eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.6هزار دنبال‌کننده
54 عکس
34 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
💞 عراقی ها الگوی مشهدی ها 💠 بعد از توسعه رویداد و مشاهده مهمان نوازی ویژه آنان از زوار، در مشهد نیز شور و حال طرحی که به مشهور شد در اواخر صفر برای استقبال از زوار بالا گرفت و خدا را شکر دارد رشد هم می کند هر چند هنوز خیلی جای کار دارد. ⚠️ چند روز قبل دوستی می گفت وقتی سراغ زوار رفتیم که جا داریم همه تصور می کردند کرایه است و وقتی می شنیدند اسکان و تغذیه دارند تعجب می کردند! 👈 خوب است که این مسأله در سایر عرصه ها مثل حمل و نقل هم وارد شود چون بسیاری از های دم حرم را دیده ام که این ایام بجز دربستی سوار نمی کنند و هم خیلی کم است! مسأله ای که سالها قبل به تاکسیرانی و رییس شورای شهر وقت، دکتر سرویها هم گفتم ولی تغییری نکرد! 📍 @komeilialireza
👈 این نوع تغییر سیاسیون را چطور تحلیل کنیم؟ 🕰 دوستی تعریف می کرد که اوایل دهه هشتاد، دیپلمات گرامی جناب دکتر که آن روزها بخاطر فیلم ادواردو آنیلی به کل کشور سفر می کرده را دست قضا در خوابگاه دانشجویی دانشگاه زاهدان کنار استاد حجه الاسلام که همزمان آنجا بوده اند نشانده است. 🛡 بحث به نقد سیاست های دولت آقای و توسعه فرهنگ اشرافی رسیده که جناب قدیری بعنوان سفیر دوران ایشان و کارمند دولت اصلاحات، شروع به دفاع و علمی و دقیق آن هزینه ها نموده است! 💎 اینکه مثلا تبلیغ کالا در سی ان ان چندین میلیون هزینه دارد و لذا وقتی ما از تزیینات سنتی و فرش های گران قیمت در مصاحبه آقای هاشمی با آن شبکه استفاده می کنیم هم تبلیغ کردیم و هم کلی صرفه جویی! یا کار خارجی فلان سبک است لذا نمی شود غیر آن پروتکل رفتار کرد و... که اتفاقا مخاطبان دانشجو هم عمدتا در مقابل توجیهات کم می آورده اند! ⚠️ من که بعد از دانشگاه از هیاهوهای تبلیغاتی فاصله گرفتم شنیدم که هم ایشان سفیر دوره در آمریکای لاتین هم شده است. 🌐 حالا هم که ظاهرا سالهاست بعنوان چهره انقلابی به همه جا دعوت می شوند. خدا را شاکرم ولی سؤالم این است که این فکری واقعا رخ داده و آن نگاه تغییر کرده یا همراهی کنونی از جنس همراهی جریان و امثال آقای ولایتی با انقلاب است؟ نظر شما چیست؟ 📍 @komeilialireza
😳 برخی چطور آیت الله می شوند؟ 🤔 برخی تصور می کنند که طی درجات علمی و عناوین الزاما تابع قوانین مشخص و خدشه ناپذیری است ولی گاهی اوقات می بینیم که اینگونه نیست! 👈 مثلا قانون نانوشته ای هست که هر کس نماینده رهبری در جایی شود یا گاها امام جمعه یا به عضویت مجلس رهبری در بیاید را در رسانه ها، می خوانند! 😔 یا اینکه برخی صرفا چون در رسانه ها بعنوان متخصص مناظره یا سخنران معرفی شده اند براحتی این را از آن خود می کنند! 💠 حال آنکه لقب آیت الله در عرف حوزوی نوعا برای مجتهدینی که دارای سابقه تدریس مفصل و رزومه علمی هستند به کار می رود. 👈 اگر بخواهیم مقارنه با مدارک دانشگاهی بکنیم این لقب را باید چیزی بالاتر از دکترا و مشابه بدانیم که لازمه آن سابقه تدریس و نوآوری و علمی جدید است. ❌ حال آنکه می بینیم برخی بدون مقالات ، بدون نظریه ای جدید و... این لقب را به هایی که برخی از آنها ذکر شد از آن خود می کنند! این یعنی ساز و کارهای رایج الزاما درباره همه مصادیق مراعات نمی شوند! 📍 @komeilialireza
