محسن قنبریان
🔅شرایط امرو نهی کردن جامعه توسط حکومت عدالت حکمرانی /بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان با روزنامه ق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بخشی از مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۹۹
☑️ @m_ghanbarian
🔅فرهنگی کردن حجاب
پذیرش تکثر فرهنگی/ بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان با روزنامه قدس(۱)
▫️نکته لطیفی که اینجا وجود دارد این است که ما تمام دستورات و معروف هایی که داریم به تعبیر فقهی از «واجبات توقیفیه» نیستند. مثلاً نماز از واجبات «توقیفیه» است یعنی کسی حق ندارد در آن کم یا زیاد کند و نماز را آنگونه که تشریع شده باید خواند. اما انصافاً بسیاری از معروف ها در شریعت ما تشریع و یا امضا شدند -که در حوزه مسائل اجتماعی است- توقیفی نیستند. مثلا حکم حجاب گفته است که غیر از دست و صورتت، بقیه پوشیده باشند. فرهنگ ها و عرفها با تکثرات اقلیمی و فرهنگی این حکم را عمل می کنند...
🔺اینکه ما رنگ را نیز جز شرع کنیم، خطایی است که ما انجام می دهیم. گفتن اینکه چادر حجاب برتر است، در قالب «یدعون الی الخیر» هیچ ایرادی ندارد ولی اینکه بگوییم فقط این حجاب است، کار اشتباهی است.
🔺 متحد الشکل کردن نه به شکل رضاخانی و نه به شکلی که مدنظر برخی در جمهوری اسلامی است، نشدنی است.
آیا درست است که بخواهد همه فرهنگ های کرد و بلوچ و ترک و خوزستانی را به شکل و فرم واحد دربیاورد؟
🔺ازقضا اینجا می بینیم که یک مسئله شرعی، لباس فرهنگی هم می پوشد و به شکل ازمنه مختلف و فرهنگ های مختلف نیز در می آید بدون اینکه از قدسیت بیافتد. یعنی کماکان عرفی به معنای سکولار، نشده است و شرعی بودن و ماخذ الهی داشتن آن سرجای خودش است؛ اما پوستین فرهنگی و اقلیمی نیز پوشیده است. این از آن لطایفی است که اگر لحاظ کنیم، آنوقت تکثر ها نیز جواب می گیرد...
▫️نکته لطیف دیگر تعبدی نبودن بسیاری از احکام اجتماعی اسلام است. باز از همان حجاب مثال می زنم:
اصل این جلباب، حجاب برتر بوده است. مثلاً در دوران هخامنشی نیز این جلباب بوده و شما نیز در آثار به جای مانده از آن دوران می بینید. حالا اگر کسی بخواهد آن را بعنوان میراثی باستانی داشته باشد، هیچ ایرادی ندارد. چرا که این ها دیگر جز واجبات تعبدی نیز نیست که قصد قربت در آن شرط باشد. در "واجبات توصلی" رسیدن به نتیجه، مطلوب است؛ قصدش و نیتش مهم نیست. در مورد حجاب مثلاً فقط باید وجه و کفین دیده شوند حالا دیگر می خواهید به قصد قربت باشد یا به قصد پاسداشت میراث ملی یا هرچیز مشروع دیگر.
...............................................
۱)متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید:
http://media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf
☑️ @m_ghanbarian
🚨آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم⁉️
❗️آری؛ حتی در شرایطی برخی مستحبات!
❕قبل از توضیح چند یادآوری:
تا اینجا معلوم شد:
1️⃣بخاطر تغییر بستره زندگی با مدرنیته، باید شبهات و چالش های پیرامون برخی احکام -از جمله فروعات شرعی حجاب- را با "ابزار فرهنگی" -نه قانون و الزام- رفع کرد تا فهم عرفی و باور عمومی نزدیک به شرع شود(1)
2️⃣بدون آن، قانون -مثل قانون حجاب- عملا متروک شده و حداکثر در بخشی خاص -که هنجار شکنی های بدحجابی است- اعمال و الزام می شود! الزام و اجبار به حجاب کامل شرعی میسر نمی شود و فقط هنجار شکنی های خاص بدحجابی و کشف حجاب مورد پیگرد واقع میشوند(مثل زمان ما).
3️⃣قوانین و پیگردهای آن در حوزه شهروندان، وقتی جواب می دهد که "عدالت حکمرانی" برقرار باشد. قوانین و وظایف مربوط به دولت و حاکمیت هم به خوبی تعقیب شود نه با قاچاق 500درصدی پوشش، تسامح اما با مصرف کننده همان پوشش در خیابان برخورد شود!(2)
......................................
❓حال سؤال این است: اصلا اسلام، الزام و اجبار به مساله ای شرعی(مثل حجاب یا بازداشتن از بدحجابی) را مشروع می داند؟
❗️پاسخ این است که اجبار در شرایطی مشروع است.
🔹مثال اول:
زیارت رسول الله(ص) فی نفسه مستحب است؛ اما اگر مسلمین آنرا "به کلی" ترک کردند(ترک همگانی)؛ بر حاکم و والی است که بدان اجبارشان کند.
در اینباره هم روایت صحیح السند(معروف به صحیحه فضلاء(3) وجود دارد(4)؛ هم اتفاق نظر فقهاء(جز ابن ادریس)(5)
البته برخی تعبیر "جواز اجبار" دارند(6) و برخی "وجوب(کفایی) اجبار"(7).
البته این وقتی است که تعطیلی بخاطر وضع مالی مسلمین نباشد؛ و الا بر والی است که از بیت المال برای متروک نشدن زیارت پیامبراعظم(ص) خرج کند(8).
🔹مثال دوم:
اگر همه شهری(مسلمان) متفق بر ترک اذان شدند(طوری که اذان در شهر مطلقا شنیده نشود)؛ بر اذان اجبار می شوند(ولو با قتال)!
این حکم هم اجماعی است(9).
دراین موارد میان فقهاء بحث است که مستحب، چگونه مورد اجبار واقع می شود؟!
از میان پاسخ ها، محققین قائل اند که در چنین شرایطی "بخاطر تهاون" و توهین به رسول الله(یا اسلام)، زیارت(یا اذان) ؛واجب کفایی (=بر همه واجب تا جایی که بقدر کفایت حاصل شود) می شود(10)
🔸حجاب؟!
حال حجاب که فی نفسه هم واجب است -البته به شرطی که مراحل یاد شده در اول یادداشت را طی کند- اگر مورد اجبار و پیگرد قرار گیرد؛ چیز عجیبی نیست. بخصوص اگر پیگردها و الزام به ترک ها، مختص به هنجار شکنی های خاص و البته محدود در بدحجابی هایی باشد که حریم اجتماعی و خانوادگی را نشانه گرفته است.
امیر المومنین(ع) نیز در شرایطی که ناهنجاری هایی از مواجهه مردان و زنان در معابر پیدا شده بود، معابر عمومی را برایشان تفکیک کرد(11).
این سیره، #موقعیتی است و حکمی "جاودانه و همیشگی" نیست. مثل تدابیر پیامبر(ص) برای حضور زنان در نماز جماعت است؛ که برایشان درب جدا معلوم و جایگاهی از مسجد را مختص کرد و خواست بعد از مردان سر از سجده بردارند.
....................................
1) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1631
2) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1632
3)بخاطر فضیلت راویانش: حفص بن البختری، هشام بن سالم، معاویة بن عمار و...
4)وسائل الشیعه/کتاب الحج/ابواب وجوب و شرائطه/باب5/ح2
5)سرائر ج1ص647
6)دروس ج1ص473/رسائل محقق کرکی ج2ص162/مسالک الافهام ج2ص373/مستندالشیعه ج13ص330
7)ریاض المسائل ج7ص160/جواهرالکلام ج20ص51تا53 و...
8)هم در صحیحه فضلاء تصریح شده هم در فتاوا:دروس ج1ص473 و...
9)مسالک الافهام ج2ص373/تقریر بحث سید البروجردی ج2ص14
10)مسالک الافهام ج2ص375/جواهر ج20ص51تا53 و...
11)السوق فی ظل الدولة الاسلامیة /جعفرمرتضی العاملی ص67
📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۳۱
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️«در دفاع مقدّس برای حضور مردمی یک مدلسازی جدیدی انجام گرفت. هر کسی توانست در یک شبکهی زنده، کارآمد، داوطلبانه و پُرشور جای خودش را پیدا کند. امروز هم اگر همّت بکنیم و با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه کنیم، میتوانیم از این مدل استفاده کنیم.»
(رهبر انقلاب اسلامی ۹۹/۶/۳۱)
🔺موانع بازتولید چنین مدلی در جنگ اقتصادی امروز، بودن آمریکا پشت جنگ تحریم نیست!
حتی بودن بنی صدر صفتی در برخی بلندپایگان هم نیست! که این دو در دفاع مقدس هم بود.
مانع اصلی همان آسیب دیدن نگاه درست به مردم است! مواجهه درست تر با مردم بود که شبکه زنده کارآمد داوطلبانه و پرشور ساخت و پیروزی به ارمغان آورد و باز هم می تواند به بار بیاورد.
☑️ @m_ghanbarian
۱-تمثّل معروف.mp3
31.54M
💢تمثّل معروف
🔺 لوکیشن همه معروف ها در کلام سیدالشهدا
🔺 چگونه عاشوراییان تمثّل معروف شدند?!
هیات صاحب العصر(عج) اراک
۹۹/۷/۲
☑️ @m_ghanbarian
تمثّل عقل.mp3
43M
💢تمثّل عقل
🔺با آن خط و نشانهای عقیدتی، چرا با معاویه(و صدام) صلح شد؟!
🔺صلح یا عدم تعرض؟
[تعبیرش به معاویه: فانّی "تَرَکتُکَ" لصلاح الامة]
🔺بستن یک جبهه و باز کردن ابعاد مبارزه
🔺تفاوت دوره نهضت و نظام در اینباره؟
🔺تحلیلی کوتاه و ضمنی از عاقلانه بودن پذیرش قطعنامه
🔺آنجا که گزینه سوم برای "احدی الحسنیین" اسارت و ذلت است!
🔺چگونه امام حسن(ع) تمثّلِ عقل شد؟
هیات صاحب العصر(عج) اراک
۷صفر ۹۹/۷/۳
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف
🔹پخش کلیپی منتشر نشده از رهبر انقلاب اسلامی درباره لزوم مجازات دوبرابری کارگزار قضائی، همزمان با پرونده طبری آدم را حساس می کرد که: چرا این سخن بنیادین و مهم 5سال پخش نشده است و الان با پرونده طبری پخش می شود؟!
❓طبعا مثل این سخن توقعات را هم بالا برد و حالا پس از حکم طبری، حساسیت بیشتر هم شد که پس کو آن مجازات دوبرابری؟!!
🔹به جهات سیاسی این ماجرا فعلا کاری ندارم. اصل این حکم رهبر انقلاب که مبتنی بر آیه 30سوره احزاب، مجازات دوبرابری برای منتسبین و کارگزاران حکومت اسلامی طلب می کنند؛ به لحاظ پژوهشی برایم جالب و جذاب آمد و بهانه یک پژوهش شد که❓آیا این حکمی فقهی است و دستگاه فقاهت شیعی از آن پشتیبانی می کند؟ یا صرفا حرفی ارشادی و نصیحتی برای سخت گیری بیشتر بر کارگزاران است؟!
🔹دیدم ایشان اقلا سه بار چنین استفاده ای از این آیه کرده اند. روایاتی هم مؤید این برداشت ایشان است. فقهاء و مفسرینی هم با ایشان همراه اند؛ لکن از آن خبری در قوانین مجازات اسلامی نیست!
❗️عجیب تر اینکه قانون مجازات، توهین به کارگزاران نظام را "توهین مشدّد" دانسته و "مجازات مضاعف" برای توهین کننده به آنها مقرر کرده است؛ اما جرم کارگزاران را "جرم مشدّد" ندانسته و "مجازات عادی" برایش در نظر گرفته است!
توهین به کارگزاران را بخاطر وهن و سستی کردن نظام در انظار، مشدّد کرده بود؛ چگونه جرم آنها که دو چندان موجب وهن و سستی آن دستگاه در افکار عمومی می شود، نباید مجازات را مضاعف کند؟!
🔺بر اهل دقت واضح است این، غیر از "سوء استفاده از موقعیت" توسط کارگزار متخلف است. صرف اینکه کارگزار بلند پایه ای تخلف کند، به اعتماد عمومی به آن دستگاه آسیب می زند و این آسیب هم گردن اوست و باید سهمی در مجازات داشته باشد(که فعلا ندارد)!
🔹به سیره امیرالمومنین(ع) رجوع کردم به وضوح دیدم مجازات کارگزاران در جرم های مشابه مردم عادی، سنگین تر و شدیدتر است!(نمونه ها را در مقاله آورده ام)
نتیجه گرفتم این نظریه مترقی کاملا با فقه و سیره قابل پشتیبانی است و جا دارد پس از بحث های نخبگانی، در فضای فرهنگی-سیاسی جامعه طرح شود و تا مرحله قانونگذاری و اجرا تعقیب شود.
اینگونه، شکاف مردم-مسئولین و برخی تبعیض های موجود که مسبب این شکاف است نیز ترمیم می شود.
محققان و کسانی که حوصله درنگ دارند را به خواندن این مقاله دعوت می کنم.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف 🔹پخش کلیپی منتشر نشده از رهبر انقلاب اسلامی درباره لزوم مجازات د
لزوم مجازات مضاعف برای کارگزاران متخلف.pdf
195.2K
💢لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف
🔹تقریر نظر آیت الله خامنه ای در اینباره
🔹کلمات فقهاء در اینباره
🔹اقامه دو دلیل شرعی بر این حکم
🔹لزوم تعقیب این مسائل از فکر و پژوهش تا فرهنگ و سیاست و قانون گذاری و اجرا
☑️ @m_ghanbarian
🔆نمائی از بحث: بی پرده از انقلاب و تقلّب (قطعه خوانی از کتاب دو امام مجاهد مقام معظم رهبری/گفتار چهارم)
۹۸/۶/۷
#بازنشر
✅ویروسی در جلسات مذهبی!
جلسات مذهبی اگر مراقبت نشود این ویروس را می پذیرد که از اهداف این جلسات غافل وبه حال کردن با این جلسات تنزل کند
رهبری :"وقتی ملتی از یک داستان آموزنده ،آموزش نمیگیرد ، فاجعه است. وآن کسانی که در طول تاریخ سعی کردند این درسها، این سرمشق ها رایا بکلی پاک کنند یا اگر اینجا روی تخته سیاه مانده، زیرش بنویسند که این جمله قابل تقلید نیست، فاجعه آفرینان واقعی هستند...از آنها استادتر، از آنها واردتر، ازآنهاکاربلدتر آن کسانی هستند که این واقعه را از صورت آموزش دهی خارج کردند"(ص۱۵۹).
این سخنان رهبری است نه شریعتی ؛دوامام مجاهد است نه شیعه علوی صفوی!
✅هدف قیام حسین(ع) همان هدف پیغمبر یعنی انقلاب در جامعه است(ص۱۶۱و۱۶۲).
🔹معنی صحیح انقلاب"عبارت از این است که در یک جامعه ای بیایند و آن وضع اجتماعی جامعه را به هم بزنند"(ص۱۶۳).زیر وزبر کردن طبقات اجتماعی.
✅انقلاب ارتجاعی!
مقابل انقلاب محمد (ص)، "انقلاب عقب گردانه"،"ارتجاعی"می شمارند(ص۱۶۹وص۱۷۵و۱۷۶).
ما نام اینرا براساس آیه ۴٨توبه"تقلب"نامیدیم. واژگون کردن امر و برگرداندن تحولات انقلابی بجای اولش!
✅اهداف انقلاب محمد(ص):
سه هدف می شمارد:
1⃣از بین بردن تبعیض طبقاتی:که آقازاده قرشی با غیر او ویک دهاتی فرقی نکند(ص۱۶۷تا۱۶۹)
🔸همان تقوا که معیار جدید امتیاز است مایه امتیاز مادی نمی شود:" قابل توجه اینجاست که همین چیزهایی که از نظر اسلام مایه ی امتیاز اند(تقوا، علم و جهاد)، مایه ی امتیاز مادی و مالی نیستند. پس اینطور نیست که آدم باتقوا یک درهم ازبیت المال بیشتر بدهند؛ابداً. "(ص۱۷۰و۱۷۱/هم ص۱٨۶)
آیا به این لوازم ان اکرمکم عندالله اتقاکم توجه داشتید؟آیا این لوازم یقه نمیگیرد؟!آیا چالش های ما نیست؟!
2⃣گستراندن تفکر توحیدی ونفی طاغوت:
اطاعت از طاغوت شرک است.(ص۱۷۳)
3⃣تکریم انسان:
"انسان-یعنی اصل انسان، جوهره ی انسانیت-قبل از آنکه اسلام بیاید ذلیل بود؛عزت مال پول ومقام بود نه مال انسان...این از اصول انقلابی و انقلاب آفرین اسلام است"(ص۱۷٥).
✅تقلّب یا انقلاب ارتجاعی در این سه:
1⃣اشرافی شدن حاکمان (ص۱۷٨)
عثمان اولین کاخ ساز و کعب الاحبار تئوریسین آن اشرافیت بود. رشید رضا در جلد۲۷المنار ص۷٨۲درباره اش این ضرب المثل عربی را آورده"فی کل واد اثر من ثعلبه:هرجا می روی یک اثر از روباه مکار حیله گر هست"(ص۱۷۰)
2⃣ازبین رفتن توحید و روی کار آمدن طاغوت
"اصل الاصول اسلام یعنی توحید از بین رفت وطاغوتها روی کار آمدند. طاغوت چه کسی بود؟ معاویه . برای خاطر رفاقت باخلیفه دوم اورا استاندار شام کردند..."(ص۱۷۷)⬅️طاغوت فقط پهلوی نیست روی کار آوردن ناشایست ها باگزینش های رانتی طاغوت سازی است.
3⃣از بین رفتن برابری افراد جامعه وکرامت انسانی(ص۱٨۰)
رهبری:"به شما بگویم که هرجا این اختلاف وجود داشت ، اسلام در آنجا نیست؛قرص ومحکم بدانید این را:هرجا اختلاف طبقاتی بود اسلام نیست؛هرجا شرک بود اسلام نیست؛هرجا تبعیض بود اسلام نیست؛چون اسلام آن چیزی است که با تمام این بنیانهای پلید فاسد، بشدت مبارزه می کند. "(ص۱٨۲و۱٨۳)
✅انقلاب حسین(ع)
انقلاب حسین برای احیای آن سه هدف و ازبین بردن تقلب در آن سه بود.
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏦گربه-سگ اقتصاد ایران❗️
نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏦گربه-سگ اقتصاد ایران❗️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🏦گربه-سگ اقتصاد ایران❗️
🔸دعوای سود و بدهی، تعقیب و گریز سگ و گربه ای است که سه اپیزود دارد:
1⃣بدهی کارگر و کارمند به بانک:
بامصوبه شورای پول واعتبار(۹۳/۱۱/۲۱) با تاخیر در پرداخت اقساط، بانک حق دارد کل وام را یک جا جلب کند/ اگر بدهکار نداشت، بانک حق دارد "بدون طی مراحل قانونی" همه حسابهای بانکی بدهکار و ضامن هایش را بررسی و مبالغ را از آن کسر کند/ در این وقت دیگر پرداخت معوقه هم جلوگیر بانک نیست!
2⃣بدهی تولید کننده به بانک:
بانک در اینجا غیر از سود سرمایه اش، "سودِ سود" آن را هم طلب می کند؛ که به "سود مرکّب" معروف است./ زمین کارخانه و... هم در رهن بانک است؛ اگر نتوانست سود مرکّب بدهد، به نفع بانک مصادره می شود!
بیش از ۲۰۰۰کارخانه این سالها اینگونه در قبضه بانکها افتاده است!
مصوبه مجمع تشخیص درباره حذف سود مرکب و دستورات دادستان و توصیه های ستاد تسهیل تولید هم تا حالا این پدیده را از بین نبرده است!
قربانی های این اپیزود، نه ابربدهکاران بلکه تولیدکنندگان کوچک و بزرگی بوده اند که به گفته مقام قضایی نه ماشین لوکس دارند نه بُرج آنچنان؛ بلکه گاه گیر مبالغی ناچیزند!
3⃣بدهکاری بانکها به بانک مرکزی!
اما حق سیاسیِ خلق پول برای بانک ها، گاه بحرانِ رکود می آفریند و سپرده گذاران را عازم بانک می کند؛ تا با پولشان کار دیگری کنند.
حالا اگر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به بانک کمک نکند، ورشکست می شود!
عجب اینکه اینبار نه بانک منحل می شود و نه اموالش مصادره می شود! بلکه رقم های میلیاردی، از صندوق توسعه برداشت میشود تا بانک، سپرده ی سپرده گذارانش را بدهد! و فقط بدهکار بانک مرکزی بماند!
🔺برای نمونه: یک بانک زیان ده(بانک سرمایه) تا سال قبل باهمه ی سودِ مرکب ها و برداشت از ضامن ها، بدهی اش به بانک مرکزی، بیش از ۱۵تریلیون تومان است و سال بعد با رشد۳۱درصدی به بیش از ۲۰تریلیون می رسد!!!
🔸پدیده ی "گربه-سگ":
روی زمین عینیت، وضع پیچیده تر از آن سه قسم است. دعوای سگ(سود بانک) و گربه(بدهی افراد عادی و مولّد) کنج رینگ، واقع است.
وسط میدان، "گربه - سگی" است که خودش به خودش اعتبار می دهد! مصادره ی کارخانه اش، توسط بانکِ خودش انجام و بدهکاری کلانش از صندوق توسعه و بانک مرکزی پرداخت می شود!
🔺یک نمونه(که صاحبش را آیت الله علوی بروجردی هم می شناسد*):
برادران ریخته گران در قبال یک حواله ی میلگرد، مالک سهام ۳۸درصدی بانک سرمایه -که مال شهرداری تهران بود- می شوند./ نمایندگانشان در هیئت امنای بانک، اعتبار یک هزار و ۶۰۰میلیاردی برایشان می گیرند! / با این اعتبارات و سود سهامشان در بانک، مالکِ ۵۰٪سهام کارخانه پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه میشوند!/ بانکشان(سرمایه)، بدهی شان به بانک دولتی تجارت را تسویه می کند!/ برای فروش محصولات پتروشیمی ها در دبی شرکت می زنند و رقم های میلیاردی، بدهکار پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه -که خود سهام دار اصلی اش هستند- می شوند!/ بانک سرمایه بدهی اش به بانک مرکزی ۳۱٪افزایش می یابد و به ۲۰ تریلیون و۴۵۹میلیاردو۳۹۹میلیون تومان می رسد!!!
❗️منظور آیت الله از قهرمان هایی که باید روی سر گذاشت -ان شاءالله- دسته دومی ها باشد نه این دسته!
قاطبه مردمِ عادیِ دسته اول و پاکدستان دسته دوم انتظار داشته اند روحانیت و مرجعیت کنار آنها بایستد نه کنار اعتباربران بزرگ و سودخوران مرکّب.
البته آن دو دسته وجوهات زیادی ندارند و مثل برخی دسته سومی ها نیستند که بتوانند کسری از تسهیلاتی که خود برای خود اختصاص می دهند را بنام وجوهات و کار خیر و... در دفاتر و نزد متنفذین هزینه کنند!
اما خداوند از عالمان وارسته عهد گرفته که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم ساکت نباشند(خطبه ۳ نهج البلاغه).
......................
* https://t.me/ArmanGram/285
📝محسن قنبریان ۹۹/۷/۱۰
☑️ @m_ghanbarian