درراستای بنیان های حکمت حضور درجهانی بین دو جهان.MP3
51.09M
📅 2 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_بیست_و_دوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
تبعات سوء غفلت از حیات اجتماعی
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
توکلی
متقی
نجات بخش
بحرینیان
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
📅 2 خرداد ماه 1400 📍خانه طلاب 🎵 #فایل_صوتی #جلسه_بیست_و_دوم #در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی
متن بحث شده
در #جلسه_بیست_و_دوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
تبعات سوء غفلت از حیات اجتماعی
45- انقلاب اسلامی به عنوان جهانی بین دو جهان نمیتواند به توسعهی انسانی فکر نکند زیرا تجربهی تاریخی نشان داده رفاهِ صرف، نه راضیکنندهی روح انسانها است و نه میتواند در فضایی که وجود انسانی انسان رشد نکرده پایدار باشد زیرا به عدالت که غذای روح انسان است فکر نشده، امری که ما نیز هنوز به جهت آثارِ غربزدگیمان در آن قرار داریم.
در توسعهی انسانی به عقود الهی و قراردادهای اجتماعی به عنوان ستون بقای انقلاب اسلامی فکر میشود که البته تا کنون در این مورد کوتاهیهای چشمگیری شده، زیرا فقه موجود بیشتر در حوزهی فردی رشد کرده است و تکلیف مکلَّف را در حوزهی اجتماعی به طور جدّی دنبال نکرده و در موضوع مواجهه با ابعاد جامعهی اسلامی به کمک آیات و روایات آن طورکه امروز نیاز است تلاش نشده. وقتی عهدی الهی در نسبت به مسائل در میان نباشد، موضوع حق و باطل در میان نخواهد بود و به راحتی در مصرف، اسراف میشود و در انجام امور، تعهد لازم إعمال نمیگردد، زیرا انسانها خود را عضوی اساسی برای حیات جامعه به حساب نمیآورند، هرکس خود را سلولی جدا از بقیه احساس میکند و لذا نظم لازم که در نسبت با بقیه معنا دارد، چندان معنا نخواهد داشت تا روحیهی هماهنگی اجتماعی، خود را به ظهور آورد و به بهانهی دینداری و رعایت تکالیف شرعی، در بهکاربردن عقل معاش چندان جدّی نخواهند بود. چارهی کار آن است که افراد به درک حضور تاریخی خود در بستر انقلاب اسلامی با جدّیتِ تمام نایل شوند. چیزی که تا حدودی در مرحلهی تاریخ دفاع مقدس پیش آمد.
سهیمشدن در خِرد مدرن در عین حفظ هویت
46- حضور در جهانی بین دو جهان از طریق انقلاب اسلامی، نوعی سهیمشدن در خرد مدرن است، در عین حفظ هویت که این خود به خود با نوعی از تفکر و هویتی جدید محقق میشود و نه با التقاط و یا ترکیب و یا گزینش. زیرا هیچکدام از این نوع برخورد با تمدن غربی جواب داده نشده، باید به تمدنی دیگر فکر کرد که بنیاد آن در عین آنکه بر انسانیت و مناسبات انسانی است، حضور خدا در عالم را محقق میکند و این فراتر از تمدنی است که خود را با تکنولوژی معنا کرده است و در حال حاضر به جایی رسیده که دیگر امکان بازسازی در خود را ندارد زیرا اساساً نتوانست متوجهی ابعاد متعالی انسان باشد و ناخودآگاه دربندِ سیطره تکنولوژی است.
@khanehtolab
در راستای بنیان های حکمت حضور در جهانی بین دو جهان.MP3
29.2M
📅9 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_بیست_و_سوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
باید شکار عشق شد ولی نه عشقِ افلاطونی
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
متقی
شاهچراغی
موسویان
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
📅9 خرداد ماه 1400 📍خانه طلاب 🎵 #فایل_صوتی #جلسه_بیست_و_سوم #در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_
متن بحث شده
در #جلسه_بیست_و_سوم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
باید شکار عشق شد ولی نه عشقِ افلاطونی
47- انقلاب اسلامی با حضور جهانیاش، در مواجهه با خرد مدرن معنای خود را در جهانی بین دو جهان تعیین کرده است. در این معنایابی از نظر به حقیقت، به هر معنایی که نظر به حقیقت را در نظر بگیریم، غافل نیست، زیرا به آن نوع آگاهی که فوق آگاهی مفهومی است و با مراقبه حاصل میشود، میاندیشد که منجر به ظهور راههای جدید میشود زیرا «وجود» خود را در معرض تجلیاتی که در چشماندازِ خود یافته، قرار میدهد و در بستر این نوع حضور، باید متوجه بود که باید شکارِ عشق شد ولی نه عشق افلاطونی. شکار عشق به صورتیکه در جای جای صحنههای انقلاب اسلامی، بهخصوص در صحنههای دفاع مقدس، به صورتهای مختلف به ظهور آمد و قوام امروزِ هر انسانی در همین رابطه شکل میگیرد که در مواجهه با خِرد مدرن در عین نظر به حقیقت است و این را باید در حضور تاریخی خود در انقلاب اسلامی جستجو کرد.
فرهنگِ خسروانی در بستر اسلام
48- ناسیونالیسم با تأکید بر ایرانیت هیچ ربطی به حضور ایران در بستر انقلاب اسلامی ندارد. آن ناسیونالیسم علاوه بر آنکه نوعی برگشت به سلطنت است، نوعی برتریجوییِ نژادی در آن نهفته است، مضافاً که تجربه نشان داده با غربزدگی همراه است و آن غیر از حضور اسلام است با خرد ایرانی، در مواجهه با خرد مدرن که منجر به جهانی بین دو جهان میشود و ما بر آن تأکید داریم به عنوان نظر به تمدنی عقلانی در بستر اسلام ولی با فرهنگ خسروانی، امری که در بنیان انقلاب اسلامی که متأثر از تشیع است به مرور ظهور میکند و به همان صورتی که خِرد خسروانی در مواجهه با اسلام، اسلام را از آنِ خود کرد بدون آنکه حتی زبان خود را از دست بدهد و توانست با زبان فاخری که داشت، اسلام را معنا کند و این بر عکس مللی بود که در مواجهه با اسلام زبان عربی را پذیرفتند زیرا زبانشان توانایی فهم و تبیین معارف اسلامی را نداشت.
حال با توجه به توانایی ایرانی که توانست با خرد خسروانی خود در مواجهه با اسلام خود را در آن تاریخ حاضر کند؛ نباید در این فکر بود که امروز ایران یعنی تشیّع و یعنی انقلاب اسلامی در هویت امروزین بشر میتواند در مواجهه با خرد مدرن در عین بهرهگیری از آن در نزد خود باشد؟
باده از ما مست شد، نِی ما از او
49- شهدایی مثل شهید حججیها و حاج قاسم سلیمانیها نشان دادند که میتوان در بستر انقلاب اسلامی شکار عشق شد و این در حالتی پیش آمد که انقلاب اسلامی تلاش دارد از درون به زندگی و به عالم معنا ببخشد. با انقلاب اسلامی نسبتی خاص بین درون انسان و زندگیِ بیرونی شکل گرفت و آنچه در درون انسانها به عنوان آرمان، مطلوب زندگی بود، در بیرون ظاهر شد و انقلاب اسلامی آن بادهای شد که با انطباقی که نسبت به آرمانهای درونی ما داشت، ما را مست نمود، در حالیکه بنیان آن مستی از درون بود، به همان معنایی که به گفتهی مولوی:
باده از ما مست شد، نی ما از او قالب از ما هست شد، نی ما از او
پس ما هستیم که به عالَم معنا میدهیم حتی به آنها «نام» دادیم تا آشکارشان کنیم و در همین رابطه حضرت حق به آدم و آدمیت دستور داد: «يا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِم»(بقره/33) ای آدم! آنها را به اسمائشان آگاه کن تا خود را بفهمند. پس در واقع:
ای میّ بترم از تو، من بادهترم از تو پرجوشترم از تو، آهسته که سرمستم
زیرا:
باغها و میوهها اندر دل است عکس لطف آن برین آب و گِل است
پس ما جهان خود را در درون خود میسازیم و پیرو آن بیرون را شکل میدهیم، برعکسِ سیاسیون و مطففین که خود را چیزی میدانند در بین چیزها.
در این رابطه عالَم ما آن چیزی نیست که نسبت به آن فکر میکنیم، بلکه آن چیزی است که در آن زندگی میکنیم و ما نسبت به آن گشوده هستیم و آن نیز نسبت به ما گشوده است و ما تنها با آن عالم ارتباط داریم، بدون آنکه اُبژهی ما باشد و اساساً ما مالک آن نیستیم بلکه چشماندازی است که ما در آن زندگی میکنیم و حقیقت آن، جهانی است گشوده برای زندگی که البته ممکن است شیطان با طرح جهانهای توهّمی، آن جهان گشوده را برای ما تنگ کند. باید مواظب خود بود که از جهان فراخ خود به جهان تنگ و تاریک غربزدگی سوق داده نشویم.
@khanehtolab
May 11
May 11
00001 - Etebariat & Tajaddod.mp3
37.58M
📅9 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_اول
#جایگاه_ادراکات_اعتباری_در_مواجه_با_تجدد
@khanehtolab
00001 - Feqh & Zamaneh.mp3
47.97M
📅 12 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_اول
#فقه_و_زمانه
درنگی بر مقوله اجتهاد در جهان معاصر
@khanehtolab
جلسه اول_راهی که در پیش است.mp3
48.57M
📅 22 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_اول
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
امید مکتوبیان
یاسر مرکزی
علی جزینی
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
مجتبی انصاری
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
هدایت شده از خانه طلاب(بنیان ها)
جلسه دوم_راهی که در پیش است.mp3
50.5M
📅 22 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_دوم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
امید مکتوبیان
یاسر مرکزی
علی جزینی
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
مجتبی انصاری
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
جلسه سوم_راهی که در پیش است.MP3
20.01M
📅 23 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سوم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور #استاد_طاهرزاده
و حضور آقایان:
احسان متقی
سید محسن موسویان
مهدی شاهچراغی
حمیدرضا امینی
سید حمیدرضا اصفا
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
📅 23 خرداد ماه 1400 📍خانه طلاب 🎵 #فایل_صوتی #جلسه_سوم #راهی_که_در_پیش_است حساس ترین نکات در انتخابا
کتابچه راهی که در پیش است_ استاد طاهرزاده.pdf
1.93M
کتابچه متن جلسه ی #راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
از استاد اصغر طاهرزاده
می توانید کتابچه را بصورت فایل PDF در سایز چاپی A5 دریافت کنید.
@khanehtolab
جلسه چهارم_راهی که در پیش است.mp3
17.31M
📅 23 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_چهارم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
امید مکتوبیان
یاسر مرکزی
علی جزینی
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
مجتبی انصاری
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
جلسه پنجم_راهی که در پیش است.MP3
14.98M
📅 24 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_پنجم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
سید محسن موسویان
مهدی شاهچراغی
مجید آقاجان
حمیدرضا ویسی
احمدرضا انصاری
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
مجتبی انصاری
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
جلسه ششم_راهی که در پیش است.MP3
18.65M
📅 24 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_ششم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
مهدی شاهچراغی
علی جزینی
سید رضا هاشمیمرام
حمیدرضا ویسی
احمدرضا انصاری
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
جلسه هفتم_راهی که در پیش است.MP3
19.12M
📅 25 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_هفتم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
مهدی شاهچراغی
حسین نوروزیفر
حمیدرضا ویسی
سید محسن موسویان
امید مکتوبیان
مجتبی انصاری
احمدرضا انصاری
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
جلسه هشتم_راهی که در پیش است.MP3
16.82M
📅 25 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_هشتم
#راهی_که_در_پیش_است
حساس ترین نکات در انتخابات پیش رو
با حضور آقایان:
احسان متقی
مهدی شاهچراغی
حسین نوروزیفر
حمیدرضا ویسی
سید محسن موسویان
امید مکتوبیان
سید حمیدرضا اصفا
مجتبی انصاری
احمدرضا انصاری
عماد سلیمانی
سعید قاسمی
سید محمد حسین ملکیان
@khanehtolab
در راستای بنیانهای حکمت حضور در جهانی میان دو جهان - جلسه بیست و چهارم.mp3
37.34M
📅30 خرداد ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_بیست_و_چهارم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
مواجهه با خرد مدرن در بستر حکمت خسروانی
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
نجاتبخش
بحرینیان
مرکزی
شاهچراغی
موسویان
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
📅30 خرداد ماه 1400 📍خانه طلاب 🎵 #فایل_صوتی #جلسه_بیست_و_چهارم #در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جها
متن بحث شده
در #جلسه_بیست_و_چهارم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
مواجهه با خرد مدرن در بستر حکمت خسروانی
50- برای گشودهشدن قرآن و درک اولیای الهی، نباید مانند مشرکینِ حجاز دستهایمان از معانی قدسی خالی باشد و نسبت به تذکراتی که وَحی الهی میدهد بیگانه باشیم. در حالیکه وقتی ایرانیها با وَحی الهی از طریق اسلام روبهرو شدند، نسبت به آن خالیالذهن نبودند و حاصل مواجههی حکمت خسروانی با اسلام، فارابی میشود. جناب سلمان فارسی حاصل مواجههی حکمت خسروانی با نبوت نبوی است و بدین لحاظ در زمرهی خانوادهی پیامبر( قرار میگیرد، ولی ابوجهل عموی پیامبر( از خانوادهی پیامبر خارج است.
مواجههی روح خسروانی در بستر دیانت نبوی، در دوران جدید موجب ظهور سلسله صفویه شد و حاصل آن میرفندرسکی و ملاصدرا گشت، در حالیکه در بستر حاکمیت عثمانی هرگز میرفندرسکی و ملاصدرا ظهور نخواهد کرد.
همان پیوستگی که بین حکمت خسروانی و سیرهی نبوی شکل گرفت، در این تاریخ موجب میشود در مواجهه با خرد مدرن به طلوع جهانیِ بین دو جهان فکر کنیم که در عین تشیع با هویت حکمت خسروانی، از خرد مدرن، خود را بیرون نداند.
مصریان در شرایطی بودند که یا باید اسلام را میپذیرفتند و زبان مخصوص آن را و یا بر همان عصر طاغوتیِ خود باقی میماندند، زیرا زبان طاغوتزدهی آنها ظرفیت رابطه با اشارات قرآن را نداشت ولی در ایران شرایط متفاوت بود و امروز نیز ما در مواجهه با خرد مدرن شرایط مخصوص به خود را دارا هستیم.
وقتی جایگاه تفکر تغییر کند طوفانی گشوده می شود
51- در مرحلهای از تاریخِ دیانت، به هر دلیلی میخواستیم با اثبات وجود خدا، خود را از آن طریق بفهمیم، در حالیکه خدا ثابت بود. تا اینکه آرامآرام راهی گشوده شد تا در آن راه جایگاه و نسبت خود را در رابطه با خدا جستجو کنیم و انقلاب اسلامی و فضای تاریخی آن، چنین چشماندازی را در مقابل ما گشود تا جایگاه تفکر تغییر کند و به جای آنکه از پنجرهی اطاق، طوفان را بنگریم، بدون آنکه در معرض آن قرار گیریم، خود را در معرض طوفانِ تفکر قرار دهیم و با آن بالا و پایین رویم، دیگر ما را به احتیاط در تفکر راهی نیست، چرا که در طوفانِ تفکر قراری باقی نمیماند، مگر چشماندازی که خودِ انسان هم نمیفهمد کجا قرار دارد، زیرا هویت تعلّقی او در هیچ معنایی نمیگنجد.
@khanehtolab
آقای یاسر مرکزی_ جهان ما و جهانی میان دو جهان.MP3
44.88M
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_سیزدهم
#جهان_ما_و_جهانی_میان_دو_جهان
👤 گفت و گو با محوریت ارائه ی آقای یاسر مرکزی
@khanehtolab
جلسه بیست و پنجم_بنیان های حضور در جهانی میان دو جهان.MP3
22.75M
📅7 تیر ماه 1400
📍خانه طلاب
🎵 #فایل_صوتی
#جلسه_بیست_و_پنجم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
عنوان:
انسان در تنگنای تعریف
👤با حضور آقایان
#استاد_طاهرزاده
نجاتبخش
مرکزی
موسویان
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
📅7 تیر ماه 1400 📍خانه طلاب 🎵 #فایل_صوتی #جلسه_بیست_و_پنجم #در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_ب
متن بحث شده
در #جلسه_بیست_و_پنجم
#در_راستای_بنیان_های_حکمت_حضور_در_جهانی_بین_دو_جهان
انسان در تنگنای تعریف «حیوان ناطق»
52- وقتی بپذیریم نگاهِ ماهیتگرایانه یا متافیزیکی، نظر به «وجود» را در حجاب میبرد، پس هر تعریفی از انسان که نظر به «وجود» نداشته باشد، عملاً ما را با انسان به معنای حقیقی آن مواجه نمیکند، همانطور که در تعریف «حیوان ناطق» برای انسان، نسبتی بین انسان و «وجود» مدّ نظر نمیآید، در این بستر آن تفکر که با نظر به «وجود» به ظهور میآید، در غیبت است. ما در تعریف انسان به عنوان حیوان ناطق، با «وجود» مواجه نمیشویم، تا جان ما با مواجهه با «وجود»، خود به خود، خود را در نوعی بیکرانگی احساس کند و مانند هر متفکری با «گفتن» به تجلی آید و گشوده گردد، در این حالت «گفتن» و «بودن» دو واقعیت نیست، زیرا در آن نوع گفتن که انسان در حضور بیکرانه خود حاضر است، ذات انسان که همان وجود اوست، به ظهور آمده و انسان با چنین رویکردی با عبور از «خودبینی» و «خودخواهی» هرچه بیشتر به ذات خود نزدیک میشود، زیرا اجازه میدهد تا مورد خطاب «وجود» قرار گیرد که همان مأوا و خانهی اصلی اوست. و مباحث «معرفت نفس» مسئول این نوع گشودگی است، تا انسان خود را «وجود» احساس کند وگرنه گرفتار نوعی نگاه متافیزیکی نسبت به انسان شدهایم که عین بیمأوایی است، زیرا امیدواری نسبت به مأواگزیدن در کثرات و برخورداری از آنها، موجب غفلت از فقر ذاتی است که با احساس وجود خود میتوانست به آن دست یابد و دائماً با احساسِ تجلی بودن «وجود» دردورانهای مختلف و بر اساس شأن تاریخی که برای «وجود» هست، انسان خود را مورد خطاب «وجود» احساس میکند و اصالت وجود در مقابل اصالتدادن به انسان یا اومانیسم، در اینجا اصالت خود را مینمایاند، زیرا اومانیسم غیر از نظر به انسانی است که وجودِ خود را در نسبت با وجود، به عنوان امری متعالی احساس میکند و راهی به سوی تفکر در امر قدسی برایش گشوده میشود و در منظر خود، ذات الوهیت را مدّ نظر دارد و این نیز با گشایش نسبتی که انسان با «وجود» پیدا میکند، در بُعد عبودیتاش به ظهور میآید. همچانکه پرتو سمیعِ نفس ناطقه در بستر قوهی سامعه، در گوش به ظهور میآید و انسان متوجهی نسبت رابطهی خود با نفس ناطقه در حوزهی شنیدن میشود.
ما با نظر به موقف ذاتی خود نسبت به «وجود»، میتوانیم زنده باشیم و زندگی کنیم که این خارج از دوگانه تفکر نظری و عملی است، بلکه نظر به «وجود» است از طریق احساس وجودِ خویش و گشودگی آن، در عین آنکه همچنان برای ما ناشناخته است، بدون آنکه از ما جدا باشد و اُنسی با آن نداشته باشیم.
@khanehtolab
#خرد_و_گوش_سپردن
ما و جهانِ داوری
به زودی...
_______________
در جهان توسعهنیافته چون چیزها و کارها کمتر در جای خود و وقت مناسب به وجود آمده و صورت گرفته است، هماهنگی طبیعی میان آنها وجود ندارد و هماهنگ کردنشان هم کاری بسیار دشوار است و از هیچکس و حتی از سیاستمداران ممتاز نیز نمیتوان توقع داشت که به آسانی از عهده این کار برآیند. شاید از این گفته برآید که پس همه راهها بسته است و مشکل توسعهنیافتگی چاره ندارد البته در شرایط سیاسی و فرهنگی کنونی و با تدابیری که معمولاً در جهان توسعهنیافته اندیشیده و اجرا میشود، از توسعهنیافتگی نمیتوان گذشت و راه به جایی نمیتوان برد زیرا تدبیر -اگر تدبیری باشد- راه نیست بلکه شیوه پیمودن راه است. پس باید به فکر راه و راهگشایی بود. راهگشایی نیز با تفکر و تذکر به اینکه از کجا آمدهایم و با خود چه داریم و چه میخواهیم و چه میتوانیم بکنیم میسر میشود.
«مقاله خرد پیشرفت و توسعه | دکتر داوری اردکانی»
_______________
@khanehtolab
خانه طلاب(بنیان ها)
#خرد_و_گوش_سپردن
ما و جهانِ داوری
به زودی...
_______________
در عصر جدید فهم در رفت و آمد میان شک و یقین در راه ساختن و مسخر کردن بوده و هنوز این راه به پایان نرسیده است. عقل جدید عقل تکنیک است. منطقش هم از زمان لایبنیتس (قرن هفدهم) منطق ریاضی است. عنوان کتاب دکارت «گفتار در روش به کار بردن عقل» بسیار معنیدار است زیرا روش باید دست عقل را بگیرد و آن را راه ببرد و به کار اندازد. البته در فلسفه از ابتدا وجود یک عقل کل محیط بر نسبتهای مذکور نیز تصدیق شده است. افلاطون در صدر تاریخ فلسفه و هگل در پایان این تاریخ هر دو به عقل متحقق قائل بودند. با این تفاوت که یکی عقل را پیش از همه چیز موجود میدانست و دیگری به تحقق عقل در پایان تاریخ میاندیشید. عقل دوران جدید دیگر عقل موافقت و همراهی با نظم طبیعی نیست بلکه صورتبخش و ساماندهنده جهان است. عقل توسعه را هم که باید عقل سازنده باشد، با عقل درّاک و داننده دورههای یونانی و اسلامی و مسیحی اشتباه نباید کرد ولی چه کنیم که این اشتباه شایع است چنانکه وقتی از عقل و عقلانیت میگویند غالباً مرادشان عقل انتزاعی و فهم رسمی یعنی صورت مهدّب عقل مشترک است. با این عقل به مواجهه وضع موجود نمیتوان رفت زیرا کار آن حکم کردن در باب درستی و نادرستی و روایی و ناروایی سخنها و کارها با میزان آراء همگانی است نه نقد آنچه هست و درک آنچه میتواند باشد.
«مقاله خرد پیشرفت و توسعه | دکتر داوری اردکانی»
_______________
@khanehtolab