eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
606 ویدیو
66 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 به جای خارج مشتق و استصحاب‌های تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید. ◾️ نتیجه ◾️ تبعیض در ساختار مالکیت منابع ◾️ چگونه افرادی در کشور با مالکیتِ بر منابع طبیعی همچون زمین، نفت، گاز و معادن در ، هر روز ثروتمندتر و دست نیافتنی‌تر می‌شوند اما عامه مردم، فقیر و فقیرتر؟! .................. ⭕️ هفت موتور تولید تبعیض و رانت: ۱. اولین موتور تولید تبعیض ۲. دومین موتور تولید تبعیض ۳. سومین موتور تولید تبعیض ۴. چهارمین موتور تولید تبعیض ۵. پنجمین موتور تولید تبعیض ۶. ششمین موتور تولید تبعیض ۷. هفتمین موتور تولید تبعیض @m_amin_rezai
📚جمع خوانی کتب محوری متفکرین انقلاب ایده ای بود که در ایام کرونا که کلاس ها و جلسات حضوری محدود شده بود به صورت مجازی پی گرفتم. حاصلش مطالعه و ارائه کتب محوری مرحوم صفایی،شهید مطهری،رهبرانقلاب و... بود. هدف توامان ترویج کتاب خوانی و بازخوانی و ترویج اندیشه متفکرین انقلاب بود. 📚 و تعبیر رساتر ایده نابی است که هرگز تکراری نمیشود.بخشی از مشکلات ما این است که نه تنها عموم مردم که حتی حلقه سخت انقلاب با کتابهای متفکران انقلاب عمیقا بیگانه اند! یکی از لوازم تحقق آرمان های۵۷ باخوانی آن مباحث در قالب مطالعه-گفتگو است. 📚اخیرا این فضا در سطح اساتید بزرگ جبهه انقلاب کشانده شده؛ حاج اقای میرباقری کتاب طرح کلی رهبرانقلاب و حاج اقای قنبریان نظام اقتصادی اسلام و مبانی قانون اساسی شهید بهشتی را ارائه کردند. ان شالله سایر اساتید هم اضافه بشوند وحلقات کتاب بحث در بین فعالین جبهه انقلاب گسترش بیاید. 🔻ما باید به سمتی بریم که در هر شهر ده ها حلقه مطالعاتی جدی ترجیحا به صورت حضوری شکل بگیرد.بارها گفتم بخش جدی از مشکلات میدان و ضعف نیروها ناشی از ضعف در مطالعات گفتمانی است. دوره های معرفتی، حلقه های مطالعاتی چنین خلائی را پرمیکنند. ✍ @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
📚جمع خوانی کتب محوری متفکرین انقلاب ایده ای بود که در ایام کرونا که کلاس ها و جلسات حضوری محدود شده
🔻علامه طباطبایی: همه این بدبختی ها آن روزی گریبان مسلمانان را گرفت که از دعوت کتاب به تفکر دسته جمعی تخلف کردند و برای فهم حقایق و معارف دینی لجنه تشکیل ندادند. هر کسی برای خود راهی پیش گرفت با اینکه قرآن کریم فرموده بود: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» 📚المیزان، جلد 5، ص460 @m_amin_rezai
فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی.mp3
35.73M
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. 📝 چکیده ارائه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
🔻اداره فرهنگی-تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می کند 🔻موضوع : اربعین و سه گانه جامعه نابازار، انسان یاری گر، اقتصاد تبرعی استاد: حجت الاسلام محمد امین رضایی 🗓سه شنبه۳۱ مرداد 🕰ساعت ۱۸ به وقت تهران 🔗لینک شرکت در جلسه (یا از طریق بارکد) https://room.aou.ir/fa-cultural/ @m_amin_rezai
📚جلسات جمع خوانی کتب اقتصادی متفکران انقلاب( سطح یک) 🔻در انسان در کنار ابزار یکی از عوامل تولید کالا به حساب می آید. همانطور که اجاره (حق استهلاک) ابزار را باید پرداخت کرد اجاره(مزد) انسان را هم باید داد. در اما کرامت انسان و مبنای اصالت کار اجازه نمیدهد هم عرض تعریف شود لذا کارگر علاوه بر اجرت در سود نهایی محصول شریک است و اجاره ابزار را کارگر باید بدهد. بین اینکه کارگر اجیر و همرتبه ابزار باشد با اینکه سود برای کارگر باشد و ابزار اجیر او تفاوت بسیار است. این حرف مکتبی و متفکرین ما در اقتصاد است. حالا اینکه ما در اجرا تن دادیم به مناسبات سرمایه داری، این ربطی به مکتب اقتصادی ما ندارد. ✍ @m_amin_rezai
🌟 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🏠 سومــــین رویـــداد مـــلی اقتصـــادی هجــرت "خانه سلیمانی" 🔻 ویژه بانوان 📚 در محورهای: • نقش‌آفرینی بانوان در عرصه اقتصاد و اشتغال • خلق ارزش متناسب با الگوهای اقتصادی انقلاب اسلامی • ترسیمی از فناوری اجتماعی مطلوب برای حضور مؤثر بانوان در امور اقتصادی 🗓️ زمان برگزاری: ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه 📍محل برگزاری: دانشگاه قم ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ شهریور ماه 🖥 نشانی ثبت‌نام: 🌐 www.hejrat3.ir 🔆 کانال اطلاع‌رسانی رویداد در پیام‌رسان‌های ایتا و بله: 🆔 @khanehsoleimani
🔻 یک معجزه در عصر سرمایه داری است.ما نیاز به تصویری روشن و یک مینیاتور از خود داشتیم تا بر اساس آن در جهت نفی"مناسبات سرمایه داری"و "تقویت نهاداجتماعی"دست به بازطراحی بزنیم؛ اربعین آن تصویر و جرئت تغییر را توامان به ما داد. همه شاهدیم اربعین برای"جهانی نو"خلق کرده است ✍ @m_amin_rezai
اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی.mp3
39.4M
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 📆۳۱/مرداد۱۴۰۲، دانشگاه مجازی جامعه المصطفی 1⃣اربعین جامعه نابازار ارزش مصرفی-مبادله ای در اقتصاد سیاسی( ریکاردو، مارکس) ارزش ذاتی-مبادله ای در فقه( عبادات،حرمت اخذ اجرت بر واجبات و عقود رایگان مثل ودیعه و عاریه) ۱:مبادله ای کردن +۲:کالایی کردن همه چیز=جامعه بازار اربعین یک جامعه مینی مال مبتنی بر تعاون و نصرت(ولا طرفینی) 2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟ جملات اسمیت و هابز درباره انسان سرمایه داری(سوداگر) 3⃣اقتصادتبرعی( رایگان) کارویژه اقتصاد تبرعی درجامعه دیروز و امروز - اربعین، مبارزه با اقتصاد سرمایه داری در دولایه ۱: احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی ۲: کمک به اقتصاد مبادله‌ای واقعی(خدمت و کالا بجای سفته بازی و‌‌...) 🔻خلاصه سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3767 🎙 @m_amin_rezai
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 📆۳۱مرداد۱۴۰۲، دانشگاه مجازی جامعه المصطفی 1⃣اربعین جامعه نابازار 🔻دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو) ۱:ارزش مصرفی مثل هوا که خرید وفروش نمیشود ۲:مبادله ای مثل کالاهای متداول(مارکس ارزش مبادله ای را اصل میداند چون کالا را کالا میکند) 🔻دو نوع ارزش در احادیث و فقه ۱: ارزش ذاتی عبادات از آن جهت که قصد قربت لازم است/حرمت اخذ اجرت بر واجبات(اختلاف بین واجبات عبادیه و نظامیه)/ عقود مثل ودیعه و عاریه،قرض و...که ماهیت شان رایگان است. انگیزه مستودع(امانت دار) ارزش اجتماعی بودن امانت داری و انگیزه مودع( امانتگذار) کالا نبودن تمام اشیا هست ۲:ارزش مبادله ای مثل اجاره، تجارت و... 🔻در عصر سرمایه داری دو اتفاق رقم میخورد ۱:مبادله ای شدن همه روابط ۲:کالایی کردن همه اشیا( مقدمه کتاب مایکل سندل"چه چیز را با پول نمیتوان خرید" را بخوانید. چگونه در دنیای سرمایه داری مثل آمریکا حق صف، دانشگاه، درمان حتی مادر به عنوان یک شخصیت مقدس را میشود با پول خرید!) ▪️خروجی این وضعیت "جامعه بازار" است به جای"جامعه دارای بازار" البته تشکیل جامعه بازار در غرب نیجه یک سیر طولانی دارد از عصر شکار، کشاورزی تا عصر تجارت و صنعتی شدن که اقتصادسیاسی متکفل آن است. در این زمینه کتاب "تکامل نهادها و ایدئولوژی ها" هانت پیشنهاد میشود. 🔹توضیح اربعین جامعه نابازار ۱:اربعین فراتر از یک مناسک به یک جامعه مبدل شده؛همه علامات یک جامعه را دارد غیر از زمان طولانی، با اندکی تسامح میشود گفت:ما یک جامعه می نیمال طرفیم. ۲: روابط در یک جامعه سه حالت دارد الف:رقابت(ویژگی جامعه سرمایه داری) ب:تسخیرطرفینی(لیتخذ بعضهم بعضا سخریا) ج:نصرت و تعاون( الذین آوو و نصروا ۷۲ انفال،تعاونوا علی البر و التقوی) روابط در جامعه اربعین از این جنس است. اخوت و برادری جای رقابت و تسخیر را گرفته است. ۳: اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی"جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است.مسکن، آب و غذا، درمان، آموزش رایگان شده است که حدود۷۰٪ را شامل میشود. برای ۲۱ میلیون عراقی( ۴۰٪جمعیت عراق)کاملا نابازار است. اربعین نه تنها مانع کالایی شدن شده که آن بخش از جامعه که مبادله ای و کالایی است را هم تبرعی و موقتا برای زائران ناکالا کرده است. 2⃣ انسان یاریگر یا سوداگر؟ 🔻سیر شکل گیری انسان سوادگر در ابتدا ثروت افزایی و همدردی با جامعه( خیر عمومی) دو خط قرمز کلیسا بود که به تدریج کمرنگ شد. فیزیوکراست ها و مرکانتیلیست‌ها با تکیه بر طبیعت گرایی زمینه نظریه های اقتصاد کلاسیک( آدم اسمت را فراهم کرد. مساله لذت گرایی، حسابگر بودن انسان با توجیه عقلانیت ابزاری پررنگ شد. تئورسیون های سرمایه داری توصیف شان از انسان این عصر و توصیه شان به او این جملات است. بنتهام: ما فقط‌ یک‌ وظیفه‌ داریم‌ و آن‌ جستجوی‌ بالاترین‌ لذت‌ ممکن‌ است‌ و مسئله‌ رفتار انسان، فقط‌ مسئله‌ تعیین‌ این‌ است‌ که‌ چه‌ چیزهایی‌ بیشترین‌ لذت‌ را به‌ انسان‌ می‌بخشد. هابز:جز ملاحظه‌ منافع‌ شخصی، چیز دیگری‌ نمی‌تواند انگیزه‌ رفتار آدمی‌ باشد. در جامعه ای که همیشه"نفع شخصی" بر "خیرعمومی" ترجیح پیدا میکند بهترین توصیف برای انسان آن جامعه، جمله مشهور هابز است" انسان گرگ انسان است" 🔻انسان اربعینی، انسان یاریگر ۱: روحیه تعاونی در انسان مسلمان و ایرانی نهادینه شده، نمونه اش شرکتهای تعاونی واره، قنات های یزد (کتاب واره دکتر فرهادی) ۲: یاری گری سه ساحت دارد الف: هم یاری( کار جمعی، تیم بورک) ب: خود یاری ج: دگر یاری (یاری یک طرفه بدون توقع کمک) این بالاتری نوع همکاری است که به وضوح ما در اربعین شاهدیم. موکب داران خودشان و مالشان را برای امام حسین ع( للحسین ع) میدانند. انسان اربعینی مصداق بارز "یوثرون علی انفسهم" است. آمارهای اربعینی اگر چه دقیق نیست اما اندکی بازنمایی میکند این واقعیت بزرگ را، اربعین ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر رایگان پخت و پز کردند. ۵۰۰ هزارتن میوه، ۱۵۰ میلیون لیترآب، ۲۸۹۳ موکب ایرانی و مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار موکب خدمت رایگان به مردم داده شد! 3⃣ اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان) در اسلام بخشی ازGdp اقتصاد، اقتصاد تبرعی( رایگان) هست که برای شخص عایدی ندارد. اقتصاد تبرعی موجب تقویت نهاد اجتماعی و خدمات عمومی مثل درمان، آموزش، زیارت( مثل اربعین)و...میشود. امروز متکفل این امور یا دولت است یا به بازار واگذار میشود(نئولیبرالیسم) 🔻اربعین در دولایه با اقتصاد سرمایه داری مبارزه میکند ۱:احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی(مانع کالایی شدن خدمات عمومی) ۲: کمک به اقتصاد مبادله‌ای واقعی که خدمت و کالاست مثل۸هزار اتوبوس و...بجای سفته بازی و‌ بازارهای صوری مبادله ای 🔸مبسوط مطالب در صوت سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3766 🎙 @m_amin_rezai