eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
886 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۴-کوفه؛ نهضت،نظام ؛ تاب آوری.mp3
13.76M
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده چهارم: الهیات قعود و دکترین ابوموسی ۱ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده چهارم: الهیات قعود و دکترین ابوموسی ۱ 🔸پس از نهضت موفق کوفی علیه عثمان، همانها امیرالمومنین را برگزیدند. نظام علوی وعده داده شد اما از اول با الهیاتی رقیب و دکترینی سیاسی اجتماعی برای کوفه مواجه شد که درک روشن از آن بسیار پراهمیت است. "الهیات قعود و توقف" در نظر برخی صحابه نسبت به خلافت امیر(ع) یا جنگهای او با مسلمان -که برای اولین بار در اسلام رخ می داد- از سوی و "دکترین سیاسی ابوموسی اشعری برای کوفه" (بی طرفی و نوعی دولت ملی) ؛در نظام علوی به هم رسیدند وتاثیری عمیق و شگرف بر کوفه تا کربلا گذاشتند! برای اولین بار کسانی از مشاهیر اسلام با خلیفه برگزیده (والبته منصوب الهی)یا اصلا بیعت نکردند یا بیعت جهاد نکردند: حسان بن ثابت، اسامه بن زید، سعد ابی وقاص، زید بن ثابت، ابو سعید خدری، انس بن مالک، ابودردا، ابوموسی اشعری و... 🔸طرفداران این الهیات جدید در صفین به 30000نفر رسید که در رقه و قرقیسا و...خیمه زدند و نه جانب معاویه بودند نه علی(ع)!(البته شام یک دست برای معاویه بود و این الهیات در مدینه و کوفه وبصره یار می گرفت!) آن جریان الهیاتی در کوفه با ابوموسی اشعری تشخصی زمینی گرفت و دکترینی سرزمینی برای کوفه شد که تا کربلا ادامه یافت. در کربلا هم مقابل صف ابن زیاد و سید الشهدا(ع) عده ای زیاد بر تپه ای بیطرف مانده و فقط برای حسین(ع) دعا کردند! ✅ سیر ماجرا: معترضین علیه عثمان همانجا با امیر(ع) بیعت کردند نمایندگان کوفه و مصر و بصره در مدینه به نمایندگی بیعت کردند. در کوفه، مردم سراغ ابوموسی (والی ابقاء شده از عثمان) آمدند تا بیعت کنند اما او اظهار توقف کرد! با احتجاج اصحابی مثل هاشم مرقال ، بیعت کرد. اما دوباره در تجهیز مردم برای مقابله با بیعت شکننان جمل اعلام توقف کرد! ✅ ابوموسی؟ از مهاجران حبشه بود. در زمان حکومت رسول الله(ص) معلم فقه یمن وقاری زیبا لحن کوفه واز فرماندهان موفق فتوحات بود. لذا جمع بین خصائصی که روانشناسی اجتماعی کوفه می خواست را داشت: نظامی گری/ تظاهرمسلمانی. عمده کوفیان هم یمنی بودند و فقه را از او آموخته بودند.به حسب نقل طبری دوره ای کوتاه بعد از عمار و قبل از مغیره هم والی کوفه بوده است. با اخراج سعید بن عاص ؛ از سوی کوفیان او به امارت کوفه نهاده شد و عثمان رضایت داد. به نقل یعقوبی ،امیر(ع) فقط او را بخاطر مشورت مالک اشتر در کوفه ابقاء کرد. اما دینوری و طبری از نصب والیانی بنام عماره بن حسان یاعماره بن شهاب می نویسند که ظاهرا در راه بر میگردد چون می شنود که مردم ابوموسی را می خواهند. ✅ تولد دکترین ابوموسی امیر(ع)با 400 صحابه(70بدری)به تعقیب طلحه و زبیر و عایشه اقدام کرد . وقتی آنها به سمت بصره رفتند در چند نوبت برای ابوموسی نماینده فرستاد . در همه موارد ابو موسی بر توقفش در جنگ و فتنه خواندن این مسلمان کشی پا می فشرد. با سخن صحابه مردم بسیج شدند و با رسیدن و مداخله مالک، ابوموسی از قصر اخراج شد و حکم عزل او ونصب قرظه بن کعب انصاری رقم خورد. اما ابوموسی در آخرین نطق امارتش در مسجد کوفه گفت:"ای مردم کوفه از من اطاعت کنید تا پناهگاه اعراب شوید ! مظلوم به شما پناه آورد و درماندگان در پناه شما ایمن شوند..." اینگونه "دکترین کوفه ی بی طرف" بیان شد. شهر اصلی جنگاوران مسلمان در درگیری متخاصمان با خلیفه مشروع بی طرف بماند تا خود قطبی شود که پناه دیگران گردد. وقتی مدینه وشام با جنگها تضعیف شد کوفه (با وسعت قلمرویش) پناه مسلمانان باشد. این تئوری بی اثر نبود واز شهر نظامی کوفه برای جمل فقط 6000تا 12000 نیرو بسیج شد! کفایت پیروزی بر جمل کرد اما خبر از اثر این دکترین در حوادث بعد می دهد . ✅ اولین جنگ بی غنیمت! کوفه نظامی و متنعم از فتوحات حالا در جنگ مسلمان حق غنیمت هم ندارد ! امیر المومنین از آن منع می کند. این هم با آن خصائص جمعی و روان اجتماعی مشترک کوفه نمی سازد. آن الهیات و دکترین کوفی آن و این خصوصیت ،از چالش های اصلی ای می شود که نظام علوی در کوفه تاب نیاورد. (این پرده ادامه دارد) ☑️ @m_ghanbarian
۵-کوفه؛ نهضت،نظام ؛ تاب آوری.mp3
16.2M
⭕️درس گفتارهای مجازی محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده چهارم: الهیات قعود و دکترین ابوموسی۲ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️درس گفتارهای مجازی محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده چهارم: الهیات قعود و دکترین ابوموسی۲ 🔸الهیات قعود و توقف را باید در دوره نظام علوی بشکل یک طیف دید. طیفی از مشاهیر اسلام در مدینه که در اصل خلافت امیر(ع)هم توقف کردند و بیعت نکردند. طیفی که در بیعت او و حتی کار گزار او بودند اما در جنگهای او توقف کردند. مثل ابوموسی در کوفه و کعب بن سور(قاضی منصوب امام) در بصره. او هم مثل ابوموسی درباره جمل توقف کرد. رفت و خانه نشست و درب را بست! 🔸طیف دیگر شاگردانی از عبدالله بن مسعود بودند که تا جمل هم بودند، اما برای صفین دچار قعود و توقف شدند!عبیده سلمانی و ربیع بن خثیم با 400تن از قراء کوفه(که مفتیان و دین شناسان آنروز بودند) گفتند در این جنگ شبهه دارند و خواستند به مرزداری در ری و قزوین فرستاده شوند! امیرالمومنین نیز پذیرفت و حتی بقیه را هم دعوت کرد هرکه در جنگ با معاویه شبهه دارد مقرری اش محفوظ است بیاید با اینها برود. 400نفر شد 4000 نفر! 🔸بنظر بنده خوارج هم تحت تاثیر الهیات قعود قرار گرفتند اما پس از دهها هزار کشته صفین ولیله الهریر! نقش این الهیات در خالی کردن اردوگاه علی(ع) وسست کردن بنیان کوفه آنجور که باید کاویده نشده است. ✅ حکمیت، راهبرد ابوموسی نه خوارج! الهیات قعود در کوفه توسط ابوموسی خوانشی سرزمینی و کوفی یافت. یک کوفه بیطرف برای آینده ای که طرف های درگیر در اسلام ضعیف شوند و کوفه پناهگاه شود! این دکترین را ابوموسی بر مردم کوفه خواند. قبل از شروع صفین اولین بار ابوموسی است که سخن از حکمیت می گوید؛نه خوارج! این راهبرد هم کاملا در راستای همان دکترین کوفه ی بیطرف و الهیات قعود اوست.می گوید:"فتنه ها پیوسته بنی اسرائیل راپایین و بالا می برد تا دو حَکم انتخاب کردندو آنها حُکمی دادندکه مورد رضایت پیروان ایشان نبود. این امت راهم پیوسته فتنه ها بالا و پایین می برد تا دو حَکم انتخاب کنند و آنها حُکمی دهند که پیروانشان از آن راضی نباشند"! این قبل از صفین و پیدایش خوارج است. پس حکمیت تئوری خوارج نیست راهبرد اهل قعود است. بعد از لیله الهریر در صفین که هزینه کشته ها بالا رفت این سخن ابوموسی تکرار و حالا بر زبان خوارج نهاده شد و طبعا خود او (صاحب نظریه) هم بهترین فرد برای حکمیت می شود. ☑️ @m_ghanbarian
