eitaa logo
لوحٌ محفوظ
211 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️ ا❁﷽❁ا ✨«وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْميزانَ* أَلاَّ تَطْغَوْا فِي الْميزانِ» (سوره مبارکه الرحمن ،آیات ۷و ۸) ✨«وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبينَ» (سوره مبارکه انبیاء ،آيه ۴۷) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «میزان» است؛ وجود مبارک آن حضرت «میزان الحق» یعنی معیار سنجش حق در عالَم می باشند و ولایتشان، «میزان الأعمال» یعنی ملاک سنجش ايمان و اعمال بندگان است و با ظهور مبارکشان، «میزان القسط» يعني ترازوی قسط و عدل، برپا می گردد. ✔️«میزان» در آیات حضرت قرآن به وجود مبارک «امام» دلالت دارد ؛ چنانکه حضرت ابالحسن الرضا (علیه السلام) در تفسیر ذیل آیات سوره مبارکه الرحمن، فرمودند: ▫️«..الْمِیزَانُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) نَصَبَهُ لِخَلْقِه؛ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ قَالَ لَا تَعْصُوا الْإِمَام» (۱) ▪️منظور از «المیزان» امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌باشد که خداوند او را در میان خلق خود منصوب کرد و منظور از «تا در ميزان طغيان نكنيد» یعنی نافرمانی از امام نکنید. ✔️همچنین «میزان القسط» به وجود مبارک اهل بیت (علیهم السلام) اشاره دارد «وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ..» (سوره مبارکه انبیاء ،آيه ۴۷) قَالَ الرُّسُلُ وَ الْأَئِمَّهًُْ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام (۲) و برپایی آن، در یک وجه، به دوران ظهور اشاره می نماید‌‌، همانطور که حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: ▫️هُوَ اَلثَّانِي عَشَرَ مِنَ اَلْعِتْرَةِ وَ يَضَعُ مِيزَانَ اَلْعَدْلِ فَلاَ يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً (۳) ▪️و او [حضرت قائم آل محمد علیه السلام] دوازدهمين شخص از عترت من است و قانون و ترازوى عدل را برقرار مى‌سازد به طورى كه هيچ كس به ديگرى ظلم نمى‌كند. ➖اَلسَّلامُ عَلي ميزانِ الاَْعْمالِ (۴) ➖اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميزانَ يَوْمِ الْحِسابِ (۵) 🖋«میزان الحق» از القاب مبارک حضرت صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در کتب انبیاء پیشین نیز می باشد(۶). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱).تفسير القمي ج ۲ ص۳۴۲؛ بحارالأنوار ۳۶ ص۱۷۱ (۲).البرهان في تفسير القرآن ج ۳ ص۸۲۰؛المناقب ج۲ ص۱۵۱ (۳).منتخب الأنوار المضيئة في ذكر القائم الحجّة عليه السلام ج۱ ص۸۹؛ الخرائج و الجرائج ج۳ ص۱۱۳۷ (۴).زیارت مطلقه اول امیرالمومنین علی علیه السلام (۵).زیارت امیرالمومنین علی علیه السلام در روز مولود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) (۶).المائة والرابع والثلاثون: "ميزان الحق". قال في الذخيرة أنه اسمه عليه السلام في كتاب (آژي) النبي. [النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۱۸] @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ✨«وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» {و [آن كس كه] نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند} (سوره مبارکه اعلی،آیه ۱۵) ✅حضرت امام الرئوف، ابالحسن علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) در تبیین یکی از بطون شریفه فوق فرمودند: «كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» معنای آیه این است که «هرگاه نام پروردگارش را یاد کند، بر محمّد و آل محمد (علیهم السلام)، درود فرستد». 📔البرهان في تفسير القرآن ج ۵ ص۶۳۷ ؛وسائل الشيعة، ج۷، ص۲۰۱؛ الکافی، ج۲، ص۴۹۴ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍📃💢📃💢📃💢 📃💢📃 📃 ا❁﷽❁ا 🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «شیطان» ✨« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ» (سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸) ✨«و كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ » (سوره مبارکه انعام آيه ۱۱۲) ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا ☑️«شیطان» که در آيات حضرت قرآن به «عدوّ مبین» معرفی شده است، حقیقتِ آن اشاره اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) دارد. گرچه خداوند عزوجل در آيات حضرت قرآن هم از شیطان انس و هم از شیطان جن (ابلیس) نام برده است، اما اصل و ریشه آن به دشمن ترین دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) [دومی لعین] اشاره می نماید؛ چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: ▫️«..ليس في القرآن‏ وَ قالَ الشَّيْطانُ‏ الا و هو الثاني» (۱): در قرآن عبارت «و شیطان گفت» به کار برده نشده ، مگر اینکه مقصود دومی ملعون است. ✔️به عبارت دیگر، مصداق اتم دشمن آشکار بندگان، همان لا وجودی است که آنان را از صراط مستقیم ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بازداشته و منحرف ساخت؛ لذا حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین معنای پیروی ننمودن از گام های شیطان (سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸) آن را به عدم پذیرش ولایت طواغیت و صنمی قریش، معنا و تفسیر نمودند: ▫️السلم؛ ولاية علي و الأئمة الأوصياء من بعده؛ و خطوات الشيطان و الله ولاية فلان و فلان (۲) حقیقت «سِلم» (آرامش و صلح و ..) ولایت علی و اوصیاء پش از ایشان (علیهم السلام) است و مقصود از «خطوات شیطان» به خدا قسم، ولایت فلان فلان (اولی و دومی ملعون) می باشد. ◀️و نیز در تبیین این حقیقت که در زمان هر یک از رسولان الهی، شیاطینی از جن و انس مردم را گمراه می کردند (سوره انعام،‌ آیه ۱۱۲) فرمودند: ▫️«ما بعث الله رسولا إلا و في وقته شيطانان يؤذيانه و يفتنانه و يضلان الناس بعده، ..و أما صاحبا محمد (صلى الله عليه و آله) فحبتر و زريق» (۳): ▪️خداوند هیچ رسولی را مبعوث نفرمود مگر اینکه در زمان رسالتش، دو شیطان او را اذیت و مردم را پس از آن پیامبر، گمراه می کرد.. و آن دو شیطان همراه در زمان حضرت محمد (صلی الله علیه و اله)، حَبتر و زُرَیق (کنایه از اولی و دومی ملعون) بوده اند. 🖋اما خداوند عزوجل در مقابل، با امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، فتنه شیاطین و آنچه را که آنان درصددش بودند، نَسخ و از میان برداشت؛ چنانکه حضرت قرآن می فرماید: ✨«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبْلِكَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ في أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللهُ ما يُلْقِي الشَّيطانُ ثُمَّ يُحكِمُ اللهُ آياتِه وَ اللهُ عَليمٌ حَكيم» (سوره مبارکه حج آیه ۵۲) ✔️و حضرت مبیّن کلام وحی،‌ صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي و لا محدث «إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته» يعني فلانا و فلانا «فينسخ الله ما يلقي الشيطان» يعني لما جاء علي علیه السلام بعدها «ثم يحكم الله آياته» يعني ينصر أميرالمؤمنين علیه السلام(۴) ▪️قول خداوند که «هيچ رسول و پيامبر [و مُحدّثی] را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو [ى پيشبرد اهداف الهىِ خود مى كرد]، شيطان [وسوسه ها و] القائاتى در آن مى‌افكند» همان اولی و دومی ملعون هستند ؛«اما خداوند القائات شيطان را ازميان مى برد» یعنی با خلافت رسیدن امیرالمومنین (علیه السلام)؛ «پس خداوند آيات خود را استحكام مى بخشد» یعنی امیرالمومنین علی (علیه السلام) را نصرت می بخشد. 🖋بنابراین منظور از اتخاذ شیاطین به عنوان اولیاء، پذیرش ولایت ائمه جور، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) است: ✨«فرِيقاً هَدى‏ و فَرِيقاً حَقَّ عَلَيهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أولِياءَ مِن دُونِ اللَّه وَ يَحسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُون» (سوره مبارکه اعراف آیه ۳۰) ▫️عن أبي جعفر (علیه السلام):.. يعني أئمة الجور دون أئمة الحق‏ (۵): «گروهی هدایت شده و گروهی گمراهی بر آنان مسلّم شد؛ همانا آنان شیاطین را به جای خداوند، اولیاء خود قرار دادند» یعنی ائمه جور را به جای ائمه حق، برگزیدند. ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا (۱). تفسير العياشي ج۲ ص۲۲۳؛ البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۲۹۵ (۲).تفسير العياشي ج۱ ص۱۰۲؛ تفسير الصافي ج۱ ص۲۴۲ (۳).البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۷۷۶؛ بحار الأنوار ج۱۳ ص۲۱۳ (۴).تفسير القمي ج۲ ؛ ص۸۵؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۹ ص۱۳۱؛ تأويل الآيات الظاهرة ص ۳۴۳ (۵).البرهان في تفسير القرآن ج۲ ص۵۲۹؛ بحار الأنوار ج۵ ص۲۳۳ 📃 📃💢📃 📃💢📃💢📃💢 @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳◽️🔳◽️🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️ بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» (سوره مبارکه توحید ، آیه ۳) ⬅️قسمت دوازدهم ⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜ ◀️«لِمَ سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءُ بالزَهْرَاءَ... لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام في النَّهَارِ ثَلَاثَ مَرَّات بِالنُّور»، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، و إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‌ وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام؛ اين يعني « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون ». « نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ في السّمواتِ وَ الأرَضین »؛ إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‌ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‏ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ؛ اين « لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون » است. المصباح فی مشکوة. المشکوة فيها مِصباح، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام،‌ «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». «نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ»؛ « فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه ‏». « نَحْنُ حُجَّةُ اللَّه‏ »، « و لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَد». 🔳◽️ 🔳◽️🔳 🔳◽️🔳◽️🔳◽️ @Lowhon_Mahfooz