🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت دهم
⚜️أَصْلُ كُلِّ خَيْر لا جوفَ فیه⚜
☑️« إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون » و اين معناي صمديتي است که « نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر » (۱) و اين أَصْلُ كُلِّ خَيْر، از صمديت صادر شده است، الذی لا جوفَ فیه؛ و از أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ در صمديت نيست؛ لهذا نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر؛ و أَصْلُ كُلِّ خَيْر، ظاهر و ظهور و توصيفِ صمديت است. أَصْلُ كُلِّ خَيْر؛ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ.
✔️در « مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرّ »، خلق يلِد و يولَدي ظاهر مي شود. نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر.. وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرّ. عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرّ، در صمديت، لا جوفَ فیه يعني از أَصْلُ كُلِّ شَرّ در صمد، هيچ نيست؛ و چون از أَصْلُ كُلِّ شَرّ در صمديت، هيچ نيست، پس او مي شود صمدي که لا جوفَ فیه و لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، چون لا جوف فیه، و لَا يُوصَفُ بِالتَّغَايُرِ، و نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر.
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ فَمِنَ الْبِرِّ التَّوْحِيدُ وَ الصَّلَاةُ وَ الصِّيَامُ وَ كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسِيءِ وَ رَحْمَةُ الْفَقِيرِ وَ تَعَهُّدُ الْجَارِ وَ الْإِقْرَارُ بِالْفَضْلِ لِأَهْلِهِ وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِيحٍ وَ فَاحِشَةٍ فَمِنْهُمُ الْكَذِبُ وَ الْبُخْلُ وَ النَّمِيمَةُ وَ الْقَطِيعَةُ وَ أَكْلُ الرِّبَا وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ بِغَيْرِ حَقِّهِ وَ تَعَدِّي الْحُدُودِ الَّتِي أَمَرَ اللَّهُ وَ رُكُوبُ الْفَوَاحِشِ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَن وَ الزِّنَا وَ السَّرِقَةُ وَ كُلُّ مَا وَافَقَ ذَلِكَ مِنَ الْقَبِيحِ فَكَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مَعَنَا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفُرُوعِ غَيْرِنَا.
الكافي ج۸ ص ۲۴۲ /وسائل الشيعة ج۲۷ ص۷۰ /بحارالأنوار ج ۲۴ ص۳۰۳ /تأويل الآيات ص۲۲
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
⚜️أَصْلُ كُلِّ خَيْر لا جوفَ فیه⚜
☑️أَصْلُ كُلِّ خَيْر، هم همان صمديت است. اگر در أَصْلُ كُلِّ خَيْر مثقال و ذرّه اي من خردَلٍ از أَصْلُ كُلِّ شَرّ باشد، ديگر معناي أصل نيست. اين أَصْلُ كُلِّ خَيْر، دقيقاً همان ظهورِ صمد است، او عصمت است. يعني صمد بودن، عصمت است. «عصمت» يعني صمديت که اشاره اي هم در تفسير «اللَّهُ الصَّمَدُ» به عصمت شد، که عصمتِ امام يعني صمديت امام، يعني أَصْلُ كُلِّ خَيْر، يعني « لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَد ». اگر امام؛ عصمت مطلق است، صمد و ظهور صمديت است، پس « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون ». اگر زائيده شدن، نقص است، او عصمت مطلق و کمال مطلق است.
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz
⚜️✨⚜️✨⚜️
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#مؤمل
ا❁﷽❁ا
✨«الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً »
{مال و فرزندان، زينت زندگى دنياست؛ و باقيات صالحات نزد پروردگارت از حیث پاداش نیکوتر و از حیث امید و آرزو بهتر است}
(سوره مبارکه کهف آیه ۴۶)
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُؤمّل» است؛ به معنای «آرزو شده».