⭕️درس گفتارهای مجازی محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده چهارم: الهیات قعود و دکترین ابوموسی۲ ✅ سیر ماجرا: ازاولین اقدام های حکومتی امیر(ع) عزل معاویه بود. معاویه زود لباس خونین و محاسن وانگشتان بریده عثمان را علم و خود را "ولیّ دم" عثمان خواند . امیری برای انتقام خون عثمان _که از همه به او نزدیکتر است_و سودایی برای خلافت ندارد. چنین وانمود کرد که انتقام قاتلین عثمان را که گرفت تعیین خلیفه را به شورا می سپارد. شام در چنین امری با او بیعت کرد. اتهام خون عثمان به امیر المومنین زده شده و تحویل قاتلین از او خواسته شد.قاتلینی که در یک نوبت معلوم شد 20000نفر از سپاه ،خود را در خون عثمان شریک می دانند. امیر(ع) دید پرداختن به این امر فتنه داخلی است وتفرقه و تشتت می آفریند لذا از مردم مهلت خواست تا بعد(خ 168). نامه ها و سفراء با معاویه به نتیجه نرسید و کار به جنگ کشید. 90هزار سپاه امام در مقابل 120هزار سپاه شام. 2800صحابه(87نفرش از بدریون) با امام بودند. 🔸17ماه ماجرا طول کشید که 4ماه به مذاکره گذشت . 70هزار کشته برجای نهاد (55هزار از شام 15هزار از عراق). در شب آخر(لیله الهریر)که از صبح تا سحرگاه فردا متصل جنگ بود و پیروزی داشت رقم می خورد ؛ از کثرت کشته ها رعب در دو سپاه افتاد. اشعث در سپاه امام گفت اگر فردا هم چنین شودعرب نابود می شود. معاویه هم گفت اشعث درست می گوید اینجور رومیان زن و کودک شامیان رانابود و ایرانیان بر کوفیان می شورند. تیر خلاص را دسیسه عمروعاص زد . او که یکبار با کشف عورت ،خود را نجات داده بود اینبار به قرآن برای نجات تمسک کرد! ساده باوران سپاه امام تشخیص ندادند که قرآن نزد او بیش از عورت دیروزش قداست و احترامی ندارد و ابزاری برای نجات است. نیروی جنگده میدان حالا تحت تاثیر راهبرد ابوموسی و تکرار اشعث قرار گرفت و شعار حکمیت داد. 🔸طبیعی بود کوفه حَکم را ، صاحب نظریه حکمیت انتخاب کند. ابوموسی مقابل عمرو عاص هر کدام با 400رزمنده برای 4ماه مذاکره ،جدا شدند. محور مذاکره از اول در مسیر تعیین حق و باطل صفین و... نبود . محور این شد که رهبر امت باید کسی باشد که دستش به هیچ خونی(عثمان ،جمل، صفین) آلوده نباشد. ابوموسی حتی کاندید هم داشت: دامادش عبدالله بن عمر! یعنی کاملا در راستای همان دکترین قبلی اش داشت جلو می آمد تا یکی از اهالی قعود _که البته دامادش بود _را خلیفه کند و کوفه را مرکز اسلام کند. دسیسه عمرو عاص او را سرشکسته کرد که ناگزیر شد به مکه برود. در برگشت، سپاه کوفه متشتت ودر بحث با هم بودند. خوارج اصلا به کوفه وارد نشدند و به قریه حروراء رفته شهرک ده تا 12هزار نفری خوارج را بنیان نهادند. اما شام حالا دیگر با ابقاء معاویه توسط حَکم ، او را امیر المومنین خطاب می کرد و یک دست تر شده بود. جنگ نهروان کوفه را ضعیف تر کرد و یورشهای فرستاده های معاویه به نواحی عراق و یمن و مصر و مکه از قلمرو کشور امیر المومنین کاست تا فقط کوفه ماند. دیگر هم کوفه از علی(ع) ملول است و هم علی(ع) از آنان. با این بستره در جلسه بعد روشن خواهد شد چرا کوفه، نظام علوی را تاب نیاورد؟ ☑️ @m_ghanbarian
۶-کوفه؛ نهضت،نظام ؛ تاب آوری.mp3
14.44M
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده پنجم: پاشنه شکست نظام علوی! ☑️ @m_ghanbarian
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده پنجم: پاشنه شکست نظام علوی! 🔸در یک کلام می توان گفت ارزشهای حکومت علوی (مثل عدالت و آزادی) پاشنه شکست آن در کوفه ای با روان اجتماعی نظامی گری بعلاوه تظاهرات مسلمانی بود. در مقابل صنوف الهیات قعود اگر غدرهای مغیره یا استبداد زیاد بن ابیه قرار می گرفت نظام در کوفه تاب می آورد. اما آزادی بخشی علی(ع) و عدالت گستری اش ضریب شکست او در کوفه را با آن روحیه اجتماعی پیش گفته افزایش می داد. لکن امام حاضر نیست دست از این ارزشها بردارد؛ چون حکومت را برای اینها می خواهد نه بالعکس. ✅چند نمونه: 1⃣ محاجه اش با رئیس شرطه کوفه (مالک بن حبیب یربوعی)بر سر متخلفین از جنگ جمل: امام گوشزد کردن خطا و کناره گیری از آنها را از مردم می خواست اما رئیس شرطه کشتن آنها را! امام این کار را بی عدالتی می خواند... نه آنقدر دمکرات است که متخلفان از فتنه های سیاسی را سرزنش هم نکند و نه مستبد است که بیش از سرزنش جزایشان دهد. حتی بر مشرک و کافر خطاب کردن جملی ها بر عبدالله بن وهب راسبی(که بعد امیر خوارج شد) خورده میگرد و نهی می کند... 2⃣ با قاعدین صفین(ربیع بن خثیم و 400قاری همراهش) مدارا وحتی بقیه مردم را هم دعوت می کند که هرکه در جنگ با معاویه شک دارد با حفظ مقری اش از بیت المال بااینها به مرزداری برود. 400نفر 4000نفر شد ! این مقدار آزادی بخشی و بردن رعیت با بصیرت و آگاهی پی ماموریت ها فقط در نظام او دیده میشود. 3⃣شهرک 12هزار نفری خوارج در نیم فرسخی کوفه با آزادی کامل: پس از حکمیت، خوارج بجای کوفه به حرورا رفتند و شهرک خوارج بنا کردند امیر جنگ و امام جماعت بر خود برگزیدند. امام خود و ابن عباس به سراغشان می رفت و بحث و احتجاج میکرد.اما اعلام کرد: تا وقتی خونی نریخته اند و مالی غصب نکرده اند کاری با آنها نداشته باشید... 4⃣ مدارایش با خریت بن راشد: پس از حکمیت با 30 نفری رسما به امام گفت دیگر از او اطاعت نمی کند. امام با او بحث کرد و مهلت مباحثه بیشتر طلب کرد. در اعتراض یاران بر این مدارا گفت: اگر با همه کسانی که نسبت به آنها سوء ظن داریم چنین کنیم زندان هایمان پر میشود ... او خروج کرد و بعد برای سرکوبی آشوبش سپاه فرستاد! 5⃣جسارتها و بی ادبی های مثل اشعث درباره حضرت(که مثلا سوسماری را ابوالحسن نامیده و با او بیعت کرده بودند!)به او خبر می رسید اما پیگرد نمی گذاشت ... 6⃣ از حدود الهی کوتاه نمی آمد ولو به قیمت پیوستن افراد موثر به معاویه باشد: نجاشی شاعر معروف ومبارز صفین را بخاطر مشروب خواری در رمضان حد زد. او و طارق رئیس قبیله اش به معاویه پیوستند و رسما گفتند:ما طاقت عدالت علی(ع) را نداشتیم... خانه پیوستگان به معاویه را معمولا دستور به تخریب می داد اما از عدالتش نمی کاست تا موثرین را نگه دارد. توجه دارید این سبک امام او را در دوگانه تثبیت شده ذهنیت کوفه،مومن ضعیف طبقه بندی می کرد و نافرمانی اش را آسان می کرد! تفصیل مثال ها را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
51.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖تقلیل عدالت به مبارزه با فساد ، اجحاف است ⬅️ بخشی از لایو با جنبش عدالتخواه دانشجویی ۹۹/۵/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
۷-کوفه؛ نهضت،نظام ؛ تاب آوری.mp3
15.05M
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده ششم: استقرار نظام اموی ☑️ @m_ghanbarian
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده ششم: استقرار نظام اموی 🔸نظام اموی با خصائصی متضاد با نظام علوی در کوفه استقرار طولانی یافت. مخالفت ها از سوی گروه های خوارج یا شیعیان موجب نهضتی فراگیر در کوفه نشد و به آسانی سرکوب می شد. 🔸برخی از آن خصائص که متناسب با روحیه اجتماعی کوفه بود: 1⃣دیگر برای الهیات قعود، آزادی نبود و تئوری پردازانش (مثل ابو سعید خدری و ابوموسی اشعری)با القاب مبالغه آمیز با معاویه بیعت کردند... برخی دیگر زیر پرچم فرمانده فتوحات(یزید) در جنگ رومیان رفتندو زمینه مشروعیت او برای ولایتعهدی شدند!... 2⃣روحیه مسلمان پادگانی کوفه دوباره با ارسال به جنگهای فتوحات احیا شد(لشکر25000نفری کوفه به خراسان)... 3⃣گزینه فاسق قوی برای والی کوفه شدن با مغیره و زیاد تثبیت شد. مغیره با مکر شیعیان را به جنگ خوارج شورش کرده می فرستاد تا هردو تضعیف شوند... زیاد استبداد خود را در دولت اموی آشکار کرد؛ دستها برید و حکومت نظامی ومنع آمد و شد شبانه ابتکار کرد... بقیه والیان (جز یکی که بخاطر ضعف اخراج شد) در رتبه بعد ایندو مثالی از فاسق قوی بودند... 4⃣دیگر خبری از آزادی بخشی علی(ع) نشد و اجبار و اکراه جای آن نشست: سبّ امیرالمومنین اجباری و خوداری مساوی با کشته شدن و تخریب خانه شد. قبایل شیعی تر کوچ اجباری داده شده و جای آنها از شام و بصره طرفداران اموی آمدند تا ترکیب کوفه به نفع اموی ها شود. در مقابل شورش های چندگانه خوارج، مردم کوفه وادار می شدند خود سرکوبش کنند. معاویه تصریح کرد:شما نزد من امان ندارید تا عوامل بدبختی خود را از میان بردارید!... بدین ترتیب شهری که با نظام مردم سالار علی(ع) تاب نیاورد در مقیاس یک شهر پادگانی و بدون آزادی و عدالت در زیر شمشیر و حیله های اموی نظام اموی را پذیرفت. تا نهضت حسینی هیچ مخالفتی نتوانست فضای عمومی کوفه شود. (تفصیل توضیحات را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
۸-کوفه؛ نهضت،نظام ؛ تاب آوری.mp3
11.67M
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده هفتم: اهالی تپه ندبه! ☑️ @m_ghanbarian
⭕️درس گفتارهای محرم۹۹ «کوفه؛نهضت،نظام؛تاب آوری» پرده هفتم: اهالی تپه ندبه! 🔸تا اینجا معلوم شد شهرها و جوامع هم مثل اشخاص با افکار و هیجانات و رفتارهای مشترک، دارای روح و روانی جمعی میشوند.(ر.ک:جهان های اجتماعی/ حمید پارسانیا). کوفه شخصیتی اجتماعی با خصائصی یافت که تا 61هجری با او بود. در نهضت علیه عثمان پیروز و در نهضت حسینی تاب نیاورد. نظام اموی را پذیرفت اما نظام علوی را تاب نیاورد. 🔸در نهضت حسینی، مخالفت ها با بنی امیه در دوره نعمان بن بشیر(والی ضعیف) موجب نهضت در کوفه شد.بخلاف شورش های خوارج اینبار اعتراض، نهضتی با 18000بیعت کننده یافت. اما در دوره عبیدالله بن زیاد (فاسق قوی و مستبد) نهضت سرکوب شد.بافت جمعیتی جدید،بازی والی با بیت المال و مقرری ،استبداد و اجبار ابن زیاد نهضت دوم کوفه را شکست داد و کوفه را علیه مهمان خود تجهیز کرد. یکبار دیگر الهیات قعود خود را در کوفه نشان داد و آنها که حاضر به کشتن حسین(ع)نبودند را جای یاری او ،روی تلّی جمع کرد تا برایش بگیریند و فقط ندبه کنند! ✅ سیر حوادث: 1⃣شیعیان پی امام؛ مغیره پی ولایت عهدی یزید: بلافاصله بعد از شهادت امام مجتبی شیعیان کوفه نامه دعوت به امام حسین نوشتند که پاسخ صبر تا پایان عمر معاویه جواب داشت. مغیره والی اول کوفه برای بقاء خود ولایتعهدی یزید را با معاویه و یزید مطرح کرد و سران کوفه را حتی زودتر از شام بدین امر راغب کرد... 2⃣ شروع نهضت حسینی: از رجب 60 هجری با مرگ معاویه، اباعبدالله نهضت را شروع کرد چون عهدنامه به اتمام رسیده و ولایتعهدی یزید هم فاقد وجاهت قانونی(خلاف عهدنامه) و هم شرعی بود. اولین تجمعات پس از ده سال در خانه شیعیان برای نهضت شروع شد. امام نامه اول را بی جواب گذاشت. مرتبه دوم 150 نفر از سرشناسان شیعیان کوفه با نامه هایی به مکه رفتند و باز بی جواب نهاد. وقتی درخواست از امام به غیر شیعیان هم رسید (کوفه آماده نهضت نه شورش) آنوقت جواب داد و مسلم بن عقیل را فرستاد. مرامنامه عدالتخواهانه مسلم زود به بیعت 18000نفری رسید ونهضت دوم کوفه شکل گرفت. 3⃣ تاب نیاوردن نهضت کوفه: وقتی فاسق قوی (عبیدالله) جای نعمان نشست ارزشهای استبدادی اموی را آشکار کرد. ناشناس وارد شد تا منعش نکنند و بعد خطبه تهدید خواند. لاجرم قیام مسلم زودتر از موعد با 4000نفر شروع شد(بقیه فی الحال در کوفه نبودند). سیاست ارعاب شروع شد. ترساندن از سپاه شام توسط اشراف کوفه، وعده قطع مقری به عریف ها و دار زدن عریفی که یکی از افراد تحت سرپرستی اش با مسلم و حسین باشدو...موجب شد نهضت بخوابد و مسلم غریبانه کشته شود. 4⃣ تجهیز کوفه علیه امام(ع) با افزایش صددرصدی بیت المال و وعده تقسیم 4000دینار و200000درهم سپاه تجهیز شد. اعزام اجباری حتی نوجوانانی که بالغ شده اند در دستور قرار گرفت. قعقاع بن سوید با سپاهی مامور شد هیچ مردی در کوفه نگذارد.متخلف دستگیر و گردن زده می شد! ارزشهای اموی کوفه را بسیج کرد. 5⃣ اهالی تپه ندبه: بلاذری می نویسد از هر هزار اعزامی 300یا400نفر به کربلا می رسید و بقیه از سر کراهت فرار می کردند . دینوری می نویسد تا کربلا از دسته های اعزامی ،بخاطر کراهتشان برای کشتن حسین(ع) فقط عده قلیلی می ماند! این متواریان در صحرا ،روز عاشورا بر تلّی جمع شدند وبا گریه دعا می کردند: اللهم انزل نصرک! با یک محاسبه معلوم میشود جمعیت فراری ها بیش از حاضران میدان است.اگر به حسین می پیوستند کار تمام بود اما بازمانده الهیات قعود با خصلت های جمعی کوفه مانع شد . عاشورا ظاهرا سه صف (یاران امام/سپاه ابن سعد/اهالی تپه ندبه) اما واقعا با دوصف(حسینی/ یزیدی) رقم خورد... ☑️ @m_ghanbarian
🔴جریمه روح بزرگ +دعوت میشود سخنرانی «عاشورا، نهضت مقدس» محرم۹۸ را گوش فرا دهید ☑️ @m_ghanbarian
💢پیشران فجایع کربلا اراذل و اوباشی بودند که دستگاه اموی سازمانشان داده بود. سکوت، رضایت و همراهی ذهنی و قلبی لشکر کوفه آنها را جسورتر می کرد تا جنایاتی بی سابقه مرتکب شوند. (سازمان اوباش پیشران فاجعه عاشورا/ محرم98) ☑️ @m_ghanbarian
۱-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
17.25M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا جلسه اول ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
♨️پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
♨️پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
♨️پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه⁉️ 📋خدا را شکر مسئولین حفاظت قانونی دارند و به استناد ماده ۶۰۹مجازات اسلامی برای توهین کننده شان ۳تا ۶ماه حبس یا ۷۴ضربه شلاق یا جریمه مالی بریده اند! خودش هم لازم نیست شکایت کند مدعی العموم زحمت می کشد تا او مقدس بماند! پس نگرانی و سخن سر تعبیر آقای پناهیان درباره یک استاندار نیست قانون قبلا برای مسئول تدارک شده است! ✅ سخن سر موج حمایت شخصیت ها از استاندار است از خود استانداری تا آقای جزایری و این و آن. بنظر می رسد این سطح حمایت افتخاری و سفارشی -که اتفاقی بنظر نمی رسد- چیزی بیشتر از اعاده حیثیت یک مسلمان را نتیجه می دهد: عمیق تر کردن شکاف دوگانه مردم - مسئول! سلمنا حق استاندار نبود درباره اش "کنایه" بزنند که باید گاری به او بسته تا آب ببرد! اما مقابل این کنایه چندین سال "به گاری بستن واقعی" مردم هم هست! مگر به گاری بستن شاخ و دم دارد وقتی هرروز باید دلو آب روی شانه و یا با گاری ببری؟!! 🔺این سطح از دفاع از استاندار -با وجود ماده قانونی برای شکایت از گوینده- در مقابل زخم سی ساله به گاری بستن صدها خانواده آیا شکاف ساز نیست?! مثل این می ماند که سال دیگر مُبلغی دیگر را که گفته اگر مسئول بودم مسئولین امنیتی و انتظامی را بخاطر روستای ابالفضل به ساچمه می بستم! را بخاطر سوءتعبیر مورد حمله قرار دهیم که این ترویج خشونت است! شوراندن علیه دستگاه های قانونی است! و... جالب است واقعا هم درست می گوییم لکن اما توجه نداریم که به ساچمه بستن چندباره مردم واقعیت اصلی است نه این"تعابیر ادعایی و کنایی"! ✅ قرار بود چنین دوگانه ای شکل نگیرد و در تعارض موقعیت مسئول و حق مردم جانب حق مردم را بگیریم! قرار بود "ابن هرمه" های بازار اهواز را هفتگی با خواری و خفت، دوپا دربند مثل سگ برانیم!(۱) و هرهفته ۳۵تازیانه بزنیم و در شهر دور دهیم(۲) آیا کردیم?! یا او العیاذ بالله مال دولت پر اختلاس علی(!) -چنانچه برخی می گویند!- بود و چنین وابستگانی در بازار و اقتصاد اهواز دیگر وجود ندارند؟!! جایش البته در دوره قبل مانع حضور کارگران محروم و معترض فولاد به نماز جمعه اهواز شدیم! و این سالها کارگران هفت تپه را جای مسببان زندان میبریم! قرار بود "منذر" های اشرافی در حکومت اسلامی را "از شتر قبیله پست تر" خطاب کنیم(۳) که ظاهرا دیگر مثل آنها در این حوالی پیدا نمیشوند!!! 🔺خلاصه احترام مسئول واجب و سوءتعبیر ممنوع اما همان تعابیر را درباره مردم نواحی محقق نکنیم و درباره اش ساکت نباشیم. 📌پی نوشت: ۱. تعبیر حضرت امیر(ع) درباره اش: "مر به السجن مهانا مقبوحا منبوحا واحزم رجلیه بحزام" منبوح: یعنی کسی که مثل سگ او را بزنند و برانند! ۲. جامع احادیث الشیعه ج۳۰ ص۴۷۸ ۳. تعبیر نامه ۷۱ نهج البلاغه:" لجمل اهلک...خیر منک"! 📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۱ ☑️ @m_ghanbarian
۲-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
11.89M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا جلسه دوم ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
۳-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
14.67M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا جلسه سوم ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
۴-وارثان کرب و بلای عاشورا.mp3
17.44M
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا جلسه چهارم ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 عدالت - مواسات 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 عدالت - مواسات 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 عدالت - مواسات 3⃣ ☑️ @m_ghanbarian
💸خیریه هایی مستعد شرّ! چرا ناگزیریم به خیریه های مقامات مسئول حساس شویم؟! 📍از دهه۷۰ به اینسو با خیریه هایی مواجه ایم که موسس و هیئت مدیره آنرا جمعی از مسئولین تشکیل می دهند: استاندار، امام جمعه، برخی فرماندهان نیروهای مسلح که بعضا علیرغم وجود اختلاف رأی سیاسی یکباره در یک خیریه باهم جمع میشوند! این سالها در استانهای متعدد می توان از اینگونه خیریه ها سراغ گرفت. 🔹با نمونه نگاری یکی از آنها (خیریه ای در استان کرمان که سالهای قبل پر چالش شد) دلیل حساسیت بر اینگونه خیریه ها را از سوی عدالتخواهان و مطالبه گران مرور می کنیم: 🔺تشکیل توسط استاندار وقت، امام جمعه وقت و برخی مسئولین. 🔺اثرگذاری موقعیت حقوقی موسسان بر گسترش منابع مالی موسسه: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، منطقه اقتصادی سیرجان، هواپیمائی ماهان(۱۰۰%سهام)، کرمان خودرو(۵۰%سهام) و سهامداری در ۳۰شرکت ! واضح است چنین رشد سرمایه ای برای خیریه ای دیگر که چنین مقاماتی هیئت مدیره اش نیستند، امکان پذیر نیست. 🔺معافیت از مالیات بخاطر خیریه بودن و افزون شدن سرمایه از هزار میلیارد. 🔺تغییر اساسنامه با اتمام مسئولیت حاکمیتی موسسین، با مادام العمر کردن خود و امکان جایگزینی فرزندان و نزدیکان بجای خود! (موروثی کردن موسسه ای که با رانت های دولتی تجمیع منابع کرده است!) 🔺عدم شفافیت مالی و ارائه صورت مالی و خدمات(مثل عمده خیریه های کشور). ‼️وقتی بدانید نزدیک ۷هزار خیریه از مجموع خیریه های کشور در اقتصاد ایران فعالیت اقتصادی دارند که به گفته نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس(پورابراهیمی) فقط یک شرکت از زیر مجموعه های یک خیریه اش، دارائی اش ۴میلیارد دلار ارزش دارد؛ آنوقت بر آنها (بخصوص موسسان متنفذ) بیشتر حساس می شوید. به گفته دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی گردش مالی خیریه ها بین ۳۰تا۴۰ هزار میلیارد است که با وجود این همه فقیر و ناتوان در جامعه (بیش از ۱۱میلیون) همخوانی ندارد و حسابرسی و شفافیت و پرسشگری از خیریه های بزرگ و وابسته به مقامات را بیشتر می کند. ✅ اصل۱۴۱ قانون اساسی دو شغله شدن مقامات و کارگزاران را منع کرده است؛ اما معمولا روح این اصل بشکل صوری دور زده میشود: مثل عضو هیئت مدیره کردن فرزندان بجای خود، پاداش و هدیه بجای حقوق و مهمتر: ثبت موسسات غیر انتفاعی و خیریه بجای شرکتهای خصوصی! در حالیکه عضویت مسئولین شاخص یک استان در یک یا چند خیریه، امکان بهره‌مندی بیشتر خیریه از فرصت های حاکمیتی (بخوانید رانت) در برداشت پروژه ها و واگذاری ها و... را فراهم می کند؛ تا پس از اتمام مسئولیت، از آن آورده بزرگ به تشخیص خود بهره برداری کنند! بی حساب نیست مقامات روحانی و کشوری و لشکری استانها سالهای منتهی به تعویض یا بازنشستگی به فکر تاسیس این خیریه ها می افتند! یکباره نباید متهم کرد اما حساسیت و مطالبه گری برای شفافیت و بالاتر تعقیب منع قانونی از چنین رویه هایی باید وجهه همت عدالتخواهان قرار گیرد. 📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian