eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهارم - مقاله پنجم #رمضان_۹۶ محسن قنبریان
💠 جلسه چهارم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان اهم نکات این جلسه: ✅ ۱- معرفت عقل و جهل و جنود آنها مقدمه ای برای هدایت است. ✅ ۲- این معرفت از مختصات علوم غیبی است و بیانش نیاز به اصحاب ولایت و یقین دارد. ✅ ۳- اینکه امام صادق(ع) فرمود خداوند برای عقل ۷۵ لشکر «جعل» کرد مثل این است که بگوییم خداوند برای انسان قد و وزن جعل کرد . نه یعنی انسان را آفرید و سپس به او قد و وزن داد. جعل جنود برای جهل هم جعل تبعی است . مثل آن است که بگوییم خداوند برای سایه ی انسان طول و بلندی قرار داد. ✅ ۴- این ۷۵ جند شمارش شده کلیات و مهمات فضایل عقل اند. ✅ ۵- فلما رأی الجهل ... رؤیت عقل توسط جهل بشکل احاطه و‌علم نبوده بلکه از طریق انعکاس کامل در ناقص یا مقایسه نقص به کمال و فهم ضد از ضد است. ✅ ۶- جهل هم مثل ابلیس خود را مثل عقل فرض کرد و گفت : هذا خلق مثلی! این همان خودبینی و خودپرستی اوست. انسان تا از این ارث ابلیسی فارغ نشود وارث آدم نمی شود. ✅ ۷- اگر قوای جهل در انسان به فعلیت رسید در مقابل جنود عقل ، انسان از رحمت پروردگار خارج و در زمره ذریه ابلیس میشود . ✅ ۸- عطاء ۷۵ لشکر به جهل از سوی خداوند منافاتی با عذاب او و دور کردنش از رحمت ندارد چراکه لازمه ایجاد در عالم طبیعت این ضدیت است. و این موجب سلب اختیار هم نیست بلکه کمالات جنود عقل در همین ضدیت پیدا میشود. ✅ ۹- اشتغال به تهذیب نفس و تصفیه اخلاق که در حقیقت خروج از تحت سلطه ابلیس و حکومت شیطان است از بزرگترین مهمات و اوجب واجبات عقلیه است. یک نگاه به نامحرم یا یک لغزش کوچک زبانی مدتها از حقایق توحید انسان را دور میدارد. ☑️ @m_ghanbarian
🔅شاخص سه وجهی امیرالمومنین برای حکمرانی! ❓آیا برای تفاضل حقوق و مزایا، شاخصی وجود دارد؟! برای افزایش حقوق ها، درصد بالسویه بهتر است یا پلکانی؟! ❓برای برنامه بودجه، توسعه، ابلاغها، انتصابها؛ شاخص و شاقول پیشینی داریم؟! ❗️عهدنامه مالک اشتر(۱) یک شاخص سه وجهی به حاکم داده و رعایتش را می کند: ▫️"وَلیَکُن": آقای ج.ا "باید" اینجور باشی:... ▫️"اَحَبُّ الاُمُورِ اِلَیکَ": دوست داشتنی ترین امر حکومتی نزدت این باشد:...(۲) ▫️۱."اَوسَطَها فِی الحَق": میانگین حق ها باشد. یعنی حق همه افراد و بلاد را ببین و چیزی تصوب و اجرا کن که حق بیشتری را لحاظ کند(۳) ▫️۲."اَعَمَّها فِی العَدل": عدالت فراگیر تری را موجب شود. ▫️۳."اَجمَعَها لِرضا الرَّعیَّه": رضایت عمومی تری را موجب شود. *مقاله ای تحقیقی تر را منتظر باشید! .................................... ۱.با سندمعتبر: الفهرست ج۳۷ص۱۱۹ ۲."الامور" اینجا همان است که "اولواالامر" برایش هست و مطلق است پس همه اوامر حکومتی در تقنین و اجراء و قضاء را می گیرد. ۳."الحق" اینجا بمعنای "حقیقت" مقابل "باطل" نیست؛ که معنای درستی ندهد. حقیقت، وسط و طرف ندارد و غیر آن باطل است؛ اما "حق ها و حقوق"، بخصوص در فرض تزاحم باهم، میانگین دارد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️نهاد حوزه؛ و منشور حوزویان امام(ره)! امام خمینی:"علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است! خداوند کسانی را که اینگونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می کنند نمی بخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته و نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و بافقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته اند".(صحیفه امام ج۲۱ص۲۷۶/منشور حوزویان) ❓برنامه های درسی و تربیتی نهاد حوزه علمیه ی کنونی چقدر در تربیت چنین روحانیتِ متعهدِ تشنه به خون سرمایه داران زالو صفت قرار دارد؟! ❓آمار و بررسی حوزه و دادگاه ویژه و نهادهای امنیتی چقدر چنین طلاب و روحانیونی را برمی تابند؟! ❓چند درصد بزرگان حوزه خود سر شیوه زاهدانه و با و ، مانده اند؟! ☑️ @m_ghanbarian
5-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد اول خیر و شر.mp3
9.87M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پنجم - مقصد اول: خیر و شر ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پنجم - مقصد اول: خیر و شر #رمضان_۹۶ محسن
💠 جلسه پنجم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان اهم نکات این جلسه: ✅ ۱- امام صادق (ع) در این حدیث اولین جند که به مثابه وزیر است را خیر(وزیر عقل) و شر(وزیر جهل) معرفی فرمود. ✅ ۲- خیر در اینجا نه یعنی کارهای خوب ، منظور فطرت الهی است وقتی در جهت گیری اصلی خود باشد که عشق به کمال مطلق است. و بالتبع تنفر از نقص هم با او خواهد بود. ✅ ۳- شر نیز نه یعنی کارهای بد بلکه منظور همان فطرت است اما وقتی پوشیده شده و در حجاب رفته است . به علت توجه به طبیعت و دنیا مصادیق کمال مطلق را اشتباه گرفته و پی کمال مطلق سراغ ثروت و قدرت و ریاست دنیوی آمده است. این منشأ همه بدی ها و شقاوت ها میشود . ✅ ۴- انسان چون فرزند طبیعت و دنیاست به مرور أن فطرت الهی زیر لذت های دنیا مدفون میشود. سه قوه شیطنت(با فروع: ریاست طلبی، عجب و کبر و خدعه و مکر و نفاق و کذب و...) ، غضب(بافروع: خودسری، سرکشی و قتل و آزار خلق و فحش و...) و شهوت(با فروع: حرص و طمع و بخل و...) با او رشد کرده موجب حجاب فطرت(شر) میشود. ✅ ۵- پیامبران الهی از بیرون به کمک‌فطرت الهی آمدند، همه دستوراتشان در این دو دسته خلاصه بود: 🔸 توجه دادن به فطرت الهی (عشق به کمال مطلق و مصداق اتمّ آن): نماز، حج ، اعتکاف،ذکر و... 🔸 تنفر دادن از مصادیق غلط و شجره خبیثه دنیا: صوم ، صدقات واجبه و مستحبه، تقوا و... ✅ ۶- افزایش حجاب ها سبب طبیعی دارد: هر مرتبه ای از لذات نفسانی در دنیا انسان را به اندازه خود وابسته به دنیا و غافل از روحانیت میکند. در مقابل باید توجهات و لذات معنوی را جدی گرفت تا موازنه پدید آید. ✅ ۷- از همینجا ضرورت اصلاح نفس هویداست که انسان از خود غفلت نکند و نفس را سرخود بار نیاورد که در این صورت هرروز بلکه هرساعت بر حجاب‌های آن افزون میشود . توجه و ذکر و عبادت و بخصوص شنیدن موعظه به همراه رعایت حدود الهی در استفاده از لذات دنیا چاره انسان است. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❓پرسمان انقلاب (۲) 🌐جانشین رهبری؟! سوابق عراقی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بیشتر پس از رحلتشان شنی
🌐روزآمد کردن نرم افزار خبرگان رهبری! رهبرانقلاب اسلامی در جمع خبرگان فرمودند: "روزآمدکردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به روز رسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست؛ بلکه بمعنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و اسلامی است. تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر و همچنین از افکار التقاطی به دور باشند"(۹۹/۱۲/۴). 🔸بنده هرگز از آن فضلای صاحب نظر و متفکرین صاحب صلاحیت نیستم و غیر از آخوند ده و طلبه ای کوچک ادعایی ندارم اما شاید فرضیه ام قابلیت بررسی صاحب نظران را داشته باشد و این به روزرسانی از خود مجلس خبرگان شروع شود. 🔅ادعا: طبق ادله شرعی و قانون اساسی، خبرگان رهبری میتواند و باید عصاره فضایل فقهای انقلابی جهان اسلام، بخصوص زعمای جبهه مقاومت باشد؛ انحصار آن به فقیهان قم و مشهد و تهران فاقد دلیل است. 🔅دلیل: -قانون اساسی در شرایط و وظایف رهبری، اورا "رهبر امت اسلام" می خواند(اصل۱۰۹). حتی درمذاکرات بازنگری، آقای موسوی خوئینی ها به این قید اشکال هم کرد که:"مانمی توانیم در قانون اساسی خود بیاوریم که می خواهیم رهبر آنان باشیم!"(۱) اما از سوی میرحسین موسوی مورد اشکال واقع(۲) و با رای اکثریت این قید ماند. - ادله شرعی ولایت فقیه هم شرط عجم و عرب ندارد؛ در جنگ ایران و روس، فتوای جهاد را دوتن از فقهای عراقی دادند! - عملا هم رهبر انقلاب اسلامی، رهبری مقاومت در منطقه شده است و از حزب الله لبنان تا الحوثی ها بدان تصریح و مباهات می کنند. - قرارگاه دشمن در منطقه اسلامی از وحدت برخوردار است. مقابلش، تشتت در جبهه مقاومت مستلزم شکست است. باحفظ تمامیت ارضی کشورها و مناسبات داخلی آنها، رهبری امت قابل اعمال است. -رهبر انقلاب اسلامی باید برآمده از تشخیص و اراده آنها باشد تا این وحدت باحفظ استقلال ها بماند؛ و الا رهبری برآمده از بروکراسی های داخلی ایران چرا حتما مقبول جنبش های پیشتاز منطقه در مبارزه با استکبار باشد؟! -اصل۱۰۸ تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت آنها و...را در صلاحیت خود آن مجلس می گذارد پس قابل توسعه است. ایرانی بودن، شرط آن نبوده و بسیاری از آنها متولد نجف و... بوده اند. ❓واقعا چرا شهید آیت الله محمد باقر حکیم نتواند مثل آیت الله شاهرودی کاندید خبرگان شود و بر انتخاب رهبری که بر جریان مقاومت در عراق موثر است اثر گذار باشد؟! ❓چگونه یک جوان ۳۰ساله بتواند از قم برای استانی کاندید شود اما سیدحسن نصرالله حتی عضو ناظر خبرگان نشود؟! ❓چگونه نماینده اقلیت ها که اعتقادی به اصل ولایت ندارند، بخاطر اثر گذاری بر انتخاب و نظارت رهبر، در خبرگان باشند اما الحوثی ها عضوی در خبرگان نداشته باشند؟! 🔅بطریق اولویت: سال۱۳۵۷ امام موسی صدر و شهید بهشتی درباره جانشین امام خمینی مباحثه میکردند. امام موسی صدر -باوجود شاگردی کردن برای آیت الله منتظری- به چند دلیل آیت الله محمد باقر صدر را بهتر از آیت الله منتظری می شمرد: -مبانی جدید شهید صدر که جوابگوی نیازهای امروز جامعه است. -هوش خیلی خوب ایشان در تشخیص موضوعات که به خوبی می تواند نیازهای حکومتی را در عصر جدید پاسخ دهد -و... شهید بهشتی، غیر ایرانی بودن را اشکال شهید صدر نکرد و بطور جدی به فکر فرو رفت(۳). یک سال بعد در مذاکرات قانون اساسی در شرایط رهبری، بخلاف رئیس جمهور (اصل۱۱۵)، ایرانی بودن را شرط نکردند(اصل۱۰۹). الان هم انفال ایران(اصل۴۵) عملا دست دولت ایران است؛ اگر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرائی عامل منع است؛ در اصل۱۱۰ این اختیار را به "رهبر امت اسلام" دادند که:"می تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند". پس حتی رهبری غیر ایرانی برای انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی قابل تصور است چه برسد به چند عضو برای خبرگان رهبری! *شاید به ابعاد دیگر این بحث پرداختم *مطلب مرتبط: جانشین رهبری .................................... ۱و۲)مشروح مذاکرات قانون اساسی ص۱۳۰۶و۱۳۰۷ ۳.https://b2n.ir/b20474 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
6-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دوم-ایمان و کفر.mp3
10.56M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه ششم - مقصد دوم: ایمان و کفر ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه ششم - مقصد دوم: ایمان و کفر #رمضان_۹۶ محس
💠 جلسه ششم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅دومین جند: ایمان و ضدش کفر ✅ ۱- مقصود از ایمان: ایمان غیر از علم است . علم بهره ی عقل و ایمان بهره قلب است. 🔸علم و استدلال و ریاضت عقلی مقدمه است و نباید به آن قناعت کرد بلکه باید این حقایق را با هر ریاضتی به قلب رساند تا قلب به آنها بگرود. ✅ ۲- نشانه نبودن ایمان ، نبودن خواص و آثار آن در ماست علیرغمی که علم به متعلقات ایمان هست... ✅ ۳- ایمان برطبق فطرت و کفر خارج از طریقه فطرت است : توحید و نبوت و ولایت و معاد همه فطری اند. 🔸فطرت اصلی انسان عشق به کمال مطلق بود ⬅️ و ذات مقدس خداوند کمال مطلق است و لاجرم واحد ، چراکه مطلق علم و قدرت و حیات و... نمیتواند جز یکی باشد.(توحید) 🔸نبوت و ولایت جز ظل و سایه ی آن حقیقت مطلق نیست ⬅️ پس عشق به کمال مطلق بالتبع گرایش به آن هم دارد . فطرت، فناء در کمال مطلق را میخواهد و ولایت چهره این فناء است پس او را میخواهد. 🔸عشق و گرایش به بقای ابدی هم فطری بشر است ، آنهم با راحتی و حریت مطلق که در دنیا پیدا نشود ⬅️ ایمان به سرای دیگر نیز فطری بشر است. ✅ ۴- راه تحصیل ایمان: 1⃣ اخلاص در تحصیل علوم و معارف (برای سیر الی الله سراغ این معارف برود ولاغیر) 2⃣ ذکر و تلقین مثل به زبان آوردن طفل 🔸بخصوص آخر شب یا بین الطلوعین 🔸آیات آخر سوره حشر و ذکر لااله‌الا‌الله 3⃣ در شبانه روز چند دقیقه به حسب اقبال قلب ، جستجوی آثار ایمان در خود کند. ☑️ @m_ghanbarian
🔰 دادِستان برادر ده نمکی گرچه یک گام به جلو و جای سپاسگزاری دارد اما مثل امام علیِ آقای میرباقری قُطامش زیاد شده است! منظورم نقش اول شدن امنیتی ها در عدالتخواهی آنهم به نفع عدالتخواهان است! در عینیت، عدالتخواهانی که توسط سرویس های وابسته ترور شده باشند، واقعی تر است یا تنگناهایی که توسط امنیتی ها برایشان پیدا شده است؟! بیش فعال نشان دادن دشمن، نفوذ و... عدالتخواهی را هم بجای "عملکردِ به اندازه ی امنیتی" زیر چتر "رویکرد امنیتی" می برد و قُطامش را زیاد می کند! واقعیت این است که اغلب رانت خواران در شهرهای متعدد ایران غیر از نفس اماره و طماعشان با هیچ دشمن دیگری در ارتباط نیستند! قیّم شدن امنیتی ها برای کُنش های اجتماعی حتی اگر در راستای عدالتخواهی باشد، "لیقوم الناسُ بالقسط" را نقض می کند! خدمات گمنامشان علیه فساد، مأجور؛ اما چنین پیوندی با جنبش عدالتخواهی نه موجود است نه مطلوب! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
سلسله درس های نهج البلاغه۱.mp3
8.92M
📖سلسله بحث جلسه اول ۹۹/۱۲/۶ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه اول ۹۹/۱۲/۶ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه 💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذی‌الحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذی‌الحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱) ❓فرق این دو بیعت چه بود؟! ❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟! 🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود. ⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست! 🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند! 🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند! امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد. 🔸برای عدالت اجتماعی: شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید! بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹). امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶) عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳) 🔸برای وحدت مسلمین: ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷) ⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲) 🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند. امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴) 🔅امام خمینی و این درس: ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی". عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند. امام هم روی دو چیز تاکید داشت: ۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین ۲.وحدت مسلمین ❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند! ❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟! ❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟! اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم... ادامه دارد... ............... ۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱ ۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian