eitaa logo
خوشه چین
153 دنبال‌کننده
352 عکس
47 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۲۸ 🔹سلام بفرمایید. ◽️اگر مسلمانی یا موسسه ای رو به چیزی متهم کنن، ما چه وظیفه ای در قبال آن داریم؟ آیا باید بگوییم نمی دانیم؟ چه می دانیم؟ خدا عالم هست؟ شاید باشد، شاید نباشد؟ یا با نقل آن به دیگران بگوییم چنین چیزی می گویند؟ و یا کلا سکوت کنیم؟ ◽️باید بگوییم دروغ اَس. ◽️اما ما که نمی دانیم دروغه یا دروغ نیس؟ وقتی از صدق و کذب خبری اطلاع نداریم، چگونه بگوییم دروغه، شاید راس باشه؟ ◽️اولا نفی و اثبات حرف دیگران نیاز به بینه شرعی داره. دوما تا بینه شرعی اقامه نشه، رد، تایید و سکوت در برابر آن جایز نیس. سوما در غیاب بینه شرعی، وظیفه ما اتهام زدایی و تکذیب اونه، باید بگوییم دروغه. ◽️اما عامه مردم، حتی نخبگان موثر اجتماعی منتظر بینه شرعی نمی مونن! ◽️به همین دلیل اخلاق عمومی آسیب دیده، پایه های اعتماد جمعی سلب و نابود می شَن. وقتی پذیرش حرف و حدیث دیگران بدون بینه شرعی به فرهنگ و عادت همگانی تبدیل بشه، چون آتشی ایمان عمومی رو سوزانده، رشته های پیوند عاطفی جامعه رو سست، متزلزل و پاره می کنه. ◽️اگر مدعی بدون بینه شرعی به ادعای خود ایمان راستین داشته باشه چطور؟ ◽️فقط با وسوسه شیطانی چنین چیزی ممکنه. ◾️ممنون حاج آقا، کاش به اسلام بر گردیم. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹پرسش🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اگر انسان بخواهد از همه چیز بپرسد به جایی نمی‌رسد. باید سؤالات انسان متوجه مسائل لازم و ضروری و مفید باشد، یا از حیث علم یا از حیث عمل. افراط و تفریط در پرسش ها این مطلب که دانسته شد معلوم می‌شود که مردم از نظر سؤال و پرسش گاهی در حد افراط و گاهی در حد تفریط‌اند. گاهی اشخاصی پیدا می‌شوند که کارشان سؤال کردن است، خصوصآ در اطراف مسائل و موضوعات دینی. به خیال خود می‌خواهند از کمّ و کیف و خصوصیات همه چیز سر در آورند، غافل از اینکه بشر هرگز چنین ادعایی نسبت به همین محسوسات و مشهودات طبیعت نمی‌تواند داشته باشد تا چه رسد نسبت به دین که از افقی مافوق طبیعت سرچشمه گرفته است. و بعضی در حال تفریط‌اند: یک حالت رخوت و سستی در آنها هست، روح تحقیق و تجسس از آنها گرفته شده، حتی از لازمترین سؤالات هم پرهیز دارند و خودداری می‌کنند. در بعضی از مردم حالت استنکاف و استکبار از سؤال هست؛ چون پرسیدن و استفهام علامت اقرار به بی‌اطلاعی است، این را یک نوع ذلت و خواری تلقی می‌کنند و یک عمر در تاریکی جهل باقی می‌مانند، در صورتی که انسان وقتی که چیزی را نمی‌داند و دانستن آن چیز برایش لازم است باید از کسی که می‌داند بپرسد، خواه آن کس از خود او کوچکتر باشد یا بزرگتر، کم‌شأن‌تر باشد یا عالی‌شأن‌تر. 📚 بیست گفتار، ص ۱۹۰ - ۱۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹واکنش امام🔹 📣 امام خمینی ما آن قدری که گرفتار به نفس خودمان هستیم کافی است، دیگر مسائلی نفرمایید که انباشته بشود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جمود و جهالت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری از جمله خاصیت های بشر، افراط و تفریط است. انسان اگر در حد اعتدال بایستد کوشش می‌کند زمان را با نیروی علم و ابتکار و سعی و عمل جلو ببرد، کوشش می‌کند خود را با مظاهر ترقی و پیشرفت زمان تطبیق دهد، و هم کوشش می‌کند جلو انحرافات زمان را بگیرد و از همرنگ شدن با آنها خود را برکنار دارد. اما متاسفانه همیشه این‏طور نیست. دو بیماری خطرناک همواره آدمی را در این زمینه تهدید می‌کند: بیماری جمود و بیماری جهالت. نتیجه بیماری اول، توقف و سکون و بازماندن از پیشروی و توسعه است، و نتیجه بیماری دوم، سقوط و انحراف است. جامد، از هرچه نو است متنفر است و جز با کهنه خو نمی‌گیرد، جاهل، هر پدیده نوظهوری را به نام مقتضیات زمان، به نام تجدد و ترقی، موجّه می‌شمارد. جامد، هر تازه‏‌ای را فساد و انحراف می‌خواند و جاهل، همه را یکجا به حساب تمدن و توسعه علم و دانش می‌گذارد. جامد، میان هسته و پوسته، وسیله و هدف، فرق نمی‌گذارد. از نظر او «دین»، مامور حفظ آثار باستانی است. از نظر او، قرآن نازل شده است برای اینکه جریان زمان را متوقف کند و اوضاع جهان را به همان حالی که هست میخکوب نماید. جاهل برعکس، چشم دوخته ببیند در دنیای مغرب چه مد تازه و چه عادت نوی پیدا شده است که فوراً تقلید کند و نام تجدّد و جبر زمان روی آن بگذارد. جامد و جاهل، متفقاً فرض می‌کنند که هر وضعی که در قدیم بوده است جزء مسائل و شعائر دینی است، با این تفاوت که جامد نتیجه می‌گیرد این شعائر را باید نگهداری‏ کرد و جاهل نتیجه می‌گیرد اساساً دین ملازم است با کهنه پرستی و علاقه به سکون و ثبات. 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهری، ج‏ ۱۹، ص ۱۱۰ - ۱۱۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف افکنی، سیاست استعمار🔹 📣 امام خمینی دولت‌های استعمار طلب، دولت‌هایی که می‌خواهند ذخایر مسلمین را ببرند، با وسیله‌های مختلف، با نیرنگ‌های متعدد، دول اسلامی را، سران دول اسلامی را، اغفال می‌کنند. گاهی به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کنند. حتی در شرق، آنهایی هم که جزء مسلمین نیستند، آنها هم، گول خورده‌اند. گفته می‌شود که در هندوستان در مثل عید «اضحی» مقدار زیادی از گاوهای مقدس پیش گاوپرستان می‌آورند و به مسلمین به قیمت ارزان می‌فروشند و آنها را وادار می‌‌کنند که گاوهای مقدس پیش آن طوایف را، ذبح کنند و بعد به آنها می‌گویند که اینها گاوهای مقدس شما را ذبح کردند؛ یک هیجانی در بین هندو و مسلم، در بین طوایف هندی‌ها، بپا می‌شود و یک غوغا و توجه بلند می‌‌شود؛ و از این غوغا آنها استفاده می‌کنند، شرق را می‌بلعند. در دول اسلامی، بین طوایف مسلمین به اسم اسلام و به اسم مذهب، چیزهایی پخش می‌کنند؛ تبلیغاتی می‌کنند که طوایف مسلمین به جان هم بیفتند و با هم اختلاف شیعه و سنی پیدا بکنند و آنها به ذخایری که مسلمین دارند دسترسی پیدا بکنند و نتوانند مسلمین کاری انجام بدهند. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم، ۱۳۴۳/۶/۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از 
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۲۹ 🔹سلام بفرمایید. ◽️بچه ام جدیدا سوال های جورواجور می پرسه، هر چی می بینه، می شنوه تا دل و روده شو بیرون نریزه، ول کُنش نیس، دیگه نمی دونم چکارش کنم؟ مثل خروس بی محل شده. ◽️این که نشانه خوبیه! ◽️چطور؟ دائما جیک جیک می کنه. انگار که کله گنجشک خورده. ◽️یعنی اینکه اولا قوای مغزی و شعوریش رشد کرده و نسبت به مجهولات دور و برش عکس العمل نشون می ده. دوما سوال کردن نشانه سلامت قوای عقلانیه و جای شکرگذاری داره. سوما با طرح سوال در واقع دستگاه ادراکی احتیاج جدیدی رو اعلام می کنه که باید به اندازه فهم بچه به اون پاسخ داده بشه، والا رشد قوای عقلی به کمال نمی رسه. ◽️یعنی این یک حالت طبیعی و نشانه رشد عقلیه؟ ◽️بله، همین طور که بچه هنگام گرسنگی جسمی احتیاج خودشو با داد زدن و گریه کردن اعلام می کنه، در وقتِ گرسنگی عقلی هم احتیاج خودشو با کنجکاوی و سوال کردن بیان می کنه. البته این اختصاص به کودکان نداره و از ویژگی های انسانه که با رشد قوای عقلی در هر دوره زندگی با پرسش هایی مواجه می شه. ◽️برای سوال محدوده و خط قرمزی وجود داره؟ ◽️سوال هیچ گونه حد، مرز و خط قرمزی نداره، اما جواب باید متناسب با درک و فهم مخاطب باشه. ◾️ممنون حاج آقا، لطف کردید. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹مستخدم سپاه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در اطلاعاتی که به من داده شد، خواندم که در بین همین شهدای همدانِ شما، یک سردار سپاهی - که دارای شأن و موقعیتی هم بوده است - وجود داشته که وقتی مادرش از او می‌پرسد تو در سپاه چه کاره‌ای، جواب می‌دهد: من در سپاه جاروکشی می‌کنم. مادرش خیال می‌کرده واقعاً این جوان در سپاه یک مستخدم معمولی است. حتی وقتی برای این جوان به خواستگاری هم می‌روند و خانواده‌ی دختر سؤال می‌کنند پسر شما چه‌کاره است، مادرش می‌گوید در سپاه مستخدم است! بعد در اجتماعی که مراسمی بوده، یک نفر داشته سخنرانی می‌کرده، این مادر می‌بیند آن شخص خیلی شبیه پسرش است. می‌پرسد این شخص کیست. می‌گویند این فلانی است؛ یکی از سرداران سپاه. آن مادر، آن وقت پسرش را می‌شناسد! 📚 بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌‌های شهدای استان همدان، ۱۳۸۳/۴/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علامت حیات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مثل مؤمنین در همدلی، در دوست داشتن یکدیگر، در عاطفه داشتن نسبت به یکدیگر، در همدردی نسبت به یکدیگر، در علاقه ‏مند بودن به سرنوشت یکدیگر، مَثَل پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید سایر اعضا با این عضو همدردی می ‏کنند. اولش تب است. یک کانون چرک که در یک نقطه از بدن پیدا می ‏شود، فوراً یک حرارت غیر عادی در تمام بدن ایجاد می ‏گردد. مثلًا یک ضایعه در گوشه ‏ای از کبد یا روده پیدا شده که طبیب تشخیص نمی ‏دهد، بسا هست که اگر عکس برداری هم بکنند تشخیص داده نمی ‏شود که چیست، اما این قدر معلوم می ‏شود که تمام بدن از نوک سر گرفته تا ناخن پا غرق در تب می ‏شود، درجه حرارتش بالا می ‏رود، گلبول های خون به فعالیت می ‏افتند، تمام بدن به فعالیت می ‏افتد که چرا در فلان جای بدن فلان ضایعه پیدا شده. این، علامت حیات است. آیا ما مسلمین امروز همین‏ جور هستیم؟ آیا اگر ضایعه ‏ای، گرفتاری ‏ای در نقطه ‏ای از نقاط اسلامی رخ بدهد، ما این‏جور هستیم؟ 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از 
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۳۰ 🔹سلام بفرمایید. ◽️می گم اوضاع عجیبی شده، دلباختگان سیاسی چپ و راست انگار مسابقه سیاه نمایی علیه انقلاب گذاشته اند، به بهانه تخریب رقیب، دستاوردهای انقلاب رو به مسلخ برده و یا با تیر شبهه مجروحش می کنن. ◽️وقتی عقل و تقوای سیاسی نباشه، همین می شه. ◽️طوری به بهانه نفی همدیگر، کارنامه انقلاب رو به چالش می کشن که گویی انقلاب موجب بدبختی و عقبگرد ما شده اَس. به راستی ما به کجا می رویم؟ ◽️این تنزل اولا حاصل عدم خودسازی قبل از رسیدن به شهرت و مقامه. دوما نتیجه فقدان آگاهی نسبت به شرایط و اقتضائات زمانه. سوما ثمره نداشتن معرفت دینی نسبت به ارزش و اهمیت تاریخی انقلابه. ◽️اینها چگونه سیاستمداری هستن که نمی دانند در حال کاستن از سرمایه اجتماعی نظامن؟ ◽️می دانند اما در سرپنجه نفس اسیرند و راه به جایی نمی برن. والا اگر تنها به رسانه‌های مجازی ضدانقلاب با دامنه گسترده آنها رجوع کنن، خواهند دید که بخش متنابهی از محتوای آنها، فیلم سخنرانی ها و روایت پیام های خود ایشان اَس که از باب مدرک و سند ادعای دشمنان انقلاب به نمایش گذارده شده اَس. ◽️راه چاره چیست؟ چه باید کرد؟ ◽️نفرت عمومی از این نوع سیاستمداران بی تقوا از جمله راه های بازدارنده اَس. ◾️ممنون حاج آقا، اندوه انقلاب کُشت ما را. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹عقده و شایعه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یک عده مردم، به اصطلاح روان‏شناسی امروز «عقده‏ دار» هستند، هر جا فردی را می‏ بینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت می‏ برند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر می‏ افتند که یک شایعه‏ ای درباره او درست کنند. می‏ گویند ما که نمی‏ توانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعه‏ ای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا می‏ داند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بگوییم امام و اقتدا نکنیم؟🔹 📣 امام خمینی حضرت امیر می‌فرماید ـ به حَسَب نقل ـ که شاید در سرحدات یک کسی گرسنه باشد؛ به خودش رنج می‌دهد که مبادا یکی کسی از او گرسنه‌تر باشد. آن امیر ماست، او آقای ماست، امام ماست. ما هی بگوییم امام و اقتدا نکنیم به او؟ در کارها هیچ اقتدا نباشد؟ «امام» معنایش این است؟ «شیعه» معنایش این است که مشایعت کند؛ همان طوری که تابوت را که می‌برند، اگر همه از این طرف دنبال تابوت رفتند، تشییع کردند او را، اگر تابوت را از این طرف می‌برند یکی از این طرف برود، این را تشییع نکردند؛ شیعه باید این طوری باشد؛ مشایعت کند علی را. البته قدرت نداریم ما مثل او. هیچ کس قدرت ندارد؛ اما به زهد، به تقوا، به رسیدگی به مظلوم ها، به رسیدگی به فقرا، مشایعت کنیم از او. نمی‌توانیم مثل او زندگی بکنیم، نمی‌توانیم که مشی او را داشته باشیم، قادر بر این نیستیم؛ او یک موجودی بوده معجزه‌ای؛ جمع مابین تضاد، جمع بین همۀ ضدها را کرده بود. یک آدم در قدرت آن طور که ـ به حَسَب نقل ـ از این طرف می‌زد دو تا می‌کرد، از این طرف در جنگ می‌زد می‌کشت تمام کسانی که بر ضد اسلام بودند؛ از آن طرفْ یک آدم زاهد، یک آدم عابد؛ تا صبح بنشیند نماز بخواند آدم زاهد و عابد اهل جنگ نیست. آدم جنگجو هم بیشترش اهل زهد و تقوا و امثال ذلک نیست. جمع می‌کرده او بین همه. ماها نمی‌توانیم اما می‌توانیم که اقتدا کنیم به او تا حدودی؛ می‌توانیم رسیدگی کنیم به فقرای مملکتمان، به ضعفایمان. 📚 بیانات در دیدار با هیأت قائمیۀ تهران، 1358/3/8 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹امام باقر و مرد مسیحی‏🔹 ✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امام باقر، محمدبن علی بن الحسین علیه السلام، لقبش «باقر» است. باقر یعنی شکافنده. به آن حضرت «باقرالعلوم» می‏ گفتند، یعنی شکافنده دانش ها. مردی مسیحی، به صورت سخریه و استهزاء، کلمه «باقر» را تصحیف کرد به کلمه «بقر» یعنی گاو، به آن حضرت گفت: «انت بقر» یعنی تو گاوی. امام بدون آنکه از خود ناراحتی نشان بدهد و اظهار عصبانیت کند، با کمال سادگی گفت: «نه، من بقر نیستم، من باقرم.». - مسیحی: تو پسر زنی هستی که آشپز بود. - شغلش این بود، عار و ننگی محسوب نمی‏ شود. - مادرت سیاه و بی‏شرم و بدزبان بود. - اگر این نسبت ها که به مادرم می‏ دهی راست است خداوند او را بیامرزد و از گناهش بگذرد، و اگر دروغ است از گناه تو بگذرد که دروغ و افترا بستی. مشاهده این همه حلم از مردی که قادر بود همه گونه موجبات آزار یک مرد خارج از دین اسلام را فراهم آورد، کافی بود که انقلابی در روحیه مرد مسیحی ایجاد نماید و او را به سوی اسلام بکشاند. مرد مسیحی بعداً مسلمان شد. 📚 داستان راستان، جلد اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضد ولایت فقیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمان امام {رضوان‌ اللَّه‌ علیه} ما می دیدیم که ایشان مطلبی را می فرمودند، اما در مجلس همه به آن رأی نمی دادند؛ نمی شود گفت اینها ضد ولایت فقیه‌اند. من یادم هست که یک وقت راجع به رادیو و تلویزیون یک نظر این بود که رؤسای سه قوه، شورای عالی رادیو و تلویزیون باشند؛ همان شورای سرپرستی ای که سابق بود. بنده خودم با ایشان صحبت کرده بودم و می دانستم که نظرشان این است که رئیس جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه‌ی قضاییه، اعضای شورای سرپرستی را تشکیل بدهند. قاعده‌اش هم همین بود که وقتی می گویند سه قوه نظارت کنند - که در قانون اساسی قبلی، تعبیر این‌گونه بود - باید شورایی با این ترکیب تشکیل شود؛ آسانترین وجهش این است. وقتی این پیشنهاد به مجلس آمد، آقای هاشمی آن را مطرح کردند؛ اما با اکثریت قاطعی رد شد! با این‌که ایشان هم گفتند که این نظر امام است، اما فقط عده‌ی معدودی به آن رأی دادند! واقعاً نمی شود به آن اکثریت گفت که شما ضد ولایت فقیه هستید؛ نه، همه‌شان هم فدایی امام و علاقه‌مند به امام و مخلص امام بودند؛ خیلی هایشان هم جبهه‌برو بودند؛ اما این حرف را قبول نداشتند؛ بنابراین باید واقعاً این چیزها از هم تفکیک بشود. در همان وقت ما کسانی را می شناختیم که به فلان مرکز می رفتند و صحبت می کردند و در اصلِ اعتبار نظر ولایت فقیه خدشه می کردند! این حرف ها مربوط به امروز نیست که حالا کسی خیال کند بعضی ها امروز این حرف ها را می زنند؛ نه، همان زمان می زدند؛ ما در جریان بودیم و افرادش را می شناختیم؛ الان هم یقیناً آثار و نوارها و حرف هایشان هست. غرض، رمی به «ضدیت با ولایت فقیه» چیز آسانی نیست که ما تا اندک چیزی از کسی دیدیم، فوراً این مُهر را به پیشانی او بزنیم؛ ضدیت با ولایت فقیه، شواهد و ضوابطی دارد. 📚بیانات در دیدار اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، ۱۳۷۰/۴/۷۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹راه معتدل🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از علامت های مسلمانی، پیدا کردن راه معتدل و میانه است که میان راه های افراطی و تفریطی، میان تندروی‏ ها و کندروی‏ هاست. جمله‏ ای در حدیث وارد شده است که: 《انَّ لَنا فی کلِّ خَلَفٍ عُدولًا ینْفونَ تَحْریفَ الْغالینَ وَ انْتِحالَ الْمُبْطِلینَ‏》 ائمه فرموده‏ اند در هر نسلی طبقه معتدلی وجود دارد که از طرفی جلو افراط کاری غلوکنندگان را می‏ گیرند، تحریفاتی را که از ناحیه غلوکنندگان پیدا می‏ شود نفی می‏ کنند، و از طرف دیگر نسبت هایی را که مردم مبطل و مخالف ایجاد می‏ کنند نفی می‏ کنند؛ به عبارت دیگر هم جلو ضرر دوستان را می‏ گیرند و هم جلو ضرر دشمنان را. ضرر تنها از ناحیه دشمن نمی‏ رسد. گاهی از ناحیه دوست ضررهایی می‏ رسد که خطرش از ضرری که از ناحیه دشمن می‏ رسد بیشتر و بالاتر است. 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص ۵۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از 
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۳۱ 🔹سلام بفرمایید. ◽️حیا چه ارتباطی با زیبایی زنانه داره؟ و چگونه موجب فریبندگی بیشتر زنان می شه؟ چرا مردان همواره دنبال چشمان پر از شرم و آزرم هستن؟ ◽️حیا بخشی از تدابیر دستگاه خلقته که در سرشت زن و مرد به ودیعه گذارده شده، اما این حس در زن به دلیل اينکه حافظ ناموس جامعه اَس بیشتره. ◽️زیبایی ظاهری یعنی تناسب اندام که با دل و احساسات سر و کار داره، اما حیا یک حالت روانیه که موجب دلربایی بیشتر زنان می شه، اما چگونه؟ ◽️اولا حیا نوعی انفعال، خجلت و عفافه که با وقار، متانت و جذابیت در رفتار، حرکات و سکنات همراهه. دوما حیای زنانه، خودداری ظریفانه همراه با رقت و لطف عالیه که موجب فزونی عشق مردانه تا مرحله جنون می شه. سوما حیا جمال و دلربایی زنانه رو از ناحیه عشق افزون کرده و تا حد پرستش بالا می بره. ◽️یعنی فریبایی حاصل از حیا با ملاحت جسمی متفاوته؟ ◽️البته که متفاوته، حیا نوعی امساک غریزیه که موجب تشدید میل و رغبت مردانه شده، قوه خیال جنس مخالف رو به پرواز در آورده و قدرت عشق آفرینی و عاشق سازی زن رو افزایش می ده. ضمن اینکه موجب جلوه گری بیشتر زیبایی زنانه می شه. ◽️پس جنس زیبایی برآمده از حیا، جسمی و ظاهری نیس؟ ◽️همین طوره. ◾️ممنون حاج آقا، بسیار متشکرم. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹جاهلان احمق🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری خوارج اصلًا حسابشان حساب دیگری بود. خوارج را نیز بیشتر و بهتر از هر کسی خود حضرت امیر تحلیل کرده. حضرت امیر خوارج را یک عده مردم مذهبی متعصب جاهل احمق می‌داند. آنچه که عایشه را برانگیخت غیر از آن چیزی است که خوارج را برانگیخت. آنچه که معاویه را برانگیخت غیر از آن چیزی بود که خوارج را برانگیخت. در نهج البلاغه‏ می‌فرماید: جُفاةٌ طَغامٌ... لَیسوا مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْانْصار. یک مردمِ - به تعبیر ما - بدْوی بی‏ فرهنگِ بی‏ اطلاعی که اصلًا اسلام را نمی‌شناسند، تأدیب نشده‌اند و در اسلام پرورش پیدا نکرده‌اند، ادبشان ادب اسلامی نیست، فکرشان فکر اسلامی نیست. اینها فقط گرایش به اسلام پیدا کردند و بعد چسبیدند به عبادت کردن، شب تا صبح عبادت کردن، و بعد عقاید جاهلانه‌ای که پیدا کردند، دنبال اینها را سفت گرفتند. معمولًا آدم های جاهل، تنگ نظر هستند. دچار تنگ نظری همه مقدّس های جاهل شدند: فلان کس کافر شد، گناه کبیره موجب کفر است، علی کافر شد و ... 📚 فلسفه تاریخ، ج ۴، ص ۲۷۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بازگو نکن، تحقیق کن🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اسلام چه می‏ گوید؟ می‏ گوید هر وقت چنین چیزی شنیدی ابداً به زبان نیاور. اگر دغدغه داری، خودت برو تحقیق کن. تو که حوصله تحقیق کردن نداری دیگر چرا بازگو می‏ کنی؟! حق تحقیق داری، برو تحقیق کن اما حق بازگو کردن نداری. {می‏ گویند در دهی مسلمان و یهودی با هم زندگی می‏ کردند. از آن ده تا مزاری دو فرسخ راه بود.} یهودی ها می‏ گفتند این مزار مال ماست، آن را ما ساختیم. مسلمان ها می‏ گفتند خیر، مال ماست. یهودی ها می‏ گفتند این مال ماست به دلیل این که مناره ندارد، مسلمان ها می‏ گفتند مال ماست به دلیل این که مناره دارد. با همدیگر دعوا و زد و خورد می‏ کردند، دست و سرها شکست و آدم ها کشته شد. همیشه به سر و کله همدیگر می‏ زدند اما حالِ این که دو فرسخ بروند ببینند آیا مناره دارد تا مال مسلمان ها باشد یا مناره ندارد تا مال یهودی ها باشد، نداشتند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از 
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۳۲ 🔹سلام بفرمایید. ◽️برخی از روحانیون منبری، گاه خرافاتی می گوین که موجب سوءاستفاده دشمنان دین و انقلاب می شه، چرا با هزینه سازی های اینها برخورد نمی کنن؟ ◽️شاید ارزیابی درستی از ضررهایشان ندارن. ◽️آیا موهوم و غیرعقلانی نشان دادن دین و روحانیت در عصر عقلانیت و دنیای مدرن کم جرمی هَس؟ چرا باید این سطح از روحانیت، حوزه رو نمایندگی کنن؟ ◽️جرم بزرگیست اما اولا اینها نماینده حوزه یا سمبل آن نیستن. دوما عدم برخورد با ایشان به هر دلیلی قابل پذیرش نیس. سوما استقبال از خرافات از جمله علل اصلی دوام و تداوم این انحرافه. ◽️گذشت و مماشات با اینها، چهره ای خرافی از روحانیت ترسیم کرده و به بدبینی مردم و بخصوص نسل جوان و تحصیل کرده دامن زده اَس. ◽️درسته و این در حالیه که مبارزه با خرافات از جمله شئونات روحانیته. این که تقریبا در همه رسانه های ضد دین و انقلاب، بخش هایی از این نوع سخنرانی های خرافی به صورت ممتدد و مستند باز پخش شده و تبلیغ می شه، نشانگر فوائد گسترده آن به نفع دشمن و زیان های آن برای دین و انقلابه. ◽️اینها روحانیت رو مضحکه خاص و عام کرده و خواسته یا ناخواسته از درون به آن ضربه می زنن. ◽️امید اَس متولیان حوزه چاره اندیشی و اصلاح کنن. ◾️ممنون حاج آقا، داغی بود که برون افتاد از دل. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹علی ای همای رحمت🔹 ✍ استاد شهریار علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را که به ماسوا فکندی همه سایه هما را دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین به علی شناختم من به خدا قسم خدا را به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را برو ای گدای مسکین در خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را بجز از علی که گوید به پسر که قاتل من چو اسیر تست اکنون به اسیر کن مدارا بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان چو علی که میتواند که بسر برد وفا را نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را بدو چشم خون فشانم هله ای نسیم رحمت که ز کوی او غباری به من آر توتیا را به امید آن که شاید برسد به خاک پایت چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را چه زنم چونای هردم ز نوای شوق او دم که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را «همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی به پیام آشنائی بنوازد آشنا را» ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شب غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهریارا ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رمز جاذبه علی‌🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری سبب دوستی و محبت علی در دل ها چیست؟. رمز محبت را هنوز کسی کشف نکرده است؛ یعنی نمی‌توان آنرا فرموله کرد و گفت اگر چنین شد چنان می‌شود و اگر چنان شد چنین، ولی البته رمزی دارد. چیزی در محبوب هست که برای محب از نظر زیبایی خیره کننده است و او را به سوی خود می‌کشد. جاذبه و محبت در درجات بالا «عشق» نامیده می‌شود. علی محبوب دل ها و معشوق انسان هاست، چرا؟ و در چه جهت؟ فوق العادگی علی در چیست که عشق ها را برانگیخته و دل ها را به خود شیفته ساخته و رنگ حیات جاودانی گرفته است و برای همیشه زنده است؟ چرا دل ها همه خود را با او آشنا می‌بینند و اصلًا او را مرده احساس نمی‌کنند بلکه زنده می‌یابند؟. مسلماً ملاک دوستی او جسم او نیست، زیرا جسم او اکنون در بین ما نیست و ما آن را احساس نکرده‌ایم. و باز محبت علی از نوع قهرمان دوستی که در همه ملت ها وجود دارد نیست. هم اشتباه است که بگوییم محبت علی از راه محبت فضیلت های اخلاقی و انسانی است و حب علی حب انسانیت است. درست است علی مظهر انسان کامل بود و درست است که انسان نمونه‌های عالی انسانیت را دوست می‌دارد اما اگر علی همه این فضایل انسانی را که داشت می‌داشت: آن حکمت و آن علم، آن‌ فداکاری ها و از خود گذشتگی‌ها، آن تواضع و فروتنی، آن ادب، آن مهربانی و عطوفت، آن ضعیف نوازی‌، آن عدالت، آن آزادگی و آزادی خواهی، آن احترام به انسان، آن ایثار، آن شجاعت، آن مروّت و مردانگی نسبت به دشمن، و به قول مولوی: ◽️در شجاعت شیر ربّا نیستی‌ ◾️در مروت خود که داند کیستی؟ آن سخا و جود و کرم و ... اگر علی همه اینها را که داشت می‌داشت اما رنگ الهی نمی‌داشت، مسلماً این قدر که امروز عاطفه‌انگیز و محبت خیز است نبود. علی از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های ما به‌ طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق سر و سرّ و پیوستگی دارد، و چون علی را آیت بزرگ حق و مظهر صفات حق می‌یابند به او عشق می‌ورزند. در حقیقت پشتوانه عشق علی پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده، و چون فطرت ها جاودانی است مهر علی نیز جاودان است. نقطه‌های روشن در وجود علی بسیار است اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است ایمان و اخلاص اوست و آن است که به وی جذبه الهی داده است. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، ص ۹۰ - ۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مبنای کار جامعه اسلامی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله چیزهایی که بخصوص در رابطه با جوانان، لازم است به آنها گفته شود و آنها به آن هدایت شوند، سوق دادن آنان به اندیشیدن، تعقّل، اخلاق اسلامی، حلم، اجتناب از شتابزدگی و عجله در امور، اجتناب از تندخویی و اِعمال خشونت است. در محیط اسلامی آن وقتی می شود حقایق را به اعماق دل ها نفوذ داد که زبان لیّن، رفتار اندیشمندانه و عاقلانه در میان باشد و حلم وجود داشته باشد. حلم، عبارت است از همان ظرفیّت داشتن - به اصطلاح عمومی مردم - جنبه داشتن و در قضایای گوناگون، آتشی نشدن؛ در وقت اِعمال غضب، غضب را اعمال کردن، که هر انسان عاقلی هم در جنگ ها و در برخورد با دشمنان، اعمال می کند. اما در زندگی روزمرّه، مبنای کار جامعه اسلامی بر تأمّل، تدبّر، اندیشیدن، جوانب را دیدن، عاقلانه و منصفانه با قضایا مواجه شدن و شتابزده نبودن در داوری است. 📚 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون، ۱۳۷۷/۲/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پذیرش اختلافات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مردم در عین اینکه باید در یک صراط مستقیم و یک شاهراه حرکت کنند، هر کدام راهی از وجود خودشان مخصوص به خودشان دارند و به قول آقای طباطبایی در تفسیر سوره حمد: صراط یکی است اما سبیل، مختلف و متفاوت است. شرط هادی و راهبر، سعه صدر و قدرت تحمل است که در عین اینکه همه مردم را می‌خواهد به یک شاهراه هدایت کند توجه داشته باشد که «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق‏»، توجه داشته باشد که سبیل متفاوت است. همچو شخصی بهتر می‌تواند مردم را هدایت کند، برخلاف اشخاص تنگ نظر و ضیق المشرب که حتی در جزئیات زندگی مردم نیز می‌خواهند دخالت کنند و تضییق به عمل آورند. از همین جا می‌توان فهمید که خوبی یک آئین به این نیست که حتی در جزئیات بخواهد بر مردم تضییق کند و همه را در راه فرعی واحد ببرد. خوبی به این است که راههای فرعی و تعدد آنها را به رسمیت بشناسد، یعنی در حقیقت اختلافات لایتناهی فردی و اختلافات و تفاوت های اقلیمی و منطقه‏ ای قومی و حتی اختلافات زمانی و عهدی را به رسمیت بشناسد، در عین اینکه همه بشر را به یک شاهراه هدایت می‌کند. 📚 یادداشت‌های استاد مطهری، ج ۲، ص ۸۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خصلت متقیان🔹 📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی خو بگیرید به اینکه آرام، منطقی و روشن سخن بگویید. منظورم از آرام سخن گفتن این است که انسان همیشه مواظب حق باشد و حرف بزند، یعنی با تقوا سخن بگوید. منظورم از آرام سخن گفتن، سخن گفتن در شمایل و خصلت متقیان، خدا پرستان، حق پرستان و کسانی است که همواره در هر کلمه و در هر رفتار، و حتی در هر ژست، مراقب این هستند حق آسیب نبیند. 📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin