eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه سوم - مقاله سوم و چهارم ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه سوم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ حقیقت جهل 🔸حقیقت جهل کل مقابل عقل کل عبارت از وهم کل عالم کبیر با لذایذ مایل به شر. 🔸طبق این حدیث شریف ، پس از عقل آفریده شده و از دریای شور که اشاره به دو‌ قوه‌ غضب و و شهوت است. ظلمانی است چون کارش شیطنت است. ✅ حقیقت ادبار و اقبال 🔸عالم یک‌ مرحله ی «از اویی» (انا لله) دارد که قوس نزول نام دارد و یک مرحله ی «به سوی اویی» (الیه راجعون) که قوس صعود نام دارد و سرجمع حرکت دایره ای را موجب میشود که مبدأ همان منتهی است. ✅ با این توضیح : 🔸اقبال: رفتن در قوس صعود تا رسیدن به فناء الهی است. 🔸ادبار: رفتن در قوس نزول تا رسیدن به کثرات عالم ماده. ✅ با این وصف اقبال و ادبار عقل چنین میشود : 1⃣ اقبال عقل کل: رجوع به خداوند تا فناء کلی. 2⃣ اقبال عقول جزئی: پاره کردن حجاب های بین خلق و حق. 3⃣ ادبار عقل کل: ظهور آن در مراتب مادون تا رسیدن به عقول جزئیه بشری. 4⃣ ادبار عقول جزئی: توجه آنها به کثرات و اشتغالات عالم دنیا برای اکتساب کمال. ✅ اما جهل که فقط ادبار داشت: 1⃣ ادبار جهل کل: تنزل حقیقت وهم کل در اوهام جزئیه و شیطنت های بشری. 2⃣ ادبار جهل های جزئی: اشتغالات دنیوی برای شیطنت و اضاد در ارض. ❓چرا جهل اقبال ندارد❓ 🔸چون اقبال (رجوع به خداوند) دو چیز میخواهد که در جهل نیست: ۱- ترک انانیت: جهل هرچه در جهالت ترقی میکند ، خود خواهی و خودبینی اش افزون میشود. ۲- حب کمال مطلق که در جهل مغلوب و محکوم است. ✅ تفاوت ادبار عقل و جهل: 🔸ادبار عقل از سر اطاعت الهی و بدون دوری از خداست حتی در اشتغالات دنیوی هم قصد قربت دارد. 🔸اما ادبار جهل برای خودخواهی و قضای شهوات خویش است و موجب دوری از خدا و فرو رفتن در طبیعت و در نتیجه خلود در آتش است. ❓از کجا بدانیم که ما در اشتغالاتمان دچار ادبار جهل و ابلیسیم یا عقل❓ 🔸راهش عرضه خویش به قرآن و عترت است و اینکه آیات بر خویش تطبیق شود تا کشف شود که از مظاهر ابلیس هستیم یا مظاهر و جنود عقل و رسول الله . ✅و سپس تا فرصت هست برای رفع نقص خود کاری کنیم... ☑️ @m_ghanbarian
⚜عدالت و اقتصاد در بیانیه گام دوم ۱.بیانیه در بخش اقتصاد چالش ها را بیرونی(تحریم) و درونی("عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریتی") می کند. ۴راه حل ارائه می کند از جمله "مردمی کردن اقتصاد"؛ که توسط مدیران ما خصوصی کردن اقتصاد خوانده میشود! ۲.در بخش عدالت باز به "فاصله ژرف" وضع موجود تا مطلوب اشاره و از جمله ی بی عدالتی ها "تبعیض در توزیع منابع عمومی" شمرده میشود. ما این قسمت را با قسمت مردمی کردن اقتصاد همراستا می دانیم. درمان این تبعیض پایه ای و اساسی، مردمی کردن اقتصاد است. ۳.مردمی کردن اقتصاد با نهاد تعاونی فراگیر در قانون اساسی(بند۲اصل۴۳) تعبیه شده است و رهبر انقلاب هم سهم ۲۵درصدی برای آن در سیاستهای اصل ۴۴(سال۸۴) و سیاستهای کلی برنامه پنجم(سال۸۷) دیده و دو نوبت ابلاغ شده است: تعاونی فراگیر ملی برای سه دهک پایین و بیکاران و رساندن ضریب جینی(فاصله فقر و غنا) به۰/۳۵ ! در این بیانیه از نشدن اینها گله دارند: "غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو قبول نیست. این سخنان در قالب و قوانین بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته آن چشم امید به شما جوانهاست و اگر زمام اداره بخشهای گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود این امید برآورده خواهد شد" ۴.ما دولت جوان انقلابی را از جمله دولتی در جهت تحقق اقتصاد مردمی و رفع تبعیض در منابع عمومی با تحقق آن ابلاغها دیدیم و گله کردیم چرا در این ۱۵سال حتی کاندیداهای حزب اللهی و ولائی بدین سو نرفته و اینها را شعار خود نکرده اند؟! تحقق نامتوازن و کاریکاتوری سیاستهای اصل۴۴ موجب شده بخش سرمایه دار بزرگ خصوصی شکل بگیرد. بخش حاکمیتی غیر دولتی هم بهرمند شوند اما دهک های پایین و بیکاران نه! لذا ضریب جینی روز به روز بالاتر برود! ۵. از "باب تجاوب" با بیانیه (که درخواست خود رهبر انقلاب بوده است) عرضه شد: عدم تحقق اقتصاد مردمی بخاطر آسیب دیدن دو رکن دیگر یعنی حوزه سیاست(حکمرانی مردمی) و فرهنگ(رسانه ها برای مردم) است! در حکمرانی، مثلا اتاق بازرگانی برای حداکثر ۲۰هزار بازرگان با انتخاباتشان برقرار میشود و حکمرانی ای می یابد؛ که با اختیار اعطای کارت بازرگانی به افراد، می بینیم ۲۵۰نفر بیش از ۷میلیارد دلار(!) ارز دولتی را پس نمی دهند. نظام پزشکی با انتخابات بین پزشکان تشکیل و اختیار تعرفه گذاری خدمات پزشکی در بخش خصوصی، تعیین میزان پزشکان کشور با در دست داشتن مجوز مطب و ورودی دانشگاه پزشکی را مال خود می کند. چنین اختیار سیاسی ای هرگز برای کارگران (علیرغم تصریح اصل ۱۰۴)، انجمن های صنفی و اسلامی(اصل ۲۶) و... تحقق نیافته است. کارگران در اعتراضات خود با مشکل امنیتی مواجه اند و دانشجویان و علماء نیز در یاری آنها دچار مشکل میشوند! پس تا حکمرانی مردمی دهک های پایین و محرومان با شوراهای مصوب قانون اساسی تحقق نیابد، اقتصاد مردمی نمیشود. ۶.در حوزه فرهنگ، قانون خط و مشی و اصول برنامه های صدا و سیما(مصوب ۶۱/۴/۱۷) در ماده۷ رسانه ملی را ملزم می کند:"صدا و سیما متعلق به تمامی ملت و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد بدیهی است که در این میان تکیه اصلی بر اکثریت های اعتقادی(مسلمانان)، اقتصادی(مستضعفان) و سنی(کودکان و نوجوانان) است". آیا برنامه های صدا و سیما تکیه اصلی اش بر تحقق سهم مستضعفان در توزیع منابع عمومی است؟! آیا سهم شرکت های بازرگانی از مستضعفان در برنامه ها بیشتر نیست؟! خبرگزاری های حاکمیتی هم وضعی مشابه دارند... *مصاحبه ها و یادداشتهای این ایام بیشتر ابعاد این سه گانه(اقتصاد و سیاست و فرهنگ) برای مستضعفان را واکاوی کرده است که به مقدار وقت اشاراتی از آنها در برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹ انجام شد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/ برش اول ▫️علمائی که تاج نور در قیامت دارند قیام کنندگان برای ضعفایند!(الاحتجاج ج۱ ص۱۸) ▫️امام خمینی از زبده ترین آنها بود. ▫️فاصله ژرف عدالت، افزایش ضریب جینی در این دهه ▫️ارزش فتوای حرمت خلق پول درونی بانکی از سوی برخی مراجع همان تاج های نورانی است! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/برش دوم ✔️عدالت اجتماعی و اقتصاد مردمی ▫️بین "مردمی کردن اقتصاد" و "تبعیض در توزیع منابع عمومی" در بیانیه گام دوم، نسبت هست ▫️باید سه دهک پایین و بیکاران در ۲۵درصد اقتصاد کشور شاغل-مالک می شدند! و ۳۰درصد سود فروش دشت مغانها و... برای تشکیل تعاونی های آنان هزینه می شد! ▫️با لیبرالها کاری ندارم چرا کاندیدهای ولایی و حزب اللهی در این ۱۵سال این ابلاغ را شعار خود نکردند؟! ▫️تعاونی های فراگیر، شدنی است؛ نمونه های مدرن و کهن ایرانی! *در یادداشتها و مصاحبه های این ایام مدارک و منابع این ادعاها خوانده شده است: - بازگشت انقلابی به مردم ۱ و ۲ - ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی - میشود؛ توانسته بودیم ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/ برش سوم ✔️چرا اقتصاد، مردمی نمیشود؟! ▫️سه ضلعی متوازن اقتصاد، سیاست، فرهنگ در قانون اساسی ▫️نمیشود اقتصاد نئولیبرال را پس زد اما مردم سالاری را نئولیبرال کرد! اتاق بازرگانی تشکیل شود و در حکمرانی نافذ باشد، اما شوراهای قسط کارگری(اصل۱۰۴) تشکیل نشود! اگر یک گروه تلگرامی تشکیل دادند نیروی امنیتی سرش حساس شود! ▫️امام در کنار اقتصاد مردمی، شوراهای مردمی برای حکمرانی مردمی خواست(صحیفه امام ج۷ص۱۶۷). اصل۱۰۴ میگوید کارگران حتی در شرکتهایی که ملک شخصی مالک است در برنامه ریزی مداخله کنند؛ اگر با تعاونی مالک شدند که مدیریت هم مال خودشان! ▫️الان اگر دانشجویانی خواستند در احقاق حقوق کارگران مداخله کنند دم عوارضی برگردانده میشوند! عالمانی خواستند کمک کنند فردا بهش زنگ میزنند که به تو چه ربطی دارد! تمام شد زمانی که عالمان به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه بودند! ▫️در فرهنگ هم رسانه ملی طبق ماده۷ قانون خط مشی و اصول برنامه ها(مصوب۶۱/۴/۱۷) دربرنامه ها باید تکیه بر اکثریت اقتصادی یعنی مستضعفان میکرد؛ آیا چنین کرد یا زور شرکت های بازرگانی بیشتر است؟! خبرگزاری های حاکمیتی دیگر هم قراردادشان با یک بنگاه تجاری خط و مشی شان را معلوم می کند! پس در فرهنگ هم مدافع حقوق مستضعفان کم میشود! ▫️اقتصاد مردمی، بدون حکمرانی مردمی و رسانه های فرهنگی در خدمت مردم و محرومان، نمیشود! رئیس جمهوری باید بیاید و به این سه همزمان توجه کند! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا۲۶بهمن۹۹/برش چهارم ✔️تفاوت حقوق دولتی تا کجا شرعی است؟! ▫️وقتی بودجه دولت کفافِ تامین کردن کارمندان و رساندن آنها بالای خط فقر و همزمان رعایت تفاضل های حقوقی مدیران را نمی کند؛ باید کدام سو را بگیریم؟! ✔️تکمیل: دستور شرعی به حاکم درباره حقوق کارگزارانش: عهدنامه مالک اشتر:"اسبغ علیهم الارزاق" -اسبغ: سبغه=رفاه و فراخی در زندگی؛ جامه فراخ و بلند دوخت/ اسباغ: کاری را تمام و کمال انجام دادن. سرجمع یعنی وسعت دادن رزق و جیره و مزد آنان. *وجه استدلال: ۱-اسبغ علیهم الارزاق، مفید وجوب است. بر والی واجب است کارکنان را به وسعت معاش برساند از حد فقر و احتیاج درآورد. ۲- برای والی در این شرایط، امکان مالی(بودجه) نیست که بیش از دو میلیون کارکنان خود را حقوق ۱۰میلیونی(بالای سطح فقر) دهد و در عین حال تفاضل حقوق مدیران را تا سقف ۷برابر(قانون خدمات)هم تامین کند. ۳- تکلیف اول(اسباغ ارزاقِ عموم کارکنان) متیقّن و اهم است و تکلیف یا حق دوم(تفاضل حقوق مدیران با کارکنان معمولی) مشکوک و مرجوح است. ⬅️باید تکلیف متیقن و اهم را مقدم کرد. پس در این شرایط مقدم کردن افزایش قدرت خرید عامه کارکنان دولت بر حقوق های بالای مدیران موجه و شرعی است. لذا میتوان با تراشیدن حقوق های بیشتر، سطح حقوقی را بسیار نزدیک به هم کرد. ⁉️اینکه کارگران و دستمزد بگیران غیر دولتی چه؟! پاسخ شاغل-مالک کردن آنها در شرکت ها و کارخانجات است که در برش های قبل توضیح داده شد. ☑️ @m_ghanbarian
🏦 بورس گَزیده ها! روستای مال ملّا با مشارکت ۴۰میلیاردتومانی در بورس لقب و روستای بورسی ایران گرفت! حالا با ضرر ۲۵میلیاردی، "بورس گَزیده"ای است که سوژه مستندها خواهد شد! خسارت فرهنگی نهادهای اقتصادی سرمایه داری بر فرهنگ کهن عشایری-روستائی مان صدچندان از خسارت مالی آن عزیزان است! یک قدم مانده تا در عرف عشایری(=سیاه چادرهای ایل) به "مال" در عرف کلانشهرهای مدرن(=مرکز خرید و مصرفی بزرگ) بدل شود! ❓ یک سؤال مهم: ریسک احیای تعاونی های کهن عشایری و توسعه اش به غیر محصولات لبنی چقدر بیشتر از ریسک ضرر در بورس بود که بدان سو نمی رویم؟! ❗️تا ۱۳۳۵ دومیلیون زن عشایری و روستایی در ۴۰۰هزار تعاونی (واره) مشارکت اقتصادی داشتند؛ بدونی که هیچ عضو مردی بپذیرند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهارم - مقاله پنجم ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه چهارم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان اهم نکات این جلسه: ✅ ۱- معرفت عقل و جهل و جنود آنها مقدمه ای برای هدایت است. ✅ ۲- این معرفت از مختصات علوم غیبی است و بیانش نیاز به اصحاب ولایت و یقین دارد. ✅ ۳- اینکه امام صادق(ع) فرمود خداوند برای عقل ۷۵ لشکر «جعل» کرد مثل این است که بگوییم خداوند برای انسان قد و وزن جعل کرد . نه یعنی انسان را آفرید و سپس به او قد و وزن داد. جعل جنود برای جهل هم جعل تبعی است . مثل آن است که بگوییم خداوند برای سایه ی انسان طول و بلندی قرار داد. ✅ ۴- این ۷۵ جند شمارش شده کلیات و مهمات فضایل عقل اند. ✅ ۵- فلما رأی الجهل ... رؤیت عقل توسط جهل بشکل احاطه و‌علم نبوده بلکه از طریق انعکاس کامل در ناقص یا مقایسه نقص به کمال و فهم ضد از ضد است. ✅ ۶- جهل هم مثل ابلیس خود را مثل عقل فرض کرد و گفت : هذا خلق مثلی! این همان خودبینی و خودپرستی اوست. انسان تا از این ارث ابلیسی فارغ نشود وارث آدم نمی شود. ✅ ۷- اگر قوای جهل در انسان به فعلیت رسید در مقابل جنود عقل ، انسان از رحمت پروردگار خارج و در زمره ذریه ابلیس میشود . ✅ ۸- عطاء ۷۵ لشکر به جهل از سوی خداوند منافاتی با عذاب او و دور کردنش از رحمت ندارد چراکه لازمه ایجاد در عالم طبیعت این ضدیت است. و این موجب سلب اختیار هم نیست بلکه کمالات جنود عقل در همین ضدیت پیدا میشود. ✅ ۹- اشتغال به تهذیب نفس و تصفیه اخلاق که در حقیقت خروج از تحت سلطه ابلیس و حکومت شیطان است از بزرگترین مهمات و اوجب واجبات عقلیه است. یک نگاه به نامحرم یا یک لغزش کوچک زبانی مدتها از حقایق توحید انسان را دور میدارد. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چالش مَیامین و ملاعین محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔅شاخص سه وجهی امیرالمومنین برای حکمرانی! ❓آیا برای تفاضل حقوق و مزایا، شاخصی وجود دارد؟! برای افزایش حقوق ها، درصد بالسویه بهتر است یا پلکانی؟! ❓برای برنامه بودجه، توسعه، ابلاغها، انتصابها؛ شاخص و شاقول پیشینی داریم؟! ❗️عهدنامه مالک اشتر(۱) یک شاخص سه وجهی به حاکم داده و رعایتش را می کند: ▫️"وَلیَکُن": آقای ج.ا "باید" اینجور باشی:... ▫️"اَحَبُّ الاُمُورِ اِلَیکَ": دوست داشتنی ترین امر حکومتی نزدت این باشد:...(۲) ▫️۱."اَوسَطَها فِی الحَق": میانگین حق ها باشد. یعنی حق همه افراد و بلاد را ببین و چیزی تصوب و اجرا کن که حق بیشتری را لحاظ کند(۳) ▫️۲."اَعَمَّها فِی العَدل": عدالت فراگیر تری را موجب شود. ▫️۳."اَجمَعَها لِرضا الرَّعیَّه": رضایت عمومی تری را موجب شود. *مقاله ای تحقیقی تر را منتظر باشید! .................................... ۱.با سندمعتبر: الفهرست ج۳۷ص۱۱۹ ۲."الامور" اینجا همان است که "اولواالامر" برایش هست و مطلق است پس همه اوامر حکومتی در تقنین و اجراء و قضاء را می گیرد. ۳."الحق" اینجا بمعنای "حقیقت" مقابل "باطل" نیست؛ که معنای درستی ندهد. حقیقت، وسط و طرف ندارد و غیر آن باطل است؛ اما "حق ها و حقوق"، بخصوص در فرض تزاحم باهم، میانگین دارد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️نهاد حوزه؛ و منشور حوزویان امام(ره)! امام خمینی:"علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است! خداوند کسانی را که اینگونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می کنند نمی بخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته و نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و بافقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته اند".(صحیفه امام ج۲۱ص۲۷۶/منشور حوزویان) ❓برنامه های درسی و تربیتی نهاد حوزه علمیه ی کنونی چقدر در تربیت چنین روحانیتِ متعهدِ تشنه به خون سرمایه داران زالو صفت قرار دارد؟! ❓آمار و بررسی حوزه و دادگاه ویژه و نهادهای امنیتی چقدر چنین طلاب و روحانیونی را برمی تابند؟! ❓چند درصد بزرگان حوزه خود سر شیوه زاهدانه و با و ، مانده اند؟! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پنجم - مقصد اول: خیر و شر ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه پنجم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان اهم نکات این جلسه: ✅ ۱- امام صادق (ع) در این حدیث اولین جند که به مثابه وزیر است را خیر(وزیر عقل) و شر(وزیر جهل) معرفی فرمود. ✅ ۲- خیر در اینجا نه یعنی کارهای خوب ، منظور فطرت الهی است وقتی در جهت گیری اصلی خود باشد که عشق به کمال مطلق است. و بالتبع تنفر از نقص هم با او خواهد بود. ✅ ۳- شر نیز نه یعنی کارهای بد بلکه منظور همان فطرت است اما وقتی پوشیده شده و در حجاب رفته است . به علت توجه به طبیعت و دنیا مصادیق کمال مطلق را اشتباه گرفته و پی کمال مطلق سراغ ثروت و قدرت و ریاست دنیوی آمده است. این منشأ همه بدی ها و شقاوت ها میشود . ✅ ۴- انسان چون فرزند طبیعت و دنیاست به مرور أن فطرت الهی زیر لذت های دنیا مدفون میشود. سه قوه شیطنت(با فروع: ریاست طلبی، عجب و کبر و خدعه و مکر و نفاق و کذب و...) ، غضب(بافروع: خودسری، سرکشی و قتل و آزار خلق و فحش و...) و شهوت(با فروع: حرص و طمع و بخل و...) با او رشد کرده موجب حجاب فطرت(شر) میشود. ✅ ۵- پیامبران الهی از بیرون به کمک‌فطرت الهی آمدند، همه دستوراتشان در این دو دسته خلاصه بود: 🔸 توجه دادن به فطرت الهی (عشق به کمال مطلق و مصداق اتمّ آن): نماز، حج ، اعتکاف،ذکر و... 🔸 تنفر دادن از مصادیق غلط و شجره خبیثه دنیا: صوم ، صدقات واجبه و مستحبه، تقوا و... ✅ ۶- افزایش حجاب ها سبب طبیعی دارد: هر مرتبه ای از لذات نفسانی در دنیا انسان را به اندازه خود وابسته به دنیا و غافل از روحانیت میکند. در مقابل باید توجهات و لذات معنوی را جدی گرفت تا موازنه پدید آید. ✅ ۷- از همینجا ضرورت اصلاح نفس هویداست که انسان از خود غفلت نکند و نفس را سرخود بار نیاورد که در این صورت هرروز بلکه هرساعت بر حجاب‌های آن افزون میشود . توجه و ذکر و عبادت و بخصوص شنیدن موعظه به همراه رعایت حدود الهی در استفاده از لذات دنیا چاره انسان است. ☑️ @m_ghanbarian
🌐روزآمد کردن نرم افزار خبرگان رهبری! رهبرانقلاب اسلامی در جمع خبرگان فرمودند: "روزآمدکردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به روز رسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست؛ بلکه بمعنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و اسلامی است. تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر و همچنین از افکار التقاطی به دور باشند"(۹۹/۱۲/۴). 🔸بنده هرگز از آن فضلای صاحب نظر و متفکرین صاحب صلاحیت نیستم و غیر از آخوند ده و طلبه ای کوچک ادعایی ندارم اما شاید فرضیه ام قابلیت بررسی صاحب نظران را داشته باشد و این به روزرسانی از خود مجلس خبرگان شروع شود. 🔅ادعا: طبق ادله شرعی و قانون اساسی، خبرگان رهبری میتواند و باید عصاره فضایل فقهای انقلابی جهان اسلام، بخصوص زعمای جبهه مقاومت باشد؛ انحصار آن به فقیهان قم و مشهد و تهران فاقد دلیل است. 🔅دلیل: -قانون اساسی در شرایط و وظایف رهبری، اورا "رهبر امت اسلام" می خواند(اصل۱۰۹). حتی درمذاکرات بازنگری، آقای موسوی خوئینی ها به این قید اشکال هم کرد که:"مانمی توانیم در قانون اساسی خود بیاوریم که می خواهیم رهبر آنان باشیم!"(۱) اما از سوی میرحسین موسوی مورد اشکال واقع(۲) و با رای اکثریت این قید ماند. - ادله شرعی ولایت فقیه هم شرط عجم و عرب ندارد؛ در جنگ ایران و روس، فتوای جهاد را دوتن از فقهای عراقی دادند! - عملا هم رهبر انقلاب اسلامی، رهبری مقاومت در منطقه شده است و از حزب الله لبنان تا الحوثی ها بدان تصریح و مباهات می کنند. - قرارگاه دشمن در منطقه اسلامی از وحدت برخوردار است. مقابلش، تشتت در جبهه مقاومت مستلزم شکست است. باحفظ تمامیت ارضی کشورها و مناسبات داخلی آنها، رهبری امت قابل اعمال است. -رهبر انقلاب اسلامی باید برآمده از تشخیص و اراده آنها باشد تا این وحدت باحفظ استقلال ها بماند؛ و الا رهبری برآمده از بروکراسی های داخلی ایران چرا حتما مقبول جنبش های پیشتاز منطقه در مبارزه با استکبار باشد؟! -اصل۱۰۸ تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت آنها و...را در صلاحیت خود آن مجلس می گذارد پس قابل توسعه است. ایرانی بودن، شرط آن نبوده و بسیاری از آنها متولد نجف و... بوده اند. ❓واقعا چرا شهید آیت الله محمد باقر حکیم نتواند مثل آیت الله شاهرودی کاندید خبرگان شود و بر انتخاب رهبری که بر جریان مقاومت در عراق موثر است اثر گذار باشد؟! ❓چگونه یک جوان ۳۰ساله بتواند از قم برای استانی کاندید شود اما سیدحسن نصرالله حتی عضو ناظر خبرگان نشود؟! ❓چگونه نماینده اقلیت ها که اعتقادی به اصل ولایت ندارند، بخاطر اثر گذاری بر انتخاب و نظارت رهبر، در خبرگان باشند اما الحوثی ها عضوی در خبرگان نداشته باشند؟! 🔅بطریق اولویت: سال۱۳۵۷ امام موسی صدر و شهید بهشتی درباره جانشین امام خمینی مباحثه میکردند. امام موسی صدر -باوجود شاگردی کردن برای آیت الله منتظری- به چند دلیل آیت الله محمد باقر صدر را بهتر از آیت الله منتظری می شمرد: -مبانی جدید شهید صدر که جوابگوی نیازهای امروز جامعه است. -هوش خیلی خوب ایشان در تشخیص موضوعات که به خوبی می تواند نیازهای حکومتی را در عصر جدید پاسخ دهد -و... شهید بهشتی، غیر ایرانی بودن را اشکال شهید صدر نکرد و بطور جدی به فکر فرو رفت(۳). یک سال بعد در مذاکرات قانون اساسی در شرایط رهبری، بخلاف رئیس جمهور (اصل۱۱۵)، ایرانی بودن را شرط نکردند(اصل۱۰۹). الان هم انفال ایران(اصل۴۵) عملا دست دولت ایران است؛ اگر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرائی عامل منع است؛ در اصل۱۱۰ این اختیار را به "رهبر امت اسلام" دادند که:"می تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند". پس حتی رهبری غیر ایرانی برای انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی قابل تصور است چه برسد به چند عضو برای خبرگان رهبری! *شاید به ابعاد دیگر این بحث پرداختم *مطلب مرتبط: جانشین رهبری .................................... ۱و۲)مشروح مذاکرات قانون اساسی ص۱۳۰۶و۱۳۰۷ ۳.https://b2n.ir/b20474 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه ششم - مقصد دوم: ایمان و کفر ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه ششم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅دومین جند: ایمان و ضدش کفر ✅ ۱- مقصود از ایمان: ایمان غیر از علم است . علم بهره ی عقل و ایمان بهره قلب است. 🔸علم و استدلال و ریاضت عقلی مقدمه است و نباید به آن قناعت کرد بلکه باید این حقایق را با هر ریاضتی به قلب رساند تا قلب به آنها بگرود. ✅ ۲- نشانه نبودن ایمان ، نبودن خواص و آثار آن در ماست علیرغمی که علم به متعلقات ایمان هست... ✅ ۳- ایمان برطبق فطرت و کفر خارج از طریقه فطرت است : توحید و نبوت و ولایت و معاد همه فطری اند. 🔸فطرت اصلی انسان عشق به کمال مطلق بود ⬅️ و ذات مقدس خداوند کمال مطلق است و لاجرم واحد ، چراکه مطلق علم و قدرت و حیات و... نمیتواند جز یکی باشد.(توحید) 🔸نبوت و ولایت جز ظل و سایه ی آن حقیقت مطلق نیست ⬅️ پس عشق به کمال مطلق بالتبع گرایش به آن هم دارد . فطرت، فناء در کمال مطلق را میخواهد و ولایت چهره این فناء است پس او را میخواهد. 🔸عشق و گرایش به بقای ابدی هم فطری بشر است ، آنهم با راحتی و حریت مطلق که در دنیا پیدا نشود ⬅️ ایمان به سرای دیگر نیز فطری بشر است. ✅ ۴- راه تحصیل ایمان: 1⃣ اخلاص در تحصیل علوم و معارف (برای سیر الی الله سراغ این معارف برود ولاغیر) 2⃣ ذکر و تلقین مثل به زبان آوردن طفل 🔸بخصوص آخر شب یا بین الطلوعین 🔸آیات آخر سوره حشر و ذکر لااله‌الا‌الله 3⃣ در شبانه روز چند دقیقه به حسب اقبال قلب ، جستجوی آثار ایمان در خود کند. ☑️ @m_ghanbarian
🔰 دادِستان برادر ده نمکی گرچه یک گام به جلو و جای سپاسگزاری دارد اما مثل امام علیِ آقای میرباقری قُطامش زیاد شده است! منظورم نقش اول شدن امنیتی ها در عدالتخواهی آنهم به نفع عدالتخواهان است! در عینیت، عدالتخواهانی که توسط سرویس های وابسته ترور شده باشند، واقعی تر است یا تنگناهایی که توسط امنیتی ها برایشان پیدا شده است؟! بیش فعال نشان دادن دشمن، نفوذ و... عدالتخواهی را هم بجای "عملکردِ به اندازه ی امنیتی" زیر چتر "رویکرد امنیتی" می برد و قُطامش را زیاد می کند! واقعیت این است که اغلب رانت خواران در شهرهای متعدد ایران غیر از نفس اماره و طماعشان با هیچ دشمن دیگری در ارتباط نیستند! قیّم شدن امنیتی ها برای کُنش های اجتماعی حتی اگر در راستای عدالتخواهی باشد، "لیقوم الناسُ بالقسط" را نقض می کند! خدمات گمنامشان علیه فساد، مأجور؛ اما چنین پیوندی با جنبش عدالتخواهی نه موجود است نه مطلوب! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه اول ۹۹/۱۲/۶ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه 💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذی‌الحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذی‌الحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱) ❓فرق این دو بیعت چه بود؟! ❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟! 🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود. ⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست! 🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند! 🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند! امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد. 🔸برای عدالت اجتماعی: شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید! بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹). امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶) عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳) 🔸برای وحدت مسلمین: ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷) ⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲) 🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند. امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴) 🔅امام خمینی و این درس: ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی". عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند. امام هم روی دو چیز تاکید داشت: ۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین ۲.وحدت مسلمین ❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند! ❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟! ❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟! اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم... ادامه دارد... ............... ۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱ ۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ من هم ام داوودم! 🔅به امام زمانی ها هدیه دهید! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری! نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری! ✏️آقای سروش محلاتی به اتکای خبرگزاری ها که از رهبرانقلاب نقل کرده اند:"وقتی آمریکا از برجام خارج شد، قرآن این است تو هم تعهد را رها کن"؛ نقدی بر رهبرانقلاب نوشته اند که اینجا(آیه۵۸انفال)، فعل امر "فَانبِذ" دلالت بر وجوب و دستور ندارد و صرفا بر جواز و اباحه دلالت دارد. استشهاداتی هم از فقهاء آورده و در آخر بر تعبیر صاحب جواهر فرود آمده که: اینگونه قرار دادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل می کند. http://www.ensafnews.com/284461 🔹گرچه امکان نقد آزادانه حاکم اسلامی، افتخاری برای حکومت اسلامی است؛ اما کاش ایشان اقلا برای نقد منصفانه اصل کلمات رهبر انقلاب را که در رسانه ها پخش شد می شنیدند بعد دست به قلم می شدند! چون بر قبری می گریند که مرده ای ندارد! رهبر انقلاب کلمه ای دال بر وجوب و دستور نگفتند! ❗️اگر گفته بودند نیز تطبیق معیار نقل شده از صاحب جواهر می شد: امام مسلمین مصلحت را ترک قرارداد دیده بود! 🔹از انسان محقق بیش از شنیدن اصل آن یک جمله هم انتظار است. آیت الله خامنه ای در مباحث فقهی "مهادنه" مفصل و اجتهادی به این آیه پرداخته اند و پیش از ایشان این استظهار را خود کرده اند. بلکه فقیهانه بین "نقض کردن عملی" و "اعلام نقض معاهده" فرق نهاده اند(۱) اگر این بحث فقهی ایشان را می دیدند چنین نقدی نمی نوشتند. 🔘چند نکته مهم درباره آیات مورد بحث(۵۶تا۵۸انفال): 1⃣آیات دو حالت متفاوت با احکام متفاوت را تصویر می کنند: الف)"نقض عهد آشکار" اهل معاهده: آیه۵۷ سخت گیری برآنان در جنگ، طوری که مایه عبرت دنباله‌روها شود را بیان می کند. ب)"خوف از خیانت" اهل معاهده(بدون نقض علنی و آشکار): اینجا "فَانبِذ الیهم" دارد. یعنی افکندن معاهده جلویشان و اعلام عدم پایبندی! 🔺در مورد(ب)فقهاء بزرگ بین "صرف احتمال خیانت"، "خطور قلبی خیانتِ دشمن" با "علائم و اماراتی که استشمام خیانت از آنها میشود" فرق گذاشته اند و حکم "فانبذ "را مربوط به این قسم دانسته اند. ❓برجام کدامیک است؟! توهم خیانت اروپائیان داریم یا علائم موجّه برای خوف خیانت؟! یا اصلا نقض عملی هم اتفاق افتاده(مفاد آیه قبل)؟! 2⃣"امَّا تَخَافَنَّ" مفید چند تاکید است: "اِن"، شرطیه و "مَا"، زایده و برای تاکید شرط است. "نون تاکید" در فعل نیز، برای تاکید دوباره است. "فَانبِذ"، جواب شرط است. به لحاظ اصولی و فقهی در این سیاق دلالت بر "جواز عام" می کند. یعنی: " اعلان خروج از معاهده با خوف خیانت؛ حتی اگر خیانت آشکار و عملی از سوی دشمن رخ نداده باشد". برفقیه واضح است ، شامل "وجوب" هم می شود و منحصر در اباحه نیست!(۲) نقد آقای محلاتی خالی از این دقت فقیهانه است. واضح است تطبیق مورد (که اعلام خروج از پیمان، آیا واجب است یا مستحب یا مباح؟) برعهده امام مسلمین است؛ چنانچه از جناب صاحب جواهر نقل کردند! ⬅️پس اگر آیت الله خامنه ای براساس این آیه، دستور و وجوب را هم درمورد برجام تصریح میکردند، مطابق قواعد بالا بود و اشکالی وارد نبود! 3⃣ فقهای بزرگ در استعمال این آیه بین "اهل ذمه" و "اهل معاهده از کفار حربی" فرق موثری گذاشته اند: برای اهل ذمه، به صرف خوف خیانت، "تعهدِ ذمه" نقض نمی شود؛ اما در معاهده با کفار حربی، با صرف خوف خیانت، جواز نقض هست(۳). یکی از دلایل لطیف این تفاوت چنین بیان شده که: تعهدِ ذمه، "یک حق" برای اهل کتاب در کشور اسلام است که به صرف خوف خیانتشان نباید شکسته شود. اما معاهده با کفار حربی، "بخاطر مصلحت مسلمین" است لذا در صورت خوفِ فوتِ مصلحت(با خوف خیانت آنان)، باید خروج از پیمان اعلام شود(۴). جالب تر اینکه در صورت خروج از پیمان، حق استیفای حقوق فوت شده از سوی کفار توسط امام مسلمین محفوظ است(۵) ❓آیا برجام مصداقی از این نیست؟! بخاطر خیانت عملی یا خوف خیانت اروپائیان با وقت کُشی و عدم انجام تعهدات، مصلحت ایران اقتضاء نمی کند با اعلام خروج تدریجی از تعهدات، آنها را وادار به وفاداری کنیم؟! حتی اسیفای حقوق فوت شده را مطالبه کنیم؟! 4⃣معصوم این آیه را کجا استعمال کرده است؟! امیرالمومنین پس از جمل، عبدالله بن عباس را جای خود در بصره نهاد و به استناد این آیه(۵۸انفال)، جریر بن عبدالله را نزد معاویه فرستاد(۶). به جریر نوشت:" وقتی نامه من به تو رسید معاویه را وادار تا کار را یکسره کند و تردید را کنار بگذارد. آنگاه او را میان جنگی آواره ساز و صلحی ذلت بار مخیّر گذار.اگر جنگ را برگزید به او اعلام جنگ کن(فَانبِذ اِلَیه) واگر تسلیم شدن را برگزید از او بیعت بگیر"(۷). ⬅️امیرالمومنین خوف خیانت از معاویه برده بود وقبل از شروع به لشکر کشی معاویه، به استناد این آیه، "امان" را از او برداشت که مثل مسلمین بیعت کند و از حکومت شام کنار برود یا آماده جنگ شود. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۸ ☑️ @m_ghanbarian
پی نوشت ۱.ر.ک: پیوست یادداشت ۲.ر.ک:جواهرالکلام ج۲۱ص۲۹۵ / و المهادنه آیت الله خامنه ای ص۸۲ ۳و۴.ر.ک: تذکره الفقهاء ج۹ص۳۲۲و۳۲۳ وص۳۷۸ ۵.ر.ک: المبسوط ج۲ص۵۹ ۶.ر.ک: کشف المحجه ص۲۶۱و بحار ج۳۰ص۲۱ ۷.نهج البلاغه نامه۸