eitaa logo
لوحٌ محفوظ
212 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍📃💢📃💢📃💢 📃💢📃 📃 ا❁﷽❁ا 🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «استکبار» ✨« إِنَّ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ في سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ» {كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، و دربرابر آن تكبّر ورزيدند، [هرگز] درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى‌شود؛ و [هيچ‌گاه] داخل بهشت نخواهند شد مگر اينكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد! اين‌گونه، مجرمان را كيفر مى‌دهيم} (سوره مبارکه اعراف آيه ۴۰) ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا ☑️«استکبار» از نظر لغوی به معنای اظهار بزرگی و برتری، بزرگ پنداری به ناحق، و امتناع از پذیرش حقیقت می باشد (۱) که بطن و اکمل معنای آن اشاره دارد به برتری خواهی و خود بزرگ پنداری در برابر وجود مقدس امام و امتناع از قبول ولایت ولی الله الاعظم. ◀️هنگامیکه از حضرت جعفر الصادق (علیه السلام) در خصوص حقیقت معنای «تکبّر» سوال شد که آیا «متکّبر» کسی است که لباس فاخر پوشیده و یا بر مرکب ها سوار می شود،‌ آن حضرت در پاسخ فرمودند: ▫️إنَّمَا الْكِبْرُ مَنْ تَكَبَّرَ عَنْ وَلَايَتِنَا، وَ أَنْكَرَ مَعْرِفَةَ أَئِمَّتِنَا، فَمَنْ كَانَ فِيهِ مِثْقالُ‏ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ ذَلِكَ، لَمْ يُدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَ مَنْ أَقَرَّ بِمَعْرِفَةِ نَبِيِّنَا وَ أَقَرَّ بِحَقِّنَا، لَمْ يُدْخِلْهُ النَّارَ (۲) ▪️همانا متکّبر، کسی است که از ولایت ما تکبّر می ورزد و انکار می کند معرفت ائمه ما (علیهم السلام) را؛ پس هر کس که مثقال ذره ای از این (تکبّر و انکار) در او باشد، داخل بهشت نمی شود ؛ و هر کس به معرفت پیامبر ما و حق ما اهل بیت (علیهم السلام) اقرار نماید، داخل آتش نمی گردد. ✔️بنابراین «مُستکبرین» در آيات حضرت قرآن، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) هستند؛ آنان که از پذیرش ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) استنکاف نموده و در برابر حق مطلق، تکبّر ورزیدند؛ خود را به ناحق برتر و بزرگتر دانسته و غصب خلافت کردند. ◀️همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تفسیر آيات ۲۲ و ۲۳ سوره نحل آيه ۲۳ فرمودند: ▫️«...فَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ‏» فإنّهم عن ولایة علی (علیه السلام) مستکبرون « لا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ‏» عن ولاية علي عليه السلام (۳) ▪️«امّا کسانى که به آخرت ایمان نمى آورند، دل‌هایشان [حق را] انکار کرده درحالى‌که مستکبرند» (سوره نحل آيه ۲۲) یعنی از ولایت علی (علیه السلام) تکبّر می ورزند؛ «بى تردید خداوند از آنچه پنهان مى دارند و آنچه آشکار مى سازند باخبر است؛ او مستکبران را دوست نمى دارد » (سوره نحل آیه ۲۳) یعنی همانا خداوند تکبّر کنندگان از ولایت علی (علیه السلام) را دوست نمی دارد. ✔️لذا خداوند عزوجل، در آیات سوره مبارکه مدّثر، ملعون ثانی را اینگونه معرفی می نماید: ✨«ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ* فَقالَ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ» «سپس پُشت کرد و تکبّر ورزید؛ پس گفت: این چیزی جز سِحر پیشینیان نیست!» (سوره مبارکه مدثر آیات ۲۳ و ۲۴) که حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین این آيات فرمودند: قَالَ زُفَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله و سلم سَحَرَ النَّاسَ بِعَلِيٍّ عليه السلام (۴): مقصود «زُفَر (دومی ملعون) است که گفت همانا پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) مردم را با علی (علیه السلام) سِحر کرده است! [نعوذابالله] 🖋بنابراین حقیقت معنای «استکبار» و اصل و ریشه آن به تکبّر ورزیدن و خود بزرگ پنداری و برتری بینی در برابر وجود مقدس آية الله العظمی و حجة الله علی الخلق، امیرالمومنین و ائمه هدی (علیهم الصلوة و السلام) ارجاع داده می شود. ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا (۱).واستكبر الرجل: رفع نفسه فوق مقدارها؛ والاستكبار: طلب الترفع وترك الاذعان للحق؛ [مجمع البحرين ج۴ ص۹۰] (۲). الأصول الستة عشر ؛ ص۲۴۱ (۳). تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۵۶؛ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۲۰۵؛ تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۳۸۳؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص ۴۱۱ (۴). البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص۵۲۶؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۳۹۵؛بحار الأنوار ؛ ج۳۰ ؛ ص۱۶۹ 📃 📃💢📃 📃💢📃💢📃💢 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️ ا❁﷽❁ا ✨«قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» (سوره مبارکه يونس، آیه ۵۸) ✨«لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ» (سوره مبارکه فاطر، آیه ۳۰) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُفضِل» است؛ یکی از اسماء حسنای الهی به معنای «فزون بخش؛ آنکه از فضل خود بر نعمت بيفزايد»؛ چنانکه در ادعیه می‌خوانیم: ▫️«يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ، يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ..» (۱) : اي نيكوكار، اي زيبايي ‏بخش، اي نعمت افزا، اي فزون‏بخش. ✔️«فضل خداوند» در اتم و اکمل معنا دلالت دارد بر وجود مبارک «پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام »: فَضْلُ اللهِ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله (۲)؛ باب أن أمير المؤمنين صلوات الله عليه هو الفضل (۳)؛ که خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن میفرماید: «بگو تنها به فضل خدا و رحمت او بايد خوشحال شوند؛ كه اين، از تمام آنچه گردآورى مى‌كنند، بهتر است» (سوره مبارکه يونس آیه ۵۸) و نیز می‌فرماید: «.. و از فضل خود چيزى بر آن مى‌افزايد..» (سوره مبارکه فاطر ،آیه ۳۰) که مقصود ولایت آل محمد (علیهم السلام) است: «وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» قَالَ الْوِلَایَهًُْ لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ (۴) 🖋از آنجا که اسم الله حسنای «مُفضِل» در وجود مبارک أئمه اطهار (علیهم السلام) به ظهور اکمل رسیده است، حضرت مولانا صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدین نام، ملقب می‌باشند (۵). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱).فرازی از دعای مشلول (۲). تفسير فرات الکوفی، ص۱۷۹؛ تفسير القمی، ج۱، ص۳۱۳ (۳).بحارالأنوار ج ۳۵ ص۴۲۳ (۴).البرهان في تفسير القرآن ج ۲ ص۲۰۹ (۵). النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۴۳ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳◽️🔳◽️🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» (سوره مبارکه توحید ، آیه ۳) ⬅️قسمت سیزدهم ⚜️خلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور⚜ ◀️اين شمس الشموسي، سرِّ صمديت بود. نورُ النّور. اين خلقِ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» ي است. ☑️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» يعني «بِسْمِ اللَّهِ النُّور بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّور... بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور»، اين خلق است، خلق نوري که « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ». ⏪تنها خلقي که در عالم توصيف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ »ي مي شود، نور است. و نحن نورُ الله و نَحنُ کلماتُ الله الّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون »؛ شمسُ الشُّموسي است و آن چيزي است که حضرت ثامن از حضرت مشکاة و حضرت کوثر دارد؛ شمس الشُّموسي. باز هم توصيفِ السُّلطان و الصَّمد بود. ✔️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » و اين، تجلّي و جلوه اي بود بر حضرت أحد که جلوه او بر حضرت أحد، وجهُ الله را به ظهور مي رساند و وجهُ الله، در جلوه ي مشکاة بر حضرت أحد است و چون مشکاة بر أحد جلوه مي کند، «هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ظاهر مي شود و « اللَّهُ الصَّمَدُ »، وصف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » مي شود. « لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَیْ‏ءٌ كَثِيفٌ ...وَ لَا لَطِيفٌ» ، « لَا مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ لَا فِي شَیْ‏ءٍ وَ لَا عَلَى شَیْ‏ءٍ و هو مُبْدِعُ الْأَشْيَاء ». ✔️و « نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضین »، همان هويت وجود است؛ چون ظلمات يعني نيستي و نور يعني هستي؛ و وجود و هويت، همان نورانيت است، چون اين نور، نورِ وجود است و ظلمت، نيستي و فناست. ✔️پس هويت، « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان نورِ وجود است و ظهور « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » است. کلماتُ الله و نورُ الله. 🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️🔳◽️🔳◽️ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا