محسن قنبریان
📖 سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه نهم #ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع) ۱۴۰۰/۴/۱۸ محسن قنبریان ☑️ @m_g
📖 سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه نهم
#ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع)
۱۴۰۰/۴/۱۸
#بخش_اول
🔅به حسب روایت صحیح السند کافی، تولیت موقوفات قم(صالح بن محمد بن سهل) نزد امام جواد(ع) آمد و گفت: درباره ۱۰هزار درهم حلالم کن که خرجش کرده ام!
امام فرمود: حلال! اما وقتی صالح خارج شد امام فرمود: یکی شان خود را بر اموال حق آل محمد و ایتام و مساکین و فقرا و در راه ماندگان آنها می افکند و از اموال برمی دارد سپس می گوید حلالم کن! آیا درست است بگویم اجازه نمی دهم؟! پس خداوند از آنها روز قیامت سئوال شدید می کند"(الکافی ج۱ص۵۴۸ح۲۷)
❗️این پاسخ دو پهلو چه وجهی دارد؟ به خودش می فرماید: حلال! به راوی می گوید: خدا حساب می کشد! جای تقیه هم نیست و صالح وکیل خود امام است!
▫️این بخاطر دو وجهی بودن کار است:
• از طرف بقاء سازمان وکالت و شبکه مویرگی امامت به همه نقاط لازم است. باید هزینه و حتی پرت کارش را قبول کرد. لذا می فرماید حلال. و به راوی هم می فرماید: به نظرت درست است بگویم نه اجازه نمی دهم؟!
• اما وجه دیگر، رعایت موازین است. مصرف متولیان و کارگزاران در حد متعارف جایز است و بیشتر آن عقوبت دارد. امام جواد(ع) مبسوط الید نیست این مواخذه می رود به قیامت؛ اما امیرالمومنین در همین موارد مواخذه سخت را خود می کرد.
💢 یک نکته مهم:
تولیت داریم و ولایت؛ تولیت، ولایت ضعیف است نوعی وکالت و وصایت است، تصرف کردن طبق ضوابط تعیین شده نه طبق مصلحت و صلاحدید است. مثل تولیت وقف که باید به مصرف افراد تعیین شده و در جهت تعیین شده باشد؛ اما ولایت، تولیت شدید و صاحب اختیاری -البته در حدود تعیین شده- است. مثلا مراجع در خمس ولایت دارند نه تولیت، باید جهت مصرف را رعایت کنند اما با صلاحدید خود نه اینکه همه جزییات تعیین شده باشد.
🔅 موارد مشابه در نهج البلاغه و برخورد متفاوت امیرالمومنین(ع):
▫️نامه۵ به اشعث کارگزار آذربایجان.
به همین رعایت ضوابط تولیت تاکید دارد: "امارت توطعمه نیست، بلکه امانتی برگردنت است از تو خواسته شده تا فرمانبردار مافوق خود باشی. تو حق نداری که در امور رعیت به دلخواه خویش عمل کنی، یا به کار خطیری اقدام کنی، مگر با استناد به فرمانی که به تو برسد. در دست تو مالی از اموال خدای عزوجل است و تو یکی از خزانه داران او هستی تا آن را تسلیم من کنی. امیدوارم برای تو بدترین والیان نباشم"
این یعنی ضابطه گذاری، یعنی تو تولیت داری نه ولایت که به صلاحدید خود درباره رعیت یا بیت المال کاری کنی!
▫️نامه ۲۰ به زیاد بن ابیه که جانشین کارگزار حضرت (عبدالله بن عباس) بود.
آن سئوال سخت را این جهانی می کند چون مبسوط الید است و مثل امام جواد(ع) نیست می نویسد: "به خدا سوگند می خورم، سوگندی راست که اگر به من خبر رسد که در بیت المال مسلمین به اندک یا بسیار، خیانت کرده ای، چنان بر تو سخت بگیرم که تهیدست شوی و هزینه زندگی بر دوشت سنگین و حقیر و خوار گردی"
• اولا این جور نامه ها را از صندوق ارثیه "زیاد" در نیاورده اند؛ دیگران هم شنیده و نقل کرده تا به سید رضی رسیده است. برخی فکر می کنند تذکر به کارگزار حکومت عدل حتما باید درگوشی و محرمانه و خصوصی باشد!
• می بینید می فرماید برای خیانت کم هم چنین عقوبتی می کنم. این همان نظریه عذاب و مجازات مضاعف کارگزار است. رهبر انقلاب هم چند بار زبان زده اند؛ اما متاسفانه هنوز نیست! #طبری ای که با آن رئیس قوه را به حاشیه بردند با طبری ای که حکم خورد یک اندازه نیستند! عذاب مضاعفی ندیدیم.
عجیب تر اینکه جرم در قبال مسئولین، مشدد است یعنی توهین به یک مسئول، حکمش از توهین به یک فرد عادی بیشتر است به این استدلال که به شخصیت حقوقی هم توهین شده؛ خوب در مجازات مسئول هم باید این تشدید مجازات باشد(که نیست)!
• می فرماید:"ضئیل الامر" حقیر و خوارت می کنم! امیرالمومنین کارگزار متخلف را در شهر می چرخاند (مثل ابن هرمه). ما اینکار را فقط با اوباش می کنیم!
▫️نامه۲۴ وصیت اموال به امام حسن(ع)
این اموال امامت نیست، اموال شخصی و اوقاف و... است و پسرش را با وصیت، در آنها تولیت می دهد (نه ولایت که در اموال امامت مثل انفال و... هست) . قاعده می گذارد:
یاکُلُ منهُ بالمعروف و یُنفِقُ منهُ بالمعروف: در حد متعارف مصرف خودتان در حد متعارف انفاق.
اولا مصرف را با انفاق ، میزان می کند و متعارف را قید هردو می کند.
• متولی اموال حق ندارد مصرف نامتعارف کند. گاهی می بینیم متولی وقفی مصرفی بسیار نامتعارف کرده است...
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖 سلسله درسهای نهج البلاغه جلسه نهم #ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع) ۱۴۰۰/۴/۱۸ #بخش_اول 🔅به حسب روایت صح
📖 سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه نهم
#ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع)
۱۴۰۰/۴/۱۸
#بخش_دوم
🔅در قاعده ای کلی می فرماید:
جودُ الولاهِ بِفَئِ المسلمین جور و خَتِر(غررالحکم)
جود کردن متولیان با بیت المال، جور است و نیرنگ ناجور!
• نمی فرماید استئثار و ویژه خواریشان! آن که تکلیفش معلوم است؛ نه، جود کردنشان با بیت المال هم جور و نیرنگ است. چون تولیت دارند نه ولایت. باید طبق ضوابط عمل کنند نه به صلاح دید!
• مثال این فرمایش در نهج البلاغه مصقله است نامه۴۳ و خطبه۴۴ درباره اوست. یکبار گزارش ویژه خواری و بذل بیت مال به نزدیکان رسید، نامه توبیخ آمیز۴۳ صادر شد. مصقله صورت اموال فرستاد و از خود دفاع کرد، امام هم تصدیقش کرد. بار بعد مصلقه یک کار خیری کرد. اسرای نصرانی جنگ فرستاده حضرت علیه خریت بن راشد، را خرید و آزاد کرد!
ببینید: جود یعنی این! با بیت المال کار خیری کرد برده آزاد کرد. حضرت اینرا دارد می گوید که جور است و نیرنگ!
از مصقله پولش را طلب کرد. مصقله مقداری را داد بقیه در توانش نبود، فرار کرد وبه معاویه پیوست! خطبه۴۴ در اینباره است که:"مصقله کار بزرگواران انجام داد،ولی چون بردگان فرار کرد...اگر می ماند مقداری که برایش میّسر بود می گرفتیم و برای باقیمانده به انتظار فراوانی ثروتش می نشستیم"!
• این مکتب علی(ع) است نه فقط در حیف و میل، بلکه در جود کردن و کار خیر کردن از بیت المال هم متولی امور حق ندارد خارج از ضوابط عمل کند،چه رسد به ویژه خواری و...
یعنی مثلا یک مسئول(غیر ولیّ) خارج از ضوابط اموالی را در کار خیری هزینه کند!
این سختگیری امام حاکم و مبسوط الید است .
*نکات تاریخی مهم درباره وقایع و اشخاص (اشعث و زیاد و مصقله و خریت و...) را در فایل صوتی جلسه بشنوید.
*مطالب مرتبط
-لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف
-رسواگری مفسد اقتصادی از فقه تا قانون تشهیر
☑️ @m_ghanbarian
📢 ۲۵سال افک؛ ۲۵سال تقی!
حجت الاسلام قنبریان/هیات صاحب العصر اراک ۱۴۰۰/۴/۱۹
▫️دستگاه افک!
• افک برگرداندن واقعیت و منحرف کردن از وجهه اصلی است. گاهی با تهمت و بهتان به "حقی" و گاه با تطهیر و تنزیه "باطلی"!
• قرآن می فرماید اتاق فکر و عملیات دارد: "الّذی تولّی کِبرَه" کسی که متولی کُر آن تهمت و معظم آن بود!(۱۱نور). چرخش طبیعی یک شایعه نیست، شارژر و موید نما دارد.(مثل افک به ماریه و استفاده از سوژه جریح...)
• از کلمه "رعیت" در روایت پشت سر رهبر، فضا می سازد که: #خامنه_ای همه را رعیت خود می داند! از استناد رهبر به آیه "الفتنه اشد من القتل" نزد نیروهای مسلح، بهتانِ دستور شلیک و فرمان آتش در آبان۹۸ می سازد!
• افّاک، یک درجه بالاتر از آن متولی، مبالغه کمّی و کیفی در افک است؛ آنقدر کامل و هنرمندانه که همه پذیر شود مثل سحر!
اصلا ساحران فرعون را بنظر قرآن خَلق افک می کردند. اژدهای موسی(ع) طنابشان را نخورد، افک شان را خورد(۱۱۷اعراف). بت تراش، مجسمه ساز است اما کاهن و کافری که تئوری شرک را باور پذیر می کند، افّاک است و "تخلقون افکاً"(۱۷عنکبوت) کرده است.
• از ویدئوی چند فحاش حزب اللهی یک مستند قوی بنام "بهتان برای حفظ نظام" می سازد و تئوری جواز بهتان برای حفظ نظام را به امامین انقلاب نسبت می دهد بالاتر به خوانش فقه شیعه نسبت دروغ می دهد و.../ بی بی سی افّاک اثیم است.
▫️چک و خنثی!
افک چگونه خنثی می شود؟
• مرتبه اول خنثی سازی:
قرآن می فرماید در این همه پذیری، چرا ظن خیر نزدی؟ و چرا بر زبان جاری نکردی این افک است(۱۲نور)
این گفتن مهم است. می دیدی رهبر از "رعیت" چه معنای بلندی اراده کرده: کسانی که باید با آزادی و رفاه و اختیار و معنویت شان "رعایتشان" کرد.
می گفتی او اهل فرمان آتش به مردم نیست؛ سال۸۸ جمکران می رفته و توسل می کرده که خونی ریخته نشود!
• مرتبه ی تقی شدن!
رسیدن به یک وقایه و نگهدارنده که افک، کمانه کند! مرتبه تقی بالاتر از متقی است. تقی در عرف عرب، حایل و مانع مقابل گزندهاست. "سرابیلَ تقیکُم الحرَّ" در قرآن یعنی لباسی که از گزند گرما حفظتان کند. از این ابزارهای مادی و مناسبات انسانی بگیر تا فضایل و ارزشها.
یعنی هیچ سوژه برای افک نگذاری!
نظام اگر به مرتبه تقی رسید، فقط از مردمش نمی خواهد مقابل متولیان افک بگویند این افک مبین است و به نظامشان حسن ظن ببرند! بلکه سوژه دست #افّاک_جهانی نمی دهد.
۲۳۰کشته در خیابان که دو دسته اش براساس بیانیه شورای عالی امنیت و تقریر رهبری، بی گناهند، موجب نمی شد تا آنها سوژه افکش کنند!
- بچه های بی ادب و فحاش خود در حزب الله را چه بنام سردار چه مداح چه افشاگر و هرچه، تنبیه می کرد تا بی بی سی افکِ "بهتان برای حفظ نظام" برایش نسازد! و...
این مرتبه، تقی شدن است.
▫️۲۵سال افک؛ ۲۵سال تقی!
همه چیزمان از امامت است و رسیدن به مرتبه آنها آرمان ماست. امام جواد(ع) در ۲۵سال عمر سرتاسر در افک و بهتان بود و همه را با مرتبه تقی بودن رفع و دفع می کرد:
• بهتان عدم طیب مولد(العیاذ بالله) که امامزادگان هم باور کردند! تا چند سالگی حضرت باقی بود و کار به داوری قیافه شناس کشید!!!(الکافی ج۱ص۲۲۲)
• بهتان امام نبودن بخاطر بچه سالی، که تا امتحان از او توسط زعمای شیعه کشید! و برخی برایش اسباب بازی آوردند!
با بروز علم عجیبش، از بهتان، وقایه کرد و همه را دست به دهن کرد!
• چسبیده به آن دامادی است برای مامون در آن کاخ مجلل با مراسم مغایر شئون اتفاق افتاد! ۱۰۰کنیز زیبا رو و مطربی مخارق!
با تشر ولایی و تصرف خویش، مطرب را فلج کرد!
• افاک اثیم پس از آن ادامه داد:
تهمت مستی به امام!(بحار ج۵۰ص۶۲ ح۳۸)
آنروز امام روزه بود با تقوایش، بهتان نچسبید و نفرین امام در غارت و اسارت عمربن فرج زود اثر کرد!
از آن بالاتر تلاش برای صحنه سازی که امام را در مستی و بین زنان ببینند! قاضی القضات معتصم از این نقشه در اتاق فکر و عملیات خود خبر دارد!
اما مرتبه تقی، هیچ بهانه ای دست نداد.
بر زبانها بنام "المطهر"، "اطهر الناس"، "زکی" و... لقب گرفت.
چاره اساسی برای خنثی کردن دستگاه افک، رسیدن به مرتبه ی تقی است.
🔺تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
🔺مطالب مرتبط
-نقد مستند بی بی سی "بهتان برای حفظ نظام"
https://eitaa.com/m_ghanbarian/661
-فرعونی که هست موسایی که...
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1442
-تفسیر رهبر انقلاب از رعیت در نهج البلاغه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2127
-فحاشی و...
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2131
-افتراء به رهبر انقلاب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1730
☑️ @m_ghanbarian
🌱 تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی
#تجربه_مدنی
• دانشگاه پزشکی شیراز در یک فرآیند، قانون پوشش خود را در ۹سال نهادینه کرد.
• رویکرد صرفا انضباطی(گشت ارشادی) دهه قبل از ۱۵٪پرونده انضباطی به ۱٪کاهش یافت.
* مراحل کار:
• یک پیش نویس با ۴۰ساعت کار تخصصی ۱۰۰جلسه همفکری و #اجماع_سازی بین معاونت های دانشگاه و نمایندگان تشکل های دانشجویی از همه طیف ها و امضاء نهایی.
• تعیین ضوابط مصداقی و شفاف پوشش برای جلوگیری از برخورد سلیقگی.
• توجیه و اقناع اولیه دانشجویان نسبت به ضوابط شفاف و مصداقی در بدو ورود بوسیله اساتید مشاور.
• جداکردن خطای غیر تعمدی از اصرار و تعمد.
• پایش دانشجویان ناقض ضوابط و تعیین کسانی که توضیحات اقناعی بیشتر لازم دارند با جلسات مشاوره اولیه.(اغلب در همین مرحله تمام میشود)
• ناقضین مصرّ از سوی معاونت آموزش به مشاوره های تخصصی ارجاع میشوند.
• مرحله آخر: شورای انضباطی(که از۱۵٪ به ۱٪کاهش مواجه بود)
• درخواست ۲۰دانشگاه دیگر برای انتقال این تجربه.
بیشتر بخوانید:
https://www.farsnews.ir/news/13990418000756/
🔅پ.ن:
• پیامبر(ص) با زنان مسلمان پیمان و بیعتی منعقد کرد که: شرک نورزند، سرقت نکنند، فحشاء مرتکب نشوند، اولاد خود را نکشند(سقط جنین نکنند)و...(آیه۱۲ممتحنه)
• از جمله مفاد این بیعت "لایَعصِینَک فی مَعرُوف": تورا در معروف، نافرمانی نکنند.
برای "معروف" در آیه چند مورد #شفاف و #مصداقی و معلوم در حوزه حضور اجتماعی زنان از سوی پیامبر(ص) مطرح شد.(ر.ک: الکافی ج۵ص۵۲۷/ تفسیر البرهان ج۵ ص۳۵۷تا۳۵۹)
• توجه دارید بدون این بیعت هم شرک و سرقت و زنا و سقط حرام و آن معروف ها واجب بود؛ پس این بیعت برای چه بود❓
• بله! بیعت تاکیدی است اما بیعت هرچه باشد لازمه اش تعیین روشن و شفاف موارد بیعت است. معروفی که حالا کاملا شناخته شده است و غیر از نص شرعی، مورد #تفاهم_اجتماعی هم واقع شده است.
• این روند درست تحقق معروفها در جامعه است.
#حجاب
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔲 غِش! ☑️ @m_ghanbarian
💢 هر چقدر هم که آیت الله جزایری، مهربان و قدر شناس باشد، ۵ماه بعد از نصب آقای شریعتی به سازمان استاندارد، بازدید از آنجا و تعریف و تمجید از ایشان آنهم در روزهای پایان دولت، نزد اهل سیاست و رسانه معنای دیگری دارد، حتی اگر قصد نشده باشد!
بزرگانی مثل ایشان بهتر میدانند دولت رئیسی برای بخش قابل توجهی از مردم خسته و درمانده، آخرین امید است که نباید به یأس و تکرار همان تکراری ها و ابقاء همان ناکارآمدی ها بیانجامد.
ان شاء الله رئیس جمهور منتخب هیچ تعریف و تمجید و سفارشی را چه در سطح ملی و چه #استانی جدی نگیرد و با وعده اش به مردم طاق نزند.
#تغییر_به_نفع_مردم
* مطلب مرتبط: مردمی که سالها به گاری بسته اید چه؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1593
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ امکان عدم موافقت رهبری با نظرات شورای نگهبان، شرعا چه نتیجه ای دارد؟! #یادداشت_فقهی_نه_صرفاً_سیاس
📈 یک شاهد آماری!
چند یادداشت و استوری بنده درباره شورای نگهبان در ایام انتخابات، نه سر معارضه با این نهاد قانونی و نه انکار اختیار قانونی نظارت استصوابی و نه جانبداری از کاندیدای خاصی بود؛ بلکه صرفا در راستای تحقق مردم سالاری و مشارکت بیشتر بود.
از جمله نتایج نظر سنجی کیوآنالتیکز پس از انتخابات این است:
• ۳۴درصد شرکت کنندگان هم، عملکرد شورا را در این دوره ضعیف دیده اند ولی علی القاعده به حسب تکلیف و مصالح دیگر شرکت کرده اند.
• کسانی که شرکت نکرده اند، ۷۰٪عملکرد شورا را ضعیف دیده اند. طبعاً این تنها عامل عدم شرکت آنها نبوده، اما قطعا سهم قابل توجهی در عدم شرکت دارد.
❗️پ.ن:
۱.اشکال موردی و صغروی به این پیمایش، که کسی منکر این نتایج شود! ؛ با پیمایش های علمی و مستقل دیگر قابل ارزیابی است.
۲. اشکال کلی و کبروی که: "اصلا نظر مردم نقشی در عملکرد این شورا ندارد؟!!"
گرچه جوابش روشن است؛ اما در سخنرانی ۱۱شهریور۶۳ توسط امام خمینی هم داده شده است!(https://eitaa.com/m_ghanbarian/2164 )
#مشارکت_حداکثری
#شورای_نگهبان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭐️ نماز و پرواز
امیرالمومنین(ع) فرمود: بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیا
با نماز بنده به برترین درجات می رسد.
نماز و پرواز ، همذات (بیشتر از همزاد) هستند.
احمد خطیری ، سیمای فطرت را در این عکس زیبا شکار کرد! دخترک زیبا، فرشته روح نمازگزاران است که تقلای پرواز و درجه علیاء دارد.
مدال طلایش مبارک
#نماز
#احمد_خطیری
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
تفاوت حقوق ها تا چقدر اسلامی است؟.mp3
10.48M
🔅تفاوت حقوقها تا چقدر اسلامی است؟!
#بیان_عمومی
حجت الاسلام محسن قنبریان
فروردین ۱۴۰۰ با جمعی از فعالان اجتماعی-فرهنگی
▫️گزارشی از وضع موجود
▫️استدلال براساس مبنای اصیل اسلامی(هم ترازی نه الزاما تساوی مطلق)
▫️استدلال دیگر در فرض رد مبنای بالا
#جبران_خدمات
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔸برنامه اول پیشرفت در بستر مجازی با موضوع: جبران خدمات و دستمزد در بخش عمومی از نگاه اسلامی ☑️ @m_
🔅 قاعده دینی پرداخت حقوق به مدیران
#ارائه_نیمه_تخصصی
حجت الاسلام محسن قنبریان
• دربرنامه اول پیشرفت
دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت.
۱۵اردیبهشت۱۴۰۰
🔗 با تشکر از سایت نسیم آنلاین جهت پیاده سازی و بارگذاری محتوا. بخش های یک تا سه:
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2372986
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2373053
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2373421
• ۴نوع پرداخت از بیت المال
• فاصله حقوق دریافتی افراد چقدر باید باشد؟
• تفاوت اجرت و ارتزاق
• چه کارهایی قابل واگذاری به غیر است؟
• دستمزد انواع کار در اسلام
• قاعده دینی پرداخت حقوق به مدیران
• قاعده قدر الکفایه
• برخورد حضرت امیر(ع) با قاضی القضات حکومت
• کارمندان دولتی همانند کارمندان بخش خصوصی
• حساب مدیران دولتی جداست!
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه حقوق و دستمزد و نظام جبران خدمات
🔺قاعده دینی پرداخت حقوق به مدیران
(بیان نیمه تخصصی)
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2372986
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2373053
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2373421
🔺تفاوت حقوق ها تا چقدر اسلامی است؟
(بیان عمومی)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2226
🔺نگاه فقهی به نظام جبران خدمات
(بیان تخصصی)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1991
چکیده ارائه این جلسه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1990
🔺ارائه نظریه مبنای پیشنهادی برای لایحه پرداخت عادلانه خدمات دولتی
صوت جلسه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2829
تقریر جلسه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2830
🔺عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096
🔺برنامه ثریا: تفاوت حقوق دولتی تا کجا شرعی است؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1887
🔺برنامه۱۴۰۰: وزرا و مدیران دولتی شرعا چقدر میتوانند حقوق بگیرند؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2099
🔺تبعیض جان سخت قانونی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2635
🔺منطق نظام پرداخت حقوق مقامات
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2639
🔺دو نکته و سه پیشنهاد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2641
🔺خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان
۱- بدعت بیت المال خصوصی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2753
۲- نگهداشت مالی ناقص و ناتراز
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2764
🔺فرض کنید یک علمی_تخیلی می بینید!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2723
🔺اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1849
🔺ریشخند به نهج البلاغه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1940
🔺آیا حقوق های نا متعارف را میشود پذیرفت؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1942
🔺هفت سین سفره کوچک عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/788
🔺شهید مطهری هم کمونیست بود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/706
🔺کاریکاتور شدن نسبت کار-ثروت!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/886
🔺عدالت خواهان سرکار نروند!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/984
🔺قصه ی کارهای بی شأن و شأن های بیکار
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1199
🔺شاخص سه وجهی امیرالمومنین برای حکمرانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1893
🔺تبعیض دو وجهی سیاسی-اقتصادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2210
🔰 امام زمان(ع)، بقیت اللهِ قرآن است.
نه یعنی باقیمانده ی خدا!
یعنی وجه باقی خدا.
بقیت الله، «اولوا بقیه» میخواهد یعنی صاحبان بقاء.
قرآن اینان راچنین وصف میکند:
«ینهون عن الفساد فی الارض»:
کسانی که از فساد در زمین جلوگیری میکنند(۱۱۶/ هود).
یاران بقیت الله، اولوا بقیه اند.
اهالی قعود و بیطرفان در مقابل فساد و ظلم، راهی به بقیت الله ندارند.
#بازنشر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ولایت بازی جای ولایت داری!
رهبرانقلاب :
🌱جشن گرفتن برای تولد بنده غلط است، تولد امثال بنده هیچ جشنی ندارد و برگزارکنندگان آن مسئول عمر و مالی هستند که در این راه ضایع میشود، من از کسیکه برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه تشکر نمیکنم و او را مسئول زیانهای این کار میدانم! ۸۵/۵/۳
🌱فلسفه وجود بنده خدمت است، ما نوکر مردمیم و اعتبار و آبروی ما به اینست؛ اسلام این را برایمان معین کرده، ما حقی به گردن مردم نداریم بلکه مردم به گردن ما حق دارند! ۸۲/۱۱/۱۵
-مطلب مرتبط:
مناسک شکرگزاری سلامتی رهبری بعد از ۳۷سال؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/218
#امام_جمعه_اردبیل
#گشت_ارشاد_مسئولین
☑️ @m_ghanbarian
🔍 چه و از کی مطالبه کنیم؟!
نخبگان اجتماعی و رسانه ای خوزستان مراقب باشند اعتراضاتِ بحران آب به مخاصمه مردم-مردم نیانجامد!
پروژه های مربوط به انتقال سرچشمه های کارون به اصفهان و کرمان و یزد که بخصوص در این دولت اوج گرفت؛ در میزان و نحوه انتقال، باید عادلانه و عالمانه بازبینی شود؛ اما اعتراض از سیاستها نباید به دعوای خوزستان-اصفهان و... بیانجامد.
مومنین! دچار "صرتم بعد الموالاه احزاباً" (بعد از یکپارچگی ، گروه گروه شدید) نشویم.
همه باهم دنبال تحقق اصل ۴۸ قانون اساسی باشیم.
#ایران_سرای_من
#خوزستان_مظلوم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ ششمین نشست سالیانه #جنگ_ناتمام به مناسبت سالروز صدور پیام قطعنامه
◀️ موضوع: الهیات جنگ دائمی فقر و غنا
🎙 با ارائهای از: حجتالاسلام محسن قنبریان
🗓 زمان: دوشنبه ۲۸ تیر، ساعت ۲۱:۳۰
🔻 برای دریافت لینک نشست در محیط اسکایروم به شماره ۰۹۳۰۳۲۷۹۰۳۴ در واتساپ پیام دهید.
➕ این نشست به صورت همزمان از طریق لایو اینستاگرام پخش خواهد شد.
🎬 @Mostazafin_TV
محسن قنبریان
🔍 چه و از کی مطالبه کنیم؟! نخبگان اجتماعی و رسانه ای خوزستان مراقب باشند اعتراضاتِ بحران آب به مخاص
🔆 قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 1⃣
خوزستان:
• اولین استان صنعتی ایران!
• رتبه نخست تولید کشاورزی(بخصوص محصولات استراتژیک)
• رتبه دوم یا سوم صادرات غیر نفتی !
درعین حال:
• رتبه دوم بیکاری کشور!
• رتبه دوم حاشیه نشینی و محرومیتهای آن!
ایندو باهم چگونه ممکن است؟!!
#خوزستان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 1⃣ خوزستان: • اولین استان صنعتی ایران! • رتبه ن
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 2⃣
نفت ، آب ، بندر
سه قاتق نان خوزستان:
• بیشترین صنایع اش پیرامون نفت(رتبه اول صنعت)
• بخاطر رودخانه های متعدد و خاک حاصلخیر(رتبه اول کشاورزی)
• بخاطر بنادر متعدد امکان صادرات بصرفه
پس چرا رتبه دوم بیکاری و حاشیه نشینی است؟!!
#خوزستان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 2⃣ نفت ، آب ، بندر سه قاتق نان خوزستان: • بیشترین صن
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 3⃣
صنایع بزرگ مثل نفت و کشت و صنعت:
• از طرفی با جذب غیر بومی(برخی آمارها تا ۳۰۰هزار نیروی شاغل غیر بومی)!
• از طرف دیگر با عدم رشد و توسعه صنایع کوچک، بیکاری را افزون کرده است!
• با تصاحب زمین ها، حاشیه نشینی و فقر را!
• با تبدیل شهرها به دو طبقه شرکتی و مردم، با امکانات متفاوت (از خوراک تا سلامت و آموزش وتفریح)، تبعیض و شکاف اجتماعی و شکاف عاطفی و افزایش تنش و ناامنی را موجب شده است!
#تبعیض
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 3⃣ صنایع بزرگ مثل نفت و کشت و صنعت: • از طرفی با جذب
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 4⃣
آب و رودخانه ها و شطها:
• در گذشته عامل پیوند و وحدت و همبستگی طوایف و اقوام
• برداشتهای بی رویه از سرچشمه ها به امید سازندگی و آبادانی در استانهای دیگر، زندگی اینان را به مخاطره و فقر، مهاجرت و حاشیه نشینی و نا امنی را موجب شده است!
• تبعیض بین استانی و نقض اصل۴۸ قانون اساسی را موجب شده است. با کارون و کرخه نرخ بیکاری و فقر در استانهایی کاهش و در خوزستان افزایش یافته است!
#اصل۴۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 4⃣ آب و رودخانه ها و شطها: • در گذشته عامل پیوند و
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 5⃣
مدیریت صنایع استان:
• بجای از بین بردن تبعیض و دوگانه شرکتی-محلی با کمک درآمدهای نفتی ، به چند کلیشه بی ثمر مثل ساخت مصلی و تامین مالی برنامه های فرهنگی، چند مرکز عمومی برای اهالی در شهرهای نفتی بسنده شده است!(مقاله: شکل گیری جامعه دوگانه در شهرهای نفتی ایران را بخوانید)
• رتبه آخر مدیریت استان در ارزشیابی وزارت کشور(سال۹۸)!
درحالیکه چنین استانی مدیریت های زبده تری میخواهد؛ با عین حال همین مدیریت های آخر لیست بخاطر بعضی از خدمات پیش گفته مورد حمایت اکید مقامات فرهنگی مذهبی بوده اند!
#شریعتی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است! 5⃣ مدیریت صنایع استان: • بجای از بین بردن تبعیض و دو
1550555076-9996-25-4.pdf
372.2K
📎پیوست قاتق نان در خوزستان قاتل جان شده است!
▫️مقاله: شکل گیری جامعه دوگانه در شهرهای نفتی ایران (با تاکید بر شهرستان ماهشهر)
فصلنامه راهبرد فرهنگی اجتماعی زمستان۹۶
*مطالعه آنرا به نخبگان و تحلیل گران و مطالبه گران استان خوزستان پیشنهاد می کنیم!
#خوزستان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ ششمین نشست سالیانه #جنگ_ناتمام به مناسبت سالروز صدور پیام قطعنامه ◀️ موضوع: الهیات جنگ دائمی فقر
🔅الهیات جنگ دائمی فقر و غنا
✔️دو سؤال اساسی بحث:
1⃣این ادبیات و الهیات، داخلی هم بشود یا فقط مصرف خارجی(استکبار و آمریکا ستیزی) داشته باشد❓
❗️این همان شعار مارکس نیست؟!!
• داخلی شدنش به امتدادهایی مثل اسلام آمریکایی و درگیری با منش های اسلام درباری و مرفهین بی درد و مانند آن است؛ بنظرتان مدیران فرهنگی-سیاسی آنرا به صلاح میدانند❓
❗️از روشنفکرانی که آنرا موجب شکاف عاطفی و تنش اجتماعی می شمارند، چیزی خوانده اید؟!
• اگرصرفاً برای مصرف خارجی بماند، جز آمریکا پرستان مخالفی در حاکمیت ندارد؛ آیا این تقلیل و تنزیل را امام خمینی می پذیرد❓
2⃣در همان عرصه بین المللی؛ جنگ و مقاومت بماند یا رقابت❓
• جنگ فقر و غنا ، مستکبر-مستضعف ؟ یا رقابت سرمایه داری-سرمایه داری؟!
• به تعبیر دیگر مقاومت انقلاب اسلامی مقابل استکبار جهانی بماند یا به رقابت چین-آمریکا شدن تأویل برده شود؟
• اینجا معرکه آراء درون مردان جمهوری اسلامی است.
چیزی از مواجهه تقدم جمهوری اسلامی ایران بر انقلاب اسلامی شنیده اید❓
چیزی از تئوری تقدم ثروت ملی بر قدرت ملی می دانید❓
• برخی رقابت را هم واقعی نمی دانند و سازش و رفاقت، راهبردشان است.
از راهبرد ژاپن اسلامی و مالزی شیعی در اجرا چیزی می دانید❓
⬅️اگر این پرسشها برایتان مهم است به نشست "الهیات جنگ دائمی فقر و غنا" دعوتید:
دوشنبه ۲۸تیر ساعت۲۱:۳۰ در بستر اسکای روم و پخش همزمان از لایو اینستاگرام مستضعفین تی وی @mostazafin_tv
برای دریافت لینک شرکت در جلسه اسکای روم به شماره ۰۹۳۰۳۲۷۹۰۳۴ در واتس اپ پیام دهید.
☑️ @m_ghanbarian
مبادرت به معاد۳.mp3
11.13M
📖 سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه دهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۵تیر۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
🔅مبادرت به معاد۳
• خ۲۱: تخفَّفوا تَلحقوا
❓مرگ، همه را به رفتگان ملحق می کند، سبکباری این وسط چه نقشی دارد؟!
❓ تقوا چگونه برزخ را کوتاه می کند؟!
• خ۱۶؛ برخی اهل سعی و سریع و برخی طالب اما کُندند و برخی هم مقصّر...
*اگر مشتاق این معارف نهج البلاغه بودید، فایل صوتی را بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
🧚♂ اگر جبرائیل، وزیر امنیت بود...!
🤔برای یکساعت تصور کنید فرشته وحی و نازل کننده قرآن در تمثّلی بشری، کت و شلوار یا عبا و قبا می پوشید و رئیس شورای امنیت ملی یا وزیر اطلاعات و امنیت کشور می شد!
❓بنظرتان کدامیک از گزینه های زیر را در پوشه "شورش" طبقه بندی میکرد؟:
• مانور تجمل کاخ نشین ها و پورشه سواران؟/ یا اعتراض جمعی مردم فقیر به بی آبی ساختگی یا گرانی بنزین؟!
• بردن امتیاز و اعتبارات بانکی و رانت های خصوصی سازی توسط متنفذین؟/ یا نشستن بر راه آهن و تحصن مقابل فرمانداری توسط کارگران؟!
🔅گزینه جبرائیل، اولی هاست!
• خودش آیه اش را آورده؛ قارون یک نفر بود، علیه موسی(ع) نه شعار می داد و نه شیشه می شکست؛ بلکه در فضایی شاد، شعر هم می خواند و فقط مانور تجمل می داد. از مردم تماشاگر شاید پذیرایی هم میشد اما قرآن آنرا "شورش علیه مردم" خواند!:《اِنَّ قارونَ کانَ مِن قَومِ موسی فَبَغی عَلَیهِم...》(۷۶قصص).
• جبرائیل، علی(ع) را هم خوب می شناسد. در حرا او را با محمد(ص) دیده است و شنیده که رسول الله(ص) به او می گوید: من برای تنزیل و تو برای تأویل، خواهی جنگید!
رئیس امنیت ملی خیالی ما، نهج البلاغه هم از بر است و "تأویل قارونها" در حکومت اسلامی را از علی(ع) می شناسد:
نزدیکان مقامات[بطانه] که نه تجمعی دارند و نه بانکی آتش میزنند، فقط اعتبارات آن بانک را قانونی تصاحب می کنند! زمین و کارخانه در مزایده های قانونیِ خصوصی سازی می برند! ؛ قارونهای علی اند.
نمیدانم چرا علی(ع) این کارها را گردن کشی [تطاول] می خواند و برایش خط و نشان شورشی ها می کشد؟!:
《زمامدار را خواص و نزدیکانی[بطانه] است که در آنها ویژه خواری[استئثار] و گردن کشی[تطاول] هست. در قراردادها انصاف رعایت نمی کنند؛ اینها را با قطع اسبابشان #ریشه_کن کن ! به هیچ یک از اطرافیان و خویشان، زمینی نده، نباید در تو طمع کنند که قراردادی به سود آنها و به زیان همجواران(آن پروژه) منعقد سازی!...》(نامه ۵۳)
▫️ایادی رسانه ای شیطان در آنور آب، برای دومی ها تیترِ شورش می زنند. اینور آب، شورش را انکار، اما با پلیس ضد شورش آنجا می رویم!
چه می شود کرد ما که فرشته و جبرائیل نیستیم، میترسیم بانک آتش بزنند! اعتبارات بانکیِ آتش گرفته به پلیس و امنیت چه ربطی دارد؟! بنشینند در کمیته های اقتصادی حلش کنند!
🤭چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید!
* مطالب مرتبط
بغی اقتصادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1791
فاطمه و نا آقازادگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1833
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1839
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1844
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
🔘 معجزه اظهر الجمیل!
#عرفه
#بازنشر
همه ما میتوانیم هرروز شاهد یک "خرق عادت الهی" درباره خود باشیم!
حساب کن:
1⃣ خوبی هائی که ازخودت سراغ داری ونشر نیافته است؟!
2⃣ بدی هائی از خودت که پنهان مانده؟!
کدامیک بیشتر است؟!
به نظرم گزینه2⃣!
درحالیکه اغلب آدمهای پیرامون معمولی اند و خیلی خود را نساخته اند پس:
3⃣ کمتر غرورشان اجازه میدهد خوبی ما را پذیرفته نشر دهند!
4⃣ بیشتر اهل سرک کشیدن و تفحص در بدی های ما هستند!
باعین حال بیشتر بدی های ما مخفی و اغلب خوبی های ما شایع شده است!
حتی مدح و ثناهائی درباره ما شایع شده که در خود خوبی اش را سراغ نداریم!
معلوم است دست غیبی ای در کار است که کارش اظهر الجمیل و ستر القبیح است.
"من اظهر الجمیل وستر القبیح"
(ای کسی که خوبی ها و زیبایی ها را آشکار و زشتی ها را میپوشانی)
او خدای مهربان و دوست داشتنی ماست...
محسن قنبریان-جلسه اخلاق با طلاب
☑️ @m_ghanbarian