eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰...حتی اتاک الیقین 🔅یقین با مراتبش(علم الیقین، عین الیقین، حق الیقین) اوج مراتب سلوک انسان عارف است که به مشاهده مبدٲ و معاد بلکه توحّد میرساند. اما نور یقین چگونه در سالک می تابد؟ 🔆 ابن ابی لیلی از امیرالمومنین روز جنگ با اهل شام شنیده که فرمود: "ای مومنان! هرکس ظلم وتجاوزی را ببیند که به آن عمل میشود(پیرو می یابد)، وکار زشت ومنکری که مردم را بدان دعوت می کنند: 🔸اگر "در دل" آنرا منکر شود و زشت شمارد، رسته و برئ است. 🔸وهرکس به زبان انکار کند، پاداش خواهد داشت و از آن دیگری برتر است. 🔸وهرکس با شمشیر انکار کند تا چنان شود که سخن خدا برتر آید وسخن ستمکاران فرو افتد؛ آن کس است که "به راه هدایت رسیده" و "نور یقین بر دلش تابیده است"(نَوَّرَ فِی قَل٘بِهِ ال٘یَقیِن). (وسائل ج۱۶ص۱۳۳) 🔅این دستوری سلوکی است که در بسته های مرشدهای سیروسلوک -بجز عارفان قائم به قسط- جایش خالی است امام خمینی بابش کرد ومثل حاج قاسم ها طی اش کردند. 🔅نشانش در زیارات معصومین بسیار است:"جاهدتَ فی سبیلِ الله حتّی اتاک الیقین: در راه خدا مجاهده کردی تا به یقین رسیدی". (الکافی ج۴ص۵۷٨و۵۷۳و۵۷۰و۵۵۲) ٭بیشتر را در مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط در این کانال تعقیب کنید. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۳ ☑️ @m_ghanbarian
✴️ مصاحبه خبرگزاری میزان با حجت الاسلام قنبریان در رابطه با را اینجا بخوانید ⏬ https://www.mizanonline.com/fa/news/589476 🔸منتظران امیدوارانه زندگی کرده و نگرانی و یاس از زندگیشان رخت بر می‌ببندد و بطور طبیعی تلاش می‌کنند تا در مسیری حرکت کنند که همراهی با ظالم نداشته باشند، آنان تلاش دارند تا در مقابل ظلم بایستند. 🔸«پیامبر اکرم(ص)» پیرامون اهمیت انتظار می‌فرمایند:  وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ برترین عبادت انتظار فرج است. این امر بیانگر ارزش انتظار است، عملی که منحصر به چند کار خاص نمی شود و البته منتظر واقعی همه روزها را به امید و انتظار فرج «امام زمان(عج)» می‌گذراند.  🔸 برترین اعمال یک منتظر در پیش گرفتن یک نگاه کلی در انتظار است، بدین ترتیب که مجموعه اعمالی برای انتظار باید در پیش گرفته شود، شما صرفا با دادن صدقه و خواندن دعا به تنهایی برای سلامتی «امام زمان(عج)» به عنوان منتظر شناخته نخواهید شد.  ☑️ @m_ghanbarian
⚜ آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا ❓سؤال این روزها این است که چرا مرجع عالی عراق مثل داعش با آمریکایی ها برخورد نمی کند؟! نه حکم جهاد که حتی حکم حرمت به ماندن آنها -چنانچه آیت الله سید کاظم حائری داد- را نمی دهد! در شهادت ابومهدی وسردار سلیمانی به تسلیت بسنده کردند! نه چیزی از انتقام ونه چیزی از اخراج آمریکا نگفتند! حتی به تظاهرات ضد آمریکایی جمعه بغداد، فراخوان نکردند! در این ایام بیش از پیش بر برخورد مسالمت آمیز تٲکید می کنند! در مقابل آمریکایی ها -از جمله پمپئو- برای سلامتی او توئیت شکر گزاری میزند! چنانچه ۲۰۰۴ کالین فریمن -نویسنده آمریکایی- ایشان را برای جایزه صلح نوبل پیشنهاد می کرد! ✅ مروری بر مواضع آیت الله درباره اشغالگران: مرجعیتشان اواخر دوره صدام وتحت کنترل شدید او پس از انتفاضه شروع شد. باسقوط صدام واشغال عراق توسط آمریکا اولین امکانها برای حضور سیاسی اجتماعی فراهم شد: 1⃣ وقتی حاکم آمریکایی عراق می خواست با گزینش افرادی خاص، قانون اساسی عراق را بنویسند، آیت الله با آن مخالفت وبر انتخابات عمومی تٲکید کردند. به همه گروهها، حتی افراد منسوب به خود برای کاندید شدن، تٲکید کردند؛ تا قانون اساسی توسط خود عراقی ها ومتناسب با اسلام نوشته شود. البته در قانون اساسی چیزی بعنوان نظارت مرجعیت یا فقهاء ومانند آن تعبیه نشد و در واقع نظارت موثر کنونی آیت الله در خطوط کلی، مشخصه منحصر به فرد ایشان است نه منصبی قانونی برای مرجعیت های آتی! 2⃣ مطلقا اشغالگران را به حضور نپذیرفته است. از اصرارهای پل برمر -حاکم آمریکایی عراق- تا نامه های بدون جواب بوش وبلر. به استناد قوانین بین المللی نیروهای بیگانه را اشغالگر دانست. 3⃣ وقتی جریان صدر از عدم مبارزه مستقیم ایشان با آمریکا از او ناراحت و بدگویی می کردند؛ سخنگوی ایشان در نماز جمعه کربلا می گفت: "مرجعیت به روش های مسالمت آمیز در جهت سرعت بخشیدن به بازگرداندن سلطه وسیادت در عراق به عراقی ها وفراهم کردن زمینه اداره کشور به دست خود آنان بدون تسلط اجانب معتقد است". 4⃣ در ماجرای درگیری نظامی آمریکایی ها با صدری ها(۲۰۰۴)که احتمال از بین رفتن آنها می رفت با نامه وسفارش آیت الله خامنه ای، برای نجات مقتدی و جیش المهدی مداخله کردند. دراین نامه آیت الله خامنه ای به ایشان نوشتند بخاطر ایشان است که خود مستقیما دخالت نمی کنند https://fa.shafaqna.com/news/429815 5⃣خروج اشغالگران انگلیسی وآمریکایی پس از چند سال اشغال وتشکیل دولت عراقی را برخی نزدیکان ایشان محصول سیاست سکوت ومبارزه منفی ایشان خواندند(۱). 6⃣پس از فتوای دفاع در مقابل داعش وشکست داعش، درباره نیروهای ائتلاف وپایگاه های آمریکا همان موضع سابق را ادامه دادند. در جریان جنایت آمریکایی ها در فرودگاه بغداد وکشتن فرمانده حشدالشعبی ومهمان نخست وزیر عراق (سردار سلیمانی) ضمن تسلیت باز به رفتار مسالمت آمیز دعوت کردند! در بیانیه اخیر(۴بهمن) هم تٲکید کردند:"مرجعیت دینی بر موضع ابتدائی واصولی خود مبنی بر لزوم احترام به حاکمیت عراق، استقلال سیاسی آن و وحدت تمامیت ارضی و وحدت ملی آن و مخالفت قاطع با تعرض به اصول ملی آن از سوی هرطرفی وتحت هر بهانه ای تٲکید می کند" https://www.tabnak.ir/fa/news/954113 عملا با کارهای تلافی جویانه چه در عراق وچه از سوی ایران روی خوشی نشان ندادند. ✅تحلیل: درباره این رویکرد مرجعیت عراق درقبال اشغالگران دو تحلیل عمده وجود دارد: ادامه نوشته در زیر👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚜ آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا 1⃣ تفاوت مکتب نجف ومکتب قم: مکتب فقهی مراجع نجفِ معاصر، بر ولایت فقیه وقیام علیه جائر وتشکیل حکومت اسلامی ومبارزه با طاغوتهای عصر مبتنی نبوده است. حفظ جامعه شیعی سقف خواست آنهاست. مباحثه امام خمینی در مهرماه۱۳۴۴ با آیت الله حکیم در نجف مثالی گویا از این رویکرد است؛ لذا دخالت آیت الله خوئی در انتفاضه علیه صدام ودخالت آیت الله سیستانی در جهاد علیه داعش، به یک گونه تحلیل می شود. هردو دفاع وبرای نجات شیعیان از دست ستمگران بود که نتیجه یکی شکست ونتیجه دیگری پیروزی شد. شهید محمدباقر صدر وصدر ثانی(پدر مقتدی) وشاگردان شهید صدر مثل آیت الله سید کاظم حائری جور دیگر می اندیشیده اند. لذا هم در مقابل صدام و هم اشغالگران فتاوای دیگری داشته اند (برای نمونه فتوای اخیر آیت الله حائری در ۷جمادی الاولی ۱۴۴۱را ببینید). البته مرجعیت اعلای عراق دست اینان نبوده است. 2⃣ تمایز ایران و عراق: تحلیل دیگر بیش از اینکه این روش مسالمت جویانه ودر حد نظارت وارشاد را به مبانی فقهی و ویژگی های شخصیتی این مراجع برگرداند(۲) به موقعیت متمایز عراق نسبت به ایران بر می گرداند. ایران از زمان صفویه جامعه ای یک پارچه وبا مذهب رسمی شیعه بوده ومرجعیت در آن از اول با دخالت در مسائل سیاسی شکل گرفته است. قیامها ونهضت های ایرانیان در چند قرن اخیر عمدتا به رهبری مراجع یا فقهای تراز اول خود در ایران یا مقیم سامراء ونجف بوده است. اینها پیوند مردم ومرجعیت را بسیار وثیق وجایگاه آنرا تثبیت کرده است. اما عراق اکثریت شیعی کوچکتری نسبت به ایران(٦۴٪) داشته؛ تکثرهای آن موجب شده روند ایران را نداشته باشد. خطر تجزیه هنوز هم جدی است. شکست نهضت علماء در ثوره العشرین و انزوای آنها ومحرومیت شیعیان پس از ساختن رقبا با اشغالگران تجربه دیگر است. سه دهه سرکوب توسط دیکتاتوری صدام، جایگاه مرجعیت را ضعیف تر کرد؛ طوری که حتی دولتهای شیعی(مثل نوری مالکی) یا جریانهای شیعی(مثل صدری ها) نیز گاه به مرجعیت توجه نکرده وحتی در مواردی بر او فشار هم آورده اند(مثل محاصره بیت در ۲۰۰٤). اینها موجب شده مرجعیت در حد پدری کردن برای همه گروه ها وعدم دخالت تفصیلی در تصمیمات وارائه کلیات بسنده کند. اصلاحات اساسی در عراق ودولتی قدرتمند وبرآمده از اکثریت مردم که بتواند حافظ امنیت واستقلال عراق باشد به همراه ارتقاء موقعیت مرجعیت، اولویت بر درگیری با آمریکائی ها یابد. ✅ توجه: 1⃣ راهپیمایی میلیونی و کم نظیر جمعه مردم عراق علیه اشغالگران در سالهای ارتفاع موقعیت مرجعیت در عراق، در گذرگاه اراده های سیاسی وراهبری مرجعیت است که می تواند به ثمره اخراج کامل اشغالگران بیانجامد؛ و الا ماهیت استکباری آمریکا، "خروج طبیعی نیروهایش از عراق" را نامفهوم کرده است. استقلال و وحدت ملی عراق به اندازه ژاپن هم بشود، خروج طبیعی اتفاق نمی افتد. 2⃣کاریزمای شخصی آیت الله سیستانی و فقدان جایگاه قانونی برای منصب مرجعیت ونظارت فقهاء در قانون اساسی عراق این نگرانی را افزون می کند که در صورت فقدان این رهبر معنوی ۹۰ساله این روند کُند به کجا می انجامد؟ آیا فقیهی دیگر بدون جایگاه قانونی وصرفا متکی به داشته های شخصی میتواند زود این خلٲ راپر کند؟! ...................................... پی نوشت:۱. ر.ک: مصاحبه مجله اندیشه پویا اسفند۹۶با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران ۲. مثلا آیت الله خوئی حتی جهاد ابتدائی با کفار را در عصر غیبت مشروط به تشخیص اهل خبره وامکان پیروزی واجب می داند!(منهاج الصالحین ج۱ص۳۶۶). در جنگ شش روزه اعراب هم دستورجهاد علیه اسرائیل دادند https://eitaa.com/bonyadtarikh/635 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۶ ☑️ @m_ghanbarian
✴️ "یوم الله" شکافت نیل و غرق فرعون(۵/ابراهیم) را یکی از نخبگان بنی اسرائیل با گوساله پرستی، "شب" کرد! پس از آن به جای "فرعون" ، به مکافات آن خسران، "خود" همدیگر را کشتند! قومی که سامری دارد، فرعون لازم ندارد! ☑️ @m_ghanbarian
🔰خون خواهی و خیرخواهی! (۱) ✫نمائی کلی از مبحث فاطمیه دوم (بهمن ۹٨) ✔️خلط "خون خواهی" با "قصاص"! 🔺شٲن نزول آیه قصاص(۱۷۸بقره) ، تعدی وتجاوز در قتل و خون خواهی کردن در زمان جاهلی بود(مجمع البیان ج۱ص۴۷۹)⬅️ پس چرا دوباره در اسلام خون خواهی افزون بر قصاص داریم؟!مثل خون خواهی سیدالشهدا توسط امام عصر(ع) علیرغم قصاص قاتلین توسط مختار! امیرالمومنین خود وصیت به قصاص ابن ملجم کرد و به "النفس بالنفس"(یک جان مقابل یک جان) سفارش کرد(ارشاد مفید ترجمه محلاتی ج۱ص۱۹)؛ اما در زیارات مٲثوره درباره همان حضرت می خوانیم: اشهد ان الله تعالی الطالب بثٲرک(مصباح المتهجد ج۱ص۴۰۲) خداوند دنبال انتقام اوست پس از قصاص قاتل یعنی چه؟! ❓اینگونه روایات و زیارات، ساختگی و از اسرائیلیات و برای ارتجاع احکام نورانی اسلام به جاهلیتند(!) یا بین قصاص و خون خواهی -در معنای اسلامی اش- فرق است؟! و بعضی ندانسته دچار خلط شده اند؟! 🔅روایات انتقام و خون خواهی سیدالشهدا، آنهم از ذریه های قاتلین! 🔺صدوق در ثواب الاعمال(ص۲۱۷) از امام صادق(ع) روایت می کند. این حکم چنان پذیرشش سنگین است که ۶۰-۷۰سال بعد اباصلت علتش را از امام رضا(ع) جویا میشود که چرا نوادگان باید وزر و وبال عمل پدران در قتل سیدالشهدا را بپردازند؟! حضرت رضایت اینان وافتخار به عمل پدران را علت میشمارد(روایت صحیح السند صدوق در عیون اخبار الرضا ج۱ص۲۷۳) ⬅️پس معلوم است: 🔻 این انتقام و خون خواهی، قصاص نیست چون از نوادگان است. در قصاص خود قاتل، قصاص میشود(که توسط مختار شدند). ✔️خلط بین شخص حقیقی و شخصیت حقوقی: 🔺قصاص از شخص حقیقی است. خود جانی به مثل همان جنایت، مجازات میشود. اما خون خواهی (طلب دم و ثار) از شخصیت حقوقی و سازمانی است. نوادگان مسببین کربلا در روایات یاد شده، احیاگر "مکتب سفیانی" شده اند. خون خواهی امیرالمومنین و امام مجتبی و سیدالشهدا از مکتب سفیانی و پیروانش، قصاص قاتل آنها نیست؛ گرفتن حق آنهاست. 🔅دو آیه قرینه در قرآن برای ایندو: 🔺آیه۱۲۶ نحل که جواز مقابله به مثل می دهد اما صبر را بهتر می شمارد. شٲن نزولش کشتن حمزه(ع) بیان شده است. از قضا رسول الله به قسمت صبرش عمل کرد. وحشی قاتل حمزه(ع) را ترور نکرد. حتی پس از فتح مکه او را بخشید. آنهم با چه ناز و کششی که او مخفی شده بود و ناامید از بخشش هربار پیامی میفرستاد وبه آیه ای تمسک میکرد که لایق بخشش نیست و باز رسول الله آیات بشارت میفرستاد تا دست آخر با آیه ۵۳زمر صید شد! آمد و توسط پیامبر رحمت بخشیده شد. 🔺آیه ۶۰حج با همان مضمون جواز مقابله به مثل است اما ذیلش بجای سفارش به صبر، وعده نصرت خداوند داده شده است! شٲن نزول آنرا نقشه قتل پیامبر واخراج حضرت از مکه شمرده اند؛که خداوند عقوبت آن کار را جنگ بدر وکشتن سرانی از قریش قرار داد(تفسیر قمی ج۲ص٨۶) ! پیامبر که کشته نشده بود؛ پس این قصاص نیست، انتقام و طلب حق است. ⬅️معلوم است: 🔻پیامبر فتح مکه وشکستن سازمان قریش و سفیانی ها را خون خواهی حمزه(ع) قرار داده نه کشتن یک برده قاتل! ما هم قول می دهیم با فتح مکه مان و شکستن سازمان استکبار، سربازان ماشه چکان قاتل مغنیه و حاج قاسم و ابومهدی را -بشرط ایمان- ببخشیم! 🔻وقتی فرمانده نصرانیان عرب (شرحبیل بن عمرو غسانی)، سفیر پیامبر(حارث بن عمیر) اعزامی برای امیر بُصری را در راه کشت؛ پیامبر(ص) فقط مجازات و قصاص شرحبیل را نخواست بلکه با او اعلان جنگ کرد وجنگ موته رقم خورد.⬅️چون سفیر شخصیت حقوقی هم داشت و نماینده همه مسلمانان بود ؛ در مقابل خون خواهی او کشتن قاتلش نیست، انتقام از سازمان مقابل است. ☑️ @m_ghanbarian
🔰خون خواهی و خیرخواهی(۲) ✫نمائی کلی از مبحث فاطمیه دوم (بهمن ۹٨) ✔️خون خواهی از کی؟ 🔺در روایات همین مضمون دعای ندبه به تعدد وجود دارد که حضرت خون خواه دو کسان است: انبیاء و فرزندانشان (الطالب بذحول الانبیاء وابناء الانبیاء) / شهدای کربلا(الطالب بدم المقتول بکربلا). 🔅قرآن یهود معاصر را قاتل انبیاء می خواند! 🔺آیه ۱٨۳آل عمران یهود معاصر رسول الله را مخاطب قرار داده می پرسد چرا انبیاء را کشتید؟!(فلم قتلتموهم ان کنتم صادقین) ❗️در حالیکه بین عیسی(ع) وپیامبر فاصله زیادی است وپیامبری نبوده که اینها کشته باشند! عمر اینها هم به کشتن یحیی و اسماعیل صادق الوعد و... نمیرسد! اما قرآن صراحتا اینها را قاتل می خواند! 🔺روایاتی همان وجه سابق را برای قاتل خواندن اینان میشمارد: رضایت وعدم برائت(ر.ک:وسائل الشیعه ج۱۶ص۱۴۱و۱۴۲)در این روایات باز به خوانخواهی از تابعان مسببین کربلا با این آیه استناد شده است. ⬅️معلوم می شود: 🔻سازمان و شخصیت حقوقی ای که انتقامها و خون خواهی های اصیل اسلامی از آنها انجام میشود دو شعبه دارد: -سفیانی ها(درون جهان اسلام و تابعان مکتب بنی امیه) -صهیونیست ها(بیرون جهان اسلام وتابعان بنی اسرائیل قاتلان انبیاء) این مستند قرآنی-روائی راهبرد انتقام از صهیونیزم (یهودیت صهیونیزم ومسیحیت صهیونیزم) و سفیانی ها(داعش وسعودی و...)است. ✔️خون خواهی و خیرخواهی 🔺این خون خواهی، کشتن های کور جاهلی و خون به خون شستن های پی درپی و افزایش جنگ افروزی نیست. بلکه برعکس موجب تمام شدن جنگها وخونریزی هاست! لذا ظهور امامی که خون خواه انبیاء واولیاء است با "بقیة الله خیرلکم" توصیف شده است. "خیر" هم در همان است. مسیح هم از "صلح زیر شمشیر" می گفت. وجه اصلی اش در "قاتلوا ائمه الکفر" است. زعمای پیمان شکن کفر و استکبار عددشان بسیار نیست؛ کشتن آنان پایان خونریزی در عالم است. ⬅️یعنی همانطور که قصاص شخص قاتل، موجب کاهش قتل وخونریزی است(لذا قرآن آنرا حیات و حضرت زهرا فرمود:جعل الله... القصاص حقناً للدماء :خداوند قصاص را برای نگهداشت خونریزی تشریع کرد)؛ همینجور خوانخواهی از سازمان جنگ افروز واستکباری، موجب کاهش جنگ در عالم است.(دقت کنید) ✔️خون خواهی و انتقام فاطمه(س): 🔺در زیارت حضرت می خوانیم:"اللهم کن الطالب لها ممّن ظلمها واستخف بحقها کن الثائر اللهم بدم اولادها"(مصباح المتهجد ج۱ص۴۰۱) خون خواهی حضرت وطلب حقش از ظالمین را از خدا می خواهیم. 🔅روایاتی که از قصاص قاتلین می گوید: بخلاف قاتلین سیدالشهدا، قاتلین صدیقه شهیده(س) قصاص هم نشدند! یعنی شخص حقیقی هم مجازات نشده از دنیا رفت. لذا روایاتی از زنده و حاضر کردن قاتلین توسط حضرت مهدی(ع) پس از ظهور سخن می گوید: -شیخ صدوق در کمال الدین(ج۱ص۲۵۳) وعیون (ج۱ص۵٨) از امام صادق(ع) از آبائش از پیامبر روایت می کند. -دلائل الامامه(ص۴۵۵) روایتی قریب به آن مضمون از امام باقر(ع) -سرور اهل ایمان(ص۶۵و۶۶و۶۷) دو روایت دیگر از امام صادق(ع) -مختصرالبصائر (ص۴۴٨تا۴۵۰)در روایت بلندی از مفضل از امام صادق(ع)با تفاصیل وجزییات بیشتر. ⬅️معلوم میشود: 🔻درباره صدیقه طاهره ، قصاص هم چون انجام نشده انجام میشود. ❓اما خون خواهی آن حضرت به چیست؟! خون خواهی سیدالشهداء، ظهور را رقم میزند که خیر بزرگ بر مستضعفان عالم است؛خون خواهی صدیقه طاهره(س)، نشئه رجعت را رقم میزند . ✔️خون خواهی و یوم الله 🔺روایات رئوس ایام الله را سه روز می شمارند: روز ظهور، روز رجعت، روز قیامت(الخصال ج۱ص۱۰٨) -ایام الله منحصر در این سه نیست چنانچه عاشورا هم یوم الله شمرده شده(عوائداللئالی ج۱ص۱۳٨)یا هر روز نعمت وابتلاء یوم الله خطاب شده(امالی طوسی ص۴۹۱)پس معلوم است آن سه رئوس ایام الله اند وبقیه در خدمت آن سه اند که ایام الله شده اند. هر واقعه ای که ظهور را تقریب کند یا مقدمه نشئه رجعت شود یوم الله است. ⬅️قصاص قاتلین صدیقه شهیده ، از اولین اقدامات "رجعت استحضاری" حضرت قائم(ع) پس از ظهور است که عالم را وارد نشئه رجعت می کند . رجعت استحضاری آن است که حضرت عده ای از بدان گذشته را احضار می کند تا مواجهشان با حق تکمیل ومهیای خلود در جهنم شوند.(برای تفصیل به مطالب گرانقدر آیت الله شاه آبادی در کتاب رشحات البحار قسمت ایمان ورجعت رجوع کنید). ⬅️معلوم میشود: خون خواهی در مکتب متعالی اسلام ، نه خون به خون شستن وافزایش قتال بلکه پلی برای رساندن عالم به ظهور دین حق واز آن به نشئه رجعت و هویدا شدن آثار قیامت در این عالم، برای تهیٲ وآمادگی عالم برای درک قیامت کبراست. خون خواهی صدیقه شهیده، کلید رجعت است وشفاعت کبرای آن حضرت ، رقم زننده قیامت. ☑️ @m_ghanbarian
صوت این جلسات به زودی در کانال قرار داده خواهد شد
♻️مثلث یُم٘ن؛ مثلث شوم! 🎙چکیده ای از سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س)در جمع دوستان موسسه دیدبان (برنامه ثریا)/۹بهمن ۹٨ ................................... ♻️مثلث یُم٘ن: عدالت- موالات-ولایت ♻️مثلث شوم: نظام طبقاتی- تحزّب- سلطنت والیگارشی ✔️نسبتها: 1⃣تا "عدالت" برقرار نشود، "موالات" و دوستی بین مردم تثبیت نمی شود. حضرت فاطمه (س)فرمود: "جعل الله... العدل تنسیقاً للقلوب" خداوند عدالت را برای هم نسق شدن ویکپارچگی دلها (همبستگی اجتماعی) قرار داد. 2⃣ تا"موالات" نباشد، "ولایت" مستقر نمیشود. آیت الله شاه آبادی در کتاب شذرات المعارف به خوبی اینرا تبیین می کنند که "اخوت جامعه"، شرط "تحقق نظام ولایت" است. موالات و همبستگی باهم، "حلقه ی انگشتر" برای "نگین" ولایت وامامت است(بیشتر ر.ک:طرح اندیشه اسلامی در قرآن . مقام معظم رهبری. قسمت ولایت) 3⃣ "ولایت" در مرتبه نازلترش(محبت و ارادت) خود موجب "موالات" ودوستی متولیان میشود. فٲصبحتم بنعمته اخواناً یعنی با نعمت ولایت باهم برادر شدید. حضرت زهرا(س)فرمود: اطاعتنا اماناً من الفرقه. در زیارت جامعه:بموالاتکم ائتلفت الفرقه. 4⃣تا "ولایت" در حد سرپرستی اجتماعی-سیاسی محقق نشود، "عدالت" در جامعه مستقر نمیشود. انا انزلنا رسلنا ... لیقوم الناس بالقسط. ✔️خوانش تاریخ اسلام: 🔸پیامبر در بدو ورود به مدینه، اخوت و موالات جامعه مومنین را موجب شد(اصبحتم بنعمته اخوانا) 🔸این اخوت موجب نفوذ کلمه پیامبر وتحقق سرپرستی سیاسی اجتماعی او شد. جنگ وصلح رقم زد، حد و دیه اجرا کرد وزکات وخمس گرفت و... (النبی اولی بالمومنین من انفسهم) 🔸در آن سرپرستی و ولایت ، سریع سراغ عدالت رفت تا تنسیق قلوب شده، موالات وهمبستگی جامعه تثبیت شود. این دوستی ها حال گذرا و جو اول انقلاب نباشد. -اول مهاجر فقیر را زمین دار کرد تا مساوات برقرار شود -از برخی ثروتمندان تراشید وگاهی سپاه خود را با پول آنها تجهیز میکرد 🔸آن عدالت گستری ، موالات مردم با هم و با ولیّ را افزود: -در اُحد زخمی عطشان آب نمی خورد تا اول همرزمش را آب دهند وآن یکی هم نخورد تا حدود ۱۵نفر! طوری که نفر اول تشنه شهید شد -پیامبرهم چنان دوست داشتنی شد که آب وضو و مو وناخن تقصیرش تبرک میرفت. ♻️ جابجایی با مثلث شوم! 🔹سقیفه ، هنوز جنازه پیامبر بر زمین بود چرا پی قدرت رفتند؟ امیر(ع) فرمود:"صرتم بعد الموالاه احزاباً: بعد از موالات ، دچار تحزب شدید". سقیفه، اعتراض به وضع موجود نبود ، شورشی برآمده از نظم طبقاتی(مثل شورش علیه عثمان)نبود. یک روز بعد از نبی در جامعه عادلانه اوست. سقیفه با نگرانی گروهی(انصار) از آینده خود، شروع و به نفع گروهی دیگر (مهاجر)تمام شد. از اوضاع واحوال چنین دستگیرشان شد که کار دست علی(ع) نمی افتد، لذا پیش دستی کردند چون نگران بودند مهاجر، آینده شان را خراب کنند! مهاجر هم آمدند و مذاکرات به نفع آنها شد. تحزّب و خدشه به موالات، موجب "سقوط ولایت" شد. 🔹با سقوط ولایت(ولو موقت)، خلافت باید کاری میکرد که دیگر برگشت ولایت ممتنع شود: از بین بردن عدالت با نظام طبقاتی! عدالت، تنسیق قلوب و موالات می ساخت و موالات، حلقه برای نگین ولایت می شد؛ عدالت که مخدوش شود، دیگر جای موالات، تحزب دائمی و "نزاع بر سر منافع" خواهد بود. این دیگر حلقه برای نگین ولایت نمیشود؛ بلکه زمینه "سلطنت واستبداد" می شود. -دیوان های خلیفه دوم و تبعیض در بیت المال شروع برهم زدن عدالت و مساوات بود. در دوره عثمان اوج گرفت وکامل نظام اجتماعی را طبقاتی کرد. 🔹شورش علیه عثمان، برآمده از فشار طبقاتی است. ائتلاف نیروهائی مختلف از جمله تضاد منافع برخی صحابه غیر اموی با حزب عثمان، شورش آفرید. 🔹تضاد منافعِ احزاب است که جنگ وصلح می سازد. کوفی-شامی هم جنگش و هم حکمیتش وابسته به این منافع گروهی است که ولایت در آن دوام نمی یابد و سلطنت بنی امیه در آن زایش میشود! 🔹دوره کوتاه علی(ع)، امام سراغ زیر بنا رفت: عدالت! تا از آنجا، تنسیق قلوب و موالات بیافریند و ولایت استقرارش تٲمین شود نه اینکه کوفه به فرمانش نباشد وگرمی وسردی هوا را بهانه کند و در منافع همراه ودر مضار، علیه باشد! ⬅️اضلاع این مثلث ها هریک، ضلع دیگر خودش را می خواند(تٲمل کنید) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خون خواهی و خیرخواهی جلسه اول ۹۸/۱۱/۷ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خون خواهی و خیرخواهی جلسه دوم ۹۸/۱۱/۸ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خون خواهی و خیرخواهی جلسه سوم ۹۸/۱۱/۹ ☑️ @m_ghanbarian
⚜ دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعر است؛ سخن قرآن دقیق تر است: فرشته درآمد، دیو نابود می شود(جاء الحق و زهق الباطل). چرا که دیو اموی رفت، اما دیو عباسی آمد! دیو عباسی رفت، دیو مغول آمد!و ... آن که جا برای هیچ دیوی نمی گذارد فرشته وشی چون خمینی است. هنر بزرگ ملت ایران در ۱۵سال مبارزه، اعتماد به "فلا تیأسوا من روح الله" بود بعد از ۴۰سال از پیروزی هم هنوز از "رو٘ح" و رحمت الهی مأیوس نیست و تازه تر از تازه تری می بیند. ☑️ @m_ghanbarian
🔰محمد رضا حکیمی و انقلاب اسلامی (چکیده ای از کتابْ بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی "انقلابی که متوقف شد" از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری) ۱از۴ .............................................. 🔅شاگرد آقای حکیمی(جناب اسفندیاری) در این مقاله نظرات ایشان درباره انقلاب اسلامی را جمع بندی کرده که ما برای فهم بهتر، مطالب ایشان را در دو بخش: "مبنای دانشی" و "تحلیل بینشی" تقسیم می کنیم: 1⃣مبنای دانشی جناب حکیمی: ایشان اسلام را در اجرای معصوم و در اجرای غیر معصوم از هم جدا کرده؛ اسلام در اجرای غیر معصوم را عمل به عهدنامه مالک اشتر و نظام عامل بالعدل میداند. غیر آن اسلام نیست، "حکومت مسلمانان" است. 🔹"مصداق صحیح حکومت مذهبی در عصر غیبت، همان حکومت مسانخ است نه جز آن. تنزل کردن از معیارهای عهدنامه مزبور تنزل از اسلام است در اجرای غیر معصوم"(راه خورشیدی ص۲۶۲). 🔹"هرحاکمیت اسلامی به هر اندازه از اصول مختلف تبیین شده در عهدنامه تنزل کند، به همان اندازه و به همان نسبت از اسلام جدا شده است و دیگر اسلامی نیست"(ص۲۶۳). 🔹بنظر حکیمی: معیار اسلامی بودن حکومت⬅️ برقراری عدالت. و معیار عدالت⬅️ نبودن فقر است(ص۲۶۵) 2⃣ تحلیل بینشی حکیمی از انقلاب ۵۷: 🔸"حکیمی برآن است که انقلاب اسلامی به سوی اهداف و آرمانهایش بویژه عدالت اقتصادی طی طریق نکرد، بلکه متوقف شد"(ص۲۶۱) 🔸"نظر حکیمی به این دولت وآن دولت نیست در سه دهه این گلایه را داشته: "انقلاب اسلامی ملت ما طاغوت سیاسی(فرعون) را ساقط کرد اما طاغوت اقتصادی(قارون) را نه. اکنون آقایان باید تا فرصت از دست نرفته است برای تکمیل انقلاب به ساقط کردن این طاغوت نیز بپردازند ولو بلغ ما بلغ" "(ص۲۶۶). 🔸"گاندی با اسوه جوئی از قهرمانان اسلام، ملت هند را نجات می دهد وما با ترک روش بزرگان اسلام ملت نجات یافته را دوباره به وادی پر خطر و هولناک مشکلات گوناگون سوق دادیم"(ص۲۶۷). 🔸"در انقلاب، عدالت ذره ای اجرا نشد(!) وبرعکس چپاولهای اموال عمومی سربه فلک کشید"."در مبارزه با ظلم اقتصادی...مهلت و تراخی جایز نیست"."سست گیری در کار انقلاب از ترک انقلاب بدتر است"(ص۲۶۹) 🔸به جوانان: "فکر نکنید اسلام در قضاوت، در عدالت معیشتی و اقتصاد، در تربیت ومساوات... این است که اکنون در کشور ما -اغلب- عمل می شود ومعامله اسلام با انسان از این دست است که می بینیم وبی خبری حاکم اسلامی ودیگر عواملش از خون دل خوردن مردم همین گونه هاست"(ص۲۷۰) 🔸"باوجود شکافهای طبقاتی عمیق در جامعه وپیدایش قله های ثروت در کنار دره های عمیق فقر...جالب توجه (بلکه باعث تعجب وتٲسف) اینکه در عین حال حکومت هم اسلامی نامیده میشود (یعنی مبتنی بر احکام قرآن) و هم مردمی (یعنی مورد درخواست ورضایت قلبی تمام قشرها)"(ص۲۷۷) *⃣ بررسی مبنای دانشی آقای حکیمی: در بخش دوم بخوانید: ☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی وانقلاب اسلامی (چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری) ۲از۴ .................... *⃣بررسی مبنای دانشی آقای حکیمی: جناب حکیمی براساس گزارش مقاله انقلابی که متوقف شد؛ حکومت مسانخ با معصوم در عصر غیبت را نظام عامل بالعدل(اجرای عهدنامه مالک)می شمارد ولاغیر. 🔸درجلد دو از مجموعه ارزشمند الحیاة (اقلا تا طبع سوم.۱۳۶۰)چند جا از ولایت فقیه وفلسفه سیاسی اسلام که مبتنی برآن است سخن گفته است. آنرا استمرار زعامت وحکومت ائمه اطهار خوانده وتصریح می کند: ریاست نظامات اسلامی فقط در صلاحیت نبی یا نائب نبی یعنی وصی یا نائب وصی است که عالم ربانی یگانه ای در هر زمان است.(الحیاة ج۲ص۴۱۵)تٲسیس این نظام اسلامی را "روح دین" وجوهر رسالت الهی می شمارد که اهمال وانحراف در آن در کشورهای اسلامی موجب منهدم شدن اسلام و"ازبین رفتن حق وعدل" میشود(ص۴۱۶).تدریس کتاب ولایت فقیه امام خمینی را در حوزه ها، بلکه مجالس عمومی ومساجد وتکایا واجب می شمارد(ص۳۶٨و۳۶۹). اما در این گزارشِ شاگرد، چیزی از "ولایت فقیه" در حکومت مسانخ با معصوم نیست. بلکه به گزارش شاگرد، دیگر کتابشان درباره امام را هم تجدید چاپ نکردند! آنچه در تحلیل بینشی هم از ایشان نقل شد، موید همین معناست که حکومت ولایت فقیه(اقلا موجود از زمان امام تا کنون)را اسلامی نمی داند! 🔸به تعبیر دیگر حکیمی در حکومت مسانخ، به "غایت"و"علت غائی" (برقراری عدالت با ریشه کنی فقر) توجه کرده ولی "علت فاعلی"(ولایت)را اهمال یا از فقیه برای آن منصب، اعراض کرده است. لذا اگر حکومت مسانخ با معصوم را حکومت ولائی قائم به قسط بداند با او اختلافی نداریم؛ اما اگر صرفا نظام عامل به عدل بداند، حرف قابل دفاعی نیست. چون"نه مُجاز" است "نه قابل تحقق". حکیمی خود در جلد دوم الحیات روایاتی آورده که این عدم جواز و هم عدم تحقق را ثابت می کند. روایاتی که غیر ولایت را طاغوت می خواند وهرگز هم به عدل وقسط نمی انجامد. از مجموع آن روایات خودش نتیجه گرفته:"پس امام حاکم عادل وبرحق یا نائب لایق حقیقی او، اصل همه خیر برای مردم است..."(ص۴۰۱). 🔸معیار گذاری حکیمی درباره اسلامیت حکومت(برقراری عدالت با ازبین بردن فقر)هم لازم، اما ناکافی و ناقص است. اگر فقط این باشد، تعریفش "نه جامع" است "نه مانع"! 🔸جامع نیست، چون حتی فرد اکمل(حکومت امیرالمومنین) را شامل نمی شود! -آیا علی(ع) موفق به برقراری عدل جامع شد؟! -خود در خطبه۱۶٨ از تٲخیر خواستن برای اجرای عدالتی قضائی بخاطر حفظ مصلحت امنیت و یکپارچگی جامعه می گوید!(پیگردقضائی ای که تا پایان عمر هم انجام نشد!) -در جلد ٨کافی ص۶۱تا۶۳، کلینی خطبه ای بلند از حضرت در سالهای آخر حکومت می آورد که حضرت حدود ۲۵مورد را می شمارد که نتوانسته انجام دهد!بسیاری از این موارد در حوزه عدالت اقتصادی واسترداد اموال وحقوق پایمال شده است!(البته حضرت شجاعانه اعلام میکند تا محقق نشدن آن آرمانها، اسلام تلقی نشود). ⬅️اگر برای اجرای معصوم، عذری موجّه قابل تصور است؛ برای اجرای غیر معصوم هم مثل آن عذر موجّه است. اگر نگوییم بطور طبیعی بیشتر خواهد بود.(البته درباره توجیهات بیجا برای برخی اقدامات ضروری که بین ما شایع است باید در بخش تحلیل بینشی سخن گفت) 🔸تعریف حکیمی مانع اغیار هم نیست. حکومتهای جبّاران وطاغوتهائی را میتوان از دیروز وامروز دنیا مثال آورد که با این معیار، مسانخ با معصوم میشوند!!! ۱.ولیدبن عبدالملک(از مروانیان)دستور داد برای هر زمینگیر وجذامی وکور یک خدمتگزار تخصیص دهند(تاریخ طبری ج۶ص۳۲۷)او برای معلولان ونابینایان هم مستمری قرار داد. ۲.در عباسیان، مهدی عباسی برای جذامیان وزندانیان مستمری قرار داد(طبری ج٨ص۱۴۲)برای یتیمان هم مربی رایگان قرار داد. ۳.عمربن عبدالعزیز در دوران قحطی وگرانی، از بیت المال، مردم را تٲمین میکرد.یا برخی ثروتمندان را مٲمور آن میکرد وبعدا از بیت المال با آنها تسویه میکرد(انساب الاشراف ج۵ص۱۱۲) ⬅️آیا این خدمات عامه در مسیر فقر زدائی، حکومت اینان را مسانخ با معصوم می کند؟!! ۴.الان فاصله طبقاتی در کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اسلامی کمتر وفقر نایاب تر است؛ آیا این حکومتها هم سنخ حکومت معصومند؟!! آیات واحادیث ابواب متعدد جلد دوم الحیات بر بطلان این، کفایت می کند. ۵.کشور خودمختار ۳٨هزار و۳۰۰نفری "موناکو" در جنوب فرانسه وشمال اروپا اصلا فقیر ندارد. اگر به تعریف مرکز آمار فرانسه، نرخ فقر را درآمد کمتر از۱۰۰۰دلار درماه بگیریم؛این کشور اصلا فقیر ندارد. اما آیا نظامی عادلانه است؟! این بندر مدیترانه ای، حیات خلوت قارون های اروپا وآمریکاست که بخاطر دریافت نشدن مالیات بردرآمد، آنجا آمده اند! ⬅️آیا هرجا فقر نبود، عدالت هست؟! وآن نظام مسانخ با حکومت ولائی عدل گستر معصوم است؟! *⃣بررسی تحلیل بینشی حکیمی: در بخش سوم بخوانید: ☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی و انقلاب اسلامی (چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری) ۳از۴ ....................... *⃣بررسی تحلیل بینشی حکیمی: 🔸غیر از آمارها، رهبر انقلاب اسلامی هم تصریح دارد:"درمورد عدالت ما عقب مانده هستیم؛در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف می کنیم، اقرار می کنیم...باید از خدای متعال واز مردم عزیز عذرخواهی کنیم"(۹۶/۱۱/۲۹) اما این بدان معنا نیست که "در انقلاب عدالت، ذره ای اجراء نشد"! این سخن که "انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد"؛ مورد تٲیید مشاهدات عینی وآمارهای جهانی است. البته در کنار رساندن امکانات(آب وبرق وگاز و...)به روستاهای بالای ۲۰خانوار، سیل سیستان وخوزستان وسقوط جوان کولبر کردستان، این موقعیت را پیش می آورد تا محرومیت از امکانات اولیه این مناطق را همه ببینند، مشکلات فلاکت بار حاشیه نشینی اهواز، کولبری کردستان و صف گاز در سیستان دیده شود. 🔸نیاز به مقابله با طاغوت اقتصادی را یک مرجع تقلید هم اخیرا با تعبیر "لزوم انقلاب اقتصادی" طرح کرد. اگر وفادار به مفهوم "انقلاب" در "اقتصاد" باشیم، خواهیم دید در این ۳۰سال پس از جنگ، طرح ها ولوایحی جزئی در مسیر عدالت (مثل مالیات بر اشرافیت یا یارانه به محرومان)آمده، اما همین مقدار هم در راه مانده یا کم اثر شده است. در حالیکه انقلاب اساسی در مسیر عدالت اقتصادی، نه اینگونه کارها، بلکه "توزیع عادلانه منابع ثروت" وبه تعبیر امام، "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید"(صحیفه نور ج۱ص۱۲٨)است. تا "منابع" ثروت عادلانه تقسیم نشود، توزیع عادلانه "درآمد" صورت نمی گیرد ویارانه ومانند آن هرگز به عدالت اجتماعی نمی انجامد(ر.ک:پیوست). هشت سال مباحثه کارشناسان مجمع تشخیص با ولی فقیه به ابلاغ سیاستهای واگذاری اصل۴۴ انجامید. ٨۰درصد بنگاههای بزرگ اقتصادی دولت قرار شد واگذار شود که ۲۵درصد از آن باید تا آخر برنامه پنجم "برای ایجاد تعاونی های بیکاران"،"تعاونی های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدائی" قرار می گرفت(ر.ک:بند ب سیاستهای ابلاغی رهبری)؛ اما واگذاری ها به بخش خصوصی عملا قارونهای جدید پدید آورد! برنامه ششم هم در حال اتمام است، اما خبری از تحقق بند ب این سیاستها بشکل بایسته برای محرومان نیست!(ر.ک:پیوست) 🔸در "چپاول اموال عمومی" اگر قضاوت حکیمی مبالغه آمیز باشد که "سربه فلک کشید"؛ اما رقم آن هم کوچک نیست! برخی اموال مصادره ای یا عمومی برای کارهای عام المنفعه (دانشگاه وخیریه و...) رایگان یا ارزان به برخی آقایان معتمد سپرده شد؛ اما پس از خودشان به "لژهای خانوادگی" بدل شد! رقم اعجاب انگیز دارائی های دانشگاه آزاد -که رهبری مانع وقف آن شد- فقط یک نمونه حساس شده وسیاسی بود والا بقیه بدون وقف هم آقازادگان و وابستگان منتفع اند! فقاهت ما یکبار در صفویه اینرا تجربه کرده بود!(ر.ک:پیوست). 🔸قریب چهارهزار آقازاده خارج نشین با حواشی متعددش جای تکلیف امام به "همه مدیران ورهبران حکومت عدل" نشست که فرمود:"موظفند بافقرا و مستمندان وپابرهنه ها بیشتر حشر ونشر وجلسه ومراوده ومعارفه ورفاقت داشته باشند تا متمکنین ومرفهین" (صحیفه امام ج۲۰ص۳۴۱).آنها که اروپا نرفته یا برگشته اند هم در مناطق مرفه تهران سکونت دارند، افشای دارائی هایشان هم بنا به مصوبه مجمع تشخیص جرم اعلام شده است!(ر.ک:پیوست) 🔸حرفها وآرمانهای متفکران انقلاب اسلامی(مطهری وبهشتی و...)در حوزه عدالت صراحتا وتلویحا گرایش های کمونیستی وسوسیالیستی تعبیر میشود (ر.ک:پیوست). شکوه از شورای نگهبان و حتی تضعیف این نهاد لازم وضروری فقط از سوی صدا کلفتهای سیاسی برای رد صلاحیت ها انجام میشود. کسی نمی پرسد این فاصله فقر وغنا، حاصل از ۶برنامه توسعه که غیراز دولتها ومجلسها، شورای نگهبان هم برآن مُهر تٲیید اسلامیت وانطباق با قانون اساسی زده است؛ آیا انعکاس آرمانهای عدالتخواهانه قانون اساسی است؟! کدام فقاهت وتطبیق با اسلام بوده که چنین دره های عمیق فقر وغنا را موجب شده است؟! آیا مشکل فقط خروج دولتها از اجرای برنامه های توسعه است یا برعکس، تازه خروج ها بخاطر فشارهای اجتماعی وبه سمت کمک به طبقه محروم بوده واگر برنامه کامل اجرا میشد، وضع از این هم بدتر بود؟! ✔️عذر ما و عذر علی(ع): در بخش چهارم بخوانید: ☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی و انقلاب اسلامی (چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری) ۴از۴ ....................... ✔️عذر ما و عذر علی(ع): 🔺در بخش دانشی به احتمال عذر در تحقق نیافتن عدالت در اجرای معصوم وغیر معصوم اشاره شد. قارونهای جامعه عثمانی، حزب اموی شدند وبا امیر(ع)به جنگ طولانی نظامی(صفین) برخاستند. قارونهای غیر اموی هم(اصحاب جمل) از سوی دیگر بخاطر زیاده خواهی جنگ افروختند. لذا وعده های صبح بیعت در دوره کوتاه امام، منعقد نشد و او شهید عدالت شد. 🔺برای انقلاب مانیز در سطح کلان بیش ازوابستگان پهلوی، قطع شدن دست آمریکا و انگلیس از غارت منابع ایران، جنگی چهل ساله(باصنوف جنگ) پدید آورد. انسان منصف نمیتواند اثر این دشمنی ها را لحاظ نکند. لکن قارونهای داخلی امروزما از منتفعان رژیم سابق نیستند؛ به تعبیر رهبری: معلم وطلبه های معمولی ای بودند که با امام آمدند وحالا دچار زی اشرافی شدند! به بهانه دشمن خارجی بعضا با آنها مماشات هم شده است تا کار دشمن را تمام وباز به تعبیر رهبری مثل موریانه تنه درخت انقلاب را پوسیده کنند(ر.ک:پیوست) باید انقلاب، عدالت را جدی بگیرد! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۱۴ ☑️ @m_ghanbarian 💠 پیوست یادداشت محمد رضا حکیمی وانقلاب اسلامی (فهرستی از برخی یادداشتهای عدالتخواهانه مرتبط) -انقلاب اقتصادی https://eitaa.com/m_ghanbarian/685 -عدالت در بیانیه گام دوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/781 -کاش دانشجوی شریف بودم! https://t.me/m_ghanbarian/1629 -روی دیگر ولایت ۱و۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1245 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1247 -دوگانه غلط عدالت-ولایت! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1233 -آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1211 -سکوت غیر قابل جبران! https://t.me/m_ghanbarian/1768 -درسی فقهی از تجربه صفویه! https://eitaa.com/m_ghanbarian/746 -جای خالی دکة القضاء! https://eitaa.com/m_ghanbarian/597 -مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی و مصلحت سازی https://eitaa.com/m_ghanbarian/150 -امام خمینی و نظام انقلابی https://eitaa.com/m_ghanbarian/973 -با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/269 -غفلت از برجام داخلی https://eitaa.com/m_ghanbarian/976 -شهید مطهری هم کمونیست بود؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/706 -چالش حق التولیه آستان قدس https://eitaa.com/m_ghanbarian/1235 -۷سین سفره کوچک عدالت https://eitaa.com/m_ghanbarian/788 -آقای روحانی کالائی کردن آموزش خلاف شرع است! https://eitaa.com/m_ghanbarian/678 -مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189 -پارادوکس پول و آموزش! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190 -عدالت خواهان سر کار نروند https://eitaa.com/m_ghanbarian/984 -ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهج‌البلاغه! https://eitaa.com/m_ghanbarian/811 -درس ناتمام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/610 -جوان گرائی امان از امارة الصبیان https://eitaa.com/m_ghanbarian/777 -قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند! https://eitaa.com/m_ghanbarian/799 -دزدی محتاج! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1241 -اِشراف مذهبی یا اَشراف مذهبی؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1050 -حاج آقا پناهیان چه میگوید؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1051 -چگونه دستگاه واژگانی عترت هک میشود؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1056 -مسیحیت چگونه سرمایه داری را پذیرفت؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1055 -آقای هاشمی رفسنجانی چه میگفت؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1059 -برسد به دست پیشنماز ایران مال! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1002 -مثلث یُمن، مثلث شوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1295
📕 نشریه (صاحب امتیاز: خانه طلاب جوان) منتشر شد... 📒 ویژه نامه اولین سالروز صدور بیانیه 🗂 با پرونده هایی در مورد تبیین و راهکارهای بیانیه گام دوم 🎙 با آثار و گفتگوهایی: 📝 از حضرات آیات: مصباح یزدی شب زنده دار اعرافی میرباقری عابدی 📝 و حجج اسلام: رهدار فلاح شیروانی قمی وکیلی قنبریان عزت زمانی فرحانی بغدادی مهدیان متولی امامی 📝 و آقایان: پروفسورگلشنی دکتر منوچهر محمدی استاد طاهرزاده مهدی جمشیدی 💳 با تخفیف ویژه جهت طلاب و نهادهای حوزوی 📱توزیع: برای تهیه نشریه با شماره 09157172810 تماس حاصل فرمایید یا به آیدی @pasdare_Enghelab در پیام رسان ایتا پیامک ارسال نمایید. 📲 شیوه های نشریه خط: 1⃣ ارسال مشخصات به سامانه پیام کوتاه 30008777110114 2⃣ تماس با تلفن 02532603677 3⃣ مراجعه به سایت www.khanetolab.ir و تکمیل فرم ثبت نام 📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
⚜جوشش انقلابی 🔅هفت دستگاه موسیقی و صدها گوشه آن در موسیقی ایرانی، "تولید یک گروه موسیقی"، یا "محصول چند دهه تولیدات دانشکده موسیقی"، یا "حاصل نظریه پردازی فیلسوفان موسیقی" نیست! نواهای طبعی و فطری مردمی در پهنای تاریخی ای بوده است که برای غم و شادی، حماسه و عشق، غیرت و عرفان و دهها تمنای اصیل انسانی دیگر در چارچوب فرهنگ ایرانی سروده و خوانده شده است. بعد به مرور پایش و پالایش شده ودسته بندی و نت گذاری وعلمی شده واین بخش از فرهنگ ایرانی را پدید آورده است. 🔅فرهنگ انقلابی ملت ایران نیز بیش از اینکه "محصول تولید سازمانی نهادهای حکومتی"، یا "نگاه پیشینی وانتزاعی اندیشکده ها وپژوهشگاه های بودجه خوار" باشد؛ محصول جوشش مردمیِ پیر وجوان این کشور بوده که با سو گیری از آرمانهای انقلاب اسلامی در هر اقلیم ومتناسب با نیازهای واقعی مردم، خلق وابتکار شده است. اگر تاریخ شفاهی این ۴۰سال همه جمع آوری می شد، امروز با میراثی بزرگ مواجه بودیم که اندیشکده ها و پژوهشگاه ها می توانستند "با نگاه پسینی وعینی" به آن بیاندیشند؛ جرح وتعدیلشان کنند؛ دسته بندی ونمایه گذاری شان کنند و سوی فرهنگی-تمدنی این ملت انقلابی را معلوم تر وبرای انتقال نسلی آموزشی تر نمایند. 🔅"آزادی و حق انتخاب"، "استقلال وامنیت"، "پیشرفت، علم وعقلانیت" ، "معنویت وسبک خودی زندگی"، "عدالت ومبارزه با فساد" ،"عزت" ،"برادری ویکپارچگی"؛ هفت دستگاه اصلی آوائی ورفتاری مردم رشید ایران در تاریخ معاصر بخصوص این ۴۰سال بوده است. زیر هریک از این آرمانها، صدها گوشه وابتکار ایرانی-اسلامی شکل گرفته که برخی را کسی ثبت هم نکرده است. 🔅کافیست مثلا یک "عهدواره" در ۴۰سالگی انقلاب دوسه ماه بین ابتکارات زنده معاصر جستجو کند تا بیش از ۱۰۰خلاقیت در برخی از این عرصه ها را جمع کند(نخستین عهدواره ملی نهضت اجتماعی جوانان. مرداد۹٨) 🔺خانمی که خود جوش بتواند ۵۰۰ جوان را باشبکه سازی دارای شغل کند! آقائی که بتواند ٨۰۰بزهکار را شاغل وبرای خانواده هایشان برنامه فرهنگی ترتیب دهد؛شبیه افسانه است(عهدواره منطقه ای همدان) 🔺جنبش مطالبه گری دانشجویان جوانی که بتوانند با فساد اداری مزمن استان خود در چند محور اصلی(زمین وکوه خواری، جابجائی بودجه ها، استخدام های خویشاوندی ورانت خواری)مواجه ودر همه پرونده ها به نفع مردم ومحرومین نتیجه بگیرند؛ الگوئی جدید از عدالت خواهی ومبارزه با فساد را عرضه می کند(یکی از ٨ایده برتر نخستین عهدواره). 🔺"شهر بدون ماهواره"، "شهر بدون طلاق" و...هم در نابسامانی های اجتماعی در ایران زمین پیدا شده است؛ که با جوشش های مردمی وابتکارات در سبک خودی زندگی آفریده شده است. 🔅نقش شما: 🔺تجربه انتخاب آزاد مردمی برای افراد صالح ودور از کانون ثروت وقدرت یا خلاقیت ذیل هریک از اصول هفت گانه ، گزینه ای برای شماست. 🔺اگر خود ودوستانتان خالق تجربه ای انقلابی و خودجوش نبودید اقلا در ثبت وروایت ونشر تجارب مردمی انقلابیگری در آن عرصه ها همیار باش. از کتاب تا مستند عمار و... ⬅️بُعد نهضتی، جوششی، مردمی انقلاب اسلامی بمثابه جان برای پیکره اداری ونظام بروکراسی است. سلولها را نو می کند؛ به مقتضای نیازهای جاری هر دوره به روزش می کند؛ اگر عضو تنبلی، فیزیوتراپی و غده ای نیاز به جراحی داشت، حیات کل بدن را گردن میگیرد وعضو معیوب را به درمان می فرستد. ذات انقلاب همین جوشش انقلابی در پیوند مردم انقلابی با رهبری انقلابی است؛آنرا نگه داریم، بیفزاییم، روایتش کنیم وبه نسلها منتقلش کنیم. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀انقلابیگری تراز انقلاب برای فضلای حوزه ✅فهرست مطالب: ❓انقلابیگری تراز انقلاب برای یک طلبه سطح چیست؟ :توازن طولی و عرضی در مطالبه علمی و عملی آرمانهای انقلاب❗️ 🔸مقدمه: -وجه برتری شاگردان تراز اول امام؟ -نگاه خاصی به سلسله عرضی ارزشها -نگاه جامع به سلسله طولی علوم دینی 🔸مطلب اول -نگاه توحیدی به سلسله عرضی آرمانها(استقلال، آزادی، عدالت و...) -آسیب تبعیض در این سلسله از سوی جناحهای سیاسی در جانب تجزیه و ترکیب 🔸مطلب دوم -سلسله طولی و مراتب علوم از دید امام -آسیب نگاه متجزی و تکفیر علوم بالادستی در بیان امام -آسیب تبعیض بلکه استیناف در علوم مادر انقلاب در طلاب جوان 🔸نتیجه: -ظرفیت گیری از علوم متداول برای مسٲله های انقلاب بدون جمود برآنها -فقاهت جواهری نه بسنده به کتاب جواهر -تفلسُف عقلانی نه بسنده به متنی خاص ✫ایراد شده در موسسه تخصصی فقه تربیتی مصباح الهدی.۱۹بهمن ۹٨ (پیشاپیش از حجم مطلب و سرعت ارائه پوزش میخواهیم؛ جلسه ویژه فضلای دوره سطح بوده است) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی: مکتب سلیمانی ۹۸/۱۱/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
💠 مکتب سلیمانی (چکیده سخنرانی در گردهمایی بزرگ بزرگداشت سرداران مقاومت) بخش اول 🔸آفتاب را نباید از پنجره شرقی یا غربی خود دید. شخصیت های بزرگ وجامع نباید دچار دید تبعیضی ماشوند؛ یک جنبه آنها دیده وجنبه دیگر فراموش شود. شهید سلیمانی ،تجسم همه ارزشهای انقلاب و استمرار مکتب بنیانگذار انقلاب واحیاگر بهشتی ومطهری بود. چند ویژگی شاخص این مکتب: 1⃣توازن بین مرز با فتنه خیابانی ؛ و تحمل مخالف و آزادی تفکر وبیان: -امضاء نامه ۲۴فرمانده سپاه ده روز بعد از غائله کوی دانشگاه به رئیس جمهوروقت، نمونه خط گذاری با فتنه خیابانی علیه نظام است. -هدیه کتاب حاج آخوند نویسنده اتاق فکر جنبش سبز در لندن [مهاجرانی]به دوستان ،نشانه آن توازن است. سردار نه در٨٨بیطرف است نه با مهاجرانی آشتی کرده اما کتابی مفید از او درباره پیری روحانی ومهذب را خواندنی می بیند. "همه چیز آنها نجس "؛را قائل نیست. 🔺متاسفانه دچار تبعیض در ارزشها وآرمانهای انقلاب دربین چهره ها وگروه ها هستیم. مغز متفکر یک جناح" اشغال" را بنام "دمکراسی برون زا" تئوریزه می کند وچیزی از استقلال نمی گذارد!برخی متفکران جناح مقابل هم صندوق رٲی را از باب وهن شریعت می پذیرند چیزی از جمهوریت نمی گذارند!در حالیکه رهبر انقلاب صندوق رٲی را" متن اسلام"خواند. 2⃣دوگانه واقعی مقابل دوگانه های کاذب وغلط: سرداردلها به تبع امام عزیز تقابل واقعی واصیل را بین"مستکبر-مستضعف" و"تقابل اسلام ناب-اسلام آمریکائی"(اسلام مرفهین بی درد واسلام اشرافیت و...)می دانست. نه دوگانه های غلط "بی حجاب-با حجاب" یا "اصلاح طلب-اصولگرا"! در خارج هم دوگانه"شیعه-سنی" را غلط ودر راستای توطئه دشمن برای القای هلال شیعی و احیاء صفوی میدانست. 🔺شهر بیجی عراق را وقتی از دست داعش نجات داد، دختر مسیحی بر کلیسا نوشت:مریم مقدس راحت بخواب که دیگر مسیح بر صلیب نمیشود! این همان مکتب خمینی است که ما می خواهیم صدای مرگ بر آمریکا از ناقوس کلیساها شنیده شود. 🔺سلیمانی موافق بی حجابی نبود، همه افکار اصلاح طلبان یا همه اعمال اصولگرایان راهم قبول نداشت اما تقابل ایندو را کاذب وغیر ضرور می دید.می فرمود:" این بی حجاب است ،آن باحجاب است؛این چپ است، آن راست ؛این اصلاح طلب است او اصولگراست!خب پس چه کسی را می خواهید حفظ کنید؟!" 3⃣صدور انقلاب باحفظ استقلال کشورها: امام عزیز انقلاب ما را مقدمه ظهور خواند،واز "لزوم صدور انقلاب "بین ملت ها گفت. دشمن آنرا "امپراطوریسم" ودخالت وآشوب در کشورها تبلیغ کرد. برخی دوستان هم منفعل شده از"مالزی شیعی" و"ژاپن اسلامی" گفتند!یعنی ما هم کشوری مثل کشورها ؛چکار به دولتهای دیگر داریم... سردار دلها آن توازن عالی وآرمان امام را محقق کرد وجلوی چشم ها آورد: 🔺ابوسنینه روزنامه نگار فلسطینی سال ۲۰۱۲ از سران مقاومت فلسطین میپرسد چه کسی فلسطین را برای خود فلسطین ومقاومت می خواهد؟!همه می گویند :جمهوری اسلامی! یحیی السنوار درباره حاج قاسم می گوید که خالصانه وبا تمام وجود به فلسطین عشق می ورزد. 🔺نورالدین شیرین مدیر شبکه قدس ترکیه در برنامه زنده شبکه ۵آنجا گفت :سردار سلیمانی در مقابل کودتای نافرجام ۲۰۱۶ترکیه بیشتر از ژنرالها وسیاسیون ترکیه ،نقش آفرید! 🔺جلوگیری از سقوط دمشق وبغداد بی نیاز از توضیح است. 4⃣توازن عدالت وپیشرفت: رهبری در ۹۶/۱۱/۲۹فرمود:" ما دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت وعدالت نامگذاری کردیم .پیشرفت به معنای واقعی کلمه در کشور اتفاق افتاده است ؛عدالت را نمی گویم!در مورد عدالت ماعقب مانده هستیم در این تردیدی نیست خودمان اعتراف می کنیم". بدون پیشرفت، عدالت ، تقسیم فقر است اما پیشرفت بدون عدالت هم بزرگتر شدن فاصله قله های ثروت و دره های فقر است. 🔺سردار سلیمانی آنروز که فرمانده لشکر در کرمان وسیستان بود کنار توسعه استان ، پیگیر عدالت برای مناطق محروم آنجا بود 🔺سیل و محرومیت خوزستان به لحاظ کاری وسازمانی به او ربطی نداشت اما علیرغم خطر، آمد وتا زانو درآب به مردم محروم روستاهای سوسنگرد و...کمک کرد. 🔺النبل والزهرا در سوریه ،محاصره ومحرومیت با آنها کاری کرد که ریشه درختان را می خوردند!در وسط داعش محاصره بودند. دالان ومعبری طولانی بین داعش باز کرد تا نجاتشان دهد. 5⃣کارآمدی جهادی مقابل لشی وتنبلی ومیز طلبی! حضرت آقا فرمود:" مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه وکارآمدی درانجام وظیفه است...هرجا کارآمدی نباشد مشروعیت از بین خواهد رفت"(۸۳/۶/۳۱). 🔺۲۲سال (از۷۶تا۹٨)فرمانده قدس بود. حتی منتقد ومعترض از این طولانی بودن مسئولیتش انتقاد نکرد.چرا؟ چون کارآمدی می دیدند. ۲۰۰۰پیروزی در جنگ ۳۳روزه، ۲۰۰٦پیروزی در غزه، بعد پایان داعش و... برای برخی منصوب ومنتخب هم مردم امن یجیب میگیرند تا زود تمام شوند یا دوباره ابقاء نشود! ☑️ @m_ghanbarian
💠 مکتب سلیمانی (چکیده سخنرانی در گردهمایی بزرگ بزرگداشت سرداران مقاومت) بخش دوم 6⃣ طهارت اقتصادی مقابل رانت خواری: آقا در بیانیه گام دوم ،"طهارت اقتصادی " را شرط "مشروعیت کارگزار" نظام اسلامی خواند. 🔺وقتی ۴۰۰۰آقازاده خارج نشین داریم ،سردار دلها اگر بچه اش را خارج ببرد ،زیر آتش دشمن در عراق بین صفوف مجاهدین می برد. 🔺با این همه دوندگی ودوری ازخانواده ،اضافه حقوقی نگیرد؛وضع خانه وزندگی اش این باشد. 🔺برای بستری نوه اش بیمارستان دولتی برود واجازه ندهد تختی را زودتر خالی کنند! 🔺 حتی در زیارت قبر شریفش، همسر ارجمندش امتیازی طلب نکند ؛وقتی سر صف ایستاده به قبر سردار میرسد پشت سری ها نشناخته ،گفتند زودتر! و او خود را معرفی نکرده زود برخیزد! ⬅️ اینها ارزشهای مکتب انقلاب بود که در این مرد متوازن تجلی داشت ،وقتی دچار خلل وتبعیض در آنها بودیم. لذا همه مردم او را خواستند مثل انقلاب۵۷ ☑️ @m_ghanbarian