eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا 1⃣روزی متشرعه، بودن قبر امیرالمومنین(ع) در یک قصر را مذموم می دانستند! تازمان امام کاظم(ع)-به جز دوره کوتاهی در عصر امام صادق(ع)- قبر حضرت مخفی بود. بین شیعیان اختلاف بود که آیا در مسجد کوفه است یا در قصر یا در اراضی نجف؟! حسن بن جهم نزد امام کاظم(ع) احتمال قصر را چنین باطل کرد:"به آن قائلین جواب دادم که:خداوند هرگز قبر امیرالمومنین را درقصر و خانه های ظالمین قرار نمی دهد"! امام(ع) براستدلال او صحه نهاد ومذهب او راستود.(۱) معلوم است حسن بن جهم بین حیات ظاهری وپس از شهادت امام ومحل سکونت وامارت امام با مزار ایشان فرقی ننهاده است؛ چرا که حضرت وقتی وارد کوفه شد واز او پرسیدند: در کدام قصر منزلتان دهیم؟! فرمود:"مرا در کاخ فساد منزل ندهید"(۲). واضح است، سیره مسلمین براصل قبر ومزار داشتن وتعمیر قبور ائمه(ع) دائر بوده است. امام صادق(ع) به ابی عامر الساجی -واعظ اهل حجاز- از پیامبر(ص) روایت کرده بود که به علی(ع) فرموده بود: "هرکس قبور شما را تعمیر کند کٲنه سلیمان را دربناء بیت المقدس یاری کرده است"(۳). ملااحمدنراقی از کثرت روایاتی که در ابواب زیارات وارد شده ودر آداب زیارت تصریح به "ایستادن برباب روضه" یا قبله یا ناحیه مقدسه دارند واز "اذن گرفتن برای دخول" و"بوسیدن عتبه" و"دعا وقت دیدن قبه" می گویند؛ استفاده کرده که اینها همه متوقف بر بناء وعمارت بر قبورند ودلالت بر فضیلت بناء بر قبور ائمه(ع)دارد.(۴) از اینروست که فقهای بزرگ، استحباب تعمیر وزیارت قبور ائمه را "نزدیک به ضروری مذهب" بلکه ضروری اسلام می شمارند(۵). *⃣نکته اینجاست که علیرغم این وضوح وبداهتِ فضیلت مزار وعمارت برای معصومین، شیعیان نزدیک به امام، درون قصر وکاخ واقع شدن آنرا خلاف شٲن امام و اراده الهی می دانسته اند وامام(ع) هم این ارتکاز را تٲیید می کرده است. 2⃣ دوره ای مشـاهـد مجـلّل در عرف متشرعه از مصادیق تعظیم شعائر شد! بیش از هزار سال بعد فتوای فقهای بزرگ شیعه چنین شد: "زینت دادن مشاهد مشرفه به قندیل طلا ونقره وطلا باف کردن پرده و روپوش ضرایح مقدسه جایز است"(۶). این فتوا -که دیگر مشهور فقهای متٲخر است-خروج از اسلام اصیل وتشیع علوی نیست بلکه بخاطر جایگاه دخالت عرف در تعیین مصادیقِ "تعظیمِ" شعائر است. در عرف گذشته، شیعه مکتب اعتراض بود وبا ائمه جور وغاصبین حق امام حتی در ساخت مسجد همکاری نداشت.(۷) لذا هیچ گزارشی از همکاری ائمه وشیعیان با برخی شاهان عباسی -که بخاطر تزویر ومشروعیت بخشی به غصب خود به نوسازی وتعمیرو توسعه حرم سیدالشهداء(ع) روی آوردند- در دست نیست(۸). قبر معصوم را در بیابان بهتر از بودن در کاخی شبیه کاخ ظالمین می دانستند. اما وقتی درغیبت معصوم، خود دارای جامعه مستقل وسلسله سلاطین شیعی شدند-که آنها را از مخالفین جدا وحفاظت می کردند- دیگر آن سخت گیری نبود. سلاطین شیعی برای ایجاد "هویت واحد ملی" و"انگیزش برای مقابله با مخالفین"(مثل ازبکها وامپراطوری عثمانی و...)، اعتقاد مردم به ائمه وزیارت را گسترش دادند. بعض آنها از سر اخلاص وبرخی به تظاهر؛ گاه واقعا به قصد زیارت وگاه در ضمن لشکر کشی یا شکار وتفرّج، به زیارت می رفتند. هدایای نفیس به حرم می دادند؛ وقف می کردند، آبادانی وامنیت مسیر وشهرهای زیارتی را موجب می شدند(۹). "تعظیم" شعائری مثل مزار معصومین، دستور قرآن بوده وهست(۱۰) اما اینکه "تعظیم" به چیست؟! اقلا به مبنائی فقهی، "با عرف زمانه" است. وقتی سلطان شیعی، شٲنی دارد وکاخ وتشریفات خاص برایش، تبذیر واسرافِ خلاف شٲن نیست(قدیلیق بالسلطان مالا یلیق بغیره)؛ بطور طبیعی امام معصوم از او او٘لی به چنین شٲن و منزلتی می شود. در کنار نادرشاه و شاه عباس(مثلا)، شاه نجف وشاه خراسان هم وارد ادبیات شیعی می شود. لذا در کنار قصرهای عالی قاپو وهشت بهشت وچهل ستون و...، حرمهای معصومین هم به شکل مجلّل وباشکوه تر از آن قصرها تجدید بنا، تعمیر وتوسعه می یابد. عرف این دوره گنبد وبارگاه طلائی وضرایح نقره ای با انواع زیور آلات را "شٲنِ مزار معصوم" واز مصادیق تعظیم شعائر می داند؛ لذا فقهاء هم آنرا منع نمی کنند؛ چون دلیلی خاص از کتاب وسنت بر منع نیافته اند. 3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست! ادامه متن را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا 3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست! روایات متعدد شیعی برای عصر ظهور دو عنصرِ "توسعه ی فوق العاده" اما "باسادگی" و دور از زخارف مساجد وعتبات عراق را خبر می دهد: ۳.۱- پس از استقرارحضرت حجت(ع) در کوفه، مردم به ایشان می گویند: پسر رسول خدا نماز پشت سرشما برابر نماز پشت سر رسول خدا(ص) است واین مسجد گنجایش مارا ندارد. حضرت جواب می دهد: برایتان چاره ای می کنم(یا زیادش می کنم). پس به سمت نجف(الغری)خارج شده وحدود مسجدی با ۱۰۰۰درب را معین می کند که گنجایش همه مردم را دارد وبر آن ساختمان محکمی بنا می شود[علیه ٲصیص](۱۱) سپس از پشت قبر امام حسین(ع) نهری حفر می کنند که آب آن به اراضی نجف وکوفه رسیده ودر نجف بریزد. روی آن نهر در راهها، پلها وآسیاب ها می سازند؛ طوری که پیرزنی زنبیل به سر گندم می برد تا در کربلا آن را آرد کند"(۱۲). -در چند روایت دیگرخبر از این مسجد ۱۰۰۰دربی واتصال خانه های کوفه به نهر کربلا وحیره است(۱۳). به حسب روایات وقت ظهور همه مومنین به این شهر اقبال خواهند کرد(۱۴). *⃣ از قرائن متعدد در این روایات بدست می آید که ظاهرا طرح جامعی قبر امیرالمومنین(ع) را به حرم سیدالشهداء(ع) متصل می کند ومسجدی بزرگ با۱۰۰۰درب بین ایندو قرار می گیرد ؛که حتی در طول دوره ظهور ودوره رجعت توسعه هم می یابد(۱۵). ۳.۲- اما عنصر سادگی ودوری از زخارف: -"...بدرستی که قائم ما وقتی قیام کرد مسجد کوفه(کنونی) را می شکند."(۱۶). -"...مسجد کوفه را می شکند(ویران می کند)و می فرماید:رسول الله(ص) فرمود: مسجد باید داربستی مثل چوب پوش برادرم موسی باشد"(۱۷). -"همه مساجد را مثل عهد رسول الله(ص) بدون کنگره وبا دیوار هموار وبدون اِشراف خواهند کرد"(۱۸). *⃣این اقدامات به حسب همین روایات وظیفه فعلی شیعیان نیست(۱۹)؛ لکن آینده پژوهی مستند به این روایات اقتضاء داردبه مختصات آن زمانه وعرف آن دوره توجه شود؛ توسعه وتعمیر عتبات -که متناسب با چندصدسال آتی بنا می شوند- ناظر بدان، مهندسی ومعماری شوند. هر واقف وناذری دوست دارد مال او به گونه ای صرف شود که تا عصر ظهور امام قائم(ع) برپا ومورد استفاده ی خیل زوّارِ عصر ظهور باشد نه با ظهور حضرت، ویران یا در معرض تلف واقع شود! صدای "تغییر تدریجی عرف شاه زده ی" افشاری وصفوی با شروع انقلاب اسلامی مستضعفین در ایران شنیده شد. برخی اشکال ها به زخارف اضافی در اماکن مقدس را نباید یکباره متهم به وهابی گری ومذهب گریزی کرد؛ بلکه باید آنرا در کنار ازدیاد میلیونی زوّار در کشور وهم زیارت اربعین دید که خبر از تغییر تدریجی عرف گذشته می دهد. دور نیست که عرف، تعظیم مزار معصومین را "به کثرت زوّار آن" در ایام الله ببیند، نه صرفاً شکوه وجلال صحن ها وایوانها؛ از همین روست که توسعه وجاداری وامکانات مناسب برای زوّار چند ده میلیونی جهانی، بر افزودن ایوانهای طلا وقنادیل گران ومانند این کارها تقدیم و اولویت می یابد. گسترش موقوفات در مسیر نجف وکربلا -که مسیر زیارات پیاده باشکوه نیمه شعبان وعرفه واربعین شده است- از وقف خشت طلای بازمانده از عرف گذشته پراهمیت تر خواهد شد وقس علی هذا... ❓حال چگونه در طرح های جامع توسعه عتبات برای ۵۰۰سال آینده می توان جای این آینده پژوهی و روند پژوهی ها را خالی دید؟! ❓تولیت ها وستاد بازسازی ها میتوانند فقط متٲثر از عرف گذشته طرح هایی برای سده های آتی طراحی و اجرا کنند وحداکثر افزایش جمعیت را لحاظ کنند؟! مدینه الزائرهای مسیر پیاده روی نویدهای خوبی از این توجه است که امیدواریم در طرحی جامع وبراساس آن آینده پژوهی کامل شیعی در حال انجام باشد. *⃣مطالب مرتبط: ۱.تعمیر وتوسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام ۲.قرآن مطلا وقرآن اسیر ۳.چالش شعائر ........................................... پی نوشتها: ۱. کامل الزیارات ص۳۶ ۲.وقعه صفین ص۵ ۳.تهذیب الاحکام ج۶ص۲۲وبا دوسند دیگر در فرحه الغری ص۷۷و۷٨ ۴.مستند الشیعه ج۳ص۲٨۱ ۵.جواهر الکلام ج۴ص۳۴۰و۳۴۱ ۶.مجمع الرسائل محشی صاحب جواهرص۳٨و۳۹ ۷.تهذیب الاحکام ج۶ص۳۳۶ ٨.سفاح در۱۳۲ق،مهدی عباسی در۱۵٨ق، مٲمون در۲۰۱و۲۰۳ق و منتصر در۲۴۷ق حرم سیدالشهدا را بازسازی وتوسعه دادند. ۹.گزارشی از شاهان صفوی وعتبات وزیارت را اینجا بخوانید: http://www.shiitestudies.com/article_19400.html ۱۰.حج/۳۲ ۱۱.دربرخی نقلها این تعبیر وجود ندارد:سرور اهل الایمان ص۶۴و۶۵ ۱۲.الغیبه للطوسی ص۴۶۹ ۱۳.الغیبه طوسی ص۴۶٨/خصائص الائمه للشریف الرضی ص۱۱۴و... ۱۴.بحار الانوار ج۵۲ص۳٨۵ ۱۵.مختصر البصائر ص۴۹۰ ۱۶.الغیبه النعمانی ص۳۱٨ ۱۷.بحارالانوارج۵ص۳٨۶ ۱٨.الغیبه طوسی ص۴۷۵ ۱۹.ر.ک: لوامع صاحبقرانی علامه مجلسی ج۳ص۲۵۳تا۲۵۶ 📝محسن قنبریان۹۸/۷/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
💠برنامه شب معماری با حضور حجت الاسلام قنبریان 🔺موضوع: آینده پژوهی اماکن زیارتی 🔺چهارشنبه ۱ آبان - ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ☑️ @m_ghanbarian
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ♨️ "فروپاشی سیاسی" دوره امام مجتبی(ع) از شکست نظامی نبود ؛ محصول کار "مُـدهنـون" و"مُـرجفـون" در طبقه خواص بود! 🔹مدهنون(۱): درلغت ،روغن مالان[به فارسی : ماست مالان!] ودر اصطلاح "سازشکاران" ترجمه می شود. بدنه مردم ،سازش نکردند؛ "سران میدان " ، پنهانی با دشمن بستند! مَح٘رم ترین ها، نزدیکترین ها به امام (مثل عبیدالله بن عباس)، باسابقه ی کارگزاری امیرالمومنین وپدر دوشهیدبودن، مخفیانه با دشمن بستند! دوبچه اش را بُسربن ارطاه -تروریست دولت اموی - کشته بود؛اقلا از این حیث باید مقاومت میکرد. اما صبح دیدند برای نماز نیامد؛ شبانه بازی خورده و " پناهنده" شده بود! 🔹مرجفون(۲): رجفه، تکانه های سخت را گویند. مرجفون کسانی اند که با حرفهایشان ،جامعه را دچار تکانه وتلاطم می کنند. "ترساندن از دشمن" یک سنخ رجفه است."بی اعتماد کردن توده مردم به ارکان" سنخ دیگر است. مثلا شایعه می ساختند، فلان امیر یا وزیر سازش کرده وبه دشمن پیوسته است! ❗️عجیب ترین قسمت ماجرا این بود که برخی شایعاتِ مرجفون ،کمی بعد درست در می آمد! واقعا آن امیر سازش می کرد! اما زودتر گفتنش مقاومت را بهم می ریخت؛ یٲس می پراکند و زمینه تلاطم وآشوب می شد طوری که به خیمه خود امام هم ریختند... ⛔️ عبرت ماجرا این است که در عین مراقبت مومنانه از سران وخواص -که نکند پنهانی با دشمن ببندند وسازش کنند یا حتی در بزنگاهی حساس سراغ تابعیت دوم شان روند-در عین حال با پخش شایعات واتهامات ثابت نشده درباره برخی مظنونان رده بالا ، دل مردم را خالی نکنیم! القاء شود سران نظام، انگلیسی وآمریکائی اند وپشت پرده بسته اند وآتیه خود وفرزندان را تدارک کرده اند؛رجفه وتکانه بزرگی در جامعه می آفریند گرچه محال نیست برخی عاقبتشان چنان شود! دشمنی که پیروزی نظامی را ممتنع می دانست ، فقط با این دوعنصر، شیرازه سپاه امام را کشید واو را کرد! ⚠️توجه:از مدهنون به مرجفون پناه نبریم واز مرجفون ،به ساده باوری نسبت به مدهنون کشیده نشویم! حفظ این توازن ، ازمشکل ترین درس ها وسخت ترین عبرتهای ۲۵۰سال امامت است که آموزگارش امام مجتبی(ع) است. .............................................. ۱)متخذ از آیات۹قلم و٨۱واقعه ۲)متخذ از آیه ۶۰احزاب (برگرفته از سخنرانی ۷صفر۹٨،هیٲت صاحب العصر(ع).اراک) ☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️ بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️ 🔊جناب رئیس جمهور فرموده اند: "در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند وبه پیامبر طعنه می زدند که عجب صلح نامه ای امضاء کرده ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف نظر کردید" http://www.president.ir/fa/111911 👁‍🗨آقای روحانی از اول برجام اصرار دارند از مناسبت آخر صفر برای تئوریزه کردن رویکردش درباره آمریکا استفاده کند وفعلا از ۲۳سال پیامبری فقط با صلح حدیبیه کار دارد. بسیار خوب، بیایید کمی در "وجه شباهت" مذاکرات ایشان و حدیبیه مرور کنیم. فقط و فقط از بینات استفاده کنیم: ✔️حدیبیه، پس از جنگ احزاب و اجتماع همه دشمنان علیه پیامبر بود. ما هم چنین وضعیتی را گذرانیدیم؛قطعنامه ها و اجماعات ساختگی قدرتهای دنیا علیه ما.(نتیجه بماند) ✔️سلّمنا تعهدات برجام مثل توافق حدیبیه(!)؛ وطعنه ها به برجام و آقای رئیس جمهور، مثل طعنه های تندروها[فی الواقع سازشکاران] به پیامبر(ص)! ✔️مفاد وتعهدات برجام توسط ترامپ و هم اروپا نقض شد؛ چنانچه تعهدات حدیبیه توسط اشراف قریش. ⁉️آقای رئیس جمهور بگویند سال بعد از حدیبیه پیامبر چه کار کرد؟ ⁉️آیا فقط یک سال بعد از مذاکرات و توافق، بخاطر نقض تعهدات ازسوی طرف مقابل، پیامبر مکه را فتح نکرد و انا فتحنا لک فتحاًمبینا اتفاق نیافتاد؟! ⁉️آقای روحانی پس از نقض تعهدات آمریکا واروپا چه کرد؟! بعد از چندسال باز مثل روز برجام میخواهد قصه حدیبیه بخواند؟! ❗️آقای پرزیدنت! امروز شما، دیروز نقض حدیبیه است؛ بگو برنامه "فتح مبین"ات چیست؟! یک حدیبیه دیگر؟!! احتمالا -به قرائن موجود در همین سخنان امسالتان- زدن پهپاد آمریکائی وعقب نشینی در سیاستهای منطقه ای آمریکا را هم صدمه به برجام می دانید نه فتح مبین! ❓واقعا حدیبیه با "حاء" است یا "هاء"؟! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️ بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️ 🔹فرمایش آقای رئیس جمهور -که چند سال است این قرائت را از ولایتعهدی امام رضا(ع) تکرار می کند- دو ایراد اساسی دارد: 1⃣تاریخ را ژله گرفته که به خواست ایشان فرم می گیرد! قبول ولایتعهدی ورفتن با "ابرقدرت به تمام معنا" با وجود "جائر بودن"، بخاطر "مصلحت اسلام و مردم"؛ هیچ شباهتی به وضع ایشان ندارد . نه فقط براساس اسناد تاریخی بلکه براساس صحیح ترین روایات از خود امام رضا(ع)، قبول ولایت عهدی از سوی امام مشروط به: ۱. "عدم تعهد" نسبت به آن ابرقدرت بود(روایت صحیح السند معمّربن خلّاد از امام رضا)(۱). یعنی شرط کرد در انفاذ هیچ حکم آن ابرقدرت همکاری نکند وهیچ را امضاء نکند. ۲. "تعهد نسبت به انقلابیون ومبارزینِ با آن ابرقدرت، در اقصی نقاط جهان اسلام". وقتی به حسب روایت صحیح، مٲمون از حضرت می خواهد که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده اند- نامه بنویسند(وآنها را به سازش دعوت کنند)، امام قبول نمی نماید وتازه می فرماید:"این ولایت عهدی نعمتی برمن نیافزوده؛ نامه های من در شرق وغرب امپراطوری نفوذ داشت"!(۲) یعنی آری این نفوذ را دارم اما برای منافع شما چنان نمی کنم. 🔻وجدان عمومی و حافظه تاریخ درباره این "شباهت سازیِ" آقای روحانی بین خود وامام رضا(ع) قضاوت خواهد کرد؛ که آیا رویکرد ایشان ودر آمدن با ابرقدرتی که خود جائرش می داند وفقط بخاطر مصلحت اسلام ومردم حاضر است خود را قربانی کند؛ این دو عنصر ولایتعهدی امام رضا(ع)را دارد؟! یعنی: ۱.از عدم تعهد نسبت به رویه های آن ابرقدرت برخوردار است؟! یا هر کنوانسیون ومعاهده ای را خواستند، متعهد می شود؟!! ۲.از تعهد نسبت به مبارزین اسلام در یمن وفلسطین وسوریه وعراق مقابل منافع این ابرقدرت، برخوردار است؟! یا درخواست مٲمونِ عصر برای استفاده از نفوذ انقلاب اسلامی برای به سازش درآوردن جبهه مقاومت، قابل بررسی ومعامله است؟! 2⃣اگر قرار است شبیهی تاریخی برای رویکرد ایشان یافته شود؛ آن "زیدالنار" است نه امام رضا(ع)! باز به حسب گزارش احادیث عیون اخبار الرضا(۳) زید برادر امام رضا(ع)، منفعت طلبی خودبرتربین بود؛ در دوره ای بخاطر منافع، دست به تندروی وشورش علیه ابرقدرت عباسی زد وخانه های آنها را دربصره را آتش زد ومعروف به "زیدالنار" شد. لکن کمی بعد مثل انقلابی ای بریده، بامٲمون ساخت. به مٲمون گفت:"اگر بار بعد خواستم خانه هائی را آتش بزنم، خانه دشمنان شما را آتش می زنم"(۴). بعدتر از ندیمان و همنشینان ابرقدرت عباسی شد(۵). امام رضا(ع) آن تندروی آن روز وآتش افروزی بر بی گناهان واین سازشکاری امروز را نکوهش وتا آخر عمر با او قطع ارتباط کرد و بدو فرمود:"اینها[ابرقدرت عباسی] با پیروان ما بخاطر محبت واعتقادشان به ما، دشمنی می کنند وخون ومالشان را حلال می شمارند؛مراقب باش با اسائه وکم گرفتن آنان، به خود ظلم می کنی وحقت[که منتسب به خاندان عترتی]را باطل می کنی"(۶). 🔺آقای روحانی بهتر می داند چه کسی در ایام اختیار داری امور جنگ به تولید سلاح هسته ای بی میل نبود! سال ٨۵نامه محرمانه فرماندهی نظامی را منتشر کرد که در آن پیروزی منوط به "قدرت ساخت مقدار قابل توجهی از سلاح های لیزر واتم" خوانده شده بود! انتشار آن نامه، اعتراف تلقی وبهانه غرب برای صدور ۵قطنامه شورای امنیت ظرف سه سال علیه کشور شد! 🔻آقای روحانی دست راست و وارث همان کس بود که تا ۹۴هم رفتن به سمت سلاح هسته ای را -علیرغم فتوای صریح رهبری- ممکن می شمرد وبه حسب گزارش سایت رسمی خودش گفت:"این درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته ای رانداریم ولی اگر شرایطی پیش بیاید وضرورت پیداکند ویا دشمنی پیداکنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند قدرت ما محفوظ است"!(۷). روزی دیگر از پایان عصر موشک گفت وامضای کری را ضمانت خواند! ❓حالا بگویند شباهتشان به زیدالنار بیشتر است یا امام رضا(ع)؟! اگر در خانه کسی تجمع نیکو باشد جلوی خانه زیدالنارهاست نه امام رضا(ع)! ........................................... ۱و۲.الکافی ج٨ص۱۵۱ ۳تا۶.عیون اخبارالرضا ج۲باب۵٨ص۲۳۲و۲۳۵ ۷.سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی ۴آبان۹۴کدخبر۸۰۲۳۴ 📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص) -امام صادق(ع) صلح او را نمونه سوراخ کردن کشتی مساکین توسط خضر خواند... -در زیارت دوشنبه او را "العالم بالتٲویل" می خوانیم... ٭سخنرانی ۷صفر ۹٨/اراک ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜نقش کالائی سازی ارزشها در اشرافیت ! - قبرفروشی در حرمها! - نرخ گذاری مداحان و منبری ها! - کالا کردن جهاد و ایثار و...! 🔺برشی از برنامه ثریا ۹۸/۵/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
✴️ مصاحبه خبرگزاری میزان با حجت الاسلام قنبریان در رابطه با ولایتعهدی امام رضا(ع) را اینجا بخوانید ⏬ https://www.mizanonline.com/fa/news/561860
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بخش اول آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری ۹۸/۸/۱ 🔺دقت هایی در تعریف "عمارت" و "معماری" در فرهنگ قرآن. 🔺اثر در علل چهارگانه بناء 🔺فرق تخت جمشید با یک مزار؟ فرق مصلای تهران و جامع گوهرشاد؟ ☑️ @m_ghanbarian
✏️پیوست۱: معماری در عرف قرآن. 🔅نسبت "عمارت"با "بناء"، نسبتِ "عم٘ر" با "بدن " است. یک ساختمان -حتی هنری- عمارت در اصطلاح قرآن ،نمی شود؛ چنانچه یک بدن بدون روح، عمر ندارد. این حیات عارضی به بناء را صرف "تجسد فرهنگ" به آن نمی دهد؛ "معتمر" (عمره گذار) و" زائر " هم نقش اساسی دارند. مشرکین ممکن است بر مساجد، بناء بسازند اما نمی تواند آنرا عمارت دهد.(آیات ۱۷و۱٨توبه). -در یک عمارت اسلامی، توریست و زائر و نماز گذار بالسویه نیست. اولی فقط "تماشاگر" است اما دومی "نقش آفرین "است. 🔅اثر در علت مادی: -ماده اولیه یا بیس کار یک عمارت اسلامی، قطعه ای مناسب از زمین و مصالحی مرغوب نیست. بیس کار ، "ارتباطی انسانی-ایمانی" با "قطعه ای از زمین "است. جوانمردان مومنی با یک غار، ابراهیم وهاجر واسماعیل با قطعه از زمین، مجموعه ای مناسبات ایمانی در متراژی از زمین کوفه(که مسجد کوفه شد)، فداکاری وشهادت سیدالشهدا واصحابش در مساحتی از زمین کربلا که موجب برتری آن زمین شد(طابت الارض التی فیها دفنتم). اینها سرجمع ،ماده وبیس کار معماری اسلامی میشوند. -کمترین ارتباط انسانی با خاک وزمین، نیت مومنانه وقف است که واقفی برای وقف زمینی برای مسجد می کند وآنرا از زمین های همجوار متمایز می کند. -در عنصر مصالح هم اثر میکند: مثلا امیرالمومنین در خطبه قاصعه برای عمارت کعبه برای برترین معمار (ابراهیم) مثال می زند که از سنگهائی استفاده کرد که نه نفعی میرسانند نه ضرری؛ نه می بینند نه میشنوند! یعنی سنگهای کم ارزش . چرا؟ چون غایت از این عمارت یک مکان توریستی نیست ؛جاذبه گردشگری نباید عامل جذب مردم بدین جا شود(حتما این قطعه خطبه قاصعه نهج البلاغه را ملاحظه کنید).پس غایت، در انتخاب مصالح هم اثر گذاشت. -از همین جا میتوان ادعا کرد مثلا "مسجد روی آب" ایده خلاقانه وخوبی است اما جایش در کیش نیست ؛ تا مسجد، قسمتی از پازل جاذبه گردشگری آنجاشود. جایش روی آبهای اروند و هور است! جائی که غواصان دفاع مقدس مظلومانه با دست بسته زنده به گور می شوند. این ذوق شارع بود که حوادث ایمانی بزرگ در قطعات زمین را بیس کار وماده اولیه عمارت یک مسجد می کرد مثل مسجد غدیر، مسجد اُحد و دهها مسجد دیگر که حاجیان در زیارت دوره در مدینه می بینند. -امام(ره)این ذوق شارع را در آن فرهنگ عمارت قرآنی بسیار عالی داشت که به آستان قدس دستور داد قبر شهید مدرس را تجدید بناء کنند (۲۸شهریور۶۳) یا درباره مصلای تهران تٲکید کرد یادآور مساجد ساده صدر اسلام باشد. 🔅 اثر درعلت صوری: چنانچه در ویدئو بیان شده، طواف وسعی و... می گوید بیت الحرام چه نقشه وصورتی داشته باشد. مقامات مسجد کوفه و اعمال آنها ، روی میز یک مهندس زبر دست وآشنا با ذوق قرآن ،به او الهام می دهد نقشه و صورت این عمارت چگونه باشد؟ -مثلا در زیارت امیر المومنین از وقت دیدن قبه، عمل بیان شده تا رسیدن به عتبه وبوسیدن آن ؛حتی قبله ،پشت سرت باشد بعد روبه کربلا کن وقبله بین دوکتفت باشد و...؛اینها به معمار اسلامی می گوید نقشه وصورت چگونه باشد؛ نه اینکه بنائی با نقشه ای دلخواه خود بسازد وبگوید بروید زیارت! برعکس زیارات مٲثور را ببینند متناسب با آن نقشه بکشد. اینها نمونه هائی از تعامل حدیث وفقه با معماری است. نتیجه این میشود که محصول معماری در ماده وصورت مورد پذیرش دین ومتناسب با ذوق شارع باشد. استفاده از گچ کاری در قبور آری یا خیر؟ طلا اندود کردن سقف و دیوار آری یاخیر؟ همه در حدیث یا فقه ما مطرح شده است.(در پیوستی دیگر اشاره خواهم کرد). ٭مرتبط با:ویدئوی بخش اول "آینده پژوهی اماکن زیارتی" در برنامه شب معماری. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
💸 مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض! 🔺گرچه تٲسیس مدارس پولی مختص به خانواده حداد عادل نیست وفهرستش هرروز بلندتر میشود؛ اما نمی دانم این خانواده چه اصراری بر تئوریزه آن دارند؟! پدر خانواده آنرا مغایر با عدالت نمی بیند ومادر خانواده آنرا چاره ای تربیتی برای فرزندان می خواند و...! به رغم این حرفها، مدارس پولی وخصوصی سازی آموزش؛ هم مغایر با عدالت است هم مغایر با شرع! ✅مغایر با عدالت است! چون بهترین ساختار برای نهادینه کردن تبعیض واستمرار نسلی آن است: تبعیض در مالکیت منابع/تبعیض در درآمدها/تبعیض در امتیازات وانحصارات/ همه در بستر ، نهادینه شده وتداوم بین نسلی می یابد. توضیح اینکه: -کسانی که مثلا با خصوصی سازی هائی که می بینیم صاحب کارخانه های بزرگ می شوند؛ یا اراضی مرغوب را تملّک می کنند؛ یا با آورده ای ۵۰۰میلیاردی، حق سیاسیِ تٲسیس بانک خصوصی وخلق پول می یابند؛ در منابع ثروت از دیگران جلو افتاده اند. -کسانی که قانوناً تا ۲۴برابرِ کمترین حقوقِ جامعه می توانند درآمد بگیرند؛ واصنافی که تا سقف ۶۰میلیون در مقابل ۱میلیون و۵۰۰هزار یک کارگر برایشان قانونی است ؛ نیز در نظام حقوق ودستمزد بر دیگران تفوّق یافته اند. -کسانی که انحصار وارداتی خاص را از آن خود کرده وبازار آن جنس را درقبضه خود دارند؛یا حق انحصاری بهره برداری از معدنی را دارند و از سود سرشار بهرمندند؛هم تفاضل آشکاری بر غیر دارند. این سه تفاضل وتبعیض قانونی وشبه قانونی به صاحبان اجازه می دهد بخشی از درآمد وثروت را خرج آتیه برتر فرزندان کنند وکودکان معمولی خود را با پول در مدارسی برتر به جهت امکانات آموزشی بسپارند. ⬅️حالا موالید آن تبعیض ها در کنکور عمومی از بچه های مردم تفاضل طبیعی وقانونی می یابند! به حسب آمار ۶۳٪ دانشجوهای دانشگاه های برتر کشور از این سه دهک بالا پر می شود(فقط ٨٪از سه دهک پایین است)! اگر درصدی از آن آقازادگان را پرت کار حساب کنیم که سراغ کامجوئی های آقازادگی می روند؛ درصد بالائی، از طریق دانشگاه های برتر وبالتبع بورس شدن یا تکمیل تحصیلات در دانشگاه های برتر اروپائی، قانوناً و واقعاً مدیران برتر آینده کشور می شوند. ⬅️یک دهه بعد، سپردن همه مناصب اصلی کشور به اینان عمل به تخصص گرائی وسپردن امور به هوش های برتر و رزومه های پُرتر است! یکبار دیگر "استئثار" و ویژه خواری اقتصادی، "استیلاء" و قدرت سیاسی می سازد. ↩️این یعنی نهادینه کردن تبعیض واستمرار نسلی آن. برهمن زاده، برهمن ؛ و دهقان زاده، دهقان خواهد ماند! ❗️این چرخه و ساختار وقتی متصلّب تر وبرگشت ناپذیر می شود که برخی از پدران ممتاز در دوره گذار، سیاستگزاران این روند بشوند! می بینید علیرغم دعوای زرگری روحانی- حداد عادل(اصلاح طلب-اصولگرا) رئیس جمهور ، حداد عادل وهم همسر ایشان را به شورای عالی سیاستگذاری آموزش وپرورش نصب می کند! ⬅️از این پس گذار به خصوصی سازی آموزش با مدارس پولی برای تفوّق طبیعی اغنیاء برفقرا ، بدون برگشت انجام خواهد شد. ✅خلاف شرع است! دراینباره یادداشتی بنام"آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!" در ۹۷/۱۰/۲۲ نوشته شد که دوستان دانش پژوه را به آن ارجاع می دهم. https://eitaa.com/m_ghanbarian/678 📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
💰📚پارادکس پول و آموزش! 🔻یادداشت قبل ومواجهه مخاطبان بهانه ای برای موشکافی بیشتر شد. به این دو سؤال فکر کنید: 1⃣ آموزش وپرورش متداول "کالایی خصوصی" است یا "خدماتی عمومی"؟! خدمات عمومی چیزی است که بطور اعتباری یا ذاتی، سهم هرکس از آن به قدرت خرید وتمایل او بستگی ندارد. اما کالای خصوصی برعکس، مقدار مصرف آن تابعی از قدرت خرید واراده وتمایل مصرف کننده است. آموزش وپرورش در ایران کدام یک است؟! 2⃣ نهاد آموزش وپرورش ، "حامل فرهنگ عمومی" است یا "بهترین راه انتقال قدرت وثروت"؟! آیا در دنیای جدید از نهاد آموزش برای ساخت شهروندی مناسب استفاده می شود یا صرفا ابزاری برای انتقال حرفه ها ومشاغل است؟ حل مشکلات اجتماعی از سن ازدواج وآموزشهای آن تا رعایت قوانین رانندگی، چاقی ولاغری، حفاظت از محیط زیست، آموزش دفاعی وزلزله و...تا دادن هویت ایرانی-اسلامی و کاربری بهتر از فن آوری ومناسبات موجود جامعه همه متن اصلی آموزش وپرورش هست یا نیست؟ اگر چنین است پس از خدمات عمومی است. اما اگر مثل کارورزی یک جوان نزد صنعتگری در دنیای گذشته است -که به میل خود آن صنعت را برای شغل آینده برگزیده بود- یک کالای خصوصی است. شاید قائل به تفصیل شوید که: تا پایه ای تحصیلی، اولی غالب است و از پایه ای دیگر دومی! مثلا تحصیلات عالی عملا در خدمت توسعه و برنامه های آن طراحی واجرا میشود وبه نوعی حامل انتقال قدرت وثروت است بخلاف آموزشهای ابتدائی تا متوسطه که بیشتر حامل فرهنگ اند. *⃣ لازمه هر یک: وقتی حامل فرهنگ و از خدمات عمومی شد: -الزامی و اجباری -همگانی -مفاد وساختار حاکمیتی -رسمی(یعنی حتما از نهاد مدرسه می گذرد ومردم نمی توانند خود بگذرانند) خواهد بود. اگر کالای خصوصی بود؛ دیگر اقلا اجباری والزامی وهمگانی نیست ومفاد وساختار آن هم حاکمیتی نخواهد بود(مثل همه حرفه ها). ٭باز ممکن است آن تفصیل را پی گیرید که: مثلا تا پایان متوسطه، خدمات عمومی؛ ولی تحصیلات عالی، کالای خصوصی! اما توجه داشته باشید که گرچه گرفتن لیسانس، رسماً اجباری نیست، لکن وقتی شرط هر استخدام -حتی در شغلهای غیر تخصصی مثل سرایداری وآبدارچی- منوط به آن میشود؛ عملا الزامی و همگانی میشود! ✅ پارادکس پول وآموزش: 🔹اگر آموزش(اقلا تا متوسطه) از خدمات عمومی است -که حق مخلوقین است- به فتوای فقهای بزرگی مثل شیخ انصاری، پول گرفتن در قبال آن از شهروندان حرام است؛ ومتصدیان باید از بیت المال ارتزاق کنند.(واضح است بهره بردن از وقف و خیّرین به معنای پولی شدن آن نیست). 🔸اگر اقلا تحصیلات عالی از کالاهای خصوصی است؛ پس چرا هزینه های آن از بیت المال وبودجه عمومی تٲمین می شود؟! اگر آموزشهای عالی برای تربیت تکنیسین صنایع ومانند آن است و جداگانه آنها هم واگذار به سرمایه داران شده؛ پس هزینه تربیت تکنیسین آنها هم باخودشان باشد؛چرا از جیب عموم ملت؟!! -خود دولت درسال بیشتر از ۱۰۰هزار نیروی متخصص لازم ندارد؛ با کدام منطق در سال، سه برابر اینرا برای بخش خصوصی آموزش رایگان می دهد؟! -آیا صنعتگر و پیشه وری اگر بخواهد چنین کالای خصوصی(آموزش حرفه) به کارورزی دهد، به او چنین یارانه ای می دهند یا بعکس بیمه اجباری کارورز را هم از او می خواهند؟!(دقت کنید). 🔹 از زاویه دیگر: وقتی به حسب آمار ٨۰٪قبولی های دانشگاه از۲۰٪ مدارس اند! و٨۵٪ آنها فقط متعلق به ۶استان بهرمندترند؛ آیا در ارائه خدمات عمومی دچار تبعیض فاحش نشده ایم؟! -واگر دانشگاه، خدمات عمومی نیست وکالای خصوصی است؛ آن ۲۰٪مدارس خاص هم برایش تعبیه شده؛ پس معطل کردن عمر جوانان ٨۰٪مدارس دیگر چرا عملاالزامی واجباری است؟! ❓اگر کالاست پس چرا سالانه رقمی نزدیک ۴۰٪بودجه آموزش وپرورش در آموزش عالی برای آن درصد کوچک هزینه میشود وهزینه اش ازبخش خصوصی(اشخاص یا شرکتهایی که فارغ التحصیلان برای آنهایند) ستانده نمیشود؟! ❓آیا در مقابل، برای راه نایافتگان به آموزش عالی چنین مزیت مالی اختصاص می یابد؟! یا باز دانشگاه آزاد وپولی را جلوی پایشان قرار می دهیم؟! واینچنین عملا با تربیت نیروی مازاد، بیکاری را دامن میزنند؛ اما ازجیب همین بیکاران رقم بالایی درآمد کسب کرده اند؟! ⬅️ قبول ندارید تکلیف آموزش در کشور بین خدماتی بودن یا کالا بودن مشخص نیست؟! لذا هم از بیت المال خورده میشود هم مال مشتریان!!! 🔅دولتها، اصلی ترین مشکل را مخارج سنگین آموزش وپرورش می شمارند ولذا به سمت پولی کردن آن می روند. در حالیکه در سیستمی که اشاره شد، با ارائه خدمات رایگان در تحصیلات عالی دولتی، متخصصانی را تربیت می کنیم که فرار مالیاتی فقط یک صنف آنان، ۳برابر هزینه نوسازی مدارس دولتی در یک سال است!(تٲمل کنید) یعنی حتی پس از اشتغال، مالیات واقعی آن اصناف پردرآمد -که عمدتا از آموزش عالی رایگان برخوردار بوده اند- به چرخه بر نمی گردد تا نهاد آموزش(ابتدائی ومتوسطه)بخاطر فقر به بخش خصوصی واگذار نشود! 📝محسن قنبریان۹۸/۸/۱۱ ☑️ @m_ghanbarian
👊 به خشم آوردن آمریکا از نظر قرآن! 🔅 به خلاف قرائت برخی دیپلماتها، در فرهنگ قرآن، خشمگین کردن کفار مستکبری مثل آمریکا، "فی نفسه یک ارزش" است و هر عملی که چنان کند "عمل صالح" نوشته میشود(۱۲۰/توبه) 🔅قرآن در توصیف عصبانیت و خشمگینی آنها، "به هم خوردن دستگاه محاسباتی شان" را تصویر می کند که: -"سر انگشتان خود را به دندان می گزند"(۱۱۹/آل عمران). -یا نزدیک به انتحار می شوند: "از خشم باید ریسمانی به آسمان کشند سپس خود را بدان حلق آویز کند وآنگاه بنگرد آیا این کار خشم او را از بین می برد؟" (۱۵/حج). پس این خشمگین کردن، "کاری استراتژیک" است و بیجا نیست که عمل صالح تلقی میشود. 🔅قرآن بر چند عمل -که موجب آن خشم است-تٲکید بیشتر دارد: -خود اتکائی و بالندگی(۲۹/فتح) -حضور در سرزمین هایی که حضورتان لازم است(۱۲۰/توبه) از حضور مدبرانه در سوریه وعراق و کمک به یمن وفلسطین پشیمان نباش وبه فکر بالندگی و خوداتکائی ایران باش که "کفر عصر" را خشمگین و محاسباتش را به هم می ریزد و برای شما "عمل صالح" نوشته می شود. (آیات مورد اشاره را ببینید) ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بخش دوم آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری۹٨/۸/۱ 🔺رابطه فقیه و معمار؟ 🔺کاش بجای مرحوم هاشمی و واعظ، یک شیخ بهائی داشتیم! 🔺بنائی بسازیم و بگوییم زیارت کنید یا براساس زیارت، بناء بسازیم؟ 🔺نه مطلا سازی ضروری مذهب است و نه فتوای به جواز شیعه صفوی! 🔺تفاوتی در تکالیف غیبت با حضور امام. ☑️ @m_ghanbarian
✏️پیوست۲: انسداد پژوهشی ! 🔅 از طرفی مطلق عمارت سازی های مجلل وبخصوص طلا کاری حرمها از سوی برخی روشنفکران و نویسندگان، "تشیع صفوی" و مقابل تشیع علوی خوانده می شود؛ از سوی دیگر در فضای مذهبی و حوزوی با طلاکاری حرمها معامله "ضروری مذهب "میشود و مستشکل مارک وهابی می خورد! در حالیکه هردو افراط بوده و موجب انسداد پژوهش در عناصر مادی وصوری معماری اسلامی می شود. نه فتوای جواز استفاده از طلا در تزیین سقف ودیوار(تزیین الحیطان والسقوف بالذهب)اگر با متد فقاهت شیعی انجام شده باشد، موجب خروج از تشیع علوی است؛ ونه مطلا سازی گنبد و دیوار ضروری مذهب تشیع است که منکر آن وهابی و... لقب گیرد. 🔅فقهاء از دیرزمان درباره برخی مواد در عمارت مشاهد بحث کرده اند مثل گچ کاری(تجصیص) ونقره وطلاکاری(تذهیب) 🔸روایات نهی از گچ کاری قبور را عمدتا حمل برکراهت کرده اند. برخی مثل محقق ثانی مشاهد را بخاطر تعظیم شعائر وتحصیل مصالح دینی، استثناء شمرده اند(جامع المقاصد ج۱ص۴۵۰و هم ریاض المسائل ج۱ص۴۴٨و۴۴۹). وبرخی دیگرمثل ملااحمدنراقی استثناء کراهت برای مشاهد معصومین را نپذیرفته اند چون بناء بدون آن هم میشود ودر آن تعظیم ومصلحت دینی قبول نکرده اند(مستند الشیعه ج۳ص۲۷۹و هم جواهرالکلام ج۴ص۳۴۰و۳۴۱). 🔸در استفاده از طلا در عمارت مشاهد با تذهیب سقف و دیوار نیز بین فقهاء اختلاف است. ابن ادریس حلی از قدیمی ترین مخالفین وشیخ طوسی از قدمای موافق است.(در حالیکه آنروز هنوز چنین چیزی باب نشده بود). -دلیل مخالفین: تعطیل مال و انفاق، شکستن قلوب فقراء و اسراف است. -دلیل موافقین: فقدان نص بر حرمت واصل برائت و اباحه است بعلاوه که تعظیم شعائر و مایل شدن قلوب مردم به حرمها را غرضی عقلایی شمرده اند که با وجود آن عنوان اسراف صدق نمی کند.(جواهر الکلام فی ثوبه الجدید ج۳ص ۵۱٨). 🔹جالب اینکه از موافقین، یکی جناب محقق اردبیلی است که با حکومت صفویه میانه ندارد هیچ یک از مناصب حکومتی آنها را نپذیرفت و به مقدس اردبیلی ملقب شد؛ برخی آراء سیاسی محقق کرکی در خراج و جوایز سلطان را رد می کند اما در تذهیب دیوار وسقف حرمها فتوای جواز دارد.(مجمع الفائده ج۱ص۳۶۳و۳۶۴). البته تصریح دارد بفرض حرمت ،فرقی بین مشاهد و غیر آن نیست چون دلیل تعظیم و مایل کردن قلوب صلاحیت تخصیص دلیل منع-اگر باشد-را ندارد.(ر.ک:همان) -از سوی دیگر فقیهی مثل ملامهدی نراقی(۱۲۰۹ق)پس از صفوی پیدا میشود که باز فتوای مخالفت با تذهیب دیوار وسقف مشاهد را با همان ادله سابق علم می کند(لوامع الاحکام ص۲۲۰). ⬅️ پس نه هرکه فتوای جواز داده هم عصر یا موافق صفویه ومتٲثر از آن بوده، ونه هرکه مخالفت کرده از تشیع علوی بیرون بوده است. فضای علمی حوزه ها باید آزاد اندیشی در این قبیل مسائل که هم به مسائل اجتماعی- سیاسی زیادی ربط دارد وهم به معماری و هنر اسلامی ؛را تشویق کند نه اینکه بامارک ومهر وهابیت انسداد پژوهش را منجر شود. فضای روشنفکری، عدالتخواهی و نقدگرائی نیز باید متدعلوم را پاس دارد واگر فتوایی بر اساس متد فقاهت بود حتی اگر با نتیجه موافق نباشد آنرا با هتاکی از تشیع اصیل نراند. راهی برای شناخت فروعات تشیع علوی جز فقاهت روشمند واصیل نیست که باید پاس داشته شود. ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بخش سوم آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری ۹٨/۸/۱ 🔺آینده پژوهی روایی شهر و حرم 🔺 یک الگوی جدید شهری، "حرمشهر" در پیش رو داریم. 🔺سازه های جدید برای ۳۰۰تا ۵۰۰سال آتی است؛ نباید با نگاه به مختصات ظهور باشد؟ 🔺شهربازی بزرگ موجهای آبی وسط موکبها!!! 🔺روایات طرح جامع مذهبی حضرت را در همین منطقه عتبات معین می کند. ☑️ @m_ghanbarian
✏️پیوست ۳: حرمشهر! 🔅آینده پژوهی روایی از شهرهای زیارتی عراق : 1⃣ الگوی توسعه شهری حرم تابعی از شهر است نمی شود شهر براساس الگوئی توسعه یابد و حرم بر اساس الگوئی دیگر! لذا در عصر غیبت (چه باشهرهای باشکوه عباسیان، چه الگوهای مدرن) موظف به عریش(چوب پوش) کردن مساجد نیستیم. 🔸غربی ها با توجه به غایتی که از شهر منظور داشته اند؛ الگوهای "شهر درخشان"(بلند مرتبه سازی)، "ترانزیت محور"(شهرهای تجاری)، "اکوویلیج"(بوم شهر) و... را تجربه کرده اند. 🔸 در روایات مستفیض و زیاد: "امام ملکه کندوی مومنین" معرفی شده است.(۱) در دوره غیبت شهرهای شیعی گرد مشاهد ومساجد شکل گرفته اند ودر دوره حضور گرد خود امام(عج). کوفه، "مجمع المومنین"(۲) میشود وهمه مومنان به شکل زائر یا مجاور بدان اقبال می کنند(۳). خانه های کوفه به خانه های کربلا می رسد(۴). 2⃣ الگوی توسعه حرم به حسب روایت شیخ طوسی امام عصر(ع) در جمعه بعد از استقرار در کوفه، حدود مسجدی بزرگ با ۱۰۰۰درب را در اراضی نجف معلوم می کند. از پشت قبر سیدالشهدا به سمت کوفه ونجف، نهری کشیده که آبش به نجف می ریزد. روی نهر پل ها و آسیاب هایی دایر میشود(۵). -این مسجد بعدا در دوره رجعت به ۲۰۰۰درب توسعه می یابد(۶). 🔅بیس وماده این عمارت بزرگ: چنانچه در پیوست ۱ گذشت عنصر مادی عمارت اسلامی فقط زمین نیست، مجموعه بقعه های مقدس در این قطعه بزرگ قرار دارد: -روایات متعدد تا عصر امام کاظم(ع) -که قبر حضرت امیر مخفی بوده- با آدرسهایی آن قبر را نشان کرده اند؛ که همان آدرسها دقیقا آدرس مسجد بزرگ عصر ظهور نیز هست. این بدان معناست که حرم جزئی از آن مسجد خواهد شد. برای نمونه نشان های "الغری"، "ذکوات البیض"(تپه های سفید) ،"بعد از الثُّوَیَّه"(آغل شترها وگوسفندان شهر کوفه، قبر کنونی کمیل ،نزدیک حنانه) (۷)؛برای مدفن امیرالمومنین به خواص آن روز معرفی شده است؛ ومسجد بزرگ ظهور هم در همین منطقه معرفی شده است:"فیخرج الی الغریّ فیخط مسجدا له الف باب"(۸)،" یبنیان بالثُّّوَیَّه مسجدا له اثنان الف باب"(۹)،"موضع خلواته(ع) الذکوات البیض" (۱۰)و... ⬅️ طرح جامع مذهبی حضرت، منطبق بر همین عتبه به سمت کربلا خواهدبود. 🔅صورت وشکل عمارت: به حسب روایت مسجد کوفه کنونی ویران وبربناء اولش ساخته میشود؛ خانه های جبابره پیرامونش ویران می شود(۱۱). طبرسی و مجلسی و سیدنعمت اله جزایری ویران کردن مساجد ومشاهد را در طرح امام، به دو علت محتمل می دانند:بخاطر انگیزه های غیر الهی سازندگان وبخاطر انگیخته وخلاف موازین الهی بودن سازه(۱۲). -در روایتی برای آن مسجد هزار درب تعبیر "علیه ٲصیص"آمده که یا بمعنای بنای مستحکم است ویا بمعنای رواق های چسبیده به هم می باشد. ⬅️ گرچه به همه کارهای ظهور در عصر غیبت موظف نیستیم ؛اما برای سازه های جدید شاید لازم باشد آینده پژوهی این اماکن را لحاظ کنیم واموال اماکن وخیرین را در جهت وگونه ای مصرف نکنیم که درعصر ظهور تلف شود یا در معرض ویرانی قرار گیرد. ........................................... پی نوشتها: ۱.امالی طوسی، الاختصاص، الخصال ، معانی الاخبار و... ۲.الهدایه الکبری ص۴۰۰ ۳.بحار ج۵۲ص۳٨۵ ۴. الغیبه طوسی ص۴۶٨خصائص الائمه ص۱۱۴بحارج۹۷ص۳٨۵ ۵.الغیبه طوسی ص۴۶۹ ۶.مختصرالبصائر ص۴۹۰ ۷.شهید اول ، الثویه را تلی نزدیک حنانه(المزارص۳۲)ومحدث قمی آنرا قبر کنونی کمیل می داند(سفینه البحار ج۱ص۵۲٨) ۸.الغیبه طوسی ص۴۶۹ ۹.مختصرالبصائرص۴۹۰ ۱۰.الهدایه الکبری ص۴۰۰ ۱۱.مختصرالبصائرص۴۷۳والهدایه الکبری ص۳۹۹ ۱۲.ر.ک:اعلام الوری ص۴۷۷/مرآه العقول ج۴ص۳۰۳وبحارج۵۲ص۳٨۲/ریاض الابرارج۳ص۲۰۷ ☑️ @m_ghanbarian
🔰علوم اجتماعی را رنجورتر نکنیم! ✔️از جنجال چندهمسری تا سخنان جنجالی دکتر فیاض! ✅یک مرکز مشاوره وبرگزاری کارگاه های آموزشی برای حدود ۱۰۰هزار خانواده چند همسری، یک نیاز طبیعی این گروه اجتماعی است؛ اما راه حل خواندن چند همسری برای معضلاتی مثل ۴ ،۵میلیون زن بی همسر یا ۳میلیون سرپرست خانوار بدون همسر وپدر سخنی دیگر است. https://life.irna.ir/news/83540755 حواشی سیاسی و غیرسیاسی این سوژه ومساله اصلی شدنش در چند روز مجازی هم خود قصه دیگری است. 🚹این دغدغه ها ودلسوزی های به جا، چقدر از مطالعات میدانی و علوم اجتماعی برخوردار است؟! از کجا معلوم شده فرهنگ چند همسری "در ایران امروز"، آن مردان متمکّن را سراغ زنان بیوه یا ۳۵تا۴۹سال می برد؟! و با چند همسری، بیوه سازی تشدید نمی شود؟! 🚺 افزایش طلاق(هر ۱۹ثانیه یک پرونده، تا سال۹۳!) و ۷۰٪ به درخواست زنان بودنش، واقعیتی تکان دهنده است که مطالعات شاخه های مختلف علوم اجتماعی را می طلبد؛ که آیا فرهنگ شدن چندهمسری، بدان کمک می کند یا از آن می کاهد؟! 🚻 علت اصلی طلاق ها تا سال٨۹ عمدتا به عواملی مثل اعتیاد و... مستند بود؛ اما از ۹۴، "خیانت" عامل اصلی طلاقها ثبت شده است! متٲسفانه تا سال ۹۰مردان، بیشتر؛ و از ۹۴زنان به تساوی و فزونی بر مردان می رسند! ایده چند همسری چه اثر مثبت یا منفی ای بر این معضل خانواده ها می گذارد؟! 🚹🚺 به حسب آمار سازمان ثبت احوال ۳۰٪ جوانان ۲۰تا۳۵ساله(حدود ۱۲میلیون) ازدواج نکرده اند! وبه حسب گزارش مرکز پژوهش های مجلس(۱۹خرداد۹۳)، ۷۴/۳٪ دانش آموزان رابطه غیر مجاز با جنس مخالف دارند! ازدواج سفید و هم باشی و... ، به تبع این واقعیت راه میانبر طبیعت تلقی ورایج میشود! آیا در این وضعیت، "ازدواج اوّلی ها" و "تسهیل و تحکیم ازدواج اوّل" ضرورتِ یک جامعه نیست؟! آیا گران شدن ازدواج وارزانی روابط غیر مجاز تا حد رایگان بخشی، یکی از عوامل اصلی این پدیده شوم نیست؟ دکتر فیاض پر بیراه می گوید که ازدواج دارد مختص به اشراف جامعه می شود؟! با این وضع، چند همسری ازدواج را گرانتر و شیء لوکس تر برای همان طبقه بهره مند نمی کند؟! چه جامعه ای ساخته ایم که عده قلیلی (به تعبیر مروجین: سوپر میلیاردر) بتوانند چند همسر اداره کنند و بیش از ۱۲میلیون نتوانند یک همسر برگزینند؟ ودرصدی از آنها راهی غیر ازدواج را برای نیازهایشان بپذیرند؟! ❓آن دسته ی ۴ ،۵میلیونی ۳۵تا۴۹ ساله، چند سال قبلش جزء دسته ۱۲میلیونی ۲۰تا۳۵ساله مجرد نبوده اند؟ بهتر بگویم: این دسته ۱۲میلیونی چند سال دیگر آن دسته ۴ ،۵میلیونی را چند برابر نمی کند که باید اقلا دخترانش در صف انتخاب شدن برای زن دوم وسوم بنشینند؟! ❓آیا مانند این پرسش ها، مورد پژوهش کافی متخصصان شاخه های علوم اجتماعی با مبانی درست واقع شده است؟ ✅ این وسط در جستجوی اظهار نظرهای متخصصین علوم انسانی بودم که سخنان دکتر ابراهیم فیاض(جامعه شناس ومردم شناس) جنجالی شد! کنار ردّ شعار گونه ی چند همسری، شیوع فاحشه ها در قم را گزارش می کرد که ۴تا۴تا کنار خیابان...! عجیب تر، علت آن را صیغه کردن های "آقایان" می خواند! https://aftabnews.ir/fa/news/620114 ❗️نه گزارشش متکی به آماری عالمانه یا اقلا کار میدانی یکی از دانشجویانش بود! ونه تحلیلش -که شیوع این فاحشه های ادعائی بخاطر کثرت صیغه موقت در قم باشد- شواهد علمی و مقبول داشت! ‼️اصلا سلّمنا که فاحشه محجبه در قم روبه ازدیاد و علتش هم صیغه کردن آقایان روحانی قم است؛ ایشان بعنوان یک جامعه شناس متدین -که سالهایی هم در قم طلبگی کرده اند- از خود نمی پرسند: چگونه یک حکم منصوص اسلام وقرآن(اولین آیه جزء۵ و روایات متکثر شیعی) -که ذاتا برای مقابله با سفاح و زنا جعل شده- در عمل فاحشه و فحشاء ساخته است؟!! ❓آیا همیشه چنین بوده وخواهد بود یا بخاطر عوارض وشرایطی در این دوره چنین شده است؟! آن عوارض دقیقا کدامند؟ ❓آیا در اینباره ایشان اقلا پایان نامه ای ترتیب داده یا سلسله تشکیک و تعریض باید به آیه قرآن وجعل وتشریع الهی هم سرایت کند؟! ⬅️ اینها بیشتر به ما خبر می دهد که علوم اجتماعی در جامعه ی علمی ایران ضعیف و رنجور است. برخی ناآگاه وبی اعتناء به آن از مباحات شرعی(مثل اجازه چند همسری به مردان) می خواهد با کبرا، صغرا کردنی ساده "نظم اجتماعی" بسازند؛ https://eitaa.com/hayat_hosna/876 وبرخی -که متخصص علوم اجتماعی اند- با ادعاهای سبک و بی مدرک و فرضیات خام، جور دیگر رنجوری آنرا موجب شوند! 🔅امام معصوم جامع علوم انسانی واسلامی است که هم "نظاماً للمله"(نظام بخش دین) است وهم تبعیتش "نظاماًللامه" (نظام بخش اجتماع)است ؛ ولی ما با گسست بین علوم اسلامی وانسانی، هم نظم وهندسه آموزه های دین را به هم میریزیم وهم نظم اجتماعی مطلوب را موجب نمی شویم! علوم انسانی-اسلامی یک ضرورت است. 📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚧 قصه ی "کارهای بی شٲن" و "شٲن های بی کار"❗️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🚧 قصه ی "کارهای بی شٲن" و "شٲن های بی کار"❗️ 🔅درطول کمتر از یک ساعت در متروی تهران با تعویض دو خط از جنوب تا شمال بیش از ده جوان زیر ۳۰سال، "سر کار" بودند! یکی جاکارت میفروخت، یکی مسواک و ژیلت، یکی... آنکه بیشتر متٲثرم کرد جوانی بود که وسط واگن می ایستاد و درز گیر زمستانی را به سقف می چسباند و با آب وتاب تبلیغ می کرد. آخر تبلیغش از خجالت سرم را پایین انداختم که چشم در چشم نمانیم. درز گیر را کَند و به واگن دیگر رفت! 🔻یک گدائی شرافتمندانه ؛ کاری بدون شٲن! نمی دانم شاید مقامی با چهل سال سابقه امنیتی، این کارها را "پوششی" بخواند!شغل اصلی اینهارا فروش شیشه وکراک بخواند!!! اما من طلبه ی زود باور آنروز تا غروب به هم ریختم سر کلاس هم تا حد گریه نالیدم. ❓برای جوان ایرانی چه کرده ایم؟! 🔅کار منهای شٲن، برای توده جوان بیکار در طبقه فرودست اینهاست؛ البته شاید برای ولنجک نشین ها، چند حکم مشاور و عضو هیئت مدیره برای آقا زادگان و دامادها و... کار منهای شٲن باشد! 🔻کار منهای شٲن در مصادیق پایین شهری، "گدائی شرافتمدانه" است. جوانی که هیکلش ده مدیر پرمدعا می ارزد؛ اما بخاطری که کارش او و زن وبچه ی احتمالی اش را نشکند، باید در کلانشهری شلوغ وناشناس چنین کند؛ شهرستانی بیچاره همین فرصت را هم ندارد! 🔅اگر "کلاس پیامبر" معیار باشد -که انقلاب "اسلامی" برایش بوده- اصلا کارگری و اجیر کسی شدن، شٲن انسان نیست! وباید خود صاحب سرمایه وکسب باشد. مجامع روائی بابی بنام "کراهة اجارة الانسان نفسه" دارند. اضطرارهای ساختاری جامعه الان رافع این کراهت می شمارند!(ر.ک:فقه الامام جعفر الصادق ج۴ص۲۵٨/شهید مطهری به این اضطرارهای خودساخته ایرادات فقهی جدی داشت). 🔻 خوانش اجتماعی این روایات در نظام اقتصادی ایران، یعنی مکروه و ناپسند بودن اینکه: بیش از ۱۱میلیون انسان(نصف خانوارهای ایران)، اجیر و کارگر حدود ۲۰۰هزار صاحب سرمایه باشند! 🔻آنها که کارگر مجتمع های دولتی اند باید از رانت وپارتی برخوردار باشند. بقول نمایندگانی از مجلس، ٨هزار سفارش شده فقط از سوی نمایندگان و فقط در شرکت ایران خودرو وجود دارد! https://www.farsnews.com/13971106000458 🔻آن روایات این وضع اجتماعی را موجب "حبس رزق بر کارگران" می خواند چون دستاورد کارشان مال صاحب سرمایه میشود(ر.ک:وسائل الشیعه باب ۲کتاب الاجاره). 🔻نگویم ۹۰٪ این کارگران قراردادی اند وحق هیچ اعتراضی ندارند! وقتی چندماه همان ۲میلیون حقوق شان را نمی دهند، حق مصاحبه با دانشجویان ورسانه ها را هم ندارند واگر چندنفری (کارگران هفت تپه) برای دیدار(نه تجمع)با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس عازم تهران شوند؛ در راه دستگیر میشوند! برای اعتراض هایشان زندان وشلاق هم خورده اند(معدن آق دره و...)! ⬅️این های یعنی "کار منهای شٲن"؛ که با "شٲن های بی کار" فراوان عاید جوان ایرانی شده است! 📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian