eitaa logo
لوحٌ محفوظ
202 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
13 ویدیو
3 فایل
🔅اللّهم اَحْیِ بِوَلیّک القرآن🔅 ✳️کانال تخصصی« لوحٌ محفوظ»✳️ با هدف تبیین معارف نورانی حضرت قرآن ⬅️لینک در تلگرام https://t.me/Lowhon_Mahfooz ⬅️ارتباط با ادمین در تلگرام https://t.me/notes_to_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✨«وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا» {هيچ قريه‌اى نباشد مگر اينكه پيش از فرا رسيدن روز قيامت هلاكش مى‌كنيم يا به عذابى سخت گرفتارش مى‌سازيم. و اين در آن كتاب نوشته شده است} (سوره مبارکه اسراء ،آيه ۵۸) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «المُبید» است. مبید به معنای «خراب کننده ،‌ نابود و هلاک کننده» از اسماء حسنای الهی می باشد. ◀️حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در وصف مولانا حضرت حجة ابن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در خطبه مبارکه غدیر فرمودند: ▫️مَعَاشِرَ النَّاسِ، إِنَّهُ مَا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَ اللَّهُ مُهْلِكُهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ مُمَلِّكُهَا الْإِمَامَ الْمَهْدِيَّ وَ اللَّهُ مُصْدِقُ وَعْدِهِ (۱) ▪️ای مردم، هیچ قریه ای نیست مگر آنکه خداوند عزوجل آن را قبل از قیامت (قیام حضرت قائم آل محمد علیه السلام) هلاک و نابود می گرداند و امام مهدی (علیه السلام) را مالک آن قرار می دهد و خداوند وعده خویش را عملی می نماید [مضمون این حدیث، به شریفه ۵۸ سوره مبارکه اسراء اشاره دارد] ☑️«مبید» از القاب مبارک حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیز می باشد؛ چنانکه فرمودند: أَنَا مُجَدِّلُ الْأَبْطَالِ وَ قَاتِلُ الْفُرْسَانِ وَ مُبِيدُ مَنْ كَفَرَ بِالرَّحْمَنِ (۲): من جدال کننده با قهرمانها و کُشنده ی جنگجویان و مبید (هلاک کننده ی) کافران به خداوند رحمان هستم. 🖋در نصوص ادعیه و زیارات حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) به لقب «مبید» از القاب مبارک آن حضرت تصریح شده است: ➖أینَ مُبِیدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَالْعِصْیانِ وَالطُّغْیانِ (۳): کجاست آن هلاک و نابود کننده ی فاسقان و عصیانگران و طاغیان ➖أيْنَ مُبِيدُ اَلْعُتَاةِ وَ اَلْمَرَدَةِ (۴): کجاست نابود کننده ی سرکشان و متمرّدین ➖السَّلامُ عَلَیکَ أیُّها الإمامُ المُبِیدُ لِأهلِ الفُسوقِ وَالطُّغیانِ (۵): سلام بر تو ای امامی که از بین برنده اهل فسق و طغیان هستی ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱).التحصين لأسرار ما زاد من كتاب اليقين ؛ النص ؛ ص۵۸۶ (۲).بشارة المصطفى لشيعة المرتضى (ط - القديمة) ؛ ج۲ ؛ ص۱۲؛ معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص۵۸ (۳). فرازی از دعای شریف ندبه (۴). فرازی از دعای شریف ندبه (۵).عبارتی از زیارت حضرت صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) @Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» بگو خداوند، اعمال زشت را حرام كرده است چه ظاهر باشد و چه باطن، و گناه و بغی و اینکه چیزی را كه خدا دليلى بر آن نازل نكرده، شریک خدا قرار دهید و اینکه چيزى را كه نمى‌دانيد به خداوند نسبت دهيد (سوره مبارکه اعراف آیه ۳۳) ا┅═✧❁♦️❁✧═┅ا 🖋حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) در تفسیر «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ‏ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ‏» فرمودند: «إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فِي الْقُرْآنِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ» ▫️همانا حضرت قرآن دارای ظاهر و باطن است؛ پس جمیع آنچه که خداوند در قرآن حرام نموده ، ظاهر است و باطن آن ائمه جور (لعنة الله علیهم اجمعین) می باشند. 📕تفسیر العیاشی ج۲ ص۱۶ الكافي ج۱ ص۳۷۴ @Lowhon_Mahfooz
📗◻️📗◻️📗◻️ 📗◻️📗◻️ 📗◻️ ❇️عبد الله ابن ابی یعفور عبدی کوفی ⬅️قسمت اول 🔘عبد الله ابن ابی یعفور ، از مفسران و حاملان علم القرآن در دوران امامت امام جعفر الصادق (علیه السلام) و از اعاظم و ثقات اصحاب و در زمره حواریون حضرت امامین الباقرین الصادقین (علیهما السلام) به شمار می رفت. ◀️نظرة فی حیاته ☑️عبدالله ابن ابی یعفور عبدی کوفی ، مکنی به ابامحمد، در شهر کوفه به دنیا آمد و در عصر امام صادق (علیه السلام) در قرن دوم هجری قمری زندگی می کرد (۱۳۱ ه.ق -۷۴۹ ه.ق). عبدالله ابن ابی یعفور را به سبب انتساب به عبدالقیس بن اقصی از نوادگان ربیعه بن نزار «عبدی» گفته اند. پدرش به ابو یعفور اکبر شهرت داشت (۱). ☑️عبدالله ابن ابی یعفور ، در زمان حیات خویش در زمره یکی از دانشمندان مهم علم فقه و از اساتید مشهور علم حدیث و قرائت قرآن به شمار می رفت و در مسجد کوفه تدریس مینمود. در کوفه او را از اصحاب متقی و مجتهد به شمار می آوردند. (۲) ⏪هنگامی که این مفسر جلیل القدر از دنیا رحلت کرد، حضرت امام صادق (علیه السلام) نامه ای نوشته و در آن بر عظمت شأن این مفسر و جایگاه پسندیده و مرضیّ او نزد رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) تأکید نموده و سلام و درود خدا را بر ابی یعفور دانسته و در مدح و ستایشش مکتوب نمودند: ▫️يا مفضل عهدت إليك عهدي كان إلى عبد الله بن أبي يعفور (صلوات الله عليه)، فمضى (صلوات الله عليه) موفيا لله عز و جل، و لرسوله و لإمامه بالعهد المعهود لله و قبض (صلوات الله على روحه) محمود الأثر، مشكور السعي، مغفورا له، مرحوما برضى الله و رسوله و إمامه عنه، بولادتي من رسول الله (صلوات الله علیه) ما كان في عصرنا أحد أطوع لله و لرسوله و لإمامه منه، فما زال كذلك حتى قبضه الله إليه برحمته و صيره إلى جنته، ساكنا فيها مع رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)و أمير المؤمنين(عليه السلام)، أنزله الله بين المسكنين مسكن محمد و أمير المؤمنين (عليهما السلام)، و إن كانت المساكن واحدة و الدرجات واحدة فزاده الله رضى من عنده و مغفرة من فضله برضاي عنه (۳) ▪️ای مفضل، عهد و پیمانی كه با عبدالله بن یعفور كه درود های خداوند بر او باد، داشتم را به تو واگذار می كنم. پس او كه درود های خداوند بر او باد، از دنیا رفت، درحالیكه به عهدی كه با خدای خود بسته بود، نسبت به خدا و رسولش و امامش وفادار ماند و درودها بر روحش، در حالی از دنیا رفت كه دارای كار و كوشش ستوده و آمرزیده شده بود و با خشنودی خدا و رسولش و امامش از او مورد رحمت قرار گرفت، پس سوگند به فرزندی و خویشیم نسبت به رسول خدا (صلوات الله علیه)، در روزگار ما كسی مطیع تر برای خدا و رسولش و امامش از او نبود و همچنان به این منوال بود تا اینكه خداوند، او را با رحمت خود به سوی خود قبض روح نمود و به سوی بهشت خود در كنار رسول خدا و امیرالمومنین علی (علیه السلام) میان خانه محمد و علی(صلوات الله عليهما) سكونت داد و اگر چه خانه ها و مقام ها یكی بود. خدا او را به خاطر خشنودی من هر چه بيشتر از جانب خود از او راضى باشد و از فضل خود بر وى ببخشد. 〰️ادامه دارد.. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱). معجم رجال الحدیث ج۱۱ ص۱۰۲؛ الانساب ج ۹ ص ۱۹۰ - ۱۹۲ (۲) .اختیار معرفة الرجال ص ۴۲۷ (۴). مكاتيب الأئمة عليهم السلام، ج۴ ص: ۳۳۷؛ ستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمة ج۴ ص: ۱۰۳ رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي)، ج۲ ص: ۵۱۸؛ .معجم رجال الحدیث ج۱۱ ص ۱۰۵ 📗◻️ 📗◻️📗◻️ 📗◻️📗◻️📗◻️ @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@Lowhon_Mahfooz
✨«و أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ» {و ديگرى كه آن را دوست داريد و آن يارىِ خداوند و پيروزى نزديك است؛ و مؤمنان را بشارت ده} (سوره مبارکه صف ،آيه ۱۳) ✨ «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ* وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» ‌{چون يارى خدا و پيروزى فراز آيد،و مردم را ببينى كه فوج‌فوج به دين خدا درمى‌آيند} (سوره مبارکه نصر، آیات ۱و۲) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «الفتح» است. 🖋فتح به معنای گشایش، غلبه و پیروزی است و «يوم الفتح» در آیات حضرت قرآن، در بطن اشاره به يوم قيام القائم (علیه السلام) دارد. ☑️ چنانکه در تفسير ذیل شریفه ۱۳ سوره مبارکه صف وارد شده است : وَ أُخْری تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ یَعْنِی فِی الدُّنْیَا بِفَتْحِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) : مقصود از ياری خدا و فتح قريب، فتح حضرت قائم (علیه السلام) در دنیا است (۱). ☑️از حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (أرواحنا فداه) در عبارات ادعیه و زیارات، به «صاحب يوم الفتح» و «صاحب الفتح» تعبیر شده است: ➖أيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ؟! (۲): کجاست صاحب روز گشایش و پیروزی؟! ➖السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ اَلْفَتْحِ وَ نَاشِرَ رَايَةِ اَلْهُدَى (۳) : سلام بر تو ای مولایی که صاحب فتح و گستراننده پرچم هدایت می باشی ➖اللّٰهُمَّ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً (۴) : خدایا او را یاری ده یاری نيرومند و بگشا برایش گشایشی آسان. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱). تفسير القمی، ج۲، ص۳۶۶؛ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹ (۲).دعای شریف ندبه (۳). زیارت حضرت صاحب الامر و الزمان (علیه السلام) در سرداب مقدس (۴). زیارت سرداب مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) @Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃 💢 ✨«أَوْ كَظُلُماتٍ في‏ بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ» يا همچون ظلماتى در يك درياى عميق و پهناور كه موجى آن را پوشانده، و بر فراز آن موج ديگرى، و بر فراز آن ابرى تاريك است؛ ظلمت‌هايى است يكى بر فراز ديگرى، [آن‌گونه كه] هرگاه دست خود را خارج كند ممكن نيست آن را ببيند! و كسى كه خدا نورى براى او قرار نداده، هيچ نورى براى او نيست (سوره مبارکه نور آیه ۴۰) ا┅═✧❁ 📃 ❁✧═┅ا 🔘حضرت امام البقیع جعفر الصادق (علیه السلام) در تفسیر «ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‏» فرمودند: ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‏ مُعَاوِيَةُ وَ يَزِيدُ وَ فِتَنُ بَنِي أُمَيَّةَ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ‏ فِي ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِمْ‏ لَمْ يَكَدْ يَراها ▫️مقصود از «ظلمت‌هايى که يكى بر فراز ديگرى است» معاویة و یزید و فتنه های بنی امیه (لعنة الله علیهم اجمعین) است ؛ هر گاه کسی دست خود را در ظلمت فتنه های آنان خارج کند، آن را نخواهد دید! [کنایه از شدت تیره و تاریک بودن فتنه های آنان و گمراه کننده بودنشان] 📓(تفسير القمي ؛ ج‏٢؛ ص١٠۶ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص٣۶١) ا┅═✧❁ 📃 ❁✧═┅ا 💢اَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِم بِاللَّعْنِ مِنّي، وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً، ثُمَّ الثّانِيَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ، اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً، وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِياد وَابْنَ مَرْجانَةَ، وَعُمَرَ بْنَ سَعْد وَشِمْراً، وَآلَ اَبي سُفْيانَ وَآلَ زِياد وَآلَ مَرْوانَ، اِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ (فرازی از زیارت عاشوراء) ♦️أسعد الله ایامکم بعيد الزینب (سلام الله علیها) 💢 📃💢📃💢📃 @Lowhon_Mahfooz
#مهدیة #صلوات_خاصة_حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها ⚜«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک» ⚜ ☑️وجود مقدس حضرت مولانا بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) ، «السِّرّ المُستَودَعِ» (سِرّ نهان شده) در حضرت أمّ الأئمة صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشند : السر المستودع هو المهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ قد يكون السّر هو صاحب الزمان عج الذي سوف يُظهِر الله الدين كله على يديه في آخر الزمان (۱). چنانکه از القاب مبارکشان «مَكْنُون سِرِّ اللَّهِ وَ مَخْزُونِ عِلْمِه‌‏» (۲) به معنای راز مکنون مخزون الهی است. (۱). الأسرار الفاطميّة ج۱ ص۵۵ (۲).کمال الدين و تمام النعمة، ج‏ ۱، ص ۲۵۳ @Lowhon_Mahfooz
#حسینیه #صلوات_خاصة_حضرت_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام @Lowhon_Mahfooz
▪️▫️▪️▫️ ✨«لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ» {از بنى اسرائيل آنان كه كافر شدند به زبان داود و عيسى بن مريم لعنت شدند، و اين لعنت پاداش عصيان و تجاوزشان بود} (سوره مبارکه مائده، آيه ۷۸) ا┄┅═✧❁▫️❁✧═┅┄ا 🏴اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَدَعَوْتَ اِلي سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَاَشْهَدُ اَنَّ الَّذينَ سَفَكُوا دَمَكَ، وَاسْتَحَلُّوا حُرْمَتَكَ مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلي لِسانِ داوُدَ وَعيسَي بْنِ مَرْيَمَ، ذلِكَ بِما عَصَوْا وَكانُوا يَعْتَدُونَ ▫️سلام بر تو یا اباعبد اللّه‏، سلام بر تو اي فرزند رسول خدا، شهادت مي‏دهم كه تو نماز بپا داشتي و زكات پرداختي و به معروف امر كردي و از منکر نهي نمودى و به سبیل پروردگارت با حكمت و موعظه نيكو فرا خواندي، و شهادت مي‏دهم آنان‏كه خونت را ريختند و حرمتت را حلال شمردند، در لعنت و شكنجه هستند بر زبان‏ داود و عيسي بن مريم‏ ، به خاطر گناهي كه مرتكب شدند و اهل ستم و تجاوز بودند. 📓كامل الزيارات ج۱ ص۲۰۹ (زیارت مطلقة پنجم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام) ▪️▫️▪️▫️ @Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول ⚜نقدم أجمل التهاني والتبريكات لساحة مولانا بقیة‌الله الأعظم (أرواحنا فداه) بمناسبة عيد ظهور الصادقین؛ سید الأنبياء والمرسلين ، رحمة للعالمين، الصادق الأمين ، اباالزهراء ، محمد المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ و امام البقیع، صادق آل محمد، جعفر بن محمد (علیه السلام) @Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول ✨اَللَّهُمَّ بِذِمَّةِ الاِْسْلامِ اَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ اَعْتَمِدُ اِلَيْكَ، وَبِحُبِّي النَّبِيَّ الاُْمِّيَّ الْقُرَشِيَّ الْهاشِمِيَّ الْعَرَبِيَّ التِّهامِيَّ الْمَكِّيَّ الْمَدَنِيَّ، اَرْجوُ الزُّلْفَةَ لَدَيْكَ.. ▫️خدايا به پيمان اسلام به‏ تو توسّل مي‏جويم و به حرمت حضرت قرآن بر تو تكيه مي‏كنم و به محبّتم نسبت به پيامبر أمّی قريشي هاشميّ عربي تهامي مكّي مدني، همجواري نزد تو را اميد مي‏ نمايم 📔بحار الأنوار ج۹۸ ص۸۸ [دعاء للإمام علي بن الحسين السجاد علیه السلام] @Lowhon_Mahfooz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️◻️✳️◻️✳️◻️ ✳️◻️ ✨يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا» (اى پيامبر، ما تو را شاهد و بشارت هنده و بيم‌دهنده فرستادیم} (سورة مبارکه احزاب، آية ۴۵) ✨«إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيرا» (سوره مبارکه فتح، آیه ۸) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا 🔰از فضائل حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) در آیات حضرت قرآن، «شاهد» است. ☑️شاهد، از نظر لغوی، به معنای حاضر و بیننده ، نظاره و مشاهده یا معاینه کننده ی واقعه، ادا کننده ی شهادت است؛ شخص حاضری که آنچه غائب نمی بیند و نمی داند را می بیند و می داند و لذا شاهد، محیط به مشهود است (۱). 🖋از اسماء مبارک حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در آیات حضرت قرآن «شاهد» است: ◀️وجود مقدس آن حضرت، بر جمیع أعمال و أفعال امّتشان مطلقا حاضر و ناظر اند: «إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً» على أمتك فيما يفعلونه من طاعة و معصية و إيمان و كفر لتشهد لهم و عليهم يوم القيامة (۲): ما تو را شاهد فرستادیم» بر امّتت، بر هر آنچه که از طاعت و معصیت و ایمان و کفر انجام می دهند، تا روز قیامت بر آنان شهادت دهی. ◀️همچنین شاهد بر جمیع أنبیاء و أمم سلف و خلف می باشند: «الْأَنْبِيَاءُ شُهَدَاءُ عَلَى أُمَمِهِمْ وَ نَبِيُّنَا [محمد] شَهِيدٌ عَلَى الْأَنْبِيَاءِ» (۳): انبیاء شاهدان بر امتشان و نبی ما حضرت محمد (صلوات الله علیه) شاهد بر انبیاء می باشند. ⏪لذا امر تصدیق وفای به عهد انبیاء و مرسلین و خلق ، با حضرتشان است که شاهد بر جمیع خلق می باشند. چنانکه حضرت صادق ال محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️اذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَ جَمَعَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَلَائِقَ كَانَ نُوحٌ أَوَّلَ مَنْ يُدْعَى بِهِ. فَيُقَالُ لَهُ: هَلْ بَلَّغْتَ؟ فَيَقُولُ: نَعَمْ. فَيُقَالُ لَهُ: مَنْ يَشْهَدُ لَكَ؟ فَيَقُولُ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ (۴): روز قیامت که خداوند جمیع خلائق را جمع می کند، حضرت نوح (علیه السلام) اولین کسی است که خوانده شده و از او سوال می شود: آیا ابلاغ نمودی؟ پاسخ می دهد: بله، پس از او سوال می شود: شاهدت کیست؟ میگوید: محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و اله و سلم). ✔️این عهد، همان عهد ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که از جمیع انبیاء و مرسلین بر ابلاغ آن، عهد گرفته شده است: ▫️وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا تَنَبَّأَ نَبِيٌّ إِلَّا بِمَعْرِفَتِي وَ الْإِقْرَارِ لَنَا بِالْوَلَايَةِ (۵) : قسم به آنکه جانم به دست اوست، هیچ نبی ای به نبوت نرسید مگر به واسطه معرفت به من و اقرار به ولایت ما . 🖋لذا حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم)، شاهد بر جمیع خلق در صدق عهدشان نسبت به ولایت علوی می باشند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) قاموس قرآن، ج‏۴، ص ۷۵؛ القاموس الفقهي لغة و اصطلاحا، ص ۲۰۲ و ۲۰۳؛ الفروق في اللغة، ص ۸۹ (۲). بحار الأنوار ج‏ ۱۶، ص ۳۰۷ (۳).مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج‏۳، ص ۸۶ (۴). البرهان فی تفسیر القرآن ج۵ ص۴۴۵؛ الكافي، ج‏ ۸، ص ۲۶۷ ⁩(۵). اسرار آل محمد (علیهم السلام) ص۸۵۸؛ بحار الأنوار ؛ ج۴۰ ؛ ص۹۶ ✳️◻️ ✳️◻️✳️◻️✳️◻️ @Lowhon_Mahfooz
@Lowhon_Mahfooz
✨«وَجَاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ» {برادران يوسف آمدند و بر او داخل شدند، او آنان را شناخت ولی آنها او را نشناختند} (سوره مبارکه يوسف، آیه ۵۸) ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا 🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «المجهول» است. 🖋مجهول، به حقیقتی اطلاق می‌شود که شناخته شده نمی باشد (مورد جهل واقع شده) فلذا پوشیده، گمنام و مکتوم است. ◀️حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در خصوص ناشناخته بودن حضرت «بقیة الله فی أرضه» (علیه السلام) نزد خلق، به ناشناخته بودن حضرت یوسف (علیه السلام) اشاره نموده و فرمودند : ▫️«فِي الْقَائِمِ.. سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ فَإِنَّ إِخْوَتَهُ كَانُوا يُبَايِعُونَهُ وَ يُخَاطِبُونَهُ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ..» (۱): در حضرت قائم (علیه السلام) سنتی از حضرت یوسف است که برادرانش، با او صحبت می کردند اما او را نمی شناختند؛ «... أَنْ يَكُونَ يَسِيرُ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ يَمْشِي فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ بُسُطَهُمْ وَ هُمْ لَا يَعْرِفُونَهُ» (۲) : حضرت حجت (أرواحنا فداه) در بازارهایشان راه می رود و بر فرش هایشان گام بر می‌دارد ولی مردم او را نمی شناسند. ⏪لقب مبارک «مجهول» از القاب مبارک حضرت حجة إبن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر ناشناخته بودن حقیقت وجودی آن حضرت و عدم معرفت خلق به ولایتشان اشاره دارد. حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ▫️«ثُمَّ يقُومُ الْقَائِمُ الْمَأْمُولُ وَ الْإِمَامُ الْمَجْهُولُ لَهُ الشَّرَفُ وَ الْفَضْل‏» (۳) ▪️سپس حضرت قائم مأمول (آرزو شده) و امام مجهول (شناخته نشده) که صاحب شرف و فضیلت است، بر می خیزید. ☑️و نیز در ادعیه وارد شده است : اللهم؛ تُوضِحَ بِهِ مَعاقِدَ الْحَقِّ وَمَجْهُولَ الْعَدْلِ، فَإِنَّهُ عَبْدُكَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَاصْطَفَيْتَهُ عَلَىٰ غَيْبِكَ (۴) ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱). كمال الدين و تمام النعمة ج۱ ص۲۸ (۲).كمال الدين و تمام النعمة ج۱ ص۱۴۵ (۳). الغیبة (للنعمانی)، ص ۲۷۵ (۴).مفاتیح الجنان؛ دعا برای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روز جمعه [خداوندا؛ گره‌بندهای حق و ناشناخته‌ی عدالت را به او روشن ساز، زیرا او بنده توست که او را برای خود برگزیده ای و بر غیب خود انتخاب نموده ای] @Lowhon_Mahfooz