اقای #رسول_جعفریان در کانالش نوشت:
پزشکی جدید دروغ می گوید، مصرف #نمک، فشار را کاهش می دهد!
سالهاست مسأله #دانشگاه و #صنعت یا رابطه دانش و صنعت در دستور کار مسوولان دانشگاهها و اهالی صنعت است. در جلساتی که اغلب برگزار می شود، روی جدایی این دو نهاد تمرکز شده و تلاش می شود تا راه حلهایی برای رهایی از آن مطرح شود. بنده هم گاه، به مناسبت شرکت در برخی از شوراها، این مباحث را می شنوم، اما همواره، تمرکزم روی نکته دیگری است که شاید نسبت به موضوع این جلسات، حاشیه ای باشد. آن نکته، تصور منفی ای است که از #علم و #دانش در جامعه ما وجود دارد. چند روز قبل، گزارش آنا را از سال 96 در باره پایان نامه ای با عنوان «تأثیر تلاوت #سوره_حمد بر #سلولهای_سرطانی_پروستات» دیدم. دود از سرم برخاست، و البته می دانم بسیاری اینها را یا به اعتبار دینی بودن و یا به اعتبار ـ پناه بر خدا ـ مشابه سازی با موسیقی توجیه می کنند، اما خوب، فکر می کردم نباید چنین مطلبی به سادگی مورد قبول استادان دانشگاه قرار گیرد. دلم نمی خواهد بگویم یک نفر از استادان، از آن دفاع هم کرد. بگذریم. امروز دو کلیپ شگفت دیدم. یکی، یک روحانی که در #شبکه_سه از تأثیر مصرف #نمک روی کاهش #فشار_خون صحبت کرده و این را به دین و روایت متنسب کرد و بدین ترتیب #دانش_پزشکی را مورد تمسخر قرار داد. دیگری صحبت آن جوانک که به اسم داروی امام کاظم ع، پنبه پزشکی جدید را زده و همه را شیاد معرفی کرد که دنبال تکثیر بیمار هستند. این که حالا #وزارت_بهداشت باید از حیثیت علم و دانش پزشکی دفاع کند امر دیگری است، اما به نظرم، در کل، این موارد، به این بر می گردد که اصولا #علم_نوین، از روز اول در کشور ما جا نیفتاده است. مردم ما، شیفته همان #دانش_سنتی خویش هستند و از سر ناچاری به پزشکان جدید مراجعه می کنند. حتی وقتی درمطب دکتر امروزی نشسته اند، باز هم از #عطاری محل صحبت می کنند و همدیگر را به خوردن #داروهای_گیاهی و #علفیات راهنمایی می کنند. این که چرا در جامعه ما این نگاه تحقیر آمیز به علم مدرن وجود دارد، نیازمند کاوشهای علمی بیشتری است، اما این که دانش #پزشکی_سنتی با همه بی خاصیتی اش که تاریخ گواه آن است، این قدر محبوب شده، ریشه در نوع خاصی نگاه به علم دارد. محافل خاصی هم که صبغه دینی دارند به این امر دامن می زنند و از #آبروی_امامان ع مایه می گذارند. می دانیم که در قرآن حتی یک حکم پزشکی نیامده و تنها استثناء مورد عسل است که آن را هم باید تفسیر کرد و دانست که مقصود چیست. #روایات این زمینه را هم می دانیم که #صدوق، غالبش را #جعلی می داند. و اما باز هم تأکید می کنم، ریشه آن گرایش، این است که ما مردم، علم دوست نیستیم. مدیران علمی جامعه ما هم به طور جدی اهل ترویج علم نیستند. اساسا علم نوین را نوعی #فرنگی_مآبی و #غربزدگی می دانیم. از روز اول هم همین طور آن را تفسیر کردیم. البته من آگاهم که رهبری، بیش از بیست سال است که با صدای بلند از علم دفاع می کنند، اما بعید می دانم در عمل، این تفکر حتی در میان استادان دانشگاه که مسوولیتی دارند و غالبا به نظرم سنتی می اندیشند، جایی داشته باشد. چه قدر دلم می خواست، حالا که بحمدالله مصلای تهران باهزینه زیاد و زیبایی ساخته شده، و در غالب جمعه های سال، نماز جمعه به مصلی منتقل شده، زمین چمن دانشگاه، به کتابخانه مرکزی داده می شد، و حتی هزینه ساختش هم پرداخت می شد تا معلوم شود ما چه قدر به علم و توسعه آن وفادار هستیم. یک وقتی #همایون_صنعتی_زاده کتاب #تأثیر_علم_بر_اندیشه را که نویسنده آن #فاینمن، برنده #جایزه_نوبل_فیزیک بود، ترجمه کرد. آنگاه آن را آورد در #قم توسط #انتشارات_مهر_امیرالمومنین منتشر کرد تا علما آن را بخوانند. می گفت می خواهم علما و روحانیون بفهمند که علم چه تأثیری بر اندیشه دارد و این طور نیست که #فیزیک وبه طور کلی علم #ضد_دین باشد. به نظرم هنوز زمان زیادی لازم است تا مفهوم علم جدید به درستی درک شود و تا وقتی درک نشود، حرف زدن از رابطه #علم_و_زندگی، رابطه #علم_و_صنعت و بسیاری از این امور محال است. ما فقط در بحث از این امور فقط ادای دیگران را در این که توجه به این امور داریم، در می آوریم. اما این که واقعا قصد حل آن را داریم، بعید می دانم.
@ketabenaab
نامه #رئیسی به #مجلس درباره #حقوقدانان_شورای_نگهبان؛
معرفی ۵ چهره جدید
امیرحسین قاضیزاده هاشمی عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه رئیس قوه قضائیه برای معرفی 5 کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان به قوه مقننه خبر داد و گفت:
در این نامه آقایان #علی_غلامی، #هادی_طحان_نظیف، #محمد_دهقان و #محمد_حسن_صادقی_مقدم و یک قاضی از گزینههای پیشنهادی حجتالاسلام رئیسی رئیس #قوه_قضائیه به مجلس هستند/تسنیم
@ketabenaab
انتخاب رشته #کنکور_ارشد۹۸ از امروز آغاز میشود
داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ از امروز چهارشنبه ۱۹ تیرماه می توانند ۱۰۰ کد رشته محل را انتخاب کنند.
#توکلی، مشاور #سازمان_سنجش:
انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از ساعت ۱۸ امروز آغاز میشود.
مهلت انتخاب رشته در روز یکشنبه ۲۳ تیرماه به پایان میرسد.
هر یک از داوطلبان مجاز میتوانند ۱۰۰ کدرشته امتحانی را انتخاب کنند.
از ۶۵۶ هزار و ۲۱۶ کارت ورود به جلسه صادر شده در آزمون کارشناسی ارشد، ۵۲۲ هزار و ۷۸۳ نفر در آزمون شرکت کردند.
۱۳۳ هزار و ۱۴۳ نفر در جلسه آزمون غایب بودند.
@ketabenaab
بیانیه #آمریکا در #شورای_حکام_آژانس
آماده #مذاکرات بدون پیش شرط با #ایران و از جمله #عادی_سازی کامل روابط با #تهران هستیم/الجزیره
@ketabenaab
حمایت #اتحادیه_اروپا از اجرای #برجام در نشست #شورای_حکام
واکنش نماینده ایران
اتحادیه اروپا در نشست اضطراری شورای حکام ضمن ابراز تاسف عمیق از #خروج_آمریکا از برجام، این توافق را ابزار کلیدی معماری عدم اشاعه سلاح هسته ای جهانی و دستاورد دیپلماسی چند جانبه گرایی توصیف کرد که در #قطعنامه۲۲۳۱ #شورای_امنیت به تصویب رسیده است.
غریب آبادی: اروپا برای اعاده تعادل به برجام از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کند نه ایران
نماینده ایران در نشست شورای حکام:
طنز تلخی است که این جلسه با درخواست آمریکا برگزار می شود، همان رژیمی که وضعیت کنونی، نتیجه رفتار غیرقانونی آن می باشد.
ظاهرا دولت آمریکا هنوز متوجه فرهنگ ایرانی که تهدید، گستاخی و فشار را نمی پذیرد، نشده است.
اروپا برای اعاده تعادل به برجام از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کند نه ایران.
وقتی رژیم اسرائیل در مورد پایبندی به مکانیزم های عدم اشاعه صحبت می کند، شبیه این است که یک مافیا در مورد پایبندی به قوانین مبارزه با جرایم سازمان یافته صحبت می کند.
@Ketabenaab
زنگ خطر سرانه پایین #مصرف_فرهنگی
هشدار #وزیر_فرهنگ در جمع معاونان عمرانی استانداریهای سراسرکشور
کی از مهمترین تغییرات اجتماعی که اتفاق افتاده حوزه شهرنشینی است، اظهار داشت: در دهههای اخیر جامعه شهری هم از لحاظ تعداد شهرها و هم جمعیت افزایش زیادی داشته و همین تغییرات جمعیتی و شهرنشینی اتفاقات مثبتی را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: در کنار این پیامدهای مثبت نکاتی هم در این تغییرات سریع وجود دارد، طبیعی است که عمق روابط اجتماعی که در محیطهای روستایی وجود دارد در این تغییر جامعه روستایی به شهری تغییر کرده و کیفیت روابط اجتماعی در این تغییرات شهری دچار تحولاتی شده است، عملاً در شرایطی که جامعه شهری دارد، خلاءهای عاطفی و گسستهایی به وجود میآید
ادامه در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/VnGSe
@ketabenaab
دکتر #داود_فیرحی درکانالش نوشت:
"گاندو" و مصائب دولت "دو سر"
سریال #گاندو را تماشا نکرده بودم و با توجه به برخی حواشی که داشت، دو قسمت آخر آن را دیدم. بخش پایانی گاندو، از دیدگاه دولت پژوهی، جای تأمل بسیار دارد و برخی " #مصائب یک #دولت_دوسر" را برملا می کند.
دولت ها نیز، همانند هر موجود طبیعی یا بر ساخته دیگر، بیماری های متفاوت و البته خاص خود را دارند؛ اما دو نوع از بدخیمی رایج دولت ها عبارتند از؛ عارضه "بی سر" یا "دوسر" شدن یک دولت.
بیماری #دولت_بی_سر، عارضه ای است که یک سیستم سیاسی را از داشتن مرکز #مدیریت_واحد و مصمم محروم می کند و با تضعیف تعادل مغزی آن، زمینه را برای فروپاشی مرکز تصمیم دولت و آنارشیک شدن جامعه فراهم می کند. در این باره معمولا دولت وایمار در آلمان قبل از نازی ها را مثال می زنند.
بیماری دوم اما "دوسر" شدن دولت است. در چنین شرایطی، مرکز تصمیم دولت به دو بخش تقریبا مساوی تقسیم می شود و دولت از نظر فیزیک بدن، به پیکره ای تبدیل می شود که تن واحد و سری دوگانه دارد. یا حداقل چونان انسانی دیده می شود که همواره دچار دوبینی،بلاتصمیمی و تردید است.
در این باره نیز می توان به دولت انگلستان در انتهای قرن نوزده اشاره کرد که مرکز تصمیم بین مجلس عوام و حاکمیت مردم از یک سوی، و لردها و پادشاه از سوی دیگر تقسیم شده بود. دوگانه ای که هزینه و مصائب زیادی تولید می کرد.
بخش پایانی گاندو، این وضعیت را در دولت جمهور اسلامی ایران آشکارا بر ملا کرده و به تماشای عموم گذاشت.
دولت دوسر به ماشینی می ماند که دو موتوره است، لیکن بی آن که همسو بوده و یکی به دیگری کمک رساند، هر دو دقیقا عکس و ضد همدیگر کار می کنند. بدین سان، جامعه هزینه دو دولت را می پردازد و این دو موتور، در عین حال که با قدرت و پر هزینه و با سرو صدای بسیار کار می کنند، اما چون نیروی محرکه آن ها عکس یکدیگر طراحی یا به هر حال قرار گرفته است، نتیجه ای عاید جامعه ندارند.
دولت دوسر مشکلات، ناتوانی ها و ناتوان سازی های خاص خود را دارد و اغلب موجب فرسایش کارآمدی و تضعیف مشروعیت دولت از یک سوی، و کلافه گی و سردرگمی جامعه از سوی دیگر می شود.
@ketabenaab
انتشار مجموعه چهار جلدی #مبانی_و_اصول_فقه_حكومتی
مجموعه «مبانی و اصول فقه حكومتی» تألیف حجتالاسلام دکتر #ذبیحالله_نعیمیان در چهار جلد و با عناوین
«خاستگاه و مشروعیت احکام حکومتی»،
«ماهیت و مناسبات احکام الهی و احکام حکومتی»،
«نسبت احکام استنباطی و احکام حکومتی»
و «ضوابط احکام حکومتی» چاپ و عرضه شد.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/PRW9s
@ketabenaab
#نرخ_بیمه_نفتکش در خاورمیانه ۱۰ برابر شد
#نرخ_بیمه برای نفتکشهایی که از #تنگه_هرمز عبور میکنند، در دو ماه گذشته از زمان حملاتی که به #نفتکشها در آبهای ساحلی امارات انجام گرفته، ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
@ketabenaab
السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی الرضا
سال روز میلاد مسعود #امام_رئوف حضرت #امام_علی_بن_موسی_الرضا علیهاالسلام را برهمه محبان اهل بیت علیهم السلام تبریک می گوییم
@ketabenaab
#الگوسازی مثبت برای تبلیغ و ترویج #حجاب
دکتر #اشرف_جناتی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به دیدگاههای مختلف نسبت به موضوع حجاب و عفاف گفت: در مقطع فعلی، بی توجهی مسؤولان نسبت به مساله بد حجابی و رها کردن آن، منجر به بی حجابی و حتی عریانی از طرف کسانی که عقده تبرج دارند، خواهد شد.
اشرف جناتی ادعای برخی مبنی بر عدم لزوم دخالت حکومت در امر حجاب را نادرست خواند و با اشاره به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در همه سطوح افزود: در وضع کنونی جامعه که دشمن، تمام همت و تلاش خود را صرف ناراضی کردن مردم از نظام و انقلاب میکند؛ باید هنر به خرج داد و به شکل ظریف و هنرمندانه، به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.
در این مقطع زمانی که دشمن مترصد است تا مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صنفی و …کشور را به مسائل سیاسی تبدیل کند، باید همگان مراقب باشند تا در جهت خواست دشمن حرکتی صورت نگیرد.
در جاهایی که امر به معروف و نهی از منکر نه تنها اثری در مخاطب ندارد، بلکه مفسده بزرگتری را در جامعه به دنبال دارد؛ بایستی در ظاهر، نوعی حالت بی اعتنایی را در پیش گرفت و از برخوردهای علنی خیابانی به شدت پرهیز کرد و حداکثر، همان طرح جلب افراد متبرج را پیگیر شد.
بدحجابها، همین مردم عادی اطراف ما هستند که بسیاری از آنان، صرفاً، از روی خودنمایی و برای دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، بد حجاب هستند تا حس جلوه گری خود را ارضا کنند نه اینکه به دنبال تقابل و تعارض با نظام باشند و یا از روی عناد و لجاجت نسبت به دستورات دینی بدحجابی کنند.
جوانان، تمایل به خودنمایی و جلوه گری دارند لذا ضروری است با آموزش صحیح و ترویج فرهنگ دینی، قبح و زشتی یک منکر و گناه مثل بدحجابی، هم در درون افراد و اشخاص و هم در سطح جامعه و اجتماع جا بیفتد یعنی اگر منکر و گناهی در سطح جامعه رخ داد، همگان ضمن شناخت و آگاهی از آن منکر، نسبت به قبح و زشتی آن نیز حساس باشند.
مشروح در #پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
http://yon.ir/AZZfU
@ketabenaab