☺️ کاش اردو هم بلد بودم! 👈 در کوپه مان از تهران به مشهد یک افغانستانی بود از تیره قزلباش که خوانده بود و مرا کلی ذوق زده کرد وقتی فهمیدم آنجا هم فلسفه دارد رشد می کند و قرار شد ببرمش کتابفروشی های فلسفی تهران و مرا دعوت کرد به و دلم را هوایی کرد از شدت علاقه ام به این سفر! ❇️ دو پاکستانی هم بودند که فقط یکی شان حرف می زد و از ایران خیلی خوشش آمده بود و دیگری فقط بلد بود و من که هنوز در ابتدای راه این زبانم را در حسرت ارتباط با خود گذاشت! 💠 چه خوب است که همه در کودکی و نوجوانی، دو سه را به فرزندان شان بیاموزند. وقتی که ذهن آمادگی دارد و براحتی این هدف میسر می شود. 📍 @komeilialireza
😥 آیا امام هم آنجا باشد همین کارها را می کنید؟ 💎 استادمان جناب سخن گرانسنگی داشتند برای از اعمال آنان که هر کاری بنام دین می کنند! آن هم مبتنی بود بر عقیده دانستن امام که جزو عقاید ماست. ⭕️ این سؤال را مطرح می کردند که فرض کنید خود در مجلس شما حاضر است، آیا باز هم این کارها را می کنید؟ ⛔️ آنکه می گوید آری! چه تصویری از امام معصوم و حضور نزد او دارد که هر حماقتی را بنام آنها مرتکب می شود و چه جرمی بالاتر از تخریب نام آنان!؟ ❌ براستی این چه تفکر منحطی است که شادی دل آن را در انجام سخیف ترین و زشت ترین اعمال در مجلس عمومی بنام آنان ترسیم کرده است!؟ 📍 @komeilialireza
🔷 نمونه ای از تأثیر خلقیات بر استنباط! 🔹 چند سال قبل همین ایام، استاد حلقه ثالثه مان جناب در قم نکته نابی در باب تأثیر خلقیات بر عقاید فرمودند. 🔻 گفتند من روحانی مسنی را می شناسم که نوعا عصبانی است و اگر روزی چند فحش به در و دیوار يا اطرافیان ندهد روزش شب نميشود! همین آدم وقتی به احکام رسیده هم از آن چیزی جز درگیری و فحش نکرده است! 👈چقدر مهم است که اثر چنین عواملی را در جمع نهایی میان و صدور فتاوی اجتهادی بررسی کنیم. برخی دارند من غیر علم، روحیات خود را بر سیره الگوهای تام بار می کنند و آن را نیز موجه جلوه می دهند! 📍 @komeilialireza
⚠️ آیا حاضرید اینها را الگوی خودتان کنید؟ 😡 هر کس را می بیند اول از عقاید او می پرسد. اگر آنها را غلط تشخیص داد شروع می کند به و او را وادار میکند یا جواب بدهد یا اعلام کند شکست خورده و اش را عوض کند! 😳 به یاران و شاگردان خودشان می آموزند که جلوی مردم چیزی نگویید ولی در خفا مدام به عقاید آنها کنید. لبخندتان با مردم همراه با بغضی درونی از آنان باشد! این خودش باعث تقویت عقیده شما خواهد شد! اگر کسی با شما بد سخن گفت و بی ادبی کرد، آنجا جای و گذشت نیست چون این در واقع است پس هر طور توانستید بدتر، او را له کنید! قانون این است که با هرکس مثل خودش رفتار کن! ⛔️👆 تصویر برخی معممين! از رفتار ائمه علیهم السلام با در همین حد عجیب است و اینگونه هم عمل می کنند! واقعا امامان ما این رفتار را داشتند و چند هزار شاگرد متنوع زیر دست شان بود؟ ظلمی بالاتر از تغییر نسبت به آن الگوهای مکارم اخلاق می شناسید؟ 📍 @komeilialireza
💠 چهار لایه مهم و کاربردی از خودشناسی 1⃣ روح همه باید بدانند که بعد حقیقی شان روح شان است و آنچه در روایات مربوط به مطرح است ناظر به این جنبه انسان است. اهمیت این شناخت قابل مقایسه با هیچ چیز نیست و امری حضوری می باشد. 2⃣ شخصیت برای شناخت که مقوله ای پیچیده ولی حاکم بر همه رفتارها و حتی افکار انسان است شاید بهره گیری از تقسیم و تست مفید باشد. 3⃣ استعداد شناخت اینکه در چه عرصه ای استعداد بیشتری داریم در انتخاب کار و درس مان موثر است که با استفاده از آزمون های یا تجربه قابل فهم است. 4⃣ مزاج شناخت حالات بدن و غلبه برخی ها نیز کمک شایانی به کنترل حالات مختلف ما می کند. 📍 @komeilialireza
😳 مدیر گفت در مهاباد کشته می شوید مردم آغوش گشودند! ⚠️ اولین سفرم به مناطق کردنشین - سالها قبل - به همراه چند طلبه مشهدی(بویژه برادر عزیز بهمن دهستانی) به مقصد بود که با الهام از شهدای آن مناطق انگیزه سفر داشتند. تصویر من از ، قبل از آن سفر محدود می شد به خاطرات و کتب رزمندگان مشهدی مانند نبرد آلواتان و روژان(داستان دختری که سر چند پاسدار را بریده بود!) که شامل دو نوع تصویر بود: یکی چهره خشن مسلحین کرد و دیگری تعامل خوب مردمان کرد با رزمندگان غیربومی و لذا در یک بیم و امید نسبت به آنجا بودم هر چند منصفانه، خوف می چربید! 🔻 شروع کردیم به نشست های متعدد با نخبگان کرد و برخی مدیران از جمله مسؤول مرکز مهاباد! اداره ای که آن زمان بزرگترین ساختمان شهر بود! هر چند زمان پخش برنامه اش بشدت محدود بود. 🔺 وی در مقابل مطالبه ما برای پخش اذان خود بشدت ایستاد و تصویرش از مهاباد هم خیلی خوفناک بود تا جایی که می گفت باید به ما حق ناامنی بدهند! تا حدی أوضاع بد است که میدانی بنام کشتارگاه(نام اصلی:استقلال) اینجا هست که اگر بروید می شوید! 🔷 حرف های او نتوانست ما بچه های کل شق مشهدی را از رفتن به آن میدان منع کند هر چند ترسی را در دلمان کاشت! یک گرفتیم و اولین ترمز دستی کشیده شد! 🚖 راننده تاکسی که دید کردی سخن نمی گوییم پرسید اهل کجایید؟ را که شنید بغض کرد و گفت در این ماه سه بار خواب أمام رضا را دیده ام دعا کنید مشکلی دارم حل بشود و بیایم زیارت. 💠 من که تجربه اولم بود شگفت زده شدم و به وضوح فاصله میان مدیران برج عاج نشین با واقعیت را دیدم! در دور میدان استقلال نماز خواندیم و با مردم هم گپی زدیم و کسی ما را نکشت! 👈 طبعا اقتضا می کرد که جلوی تعمیم تصویر گروهک ها به كل مناطق کردنشین گرفته شود! چیزی که در رقابت قومی استان آذربایجان غربی دستخوش برخی تنگ نظری ها شد و تا مدتها ماند ! 📍 @komeilialireza
🌹 انبیا اگر همه یکجا باشند اختلاف و نزاع نمی شود 👈 این جمله از روح الله موسوی خمینی است. یک بار دلیل آنرا از استاد در مشهد پرسیدم. جوابی با چنین مضمون شنیدم که : 〽️ ریشه اختلافات، جهل یا هوای نفس است. انبیاء الهی، جهل ندارند و اگر داشته باشند می پرسند و مهم این است که ندارند و اینگونه در مقام اختلافات می توانند به توافق برسند. در روز میلاد اشرف مخلوقات عالم، از خدا بخواهیم بازی های پیچیده را از ما دور کند. 📍 @komeilialireza
✅ چرا مباحث منطقی برای توسعه انصاف نیاز است؟ 📢 یکی از مسایل موثر بر توسعه مناقشات در جامعه، است. قرآن، شنیدن سخن، گفت و گو و نهایتا تعقل را برای یافتن حقیقت پیشنهاد می کند. برخی نتیجه گیری های غلط هم البته ناشی از سطحی نگری و تعجیل یا است! ⚠️ از جمله مسایل مشکل زا ربط دادن امور بیربط به یکدیگر و بعبارتی نارواست! که می توان برای آن مثالهای فراوان زد که همگی با افزایش در جامعه قابل حل اند. چند مثال: 1⃣ گفتم کسی در جهان اسلام دشمن علیهم السلام نیست. گفت پس اینها که حرم عسکریین را منفجر کردند چه؟ گفتم فکر غلطی دارند مبنی بر شرک بودن زیارت و بمعنای دشمنی با مدفون در آنجا نیست! 2⃣ گفت اگر موجودات تجلی خدا هستند یعنی در خدا، شوری و سختی هم هست؟ گفتم همه چیز از خداست و و طور وجود شان تابع شرایط تجلی و محدودیت های آن است. 3⃣ گفت همین که بگویند شد رحال حرام است یعنی اند گفتم نتیجه ای که میگیرند تکفیر زایر نیست برعکس وهابیت! 👈می توان دهها مورد دیگر از بدفهمی را که ناشی از ضعف دقت منطقی یا نتیجه گیری های نارواست مثال زد و این یعنی محیط آرام و منطق سدید می تواند راه رشد جامعه و در قضاوت را بیشتر مهیا کند. 📍 @komeilialireza
👌 گاهی تفاوت حق و باطل در میزان دقت است! ✅ در بسیاری از اقدامات میدانی و غیره که الحمدلله همه مدعی انجام آن هستند میزان موفقیت زمان اجرا تابع میزان در دوره مطالعه و طراحی آن است! 👈 معمولا فرقی هم میان اینکه مجری باشد یا دولتی نیست و به میزان افزایش دقت، کار هم بالا می رود ولی نهادهای دولتی چون نوعا صرفا دغدغه دارند و عجله در اجرا، از دقت می کاهند! ⚠️ این نکته را به آنچه قبلا خطاب به فعالان فرهنگی نوشتیم بیافزاییم خواهیم دید که مهمترین مسئله، نداشتن وتخصص و در اقدام است والا تیتر و ظاهر اقدامات خوب و بد مثل هم است! 📍 @komeilialireza
😔 سختی مومن بودن! 👈 همیشه به این بیت شاعر عزیز استاد محمد کاظم کاظمی احسنت گفته ام چون به خوبی وصف حال برخی از ما تنبل ها می باشد: نصف شب خفتن ما پاس دهی های شما بعد از آن پاس دهی های شما خفتن ما 🌹 حال آنکه را در روایات چنین توصیف کرده اند: خفیف الموونه و کثیر المعونه کم مصرف ولی پر بازده! 📍 @komeilialireza
⚠️ آیا مبارزه سلبی با عرفانهای نوظهور به جایی می رسد؟ در مردم، گرایش فطری به وجود دارد و این نیاز در جامعه مدرن و خصوصا طبقه متوسط به بالا که از ناآرامی معنوی بیشتری برخوردار است بیشتر حس می شود ولی چرا از جلسات تمرکز و مدیتیشن و کتابهای معنوی و دوره های انرژی درمانی و های جدید استقبال شد!؟ 😔 آیا جز این است که ما نتوانستیم الگوی ناب و معنویت درون دینی را در جامعه ترویج کنیم؟ هر چند با وجود این ضعف، محبوبیت مردمی اساتید شهره به این امر را شاهد هستیم . 😳 در مقابل این جریانات بجای اقدام نوعا دو مدل اقدام صورت می گیرد: یکی تولید کتاب های نسبتا در نقد عرفانهای نوظهور و جریانات انحرافی که به کار مردم نمی آید و دیگری تولید کلیپ های که به خیال خود دارند مروجان یا عرفان ها را مفتضح می کنند ولی نمی دانند که گاها آنچه حتی از موردی در این جریانات می گویند برای جوان مدرن مرفه آسیب پذیر در مقابل این جریانات، عامل جذب است نه طرد! چرا که آن را نوعی آزادی از قید و جواز اعمال مورد پسند خود می بیند! 💎 بلاشک اگر بجای تمرکز بر برخورد قضایی یا افشاگرانه، روی چند استاد عمیق و متخلق کار کرده بودیم و سخنرانی های آنان را به محصولات مختلف تبدیل کرده بودیم امروز وضعیت معنوی بهتری داشتیم. ر. ک: مسوولان ذیربط! 📍 @komeilialireza
😥 گفت اگر انگلیسی اند چرا سفید نیستند!؟ 🇬🇧 جمعی متولد و تبعه انگلستان و اصالتا پاکستانی و نوعا اهل سنت می خواستند برای کمک به سیل زدگان به این کشور بروند. با ما تماس گرفتند و قرار شد میزبان شان در ایران باشد. 🚍 آنها که چند آمبولانس تهیه و بصورت زمینی عازم شده بودند اصرار داشتند از مسیر به زاهدان بروند تا بتوانند زیارتی هم داشته باشند. 👌 در مشهد دنبال مکانی برای اسکان آنها می گشتم که مساله را به دوستی در یکی از ارگان ها رساندم. تا شنید از هستند استقبال کرد. رفتیم و ماشین ها را به سختی وارد پارکینگ کردیم. 😳 دوستم که اینها را دید جلو آمد و با ناراحتی گفت: مگر نگفتی اینها انگلیسی هستند؟ گفتم : خب هستند. پاسپورت شان را ببین! گفت: پس چرا سفید نیستند!؟ تعجب کردم و سرم را پایین انداختم و به این حقارت بار نفرین گفتم! 📍 @komeilialireza
⛔️ آیا ماجرای نماینده سراوان یک مساله قومی مذهبی است؟ ⚠️ در ماجرای اخیر جناب درازهی، نماینده سراوان که یک رخداد تلخ بود هم از جهت بی ادبی ایشان بعنوان نماینده یک جامعه مودب و فرهیخته و هم بخاطر برخورد جوانی که دخالت کرد و او را بیرون نمود، ولی بنظرم تلخ تر این بود که برخی آنرا به یک مساله مذهبی تبدیل کردند! 💠 باید به دوستان بلوچ گفت لحظه ای فکر کنید کسی غیر از یک این برخورد را می کرد. مثلا یک روحانی شیعه اگر چنان می کرد آیا باز هم چنین می گفتیم؟ از انصاف و حق طلبی است که انسان نگذارد در این مسایل دخیل شود و خدای نکرده خلاف آیه هشتم مائده عمل کنیم. 👈 خداوند تقوا را مایه برتری می داند و اگر تمایزات ظاهری که ماهیت حقیقی ندارند و مایه برتری نیستند مثل زبان، لباس و... بخواهد مانع پذیرش بشود بد است. فتأمل! 📍 @komeilialireza
😒 چقدر از ترک ها عقب هستیم!؟ 🇹🇷 دو دوست فلسطینی از ترکیه آمده بودند که زمینه همکاری با های فعال ایرانی را مهیا کنند! با خجالت تمام بجز نتوانستم جای دیگری را معرفی کنم! چون اینجا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است! 💠 خود کشور چندین خیریه جهانی دارد که فقط یکی از آنها در 150 کشور جهان دفتر دارد و از اولین گروههایی است که حسب توان خود به داد هر کسی در جهان می رسد که دچار یک است! 😳 قبلا نوشتم چرا وقتی آن ستاره سینمایی می رود برای کمک به فقرای همه می گوییم وای! چه انسان هستند ولی اگر ایرانی برود به کمک آوارگان یک عده می گویند حرام است!! 🌹 ترکیه که کشوری مشابه ماست گوی را ربوده و ما هم دلمان به اشعاری خوش است که مدعی هستیم نشانه ایرانی ما هستند: تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی 📍 @komeilialireza
💠 پنج ویژگی الزامی مدیران جوان در نسبت با مدیران سابق! 👈 از آنجا که رویکردی در توجه به مدیران نسبتا ایجاد شده خوب است که از منظر تطور اجتماعی به تمایزات لازم اینان با مدیران نسل های قبل توجه شود والا برخی انتخاب میشوند که فرقی با آنان ندارند! 1⃣ تفصیل مبانی: نسل اول از منظر شناخت روح انقلاب گاها جلوتر است چرا که درک حضوری تری از نگاه داشته هر چند فرصت شناخت تفصیلی انقلاب را نداشته است. نسل جدید باید فکر امام با سایر تقریرهای دینی در عرصه مدیریت خود را تفصیلا بفهمد. 2⃣ اهل فکر بودن: نسل اولی ها بدلیل فرو افتادن در میدان بحران های انقلاب فرصت کافی برای کار نداشتند ولی نسل جدید مدیران باید جامع میان فکر و توان باشند. 3⃣ نگاه جهانی و جبهه ای: دوری از تکروی و باور به این که سطح گسترده حکمرانی و تمدن سازی فقط و فقط با کمک ظرفیت ها میسر است که منحصر به داخل کشور هم نیست مؤلفه مهم مدیران جدید باید باشد. 4⃣ غلبه رویکرد اجتماعی: سیاست زدگی عمده مدیران سابق است. باید عمده رویکرد متوجه به فعالسازی بدنه جامعه و ایمان به مردم باشد. 5⃣ روحیه انقلابی: روحیه انقلابی بمعنای تندی نیست بلکه بمعنای تدبیر برای کوتاه نیامدن های پیاپی از مطلوب و است. تب تند اتفاقا زود می برد و به منجر می گردد ولی انقلابی با لحاظ شرایط و مصالح به تحقق عملی آرمان نزدیک میشود. 📍 @komeilialireza
💢 مشهورات، مهمترین مانع انبیاء برای تغییر جوامع! 📜 قرآن در دهها آیه خود به این مضمون اشاره میکند که از مهمترین دلایل جوامع برای عدم پذیرش سخن الهی، سنت های به ارث مانده از پیشینیان شان بوده است. مثلا در آیه 170 بقره : وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ وقتی به آنان گفته میشود که از آنچه خدا فرستاده تبعیت کنید می گویند ما از چیزی که پدران ما بدان انس داشتند تبعیت می کنیم! آیا نميدانند که پدران شان نمی فهمیدند و هدایت نشده بودند!؟ 👈 جامعه ما نیز أز این منظر بشدت است! با ریش یا بی ریش هنوز آنقدر سخت به سنت های غلط عرصه ازدواج، مدل زندگی و.. پايبنديم که جایی برای پذیرش باقی نمانده است! ایستادن در مقابل حق هم همان تبعاتی را دارد که نام می برد. پس درود به کسانی که عرف های غلط زمانه را به حاشیه رانده و می شکنند. 📍 @komeilialireza
〽️ چند اتفاق که من را تکان داد! ⚠️ چند چیز در زندگی مرا تکان داده است. از جمله اینکه شنیدم طلبه ای از استادش نقل می کرد که: یک بار در داشتم از جلوی نماز یک نفر رد می شدم که دستش را جلو آورد و محکم مانع من شد! نکته اینکه عبور از جلوی نمازگزار را گرچه مبطل نماز نمی دانند ولی تنقیص در آن می دانند. 😳 آن استاد هم در نماز بعد با چند نفر هماهنگ کرده بود بنحوی که راه را طوری ببندند که عبور آن شخص الزاما از جلوی نماز ایشان باشد. بعد هم چنان با دست به سینه آن فرد زده بود که جبران شود!! 😥 یکبار ایام نهم ربیع با دوستان از خیابانی می گذشتیم که یک دوست مشترک ما را با اصرار به داخل خانه برد. در خانه جشنی بر پا بود و مداحی بی ادب در حال خواندن! 😔 اشعاری را درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام می خواند و لابلای آنها هم فحش های رکیکی را می آورد که حضار هم باید تکرار می کردند! حالم بد شد! ❌ واقعا تکان خوردم! که چطور می شود از سیره اخلاقی ائمه اطهار علیهم السلام چنین فهمی و چنان رفتارهایی بیرون بیاید؟ آیا تامل در ریشه های رسیدن به چنین خروجی هایی ضروری نیست!؟ 📍 @komeilialireza
⛔️ آیا گروه طالبان تروریست تکفیری است؟ ✅ اهل فن می دانند که آنچه سال های سال در رسانه ها درباره مطرح بوده، برساخت رسانه ای غرب و ترجمه نوشته های امپراطوری رسانه ای آنان بوده است. این حرف بمعنای تطهیر گذشته طالبان نیست ولی حتما بمعنای ضرورت داشتن فهم بومی است که این جریان را نخواهد یافت. ⚠️ آن که طالبان افغانستان و و نیز طالبان دیروز و امروز را یکی می کند خود را از درک واقعیت دور می نماید. مباد که ما جهاد با اشغالگران آمریکایی را نیز به پیروی از خود آنان برچسب بزنیم! ❇️ تعامل با جریانات مختلف خصوصا آنکه می تواند یک تهدید باشد یک ضرورت عقلی است. آنچه امروز طالبان در مصاحبه سخنگوی خود آورده را از مدتها پیش می شد در مواضع بخش مهمی از جریان افغانستانی این گروه نیز رصد کرد و روی آن اینده ای بهتر را بنا کرد. (http://yon.ir/niSVD) ⭕️ گاهی احساس می کنم برادران و بعضا سنی افغانستانی ما به واقعیت آینده افغانستان بدون حضور اشغالگران به درستی نمی اندیشند والا اولین پيشگامان ارتباط با طالبان و کاهش خطاهای آنان باید خودشان باشند چرا که بدون همزیستی، داشتن یک کشور قوی ممکن نیست. 📍 @komeilialireza
فقدان نظام 'ارزیابی' و لزوم 'پاسخگویی' شبه دولتی ها 1⃣ چند روز قبل که چند ساعتی، توفیق حضور میان فعالان فرهنگی کشور - أصحاب عشق - را داشتم سوالم این بود که آیا الزاما برای - چنانچه رهبری در حدیث هفته قبل خواندند - فقط باید کسانی که حکم رسمی دارند را مورد سؤال قرار داد یا کسانی که چه بسا میلیاردها تومان بیش از برخی مدیران گرفته اند ولی نیروی حساب نمی شوند را نیز شامل میشود؟ 2⃣ وقتی می دانیم که برخی از این آقایان در دوره مدیریت های قبلی شان چند اقدام داشته اند حالا مدیران ناظر با چه حجتی کارهای بعدی را نیز می سپارند!؟ یا چرا تداوم حضور وجود دارد؟ آیا بدون وجود ساز و کار واقعی و موثر می توان حکمی درباره کسی داشت یا جز مشهورات رسانه ای چیزی عامل ناقص خواهد بود؟ 📍 @komeilialireza
☑️ آن سنی لبنانی گفت از وقتی بجای پدر، برادر شدید کار خراب شد! 🔻 در یکی از سفرها به به سراغ برخی جریانات اهل سنت این کشور رفتیم. از جماعت اسلامی تا حزب التحرير و... و به برخی موسسات هم سر زدیم. ▪️ از یکی از دیدارها نکات جالبی در ذهن دارم. آن فرد می گفت ما اول انقلاب به ایران آمدیم و فکرمان را گفتیم که فرمودند حرف ما هم همین هاست و شما خیال نکنید ما هدف مان ایران است بلکه احیای اسلامی را هدف داریم. 🔺 او در تحلیل خودش که بنظرم صحیح نبود به این نتیجه رسیده بود که ما بخاطر فتوای مبنی بر لزوم صدور حکم توسط امام معصوم به فتح سایر کشورها دست نزدیم و محدود به جغرافیای شدیم! می گفت ما توقع داشتیم برای نجات بقیه کشورها هم بیایید ولی نیامدید! 🔷 تحلیل بعدش جالب تر بود. می گفت شما از وقتی شدید کار خراب شد در حالی که ائمه اطهار امت بودند و با کسی در امت رقابت نمی کردند ولی شما این رسالت را فراموش کردید و الا ما از همان ابتدا به انقلاب شما امید بستیم... دلم را غم گرفت از آن که می شد باشیم و اینجا که هستیم! 📍 @komeilialireza
😔 چرا ایرانی ها غرب ذلیل و شرق تحقیرند!؟ ⭕️ مشاهده ای محدود درباره رفتار ایرانیان در قبال دیگران، ما را به این نتیجه می رساند که ما در قبال غرب و غربی ها بشدت احساس می کنیم و در مقابل همه ملت های شرقی إحساس برتری و نگاه تحقیر آمیز داریم! ⚜ آیا این پدیده صرفا بخاطر غربزدگی ناشی از پنجاه سال حاکمیت و نیز گسترش تصویر هژمونیک غرب و آن از طریق رسانه های جدید است؟ 💎 فکر می کنم عامل دیگری که در شکل دهی این نگاه موثر بوده، تبلیغ گرایی و تاریخ و تمدن پادشاهی 2500 ساله در دوره پهلوی است. از همان زمان است که نوعی احساس برتری نسبت به سایر ملل شکل گرفته است. 🏺 در حقیقت این حس، میراث دوره پهلوی است و صرفا تابع میزان بودن کشورها نیست! از طرفی نگاه مثبت به مستضعفان و گرایی که پس از انقلاب ترویج شد نیز نتوانسته هنوز به رایج در جامعه ایرانی بدل شود. 📍 @komeilialireza
📜 چند کتاب خوب درباره انقلاب اسلامی 💠 در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، برخی ها که سالهای گذشته پیرامون خوانده ام را لیست می کنم. شاید به کار علاقمندان آمد! 🔹 تیرگی درخشان، اثر خواندنی سید جواد طاهایی، نشر سوره مهر 🔸 حرکت أمام و تجدید حیات اسلام، راشد الغنوشي 🔹 نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، مرحوم دکتر کلیم صدیقی 🔸 گنجینه آسمانی، شهید سید مرتضی آوینی 🔹 آغازی بر یک پایان، شهید سید مرتضی آوینی 🔸 عصر امام خمینی، میر احمد رضا حاجتی 🔹 رنسانسی دیگر، دکتر عماد افروغ 🔸 انقلاب اسلامی و نظریه پایان تاریخ، مرحوم دکتر محمد مددپور 🔹 تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی، دکتر محمد باقر حشمت زاده 🔸 انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی، استاد اصغر طاهرزاده 🔹 انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، جان ال اسپوزیتو (که البته دنبال نفی آثار انقلاب است که سالها قبل نقدی بر آن نوشته ام) 📍 @komeilialireza