☑️حضرت قرآن، «باقیات الصالحات» را نزد خداوند عزوجل، «خیر ثواب» و «خیر أمل» معرفی می نماید: أى إنّها خير ما تؤمّلون و حريٌّ بأن تترقَّبون و ترجون حصولها (۱): یعنی بهترین و شایسته ترین امری که می بایست آرزویش را داشته و بندگان بدان چشم بدوزند.
✔️حقیقت باقیات الصالحات (در اکمل وجه)، مطابق کلام نورانی حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) ذیل شریفه ۴۶ سوره مبارکه کهف، «مودّت ائمه اطهار علیهم السلام» است:
▫️عن أبي عبد اللّه (عليه السلام) في قوله تعالى: «وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً» قال: «هم الأئمّة (عليهم السلام)» (۲)؛و أيضا عنه (علیه السلام) : «لاَ تَسْتَصْغِرَنَّ مَوَدَّتَنَا فَإِنَّهَا مِنَ اَلْبَاقِيَاتِ اَلصَّالِحَاتِ» (۳)
🖋وجود مبارک حضرت مولانا صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که «آيه منتظرة ی خداوند» می باشند (۴) و تمامی خلق از انبیاء و اوصیاء، در آرزوی ظهور آن حضرت به جهت اقامه قسط و عدل و برپایی حاکمیت تامه خداوند بر روی زمین بوده اند، در لسان حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) به «مؤمَّل» نامیده شده اند.
📃چنانکه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند:
«زَعَمَ الظَّلَمَهُ اَنَّهُمْ یقْتُلُونَنِی لِیقْطَعُوا هذَا النَّسْلَ کَیفَ رَأَوْا قُدْرَهَ اللَّهِ وَسَمّاهُ الْمُؤَمَّلَ (۵)
ظالمان گمان کردند که مرا خواهند کشت تا این نسل را قطع نمایند! قدرت خدا را چگونه دیده اید؟! [نقل است که] آنگاه فرزندنشان را مؤمل نامیدند.
📃و نیز حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: «وَ الْخَلَفُ الْمُؤَمَّلُ الْمُنْتَظَرُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام» (۶)
✔️لذا در عبارات ادعیه و زیارات، در وصف حضرتشان اینگونه تصریح شده است:
▫️السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیَاءِ الدَّوْلَةِ الشَّرِیفَةِ (۷)
سلام بر تو ای آرزو شده به جهت احیاء و برپایی دولت شریفه الهی
▫️أَینَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیآءِ الْکِتابِ وَحُدُودِهِ (۸)
کجاست آن آرزوی شده تا قرآن و حدود آن را احیا کند؟
▫️اللَّهُمَّ وَصَلِّ عَلی وَلِی أَمْرِکَ الْقآئِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ (۹)
خدایا درود فرست بر ولی خودت، آن که همه آرزو دارند به فرمان تو قیام کند و او که عدالت محض است و همه در انتظارش می باشند
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).التحقیق فی کلمات القرآن ج۱ ص۱۴۹
(۲).غرر الأخبار و درر الآثار في مناقب أبي الأئمة الأطهار (علیه السلام) ج۱ ص۱۸۱
(۳).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ج۱ ص۲۹۰؛ تفسير الصافي ج ۳ ص۲۴۴
(۴). عن الصادق (علیه السلام): :الآية المنتظرة: القائم (عليه السلام) [البرهان فی تفسیر القرآن ج۲ص۵۰۱]
(۵).الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة ؛ النص ؛ ص۲۲۳؛ بحارالانوار، ج ٥١، ص ٣٢٤
(۶).الهداية الكبرى ؛ ص۳۷۵
(۷).فرازی از زیارت حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سرداب مقدس
(۸).فرازی از دعای شریف ندبه
(۹).فرازی از دعای شریف افتتاح
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#ظلم
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقت «ظلم»
✨«وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبيلاً»
(سوره مبارکه فرقان آیه ۲۷)
✨«الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»
(سوره مبارکه انعام آیه ۸۲ )
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«ظلم» که از نظر لغوی به معنای قرار دادن شيء ای در غیر موضع آن از روی ستم و تعدي، و همچنین ضایع نمودن حق است (۱)، در بطن و حقیقت معنا، در آيات حضرت قرآن، به خلافت به ناحق طواغیت امّت ارجاع داده می شود و مقصود از «ظالم» ، ظالمان به آل محمد (علیهم السلام) و ستمگران به حقوق ایشان هستند و لذا حقیقت «ظلم» در مکتب ثقلین [آیات حضرت قرآن و کلام حضرات ترجمان وحی علیهم السلام] ، به «اعداء محمد و آل محمد» (علیهم السلام) تفسیر می گردد.
🖋به عبارت دیگر اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) و در رأس آن جبت و طاغوت (اولی و دومی ملعون که پایه و بنیان ظلم بر آل محمد علیهم السلام را بنا نهادند) خود اصل و ریشه و حقیقت «ظلم» هستند و هر ستمی در عالَم از فروعات آنان می باشد (۲).
✔️چنانکه در تفسیر ذیل آيات «إنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِينَ ناراً ..» (سوره کهف، آیه ۲۹) و نیز «ترَى الظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوُا الْعذابَ..
» (سوره شوری، آیه ۴۴) که به عذاب اعداء الله اشاره می نماید، تصریح شده که مقصود «ظالمان به آل محمد (علیهم السلام)» هستند (۳).
◀️خداوند عزوجل در وصف مُهتدون (هدایت یافتگان)، ایشان را ایمان آورندگانی توصیف می نماید که ایمان خود را با «ظلم» نپوشانده و آمیخته نساخته باشند (سوره مبارکه انعام ، آیه ۸۲). حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین این آیه، «ظلم» را به ولایت طواغیت امّت، تفسیر نموده و فرمودند:
▫️«الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ» قال بمَا جَاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله و سلم مِنَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يَخْلِطُوهَا بِوَلَايَةِ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ فَهُوَ الْمُلَبَّسُ بِالظُّلْمِ (۴)
▪️«آنها كه ايمان آورده و ايمان خود را با هيچ ظلم نيالودند» یعنی ایمان آوردند به آنچه پیامبر اکرم صلوات الله علیه از ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) برای ایشان آورد و آن را با ولایت فلان و فلان مخلوط نکردند، که آن پوشاندن با ظلم می باشد.
✔️بنابراین مقصود از ظلم، ولایت ظواغیت امّت، اولی و دومی ملعون است که ائمه ظلم می باشند و اتباع و اشیاع آنان، در آيات حضرت قرآن به «ظلمان» وصف گردیده اند؛ همانطور که حضرت جعفر الصادق (علیه السلام) در تبیین آیه ۱۶۵ سوره مبارکه بقره فرمودند:
▫️«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللهِ» هم أولياء فلان و فلان و فلان اتخذوهم أئمة ..؛ «وَ لَوْ يَرَى الَّذينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ..» والله يا جابر هم أئمة الظلمة و أشياعهم (۵)
▪️قول خداوند عزوجل که می فرماید: «برخی مردمان، غير از خدا، همتايانى [براى پرستش] انتخاب کرده و آنان را همچون خدا دوست دارند» مقصود دوستداران فلان و فلان (اولی و دومی ملعون) هستند که آنان را امام خویش قرار دادند .. و مقصود از «آنان که ظلم کردند ، هر گاه عذاب خدا را ببینند..» ائمه ظلم هستند و پیروانشان.
🖋لذا در آیات ۲۷ و ۲۸ سوره مبارکه فرقان، از ملعون اول، به «ظالم» تعبیر شده است که با اشاراتِ ملعون ثانی، حق خلافت و جانشنی امیرالمومنین علی (علیه السلام) را غصب کرد:
▫️عن ابی جعفر علیه السلام: «يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ» قَالَ الْأَوَّلُ «يقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ» عَلِيّاً وَلِيّاً «يا وَيْلَتى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا» يَعْنِي الثَّانِيَ (۶)
▪️«روزی که ظالم دستان خود را به دندان مىگزد» مقصود [از ظالم]، اولی ملعون است؛ «مىگويد اى كاش با رسول خدا، راهى برگزيده بودم» یعنی ولایت علی (علیه السلام) را برمی گزیدم؛ « ای کاش فلانی را دوست خود انتخاب نمی کردم» یعنی دومی ملعون را [دوست خود انتخاب نمی کردم].
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).التحقيق في كلمات القرآن الكريم ج۷ ص۱۷۰
(۲).الکافی ج۸ ص۲۴۲؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۱ ص۵۳
(۳).الكافي ج۱ ص۴۲۴؛ تفسير القمي ج۲ ص۲۷۷
(۴).البرهان في تفسير القرآن ج ۲ ص۴۴۴؛ تفسير العياشي ج۱ ص۳۶۶؛ الكافي ج۱ ص۴۱۳
(۵).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص۸۸؛ تفسير العياشي ج۱ ص۷۲؛ الكافي ج۱ ص۳۷۴
(۶).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص۳۷۱؛ تفسير القمي، ج۲ ص: ۱۱۳؛ بحار الأنوار ج۲۴ ص۱۹
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت یازدهم
⚜️أحديت لَمْ يَلِدْ وَ الواحديت لَمْ يُولَدْ⚜
☑️أَصْلُ كُلِّ خَيْر، ثابت است. أَصْلُها ثابِت(۱) ، لَا يُوصَفُ بِالتَّغَايُرِ. « نَحْنُ كَلِمَةُ اللَّهِ »، « مَثَلُ كَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِت » (۲) ؛ كَلِمَة، أَصْلُهَا ثَابِت و فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا. پس« يَلِدْ وَ يُولَدْ» در فروع است که تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِين است و أَصْلُهَا ثَابِت است و نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر. وَ الأصلُ الثابت، لَا يُوصَفُ بِالتَّغَايُرِ؛ و «الکلمة» أَصْلُها ثابِت و لَا يُوصَفُ بِالتَّغَايُرِ. « هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ »، و نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر. أَصْلُها ثابِت، لَمْ يَتَغَيَّر. اما أحديت، لَمْ يَلِدْ وَ الواحديت، لَمْ يُولَدْ.
⏪اگر لَمْ يَلِدْ نباشد، لَمْ يُولَدْ معنا ندارد. إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد، اما در جلوه أسمائي، لَمْ يُولَدْ و جلوه ذاتي، لَمْ يَلِدْ است. جلوه احديت و ذاتي، لَمْ يَلِدْ است و جلوه أسمائي، لَمْ يُولَدْ است و مي شود لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ .
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء
سوره مبارکه إبراهيم، آيه ٢٤
(۲).أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ
سوره مبارکه ابراهیم، آیه ٢٤
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
⚜️أحديت لَمْ يَلِدْ وَ الواحديت لَمْ يُولَدْ⚜
◀️وَ لَمْ يُولَدْ، زائيده یِ لَمْ يَلِدْ است. اگر لَمْ يَلِدْ نبود، لَمْ يُولَدْ معنايي نداشت. يعني قائميتِ لَمْ يُولَدْ به لَمْ يَلِدْ است و إلاّ مي فرمود لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَلِدْ، اما فرموده است اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ و بعد از آن لَمْ يُولَدْ؛ قائميتِ لَمْ يُولَدْ به لَمْ يَلِدْ است. يعني چون لَمْ يَلِدْ، پس لَمْ يُولَدْ. پس اصالت، حقيقت و أصل، لَمْ يَلِدْ است؛ « اللَّهُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ ». اما در مرتبه أسمائي مي شود لَمْ يُولَدْ، مي شود « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون ». در جلوه أحديت مي شود لَم نَلِد و در جلوه أسمائيت مي شود لَم نولَد.
✔️« مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ »(۱)، خلق را از تشبيه دور مي کند و به سمت تنزيه مي برد. توحيد، توحيد تنزيهي است. لا إله إلاّ الله، معناي« الصّمد » است. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ .
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ ما كانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ
سوره مبارکه المؤمنون، آیه٩١
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
▫️«اَللَّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ وَآلَ يَزيدَ وَبَني مَرْوانَ جَميعاً، اَللَّـهُمَّ وَضَعِّفْ غَضَبَكَ وَسَخَطَكَ وَعَذابَكَ وَنَقِمَتَكَ، عَلي اَوَّلِ ظالِم ظَلَمَ اَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكَ، اَللَّهُمَّ وَالْعَنْ جَميعَ الظّالِمينَ لَهُمْ، وَانْتَقِمْ مِنْهُمْ اِنَّكَ ذوُ نِقْمَة مِنَ الْمُجْرِمينَ..»
📓فرازهایی از زیارت عاشوراء (غیر معروفة)
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#ظلمت
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقت «ظلمت»
✨« أللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ »
(سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۷)
✨« أَوْ كَظُلُماتٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ»
(سوره مبارکه نور آیه ۴۰)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«ظلمت» که از نظر لغوی در مقابل «نور» قرار دارد، در حقیقت و بطن ، به معنای ولایت شیاطین و طواغیت امّت، اعداء محمد و ال محمد (علیهم السلام) و منکران ولایت ولی الله الاعظم است.
◀️خداوند عزوجل در آيه ۲۵۷ سوره مبارکه بقره، مؤمنان را به دخولشان در «نور» و کافران را که ولّی طاغوت بر خود برگزیده اند، با دخولشان در «ظلمت» معرفی و توصیف می نماید. حضرت اصدق الصادقین (علیه السلام)، حقیقت «نور» را به وجود مبارک آل محمد (علیهم السلام) و حقیقت «ظلمت» را به اعداء ایشان ، تفسیر نموده « النُّورُ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ الظُّلُمَاتُ عَدُوُّهُم» (۱) و نیز تبیین فرمودند:
▫️«..فَلَمَّا أَنْ تَوَلَّوْا کُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ خَرَجُوا بِوَلَایَتِهِم إِیَّاهُ مِن نُورِ الإسلَامِ إلی ظُلُمَاتِ الکُفر (۲):
▪️آن زمان که ولایت امام جائر را که از جانب خداوند تعیین نشده بود، پذیرفتند، به واسطه ولایت طاغوت، از نور اسلام خارج و به ظلمت کفر داخل شدند.
✔️و نیز حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند که نور همان ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و ظلمت ، ولایت دشمنان ایشان است:
«.. النُّورُ وَلَایَهًْ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَصَارُوا إلی الظُّلْمَهًْ وَلَایَة أعدَائِه» (۳)
◀️حضرت قرآن در آيه ۱۲۲ سوره مبارکه انعام (۴)، دو گروه از افراد، یکی آنکه زنده شده و بهره مند از نور گردیده؛ و دیگری آنکه در ظلمت گرفتار شده و راه خروجی ندارد، را با هم مقایسه و این ضرب مَثَل را برای بیان حقیقتی ، متذکر می گردد. حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تبیین این حقیقت فرمودند:
▫️«فَأَحْيَيْناهُ» بهذا الامر «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ» إماما يأتم به «كمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها» كمثل هذا الخلق الذي لا يعرفون الإمام(۵):
▪️مقصود از «پس ما او را زنده کردیم» یعنی با این امر (ولایت و امامت) زنده کردیم؛ « و برای او نوری قرار دادیم که با آن در میان مردم راه رود» یعنی امامی بر او قرار دادیم که به آن اقتدا کند؛ و مقصود از «همانند كسى است كه در تاريكىهاست و از آن خارج نمىشود» یعنی آیا او همانند این مردمی است که شناختی نسبت به امام خود ندارند!؟
🖋لذا در شریفه ۴۰ سوره مبارکه نور، از اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) به «ظلمات» (ظلمت در قالب جمع) تعبیر شده است؛ ظلماتی که هر یک دلالت بر یکی از اعداء دارد:
▫️أَوْ كَظُلُماتٍ قَالَ الْأَوَّلُ وَ صَاحِبُهُ يَغْشاهُ مَوْجٌ الثَّالِثُ مِن فَوقِهِ مَوْجٌ ... كَظُلُماتٍ الثَّانِي بَعضُها فَوقَ بَعضٍ مُعَاوِيَةُ لَعَنَهُ اللّهُ وَ فِتَنُ بَنِي أُمَيَّةَ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ الْمُؤْمِنُ فِي ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِمْ لَم يَكَد يَراها (۶)
▪️«يا همچون ظلماتى» یعنی ملعون اول و صاحبش دومی ملعون؛ « که موجى آن را پوشانده» یعنی سومی ملعون؛ «و بر فراز آن موج ديگرى، و بر فراز آن ابرى تاريك است»؛ «ظلمتهايى است» یعنی دومی ملعون؛ «يكى بر فراز ديگرى» یعنی معاویه ملعون و فتنه های بنی امیه؛ آنگونه كه هرگاه مؤمن دست خود را در ظلمت و تاریکی فتنه هایشان خارج كند، نمی تواند آن را ببيند!
✔️بنابراین حقیقت «ظلمت» در آیات حضرت قرآن به اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ارجاع داده می شود.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).تفسیر العياشي ج۱ ص۱۳۸؛ بحارالأنوار ج۲۳ ص۳۱۰
(۲).الکافی ج۱ ص۳۷۵؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج ۱ص ۵۲۵
(۳).بحارالأنوار ج۳۵ ص۳۹۶؛ المناقب ج۳ ص۸۱
(۴). «أَ وَ مَن كانَ مَيتاً فَأَحيَيناهُ وَ جَعَلنا لَهُ نُوراً يَمْشي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَثَلُهُ في الظُّلُماتِ لَيسَ بِخارِجٍ مِنها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُون» (سوره مبارکه انعام آيه ۱۲۲)
(۵).تأويل الآيات الظاهرة ص١٧٢؛ البرهان في تفسير القرآن ج٢ ص۴٧۵؛ تفسير القمي ج١ ص٢١۵
(۶).تفسير القمي ج٢ ص١٠۶؛ الكافي ج١ ص١٩۵؛ تأويل الآيات الظاهرة ص٣۶١
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
#عسکریة
✍حضرت أبامحمد حسن بن علي العسكري (عليه السلام) با اشاره به حدیث جد شریفشان فرمودند:
▫️«سوره بقره و آل عمران را فرا گیرید،.. همانا این دو سوره روز قيامت می آیند.. نزد خداوند عزوجل، درباره همنشين خود صحبت و استدلال می کنند و خداوند نیز با آنان، صحبت و استدلال می کند؛ این دو سوره گویند: ای پروردگارِ پروردگاران، همانا بنده تو ما را قرائت کرد.. خداوند متعال میفرماید: ای قرآن! تسلیمِ این بنده چگونه بود در برابر آنچه که نازل کردم در (آیاتِ) تو ، از برتری علي بن ابیطالب، برادرِ محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؟ این دو سوره گویند: ای پروردگارِ پروردگاران و خدایِ خداوندگاران! او [ امیرالمومنین علیه السلام] را دوست داشت و دوستان او را نیز دوست داشت، و با دشمنانش دشمنی کرد.. خداوند عزوجل میفرماید: پس به شما دو سوره عمل کرد و حق شما را بزرگداشت، آنگونه که او را امر کرده بودم.
📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص۶۰؛ بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ؛ ص۲۶۸
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
✨نبارك لمولانا ومقتدانا صاحب العصر والزمان، بقیة الله الأعظم (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) ذكرى الظهور النوراني للسید الأنبياء والمرسلين، خاتم النبيين، رحمة للعالمين، اباالزهراء، محمد المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ و ذكري الظهور النوراني لمبیّن الوحی و ترجمان القرآن، الإمام البقیع، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام)
@Lowhon_Mahfooz