محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۴ از ۵ ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت اورا هم سانسور
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد!
۵ از ۵
❓آیا اینها مثالهای واقعی و امروز طرح کلی و ناظر به زندگی جمعی ما نیست؟! پس چرا جایش در کتاب معاد خالی است؟!
• در گفتارشان با وزارت اطلاعات(۸۳/۷/۱۳) نیز به خوبی و به جا با تطبیق ها بر حصه ی اطلاعاتی آنها بحث معاد را وسط می کشند. کتاب معاد باز به وجه کلی و بدون تطبیقات می آورد!(۸)
نگرفتن دلار و ارز خارجیِ بی سر وصدا، مرتکب نشدن به خلافهای شهوانی و مرتکب نشدن به گزارش های خلاف واقعی -که تاثیراتی در وضع آنها یا دوستان و دشمنانشان دارد- را عامل "وجوه یومئذ ناضره" می شمارد.
ظاهراً به همان دلیل که علیرغم کتاب مستقل مرگ تاجرانه، باز در کتاب معاد مرگ تاجرانه برای شهدا در چند صفحه بیان شده، باید بشارت ها و انذارهای ناظر به مسئولیت های خاص در ج.ا نیز بیان می شد.
❗️عجیب تر
عجیب تر برایم نقل روایات اخلاقی ابتدای درس خارج فقه ایشان است که ۴مورد مواعظی نقل میشود(۹)؛ که مردم نوعاً در منابر شنیده و میشنوند، اما روایت ابتدای درس خارج۹۷/۹/۲۷ را که نکته بسیار بدیع و ناشنیده از تبعات اخروی ریاست است، را جا انداخته اند!
این روایت را حتی اپوزیسیون علیه نظام نخوانده و اگر ایشان نمی خواند و بر خود تطبیق نمی داد، احدی جرأت خواندن و تطبیق نمی یافت!
• متن روایت:《پیامبر(ص) می فرماید: هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ریاست و امارت داشته باشد، مگر اینکه او را روز قیامت در حالی می آورند که دستش به گردنش بسته است پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجه او نبود، اورا رها می کنند و اگرچنانچه بدکار و گناهکار بود غل و زنجیرش افزایش پیدا می کند》(۱۰)
رهبر انقلاب در توضیح روایت صریحا می گوید: "این حدیث درباره بنده و امثال بنده است!"
چنانچه از متن روایت پیداست، دست به گردن بستن ابتدایی شامل حاکم عادل و محسن هم میشود عادل و محسن بودن موجب فک غل زنجیر است نه اینکه اصلا به زنجیر نباشد(فان کان محسناً فک عنه)! لذا رهبر انقلاب در شرح می فرماید: "نفس مسئولیت و آمریت و ریاست یک تبعاتی دارد که ایجاب می کند اینرا[غل و زنجیر]".
"در آن حوزه ماموریت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره ای هستیم، بعضی از کارها انجام می گیرد که ما می توانستیم مانع آن بشویم و نشدیم. یا غفلت کردیم، وارد نشدیم؛ یا از روی تنبلی وارد نشدیم. این کار خلاف زیر نظر ما و در پست نگهبانی ما انجام گرفت -پست نگهبانی است دیگر- یا بعضی از کارها باید انجام می گرفت در حوزه ماموریت ما، که انجام نگرفت؛ یا بخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقت نکردیم، مشورت نکردیم، پرس و جو نکردیم، و ندانستیم یا دانستیم، تنبلی کردیم. امروز و فردا کردیم. گفتیم ان شاء الله بعداً، فردا، ضایع شد و فوت شد..."
(متن کامل روایت و شرح شنیدنی ایشان را حتما اینجا ببینید و بخوانید. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=41182 )
چنین نکات بدیع و لطیفی از معاد مثالهای امروز طرح کلی اندیشه اسلامی و کاملا ناظر به زندگی سیاسی_اجتماعی ماست که ایشان می خوانند اما در رسانه های جبهه ولایت کمتر تکرار می شود و جایش در کتاب معاد مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و نشرمعارف نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها هم خالی است.
🔺پی نوشت:
۱.اشاره به شعر مولوی: آتش است این بانگ نی و نیست باد/ هرکه این آتش ندارد نیست باد.
۲.پیشگفتاری بر چاپ چکیده های پلی کپی کتاب ص۶و۷
۳.کتاب طرح کلی ص۲۱۳وص۱۸۷و۱۸۸
۴.همان صص۱۹۴،۱۹۷،۱۹۸،۲۰۶،۲۱۶،۲۷۰
۵.یکجا هم بطور کلی عنوان مسئولین و مسئولیت بیشتر هست ص۷۳
۶.صفحات۸۱،۸۲،۸۳،۸۸،۹۸،۱۰۰کتاب معاد
۷.ص۴۶معاد
۸.ص۸۱ کتاب معاد
۹.صفحات ۵۹،۶۰،۷۰،۷۱کتاب معاد
۱۰.امالی طوسی مجلس دهم ص۲۴۶
✍🏻محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۷
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اس
بانگ نی؛ از آتش تا باد!.pdf
237.5K
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد!
○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای
#حجت_الاسلام_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
#جذب
✅🔴✅ مؤسسه علمی-فرهنگی «مدرسه انقلاب اسلامی» در سال تحصیلی جدید در دورههای فقهی و بینشی ثبت نام میکند.
🔻 سرفصلها، اساتید و توضیحات در پوستر👆
⁉️ نکات مهم ⁉️
۱. شرط حضور در کارگاههای دانشی، حضور توأمان در دوره بینشی است.
۲. امکان انتخاب کارگاه لمعه و مکاسب باهم نیست.
۳. کارگاههای دانشی هر هفته یک جلسه و کلاس بینشی هر دو هفته یک جلسه برگزار میشود.
۴. افرادی که طلبه نیستند فقط میتوانند در طرح بینشی ثبت نام کنند.
👈علاقهمندان جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی، محل سکونت و کارگاههای دانشی مورد علاقهٔ خود را به شماره 5000267149 یا 09198516656 ارسال نمایند.
💥 جهت اطلاعات بیشتر به کانال مدرسه انقلاب اسلامی بپیوندید:
Eitaa.com/madresah57ac
T.me/madreseh57ac
Instagram.com/57ac_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📢 دوره آموزشی "شذرات الفقاهة (جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام)"
🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
🔹هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰
در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت)
برگزار میگردد.
🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 روحانیت و کرونا!
✔️ مشکوک (مورد بحث و معرکه آراء) و متیقن (قطعی و مسلّم) را معلوم کنید:
۱. ساختگی یا طبیعی بودن ویروس کرونا، درست یا غلط بودن پروتکل ها، مفید یا مضر بودن واکسن و...
۲. از "ضراء" (بدحالی های جسمی و روحی) بودن کرونا، لزوم رسیدن به آستانه اجتماعی "تضرع" (نه صرفا تعظیم شعائر یا انجام مناسکی خاص مثل پخش دعای ۷صحیفه و ...).
بدونی که بخواهم تحکم کنم و بحث سر گزاره های ۱ را منع یا بی ثمر جلوه دهم یا جانب پزشکی مدرن یا سنتی را بگیرم؛ می گویم گزاره دوم اقلا برای متدینان به قرآن، یقینی است.
تخصص اصلی حوزه و روحانیت و به نوعی وظیفه انحصاری او هم هست. اگر سرگرم شدن به بحث ها و چالش های گزاره های ۱ مانع از تحقق وظیفه یقینی ۲ شده باشد، تاریخ درباره ما قضاوت درستی نخواهد کرد!
(درباره کرونا و لزوم مدیریت آستانه اجتماعی تضرع از سوی نهادهای دینی زیاد نوشته و سخن گفته ام؛ در کانال پیدا میشود)
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱۴-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.31M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت!
#شرح_خطبه_۱۵۶
• جداکردن دنیا از آخرت با سکولاریزم دانشی و گرایشی، شرک است!
• هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم!
• حمل حاکم اسلامی بدون تحمیل و با تسهیل مناسبات است
• احکام الزامی و اجباری (مثل اجرای حدود) در راستای تسهیل است؛ حد سرقت برای تسهیل تجارت و ودیعه و عاریه و...؛ حد زنا برای تسهیل نکاح و تحکیم خانواده و...
• چالش های عصر ما:
- آنچه در حکومت می گذرد اما مطابق اجتهاد فقیه هم نیست!
- لزوم مطابق کردن قانون و اجرا بر فتوا و شرع
- لزوم اعلام به مکلفان در آنچه الزاماً مطابق نیست.
(ذکر نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب)
#برای_نخبگان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم #حجت_الاسلام_قنبریان 🔸 حا
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه
جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت!
#شرح_خطبه_۱۵۶ / چکیده بحث
• مقدمه: جداکردن دنیا از آخرت، شرک است!
وقتی دنیا مزرعه آخرت و آخرت ظاهر شدن باطن دنیاست پس جدا کردن این دو رویِ سکه خطاست. سکولاریسم اندیشه و انگیزه ای که دنبال انفکاک دنیا از آخرت است از مظاهر شرک است.۱
• هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم!
اگر واقعیت این است که دنیا و آخرت، ظهر و بطن هم اند؛ پس او که بر مناسبات دنیوی ما حاکم میشود و مثل تور بزرگ ماهیگیری مارا به سمتی می کشد، بداند یا نداند ما را به بابی از آخرت حمل می کند: جهنم یا بهشت!
آیه ۴۱ قصص از "ائمه ای که دعوت به جهنم می کنند" و آیه۲۸ ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل و و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می دهد.
• در خطبه۱۵۶ امیرالمومنین می فرماید: "اگر اطاعتم کنید، من شما را بر راه بهشت حمل می کنم ان شاء الله"(فاِن اطَعتُمُونی فَانّی حامِلُکُم ان شاء الله علی سبیلِ الجنه...)
❓آیا این حمل کردن، با تحمیل و اکراه است؟!
نه! از طریق تسهیل مناسبات است. "وقتی صحبت از هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دینی و مانند اینها می شود، می گویند آقا مگر ما موظفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله همین است. فرق حاکم اسلامی با حکام دیگر در همین است: حاکم اسلامی می خواهد کاری کند که مردم به بهشت برسند به سعادت حقیقی و اخروی و عقبایی برسند لذا راه ها را باید هموار کند. اینجا بحث زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحث کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است ما باید راه را باز کنیم، ما باید کار را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند خودشان را به بهشت برسانند..."۲
❓یعنی هیچ حکم الزامی و اجباری در اسلام نداریم؟!
چرا داریم، یکی همین اجرای حدود شرعی۳؛
اما فلسفه اینها هم همان تسهیل است. با حد، سارق و زانی را به زور به بهشت نمی برند بلکه کار را برای جامعه تسهیل می کنند. حد سرقت، تجارت و ودیعه و عاریه و...را محترم می کند. حد زنا، نکاح را محترم و خانواده را مستحکم می کند تا مردم بتوانند راحت زندگی کنند و آخرت را تحصیل کنند. چنانچه قرآن قصاص قاتل را حیات زندگان می شمارد.
(نمونه ای دیگر درباره زیارت و حج و قرآن و نماز را در فایل صوتی بشنوید)
⬅️خلاصه اطاعت از حاکم اسلامی باید به بهشت بیانجامد نه جهنم! فردا نپرسند چرا ربا خوردی و منظور بانکهای حکومت اسلامی باشد!
▫️یک تقسیم مهم:
1⃣ آنچه اجتهاداً به نظر فقیهِ حاکم درست است ولو اجتهاد دیگری(حتی فقیه حاکم قبل) غیر مجاز می شمرد(مثل گرفتن دیر کرد از سوی بانکها):
⬅️ این مکلفین و شهروندان را جهنمی نمی کند چون ما شیعیان احتمال خطا برای مجتهد را پذیرفته و با ادله قابل قبول ثابت شده برای فتوای خطا ،عذر هست
2⃣ آنچه در حکومت می گذرد و مطابق با فتوای هیچ مجتهدی حتی فقیه حاکم نیست!
⬅️ اینجا دو وظیفه برای حاکم و #هم_مردم هست:
۲-۱. تلاش برای مطابق کردن قوانین و اجرا بر شرع و فتوا(همان تسهیل گری)
۲-۲. تا آنوقت، اعلان به مکلفان که آنچه می گذرد الزاما اسلام نیست!
• نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب:
-"...مجرد پخش[فیلم و موسیقی] از رادیو و تلویزیون حجت شرعی برای جواز محسوب نمیشود."۴
-"...گرفتنِ وام حرام با اذن حاکم شرع حلال نمیشود بلکه اذن او در این رابطه موردی ندارد..."۵
- درباره برهنه کردن کامل برای وارسی در برخی نهادها:" جایز نیست مگر اینکه به حکم قانون، الزامی باشد".۶ (قانون اینجا یعنی رسیدن به امضای فقهای شورای نگهبان)
⬅️ از همین روست که قانون گذاران مجتهد قانون اساسی برای برخی مناصب(مثل وزارت اطلاعات) شرط اجتهاد کردند؛ این یک اسم بی مسما و تشریفات خالی نیست ؛ باید اجتهاد او در همه کارهای این وزارتخانه بدود. نقض حریم خصوصی، تفتیش و شنود و... همه فقط در چارچوب درست و به قدر ضرورت نه به تشخیص یک مامور درست است! از این حیث خوب است باز گاندو را ببینید!(تبیین کامل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید)
• قنبر در اجرای حد، سه ضربه شلاق بیشتر به کسی زد، امیر المومنین بلافاصله به او سه ضربه زد ۷؛ تا اجرا، مطابق تشریع الهی باشد و او مردم را به بهشت حمل کند!
.........................
۱.به پیام رهبر انقلاب به حجاج ۶۸/۴/۱۴رجوع کنید
۲.رهبر انقلاب ۹۳/۲/۲۳
۳.ر.ک:۹۶/۶/۳۰
۴.دفتر اسفتائات فرهنگی امام خامنه ای ص۲۴۳
۵.اجوبه الاستفتائات س ۱۹۱۲
۶.دفتر اسفتائات فرهنگی...ص۳۶۷
۷.الکافی ج ۷ص۲۶۰
☑️ @m_ghanbarian
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دُش مَن!
دُش من، عنوان سخنرانی های آخر صفر است. "دشمن" در فارسی مقابل "بَهمن" یعنی نفس شریر و بد است! این سلسه بحث حول این سؤال محوری است که: بخاطر دشمن چقدر می توان از منظومه و هندسه ارزشها دست برداشت؟!
جلسه اول از ارزش #عدم_احتجاب والی (دور از چشم مردم شدن و فاصله گرفتن از آنها) بحث شد و اینکه #حفاظت را چه کنیم؟! در خطبه۶۲ حضرت امیر(ع) حفاظت قبول نمی کند ولی در سیره پیامبر(ص) محافظ هست!...
نکته کلیدی بحث این شد که: حفاظت نباید به احتجاب بیانجامد! از ابتکارات امیرالمومنین و امام مجتبی(ع) در اینباره گفته شد...
#روضه بحث از یک تحقیق علمی توسط گروهی در آمریکا خوانده شد که ثابت می کنند چگونه امام حسن(ع) با کلراید جیوه که معاویه از بیزانس سفارش داده بود ترور بیولوژیک میشود! مستندش را ببینید.
#دش_من
#ترور_بیولوژیک_امام_حسن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-دُش من.mp3
12.63M
💢 دُش من
جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه اول سخنرانی دُش من
حجت الاسلام قنبریان
هیئت لبیک
☑️ اصل بحث ما این است که چقدر اجازه داریم از ارزشهای اصیل دینی مثل عدالت، آزادی، مشورت با مردم و... به بهانه وجود دشمن و دشمنی #عدول کنیم و اصلا آیا اجازه داریم یا نه و اگر اجازه داریم حدود و ثغورش چقدر است؟ تا کجا مجازیم نظم مولکولی و هندسی ارزشهای دینی را به علت دشمنی دشمن تغییر بدهیم؟
ما تا چه حد مجازیم به خاطر وجود دشمن از ارزشهامان تنزّل کنیم؟ بعنوان مثال حفظ شخصیتها و سرمایههای اجتماعی نظام دینی یک ارزش است و از آن طرف ارتباط مستقیم و رو در روی حاکم با مردم هم یک ارزش است. تا کجا میشود بخاطر حفظ شخصیّتها، حاکمان را از مواجهه مستقیم با مردم منع کرد؟
🔻در عهدنامه مالک اشتر امیرالمومنین علیهالسلام میفرماید:
فَلا تُطَوِّلَنَّ احْتِجابَک عَنْ رَعِیتِک (نباید آمد و شدت با مردمت کم بشود که نه بتوانی از کف جامعه مشکلات را بفهمی و نه مردم بتوانند مستقیم و بیپرده مشکلاتشان را با تو در میان بگذارند) فَاِنَّ احْتِجابَ الْوُلاةِ عَنِ الرِّعِیةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضّیقِ، وَ قِلَّةُ عِلْم بِالاْمُورِ (چراکه احتجاب حاکمان از مردم، باعث تنگی و #ضیق در امور مردم میشود و سینه مردم را تنگ میکند و علمت در کارها کم میشود) وَ الاْحْتِجابُ مِنْهُمْ یقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ (احتجاب باعث میشود اموری که مردم در مترو و اتوبوس و تاکسی میگویند به گوشت نرسد. فقط چند تا عدد و رقمی که زیر دستانت به تو میدهند را میفهمی و از حرف مردم در کف جامعه بیخبر میمانی) فَیصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکبیرُ وَ یعْظُمُ الصَّغیرُ، وَ یقْبُحُ الْحَسَنُ، وَ یحْسُنُ الْقَبیح ُ (بین والی و مردم سوء تفاهم شکل میگیرد. چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهمی هست، از نظر والی کم اهمیت میشود و چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهم و دغدغه اصلی نیست برای والی پراهمیت میشود؛ مثل پدر و فرزندی که همدیگر را نبینند.)
🔳 #احتجاب امر پسندیدهای نیست و به فتوای بعضی حرام است. از طرفی حاکم اگر بین مردم باشد، خب دشمن در بین مردم میتواند نفوذ کند و جان والی در خطر است. در بین این دو راهی چه باید کرد؟ مثلا در سیره پیامبر(ص) مواردی بوده است که حضرت رسول(ص) محافظ داشت؛ در دورهای یک نفر در احد سه نفر محافظ داشت و محافظ داشتن منجر به احتجاب میشود ناخودآگاه.
🔹 امام #مجتبی علیهالسلام وقتی به خلافت رسید که سه خلیفه قبل از او ترور شده بودند و خود حضرت هم تهدید به #ترور شده بود. معاویه جاسوس فرستاده بود در بصره و کوفه برای ترور حضرت. اشراف کوفه برای خیانت و ایجاد بلوا در کوفه از طرف معاویه اجیر شده بودند. حضرت چه باید میکرد؟ میتوانست مثل خیلی از حاکمها، محافظ و حجاب بین خودش و مردم درست کند و برای حفظ جان امام که کار لازم و واجبی هم هست، از مردم دوری کند؛ اما امام این کار را نکردند و دست به ابتکار جالبی زدند. حضرت زیر لباسشان، #زره میپوشیدند. ایشان با این ابتکار هم اصول حفاظتی را رعایت کرد و هم بین #مردم ماند. حضرت علی(ع) اولین کسی است که خانه کوچکی درست کرده بود که کسی که حاجتی داشت نامه مینوشت و خود حضرت میخواند و حاجتش را برآورده میکرد.
🔴 با این ابتکارات، حضرات به ما یاد دادند به بهانه #دشمن و دشمنی نباید از همه ارزشهای دینی (مثلا در پرده نبودن از مردم) دست کشید؛ چون اسلام را از کفر، فقط وجود پیغمبر(ص) متفاوت نکرده است؛ بلکه این ارزشهای دینی است که اسلام و نظام اسلامی را از کفر و نظام طاغوتی متمایز میکند و اگر به بهانه دشمن و دشمنی در نظام دینی از ارزشهایمان عدول کنیم، در حقیقت دشمن به خواست خودش رسیده است و نظام دینی ما را از ما گرفته است.
☑️ @m_ghanbarian
۲-دُش من.mp3
10.35M
💢 دُش من
جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
پیوست جلسه دوم سخنرانی دُش من.docx
46.2K
📌پیوست جلسه دوم دُش من
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian