شده‌ایم. اولین ویژگی دین ناب این است که به‌شدت عقلانی و تفکری است. اگر احساس کردیم که دین زیاد تفکر نمی‌خواهد یا اگر احساس کردیم جایی از دین عقلانی نیست، باید بدانیم که تلقی ما اشتباه است. دوم اینکه دینِ ناب بسیار واقعی و مفید است. حتی اگر خدا و قیامت هم نباشد تمام احکام دین، برای زندگی دنیا مفید است. اگر کسی بخواهد لذت‌مندانه‌تر زندگی کند، باید برنامه‌های دین را اجرا کند. سوم اینکه دین بسیار عاطفی و احساس‌برانگیز است. اصلاً کسی خارج از دین مزۀ عشق واقعی و عمیق را نمی‌فهمد. چهارم اینکه دین نسبت به موقعیت‌ها و افراد مختلف به‌شدّت انعطاف‌پذیر است. دین از یک جهت، به‌شدّت فردی است و فردیّت ما را تقویت می‌کند، «منِ» شما در مناجات با خدا خیلی شدید می‌شود و اگر دین نباشد انسان خودش را فراموش می‌کند. دین از جهت دیگر به‌شدّت، انسان را اجتماعی می‌کند، در اوج نماز شب هم نمی‌توانی به فکر مردم نباشی، باید حداقل اسم چهل نفر را ببری و برای‌شان دعا کنی. دین ناب، همیشه ما را به مسابقه دعوت می‌کند. مثلاً وقتی یکی از زن و شوهر خطا می‌کند، نوبتِ دیگری است که او را ببخشد (کوتاه بیاید) و امتیاز بگیرد. (فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ؛ مائده،48) دین ناب، معمّایی و هوشمندانه است و انسان را دائماً وادار به حل معمّا می‌کند. مدام باید از خودمان بپرسیم: غرض خداوند از این امتحان چه بود؟ الآن خدا ما را در چه وضعیتی قرار داده است؟ دین مهارت‌های مختلف از ما می‌خواهد، از مهارت سحرخیزی تا بسیاری از مهارت‌های دیگر. ویژگی دیگر برنامۀ دین، قابل‌جبران بودن است که در هیچ برنامه‌ای در عالم پیدا نمی‌شود.
علیرضا پناهیان در جلسۀ نهم برنامۀ ماه من: یکی دیگر از انحرافاتی که در دین بوده و هست و امیرالمؤمنین(ع) با آن مواجه و درگیر شدند، مربوط به احکام است. خیلی‌ها احکام شرعی و عبادی را رعایت می‌کردند، خیلی‌ها از خودشان برای دین مایه گذاشته‌اند اما در نهایت سعادتمند نشدند. دلیلش چه بوده است؟ مسلّم است که تشخیص تکلیف مهم‌تر از انجام تکلیف است؛ چون شما اگر تشخیص ندهی که کدام تکلیف را باید انجام بدهی، چه‌جور می‌خواهی به تکلیف خودت عمل کنی؟ خیلی مهم است که شما به موقع، تکلیف خودت را بشناسی. معرفی اسلام به دین «تشخیص» بسیار باشکوه‌تر و زیباتر از معرفی اسلام به «تکلیف و اطاعت» است. اطاعت از امام‌زمان(عج) لازم است امّا کافی نیست. امام‌زمان(عج) دنبال کسانی است که قدرت تشخیص داشته باشند نه اینکه صرفاً تکلیف انجام بدهند؛ مگر شب عاشورا اباعبدالله الحسین(ع) دستور داد که اصحابش بمانند؟ نه. اتفاقاً حضرت فرمود که بروید! آنها خودشان تشخیص دادند که باید بمانند. بعضی‌ها حجاب را یک امر غیرضروری می‌دانند که اگر هم نبود، اشکالی ندارد. درحالی‌که حجاب مثل همۀ احکام دینی یک امر واقعی است. اگر حجاب نباشد به شما صدمات جدی اصابت می‌کند. این یک واقعیت است ولی ما دین را این‌گونه توضیح نداده‌ایم. احکام دینی برای مصالح و مفاسدی قرار داده شده اما وقتی انسان قدرت تشخیص مصالح و مفاسد را نداشته باشد نمی‌داند کدام حکم را کجا اجرا کند. لذا گاهی هوای نفس و گاهی هم حماقت، پشت‌سر اجرای برخی از احکام در می‌آید و این احکام را بازیچه قرار می‌دهد. آنهایی که احمقانه پشت‌سر احکام می‌ایستند و اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهند، جاهل متنسّک هستند که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اینها کمر من را شکستند. وقتی امیرالمؤمنین(ع) می‌خواست برای جنگ جمل بروند از اسامة بن زید خواست با ایشان همراهی کند. اسامه همان جوانی است که به‌خاطر شایستگی‌اش پیامبر(ص) در آخر عمر شریفشان او را به عنوان فرماندۀ لشکر منصوب کردند. جواب اسامه به امیرالمؤمنین(ع) این بود که من با خدا عهد کردم بر روی مسلمان تیغ نکشم! (عَاهَدْتُ اللَّهَ أَنْ لَا أُقَاتِلَ أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ؛ الجمل و النصره، ص95) اسامه در واقع بهانۀ دینی آورد. یعنی امیرالمؤمنین(ع) تشخیص نمی‌دهد و تو تشخیص می‌دهی؟! قرآن می‌فرماید: باید در نهایت به اینجا برسید که اگر پیامبر هم بالای سر تو نباشد که به تو دستور دهد تو بفهمی چگونه باید او را کمک کنی «لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ» (حدید، 25). «عبدالله پسر عمرو عاص» خیلی ملازم پیامبر(ص) بود. رسول خدا(ص) می‌فرمود روزه سه روز در ماه کافی است. او می‌گفت نه؛ من باید بیشتر روزه بگیرم. وقتی در اواخر عمرش نابینا شده بود، می‌گفت: کاش سفارش پیامبر(ص) را اجرا کرده بودم و کمتر روزه می‌گرفتم. او با همۀ عبادت‌هایش، آخرسر فرماندۀ یکی از جبهه‌های سپاه معاویه در مقابل امیرالمؤمنین(ع) شد. سؤال این است که چرا عبادت‌های پسر عمرو عاص او را نجات نداد؟ حضرت امام(ره) دربارۀ متحجّرین و عبادت‌کنندگان نافهم، می‌فرماید: «امروز عده‌‌ای با ژست مقدس‌مآبی چنان تیشه به ریشۀ دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروّج اسلام آمریکایی هستند و دشمن رسول‌الله(ص)» (صحیفه امام، ج21، ص 278) بعضی از جوان‌ها از ترس یا از نفرت این متحجرین، آن‌قدر از دین فاصله گرفتند که اصلاً غربگرا شدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️ حضور ملائکه در مجالس روضه 🎙استاد عالی ✍🏻 چنانچه مجلس روضه خانگی برپا کرده اید ، برای اعزام سخنران به منازلتون همین الان یا عدد 128 رو به سرشماره ۹۰۰۰۷۲۱۲ بفرستید تا برای مجلس روضتون سخنران بفرستیم و یا وارد آدرس زیر بشوید و اقدامات گفته شده در سایت رو انجام بدید. https://msagheb.ir/FRM . ⬛️ مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب سایت|ایتا|آپارات|اینستاگرام|تلگرام 📡 با ما همراه باشید 🆔 @msagheb علیه السلام
علیرضا پناهیان در جلسۀ چهارم برنامۀ ماه من: بت‌پرستی را نباید به چند امر ظاهری محدود کنیم؛ بت‌پرستی امروز هم در جریان است. جریان بت‌پرستی که در قرآن آمده، در واقع نحوۀ غلط پرستش خداوند است. بنی‌اسرائیل بعد از عبور از نیل، سر راهشان یک قوم بت‌پرست دیدند، گفتند یا موسی، یک بت هم برای ما قرار بده! «قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ» (اعراف، 138) آنها نمی‌خواستند بی‌خدا بشوند، بلکه می‌خواستند در نحوۀ پرستش خدا، دخالت کنند. خداوند حدود 12بار در قرآن، پیامبر را نهی کرده است که «از هواهای نفسانی مردم تبعیت نکن» یا از دخالت مردم در دین، تبعیت نکن. «وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم» (شوری، 15) (مائده، 49) مسئلۀ دخالت در نحوۀ دین‌داری یک مسئلۀ قدیمی و تاریخی است. اولین کسی که این کار را انجام داد، ابلیس بود. او به خدا گفت: من به‌جای سجدۀ بر آدم، حاضرم آن‌قدر عبادت کنم و نماز بخوانم که تا حالا کسی نخوانده باشد! خداوند فرمود: آن‌طور که من می‌خواهم باید من را عبادت کنی نه آن‌طور که خودت می‌خواهی! «إِنَّمَا أُرِیدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ لَا مِنْ حَیْثُ تُرِیدُ» (تفسیرقمی، ج1، ص42) دین‌هایی که ما در اثر هوای نفس خودمان درست می‌کنیم، یک ساختارهایی پیدا می‌کند که «ایستا» هست، یعنی آن پویایی‌ لازمی را که دین‌داری باید در آزمایش‌های الهی داشته باشد، ندارد. نباید تحریف دین را بعد از رسول خدا(ص) به چند آدم و چند حکم شرعی محدود کنیم. اگر جریان تغییر و تحریف دین را عمیق نگاه کنیم و روانکاوی کنیم، می‌بینیم بعضاً در میان خود ما شیعیان هم این گرایش وجود دارد! باید دید چه گرایش‌هایی موجب این تغییر و تحریف دین می‌شد؟ امام برای مقابله با جریان تحریف دین، به تعریف اسلام ناب و اسلام آمریکایی پرداخت. ایشان وقتی ویژگی‌های اسلام آمریکایی را توضیح می‌دهد در واقع روان‌شناسی تحریف دین است که بعد از رسول خدا(ص) صورت گرفت. بنی‌اسرائیل بُت را برای چه می‌خواستند؟ بت، نمادی است از دین‌داری سطحی و ظاهری. آنها نمی‌خواستند خدا را کنار بگذارند، اما نمادهای ظاهری، خیلی برای آنها اهمیت داشت. این یکی از دلایل بت‌پرستی است؛ می‌گویند «یک چیزی باشد که من ببینم!» یعنی می‌خواستند آن را حسّ کنند. کسی که «حس‌گرا» شد، دیگر اهل تفکر عمیق نخواهد بود. وقتی حس‌گرایی در یک کسی غلبه پیدا کرد، اهل تحلیل و اهل ورود به عمق مسائل نخواهد شد. آن‌وقت اگر این نمادها به دست قدرت‌ها بیفتد، مردم را به سمت خود می‌کشانند و مردم هم سطحی می‌شوند. حالا اگر کسی بت نگذاشت، بلکه یک حکم خاص الهی را گذاشت و به سطحِ آن چسبید، یا یک حکم اخلاقی را گذاشت و ظاهر آن را گرفت، این هم می‌شود «بت‌پرستی». جریان بت‌پرستی در واقع همان دین‌داری خراب و تحریف‌شده است. بت‌پرستی‌های زمان ما زیاد هست، حتی اگر ظاهر قرآن را بگیرند و به باطنش راه پیدا نکنند، نتیجه‌اش می‌شود اینکه قرآن را در مقابل امیرالمؤمنین(ع) قرار بدهند یعنی نماد ظاهری دین را گرفتند بدون باطنِ آن. سامری کسی بود که بنی‌اسرائیل را بعد از دیدن آن‌همه معجزه، گوساله‌پرست کرد. پیامبر(ص) می‌فرماید: یک گروهی از امت من هم بر دین سامری هستند، امام آنها ابوموسی اشعری است و شعارشان «لا قتالَ» است؛ یعنی جنگ و درگیری نباشد! (وفِرقَةٌ مُدَهْدَهَةٌ على‏ مِلَّةِ السامِریِّ لا یَقولونَ: لا مَساسَ، لکنّهُم یقولونَ: لا قِتالَ؛ امالی مفید، ج1، ص29) سامری‌های امت پیامبر(ص) معمولاً آدم‌های اخلاقی‌ هستند. یکی از کسانی که طبق روایات، سامری این امت هست، «حسن بصری» است. یک‌بار امیرالمؤمنین(ع) دید که حسن بصری موقع وضو گرفتن، زیادی آب می‌ریزد. فرمود: خیلی داری آب اسراف می‌کنی. حسن بصری گفت: شما در آن‌همه خون که از مسلمانان ریختی، بیشتر اسراف کردی! (مَا أَرَاقَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ مِنْ دِمَاءِ الْمُسْلِمِینَ أَکْثَرُ ؛ شرح نهج‌البلاغه،ج4، ص95)؛ ببینید چقدر آدم‌ بااخلاقی‌ بود!
🔰 زیارت عاشورا را چگونه بخوانیم؟ ⬅️ زمان زیارت در روز عاشورا، باید قبل از زوال (قبل از اذان ظهر) قرائت شود. اما در روزهای دیگر، در هر وقت از شبانه روز میتوان آنرا خواند. ⬅️ لعن ها و سلام ها این روش که یک بار سلام و لعن گفته میشود و بعد بگوییم: «مائۀ مرۀ» یا «تسع و تسعین مرۀ» در روایات نیامده است. در روایتی چنین آمده که لعن را یک مرتبه و «اللهم العنم جمیعا» را صد مرتبه بگویید. همچنین سلام را یک مرتبه، و چهار سلام آخر یعنی: «السلام علی الحسین، و علی علی بن الحسین، و علی أولاد الحسین، و علی أصحاب الحسین» را صد مرتبه بگویید. البته سند این روایت باید بررسی شود. سایر تلخیص ها هیچ ریشه روایی ندارد. البته اگر کسی به قصد رجاء زیارت عاشورا بخواند و لعن و سلام آن را یک مرتبه بگوید، اشکالی ندارد، ولی این کار، سندی ندارد. ⬅️ مستحبات قبل و بعد از زیارت در روایات گوناگون، مستحبات مختلفی برای زیارت عاشورا بیان شده است که روش جمع همه این روایات به این صورت است که: ۱. انسان به صحرا و فضای وسیع و یا بالای بام برود ۲. به قبر سیدالشهداء (ع) اشاره کرده و یک سلام و لعن مختصر بدهد ۳. دو رکعت نماز بخواند ۴. تکبیر بگوید و زیارت ششم امیرالمؤمنین (ع) یا زیارت امین الله قرائت کند ۵. زیارت عاشورا را بخواند ۶. دو رکعت نماز زیارت به جا آورد. ۷. دعای علقمه بخواند ضیافت بلا. صص۸۲-۸۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
حجت الاسلام پناهیان: دومین مانع رشد «تحریف دین» یا «حداقلی تلقی کردنِ دین» است. گاهی جهل مانع رشد است و گاهی «علمِ به یک دین تحریف‌شده و دین حداقلی» مانع رشد است. شما به این سادگی نمی‌توانید این دین حداقلی را از ذهن‌ها بیرون بیاورید. ممکن است یک کسی نخواهد زیاد دیندار باشد و همتش در حرکت به سمت دین و مسیر رشد، پایین باشد، این زیاد عیبی ندارد، اما گاهی اوقات یک کسی می‌آید این دون‌همتی و رشد نکردن خودش را توجیه دینی می‌کند؛ این خطرناک است و کار به تحریف دین می‌رسد. در صدر اسلام، صریحاً شعار می‌دادند «حسبنا کتاب الله؛ کتاب خدا برای ما کافی است». این یک جلوه از تحریف دین و حداقلی تلقی کردن دین است. کسانی که علی(ع) را تنها گذاشتند یک منطق قوی داشتند؛ بعید است که ما هم به سادگی از زیر این منطق قوی، نجات پیدا کنیم و جامعۀ خودمان را نجات دهیم. منطق‌شان این بود که به حداقلی از فواید دین اکتفا کردند و گفتند «همین بس است! مگر ما چقدر از دین انتظار داریم؟!» برخی روشنفکرمآب‌ها بااینکه علیه قشریون حرف می‌زنند؛ اما خودشان هم به نوعی «قشری‌مسلک» هستند، چون ابعاد عمیق سیاسی و عرفانی اسلام را نمی‌فهمند و دربارۀ معنای ولایت و معانی آیات قرآن هم بسیار حداقلی تحلیل می‌کنند. شما در آخرالزمان خواهید دید که متحجرینی که به ظاهر دین می‌چسبند، با سکولارها هم‌آغوش می‌شوند. همین الان هم می‌توانید ببینید که رأی‌های اینها در عرصۀ سیاست، بسیاری اوقات یکی است. امام(ره) می‌فرماید: کسانی که مردم را به‌طور محض، فقط به صورتِ عبادات دعوت می‌کنند و می‌گویند که شریعت جز این صورت و قشر معنا و حقیقتى ندارد، شیاطین طریق الى اللَّه و خارهاى راه انسانیّتند. (آداب الصلاة/ص154) بعضی‌ها وقتی چهارتا بی‌حجاب در خیابان می‌بینند، می‌گویند: «اسلام به باد فنا رفت!» مگر تمام همّت اسلام به حجاب بود که حالا به باد فنا رفت؟!/ اینها نگاه قشری به دین دارند چرا خیلی‌ها با باطن و معنای دین مخالفت دارند؟ چون هرچه به باطن دین راه پیدا می‌کنید، به ولایت می‌رسید. امام کاظم(ع) می‌فرماید: باطن قرآن ما هستیم(کافی/1/ 374) و برخی سعی دارند ما را از این باطن قرآن محروم کنند. چرا نمی‌گذارند که ما رشد کنیم و به حقایق دین برسیم؟ چون حقایق دین، همه‌اش به یک امر منتهی می‌شود و آن ولایت است. هر صفت اخلاقی‌ای را که بخواهید درست و عمیق، بحث کنید و جلو بروید، به ولایت می‌رسید. مثلاً اگر دربارۀ حسادت و تکبر بحث کنید، به ولایت می‌رسید؛ و اینکه نسبت به ولیّ خدا نباید تکبر و حسادت داشته باشید. مثلاًمهمترین حسادتی که منجر به قتل می‌شود و در تاریخ بشریت هم اولین نزاع را ایجاد کرد(بین قابیل و هابیل) در «ترجیح دادن از نظر معنوی» رخ می‌دهد. وقتی خدا یک کسی را از نظر معنوی بر دیگران ترجیح دهد، مهمترین حسادت، اینجا رخ می‌دهد چرا نمی‌گذارند ما رشد کنیم؟ چرا تفسیر حداقلی از دین مطرح می‌کنند؟ چرا می‌گفتند «حسبنا کتاب الله»؟ چرا نمی‌گذاشتند امیرالمؤمنین(ع) کتاب خدا را شرح بدهد و بواطن آن‌را بیاورد؟ چون دین قشری و حداقلی را می‌خواستند. و با این دین قشری و حداقلی، می‌شود سر از بدن امام حسین(ع) جدا کرد. و درِ خانۀ حضرت زهرا(س) را آتش زد بدون اینکه کسی اعتراض کند. فضای صدر اسلام، فضای خیانت نبود، بلکه فضای اکتفا کردن به حداقل دین بود، فضای قانع شدن به قشرِ دین بود. #