eitaa logo
کتابخانه ادیان
722 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
287 ویدیو
71 فایل
انتشارات و کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب تلفن:. 02532803171 09127545778 🔹سایت انتشارات www.adyanpub.com 🔹سایت کتابخانه www.lib.urd.ac.ir ارتباط با ما: @m2shojaie 🔹کانال کتابخانه در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابخانه ادیان
🔹فان‌اِس کار را بر اساس پنج منطقه جهان اسلام، یعنی شام، مصر، عراق، حجاز و حوزه شرق ایران پیش برده و جریان‌های فکری رایج را با تاکید بر نگاه تاریخی، بررسی کرده است. او در این کتاب به عقلانی بودن کلام اسلامی توجه دارد و به خوبی آن را نشان می‌دهد. آن چه مورد توجه به نظر می‌رسد، بخش‌های مربوط به ایران و شیعه در این کتاب است. در جلد نخست، شیعه در کوفه و در جلد دوم، شیعه در بصره بررسی می شود و در جلد سوم، با تمرکز روی بغداد، به طور مشخص و از همه مهم‌تر دوران امام رضا علیه السلام را مورد توجه قرار می‌دهد. داده‌های این اثر درباره تاریخ جریان‌های فکری در ایران و به طور مشخص خراسان، بسیار ارزشمند است. ناگفته پیداست که این اثر برای مخاطبان متخصص تدوین شده و برای علاقه‌مندان تاریخ فکر در جهان اسلام، این کتاب منبعی ناگزیر محسوب می‌شود. تقریباً در هر صفحه آن، نکته مهم و ایده ارزشمندی برای کاوشگران وجود دارد. 🔻 این کتاب می‌تواند سرآغاز خوبی برای مطالعات تاریخ اجتماعی قرون نخستین اسلامی هم باشد زیرا فان‌اِس در این پژوهش از سبک زندگی، شغل، طبقه اجتماعی، روابط دوستانه و دیگر ویژگی‌های متکلمان غافل نبوده است. این استاد پیشین دانشگاه توبینگن، به نسلی از اسلام‌شناسان تعلق داشت که بسیار بر عربی مسلط و با تاریخ اسلام آشنا بودند و به منابع کلاسیک و قدیمی عربی ـ اسلامی مراجعه می‌کردند. 🔸کلام و جامعه (جلد چهارم)/ نویسنده: یوزف فان‌. اس/ مترجم: محمد سردانی طارمی/ ویراستار علمی: دکتر سید محمدرضا بهشتی/ ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ جلد چهارم/ نوبت چاپ: اول / تابستان ۱۴۰۳ 🛒خرید اینترنتی با تخفیف 🔻🔻 http://B2n.ir/kalam-va-jamee4-2 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
✨ 🔹عرض تبریک به دانشگاه ادیان و مذاهب و به خصوص معاونت پژوهشی و انتشارات بابت انتشار ترجمه این اثر علمی کم نظیر. 🔻این کار ارجمند که با نظارت علمی و سرویراستاری دقیق و آمیخته به وسواس علمی استاد دکتر سیدمحمدرضا بهشتی که سبب شد کار ترجمه آن نزدیک به دو دهه زمان ببرد، سرانجام در چهار جلد اصلی آن منتشر شد. امید که آن دوجلد دیگر که گنجینه بی‌نطیری است از مجموع یادداشت‌های استاد فان اس، مولف گرانقدر این اثر و بسیار به کار محققان خواهد آمد نیز انتشار یابد. این پژوهش سترگ که در نوع خود شاهکار و یک ابرپژوهش در تاریخ کلام اسلامی در دوسده نخست است بسیار قابل استفاده است، هم از جهت محتوا و هم از جنبه روش. طبعا هیچ پژوهشی هرچند که بزرگ باشد تهی از کم و کاستی نخواهد بود. 🔻 بایسته است که محققان عرصه اندیشه اسلامی و تاریخ فکر مسلمانان در سده‌های نخست مزیت‌های مختلف آن را تبیین کنند و از نگاه انتقادی آن را بکاوند. اثر برجسته فان اس که تحولات فکری و کلامی اسلامی را در متن تحولات عینی جامعه و نسبت آنها با آن تحولات پژوهیده است با این روش نشان داده است که علم و عالم فرزند حوادث و تحولات عصر خود‌اند و فکرو اندیشه از بطن رویدادهای مختلف جامعه است که سر برمی آورد. فان اس با این ایده تاریخ اندیشه کلامی و الهیاتی را در جغرافیای علمی عصر نخست اسلامی یعنی در کوچه پس کوچه های مدینه، کوفه، بغداد، بصره و... جستجو و سپس تحریر کرده است، تحریری که درس‌ها دارد و نکته‌های بسیار. 🔻بایسته است که سپاسگزار نظارت علمی استاد دکتر بهشتی که عمرشان دراز باد، بود که انصافا در این راه بسیار بردباری کردند و دقت و امانت علمی را فدای سرعت نکردند. اولا ترجمه را به خبرگان فن و زبان دانان قابل سپردند و خود کارشان را از نظر می‌گذراندند و باز ترجمه هرجلد را برای بازبینی و اصلاح خطاهای احتمالی به استادان فن دیگری سپردند و حتی در برخی موارد چندین استاد را به کار گرفتند، پس از اینها همه، باز ترجمه را در اختیار اساتید فن دانش کلام گذاردند تا اگر خطایی در بازگردان اصطلاحات یافتند اصلاح کنند. همین وسواس را در ویرایش آن نیز به کار گرفتند. اکنون این میوه شیرین و سودمند نتیجه همه این کوشش‌ها و این نظارت و مدیریت علمی است که به بار نشسته است. بلبلی خون دلی خورد و گلی حاصل کرد. 🔻باری عمر ترجمه این کتاب با جمع عمر مرکز تحقیقات ادیان و مذاهب و دانشگاه ادیان حدودا یکی است و معاونان پژوهشی از زمان آن مرکز تاکنون در به انجام رسیدن آن نقش داشته‌اند. با حذف عناوین دوستان مختلفی چون آقایان شریعتمداری، مفتاح، حدادی، فرمانیان، معینی‌فر پیگیر به بار نشستن این اثر بوده‌اند. حاج اقای نواب در مقام ریاست مرکز و دانشگاه ادیان که همواره حامی این کارهای بزرگ بوده‌اند، نقش مهمی را در به سرانجام رسیدن این اثر داشته‌اند. در دورانی که دانشگاه در تنگنای مالی سخت بود -و از بدحادثه همان زمان بنده معاون پژوهشی بودم و هنگامی که بیش از یک دهه کار به فراموشی رفته بود و تصمیم به فعال کردن پروژه گرفتیم- بسیار حمایت کردند. سعیه مشکور. نهایتا و مجددا به انتشارات دانشگاه و مدیریت کاربلد آن جناب محمدی شجاعی نیز باید سپاس ویژه‌ای تقدیم کرد که در نشر و معرفی این اثر سعی و سلیقه شایسته ای بذل نمودند. جزاهم الله خیرالجزاء جميعا. ✍️ محمد جاودان ۱۴۰۳/۰۴/۳۱ 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
🌐 منتشر شد (چاپ اول) 🔹کلام و جامعه (جلد چهارم)/ نویسنده: یوزف فان‌. اس/ مترجم: محمد سردانی طارمی/
✨ 🔹سرانجام، پس از نزدیک به دودهه تلاش دوستان در معاونت پژوهشی و انتشارات دانشگاه ادیان و با همت بلند و دقت نظرِ زیادِ جناب دکتر سیدمحمدرضا بهشتی و تیم همکارِ ایشان، به‌ویژه، جناب سَردانی(اخوی محقق گرانمایه، جناب طارمیِ دانشنامه جهان اسلام)، بخش اصلی کارِ گرانبارِ مرحوم فان‌اس به زبان معیارینِ فارسی، برگردانده، به همت دوستانِ انتشارات، به‌ویژه مدیر فهیم و سختکوشِ آن، جناب آقای محمدی شجاعی (و پس از مدت مدیدی سروکله‌زدن با ممیزیِ ارشاد) به زیور چاپ درآمد. 🔻نگاهی از بیرون، و به‌دور از جانبداری‌های درون‌دینیِ گرایش‌های کلامیِ اسلامی و نیز به‌دور از تعصب‌های معمولِ شرق‌شناسان، درکنار تلفیقی که از مطالعات کلامی و مطالعات اجتماعی‌سیاسی به‌وجود آورده، این کتاب را به منبعی پروپیمان برای هر محققی نموده است که بخواهد به ریشه‌ها و پیشینه‌ها در کلام اسلامی و ازجمله، کلام شیعی و نسبتِ آن با دیگر مکاتب کلامیِ اسلامی در دو قرن دوم و سوم دست پیدا کند. 🔻دو مجلد باقی‌مانده، بریده‌های ده‌ها متن کلاسیکِ اسلامی است که ماجرای یافتن و تجمیع آنها توسط فان‌اس و بازیابیِ آنها توسط دکتر بهشتی، داستان شنیدنی‌ای دارد که حتما جناب سرویراستار در مقدمه‌ی آن دو مجلد بازگو خواهند کرد، همچنان‌که مجموعه‌ی آن متون نیز خود، به منبع ارزشمندی برای محققانِ دوران کلاسیک کلام اسلامی(سه قرن نخست)تبدیل خواهد شد. ✍️ حمیدرضا شریعتمداری ۱۴۰۳/۰۵/۰۱ 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
🌐 (چاپ دوم) 🔹 علم الهی:‌ نگرشی علمی بر دیدگاه کتاب مقدس / نوشته جرالد ال. شرودر / ترجمه امید محبتی مقدم / قم:‌ نشر ادیان،‌ تابستان ۱۴۰۳ (چاپ دوم) 🛒خرید اینترنتی از فروشگاه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻🔻 http://B2n.ir/elme-elahi 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
🔹کتابی که اکنون در دست دارید، ترجمۀ خلاصه‌شده یکی از کتاب‌های بسیار جالب و جــذاب دکتـر جـرالـد شِــرودر به نــام The Science of God است. به اعتقاد مترجم، این کتاب می‌تواند پاسخ‌گوی تعداد زیادی از پرسش‌های بجا و به حقی باشد که برای بسیاری از افراد کنجکاو و جویای حقیقت در عصر حاضر به وجود می‌آید؛ سوالاتی که شاید تاکنون پاسخ مناسب و درخوری برای آن‌ها پیدا نکرده باشند. پرسش‌هایی همچون اینکه آیا در عصر حاضر، علم جای مذهب را نگرفته است؟ به‌راستی عمر جـهان چـند سال است؟ 6 هزار سال یا میلیاردها سال؟ آیا نظریۀ داروین و به‌تبع آن نظریۀ تکامل صحیح است؟ آیا باید پذیرفت که اجداد انسان‌های امروزی شامپانزه‌ها بوده‌اند؟ آیا انسان به‌راستی حق اختیار دارد یا همه‌چیز جبر است؟ دلیل رخداد این‌همه اتفاقات بد در دنیا چیست؟ چرا هیچ ردی از دایناسورها در کتاب مقدس وجود ندارد؟ منشأ حیات از کجاست؟ و سؤالات بسیار دیگری که ذهن هر فرد اهل‌اندیشه و مذهب را درگیر خود می‌کند. دکتر شِرودر در این کتاب به این پرسش‌ها به‌طور مفصل و با نـگاهی کامـلاً علمی و به‌دوراز هـرگونه تعـصب و پیش‌داوری پاسخ می‌دهد. مترجم بسیار خشنود است که این ترجمه با اجازۀ نویسندۀ محترم کتاب صورت پذیرفته است. 🔸 علم الهی:‌ نگرشی علمی بر دیدگاه کتاب مقدس / نوشته جرالد ال. شرودر / ترجمه امید محبتی مقدم / قم:‌ نشر ادیان،‌ چاپ دوم:‌ تابستان ۱۴۰۳ 🛒خرید اینترنتی با تخفیف 🔻🔻 http://B2n.ir/elme-elahi-2 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
کتابخانه ادیان
📺 (پنجاهمین برنامه) 🔹لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَٰذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ 🔸و هیچ گاه فزع اکبر و هنگامه بزرگ قیامت آنها را محزون نخواهد ساخت و با آنان فرشتگان (رحمت) ملاقات کنند (و گویند) این است آن روز (سعادت) شما که در دنیا به شما وعده می‌دادند. ▫️سوره انبیاء ﴿۱۰۳﴾ ❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان 🔹نصرالدین طوبار (۱۹۸۶ _ ۱۹۲۰م.) از نسل طلائی عرصه ابتهال و انشاد دینی مصر است. نام او در زمره قله‌ها و نوابغ مدیحه‌خوانی دینی همچون النادی، طه الفشنی، طوخی، نقشبندی و محمد عمران می درخشد. 🔻عصر و نسل طلايی قرائت، ابتهال و انشاد دینی در مصر از دهه چهل تا هفتاد چنان نبوغ و فروغی از خود نشان دادند که تکرارشان بسیار دور می‌نماید. چه قاریان خلاقی، چه مبتهلان و منشدان مبدعی، چه الحان خوشی، چه صداهای روح افزایی، چه هنرمندان سترگی  که در عرصه هنر قدسی قرائت و انشاد دینی خوش درخشیدند. 🔻شاید قرن‌ها بگذرد و مام روزگار چون آنان را نیاورد و همچنان نسل‌های آینده در هر عصری به نوای ملکوتی آنان جان گیرند و از شنیدن نغمه‌هاشان روشنایی یابند. 🔻طوبار یکی از نوابغ عرصه ابتهال، تواشیح و انشاد دینی همین عصر و نسل است که سبک خاص خود را داشت. از صدایی ملکوتی و سبکی مناسب این صدا برخوردار بود؛ سبک و صدا جفت و جور بودند. صدایی که به گفته اهل فن از اندکی گرفتگی مثبت و رگه‌ای ملایم و ملاحت و حلاوتی ویژه و گیرا و پرتحریر بهره‌مند بود. این موهبت صوتی خداداد که به یمن نبوغ موسیقایی بر روی متن مناجات و مدحت دینی تنظیم و مدیریت می‌شد و در برابر جمعیت مشتاق مؤمنان اجرا می‌شد به آفرینش یک اثر و جلوه بديع هنری مى‌انجاميد و این اثر در تاريخ هنر قدسى ثبت مى‌شد. 🔻طوبار از كودكى به فراگیری قرآن و قرائت و حفظ آن و خواندن اناشید و ابتهالات دینی مبادرت کرد. او که از استعداد ویژه‌ای کم بهره داشت کم کم در منطقه زادگاه خود شناخته شد و بعد توسط یکی از هنرمندان مصری استعداد و نبوغش کشف و همین سبب  شهرت افزون‌تر او شد. 🔻بعدها چندین نوبت در امتحان اذاعه مصر شرکت کرد و سرانجام مهارت و استادی او در عرصه ابتهال و انشاد دینی توسط هیئت داوران پذیرفته شد و اجراهای او از اذاعه انتشار یافت که به شهرت او در جهان اسلام انجامید. 🔻طوبار تسلطی تمام به مقامات و الحان عرصه قرائت و ابتهال و انشاد دینی داشت و بزرگانی چون محمد عمران و محمد الهلباوی نزد وی شاگردی کرده‌اند. 🔻شیخ نصرالدین به هنگام اجرای ابتهال و مناجات دینی در آغاز با پرده پایین صدا و با تأنی شروع به اجرا می‌کرد و پس از چند دقیقه‌ای ادای جملات را سریع تر و از پرده بالاتر صدا و حجم و قدرت بیشتر آن بهره می‌گرفت و با تسریع و تشدید بیشتر این روند هیجان مستمع را مدام افزون می‌کرد و در آخرین مرحله هنر خویش و جان مستمع را به اوج می‌رساند و با تحریرهایی که حقا تمام کننده، به دومعنای کلمه، بودند یک بند/ مرحله از مناجات یا مدیحه‌خوانی را که با فریاد همگانی تشویق و تحسین مستمعان و طنین الله الله آنان همراه می‌شد، به پایان می‌رساند و باز همین شیوه در مرحله بعد اجرا می شد. 🔻اجراهای طوبار با متانت، وقار، خشوع و معنویتی ویژه که لازمه ابتهال و مناجات دینی است همراه بود و اشک مستمعان را جاری می ساخت. بسیاری از اجراهای طوبار مدح حضرت رسول  اهل بیت اوست. مدح حضرت زهرا و مدح حسنین از جمله مدایح مانای اویند، به ویژه مدح حضرت زهرا با شعری از اقبال: هی بنت من؟ زوج من؟ هی ام من؟ باری طوبار در این عرصه بسیار خوش درخشید و کارنامه‌ای ممتاز از خویش به یادکار گذاشت. 🔻طوبار در عرصه تلاوت و قرائت هم دستی داشت اما در این عرصه درخششی همچون عرصه ابتهال و انشاد دینی نداشت، برخلاف مبتهلانی چون نقشبندی، طه الفشنی و عمران که در هر دوعرصه نبوغ داشتند و به اوج رسیدند. 🔻مع الوصف قرائاتی از وی برحای مانده است که  استماعشان خالی از لطف نیست. در قرائت سبك خاص خود را دارد و همراه با حزن و خشوع تلاوت می کند. در این صبح آدینه از استماع مناجات و قرائت او محظوظ می شویم. هنیئا. 👇👇 🎼 به پیوست فایل کامل 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50
أوج خشوع و پرواز روح را در این ابتهال تاریخی از مرحوم شیخ نصرالدین طوبار که در سال ۱۹۷۵ در مسجد سیده زینب (س) در قاهره اجرا شده است استماع کنید
🌐 (چاپ اول) 🔹مرگ و معنای زندگی در تجربه مسیحیان و مسلمانان/ نویسنده: دکتر مهراب صادق نیا// ناشر: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ نوبت چاپ: اول / تابستان ۱۴۰۳ 🛒خرید اینترنتی از فروشگاه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻🔻 https://b2n.ir/marg-va-maanaye 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌‌های ارتباط با کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮| تلگرام 📲 @libadyan ⏮ | اینستاگرام https://instagram.com/libadyan ⏮ | واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50