📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#شیطان
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «شیطان»
✨« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ»
(سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸)
✨«و كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ »
(سوره مبارکه انعام آيه ۱۱۲)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«شیطان» که در آيات حضرت قرآن به «عدوّ مبین» معرفی شده است، حقیقتِ آن اشاره اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) دارد. گرچه خداوند عزوجل در آيات حضرت قرآن هم از شیطان انس و هم از شیطان جن (ابلیس) نام برده است، اما اصل و ریشه آن به دشمن ترین دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) [دومی لعین] اشاره می نماید؛ چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند:
▫️«..ليس في القرآن وَ قالَ الشَّيْطانُ الا و هو الثاني» (۱): در قرآن عبارت «و شیطان گفت» به کار برده نشده ، مگر اینکه مقصود دومی ملعون است.
✔️به عبارت دیگر، مصداق اتم دشمن آشکار بندگان، همان لا وجودی است که آنان را از صراط مستقیم ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بازداشته و منحرف ساخت؛ لذا حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین معنای پیروی ننمودن از گام های شیطان (سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸) آن را به عدم پذیرش ولایت طواغیت و صنمی قریش، معنا و تفسیر نمودند:
▫️السلم؛ ولاية علي و الأئمة الأوصياء من بعده؛ و خطوات الشيطان و الله ولاية فلان و فلان (۲)
حقیقت «سِلم» (آرامش و صلح و ..) ولایت علی و اوصیاء پش از ایشان (علیهم السلام) است و مقصود از «خطوات شیطان» به خدا قسم، ولایت فلان فلان (اولی و دومی ملعون) می باشد.
◀️و نیز در تبیین این حقیقت که در زمان هر یک از رسولان الهی، شیاطینی از جن و انس مردم را گمراه می کردند (سوره انعام، آیه ۱۱۲) فرمودند:
▫️«ما بعث الله رسولا إلا و في وقته شيطانان يؤذيانه و يفتنانه و يضلان الناس بعده، ..و أما صاحبا محمد (صلى الله عليه و آله) فحبتر و زريق» (۳):
▪️خداوند هیچ رسولی را مبعوث نفرمود مگر اینکه در زمان رسالتش، دو شیطان او را اذیت و مردم را پس از آن پیامبر، گمراه می کرد.. و آن دو شیطان همراه در زمان حضرت محمد (صلی الله علیه و اله)، حَبتر و زُرَیق (کنایه از اولی و دومی ملعون) بوده اند.
🖋اما خداوند عزوجل در مقابل، با امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، فتنه شیاطین و آنچه را که آنان درصددش بودند، نَسخ و از میان برداشت؛ چنانکه حضرت قرآن می فرماید:
✨«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبْلِكَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ في أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللهُ ما يُلْقِي الشَّيطانُ ثُمَّ يُحكِمُ اللهُ آياتِه وَ اللهُ عَليمٌ حَكيم» (سوره مبارکه حج آیه ۵۲)
✔️و حضرت مبیّن کلام وحی، صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند:
▫️و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي و لا محدث «إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته» يعني فلانا و فلانا «فينسخ الله ما يلقي الشيطان» يعني لما جاء علي علیه السلام بعدها «ثم يحكم الله آياته» يعني ينصر أميرالمؤمنين علیه السلام(۴)
▪️قول خداوند که «هيچ رسول و پيامبر [و مُحدّثی] را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو [ى پيشبرد اهداف الهىِ خود مى كرد]، شيطان [وسوسه ها و] القائاتى در آن مىافكند» همان اولی و دومی ملعون هستند ؛«اما خداوند القائات شيطان را ازميان مى برد» یعنی با خلافت رسیدن امیرالمومنین (علیه السلام)؛ «پس خداوند آيات خود را استحكام مى بخشد» یعنی امیرالمومنین علی (علیه السلام) را نصرت می بخشد.
🖋بنابراین منظور از اتخاذ شیاطین به عنوان اولیاء، پذیرش ولایت ائمه جور، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) است:
✨«فرِيقاً هَدى و فَرِيقاً حَقَّ عَلَيهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أولِياءَ مِن دُونِ اللَّه وَ يَحسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُون»
(سوره مبارکه اعراف آیه ۳۰)
▫️عن أبي جعفر (علیه السلام):.. يعني أئمة الجور دون أئمة الحق (۵): «گروهی هدایت شده و گروهی گمراهی بر آنان مسلّم شد؛ همانا آنان شیاطین را به جای خداوند، اولیاء خود قرار دادند» یعنی ائمه جور را به جای ائمه حق، برگزیدند.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱). تفسير العياشي ج۲ ص۲۲۳؛ البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۲۹۵
(۲).تفسير العياشي ج۱ ص۱۰۲؛ تفسير الصافي ج۱ ص۲۴۲
(۳).البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۷۷۶؛ بحار الأنوار ج۱۳ ص۲۱۳
(۴).تفسير القمي ج۲ ؛ ص۸۵؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۹ ص۱۳۱؛ تأويل الآيات الظاهرة ص ۳۴۳
(۵).البرهان في تفسير القرآن ج۲ ص۵۲۹؛ بحار الأنوار ج۵ ص۲۳۳
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت دوازدهم
⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜
◀️«لِمَ سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءُ بالزَهْرَاءَ... لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام في النَّهَارِ ثَلَاثَ مَرَّات بِالنُّور»، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، و إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام؛ اين يعني « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون ». « نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ في السّمواتِ وَ الأرَضین »؛ إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ؛ اين « لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون » است. المصباح فی مشکوة. المشکوة فيها مِصباح، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». «نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ»؛ « فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه ». « نَحْنُ حُجَّةُ اللَّه »، « و لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَد».
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜
🔲و آن سايه أَصْلُ كُلِّ شَرّ، بر نورِ وجهُ الله افتاد؛ بر همان جايي که « محسن » زائيده نشد. زمانيکه سايه ظلمت مطلق بر روي خورشيد افتاد، ديگر « محسن » متولّد نشد. تا زمانيکه خورشيد نور تابید و تجلّي مي کرد، إحمَرَّت، و إبيضَّت، وَ إصفرَّت، وجهُ الله متجلّي مي شد. اما سايه شومِ ظلمتِ مطلق، خسوفی که بوجود آورد، سايه زمين بر خورشيد افتاد. ظلمات، سايه اش بر خورشيد افتاد و لذا « محسن » متولّد نشد.
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#استکبار
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «استکبار»
✨« إِنَّ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ في سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ»
{كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، و دربرابر آن تكبّر ورزيدند، [هرگز] درهاى آسمان به رويشان گشوده نمىشود؛ و [هيچگاه] داخل بهشت نخواهند شد مگر اينكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد! اينگونه، مجرمان را كيفر مىدهيم}
(سوره مبارکه اعراف آيه ۴۰)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«استکبار» از نظر لغوی به معنای اظهار بزرگی و برتری، بزرگ پنداری به ناحق، و امتناع از پذیرش حقیقت می باشد (۱) که بطن و اکمل معنای آن اشاره دارد به برتری خواهی و خود بزرگ پنداری در برابر وجود مقدس امام و امتناع از قبول ولایت ولی الله الاعظم.
◀️هنگامیکه از حضرت جعفر الصادق (علیه السلام) در خصوص حقیقت معنای «تکبّر» سوال شد که آیا «متکّبر» کسی است که لباس فاخر پوشیده و یا بر مرکب ها سوار می شود، آن حضرت در پاسخ فرمودند:
▫️إنَّمَا الْكِبْرُ مَنْ تَكَبَّرَ عَنْ وَلَايَتِنَا، وَ أَنْكَرَ مَعْرِفَةَ أَئِمَّتِنَا، فَمَنْ كَانَ فِيهِ مِثْقالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ ذَلِكَ، لَمْ يُدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَ مَنْ أَقَرَّ بِمَعْرِفَةِ نَبِيِّنَا وَ أَقَرَّ بِحَقِّنَا، لَمْ يُدْخِلْهُ النَّارَ (۲)
▪️همانا متکّبر، کسی است که از ولایت ما تکبّر می ورزد و انکار می کند معرفت ائمه ما (علیهم السلام) را؛ پس هر کس که مثقال ذره ای از این (تکبّر و انکار) در او باشد، داخل بهشت نمی شود ؛ و هر کس به معرفت پیامبر ما و حق ما اهل بیت (علیهم السلام) اقرار نماید، داخل آتش نمی گردد.
✔️بنابراین «مُستکبرین» در آيات حضرت قرآن، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) هستند؛ آنان که از پذیرش ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) استنکاف نموده و در برابر حق مطلق، تکبّر ورزیدند؛ خود را به ناحق برتر و بزرگتر دانسته و غصب خلافت کردند.
◀️همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تفسیر آيات ۲۲ و ۲۳ سوره نحل آيه ۲۳ فرمودند:
▫️«...فَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ» فإنّهم عن ولایة علی (علیه السلام) مستکبرون « لا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ» عن ولاية علي عليه السلام (۳)
▪️«امّا کسانى که به آخرت ایمان نمى آورند، دلهایشان [حق را] انکار کرده درحالىکه مستکبرند» (سوره نحل آيه ۲۲) یعنی از ولایت علی (علیه السلام) تکبّر می ورزند؛ «بى تردید خداوند از آنچه پنهان مى دارند و آنچه آشکار مى سازند باخبر است؛ او مستکبران را دوست نمى دارد » (سوره نحل آیه ۲۳) یعنی همانا خداوند تکبّر کنندگان از ولایت علی (علیه السلام) را دوست نمی دارد.
✔️لذا خداوند عزوجل، در آیات سوره مبارکه مدّثر، ملعون ثانی را اینگونه معرفی می نماید:
✨«ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ* فَقالَ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ»
«سپس پُشت کرد و تکبّر ورزید؛ پس گفت: این چیزی جز سِحر پیشینیان نیست!» (سوره مبارکه مدثر آیات ۲۳ و ۲۴)
که حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین این آيات فرمودند: قَالَ زُفَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله و سلم سَحَرَ النَّاسَ بِعَلِيٍّ عليه السلام (۴): مقصود «زُفَر (دومی ملعون) است که گفت همانا پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) مردم را با علی (علیه السلام) سِحر کرده است! [نعوذابالله]
🖋بنابراین حقیقت معنای «استکبار» و اصل و ریشه آن به تکبّر ورزیدن و خود بزرگ پنداری و برتری بینی در برابر وجود مقدس آية الله العظمی و حجة الله علی الخلق، امیرالمومنین و ائمه هدی (علیهم الصلوة و السلام) ارجاع داده می شود.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).واستكبر الرجل: رفع نفسه فوق مقدارها؛ والاستكبار: طلب الترفع وترك الاذعان للحق؛ [مجمع البحرين ج۴ ص۹۰]
(۲). الأصول الستة عشر ؛ ص۲۴۱
(۳). تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۵۶؛ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۲۰۵؛ تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۳۸۳؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص ۴۱۱
(۴). البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص۵۲۶؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۳۹۵؛بحار الأنوار ؛ ج۳۰ ؛ ص۱۶۹
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
⚜️✨⚜️✨⚜️
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#مفضل
ا❁﷽❁ا
✨«قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
(سوره مبارکه يونس، آیه ۵۸)
✨«لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ»
(سوره مبارکه فاطر، آیه ۳۰)
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُفضِل» است؛ یکی از اسماء حسنای الهی به معنای «فزون بخش؛ آنکه از فضل خود بر نعمت بيفزايد»؛ چنانکه در ادعیه میخوانیم:
▫️«يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ، يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ..» (۱) : اي نيكوكار، اي زيبايي بخش، اي نعمت افزا، اي فزونبخش.
✔️«فضل خداوند» در اتم و اکمل معنا دلالت دارد بر وجود مبارک «پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام »: فَضْلُ اللهِ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله (۲)؛ باب أن أمير المؤمنين صلوات الله عليه هو الفضل (۳)؛ که خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن میفرماید: «بگو تنها به فضل خدا و رحمت او بايد خوشحال شوند؛ كه اين، از تمام آنچه گردآورى مىكنند، بهتر است» (سوره مبارکه يونس آیه ۵۸)
و نیز میفرماید: «.. و از فضل خود چيزى بر آن مىافزايد..» (سوره مبارکه فاطر ،آیه ۳۰) که مقصود ولایت آل محمد (علیهم السلام) است: «وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» قَالَ الْوِلَایَهًُْ لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ (۴)
🖋از آنجا که اسم الله حسنای «مُفضِل» در وجود مبارک أئمه اطهار (علیهم السلام) به ظهور اکمل رسیده است، حضرت مولانا صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدین نام، ملقب میباشند (۵).
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).فرازی از دعای مشلول
(۲). تفسير فرات الکوفی، ص۱۷۹؛ تفسير القمی، ج۱، ص۳۱۳
(۳).بحارالأنوار ج ۳۵ ص۴۲۳
(۴).البرهان في تفسير القرآن ج ۲ ص۲۰۹
(۵). النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۴۳
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت سیزدهم
⚜️خلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور⚜
◀️اين شمس الشموسي، سرِّ صمديت بود. نورُ النّور. اين خلقِ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» ي است.
☑️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» يعني «بِسْمِ اللَّهِ النُّور بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّور... بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور»، اين خلق است، خلق نوري که « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ».
⏪تنها خلقي که در عالم توصيف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ »ي مي شود، نور است. و نحن نورُ الله و نَحنُ کلماتُ الله الّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون »؛ شمسُ الشُّموسي است و آن چيزي است که حضرت ثامن از حضرت مشکاة و حضرت کوثر دارد؛ شمس الشُّموسي. باز هم توصيفِ السُّلطان و الصَّمد بود.
✔️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » و اين، تجلّي و جلوه اي بود بر حضرت أحد که جلوه او بر حضرت أحد، وجهُ الله را به ظهور مي رساند و وجهُ الله، در جلوه ي مشکاة بر حضرت أحد است و چون مشکاة بر أحد جلوه مي کند، «هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ظاهر مي شود و « اللَّهُ الصَّمَدُ »، وصف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » مي شود. « لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَیْءٌ كَثِيفٌ ...وَ لَا لَطِيفٌ» ، « لَا مِنْ شَیْءٍ وَ لَا فِي شَیْءٍ وَ لَا عَلَى شَیْءٍ و هو مُبْدِعُ الْأَشْيَاء ».
✔️و « نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضین »، همان هويت وجود است؛ چون ظلمات يعني نيستي و نور يعني هستي؛ و وجود و هويت، همان نورانيت است، چون اين نور، نورِ وجود است و ظلمت، نيستي و فناست.
✔️پس هويت، « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان نورِ وجود است و ظهور « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » است. کلماتُ الله و نورُ الله.
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#خباثت
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «خباثت»
✨«قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبيثِ َاتَّقُوا اللهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
(سوره مبارکه مائدة آيه ۱۰۰)
✨«مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ»
(سوره مبارکه ابراهیم آيه ۲۶)
✨«الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»
(سوره مبارکه نور آيه ۲۶)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«خبیث» که در مقابل «طیّب» قرار دارد، در آیات حضرت قرآن ، به کافران ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) تفسیر و معنا می شود: فالخبيث الكافر و الطيب المؤمن (۱). همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تبیین قول خداوند که می فرماید «تا خبیث از طیب شناخته شود»؛ «.. حَتَّى يَميزَ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ..» (سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۷۹) بیان نمودند: يعْنِي الْمُنَافِقَ الْكَاذِبَ مِنَ الْمُؤْمِنِ الصَّادِقِ (۲): یعنی منافق دروغ گو از مؤمن راستگو تمییز و تشخیص داده شود.
◀️ولایت طواغیت امّت (لعنة الله علیهم)، همان «کلمة خبیثه» ای است که در آیات حضرت قرآن در مقابل «کلمة طیبّة» یعنی ولایت اهل بیت (علیهم السلام) معرفی شده و بندگان از «اتخاذ خبائث» یعنی پذیرش قول اعداء الله، نهی و برحذر داشته شده اند.
✔️حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: ضَرَبَ اللَّهُ لِأَعْدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) مَثَلًا فَقَالَ وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ (۳): خداوند عزوجل برای دشمنان آل محمّد (علیهم السلام) مَثَلی زد و فرمود: «کلمهی خبیثه» [سخن ناپاک] به مانند شجره خبیثه ای است که از زمین ریشهکن شده و قرار و ثباتى ندارد (سوره مبارکه ابراهیم آيه ۲۶)
✔️و نیز در تبیین این حقیقت که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله)، خبائث را بر امّتشان حرام کرده اند، «..وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ» (سوره مبارکه اعراف آیه ۱۵۷) فرمودند: الْخَبَائِثُ قَوْلُ مَنْ خَالَفَ (۴): خبائث همان گفتار اعداء الله است.
☑️لذا معاویه ملعون و اصحابش در آیات حضرت قرآن به «خبیثون و خبیثات» وصف شده اند که حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند:
▫️«الخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ» هم و الله يا معاوية أنت و أصحابك هؤلاء و شيعتك «وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ ..» هم علي بن أبي طالب و أصحابه و شيعته (۵)
▪️قول خداوند عزوجل که می فرماید «زنان ناپاك از آنِ مردان ناپاكند، و مردان ناپاك از آنِ زنان ناپاك» به خدا قسم ، ای معاویه! مقصود تو هستی و اصحاب و پیروانت؛ «و زنان پاك از آن مردان پاكند، و مردان پاك از آن زنان پاك..» مقصود علی بن ابیطالب (علیه اسلام) است و اصحاب و پیروانش [اشاره به آيه ۲۶ سوره مبارکه نور]
🖋اما اصل و ریشه خباثت، به دومی ملعون ارجاع داده می شود؛ به عبارت دیگر، «خبیث» در آیات حضرت قرآن در اتم معنا، به ملعون ثانی اشاره می نماید. همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) با اشاره به آیه ۱۰۰ سوره مبارکه مائده که می فرماید: «..لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ..»: بگو [هيچگاه] خبیث و طیّب برابر نيستند؛ هر چند فراوانی خبیث ، تو را به شگفتى اندازد..» و نیز آیه ۲۶ سوره مبارکه نور، «الخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ»؛ بیان نمودند:
▫️نزلتا فيه [عمربن الخطاب] (۶): این دو آيه در مورد ملعون ثانی نازل شده است.
🖋و حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) آن ملعون را اینگونه توصیف و مورد خطاب قرار دادند: لَا رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَا غَفَرَ لَكَ أَيُّهَا .. الْخَبِيثُ الْمُخْبِثُ (۷).
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).فقه القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۷۷؛ بحار الأنوار ؛ ج۶۲ ؛ ص۱۱۸
(۲).تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۱۲۱؛ بحار الأنوار ؛ ج۲۰ ؛ ص۶۰
(۳).تفسیر القمی، ج۱، ص۳۶۹تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۵؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص۲۹۸
(۴).الكافي ؛ ج۱ ؛ ص۴۲۹؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۵۹۴
(۵).الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۱ ؛ ص۲۷۸؛ بحار الأنوار ؛ ج۴۴ ؛ ص۸۴
(۶).الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ؛ ج۳ ؛ ص۲۸
(۷).بحار الأنوار ؛ ج۴۲ ؛ ص۵۵
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
#عسکریة
ا❁﷽❁ا
✨«إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعینُ»
(سوره مبارکه حمد آيه ۵)
✍حضرت امام حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام) در تبیین « إِیّاکَ نَسْتَعینُ» فرمودند:
▫️خداوند عزوجل می فرماید: (ای بندگان!) بگویید : «[پروردگارا] تنها از تو یارى مىجوییم» بر طاعت و عبادتت و بر دفع شرور و مکرهای دشمنانت و ثبات قدم بر آنچه که ما را بدان امر نمودی»؛ همانا عظیم ترین طاعات نزد من، توحیدم است و تصدیق پیامبرم و تسلیم شدن به آنکه او را پس از خود نصب نمود، امیرالمومنین و ائمه طاهرین از نسل او (علیهم الصلوة والسلام)؛ و همانا عظیم ترین معاصی نزد من، کافر شدن به من و پیامبرم است و دشمنی با ولیّ پس از محمد، علی بن ابیطالب و اولیاء پس از او (علیهم الصلوة و السلام).
📓تفسير الإمام العسكري ج۱ صص۴۲ تا ۴۳؛بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۵۲
@Lowhon_Mahfooz