eitaa logo
کانون مداحان وخادمیاران رضوی چهارمحال وبختیاری
166 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4.2هزار ویدیو
184 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹یک شعریک نکته 🔷 نماد آفرینی در شعر فاطمی 🔹«نماد ابزاری برای بیان تصوّر یا مفهومی است که برای حواس و ادراک ما غایب، غیرقابل شناخت و غیبی به شمار می‌آید. در نتیجه، کاربرد نمادها از جمله ضروریات زندگی انسان است، زیرا آدمی همواره در زندگی خود با مفاهیم و معانی غیرمادی سر و کار داشته و دارد.» (لاجوردی،۱۳۹۰: ۸۸) «طبق نظر پائول تیلیخ نمادها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱. نمادهای بازنما (حکایت‌گر) که ویژگی نماد واقعی را دارند. ۲. نمادهایی که ویژگی نماد واقعی را دارا نیستند و تنها نشانه‌اند، مانند: نشانه‌های منطقی و ریاضی.» (همان:۹۱) 🔹در مثنوی احمد عزیزی «یاس» به عنوان نماد معرفی و شناخته می‌شود و هرکجا که واژۀ یاس قرار می‌گیرد منظور از آن، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است. استعاره، زمانی به نماد تبدیل می‌شود که بتواند اثرگذار باشد و در آثار دیگر نمود پیدا کند. ترکیب‌هایی مثل: «یاس کبود»، «یاس نیلی»، «یاس مدینه» و «یاس علی»... با محوریت یاس گسترش پیدا کرد و در نام‌گذاری آثار ادبی، هنری، نمایشی... اثرگذار است. 🔹تأثیر نماد در زندگی روزمره تا حدی است که ابزار بیان کنایی و هدف گوینده و صاحب اثر؛ و همچنین شناخت شخصیت اصلی قرار می‌گیرد. در شعر آیینی نمونه‌های اندکی از این نمادآفرینی را مشاهده می‌کنیم: ▫️در شعر فاطمی: کوه کوه آهسته گام بر می‌داشت پیکر آفتاب بر دوشش ▫️در شعر عاشورایی: نی خوشا از دل نم اشکی فشاندن به آبی آتش دل را نشاندن خوشا از نی، خوشا از سر سرودن خوشا نی‌نامه‌ای دیگر سرودن 🔹در شعرهای مورد اشاره، بین واژۀ نماد و شخصیت اصلی شباهت‌هایی وجود دارد و امکان کشف ادبی را برای شاعر فراهم می‌کند. «گل یاس» گلی خوشبو است و به رنگ سفید، قرمز، زرد، و کبود است؛ بوی گل یاس آرامش‌بخش است، اعصاب را تسکین می‌دهد و در عطرسازی از آن استفاده می‌شود. «کوه از یک سو از نمادپردازی فضایی متعالی مانند بلند، عمودی، قائم، برترین و... بهره‌مند است و از سوی دیگر قلمرو تجلیّات قداست آثار جوّی است و به این اعتبار اقامتگاه خدایان به شمار می‌رود. دست یافتن به قلّه‌های بلند کوه برای بشر ابتدایی به اندازۀ رسیدن به آسمان ناممکن بود.» (لاجوردی،۱۳۹۰: ۱۰۰) «نی» تمثیل از انسان عاشق، رها شده از تعلّقات و انعکاس صدای الهی در عرفان است که مولوی هم در ابتدای دفتر اول مثنوی خویش از نی با کارکردی نمادین استفاده می‌کند: بشنو از نی چون حکایت می‌کند از جدایی‌ها شکایت می‌کند 🔹«به کارگیری نماد در شعر، به دو شکل: ۱. استفاده از نمادهای گذشتگان و معاصران ۲. آفرینش نماد تازه، قابل تصوّر است.» (براهنی،۱۳۸۰: ۱۲۱) به صورت کلی، استفاده از نماد در شعر فاطمی، موجب تعالی ذهنی مخاطب، بیان تمثیلی تاریخ و مقتل، و ماندگاری در ذهن مخاطب خواهد شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📗لاجوردی، فاطمه؛ طالش‌بابایی، حکیمه (۱۳۹۰) نماد پردازی بلندی در اندیشۀ دینی. پژوهش ادیان(علمی پژوهشی)، سال پنجم، شماره۹. 📗براهنی، رضا (۱۳۸۰) طلا در مس. جلد اول، تهران: زریاب.
خدا را شکر دست لطف زهرا چهل سال ست مانده بر سر ما جهان تاریک و زهرا آفتاب ست دعایش ضامن این انقلاب ست فدایی ولایت بود زهرا سراسر، نور و رحمت بود زهرا به راه انقلاب فاطمی‌مان چهل سال ست بر عهدیم و پیمان چهل سال ست از ظلمت رهاییم چهل سال ست با هم یکصداییم چهل منزل کنار هم گذشتیم که حتی یک قدم را برنگشتیم سپاه یکدل اسلام نابیم چهل سال ست پای انقلابیم ببین دیروز سرخ ما چسان بود در عالم صحبت از ایمان‌مان بود بدان فردا از آنِ ماست بی شک که فردای جهان زیباست بی شک افق های فراتر پیش رو هست که فرداهای بهتر پیش رو هست مرید حقم و پیرم خمینی ست امیدم عشق و تدبیرم حسینی ست مبادا راه روح‌الله خاموش مبادا خاطر از یادش فراموش اگر آزادگی قامت برافراشت نهالش باغبانی این چنین داشت اگرچه امتحانی سخت دیدیم خزان دیدیم اما قد کشیدیم کمند بردگی را باز کردیم و تا آزادگی پرواز کردیم خوشا دوران آغاز رهایی بهشتی، باهنر، همت، رجایی مرام و شیوۀ ما سادگی بود سراسر عشق بود، آزادگی بود به عالم هرچه تدبیر و امیدست وصیتنامه و خون شهیدست دلم تنگ شهیدان ست امروز که همرنگ شهیدان ست امروز «کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی» خیابان‌های شهر ما بهاری ست چرا که عطرتان در شهر جاری ست خیابان ها خیابان شما شد پر از تصویر چشمان شما شد شب تارست، ماه ما شمایید در این سختی، پناه ما شمایید مبادا راه را گم کرده باشیم به زشتی ها تبسم کرده باشیم الا! الگوی مردان جهادی! شما فرماندهان اقتصادی! اگر چون ما نه درگیر معاشید نمک بر زخم این مردم نپاشید مدیران! فرصت بحث و جدل نیست که هرگز مشکلی بی راه حل نیست وطن درگیر ست امیدش به مدیران ست جهان در فکر بیداد فریب ست سکوتش اوج فریاد فریب ست مبادا تکیه بر عهد عمو سام چه خیری بود در فرجام فغان شد بغض‌هامان در گلومان گران شد نان و ارزان آبرومان اگرچه سایهء تحریم سرد ست بیا تا دست نگذاریم بر دست بت تسلیم را بشکن برادر شب تحریم را بشکن برادر نگاهی روشن از امّید، با ماست برادر وعدۀ خورشید با ماست زمستان رفت و آمد نوبهاران قیامی سبز در راه ست یاران! زمان رویش گل های نورست دم صبح ست، نزدیک ظهور ست
حضرت امام خمینی(ره): تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه کرده و بوده است یک زن معمولی نبوده است، یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. زنی که اگر مرد بود به جای رسول الله بود. صحیفه امام، جلد ٧ ، صفحه ٣٣٧ صحیفه نور،جلد ٦ ، صفحه ١٨٥
☘ آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند ، ( و به امور زندگي و تربيت فرزند مي پردازد ) به خدا نزديك تر است . 🌷 أدني ما تكون من ربها أن تلزم قعر بيتها . 📗 بحار الانوار ج۴۳ ص۳۶۶
زهرا که محبتش اساس دین ست پیروزی ما ز لطف او تضمین ست جان داد و ز کف نداد دامان علی یعنی که اطاعت از اولی الامر این‌ست
مصطفی فاطمیان: 🔹علامه سیدکمال الحیدری امامت ملکوتی و وجودی حضرت زهرا (سلام الله علیها) 🔹 امامت به یک معنا بر دو قسم است: «امامت سیاسی» و «امامت ملکوتی» یا همان مقام وساطت فیض اهل بیت (علیهم السلام). حضرت زهرا (سلام الله علیها) اگرچه امام به معنای زعیم سیاسی نبودند اما واجد مقام امامت ملکوتی و وجودی بوده اند. اصل هم همین امامت ملکوتی و تکوینی است که ریشۀ امامت سیاسی ظاهری محسوب می شود. باید به تفاوت مراتب امامت توجه داشت! امامت ملکوتی در این آیه مطرح شده است: ««وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ»؛ سجده/ ۲۴ (و از آنان امامان (و پيشوايانى) قرار داديم كه به فرمان ما (مردم را) هدايت مى كردند؛ چون شكيبايى نمودند، و به آيات ما يقين داشتند). 🔹🔹 ضمناً این امامت سیاسی است که در یک زمان تعدّد نمی پذیرد اما امامت ملکوتی و وجودی، قابلیت جمع در زمان واحد را دارد؛ یعنی مانعة الجمع نیست. امکان ندارد در یک زمان دو امام به معنای سیاسیِ آن وجود داشته باشد، مثلا در زمان امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) فقط امام حسن (علیه السلام) در آن واحد امام بودند، اما امامت دو امام به معنای ملکوتی کاملا ممکن بلکه محقق است. بارزترین نمونه آن، امامت ملکوتی و قرآنی همزمان علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻امام علی علیه السلام : 🔸تَعَطَّروا بالاستغفار لا تفضحکم روائح الذنوب . 🔹 «خود را با استغفار معطّر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند.» 📘امالی شیخ طوسی ، ص۳۷۲
إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ، وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا، وَ إِلا فَلَا اگر به آنچه شما را امر نمودیم عمل می‌کنی و از آنچه شما را بر حذر داشته‌ایم دوری می‌کنی از شیعیان ما هستی وگرنه هرگز. 📗 التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري(علیه‌السلام)، ص۳۰۸؛ بحار الأنوار، ج۶۵، ص۱۵۶ 🔹شیعۀ حقیقی🔹 با هر چه نکویی‌ست، نکو باید شد سرشارِ زلالِ آبرو باید شد می‌خواهی اگر شیعۀ مولا باشی فرمان‌بر امر و نهی او باید شد
دریاست نبی و گوهرش فاطمه است مولاست علی و همسرش فاطمه است با آنکه حسین ست پناه دو جهان او خود به پناه مادرش فاطمه است
إِنَّ الْحَيَاءَ مِنَ الْإِيمَانِ وَ الْإِيمَانُ فِي الْجَنَّةِ همانا حیا از ایمان است و نتیجۀ ایمان، بهشت می‌باشد. 📗 الکافی، ج۲، ص۱۰۶ 🔹حیا و ایمان🔹 در دست سپیده، برکاتی دگرست پیغام سحر را، کلماتی دگرست ای آن که امید زندگانی داری در روشنی حیا، حیاتی دگرست