eitaa logo
لوحٌ محفوظ
202 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜✨⚜✨⚜ ا❁﷽❁ا 📜حضرت عديل القرآن، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در خطبه مبارکی در بیان اوصاف و شئون حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند: ✅«.. مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله فِي حَوْمَةِ الْعِزِّ مَوْلِدُهُ وَ فِي دَوْمَةِ الْكَرَمِ مَحْتِدُهُ غَيْرَ مَشُوبٍ حَسَبُهُ وَ لَا مَمْزُوجٍ نَسَبُهُ وَ لَا مَجْهُولٍ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ صِفَتُهُ- بَشَّرَتْ بِهِ الْأَنْبِيَاءُ فِي كُتُبِهَا وَ نَطَقَتْ بِهِ الْعُلَمَاءُ بِنَعْتِهَا وَ تَأَمَّلَتْهُ الْحُكَمَاءُ بِوَصْفِهَا مُهَذَّبٌ لَا يُدَانَى هَاشِمِيٌّ لَا يُوَازَى أَبْطَحِيٌّ لَا يُسَامَى شِيمَتُهُ الْحَيَاءُ وَ طَبِيعَتُهُ السَّخَاءُ مَجْبُولٌ عَلَى أَوْقَارِ النُّبُوَّةِ وَ أَخْلَاقِهَا مَطْبُوعٌ عَلَى أَوْصَافِ الرِّسَالَةِ وَ أَحْلَامِهَا .. وَ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْهِ الْكِتَابَ فِيهِ الْبَيَانُ وَ التِّبْيَانُ قُرْآناً عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ قَدْ بَيَّنَهُ لِلنَّاسِ وَ نَهَجَهُ بِعِلْمٍ قَدْ فَصَّلَهُ وَ دِينٍ قَدْ أَوْضَحَهُ وَ فَرَائِضَ قَدْ أَوْجَبَهَا وَ حُدُودٍ حَدَّهَا لِلنَّاسِ وَ بَيَّنَهَا وَ أُمُورٍ قَدْ كَشَفَهَا لِخَلْقِهِ وَ أَعْلَنَهَا فِيهَا دَلَالَةٌ إِلَى النَّجَاةِ وَ مَعَالِمُ تَدْعُو إِلَى هُدَاهُ ..» ✅محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و اله و سلم) که ولادت یافته ی حریم عزّت و اقامت گزیده ی خاندان شرافت بود ، حسبش ناآميخته و نسبش ناآلوده، صفاتش نامعلوم بر اهل علم نبود؛ پیامبران در کتبشان بر او بشارت داده بودند، و علماء صفاتش را بيان كرده و حكيمان در اوصافش تأمل نموده بودند؛ پاكيزه اخلاقى بود بى‏ نظير، هاشمى نسبى بى ‏مانند، مكىّ وطنى بى‏ همطراز؛ خوی او حیاء و طبیعتش سخاء، سرشته شده بر متانت ‏ها و اخلاق نبوت، و مُهر زده شده بر اوصاف و خويشتن ‏دارى‏ هاى رسالت بود..؛ خداوند بر او کتابی نازل کرد که در آن بيان و تبیان (بیان روشن) همه چيز است؛ «قرآنى به عربى، بی هیچ انحراف و کجی، تا شايد تقوا پیشه کنند» (سوره مبارکه زمر آيه ۲۸)؛ آن قرآن را بر مردم به وضوح بيان نمود، با عِلمی كه تفصيلش داد و دينى كه آشكارش ساخت و فرائضی که واجب کرد و حدودى كه بر مردم تعیین و روشن نمود و امورى كه بر خلق آشکار ساخت و آگاهشان نمود؛ در آن قرآن راهنمایی هایی به سوی نجات است و نشانه ‏هائى كه به هدايت دعوت کند..» 📔الكافي ج۱ صص۴۴۴ و ۴۴۵؛ بحارالانوار ج۱۶ ص۳۶۹ ؛إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج۱ ص۱۸۲ ⚜✨⚜✨⚜✨ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️ ا❁﷽❁ا ✨«وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْميزانَ* أَلاَّ تَطْغَوْا فِي الْميزانِ» (سوره مبارکه الرحمن ،آیات ۷و ۸) ✨«وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبينَ» (سوره مبارکه انبیاء ،آيه ۴۷) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «میزان» است؛ وجود مبارک آن حضرت «میزان الحق» یعنی معیار سنجش حق در عالَم می باشند و ولایتشان، «میزان الأعمال» یعنی ملاک سنجش ايمان و اعمال بندگان است و با ظهور مبارکشان، «میزان القسط» يعني ترازوی قسط و عدل، برپا می گردد. ✔️«میزان» در آیات حضرت قرآن به وجود مبارک «امام» دلالت دارد ؛ چنانکه حضرت ابالحسن الرضا (علیه السلام) در تفسیر ذیل آیات سوره مبارکه الرحمن، فرمودند: ▫️«..الْمِیزَانُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) نَصَبَهُ لِخَلْقِه؛ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ قَالَ لَا تَعْصُوا الْإِمَام» (۱) ▪️منظور از «المیزان» امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌باشد که خداوند او را در میان خلق خود منصوب کرد و منظور از «تا در ميزان طغيان نكنيد» یعنی نافرمانی از امام نکنید. ✔️همچنین «میزان القسط» به وجود مبارک اهل بیت (علیهم السلام) اشاره دارد «وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ..» (سوره مبارکه انبیاء ،آيه ۴۷) قَالَ الرُّسُلُ وَ الْأَئِمَّهًُْ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام (۲) و برپایی آن، در یک وجه، به دوران ظهور اشاره می نماید‌‌، همانطور که حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: ▫️هُوَ اَلثَّانِي عَشَرَ مِنَ اَلْعِتْرَةِ وَ يَضَعُ مِيزَانَ اَلْعَدْلِ فَلاَ يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً (۳) ▪️و او [حضرت قائم آل محمد علیه السلام] دوازدهمين شخص از عترت من است و قانون و ترازوى عدل را برقرار مى‌سازد به طورى كه هيچ كس به ديگرى ظلم نمى‌كند. ➖اَلسَّلامُ عَلي ميزانِ الاَْعْمالِ (۴) ➖اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميزانَ يَوْمِ الْحِسابِ (۵) 🖋«میزان الحق» از القاب مبارک حضرت صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در کتب انبیاء پیشین نیز می باشد(۶). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱).تفسير القمي ج ۲ ص۳۴۲؛ بحارالأنوار ۳۶ ص۱۷۱ (۲).البرهان في تفسير القرآن ج ۳ ص۸۲۰؛المناقب ج۲ ص۱۵۱ (۳).منتخب الأنوار المضيئة في ذكر القائم الحجّة عليه السلام ج۱ ص۸۹؛ الخرائج و الجرائج ج۳ ص۱۱۳۷ (۴).زیارت مطلقه اول امیرالمومنین علی علیه السلام (۵).زیارت امیرالمومنین علی علیه السلام در روز مولود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) (۶).المائة والرابع والثلاثون: "ميزان الحق". قال في الذخيرة أنه اسمه عليه السلام في كتاب (آژي) النبي. [النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۱۸] @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ✨«وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» {و [آن كس كه] نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند} (سوره مبارکه اعلی،آیه ۱۵) ✅حضرت امام الرئوف، ابالحسن علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) در تبیین یکی از بطون شریفه فوق فرمودند: «كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» معنای آیه این است که «هرگاه نام پروردگارش را یاد کند، بر محمّد و آل محمد (علیهم السلام)، درود فرستد». 📔البرهان في تفسير القرآن ج ۵ ص۶۳۷ ؛وسائل الشيعة، ج۷، ص۲۰۱؛ الکافی، ج۲، ص۴۹۴ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍📃💢📃💢📃💢 📃💢📃 📃 ا❁﷽❁ا 🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «شیطان» ✨« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ» (سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸) ✨«و كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ » (سوره مبارکه انعام آيه ۱۱۲) ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا ☑️«شیطان» که در آيات حضرت قرآن به «عدوّ مبین» معرفی شده است، حقیقتِ آن اشاره اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) دارد. گرچه خداوند عزوجل در آيات حضرت قرآن هم از شیطان انس و هم از شیطان جن (ابلیس) نام برده است، اما اصل و ریشه آن به دشمن ترین دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) [دومی لعین] اشاره می نماید؛ چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: ▫️«..ليس في القرآن‏ وَ قالَ الشَّيْطانُ‏ الا و هو الثاني» (۱): در قرآن عبارت «و شیطان گفت» به کار برده نشده ، مگر اینکه مقصود دومی ملعون است. ✔️به عبارت دیگر، مصداق اتم دشمن آشکار بندگان، همان لا وجودی است که آنان را از صراط مستقیم ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بازداشته و منحرف ساخت؛ لذا حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین معنای پیروی ننمودن از گام های شیطان (سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸) آن را به عدم پذیرش ولایت طواغیت و صنمی قریش، معنا و تفسیر نمودند: ▫️السلم؛ ولاية علي و الأئمة الأوصياء من بعده؛ و خطوات الشيطان و الله ولاية فلان و فلان (۲) حقیقت «سِلم» (آرامش و صلح و ..) ولایت علی و اوصیاء پش از ایشان (علیهم السلام) است و مقصود از «خطوات شیطان» به خدا قسم، ولایت فلان فلان (اولی و دومی ملعون) می باشد. ◀️و نیز در تبیین این حقیقت که در زمان هر یک از رسولان الهی، شیاطینی از جن و انس مردم را گمراه می کردند (سوره انعام،‌ آیه ۱۱۲) فرمودند: ▫️«ما بعث الله رسولا إلا و في وقته شيطانان يؤذيانه و يفتنانه و يضلان الناس بعده، ..و أما صاحبا محمد (صلى الله عليه و آله) فحبتر و زريق» (۳): ▪️خداوند هیچ رسولی را مبعوث نفرمود مگر اینکه در زمان رسالتش، دو شیطان او را اذیت و مردم را پس از آن پیامبر، گمراه می کرد.. و آن دو شیطان همراه در زمان حضرت محمد (صلی الله علیه و اله)، حَبتر و زُرَیق (کنایه از اولی و دومی ملعون) بوده اند. 🖋اما خداوند عزوجل در مقابل، با امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، فتنه شیاطین و آنچه را که آنان درصددش بودند، نَسخ و از میان برداشت؛ چنانکه حضرت قرآن می فرماید: ✨«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبْلِكَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ في أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللهُ ما يُلْقِي الشَّيطانُ ثُمَّ يُحكِمُ اللهُ آياتِه وَ اللهُ عَليمٌ حَكيم» (سوره مبارکه حج آیه ۵۲) ✔️و حضرت مبیّن کلام وحی،‌ صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي و لا محدث «إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته» يعني فلانا و فلانا «فينسخ الله ما يلقي الشيطان» يعني لما جاء علي علیه السلام بعدها «ثم يحكم الله آياته» يعني ينصر أميرالمؤمنين علیه السلام(۴) ▪️قول خداوند که «هيچ رسول و پيامبر [و مُحدّثی] را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو [ى پيشبرد اهداف الهىِ خود مى كرد]، شيطان [وسوسه ها و] القائاتى در آن مى‌افكند» همان اولی و دومی ملعون هستند ؛«اما خداوند القائات شيطان را ازميان مى برد» یعنی با خلافت رسیدن امیرالمومنین (علیه السلام)؛ «پس خداوند آيات خود را استحكام مى بخشد» یعنی امیرالمومنین علی (علیه السلام) را نصرت می بخشد. 🖋بنابراین منظور از اتخاذ شیاطین به عنوان اولیاء، پذیرش ولایت ائمه جور، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) است: ✨«فرِيقاً هَدى‏ و فَرِيقاً حَقَّ عَلَيهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أولِياءَ مِن دُونِ اللَّه وَ يَحسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُون» (سوره مبارکه اعراف آیه ۳۰) ▫️عن أبي جعفر (علیه السلام):.. يعني أئمة الجور دون أئمة الحق‏ (۵): «گروهی هدایت شده و گروهی گمراهی بر آنان مسلّم شد؛ همانا آنان شیاطین را به جای خداوند، اولیاء خود قرار دادند» یعنی ائمه جور را به جای ائمه حق، برگزیدند. ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا (۱). تفسير العياشي ج۲ ص۲۲۳؛ البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۲۹۵ (۲).تفسير العياشي ج۱ ص۱۰۲؛ تفسير الصافي ج۱ ص۲۴۲ (۳).البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۷۷۶؛ بحار الأنوار ج۱۳ ص۲۱۳ (۴).تفسير القمي ج۲ ؛ ص۸۵؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۹ ص۱۳۱؛ تأويل الآيات الظاهرة ص ۳۴۳ (۵).البرهان في تفسير القرآن ج۲ ص۵۲۹؛ بحار الأنوار ج۵ ص۲۳۳ 📃 📃💢📃 📃💢📃💢📃💢 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳◽️🔳◽️🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» (سوره مبارکه توحید ، آیه ۳) ⬅️قسمت دوازدهم ⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜ ◀️«لِمَ سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءُ بالزَهْرَاءَ... لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام في النَّهَارِ ثَلَاثَ مَرَّات بِالنُّور»، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، و إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‌ وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام؛ اين يعني « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون ». « نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ في السّمواتِ وَ الأرَضین »؛ إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‌ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‏ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ؛ اين « لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون » است. المصباح فی مشکوة. المشکوة فيها مِصباح، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‌ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». «نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ»؛ « فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه ‏». « نَحْنُ حُجَّةُ اللَّه‏ »، « و لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَد». 🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️🔳◽️🔳◽️ @Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️ ⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜ 🔲و آن سايه أَصْلُ كُلِّ شَرّ، بر نورِ وجهُ الله افتاد؛ بر همان جايي که « محسن » زائيده نشد. زمانيکه سايه ظلمت مطلق بر روي خورشيد افتاد، ديگر « محسن » متولّد نشد. تا زمانيکه خورشيد نور تابید و تجلّي مي کرد، إحمَرَّت، و إبيضَّت،‌ وَ إصفرَّت، وجهُ الله متجلّي مي شد. اما سايه شومِ ظلمتِ مطلق، خسوفی که بوجود آورد، سايه زمين بر خورشيد افتاد. ظلمات، سايه اش بر خورشيد افتاد و لذا « محسن » متولّد نشد. 🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️🔳◽️🔳◽️ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍📃💢📃💢📃💢 📃💢📃 📃 ا❁﷽❁ا 🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «استکبار» ✨« إِنَّ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ في سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ» {كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، و دربرابر آن تكبّر ورزيدند، [هرگز] درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى‌شود؛ و [هيچ‌گاه] داخل بهشت نخواهند شد مگر اينكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد! اين‌گونه، مجرمان را كيفر مى‌دهيم} (سوره مبارکه اعراف آيه ۴۰) ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا ☑️«استکبار» از نظر لغوی به معنای اظهار بزرگی و برتری، بزرگ پنداری به ناحق، و امتناع از پذیرش حقیقت می باشد (۱) که بطن و اکمل معنای آن اشاره دارد به برتری خواهی و خود بزرگ پنداری در برابر وجود مقدس امام و امتناع از قبول ولایت ولی الله الاعظم. ◀️هنگامیکه از حضرت جعفر الصادق (علیه السلام) در خصوص حقیقت معنای «تکبّر» سوال شد که آیا «متکّبر» کسی است که لباس فاخر پوشیده و یا بر مرکب ها سوار می شود،‌ آن حضرت در پاسخ فرمودند: ▫️إنَّمَا الْكِبْرُ مَنْ تَكَبَّرَ عَنْ وَلَايَتِنَا، وَ أَنْكَرَ مَعْرِفَةَ أَئِمَّتِنَا، فَمَنْ كَانَ فِيهِ مِثْقالُ‏ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ ذَلِكَ، لَمْ يُدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَ مَنْ أَقَرَّ بِمَعْرِفَةِ نَبِيِّنَا وَ أَقَرَّ بِحَقِّنَا، لَمْ يُدْخِلْهُ النَّارَ (۲) ▪️همانا متکّبر، کسی است که از ولایت ما تکبّر می ورزد و انکار می کند معرفت ائمه ما (علیهم السلام) را؛ پس هر کس که مثقال ذره ای از این (تکبّر و انکار) در او باشد، داخل بهشت نمی شود ؛ و هر کس به معرفت پیامبر ما و حق ما اهل بیت (علیهم السلام) اقرار نماید، داخل آتش نمی گردد. ✔️بنابراین «مُستکبرین» در آيات حضرت قرآن، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) هستند؛ آنان که از پذیرش ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) استنکاف نموده و در برابر حق مطلق، تکبّر ورزیدند؛ خود را به ناحق برتر و بزرگتر دانسته و غصب خلافت کردند. ◀️همانطور که حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تفسیر آيات ۲۲ و ۲۳ سوره نحل آيه ۲۳ فرمودند: ▫️«...فَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ‏» فإنّهم عن ولایة علی (علیه السلام) مستکبرون « لا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ‏» عن ولاية علي عليه السلام (۳) ▪️«امّا کسانى که به آخرت ایمان نمى آورند، دل‌هایشان [حق را] انکار کرده درحالى‌که مستکبرند» (سوره نحل آيه ۲۲) یعنی از ولایت علی (علیه السلام) تکبّر می ورزند؛ «بى تردید خداوند از آنچه پنهان مى دارند و آنچه آشکار مى سازند باخبر است؛ او مستکبران را دوست نمى دارد » (سوره نحل آیه ۲۳) یعنی همانا خداوند تکبّر کنندگان از ولایت علی (علیه السلام) را دوست نمی دارد. ✔️لذا خداوند عزوجل، در آیات سوره مبارکه مدّثر، ملعون ثانی را اینگونه معرفی می نماید: ✨«ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ* فَقالَ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ» «سپس پُشت کرد و تکبّر ورزید؛ پس گفت: این چیزی جز سِحر پیشینیان نیست!» (سوره مبارکه مدثر آیات ۲۳ و ۲۴) که حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین این آيات فرمودند: قَالَ زُفَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله و سلم سَحَرَ النَّاسَ بِعَلِيٍّ عليه السلام (۴): مقصود «زُفَر (دومی ملعون) است که گفت همانا پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) مردم را با علی (علیه السلام) سِحر کرده است! [نعوذابالله] 🖋بنابراین حقیقت معنای «استکبار» و اصل و ریشه آن به تکبّر ورزیدن و خود بزرگ پنداری و برتری بینی در برابر وجود مقدس آية الله العظمی و حجة الله علی الخلق، امیرالمومنین و ائمه هدی (علیهم الصلوة و السلام) ارجاع داده می شود. ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا (۱).واستكبر الرجل: رفع نفسه فوق مقدارها؛ والاستكبار: طلب الترفع وترك الاذعان للحق؛ [مجمع البحرين ج۴ ص۹۰] (۲). الأصول الستة عشر ؛ ص۲۴۱ (۳). تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۵۶؛ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۲۰۵؛ تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۳۸۳؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص ۴۱۱ (۴). البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص۵۲۶؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۳۹۵؛بحار الأنوار ؛ ج۳۰ ؛ ص۱۶۹ 📃 📃💢📃 📃💢📃💢📃💢 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️ ا❁﷽❁ا ✨«قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» (سوره مبارکه يونس، آیه ۵۸) ✨«لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ» (سوره مبارکه فاطر، آیه ۳۰) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُفضِل» است؛ یکی از اسماء حسنای الهی به معنای «فزون بخش؛ آنکه از فضل خود بر نعمت بيفزايد»؛ چنانکه در ادعیه می‌خوانیم: ▫️«يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ، يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ..» (۱) : اي نيكوكار، اي زيبايي ‏بخش، اي نعمت افزا، اي فزون‏بخش. ✔️«فضل خداوند» در اتم و اکمل معنا دلالت دارد بر وجود مبارک «پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام »: فَضْلُ اللهِ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله (۲)؛ باب أن أمير المؤمنين صلوات الله عليه هو الفضل (۳)؛ که خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن میفرماید: «بگو تنها به فضل خدا و رحمت او بايد خوشحال شوند؛ كه اين، از تمام آنچه گردآورى مى‌كنند، بهتر است» (سوره مبارکه يونس آیه ۵۸) و نیز می‌فرماید: «.. و از فضل خود چيزى بر آن مى‌افزايد..» (سوره مبارکه فاطر ،آیه ۳۰) که مقصود ولایت آل محمد (علیهم السلام) است: «وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» قَالَ الْوِلَایَهًُْ لِآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ (۴) 🖋از آنجا که اسم الله حسنای «مُفضِل» در وجود مبارک أئمه اطهار (علیهم السلام) به ظهور اکمل رسیده است، حضرت مولانا صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بدین نام، ملقب می‌باشند (۵). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱).فرازی از دعای مشلول (۲). تفسير فرات الکوفی، ص۱۷۹؛ تفسير القمی، ج۱، ص۳۱۳ (۳).بحارالأنوار ج ۳۵ ص۴۲۳ (۴).البرهان في تفسير القرآن ج ۲ ص۲۰۹ (۵). النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۴۳ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳◽️🔳◽️🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» (سوره مبارکه توحید ، آیه ۳) ⬅️قسمت سیزدهم ⚜️خلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور⚜ ◀️اين شمس الشموسي، سرِّ صمديت بود. نورُ النّور. اين خلقِ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» ي است. ☑️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» يعني «بِسْمِ اللَّهِ النُّور بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّور... بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور»، اين خلق است، خلق نوري که « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ ». ⏪تنها خلقي که در عالم توصيف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ »ي مي شود، نور است. و نحن نورُ الله و نَحنُ کلماتُ الله الّذي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون »؛ شمسُ الشُّموسي است و آن چيزي است که حضرت ثامن از حضرت مشکاة و حضرت کوثر دارد؛ شمس الشُّموسي. باز هم توصيفِ السُّلطان و الصَّمد بود. ✔️« لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » و اين، تجلّي و جلوه اي بود بر حضرت أحد که جلوه او بر حضرت أحد، وجهُ الله را به ظهور مي رساند و وجهُ الله، در جلوه ي مشکاة بر حضرت أحد است و چون مشکاة بر أحد جلوه مي کند، «هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ظاهر مي شود و « اللَّهُ الصَّمَدُ »، وصف به « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » مي شود. « لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَیْ‏ءٌ كَثِيفٌ ...وَ لَا لَطِيفٌ» ، « لَا مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ لَا فِي شَیْ‏ءٍ وَ لَا عَلَى شَیْ‏ءٍ و هو مُبْدِعُ الْأَشْيَاء ». ✔️و « نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضین »، همان هويت وجود است؛ چون ظلمات يعني نيستي و نور يعني هستي؛ و وجود و هويت، همان نورانيت است، چون اين نور، نورِ وجود است و ظلمت، نيستي و فناست. ✔️پس هويت، « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان نورِ وجود است و ظهور « هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ »، همان « لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ » است. کلماتُ الله و نورُ الله. 🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️🔳◽️🔳◽️ @Lowhon_Mahfooz