✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
جلسه چهارم،جزء ۴؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه چهارم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3170
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3174
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران)
1️⃣مساله ربا در قران و روایات
1: جنگ با خدا فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِ(179 بقره)
2: رباخوار حقیقتش دیوانه و شیطانی است الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ(275 بقره)
امام صادق ع: دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ سَبْعينَ زِنْيَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَيْتِاللّه ِ الْحَرامِ؛
يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر است از هفتاد بار زنا كردن با محارم در خانه خدا. [نورالثقلين، ج ۱، ص ۲۹۵، ح ۱۱۷۷] (سایر احادیث https://b2n.ir/h34344 )
2️⃣ انواع ربا
الف: ربای معاملی ( معماله کالا با کالا به شرط زیادی) با دو شرط 1: مکیل و موزون بودن2: از یک جنس باشد مثل گندم و جو، درهم دینا، در مورد پول اعتباری اختلاف است اگر به اعتبار پشتوانه اش بگیریم شامل این مورد میشود
ب: ربای قرضی، قرض دادن پول و مشروط کردن پس دادن با اضافه، آنچه در فضای اقتصادی دنیا امروز ترویج دارد این نوع رباست
🔻نکته: بعضی در بین اهل سنت و حتی شیعه شبیه پروتستان ربا قرضی مصرفی را حرام اما میخواهند ربا قرضی تولیدی که امروز در فضای کارهای تولیدی مرسوم است را جایز بدانند! که رد میشود در این باره یک جلسه صحبت خواهیم کرد"( این مقاله را بخوانید b2n.ir/t56150 )
3️⃣ فلسفه حرمت ربا( سه نکته مهم)
🔻1: برای کار تولیدی و تجارت پول اولیه لازم است( مال التجاره) اینجا سه نهاد میشود متصور شد
الف: قرض، اصل مال برای مالک، ضرر و نفع کامل برای قرض گیرنده است
ب: مضاربه، سود شراکت بین سرمایه گذار و کارگر(عامل) ضرر فقط برای صاحب سرمایه؛ البته حقیقتا عامل هم چون وقت گذاشته و چیزی کسب نکرده ضرر کرده است
ج: ربا، سود در هر صورت برای صاحب پول و ضرر فقط برای عامل است به علاوه زحمت و وقتی که گذاشته، و این حقیقتا ظالمانه است
🔻2: به تعبیر غزالی ما هو دورالاثمان فی التجاره؟ نقش پول چیست و جرا به وجود آمد؟ تاریخ اقتصاد میگوید برای تسهیل خرید و فروش، ربا خروج از این فلسفه ابتدایی به وجود آمدن پول و تبدیل پول به عاملی برای خلق پول است بدون اینکه کاری کنیم!
🔻3: بحث بسیار مهمی در بین متفکرین اقتصاد اسلامی است در نسب سرمایه و پول، ارزش افزوده( سود) برای کیست؟ا
الف: هم صاحب سرمایه هم کارگر(شهید مطهری . آیت الله سبحانی)
ب: فقط برای کارگر است، در کار روی منابع طبیعی ارزش افزوده برای کارگر است و اجاره ابزار کار و... به او داده میشود( شهید بهستی و شهیدصدر در الاسلام یقودالحیاه و مقاله نظریه اسلام برا تولبد
شهیدصدر میگوید: در نظریه اسلام کار عامل ملکیت و اولویت تصرف است. در احیای زمین همین طور، لذا اوراق پولی که صرفا ذهنی است و کاری رقم نمیخورد تصرف حرام است چون مالک نیست!
🔹در ربا ارزش افزوده نه برای کارگر و عامل(قول اول)نه صاحب سرمایه و کارگر(قول دوم) بلکه فقط برای سرمایه دار است. در حقیقت پول ربا دهنده موجب ازدیاد سرمایه شده بدون اینکه حداقل در ضرر شریک شود( مثل مضاربه) و چنین امری را اسلام نمی پذیرد
🔸تفصیل در صوت و فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻بدون هیچ تخصصی سال گذشته حذف #ارز_ترجیحی را فتح خرمشهر و امتحان الهی دانستند! هر چه دلسوزان انذار دادند شنیده نشد تهش زندگی مردم گرانتر و مردم فقیرتر شدند؛حالا بعضی بسیج مستضعفین را آوردند خرج نسخه های نئولیبرال ضدمردم میکنند تا بنزین را گران و آبان۹۸ را رقم بزنند! عبرت بگیرید
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
43.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
📚جلسه چهارم،جزء چهارم، رمضان۱۴۴۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران)
▪️حرمت ربا و ارزش کار در اسلام
🔻خلاصه متن جلسه چهارم
eitaa.com/m_amin_rezai/3171
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
ان شاءالله سعی میکنم هر شب حوالی ۱۱ از حرم حضرت امیر ع با هم به صورت لایو زنده زیارت امین الله بخوانیم؛ نایب الزیاره ام
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این کلیپ موجب حزن و شادی را همزمان فراهم کرد. شادی از اینکه ببینید هنوز آنها که بر عهدشان درباره این انقلاب باقی اند همین کوخ نشینانند! شهرستان حاجی آباد و قاین که خودم نیز متولد و متعلق به یکی از روستاهای آنجا هستم را خوب می شناسم که مردمش با چه محرومیت هایی مواجهند. شادی از این جهت که همچنان اراده های استوار از دل محرومیت ها برمیخیزند و اینگونه شگفتی می آفرینند! عطیه خانوم عزیز قصه ما؛ این دختر که با روح بلندش تجمیع اراده و لطافت است یکی از این صدها نمونه ای است که از این منطقه محروم ما برخواسته است و بسیاری در آینده برخواهند خواست.
🔻حزن اما برای آنکه با همه وجود در همین روستاهای حاجی اباد و قاین می بینم چگونه نبود #عدالت_آموزشی که دغدغه شبانه روزی م هست موجب شده دخترها و پسرهایی مثل عطیه خانوم که میتوانند رشد کنند و به مراتب علمی برسند اما جا می مانند! شاهدم که عوامل مختلفی مثل کیفیت پایین آموزش، امکانات حداقلی، مشکلات معیشتی و...چگونه رویای بخشی از فرزندان این منطقه مثل سایر مناطق محروم ایران که پر از استعداد هست را میسوزاند!
🌱اگر به سود زیاد و پیشرفت و آینده ایران می اندیشید بجای سرمایه گذاری در مناطق برخودار روی استعدادهای نهفته در مناطق محروم سرمایه گذاری کنید بسیار دُر و گهرهایی چون عطیه خانوم با اراده قصه ما که حافظ قران و...است میتوانید کشف کنید و پرورش دهید تا آینده ایران زیباتر و این عَلَم استوارتر گردد
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
مشکلی پیش آمد؛ متاسفانه جلسه امروز را هنوز ضبط نکردم آمدم حرم ضبط کنم خیلی شلوغه و سرصدا بالاست ان شاءالله اگر شد تا آخر شب و الا فردا میفرستم.
امروز که مساله اصلی کشور اقتصاد است نیاز داریم گفتگوهای ما در این حوزه صرفا درباره شخص ها و شاخه ها نباشد و به ریشه ها و مباحث گفتمانی و بنیادین هم بپردازیم. به عنوان یک طلبه کوچک که در حال آموختم با دغدغه شخصی فایل های #تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی را تولید و با شما به اشتراک میگذارم. به گمانم آنچه #جهاد_تبیین نامیده میشود حتما بخشی از جنس چنین کارهایی است که جبهه انقلاب باید به صورت گسترده تولید کند. البته من تلاشم بوده ضمن فعالیت رسانه ای از این عنوان استفاده نکنم چون خیلی این عنوان مورد سواستفاده قرار گرفت. اگر مطالب را مفید دیدید این پوستر پایین( اطلاعیه) را برای افراد و گروه ها بفرستید تا افراد بیشتری استفاده کنند.
✍#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
👇👇👇
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران کریم
🎙حجت الاسلام محمدامین رضایی
🔻ان شاءالله مباحث به صورت (تصویری-صوتی) در ماه مبارک رمضان از نجف اشرف ضبط میشود و در شبکه های اجتماعی ذیل قرار خواهد گرفت.
👇👇
eitaa.com/m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت ج5.mp3
6.4M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه پنجم،جزء پنجم، رمضان۱۴۴۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ(۲۹ نساء)
▪️اکل مال به باطل، پاسخی کوتاه به ریاضی نبودن( خنثی نبودن) علم اقتصاد
🔻خلاصه متن جلسه پنجم
eitaa.com/m_amin_rezai/3185
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
جلسه پنجم،جزء ۵؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه پنجم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3184
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3186
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ(۲۹ نساء)
▪️اکل مال به باطل، پاسخی کوتاه به ریاضی نبودن( خنثی نبودن) علم اقتصاد
🔸مفسرین این آیه را زیربنای قوانین اسلامی در حوزه تجارت و مبادلات مالی دانستند. یکی از ادله اصلی قاعده فقهی" حرمت اکل مال بالباطل" همین آیه است.
🔹علامه طباطبایی: اکل مال یعنی تصرف به همراه تسلط و انقطاع ملکیت از سمت مقابل، بینکم یعنی خدا برای همه چامعه انسانی مال قرار داده، ملیکت شخصی را راه هایی ثابت کرده اما معملات نباید در جهت فساد و هلاکت مجمتع انسانی باشد.[ المیزان، ذیل آیه ۲۹نساء]
🔸شهیدصدر: مال اگر چه برای بعض هست ولی به کل جامعه نسبت داده، چون مال اصالتا برای خدا و در مرتبه بعد کل جامعه انسانی است و انسان به نماینده از جامعه حق تصرب دارد لذا نباید خلاف روح خلیفه بودن عمل کند( لذا فساد، اسراف و... حرام است) [ کتاب اسلام راهبر زندگی شهیدصدر]
🔻در روایات مصداق اکل باطل را ربا، قمار، کم فروشی و... دانستند(من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، چاپ دوم، ج 3، ص 566)
❌بعضی اقتصاد را یک علم میدانند مثل ریاضی که غربی وشرقی ندارد( دکتر نیلی در مصاحبه با اکوایران) این آیه این نظر را به چالش میکشد
🔽 بر اساس تعریف مشهور مجموع درآمد مالی یک جامعه از کشاورزی، صنعت و تجارت است که در جهان امروز تجارت پررنگ تر شده است. در فقه در بخش مکاسب که بخشی از اقتصاد است این چندگانه مطرح است
🔻۱: بایع و مشتری( متبایعین) که بلوغ، رشد و سفیه نبودن شرط است
🔻۲:ثمن و مثمن( مبیع، کالا)
یکی از شرایط معامله صحیح این است مبیع مالیت داشته باشد یعنی برایش منفعت حلال عقلایی بشود تصور کرد( رجوع کنید به مکاسب شیخ انصاری) لذا در اقتصاد اسلامی شراب، خوک، مواد الکلی و...اساسا مالیت ندارند و داخل بازار اسلامی قرار نمیگیرند.
🔸شراب و مواد الکلی بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را در بر میگیرد( در اروپای شرقی میانگین۱۷ لیتر برای هر نفر در سال)
صنعت پورن در ۲۰۱۲ در جهان گردش مالی آن ۱۸۶ ملیارد دلار بوده، سهم آن در اقتصادهای اول دنیا مثل چین و آمریکا و.. بالاست.( آمار b2n.ir/f27025)
🔹در اقتصاد اسلامی علاوه بر نظارت بر بازار( مخالف نظر آدام اسمیت) اساسا اجازه نمیدهد بعضی از جنس ها به عنوان کالا وارد باز شود و اساسا برایش مالیت قائل نیست. شیخ انصاری در مکاسب محرمه( ج۱ مکاسب شیخ انصاری) فهرستی از این امور را ذکر کرده است.علاوه بر این بر خلاف نئولیرالیسم که همه چیز را سرمایه ای میکند اسلام بخشی از خدمات اجتماعی مثل آموزش و درمان را به جای واگذار کردن به بازار وظیفه حاکمیت میداند.
🔻۳: بیع( فرایند خرید فروش) اسلام بعضی بیع ها مثل معامله ربوی، غرری در اشکال مختلف مثل قمار و... اساسا باطل میداند. درباره معاملات ربوی که در اقتصاد امروز جهان بخاطر اینکه بدهی قبل از تولید قرار گرفته ( رجوع به کتاب نامه های اقتصادی به دخترم) ربا اصل و اساس اقتصاد دنیا را تشکیل داده در نگاه اسلامی معامله ربوی معادل زنا با محارم در خانه خداست! قمار که امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شامل میشود در اسلام کاملا مذموم است.
☑️ آیا با همه این امور میشود گفت: اقتصاد مثل ریاضی یک علم بی جهت است؟ اقتصادی که معالمه ربوی را می پذیرید یا شراب، خوک و... را کالا میداند که تاثیر زیادی در gdp تولید ناخالص ملی کشورها دارد با اقتصادی که اساسا اینها را جز بازار خود نمیداند هر دو یکی هستند؟ ساده اندیشی است اگر پشت صحنه اقتصاد را، ارزش ها را نبینیم و فقط اقتصاد را یک سری اعداد ریاضی بدانیم. البته میشود بین علم اقتصاد با مکتب اقتصاد تفاوتی قائل شد اما علم اقتصاد در حوزه نظر و عمل خنثی و بدون پشتوانه و مکتب نیست.
🔸یکی از شروط اصلی تجارت در اسلام چنانکه در آیه مورد بحث ما( ۲۹ نسا) آمده حرمت اکل مال به باطل است، حق و باطل از امور ارزشی است که بر مبادلات مالی سایه می اندازد (که مختصرا توضیح دادیم) و طبیعتا ماهیت یک اقتصاد و جهت آن را متفاوت میکند
✅برای روشن تر شدن بحث این دو یادداشت تخصصی را بخوانید
🔻چگونه علم اقتصاد به یک دین تبدیل شد؟
tarjomaan.com/barresi_ketab/8613/
🔻داستان اقتصاد ریاضی
eitaa.com/m_ghanbarian/3219
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
45.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
📚جلسه پنجم،جزء پنجم، رمضان۱۴۴۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ(۲۹ نساء)
▪️اکل مال به باطل، پاسخی کوتاه به ریاضی نبودن علم اقتصاد
🔻خلاصه متن جلسه پنجم
eitaa.com/m_amin_rezai/3185
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از خانه علم و مهارت طه
🔰خانه علم و مهارت طه برگزار میکند:
✳️ درسگفتار کلان روایتی از نظریه بنیادی خلافت انسان شهید صدر؛
✔️تبیین حقیقت، آثار و نتایج کلان نظریه استخلاف؛
👤به روایت: حجه السلام محمد امین رضایی؛
پژوهشگر علوم انسانی
📍مجازی( آنلاین)
⏳۵ جلسه ۶۰ دقیقهای
🕰زمان: شنبهها ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
📍شروع: از ۱۲فروردین
📞برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵ تماس حاصل بفرمایید.
❌ثبت نام در این دوره رایگان است.
📌لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/qbtf9
#خانه_علم_و_مهارت_طه
چشمانداز آفاق اندیشه
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
🔻جناب آقای رئیسی
ابلاغ افزایش حداقلی۲۷٪حقوق کارگران در این وضعیت تورمی یک ظلم آشکار از سمت دولت علیه محرومان بود. و زمینه ساز تابستان داغی است که دشمن هم میخواهد!هر چند گوش شنوایی نیست؛گفتیم که حجتی باشد..چرا سیاست های دولت مردمی شما هر روز مردم را فقیر تر میکند؟چه عنوان بی مسمایی است این #سید_محرومان
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
#طلبگی #زندگی_نوشت
نجف نشینی علامه ها به ما فهماند
خدا شناس نشد کس، مگر کنار علی(ع)
📷 صبح روز هفتم رمضان۱۴۴۴، نجف اشرف
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فقیه و مجتهد کیست؟ او که چهار دهه پیش اینگونه مناسبات و معادلات سرمایه داری را فهم کرده بود و هشدار میداد که گویا بعد از چهار دهه از مسیر رفته دارد به ما گزارش میدهد یا آنها که امروز هم با این تبعیض، شکاف اجتماعی و تشکیل "جامعه سیرها و گرسنه ها"هنوز به زور متوجه میشوند چه بر سر ما آمده و چگونه فقه و فتوایشان ماشین امضای سرمایه داری بوده؟!
🔻همه میدانیم اسناد توسعه، لوایح دولتی و طرح های مجلس و...تهش مهر فقهی خورده است و پای ما هم نوشه شده! در مسائل کلان اجتماعی هم تمسک شد به حجیت داشتن و نداشتن های فقه فردی؛ بی توجه به اینکه واقعیت داشتن پس چه؟ اگر خروجی قانون های مصوب شما که به مثابه "فتوای اجتماعی" است واقعیت جامعه را طبقاتی کرد آیا میشود با "حجیت اصولی" یا "مخالف شرع نبودن نه موافقت آن" توجیه کرد؟!
🔻آن روز که شهیدمطهری گفت: "بعضی فقهای عصر گمان کردند تجارت در زمان شارع و امروز یکی است فقط مسائلی مستحدثه مثل بانک و بیمه رقم خورده ولی توجه ندارند كه رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است که باید درباره آن اجتهاد کرد" این فریادهای بهشتی و مطهری یا کمونیستی خوانده شد یا جدی گرفته نشد و "داشتن بصیرت و دید اقتصادی" که امام ره میگفت دغدغه نشد تا امروز به وضعیتی برسیم که "وضعیت عدالت مطلقا راضی کننده نیست!"
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨چرا سیاست ارز ۴۲۰۰ موفق نشد؟!
ارز ۴۲۰۰ در سال ۹۷ و بهنام سیاست تثبیت متولد شد؛ در حالی که هیچ ارتباطی به سیاست تثبیت نداشت. لازمه این سیاست آن بود که دولت همه صادرکنندگان را مکلف کند تمام ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت ۴۲۰۰ تحویل بانک مرکزی دهند و بانک مرکزی با همین قیمت، آن را برای واردات نیازهای اولویتدار کشور، به واردکنندگان تخصیص دهد(پیمانسپاری ۱۰۰درصد). همین نرخ نیز مبنای قیمتگذاری محصولات داخلی یعنی فولاد و پتروشیمی و... در بورس کالا باشد. اما هیچ کدام از این تدابیر اتخاذ نشد. دولت آقای روحانی فولادیها و پتروشیمیها را رها کرد تا بخشی از ارز خود را در بازار نیما و بخشی دیگر را در بازار آزاد به قیمتهای بسیار بالاتر بفروشند. مهر ۹۷ نیز هیئت دولت با مصوبهای به پالایشگاهها و پتروشیمیها و فولادیها اجازه داد که قیمت محصولات خود را نه با دلار ۴۲۰۰ که با دلار نیما محاسبه کرده به داخل بفروشند (یعنی قیمتهای جهانی ضربدر دلار نیما). عدم اجرای پیمان سپاری ۱۰۰درصد و تغییر نرخ تسعیر ارز از ۴۲۰۰ به نیما توسط دولت برای قیمتگذاریهای داخلی، باعث شد این سیاست شل شده و از رسمیت بیفتد و اساسا مرده به دنیا بیاید.
نتیجه این شد که فقط ارز حاصل از صادرات نفت به نرخ ۴۲۰۰ به متقاضیان داده شد. اشتباه دیگر این بود که به هر کس، برای هرچیزی و به هرمقداری ارز ۴۲۰۰ نفتی داده شد. این بود که چنانکه انتظار میرفت، منابع نفتی دولت کفاف اینهمه تقاضا را نداد و دولت شروع کرد به حذف ۴۲۰۰. برای همه کالاها این ارز حذف شد جز اقلام مرتبط با سفره مردم.
با آغاز به کار دولت جدید، بجای اینکه سیاست غلط گذشته اصلاح شود و تمام صادرکنندگان مکلف شوند ارز خود را به نرخ ۴۲۰۰ -که نرخ رسمی کشور بود- در اختیار دولت قرار دهند و دولت به اولویتهای کشور تخصیصش دهد، نئولیبرالهای مرتبط با ذینفعان گرانی ارز جنجال کردند که ارز ۴۲۰۰ محل رانت و فساد است و باید حذف شود. در واقع، ارز ۴۲۰۰ برای این حذف شد که مبادا دولت تصمیم بگیرد همه صادرکنندگان را ملزم کند ارز خود را به ۴۲۰۰ بفروشند و این ارز معیار قیمتگذاری برای محصولات فولادی و پتروشیمی و... قرار گیرد. به عبارت روشنتر، نفع فولادیها و پتروشیمیها در حذف ارز ۴۲۰۰ بود.
دولت را دوره کردند و فریاد رانت و فساد و قاچاق سردادند و گفتند روحانی شجاعت حذف ۴۲۰۰ برای اقلام غذایی را نداشت و آقای رئیسی باید با شجاعت از آبرویش بگذرد و این جراحی لازم برای اقتصاد را انجام دهد. لذا ارز ۴۲۰۰ برای غذا هم حذف شد و دولت نهایتا پذیرفت از نرخ پتروشیمیها و فولادیها تبعیت کند و ارز نفتی خود را که قبلا ۴۲۰۰ میفروخت، به قیمت نیما بفروشد. این بود که تورم مواد غذایی سر به فلک کشید.
در آن سو، این تبعیت و دنبالهروی دولت از نرخ تعیین شده توسط فولادیها و پتروشیمیها، به آنها شجاعت داد که بازهم نرخ ارز را بالاتر ببرند و بردند و بردند و بردند...
امروز در نقطهای قرار گرفتهایم که باز هم دولت زورش به این شرکتها نمیرسد. دولت مجددا تصمیم گرفته ارز نفت را به قیمت ۲۸۵۰۰ به اقلام غذایی تخصیص دهد، اما پتروشیمیها و فولادیها دلارشان را به قیمتهای بالاتر بفروشند! ابتدای سال هم دیدیم که اینها نرخ دلار برای قیمتگذاری محصولاتشان را از ۲۸۵۰۰ به ۳۶ هزار تومان تغییر دادند و این داستان ادامه دارد... باید منتظر باشیم که به زودی از فساد و رانت ارز ۲۸۵۰۰ بگویند!
نتیجه اینکه اولا بدانیم سیاست تثبیت در ۴۲۰۰ سیاست غلطی نبود، اما واقعیت این است که در عمل، سیاست تثبیت ارز در یک نرخ و پیمانسپاری ۱۰۰درصد اجرا نشد. بلکه دولت چند نرخ را به رسمیت شناخت و نرخ ۴۲۰۰ را صرفا به ارز نفتی محدود کرد. ثانیا رانت واقعی، نه در ارز ارزان ۴۲۰۰، که در ارز گران بود که ذینفعان گرانی ارز، ماجرا را برعکس تعریف کردند و کار را به اینجا کشاندند.
حرف آخر اینکه هیچ راهی جز این نیست که همه ما ملت یکصدا فریاد بزنیم که سیاست تثبیت ارز روی ۱۵ هزار تومان به همراه الزامات آن که عبارتست از پیمانسپاری ۱۰۰درصد و ملاک بودن همین نرخ برای قیمتگذاریهای داخلی (در گام بعدی باید قیمتگذاریها کاملا ریالی و غیردلاری باشد)، با قدرت اجرا شود. امروز دولت آقای رئیسی نیازمند این فریاد مطالبه و حمایت از سوی مردم است. کمکش کنیم.
این فیلم را که شرح مفصل ماجرای تورم و راهکارهای مهار تورم است، ببینید و تا میتوانید پخش کنید؛ مردم را آگاه و همراه سازید.
https://www.aparat.com/v/TIJrL
@syjebraily
هدایت شده از خانه علم و مهارت طه
#عکس_نگاشت
🔰توضیحات تکمیلی در مورد درسگفتار کلان روایتی از نظریه بنیادی خلافت انسان؛
✅ به روایت:حجه الاسلام محمد امین رضایی؛
📌لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/qbtf9
#خانه_علم_و_مهارت_طه
چشم انداز آفاق اندیشه
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
جلسه ششم.mp3
3.46M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه ششم،جزء ششم، رمضان۱۴۴۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ(۸مائده)
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ،ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ [ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ] ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
▪️عدالت اقتصادی و عدالت خواهان در قران
🔻خلاصه متن جلسه ششم
eitaa.com/m_amin_rezai/3204
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
جلسه ششم،جزء ۶؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه ششم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3203
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3205
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ(۸مائده)
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ،ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ [ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ] ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
▪️عدالت اقتصادی و عدالت خواهان در قران
1⃣ جایگاه عدالت در قران
اِن اللّه یامربالعدل(نحل90)
یا داود انّا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالعدل(ص26)
اعدلوا هواقرب للتقوی»(مائده8)
و لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط(حدید25)
🔸در حقیقت عدالت آن ارزشی است که سایر ارزش ها را با آن می سنجند؛ در قران هدف ارسال رسل تحقق عدالت نامیده شده؛ در آیه ۱۸ آل عمران شهدالله انه لا اله الا الله، قائما بالقسط) از میان صفات الهی اسم عدل خدا در کنار محوری ترین شعار و مانیفست اسلام آمده است. در روایات نیست توحید و عدالت قرین شده تا حدی که شیخ صدوق در کتابش توحید بابی درباره "التوحید و العدل" ذکر کرده است. البته در این موارد منظور بخشی از احادیث عدل کلامی است
📚شهید مطهری قرانی بودن مساله عدالت را به خوبی طرح کرده است
[ از نظر ما ريشه اصلي و ريشه ريشههاي طرحهاي علمي و عملي مسأله عدل را در جامعه اسلامي، در درجه اول، در خود قرآن کريم بايد جستجو کرد. قرآن است که بذر انديشه عدل را در دلها کاشت و آبياري کرد و دغدغه آن را چه از نظر فکري و فلسفي و چه از نظر علمي و اجتماعي در روحها ايجاد کرد. اين قرآن است که مسأله عدل و ظلم را در چهره هاي گوناگونش: عدل تکويني، عدل تشريعي، عدل اخلاقي، عدل اجتماعي طرح کرد] عدل الهی ص۵۹
🔻در حقیقت میتوان تحقق و امتداد توحید را روی زمین عدالت اجتماعی دانست. البته انبیا به دنبال تحقق عدالت به واسطه جمهوریت بودند؛ ( لقوم الناس بالقسط) در حقیقت مردم پایه بودن از لوازم تحقق عدالت اجتماعی مطلوب است.
2⃣ عدالت خواهی در قران
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(۲۱آل عمران)
🔻الف: علاوه بر آیات امر به معروف و نهی منکر که شامل عدالت میشود ویژه از عدالت خواهی"یامرون بالقسط" نام برده شده است
🔻ب: کشتن عدالت خواهان در کنار پیامبران به عنوان نشانه کفر نام برده شده و بشارت به کسانی که این جنایت را میکنند وعده عذاب داده شده است
شأن و نزول از ابوعبيدة بن جراح روايت كند كه گفت: از رسول خدا ص پرسيدم چه كسانى داراى عذاب سخت تر و شديدترى خواهند بود.
فرمود: كسانى كه پيامبران را بكشند و يا آمرين به معروف و ناهين از منكر را به قتل رسانند، سپس فرمود: اى ابوعبيدة قوم بنىاسرائيل در يك روز و در يك ساعت، چهل و سه پيامبر را به قتل رسانيدند و در همان روز هم 112 نفر از بندگان خداى را كه امر به معروف و نهى از منكر مينمودند كشتند( تفسیر کشف الاسرار)
3⃣عدالت اقتصادی در قران
🔻۱: اقدامات ایجابی
منابع اقتصادی نه به صورت طبقاتی که برای همه مردم است. وَٱلۡأَرۡضَ وَضَعَهَا لِلۡأَنَامِ(۱۰ الرحمن) شهید مطهری مساله زمین را به کارخانه های بزرگ توسعه داده که در اصل ۴۴ هم آمده است.
برای تحقق عدالت دو راه بنیادین قران پیشنهاد میدهد
الف: توزیع اولیه( توزیع منابع) مثل زمین و... که ملکیت آن با حیازت-کار و نه صرف داشتن سرمایه محقق میشود
ب: توزیع ثانویه( درآمدها) مثل زکات، انفاق، فی[ آیات زیادی دارد]
🔻۲: اقدامات سلبی
مبارزه با تکاثر و ثروت اندوزی افسار گسیخته مثل قارون و... الهاکم التکاثر
مبارزه با کنز ( تجمیع مال زیاد) وَالَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ینفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ(۳۴توبه)
◀️ ترکیب توزیع اولیه و ثانویه (اقدامات ایجابی) و قله تراشی ها و مالیات بر سرمایه ها( اقدامات سلبی) موجب تحقق عدالت اقتصادی در جامعه را فراهم میکند.
🔸توضیح بیشتر در صوت و فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai