eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
886 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 دُش من زده! در جلسه سوم سخنرانی های آخر صفر با تفسیر آیه۸ مائده به تفاوت فاحش دشمن شناسی از پرداخته شد. متاسفانه برخی از کسانی که بیشتر دشمن،دشمن و می کنند، دشمن زده اند تا دشمن شناس! دشمنیِ اصلی دشمن در به هم زدن نظم ارزشهای انقلاب است؛ مثلا به تصریح رهبر انقلاب جدا کردن مردم سالاری از دین سالاری! ای بسا کسی که بیشتر دشمن،دشمن می کند در تفسیر یا تقنین و اجرای اصول انقلاب جایی برای مردم نمی گذارد و باز به تصریح رهبر انقلاب حرف و خواست دشمن را پیش می برد! تقلیل پازل دشمن به سوژه سازی های رسانه ای دنباله های حقیر آنها در اپوزیسیون (و محکوم کردن هر مطالبه گری ارزشهای انقلاب بدین خاطر)، تنزل از دشمن شناسی به دشمن زدگی است! * صوت جلسه سوم را بشنوید و قضاوت کنید! * دهها فیش دیگر درباره مردمسالاری دینی و کم لطفی دوستانِ دشمن زده و توطئه دشمن برای گرفتن آن از ج.ا را اینجا بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/keyword-print?id=1046 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه سوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️یک آیه محوری: "لایَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قوم علی اَلّا تَعدِلوا..." -لایجرمنّکم: یعنی شما را به جرم نیاندازد -شنآن: اغلب عداوت و دشمنی معنا کرده اند اما ظاهراً نام سبب بر مسبب است. الفروق فی اللغه در فرق بین عداوت و شنآن آورده، شنآن، طلب عیب کردن بر فعل دیگری از روی عداوت و دشمنی است. این معنا متناسب با شان نزول آیه "اِنَّ شانئَک هو الابتر" هم هست؛ چون او فقط دشمنی نمی کرد دنبال عیب گیری از پیامبر(ص) بود. ⬅️معنای آیه: عیب خواهی/جویی دشمن موجب به جرم افتادن شما نشود که عدالت نورزید! • این لزوم عدالت ورزی در هردو جانب تصویر دارد: - هم در جانب دشمن: مثلا مُثله اش نکنید، دشنام ندهید و... - هم جانب خودی و مردم! ▫️استعمال آیه توسط امیرالمومنین برای اجرای عدالت بر خودی! • نجاشی شاعر رسانه ای جبهه علوی و دلاور صفین به دسیسه معاویه دچار شد در پازلی که شراب بخورد یا شهادت علیه او بر شرابخواری اقامه شود!(بلغ معاویه انّ النجاشی هجاه فدَسَّ قوماً شهدوا علیه عند امیر المومنین انّه شرب الخمر.../ المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ • حضرت امیر(ع) علیرغم وساطت بزرگان طایفه بر او حد جاری کرد. و این موجب شد او و برخی از قومش به معاویه بپیوندند و اینبار رسانه اش علیه حضرت امیر(ع) بکار افتند! در اعتراض دوستان نجاشی فرمود: او مردی از مسلمین بود که حرمت حریمی از خدا را شکست و بر او حد جاری شد تا کفاره گناهش باشد خداوند متعال می فرماید: لایجرمنکم شنآن قوم علی الّا تعدلوا ⬅️ یعنی سوژه سازی معاویه و دسیسه دشمن مانع نشود که عدالت بر دوستان جاری کنید! ▫️معنای جدید پازل دشمن! معنای پازل دشمن فقط این نیست که مطالبه ای را اگر رسانه دشمن پوشش داد، پازل دشمن باشد. رهبر انقلاب فرمود: آنها[دشمنان] حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دموکراسی روی یک عَلَم برافراشته شود سعی آنها این است که بین مردم سالاری و دین فاصله ایجاد کنند"(۸۲/۳/۱۴) ⬅️ پس کسانی که در تفسیر یا تقنین یا اجرا از نقش مردم می کاهند هم پازل دشمن را کامل می کنند!۳ ▫️سیره امام مجتبی(ع) وقتی دائم سران سپاه خریده میشوند، جاسوسها بین لشکرند و حتی معاویه نامه خیانت فرماندهان را می فرستد، به چشم اهل سیاست جای استبداد و زهرچشم گیری و حلقه سازی های امنیتی است اما امام حسن(ع) در این شرایط هم برای ادامه یا صلح به سیره رسول الله، از مردم مشورت گرفت! و اصل عدم تحمیل را رعایت کرد. گرچه به آنها گفت پیشنهاد معاویه نه انصاف است نه عزت! با وجودی که سپاه قیس هنوز می جنگید، وقتی مردم گفتند البقیه البقیه!(باقیمانده را نگه دار) پذیرفت...(تفصیل ماجرا را در فایل صوتی بشنوید) ................. ۱و۲. به پیوست جلسه دوم رجوع کنید ۳. سخنان رهبر انقلاب در ۱۴خرداد ۱۴۰۰صریح در این معناست. ☑️ @m_ghanbarian
۴-دُش من.mp3
11.84M
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه چهارم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه محوری دیگر "فاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک وَ لاتَطغَوا انّه بما تعملون بصیر"(۱۱۲هود) - استقامت مقابل دشمن، جهاد کبیر است. مقاومت بر سر نگهداری آن نظم ارزشها و هندسه منتظم آرمانها، استقامت است در تفسیر آیت الله خامنه ای: "در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را استقامت نام نهاده اند"(۹۵/۳/۱۴) ▫️نکات آیه • این تعبیر در سوره شوری هم هست اما در سوره هود "و من تاب معک" دارد که آنجا نیست. یعنی مقاومت پیروان و دستگاه اداری و تشکیلات را هم از پیامبر(ص) خواسته است اما در شوری فقط استقامت خود پیامبر را خواست. • اینجا تعبیر "لا تطغوا" دارد یعنی طغیان نکنید اما آنجا تعبیر "لا تتبع اهوائهم" یعنی تبعیت تمایلات کفار را نکن. پیامبر فرمود: این آیه سوره هود(نه شوری) پیرم کرد! ▫️دو قید مهم ۱. "کما اُمرت" : صرفاً تاکید نیست که استقامت کن. بلکه "ما" مفید معنایی است یعنی استقامت به طرزی خاص، نحوه ای خاص، طوری خاص؛ استقامت استاندارد اسلام! ۲." لا تَطغوا": نه یعنی با از استقامت سرمپیج و طغیان نکن؛ یعنی در استقامت، طغیان نکن! افراط و انحراف در استقامت ممنوع! رعایت استاندارد استقامت اسلامی لازم! ▫️تفسیر رهبر انقلاب: " ، ملاک ما باید فاستقم کما اُمرت باشد. به هیج وجه عدول از مبانی و عدول از ارزشها جایز نیست. اهداف، اهداف الهی است و هیچ تردید، شک یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ بایستی تکامل،اصلاح،تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه های همیشگی ما باشد، ببینیم کدام روش ما، ولو به آن عادت کرده باشیم، غلط است، آنرا عوض و اصلاح کنیم"(۸۳/۶/۳۱) • اگر عدالت، آزادی، مردم سالاری و... جزو اهداف انقلاب بوده، بنام استقامت مقابل دشمن نباید از آن کاست (نمونه ها و گریزهای سیاسی اجتماعی را در فایل صوتی بشنوید) • دعوای دو نظام(الهی و طاغوتی) دعوای دو منظومه ارزش است نه دعوای آدمها. یکطرف نظام علوی است که می گوید: "لاتکفّوا عن مقاله بحق" : گفتن حرف حقی را ازمن دریغ نکنید ! یک طرف نظام اموی-مروانی که عبدالملک مروان می گوید: "لایامرنی احد بتقوی الله الا ضربتُ عنقه: کسی مرا توصیه به تقوا نکند که گردنش را می زنم! • نمونه آقازاده عمروعاص در زمان خلیفه دوم و زدن پسر مصری را در فایل صوتی بشنوید۱ • نمونه ساره آوازه خوان و جاسوسی اصحاب پیامبر و در عین حال حذف نکردن "شاورهم فی الامر" با عموم مردم در سیره نبوی را در فایل صوتی بشنوید۲ ........................... ۱. این ماجرا غیر از کتب تاریخی مورد تمسک شهید مطهری(پیرامون انقلاب اسلامی ص۴۲) آیت الله خامنه ای (خطبه نماز جمعه۶۵/۹/۱۴) بوده است که نباید مردم از آزاد بودن به استعباد و برده صفتی درآورده شوند. ۲. ر.ک: مجمع البیان ج۹ ص۴۰۴ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۱۲ هود را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=11&npt=7&aya=112 ☑️ @m_ghanbarian
۵-دُش من.mp3
11.54M
💢 دُش من جلسه پنجم ۱۴۰۰/۷/۱۵ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه پنجم ۱۴۰۰/۷/۱۵ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه پنجم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه ای دیگر "...وَاستَقِم کما اُمرتَ وَلا تَتَّبِع اَهوائَهُم..."(۱۵شوری) آن گونه که فرمان یافتی استقامت کن و از اهواء دشمنان پیروی نکن. - تفاوت این آیه با ۱۱۲هود جلسه قبل بحث شد. این استقامت در مقابل دشمن، معنای مراقبت از دشمن و دشمن شناسی در ایران معاصر است ؛ لُب اش این است که مقابل دشمن کوتاه نیا! این بُعد هم (در کنار ابعاد گذشته) مهم است. در ابعاد گذشته ممکن بود بخاطر وجودِ دشمن، آزادی و مردمسالاری و حقوق ملت از سوی دشمن زدگان کاهش یابد؛ در این بُعد ممکن است استقلال و امنیت یا پیشرفت بخاطر دشمنی ها کاهش و سازش یابد! ▫️تبعیض در آرمانها؛ بدترین تبعیض ها! متاسفانه دو جناح سیاسی کشور بدترین تبعیض را -که تبعیض در ارزشها و آرمانهاست- موجب شده اند. این از تبعیض حقوق و دستمزد و تبعیض در امکانات استانی و... بدتر است! • جناح اصولگرا غالباً بخاطر ، مردم سالاری، جمهوریت، آزادی و... را بی محل گذاشته یا می کاهد!(که شبهای قبل پرداخته شد) • جناح اصلاح طلب غالباً دشمن را توهم و بنام دشمنی زدایی (تنش زدایی) ، استقلال و پیشرفت و امنیت را وا میگذارند! ❗️یک سند: روزنامه شرق در۸۳/۱۱/۲۹در گزارش نشست های "تا دموکراسی" سخنان آقای حجاریان را در نشست پایانی چنین گزارش کرد:[عین کلمات از خود آن روزنامه]:《"آقای جان کین استاد دانشگاه کمبریج لندن که واضع لفظ جامعه مدنی است،مدتی پیش به ایران آمد.بحث های زیادی باهم داشتیم. دیدم خیلی از موضوعاتی که مطرح می کند،مباحث جدی وجدیدی است که درباره آن فکر هم نکرده ام."... سخنران نشست پایانی تا دموکراسی با اشاره به حوادث عراق و افغانستان توضیح داد: "در حال حاضر نوع جدید دموکراسی با اسم " دموکراسی برون زا" پیدا شده است. در این الگو چون "دمو" (توده مردم عراق) برای تغییر "کراسی" (حکومت) خود توان نداشت، در نتیجه آمریکا به یاری "دمو" آمد و پدیده تازه ای شکل گرفت با عنوان ""(!) ما نیاز داریم این پدیده را مورد بحث و بررسی و مطالعه قرار دهیم و ببینیم که از لحاظ اخلاقی آیا مجاز هستیم به این نوع دموکراسی تن دهیم؟! کفه استقلال کشور سنگین تراست یا مقابله با استبداد؟"(!)》 سابقه عملکرد این طیف جواب سؤال آخر را معلوم می کند. ❓مردم ایران چه گناهی دارند که استقلال و پیشرفت و امنیت را با جمهوریت و آزادی می خواهند؟! اما بین این دو جناح مخیر به انتخاب یکی هستند! قانون اساسی تصریح دارد: هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد بنام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی،اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را، و مقرارت، سلب کند(اصل۹). تعیین شرایط اضطراری و محدودیت های ضروری فقط با تصویب مجلس و حداکثر برای ۳۰روز است(اصل۷۹)! ▫️سیره امام رضا(ع) با تدابیر ائمه قبل، نهضت تشیع در عصر امام رضا(ع) یک قدرت شد. چاره ای جز به رسمیت شماری اش نبود. مامون با ولایتعهدی می خواست این قدرت را به خود ضمیمه کند؛ و در دوبعد از آن سوء استفاده کند: - اول امضای امام نهضت را پای کارهای فاسد امپراطوری عباسی بیاورد - دوم جنبش های رهایی بخش پیرامونی علیه خود را به واسطه توافق با امام رضا(ع)، ساکت و منحل کند. امام رضا(ع) در مقابل هردو نقشه ایستاد. لا تتبع اهوائهم را با استقامت خود محقق کرد: - به حسب روایت صحیح معمر بن خلاد، مشروط به اینکه در هیچ انفاذ حکمی با مامون همکاری نکند، ولایتعهدی را پذیرفت۱(ابطال نقشه اول) - به حسب روایت صحیح دیگر وقتی مامون از ایشان خواست که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده بودند- نامه بنویسد، امام قبول نکرد و فرمود: "این ولایتعهدی نعمتی برمن نیافزوده نامه های من در شرق و غرب امپراطوری نفوذ داشت..."۲ ⬅️نه فقط حفظ استقلال خود در مقابل دشمن قسم خورده لازم است بلکه حق فروختن جنبش های رهایی بخش و معامله با دشمن سر حزب الله و یمن و... هم نداریم. ................... ۱و۲- الکافی ج۸ص۱۵۱ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۵شوری را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=42&npt=7&aya=15 ☑️ @m_ghanbarian
⚜ تشکل های کارفرمایی با کارگری را مقایسه کنید تا رابطه بی عدالتی سیاسی با بی عدالتی اقتصادی را ببینید! این در حالی است که اگر بخواهید جمعیت کارگری(تقریبا۵۰٪ خانوارهای ایرانی) و کارفرمایی را تصویر کنید چیزی نزدیک به صورتِ عکس این تصویر می شود! آماری دیگر: براساس سالنامه آماری وزارت کار و تعاون (سال۹۸) و سالنامه آماری سازمان تامین اجتماعی(سال۹۸): از ۱۳۱۷۵۴۰کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، حدود ۱میلیون کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است و بیش از ۳۰۰۰۰۰کارگاه متوسط و بزرگ است. و بر طبق آمار وزارت کار فقط۹۰۸۳ تشکل کارگری در کل کارگاهها وجود دارد! اگر فقط کارگاههای متوسط و بزرگ را در نظر بگیریم، فقط حدود ۳درصد از کارگاهها تشکل کارگری دارند! بدون عدالت سیاسی، تبعیض اقتصادی از بین نمی رود. رابین هود شدن(قوه قضائیه و مجریه) برای کارگران با حضور در کارگاه ها و... جای تحقق کامل اصل ۱۰۴قانون اساسی را نمی گیرد. روسای جدید این دو قوه با تجارب اطلاعاتی، امنیتی_قضایی خوب است بهانه های مانع از تشکیل تشکل های کارگری را کم و تشکل های واقعی کارگری را محقق کنند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
31.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! #سخنی_با_آیت_الله_خاتمی یادداشت حجت الاسلام قنبریان را این
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرموده اند: • "نظام ما مصداق دولت حق است؛ که رهبر بزرگی دارد که عاشق بی قرار اهل بیت و شهادت است و ۲ساعت مانده به اذان صبح مشغول راز و نیاز با خداست و رئیس جمهوری دارد که حتی در روزهای جمعه و تعطیل به مناطق مختلف بخصوص محروم سرکشی می کند" •" در عین حال مشکلات، گرفتاری، اختلاس، بی تدبیری و قیمت های افسار گسیخته هم هست؛ که اینها محکوم است، اما اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟! آیا حکومت دین را رها کنیم؟!" •" در کتاب روضه کافی آمده که امام علی(ع) فرمود در حکومت من ۳۰خلاف شرع است که از دست من کاری ساخته نیست؛ یکی اینکه نتوانستم فدک را به بچه های فاطمه بدهم. منطق امیرالمومنین این است. اگر حکومت علی باشد، ۳۰خلاف شرع است و اگر حکومت علی نباشد ۳۰۰خلاف شرع و بیشتر رخ می دهد" https://aftabnews.ir/fa/news/730840 (۱) 📝 چند نکته محضر ایشان: 1⃣ شورش مردم علیه یا له عدالت؟! در روایت صحیح السند کافی، ۳۰خلاف شرع (عمدتا در حوزه عدالت اجتماعی) وجود دارد، اما جایی از آن نیست که حضرت فرموده باشد: از دست من کاری ساخته نیست! آنچه در روایت هست این است که:《حکمرانان پیش از من کارهایی انجام دادند که در آنها با رسول خدا(ص) مخالفت کردند و از روی تعمد راه خلاف پیمودند و پیمانش را شکستند و سنت و روشش را تغییر دادند. اگر من بخواهم مردم را به ترک آنها وادارم و به جای اصلی آنها بازگردانم و به همان ترتیب که در زمان رسول خدا بود مقرر دارم، لشکر از دور من پراکنده شوند تا جز خودم تک و تنها بجای نمانم و یا اندکی از شیعیان من که برتری مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روی کتاب خدای عزوجل و سنت رسول خدا دانسته اند بجا می مانند》(الروضه فی الکافی ترجمه رسول محلاتی ج۱ص۸۵) ❓اگر منظور آیت الله از جمله "از دست من کاری ساخته نیست" همان است -که در تتمه روایات درباره اعتراض عمومی به حضرت درباره نفی جماعت برای نافله خواندند- درباره دوره امیرالمومنین درست فرموده اند اما چه ربط و شباهتی با مردم ایران دارد؟! ❗️مردم ایران علیه حکمرانان سابق و روش های شاهنشاهشان شوریدند نه علیه سیاست های عدالتخواهانه حکمرانان جدید! ❗️ارزشهای علوی و کاهش فاصله طبقاتی پس از انقلاب مردم رو به تحقق نهاد، الان مردم از کوتاهی درباره تبعیض و فساد و بی عدالتی گله مند و معترض اند نه از برخورد با اینها! خواص و بجای استفاده از این خواست توده ها برای تصحیح دیوانسالاری و سیاستهای ضد عدالتی، با انواع توجیه و تخدیر، پشت وضع موجود می ایستند! پس آن شرایط ناکامی علوی چه شباهتی به ما دارد؟! شاید حداکثر همان شل حجابی در بیانات ایشان شباهتی داشته باشد که بعضا مقاومتی میشود و از قضا حکومت هنوز کوتاه نیامده و از دستش کار برمی آید! 2⃣ خط و نشان برای خلاف شرع ها یا ماله کشی؟! چون شاید از رهبر انقلاب بهتر از این طلبه ناچیز بپذیرند، تشریح ایشان از اقدامات امیرالمومنین در حوزه عدالت اجتماعی را نقل می کنم: • "عدالت علی(ع) در قلمرو جامعه یعنی عدالت اجتماعی. در اینجا امیرالمومنین نسخه کامل اسلام است. حکومت امیرالمومنین یک حکومت صددرصد اسلامی است نه ۹۹درصد یا ۹۹/۹۹درصد، نه صد درصد یک حکومت اسلامی است. تا آنجایی که به امیرالمومنین و دامنه اختیار و قلمرو قدرت او ارتباط پیدا می کند، یک لحظه حرکت و تصمیم غیر اسلامی در او نیست؛ یعنی عدالت مطلق. البته در مناطق گوناگونی از حکومت امیرالمومنین کاملا ممکن نبود و اتفاق هم افتاد که کارهای غیر عادلانه ای انجام بگیرد، اما امیرالمومنین به عنوان یک فرد مسئول، هرجا که با چنین چیزی مواجه شد، احساس تکلیف کرد. نامه ها، هشدارها و خطبه های جان سوز و جنگ های امیر المومنین همه در راه اجرای عدالت بود"(۷۹/۱۲/۲۶) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3057 ادامه را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! #سخنی_با_آیت_الله_خاتمی ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرمود
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۲/۳ ❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حتی جنگ داخلی علیه زیاده خواران بوده است! • رهبر انقلاب مواجهه امام(ع) با غصب خلافت را با عدالتخواهی اش در زمان حکومت مقایسه کرده می فرماید: "امیرالمومنین در مقابل آن مساله[غصب خلافت] ۲۵سال عکس العمل نشان نداد، اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بناکردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین چقدر مهم بود. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258 ❓از این حیث چه شباهتی با امیرالمومنین هست؟! ❓جنگ با زیاده خواهان و قاسطین پیش کش، در جامعه ما با بی عدالتی، تبعیض ها و اشرافیت ها چقدر از جنس نامه ها و خطبه های نهج البلاغه سر می زند؟! مثلا خود آیت الله خاتمی در خطبه هایش علیه کدام فرد یا موضوع اشرافیت مثل نامه ۳و۴۵ نهج البلاغه انشاء کرده است؟! ❗️مشکل جامعه ما دقیقا در نقطه مقابل است! بسیاری از آن امتیازات قانونی و حتی بعضا مورد امضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت است! تا ۷برابری حقوق دولتی را شورای نگهبان هم امضاء می کند! بعد از آن تازه خروج اغلب نهادهای انتصابی از زیر همان قانونِ نظام واحد (با وجود تفاضل ۷برابری) را شاهدیم!(۲) در خطبه ها ممکن است منتقد این قوانین و رویه ها، مارکسیست خطاب شود اما علیه آن رویه ها مطلقا کسی سخنی نمی شنود! ❓این چه شباهتی با سیاست های عادلانه علوی تا کشیدن کار به جنگ مسلحانه با زیاده خواهان دارد؟! چه شباهتی به خط و نشان کشیدن های امام علی(ع) دارد؟ او بخاطر اینکه مردم و تاریخ ناکامی ها را جزو اسلام نگذارند آن ۳۰ مورد را رسما شمارش کرد، ماهم به تفصیل چنین می کنیم ؟! ❗️ به حسب برخی گزارشات بین المللی رشد میلیاردرهای ایران در رکود کرونا ۲۱درصدی است در حالیکه متوسط جهانی ۶درصد است! در شرایط تحریم و کرونا و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، این نابرابری چگونه قابل توضیح است؟! همان گزارش این ثروت را حاصل از دوبار تزریق پول به بورس(شهریور و دی ۹۹) از صندوق توسعه ملی می داند!(۳) می بینید سیاستهای مستقیم حکمرانی علت بخش بزرگی از تبعیض هاست نه اینکه بخاطر شورش مردم علیه عدالتخواهی موفقیت حاصل نشده باشد! ❓با این وضع، آن روایت کافی چه به کار توجیه ناکامی ما می آید؟! ادامه را در بخش سوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۲/۳ ❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حت
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۳/۳ 3⃣ مشروعیت حکومت از عدالتخواهی است! نه عشق رهبر انقلاب به اهلبیت و شهادت قابل تکذیب است و نه تهجد شبانه ایشان؛ اما به تصریح خود ایشان مشروعیت و دولت حق بودن به مبارزه با فساد و تبعیض و عدالتخواهی است نه نماز شب و شهادت طلبی! • می فرمایند: "مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است، این پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفهای زیادی زده میشود، بنده هم از این حرفها بلدم، اما حقیقت قضیه این است که اگر ما دنبال عدالت نباشیم حقیقتا من که اینجا نشسته ام وجودم نامشروع خواهد بود، هرچه اختیار دارم و هرچه تصرف کنم، تصرف نامشروع خواهد بود دیگران هم همینطور"(۸۲/۶/۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189 ❗️اینکه آیت الله خاتمی جای این رکن مشروعیت، تهجد و عشق به اهلبیت را می گذارد و در مقابل فساد و اختلاس ها به یک کلمه "محکوم است" بسنده و می گوید: "اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟" اصلا رویکرد خوب و موجهی نیست و در تعارض با بیانات رهبر انقلاب است. ❗️با بودن این عشق به اهلبیت و شهادت در رهبرانقلاب از دهه پیشرفت و عدالت، عقب ماندگی در عدالت شروع و دائم افزون شده است بطوری که ایشان از ۸۹تا۹۹ بیش از ده بار به این عقب ماندگی اعتراف و چندبار عذر خواهی کرده اند.(۴) این سند مسلّمی است که ۳۰خلاف شرع می تواند به ۳۰۰خلاف شرع برسد حتی اگر حاکم عادل و عاشق اهلبیت باشد! *⃣ فرق اصلی رهبرانقلاب با این بزرگواران در همین است که: ▪︎اولا به موارد عقب ماندگی در عدالت اعتراف و عذر خواهی می کند و برای توجیه آن از امیرالمومنین و ناکامی های متفاوت از مایش هزینه نمی کند. ▪︎ثانیا آنها را از دست ما بیرون بوده، نمی داند. هم مسئول بسیاری از تبعیض ها را حکومت می داند و هم از تصحیح آن نیست و آب پاکیِ "از دست ما بیرون"، رویش نمی ریزد و بجایش مسکِنِ خوبی حاکم و نماز شبش را به جامعه تزریق نمی کند. کماکان عدالتخواه ماندن و جد و جهد در آن را علت مشروعیت می داند. ▪︎ ثالثا مصلحت اندیشی هایی که موجب این توجیه بافی ها میشود را باطل می کند و صریح می فرماید: "ما به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمی تواتد با عدالت معامله شود"(۸۲/۸/۲۳) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3204 این ارزان فروشی عدالت و زود راضی شدن به بیرون از دست ما بودن، بلایی برای بسیاری از نخبگانی است که باید بجای این تئوری بافی ها، برای برون رفتن از این شرایط و جبران عقب ماندگی های مزمن را برای مردم کنند. 🔻پاورقی: ۱. صوت کامل سخنرانی آیت الله خاتمی را اینجا بشنوید: https://tv.razavi.ir/fa/voice/10282/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-15-%D9%85%D9%87%D8%B1-1400 ۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096 ۳. https://b2n.ir/y10504 ۴. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1846 🔻مطالب مرتبط https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!.pdf
276.6K
💠فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‼️از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ۹۷ 🔺وقتی ماجرای ویلای ۱۰۰۰۰متری ای که ۲۵سال در تصرف یک مقام عالی رتبه بود علنی شد، سؤالاتی پدید آمد که آیا فقط همین یک ویلا در تصرف غیرمجاز است؟!آیا اگر ایشان هنوز درمسئولیت خود باقی بود، کسی جرأت تعرض به تصرف غیر مجازش داشت؟! 🔺می دانید ریشه ی این مصائب کجاست؟! این انقلاب، حدوث و بقائش با حضور انبوه مردم بوده است. اصلی ترین نگهدار ارزشهای این انقلاب و پیشبرنده به سمت اهدافش مردم متولی به ولایت اند. با خمینی بزرگ انقلاب کردند و پای همه سختی های جانکاهش ماندند. با جانشین صالح او انقلاب را از فتنه ها حفظ کردند و با وجود همه نامردمی برخی مسئولان و سیاستها، هنوز هم حتی پس از اعتراضات دیماه۹۶ اکثریت قاطع شان از سیاستهای کلان و کلی نظام حمایت می کنند(نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند). http://tn.ai/1645853 این یعنی مردم هنوز "نظام" را در مسیر "انقلاب" و اهداف و آرمانهای آن می بینند حتی اگر حرکتش گاهی کند و ازجاهایی گله ها داشته باشند. 🔺اما نظام[مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نمونه] به این مردم چه نگاهی دارد؟! پریروز برای حفظ "جان" شخصیتهای ارزشمند انقلاب -مثل مطهری ها- تیم حفاظت شخصیتها را پذیرفتند ولو آن شخصیتها را از مطهری و بهشتی به افراد زیادی تسری دادیم که بسیاری از آنها هیچ دشمنی جز نفس اماره شان ندارند! دیروز برای حفظ حیثیت شخصیتهای انقلابی چون بهشتی مظلوم در مقابل تخریب های سازمان یافته ی مجاهدین و تیم بنی صدر و... قانون مجازات اسلامی را تنظیم کردیم. گرچه باز از آن شخصیتها به مسئولین جزء هر اداره ای تنزل شد. توهین و تخریب او -حتی اگر سدی مقابل حرکت انقلاب هم باشد- جرم تلقی شد که میتواند متهم را به دادگاه بکشاند(ماده۶۰۹ مجازات اسلامی) و در مواردی موجب تشدید مجازات شود. mshrgh.ir/487570 🔺در این دو گام، مسئول مقابل "دشمن" و "دشمنی" حفظ می شد. اما در گام جدید مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام(!) تصویب شد که مردم را نسبت به اطلاع از دارایی های مسئولین هم نا اهل دید و انتشار دارایی ها -حتی اگر کاملا منطبق با واقع و بدون هیچ توهین و حتی نقد هم باشد- را جرم خواندند! و برایش حتی اگر انتشار اطلاعات، غیر عمد هم باشد کیفر قرار دادند! (مصوب۱۸مهر۹۴). تمایز را متوجه می شوید: حفاظت از جان شخصیت در مقابل "ترور" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "تخریب" بود اما حفاظت از اموال مسئولان در مقابل "اطلاع" شد! حفاظت از جان آنها مقابل "فرقان و گروهک رجوی" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "سمپات های سازمان یافته بنی صدری و سازمان مجاهدینی" بود اما حفاظت از اموالشان در مقابل "مردم" شد! یعنی همان اصلی ترین موتور محرک انقلاب به سمت اهدافش. 🔺وقتی" اطلاع " نبود، "اصلاح" نیست. وقتی اصلاح نبود، "فساد" مثل موریانه ای تنه نظام را میخورد و هر از چند گاهی شاخه ای پوسیده جدا و عیان میشود. جای "دید نافذ مردم" به چند اداره ی عریض و طویل بسنده شد که الحمدلله همیشه بهانه ی کمبود بودجه، عدم تناسب میزان نیرو با وسعت بازرسی، نبودن شکایتی از دستگاه مربوطه و...را دارند و البته خود صدچندان نیازمند نظارت عمومی ملت رشید و انقلابی اند. مثل این مصوبات موجب می شود "صرف اطلاع رسانی" به مردم هم جرم و مستوجب زندان و شلاق شده بالتبع مردم بی تفاوت شوند و موتور محرک انقلاب رو به خموشی و خمودی رود و فقط حضورش در راهپیمایی ها طلب گردد. 🔺البته جای اطلاع درست، هزاران شایعه ی بدتر از دارایی های واقعی مسئولین دست به دست شود و ذهنیت جامعه را تخریب کند. و ناامیدی را نتیجه دهد. امیرالمومنین(ع) اما با وجود عصمت نگاه مردم را ناظر خود و اطلاع آنان را محک گرفت آنجا که دارایی اندک خود را به مردم نمایاند و فرمود: اگر روزی که از شهرتان می روم وضعم غیر از وقتی است که آمده ام پس حتما از خائنین هستم!(المناقب ج۲ص۹۸). محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❎ شهادت مطهری و شروع دوره ترور، حفاظت از هر مسئول دون پایه را تئوریزه کرد! تهمت های به بهشتی و تخریب سمپات های سازمانی، جرم نسبت به هر مسئولی را مجازات مضاعف داد! دوره پیدایش فساد و اختلاس در برخی مسئولان، منتظر سخت گیری در بازرسی اموال مسئولان و اعلان و شفافیت در اموال آنها برای نظارت مردمی بودیم ؛ اما هر اطلاع رسانی در اموال آنها جرم شد! (یادداشت: "از حفاظت از جان و حیثیت مسئولان مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت" را مطالعه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! #سخنی_با_آیت_الله_خاتمی ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرمود
❗️یکی از فضلا درباره این نقد، یادداشتی نوشته که احتراما به زحمت ایشان، لینک مشاهده و قضاوت را می گذاریم: https://eitaa.com/fakhrian_ir/859 • سخنرانی هر چند شب آیت الله خاتمی را گوش دادم و آن نقد را نگاشتم و لینک صوت کامل شب مورد نقد را هم برای مخاطب گذاشتیم. • ظاهراً عیان است جمله: "خواص و ..." در نقد، انصراف به خواص مورد نقد و صاحبان آن اوصاف دارد نه تمام جوانان انقلابی و عدالت خواهان و ...!!! (همچنین است ماله کشی و...) • درباره رهبری، امید و... در همان یادداشت هست و نیازی به تکرار نیست. • از مومنانی که خطرهای ۵گانه یادداشت آن عزیز را برایم عیان می بینند، ملتمسانه تقاضا دارم برای این کمترین دعا کنند تا قبل از انحصار طلبی عدالت و عدالت خواهی و عاقبت نابخیری خداوند به شهدای این انقلاب الهی ملحقم گرداند. شهادت هنوز عاقلانه و عاشقانه از نظام جمهوری اسلامی است اگر نصیب خوشبختی شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پرسش تکراری: اشرافیت مذهبی! • برخی آقایان به صدا و سیما رفتند که بگویند مدرسه اشرافی در قم نداریم! • شان فقیه شیعه، شان شاه صفوی نیست! تشخیص اشرافیت هم با عرف است. • جریان اشرافیت عمدتا از حاکمیتی ها و آقازادگان است نه خط اصیل مرجعیت! رئیس جمهور سابق می آید مدرسه سابق خود را با استخر جکوزی بازسازی می کند. در حالیکه شورای عالی برای قم و شهرستان قانون دیگری دارد! • بنا به نقل نماینده شورای سیاست گذاری دراستانی، یک وقتی مقام بالاتر شورا، یادگاری ساخت و سازی از ائمه جمعه می خواست! *پیوست: https://www.rouydad24.ir/fa/news/145317 (عکس ها به انتخاب خبرگزاری بوده است) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 دادگری ای که نمی شناسید! امیرالمومنین(ع) در خ۱۳۸ روز مهدی(ع) را به "آنچه نمی شناسید" (سیاتی غد بما لاتعرفون) معرفی می کند. "نشانتان خواهد داد روش دادگری چگونه است!" (فیُریکم کیف عدلُ السیره) می فرماید: او "غیر از حاکمان وقت" است و "کارگزاران همان حکومتهای موجود را بخاطر سوء اعمالشان مواخذه می کند!" (یاخُذُ الوالی من غیرها عُمّالَها علی مساوئِ اعمالهم).۱ جالب است نمی فرماید فقط والیان حکومتها را مواخذه میکند، بلکه همه کارگزاران متخلف حکومتهای وقت ظهور، مورد مواخذه اش هستند. کانه می فرماید روش دادگری با مواخذه عُمّال سوء و کارگزاران متخلف شروع می شود چیزی که ظاهراً حکومت های وقت ظهور در آن کم دارند! .......................... ۱.ر.ک:منهاج البراعه ج۸ص۳۵۱/ شرح ابن ابی الحدید ج۹ص۴۶ (ص) ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ مجلس و محرمانگی اموال مسئولین یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️ مجلس و محرمانگی اموال مسئولین اعتراض ها به مثل اغلب موارد دیگر، جناحی دیده شد. یکی آن را چالش فضای مجازی برای دیده نشدن مصوبه اخیر مجلس درباره مقابله با انحصار مجوز کسب و کارها خواند و یکی آن را مصوبه ی مجمع تشخیصِ هاشمی رفسنجانی و...! این مسئله در دو قطبی های جناحی ایران باب است که وقتی ذات اعتراض و مطالبه ای حق است، سراغ اعراض اش می روند و به این حواشی کم ارزش تقلیلش می دهند؛ فکر می کنند مردم مثل خودشان اند و اینکه چه جناحی آن را تصویب کرده را جای مصوبه غلط فریاد می کنند! باشه درست میفرمایید: این مصوبه چند سال پیش در مجمع تشخیص بوده و مجلس فعلا در طرح خود برای الزام سازمانها نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات مالی مسئولین در سامانه، اقدام خاصی بر سر قید محرمانگی انجام نداده و همان الزام قانونی مجمع را ادامه می دهد! 🔻اما دو نکته: 1⃣ اگر مجلس انقلابی است و همه این نامحرمی های مردم از جناح مقابل یا افراد خاص گذشته است، مجلس لطف فرماید: بند ۵ این قانون درباره محرمانگی اموال مسئولین و هم تعقیب کیفری افشاکنندگان را هم اصلاح کند تا شریک در آن مصوبه نباشد. 2⃣ مجلس بداند رفع انحصار از مجوز کسب و کار با بودن محرمانگی اموال مسئولین و عدم شفافیت، عملا به تأویل می رود. همین روزها فقط درباره کسب و کار داروخانه اعلام شد ۱۰۰۰مقام دولتی داروخانه دارند! و هم اعلام شد ۸۰درصد مدیران ارشد بورس خود در شرکتهای بورسی هم مسئولیت دارند! و... ⬅️ آقای مجلس بداند وقتی اموال و شغلهای اقتصادی مسئولین شفاف نشود، قانون رفع انحصار مجوزها هم دست آنها را از این کوتاه نمی کند. محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
🌐 خودی های اسیر؟!!! این مسئله در دو قطبی های جناحی ایران باب است که وقتی ذات اعتراض و مطالبه ای حق است، سراغ اعراض اش می روند. یک مطالبه حق، تکمیل پازل دشمن و مطالبه دیگر، اسیر عملیات روانی اصلاحات خوانده میشود، تا زمینش بزنند! خودی ها هم فقط کسانی می مانند که همیشه برایشان کف بزنند! اسلام آمریکایی اصلی ترین دشمن انقلاب ملت ایران است. تهدیدات و تحریمهای خارجی دولت آمریکا را هم این اسلام، بر مردم نافذ و موثر می کند! رگه های اسلام آمریکاییِ مرفهین جدابافته از مردم، در ۴۰سال گذشته در هر سیاستی که مقتضی جدایی مردم از نظام و انقلاب شده، بوده است؛ فرقی نمی کند مصوب این جناح یا آن جناح! محرمانگی اموال مسئولین یکی از آنهاست. به مجمع تشخیص هاشمی در اینباره قبلا شوریده و یادداشت قدیمی: "از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت" چندبار باز نشر شده بود. از مجلس یازدهم با یادداشت: "مجلس و محرمانگی اموال مسئولین" مطالبه تصحیح ماده ۵ شد. انتقام از مصوبه ای نبود بلکه مطالبه واقعی شدن تحقق همان مصوبه بود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۵-درسهای نهج البلاغه.mp3
25.88M
📖سلسله بحث جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) ۱۵۰ ❓آیا در غیبت امام زمان(ع) فقط ولاء تکوینی و باطنی دارد و از مطلق تصرفات اجتماعی سیاسی برکنار است؟! • خطبه ۱۵۰ و کارکردهایی از این جنس برای امام غائب. • صحیحه معاویه بن وهب قابل تخصیص اکثر نیست! • ولاء سیاسی اعم از تشکیل حکومت رسمی وعلنی است. • نمونه تصرفات اجتماعی غیر علنی و ناشناس در سیره ائمه دوره حضور. • وجه شباهت با یوسف فقط در سمت برادران (غیبت) نیست ، تصرفات در مصر هم هست!(روایات الغیبه نعمانی) • قوم برگزیده عصر غیبت دچار حیرت نیستند در دیالکتیک کنش با فتنه ها و رجوع به آثار به جلا و حکمت می رسند ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) ۱۵۰ / چکیده بحث (ع) / ۱از۲ • می فرماید:"آگاه باشید آن کس از ما که آن فتنه ها را دریابد،با چراغی روشن در آن گام برمی دارد و بر سیره صالحین در آن قدم می نهد،تا در آن فتنه ها بندهایی را که برگردن هاست بگشاید،اسیران را آزاد سازد،جمعیتی[از گمراهان] را متفرق نماید، و تفرقه ای[ از اهل حق] را جمع کند.(لِیَحُلُّ فیها رِبقَاً و یُعتِقُ فِیها رِقّاً و یَصدَعَ شَعبَاً و یَشعَبَ صَدعَاً) او[در این حال] از مردم در پرده است و جویندگان هرچند پی در پی بنگرند نشانش را نبینند.(فی سُترَه عن الناس لایُبصِرُ القائِفُ اَثَرَهُ و لو تابَعَ نَظَرَهُ)" - کارکردهای بازکردن بند و آزاد سازی و متفرق سازی و مجتمع موتلف سازی را برای دوره غیبت آن امام از خودشان می شمارد! و این غیر از تصرفات تکوینی و باطنی است. از سنخ تصرفات اجتماعی و حظی از ولاء سیاسی است. - غیر از گویایی خود متن، شارحان از جمله ابن ابی الحدید تصریح کرده مربوط به امام عصر(ع) است. • روایت موید: صحیحه معاویه بن وهب۱ : امام صادق(ع) از رسول الله(ص) نقل می کند که فرمود:" نزد هر بدعتی که بعد از من می آید و متعرض ایمان می شود، ولیّ ای از اهل بیت برآن گماشته شده تا از ایمان دفاع کند، به الهام از جانب خدا سخن بگوید و حق را آشکار و منور کند و کید کیدکنندگان را رد کند و از طرف ضعفاء تکلم کند پس ای اولوا الابصار عبرت بگیرد و به خدا توکل کنید" - اینجا به اطلاق می فرماید" عند کل بدعه "، " ولیّاً من اهل بیتی" . برای همه بدعتها این ائمه ورود دارند. خطبه ۱۵۰ برای امام غائب هم همین را می شمارد تا کسی او را استثناء نکند. - شارحینی که این روایت را مختص دوره حضور امام کرده اند ، تخصیص اکثر مرتکب شده اند! برای بدعت قیاس در استباط ، امام صادق(ع) باشد اما برای بدعت های رنسانس که متعرض ایمان است ولیّ از اهلبیت نه! برای بدعت تاویل قرآن با نهضت ترجمه عباسی، امام حسن عسکری(ع) ورود کند اما برای تاویل گری های دوره مدرن نه! در ۲۵۰سال برای هر بدعت امام هست اما برای ۱۲۰۰ سال نیست! در اینصورت این چه منتی بود که پیامبر(ص) بر امت نهاد، وقتی ده چندان از ایام و صدچندان از بدعتها، پایش ولیّ ای از اهلبیت نیست؟!! - شان امامت هم تقلیل می یابد که در غیبت شَل و کور شفاء و گمشده را راهنمایی کند اما ایمان و اسلام را نه! - خطبه ۱۵۰ اطلاق روایت معاویه بن وهب را باقی گذاشته برای امام غائب نیز آن کارکردها را ثابت می کند. • ریشه خطا! - ولاء یا باطنی و تکوینی است ( که نه در غدیر جعل و نه در سقیفه غصب می شود) با آن تصرفات تکوینی در عالم سریان می یابد؛ یا ولاء ظاهری است. - خطا اینجاست که ولاء ظاهری و تصرفات اجتماعی- سیاسی آن منحصر به شکل حکومت رسمی علنی گرفته شود. در حالیکه تصرفات اجتماعی سیاسی دیگری هم قابل تصویر است، بدونی که حکومت رسمی و علنی در دست امام باشد۲ ؛ مثل که بمثابه خیابان ،مردم را به سویی می برد، بدونی که الزامهای حکومتی باشد.از همین قسم است ابطال بدعت ها و... - این قسم از کارکردهای اجتماعی نه بیعت مردم می خواهد و حتی نه شناخته شدن، پس برای امام غائب هم قابل انجام است. اگر امام عسکری از طریق فرد دیگری با مخفی نگه داشتن خود به اسحاق کندی اشتباهاتش درباره تعارض قرآن را می رساند چرا برای امام غائب نشود. تشرفی که کمک داد و کتاب در رد تشیع تمام شد و زیرش نوشت کتبه الحجه غیر از این است؟! • چند دلیل ونمونه مشابه: - در سیره امام کاظم(ع) حضورهای ناشناس در مناطق دور دست زیاد نقل شده۳ از جمله نمونه ای که در خزریه و ترکیه ؛ تیم ترور هارون ایشان را دید که با زبان آنها سخن می گوید در تفحص به آنها گفتند:" این مرد ( یعنی بنام هم نمی شناختند) سالی یکبار می آید قضاوت احکام مارا انجام و بعضی را از بعضی راضی می کند . وقتی شهرمان دچار قحطی شود برایمان استسقاء ( نماز طلب باران) می کند و هر وقت بلایی سرمان آید به او فزع می کنیم و..."۴ - نعمانی در الغیبه سه روایت درباره شباهت امام زمان(ع) به حضرت یوسف می آورد که ثابت می کند وجه شبه فقط در جانب برادران و دوری و غیبت یوسف نیست بلکه در جانب مصر و تصرفات ناشناس او در امور اجتماعی هم هست. درباره بودن امام زمان(ع) بین امت حیرت زده،مذمت شده می فرماید: بینش شان تردد دارد و در بازارهایشان می رود بر بر فرشهایشان می نشنید در حالیکه اورا نمی شناسند ۵ پس این ترددها و تصرفات نه در منزل خواص شیعه که در بین امتی با تعبیر اشباه خنازیر و ملعونه است! این غیر از در همان مسیر تحقق کارکردهای خطبه ۱۵۰ برای اوست؟! - تفصیل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید ❓پس در ظهور امام چه می کند؟ ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم ۲از۲ ❓پس در ظهور، امام چه می کند؟ در آنوقت دنیا را پراز عدل و داد می کند و حکومت رسمی و علنی جهانی برپا می شود. نه اینکه به ائتلاف جبهه حق و اختلاف جبهه باطل کمک کند( که در دوره غیبت بود) • امت آخرالزمان خطبه ۱۵۰ در ادامه دارد:" آنگاه در کشاکش آن فتنه ها بصیرت قومی چنان صیقل یابد که تیغه شمشیر در دست آهنگر. دیده هایشان به نور قرآن جلاء می گیرد و تفسیر قرآن گوش هایشان را می نوازد و در هر شامگاه و بامداد جام های حکمت می نوشند" -توجه کنید این قوم برگزیده در کوره فتنه ها در دیالکتیک واقعیت های عینی اجتماعی با تراث و قرآن انند و همین رجوع ها آنها را مُفهِم و مفسر کرده چشم و گوش جلا می گیرد و حکمت در قلبها می نشیند. -این بیان هرگز با تصویر بعضی و نتیجه قدر متیقن گیری ها و به مرور شکل زمانه شدن ها سازگار نیست! - موید این بخش و این برداشت هم حدیث معروف لوح است که اصحاب غیبت امام عصر(ع) را اهل جهاد و شهادت معرفی می کند : کشته میشوند، آتش زده می شوند و زمین از خونشان رنگین و صدای شیون از زنانشان بلند است. پس با مستکبرین و طواغیت عالم کار دارند نه به قدر متقین حقوق بشر سرسپرده و دنبال آرمانهای اسلام نباشند! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ...................... ۱.الکافی ج۱ص۵۳ ۲. برای تفصیل ر.ک: اسس النظام السیاسی عند الامامیه محمد سند ص۲۰۴ تا۲۰۵ ایشان ۴ صورت دیگر برای امامت بالفعل غیر از حکومت رسمی علنی می شمارد:الحکومات الصغیره المتعایشه فی ظل حکومه الام/حکومه القیم الاجتماعیه/ الحکومه الخفیه و السریه/ الحکومه بتوسط قوی الخفیه عن الماده و الحس در صفحات ۲۳۲ به بعد ادله ای برای حکومت بالفعل اما مخفی امام(ع) در غیبت می شمارد . ما باهمه گفته ایشان کاری نداریم آنچه به اثبات حظی از ولاء سیاسی اجتماعی که با غیبت هم ممکن است موید ماست ۳.نمونه دیگر در حضور ناشناس در قریه های شامات :المناقب ج۴ص۳۱۱و بحار ج۴۸ص۱۰۵ ۴.بحار ج۴۸ص۱۴۰ح۱۶ ۵.الغیبه ص۱۶۳و۱۶۴ح۳تا۵ ☑️ @m_ghanbarian