🚧 تخم طلا!
امسال در بخش پایش و پالایش اجتماعی، مستندی بنام قزل قیه(=سنگ طلا) بنظرم بهترین بود.
قصه مستندی از معدن سنگ مرمر سریش آباد، شهری با ۱۰هزار جمعیت و حدود ۶۰۰خانواده فقیر!
سالی ۱۰۰۰میلیارد سود معدن از این شهر خارج اما ۲۶سال جاده کمربندی اش در حال احداث مانده است!
طبق قانون معادن ۱۰٪فروش سنگ معدن، "حقوق دولتی" است -که اینجا اگر وصول شود- به خزانه می ریزد و به وضع عمومی شهر نمی رسد!
تحصن ۷ماهه حدود ۲۰۰۰نفر از مردم هم بایکوت خبری میشود. وقتی بی بی سی می خواهد پوشش دهد، خود مردم انقلابی منع می کنند!
⚠️اوج مساله البته اینها نیست. طبق اصل۴۵ قانون اساسی، معادن "ملک شخصی" نمی شوند. قانون معادن فقط "حق بهره برداری" را با مزایده از سوی صنعت و معدن به اشخاص اجازه داده است.
🔸مردم وقتی به حق بهره برداری کسی اعتراض می کنند، از سوی استانداری راهنمایی می شوند که تعاونی ای بزنند تا بهره برداری به آنها داده شود. تعاونیِ ۱۵۰۰نفره تشکیل میشود. ستاد اجرائی را به کمک می آورد که زمین های معدن، مصادره خوانین منطقه بوده است...
ستاد اجرائی اول بهره برداری را حق خود و بعد بخلاف اصل۴۵ سند شش دانگ مالکیت معدن را مال خود می کند! بهره برداری هم به تعاونیِ مردم داده نمیشود!
🔸دعوای ستاد اجرایی با بهره بردار سابق بعد از مدتی اینجور ختم میشود: فروش اصل معدن به آقای زارعی به قیمت ۱۱میلیارد با سند شش دانگ!!!
مالک جدید رسما و علنا می گوید می دانم خلاف قانون اساسی است اما من اولین کسی هستم که مالک خود معدن(نه حق بهره برداری) شده ام و سند شش دانگ هم دارم!
☑️چند وجه برتری این مستند:
1⃣خط شکنی که یکی از عوامل امتیاز در جشنواره عمار است. پرسش از نهادهای حاکمیتی و انتصابی جای خود جسورانه و قابل تقدیر است.
2⃣ پرداختن به مساله انفال و معادن و نقض اصل۴۵ قانون اساسی!
انفال (که معادن جزء آن است) در یک کلام سپرده شده به حاکمیت معرفی می شود؛ اما در عمل حواشی بسیاری درباره بخشهایی از انفال از جمله معادن هست که در انتهای مستند هم به مافیای آن اشاره ای میشود!
3⃣تصویر گویا از وضع تعاونی ها!
تعاونی، راهکاری اسلامی در اقتصاد اسلامی است. اصل۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را مکمّل بخش دولتی و تعاونی می داند!
شهید بهشتی ذیل این اصل در مذاکرات قانون اساسی می فرمود:"تعاونیِ اقتصادی اقسامی دارد وقتی در برابر دولتی و خصوصی قرار گرفت به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آنرا دارند، کار کنند. چون تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت.[مثل اینکه بهره برداری معدن قزل قیه به تعاونی مردمی داده میشد] همین که در یک واحد، سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافیست تا تعاونی باشد".
در سیاستهای اصل ۴۴ از سوی رهبرانقلاب هم ابلاغ شد: ۲۵٪اقتصاد کشور(نه فقط بخش های واگذاری شده!) باید تا برنامه پنجم توسعه متعلق به بخش تعاونی شود. تعاونی هم در این سیاستها اقشار دهک پایین و بیکاران و... معرفی شده است! اتفاقی که واقع نشده و جایش واگذاری های خصوصی لجام گسیخته اقتصاد کشور را بلعیده است!
این مستند گوشه ای از علل شکست تعاونی ها مقابل بخش خصوصی را نشان می دهد.
4⃣مستند، روایتی یک طرفه نیست. هم بهره بردار و مالک خصوصی معدن در مستند حضور دارد و صریح و بدون لکنت تخلفات را می گوید! هم نماینده تعاونی مردم، هم مسئولین صنعت و معدن و هم شورا و شهرداری!
فقط ستاد اجرائی دعوت حضور را نپذیرفته است!
اگر روایت ستاد اجرائی خلاف روایت این سه طرف دیگر ماجرا باشد، باز شفافیت و پاسخگویی او را موکد می کند و خط شکنی مستند را بیشتر می نمایاند.
🔘جنبش واره عمار
عمار فقط با پرداخت مستند و انقلابی به اینجور مسائل می تواند #جنبشواره بماند و به یک جشنواره تنزل نکند.
اگر این جنبش واره های انقلابی شکل نگیرد، جشنواره های "مضر" توسط دشمنان خارجی(با تصویر شکست خورده از نظام و انقلاب) یا جشنواره "بی خاصیت" برای برندگان سرمایه های ملی و دارندگان مرغِ تخم طلا شکل میگیرد!
#قزل_قیه
#جشنواره_عمار
#انفال
#ستاد_اجرائی
📝محسن قنبریان ۹۹/۱۰/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
۱-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
21.37M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت
⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه اول
▫️این ده تا ذیل دو کارکرد اساسی عدالت قرار می گیرد:
الف) تصحیح رابطه مردم-مردم
ب) تصحیح رابطه حاکم-مردم
1⃣قوام مردم(جعل الله سبحانه العدل قواما للانام)
🔹تبیین و هم خوانش تاریخی!
🔹مواسات کافی نیست!
2⃣پیوند و همدلی مردم(جعل العدل تنسیقاً للقلوب)
🔹تبیین و هم مثالهای تاریخی و معاصر!
#عدالت
#فاطمیه
☑️ @m_ghanbarian
⚜بعد از حرم و قرآن مطلا؛ اینبار منبر طلا!
🔸درباره اشرافیت مذهبی زیاد گفته و نوشته ام اینبار منبر مطلای منتسب به جریان شیرازی در عراق احتمالا زمینه شنیدن بیشتر حزب اللهی هایی که اعتراضات به قرآن مطلا نزد مراجع ایران و سازمان تقریب را نشنیدند فراهم می کند.
این یادداشتها در اینباره هاست:
حراج ملی قرآن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/757
قرآن مطلا قرآن اسیر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/563
گزارشی فقهی از طلاکاری قرآن
https://t.me/m_ghanbarian/1693
پاسخ به سخنان آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا
https://t.me/m_ghanbarian/1700
انسداد پژوهشی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1194
نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172
قدر این مرتبه نشناخته ای یعنی چه؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1483
نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام به همراه پرسش و پاسخ هایش
https://eitaa.com/m_ghanbarian/13
و...
#اشرافیت_مذهبی
☑️ @m_ghanbarian
۲-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
23.59M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت
⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول ۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه دوم
3⃣اصلاح و تربیت(یُصلح البرّیة)
🔹عدالت گستری هم عامل تنزّه مردم از حقوق الناس و هم حقوق الله(تنزیهاً من المظالم و الآثام)
🔹عامل درونی و بیرونی مظالم؛ توضیح با مثالهای عینی
🔸فرمود: "سستی حاکمیت از جور او بر مردم شدید تر است" ⬅️چون ظلم مشاع موجب میشود!
4⃣الفت مردم-حاکم(ایناساً للرّعیّة)
🔹عدل بخاطر قاعده مندی، تسویه دارد پس مألوف است
🔹امیرالمومنین و گردنبند عاریه ای دخترش؛ نمونه های ما!
5⃣حصن و سپر دولتها(جُنة الدُّوَل)
🔹قاعده مندی نزد افکار عمومی قابل دفاعش کرده
🔹جور هم نورزیده که مظلومین علیه او بشورند
🔸فرمود: بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان اجرای عدالت بشکل بالسویه بین خواص و عامه است.
6⃣ثبات و استمرار(ثبات الدُّول باقامةسنن العدل)
🔹انطباق بر ناموس تکوینی عدل الهی
#فاطمیه
#عدالت
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🖼شورای نگهبان تراز انقلاب ۲ #بخش_نظارت_بر_انتخابات 📍جان کلام: سراغ گرفتن از تناسب "مسئولیت" با "اخت
⚠️شورای نگهبان، مسئولیت را هم می پذیرد؟!
"آزمون"، "راستی آزمایی" و "ارائه برنامه ها" توسط کاندیدای ریاست جمهوری مورد دفاع مجلسیان و سخنگوی شورای نگهبان بوده است. دلیلش را طریقی برای احراز شرایط "رجل سیاسی-مذهبی بودن" و "مدیر و مدبر بودن" شمرده اند(١)!
فقط یک سؤال:
براساس لزوم تناسب اختیارات با وظایف و قاعده من له الغنم علیه الغرم آیا پس از این شورای نگهبان، مسئولیت تایید صلاحیت هایش را هم می پذیرد؟! اگر منتخبی نتوانست کشور را مدیریت کند، برنامه هایش ناکارآمد بود؛ شورای نگهبان هم تقصیر می پذیرد؟! یا آنوقت تقصیر مردم میشود و...؟!
اگر منتخب ریاست جمهوری رأی عدم کفایت سیاسی از مجلس گرفت و عزل شد، شورای نگهبان هم برای تشخیص اشتباهش(علیرغم اختیارات آزمون و بررسی برنامه ها و...) استعفاء می کند؟! یا اینجا دیگر به او ربطی ندارد؟!
....................................
١) https://www.shora-gc.ir/fa/news/7179
#قانون_انتخابات
#شورای_نگهبان
☑️ @m_ghanbarian
۳-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
25.99M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت
⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول ۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه سوم
7⃣مقهور کردن دشمن و معترض(یُقهَر المُناوی)
🔹آمریکاستیزی با قسط و عدالت اجتماعی باید گفتمان شود
🔹خوانش "مُقسط" از "قوی شویم"
🔸فرمود:"العدلُ نظامُ الإمرة: عدالت امارت و حکمرانی را نظم می دهد". هندسه وحدت ملی، امنیت ملی و اقتدار ملی و... با آن منتظم می شود.
8⃣ آبادانی شهرها(ماعُمرت البُلدان بمثل العدل)
🔹خوانش تاریخی: نحوه وضع مالیاتها، جزیه ها، خراج ها+نحوه عطایا و سهام بیت المال= ویرانی یا آبادانی شهرها...
🔹اصل ۴۸ قانون اساسی و مشکلات سیاسی امنیتی نقض آن
9⃣گشایش و رغبت در ورود به اسلام(تَسنیة للاسلام)
🔹سبب مسلمان شدن اهل کتاب در عهد نبوی؟
🔹اگر برخی کشورهای مسلمان[بگو نفتی] جزء ۱۰فاسدترین بودند اما جزء ۲۰کشور فاصله طبقاتی کمتر نبودند...؟!!
🔟 حیات احکام واحیاء تفکر دینی(حیاة الاحکام)
🔹درون کشور اسلام هم ممکن است "فکر دینی" بمیرد!
🔹تبعیض در احکام یا اجراء موجب مرگ فکر دینی!
#فاطمیه
#عدالت
☑️ @m_ghanbarian
🔁 تناسب اختیار و مسئولیت!
دکتر کدخدایی مهرماه در دفاع از آزمون گیری و بررسی برنامه های نامزدها، "سؤال" رسانه ها درباره رد و تاییدها را به رخ می کشد و بررسی برنامه ها را راهی برای "نظر دقیق تر دادن" می شمارد.
حالا توئیت می کند: شورای نگهبان "مسئول" عملکرد منتخبان در انتخابات نیست!
سؤال: بررسی برنامه، رد صلاحیت را ممکن تر می کند؛ حالا اگر تایید صلاحیت شد و منتخب هم از برنامه تخطی نکرد اما برنامه ناکارآمد بود یا حتی آن برنامه و عملکرد، عدم کفایت سیاسی اش را نزد مجلس ثابت کرد(یعنی شرط رجل سیاسی مدیر و مدبر هوا شد!)، اعضای شورای نگهبان هیچ مسئولیتی ندارند؟!
این قانون جدید که راهی برای نظر دادن دقیق تر مقابل پرسشها معرفی شد، لغو است؟!!
هرچه ابزار دقتِ بیشترشان فراهم شود (در فرض ناکارآمدی یا نامشروعی منتخب) باز مسئول نیستند؟!
#قانون_انتخابات
#شورای_نگهبان
☑️ @m_ghanbarian
ده کارویژه سیاسی-اجتماعی عدالت.pdf
572.6K
💢ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت
⭕️رونوشتی از ۳جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان در فاطمیه۹۹/ هیات دانشگاه تهران
✔️شرط اول جبران عقب ماندگی در عدالت، درک اهمیت مضاعف عدالت و نسبت آن با بسیاری از عناصر اجتماعی و حکمرانی است که بنظر می رسد هنوز برای بدنه انقلابی نیاز به طرح دارد. این سلسله گفتار این نیاز را پاسخ می دهد تا گفتمانی غیر از عدالت، اهمیت نیابد!
📖مطالعه آنرا به همه نیروهای انقلاب پیشنهاد دهید!
#عدالت
#فاطمیه
☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی!
چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
▪️سه مرحله پدیده آقازادگی:
۱.تولد یک آقازاده...!
۲.نمو و نمای آقازادگان با مانور تجمل و...
۳.امارت آقازادگان...
1⃣تولد یک آقازاده!
آقازادگی، لحظه تولد طبیعی یک مسئول زاده و روحانی زاده و... نیست؛ یک تولد اعتباری و عنوانی در یک مختصات خاص است.
هر مرجع زاده ای آقازاده نیست. رهبر انقلاب درباره سید مصطفی خمینی می فرمود:"یک ذره نشانه های آقازادگی درش نبود"(۹۶/۷/۳۰)
*لحظه تولد آقازادگی، "بطانه شدن" برای پدر حاکم و نافذ و کارگزارش است. بطانة= آستر لباس؛ استعاره برای کسی که رمز و راز ها را می داند. یعنی وقتی دارای رانت اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی یا امنیتی میشود، آقازاده متولد میشود؛ حال در دهه دوم عمرش باشد یا سوم!
▫️شناسنامه آقازادگی در بیان امیر(ع):
"انَّ لِلوالی خاصة و بطانة فیهم استئثار..."(۱)
برای والی و کارگزار خواص و محرم رازهایی هست که درشان ویژه خواری هست!
اگر "خاصة"، دیگران باشند؛ "بطانة" بیشتر نزدیکان، فرزندان و داماد و... است یعنی همان طبقه آقازادگان.
"استئثار"، برعکس ایثار یعنی ویژه خواری و انحصار سازی.
"ان للوالی"، یعنی یک عارضه اتفاقی نیست، نوعا اتفاق می افتد. صحاح اهل سنت از پیامبر روایت می کنند که: خداوند هیچ نبی ای مبعوث نکرد و هیچ جانشینی براو نگذاشت مگر دو بطانه برایشان قرار داد: یکی امر به خوبی کرده و ترغیب بدان می کند و یکی امر به شر کرده و بدان تشویق می کند.
⭕️راه حل حضرت امیر(ع) در همین مرحله:
"فَاحسِم مادّةَ اولئک بقطع اسبابِ تلک الاحوال": ریشه آن جوشش را بکن با قطع کردن ابزار. یعنی ریشه رانت و امتیاز این نزدیکان را بخشکان.
در ادامه:"به هیچ یک از اطرافیان و وخویشان زمینی از زمین های مسلمانان واگذار نکن. نباید در تو طمع کنند قراردادی به سود آنان منعقد سازی که سبب زیان هم پایگان آنها در مردم باشد..."(۲)
آن دوره زمین محور درآمد بود امروز اعتبار بانکی، کارخانه، ارز۴۲۰۰ و...
* در ج.ا.ا که خود حاکمان با رای و انتخاب مردم معین می شوند، این نظارت هم باید مردمی و هم حاکمیتی باشد. لوازم نظارت مردم هم اطلاع شان از مدرک و شغل و درآمد آقازادگان است؛ پس باید در اتاق شیشه ای قرار گیرند!
🔅ناآقازادگی فاطمه(س) در این مرحله:
او و علی(ع) حامل سرّ و اغبار غیبی پیامبر(ص) اند اما امتیاز دار اقتصادی و رانت اطلاعاتی و... نه
🔺سنگینی کار خانه و بچه ها با فعالیت های خیرخواهانه و عبادات سنگینش وقتی برش سخت شد برای گرفتن خادمه ای نزد پیامبر(ص) رفت. هیمنه معنوی پیامبر مانع درخواست شد. بار بعد علی(ع) همراهش شد. وقتی از وضعش گفت پیامبر گریست اما محکم فرمود:"یا فاطمة والذی بعثنی بالحق ان فی المسجد اربعمائة رجل مالهم طعام و لاثیاب ولولا خشیتی خصلة لاعطیتک ماسالت...(۳) بخدا۴۰۰ آدم که غذا و خوراک ندارند [اهل صفه] در مسجدند.اگر از خصلت و عارضه ای برتو نمی ترسیدم درخواستت را اجابت می کردم!
سپس #تسبیح_حضرت_زهرا(س) را نشانش داد. یادت باشد این تسبیح مقابل اشرافیت و داشتن امتیاز مادی بیشتر از مسلمانان فقیر عطاء شده است.
پس فضه ی خادمه مال دوره فقیر داری جامعه نبوی نیست؛ پس از دوره رفاه عمومی از مواهب بنی نضیر و خیبر است.(۴)
🔺فدک هم مال این دوره است. پس از خیبر است که فقر را ریشه کن کرد. انواع اقطاع بخشی پیامبر(ص) از اول تا بعد از خیبر را باید دید. از خانه دادن و بازار دادن به اصحاب تا بخشش معادن و زمین ها به اصحاب تا اختصاص محصولات برخی از این باغها به عده ای دیگر و...(۵). بعد از اصحاب، فدک هم به فاطمه(س) رسید. فرزند و داماد در جنگ و رسالتها پیشتاز ودر غنائم آخر صف بودند.
تازه این زمین حاصلخیز، وضع ظاهری زندگی فاطمه(س) را تغییر نداد.کوخ او کاخ و پنت هاوس نشد باز همه اش انفاق می شد و در راه خدا مصرف می شد...
🔅معنای حدیث: المرءُ یُحفَظُ فی وُلده
وقتی حضرت در احتجاج با مخالفین به این حدیث رسول الله احتجاج کرد(۶)؛ دقیقا ضد آقازادگی ازش اراده کرد. نفرمود: فرزند(هرچه باشد) ذیل و ظل نام و احترام پدر حفظ میشود -که بشود تئوری آقازادگی- بلکه فرمود: پدر در فرزندان نیکو حفظ میشود. یعنی راه او در فرزندان صالح اش می ماند و از این حیث احترام آن احترام پدر است. نه امتیازات مادی و ...
امام حسین(ع) در احتجاج با نافع بن ازرق خوارجی همین معنا از آیه(اما الجدار فکان لغلامین یتیمین...) اراده کرد. پرسید: آن پدر و فرزندان برترند یا پیامبر و فاطمه(س)؟!
نافع گفت: پیامبر و فاطمه!
فرمود: اما حرمت آنها را نپاییدید تا آنجا که ما را کافر دانستید!(۷)
یعنی بجای اینکه راه گنج پیامبر -که توحید و اسلام اوست- را در ما ببینید و حفظ کنید تازه مارا نسبت کفر دادید!
پی نوشت در ادامه
#فاطمیه
#آقازادگی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️سه مرحله پدیده آقازا
۱-فاطمه(س) و نا آقازادگی.mp3
23.98M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی!
🔅 حجةالاسلام قنبریان / فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه اول
▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند...
▪️مرحله اول: تولد آقازاده!
لحظه تولد آقازادگی، دسترسی به رانت و امتیاز است نه تولد در زایشگاه!
🔹در ادبیات امیرالمومنین(ع) ؛ راه حل ایشان...
🔸چند جلوه از ناآقازادگی فاطمه(س)...
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️سه مرحله پدیده آقازا
📌پی نوشت:
۱و۲. نامه۵۳ نهج البلاغه
۳.البرهان ج۳ص۶۰۳
۴.ر.ک: نخبه البیان فی تفضیل سیده النسوان
۵.اقطاع انواعی دارد:دُوَر، معدن، طُعمه،استغلال و...همچنین نحوه مالکیت در آن ریزه کاری های دقیقی داردکه در جای دیگر باید به تفصیل بدانها پرداخت.
۶.الاحتجاج ج۱ص۱۰۳
۷.تفسیر العیاشی ج۲ص۳۳۸
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی!
پدیده آقازادگی که این سالها مساله جامعه ایرانی هم شده، سه مرحله کلی طی می کند:
۱. تولد آقازاده ها: که لحظه زایشگاه نیست بلکه از زمان صاحب رمز و راز شدن پدر یا مادر نافذ و کارگزارشان هست. لذا هر مقامات زاده ای الزاما آقازاده نیست. حضرت امیر(ع) این مرحله را "بطانه شدن" و همراه "استئثار"(ویژه خواری و انحصار سازی) می خواند...
۲.نمو و نمای آقازادگان: که حضرت امیر(ع)، "تطاول" می خواند. آن رانت و بهره مندی ها، رخ نشان می دهد، مانورهای تجمل و تبرّج می شود. خاستگاه و خواسته های مشترکشان به مرور خورده فرهنگی می سازد و نیم طبقه شان می کند...
۳.امارت و نفوذ آقازادگان: چیزی که روایات "امارة الصبیان" می خوانند. در این مرحله در مناصب حکمرانی اقتصادی و سیاسی و...نشسته مستقیم یا غیر مستقیم کارها را اداره می کنند. اختلاف و ائتلاف آنهاست که آمد و رفت دولتها و حاکمان را می سازد و...
* این بحث سه جلسه ای را در سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در فاطمیه۹۹ دنبال کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی!
چکیده جلسه دوم/ فاطمیه۹۹
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
▪️پدیده آقازادگی سه مرحله دارد:
۱. تولد آقازادگی...
۲.نمو و نمای آقازادگان...
۳.امارت و نفوذ سیاسی اقتصادی آقازادگان
2⃣نمو و نمای آقازادگان:
* رانت و امتیاز و انحصاراتی که در پوشش فامیل شان بدست آورده اند حالا بروز و ظهور می یابد. مانور تجمل و به رخ کشیدن و تفاخرشان در جامعه نمود می یابد. کم کم همدیگر را پیدا و یک خورده فرهنگ ساخته نیم طبقه می شوند!
بین نفی و اثباتها در تعداد خارج نشین شان و میزان ثروتشان در بانکهای خارجی، اصل تبرّج مجازی بعضی شان که قابل حاشا نیست!
⭕️ در ادبیات امیرالمومنین(ع):
علی(ع) این مرحله را "تطاول" می نامد.
آن استئثار و ویژه خواری به تطاول و گردن فرازی و تفاخر می کشد.(۱)
تطاول ضد خضوع است(۲) تبختر و خیلاء و خود بزرگ بینی است.
🔺حرام است: رسول الله فرمود: کسی که بر فقیر بغی کند یا تطاول بورزد و تحقیرش کند خداوند در قیامت بشکل مورچه انسان نما تحقیرش کرده داخل در آتشش می کند(۳).
امام سجاد(ع) الذنوب التی تُنزِلُ النقَم را التطاول علی الناس معرفی کرد(۴).
🔺در فتوا:
رهبر انقلاب به مسئولان دولتی:"یک وقت هست که ما در زندگی شخصی خود مثلا حرکت اشراف گونه ای داریم بین خودمان و خدا که اگر حرام باشد، حرام است.اگر مکروه باشد، مکروه است.اگر مباح باشد، مباح است.اما یک وقت هست که ما جلوی چشم مردم یک #مانور_اشرافیگری می دهیم این دیگر مباح و مکروه ندارد، همه اش حرام است.(۸شهریور۸۴)
در کلمات فقهاء گذشته بیشتر بوده:
"صرف مال در خوردنی ها و نوشیدنی ها ولباسهایی که غیر لایق به حال است به گونه ای که براو عرفا و غالبا عیب گرفته شود حرام است(وموجب سفه است).(۵)
در حاشیه حرمت استعمال ظروف طلا و نقره برخی فقهاء افزوده اند:"تزیین مجالس با طلا و نقره اولویت در تحریم دارد چون خیلاء و تفاخرش و همچنین شکستن دل فقرا بیشتر است"(۶).
⭕️راه حل:
امیر المومنین فرمود:"فاحسِم مادّة اولئک بقطع اسباب تلک الاحوال"(۷).
ریشه کنی آقازادگی(بطانة) به این است که اسباب این احوال(استئثار/ تطاول) کنده شود.
❓قطع اسباب تطاول و مانور تجمل و تفاخر آقازادگان چیست؟!
❗️منع از تصرف در اموال شدن و مسدود کردن حساب هایشان!
این یک حکم شرعی است و درادامه کلماتی از فقهاء که نقل شد وجود دارد.
حضرت امیر(ع) با داماد خود (عبدالله بن جعفر، شوهر زینب کبری) چنین کرد! او اولین متولد اسلام در حبشه و فرزند شهید ممتاز جعفر طیار و داماد امیرالمومنین است اما نوشته اند: امام اراده کرد بخاطر تبذیرها حکم حجر(منع از تصرف در اموال) براو جاری کند...(۸).
* پس برخورد قضایی با مسدود کردن دارایی ها بخاطراین تبرّج ها و تفاخرها یک حکم اسلامی است که باید مطالبه شود.
🔅 فاطمه و ناآقازادگی این مرحله:
با عایشه دختر طلحه مقایسه اش کنید:
دختر طلحه، نوه خلیفه اول است و عایشه همسر پیامبر خاله اش؛ سالی ۱۰هزار دینار پول توجیبی از پدر متنفذش می گیرد. جلوه فروشی هایش در تاریخ معروف است و مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کند یک سلبریتی پرلایک در آن زمان است...
اما فاطمه(س) شوهرش از غنائم برایش گردن بند طلایی خریده بود پیامبر(ص) وقتی گردنش دید فرمود: "تورا مغرور نکند که مردم بگویند دختر محمد(ص) هستی اما لباس جبابره برتن داشته باشی؟!" حضرت گردنبد را کند و فروخت و با پولش برده خرید و آزاد کرد تا پدرش خوشحال شد(۹)
امیر(ع) وقتی برای عید قربان گردن بند عاریه ای بیت المال گردن دخترش دید متولی بیت المال را خائن خواند! وقتی گفت عاریه مضمونه است(یعنی مقابلش ضمان گرفته) فرمود: اگر غیر از این بود اولین زن هاشمی بود که دستش را بخاطر دزدی قطع می کردم! در مقابل توجیه دخترش محکم ایستاد:"دختر علی! زیر حرف حق در نرو! آیا همه زنان مهاجر می توانند اینگونه خود را برای عید زینت کنند؟!"(۱۰)
پی نوشت:
۱و۷.نهج البلاغه نامه۵۳
۲.روایت جنود عقل و جهل
۳.ثواب الاعمال ص۲۸۴
۴.معانی الاخبار ص۲۷۰
۵.مفتاح الکرامة ج۱۶ ص۱۲۹
۶.ذکری ج۱ ص۱۴۶
۸.شرح ابن ابی الحدید ج۱ ص۵۳ / بحار از او ج۴۰ص۹۱/ سفینةالبحار ج۶ص۴۷
البته صاحب دعائم الاسلام حکم حجر عبدالله را بخاطر خرید شوره زاری به ۶۰هزار درهم آورده در روایتی درخواست حکم از علی(ع) به عثمان ودر روایتی برعکس( منابع فقه شیعه ج۲۳ص۸۴۷)
۹.عیون اخبار الرضا ج۲ص۴۵
۱۰.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۱۵۲
#فاطمیه
#آقازادگی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی! پدیده آقازادگی که این سالها مساله جامعه ایرانی هم شده، سه مرحله کلی طی می
⭕️فاطمه(س) و ناآقازادگی!
برای سه مرحله پدیده آقازادگی سه پیشگیری و درمان از سیره پیشنهاد شد:
۱. جهت منع از تولد آقازادگی، دستور اساسی "قطع اسباب حالات استئثار(ویژه خواری و رانت جویی) و تطاول(خود برتر بینی)بود". قطع رانت با #شفافیت است که از همان عهدنامه مالک اشتر میشود بنام "قاعده تصحیر" استفاده کرد...
۲. قطع تطاول و تفاخر و تجمل آقازادگی -که مرحله دوم شیوع آقازادگی است- با حکم قضایی منع تصرف در اموال و #مسدود_کردن_حساب های آنان است که مستنداتش بیان شد.
۳. جلوگیری از مرحله سوم این پدیده شوم -که امارة الصبیان نامیده شد- با تصویب و اجرای #قانون_منع_خویشاوند_سالاری و ولایتعهدی و تبارگزینی ممکن است. مستندات آن در کلمات صریح امیرالمومنین(ع) بیان شد
* این بحث سه جلسه ای را در سخنرانی فاطمیه دوم ۹۹ حجت الاسلام قنبریان دنبال کنید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه دوم/ فاطمیه۹۹ #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ▪️پدیده آقازادگی سه مرحله د
۲-فاطمه(س) و ناآقازادگی.mp3
23.44M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی!
🔅حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه دوم
▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند...
▪️مرحله دوم: نمو و نمای آقازادگی!
دوره تبرّج و مانور تجمل کردن و خورده فرهنگ شدن
🔹این مرحله در ادبیات امیرالمومنین(ع) و سیره ایشان در راه حل
🔸مسدود کردن حساب آقازادگان متبرج یک مطالبه است
🔹 جلوه نا آقازادگی فاطمه(س) در این مرحله
☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی!
چکیده جلسه سوم/ فاطمیه۹۹
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
بخش اول
▪️پدیده آقازادگی سه مرحله دارد:
۱. تولد آقازادگی...
۲.نمو و نمای آقازادگان...
3⃣امارت و نفوذ سیاسی اقتصادی آقازادگان:
در مرحله دوم پدیده آقازادگی، از تجمل و تبرّج و خورده فرهنگ بودن، به مرور به اجتماعی شدن می انجامد. همانها که در بدو امر هنجارشکنی ها و مانور تجمل های آقازادگی را فحش می دادند، آرام آرام آنرا می پذیرند! وقتی تفریحاتی خاص، موسیقی و اطواری خاص را تبلیغ می کنند و مرزهای ارزش را جابجا می کنند، کم کم مورد پذیرش بخشی از جوانان میشوند!
*مصیبت وقتی است که "آقازادگی" در عرف اجتماعی، شأنی می شود! حالا برخی از آنچه تا دیروز زننده بود مطابق با شأنشان قلمداد میشود! از اینجا به بعد ولخرجی ها و مانور تجمل ها لایق به حالشان شده، نمی توان حکم به تبذیر و سفه اینان کرد و آنها را شرعا منع از تصرف در مالشان کرد!(دقت کنید)
در این مرحله آنها از متنفذین در مجاری سیاسی و اقتصادی و قضایی شده اند و امارت و حکمرانی شان شروع شده است.
⚠️هشدار!
دهه پنجم و ششم انقلاب محمدی(ع) دهه نزاع آقازادگی و امارت و نفوذ آنها شد و ما هم اگر از دو مرحله اول آقازادگی جلوگیری نکنیم دچار خواهیم شد!
⛔️عاشورا، محصول مناسبات آقازادگی!
آقازادگان دهه پنجم چند دسته شدند:
الف) میانه رو ها: عبدالله بن عمر، عبدالرحمن بن ابوبکر، دختر عبدالرحمن عوف: اینها همه سیدالشهدا را دعوت به سازش می کردند.
ب) مخالفین اموی اما خود مدعی: عبدالله بن زبیر!
یک آقازاده تمام است. نوه ابوبکر است عایشه خاله اش و پسر زبیر! اما رقیب امام است و حجاز را از یاری امام بازداشته به سمت خود می کشد.
ج) طرفداران اموی: عمر سعد پسر سعد ابی وقاص یک آقازاده متنفذ و تمام. وارث افتخارات گینسی پدر است: اولین کسی که در همان دوران دعوت مخفی با مشرکین سر نماز درگیر شد! اولین تیر را سعد در اولین سریه اسلام به مشرکین پرتاب کرد(حالا پسرش صبح عاشورا اولین تیر را به خیمه حسین!). سعد بنیانگذار کوفه است و حالا پسرش فرمانده سپاه کوفه علیه دردانه رسول خدا(ص)!
می بینید عاشورا چگونه حاصل ائتلافها و اختلافهای آقازادگان صدر اسلام می شود؟!
🚫قبل از عاشورا ابوبرده آقازاده ی ابوموسی اشعری علیه حجر بن عدی(از آزادگان و حق طلبان) طومار جمع کرد. او را ضد وحدت و کناره گیر از جماعت و فتنه گر خواند! دو آقازاده طلحه، یک آقازاده زبیر، آقازاده سعد(عمرسعد) امضاء کردند و معاویه حجر و یارانش را کشت!
این یعنی حکمرانی و امارت آقازادگان! یا علناً والی و قاضی میشوند یا والیان و قاضیان به میل آنها حکم می رانند!
⭕️ این مرحله در ادبیات معصومین:
"امارة الصبیان" تعبیری برای این مرحله است. روایات نکوهش امارة الصبیان برای آن زمان و آخر الزمان نقل شده است. مثلا سلمان از امیرالمومنین روایت می کند:"قائم ظهور نمی کند تا وقتی که امور(حکمرانی) دست صبیان(بچه ها) بیافتد..."(۱).
اول فکر می کنی بچه به لحاظ سنی منظور است! ولی مگر چند کودک -بخصوص در آخر الزمان- ولیعهد و... می شوند؟!
کلام امیر(ع) با بیان ابوذر به عثمان معنا میشود که گفت:"یستعمل الصبیان(بچه ها را به کار گرفته)، اقوام و خویشان را جاداده و فرزند طلقای فتح مکه را به خود نزدیک کرده است"(۲)
واضح در دستگاه سیاسی و حکمرانی عثمان، "بچه" به معنای سنّی نبود. به قرینه سخنان بعد واضح میشود منظور آقازادگان اموی است.
❌خویشاوند سالاری و آقازاده گزینی، بحران مشروعیت در پی دارد:
جناب حمیری در قرب الاسناد روایت می کند که وقتی حضرت امیر(ع) اسبها را برای جمل به صف کرد، اهالی بصره(که بیعت شکسته و در صف مقابل بودند) را خطاب کرد: "آیا جوْری در حکم از من سر زده؟! " گفتند: نه!
فرمود: "آیا در تقسیم بیت المال حیف و ستمی کرده ام؟!" گفتند: نه!
فرمود:"فَرَغبَه فی دنیا اَخَذ تُها لی و لِاَهلِ بَیتی دونکم فَنَقِمتُم عَلَیَّ فَنَکَثتُم بیعَتی؟! : پس آیا رغبت در دنیا (حکومت) پیدا کردم و آنرا برای خودم و خویشانم برداشتم بدون شما؛ که از من انتقام گرفتید و بیعتم را شکستید؟!...(۳)
⬅️اگر هیچ یک از این موارد مجوز بیعت شکنی نیست، پس چرا حضرت دارد از آنها اقرار می گیرد؟! معلوم است مثلا با خویشاوند سالاری و طرد دیگران والی مشروعیتش زائل شده، بیعت شکنی جایز می شود که حضرت چنین می گوید(دقت کنید)
چنانچه در مورد عثمان و تبارگزینی اش اتفاق افتاد و مردم بیعت شکستند...
▫️خویشاوند سالاری و آقازاده گزینی حرام است!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی!
چکیده جلسه سوم/ فاطمیه۹۹
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
بخش دوم
▫️خویشاوند سالاری و آقازاده گزینی حرام است!
در کتاب الکافی روایت صحیح السندی از امام صادق(ع) نقل شده که:"عده ای از بنی هاشم نزد رسول خدا(ص) آمدند و از ایشان درخواست کردند در جمع آوری زکات حیوانات(گوسفند و گاو و شتر) آنها را بکار گیرد."وقالوا لنا هذا السهم الذی جعله الله للعاملین علیها فنحن اولی به!" گفتند آن سهمی که خداوند برای عاملین و کارگزاران زکات داده، برای ما. ما نسبت به دیگران اولویت داریم!
زرنگی را می بینید؟! یعنی چون خویشان تو ایم، لابد مورد اعتمادتریم پس اولویت داریم. آنوقت هم خمس (که سهم بنی هاشم است) مالشان میشود و هم سهمی از زکات(که برشان حرام است) برایشان میشود بعنوان عامل و کارگزار نه فقیر و مستحق!
پیامبر درجواب فرمود:"فرزندان عبدالمطلب بدانید زکات بر من و برشما حرام است..."(۴)
پیامبر زیر بار نرفت عاملیت و کارگزاری زکات را هم به خویشان دهد تا حتی از طریق عمل و اجرت سهم ببرند!
فقهای شیعه هم فتوا داده اند حتی بدین شکل هم سادات و بنی هاشم سهم نبرند و عامل زکات نشوند(۵).
🔹 آیا استاندار و وزیر در کنار سمتش، کار تجاری و بازرگانی داشته باشد، جایز است؟!
بدتر جاییکه #تعارض_منافع است. مثلا مدیران ارشدی از آموزش و پرورش، خود مدارس پولی با شهریه بسیار داشته باشند، و همین ها هم برای خصوصی شدن یا دولتی ماندن مدارس تصمیم بگیرند!
گروهی از پزشکان، سهمیه ورود به رشته پزشکی را معلوم کنند تا بازارشان خراب نشود!
مثل این موارد که به طریق اولویت باید حرام باشد!
* پیشگیری از مرحله سوم آقازادگی به این است که قانونی آقازاده گزینی، ولایتعهدی و... را منع کند و به شدت از آن مراقبت شود.
..............................................
پی نوشت:
۱.بحار الانوار ج۵۲ص۲۷۵
۲.مکاتیب الائمه ج۱ص۴۶
۳.قرب الاسناد ص۹۶
۴.الکافی ج۴ص۵۸
۵.نهایه الاحکام ج۲ص۲۰۰: لایجوز ان یکون الهاشمی عاملا فی الصدقات مع تمکنه من الاخماس و غیرها/ وهم ریاض المسائل ج۵ص۱۶۸و۱۶۹
*مطلب مرتبط: جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/777
#فاطمیه
#آقازادگی
☑️ @m_ghanbarian
🔅ناآقازادگی و عصمت!
مثالهای ضدآقازادگی از پیامبر(ص) یا ناآقازادگی در صدیقه طاهره(س) را ممکن است بعضی خوب فهم نکنند و تعرض به عصمت تداعی کنند!!!
🔺وقتی پیامبر درخواست خادمه از سوی دخترش را بخاطر ۴۰۰فقیر مدینه رد می کند و جایش تسبیح زهرا(س) به او یاد می دهد؛ فاطمه(س)، رانت جو و اشرافیت خواه نشده اما آن اقدام پیامبر ضد آقازادگی است و تسبیحات حضرت زهرا(س) باید همیشه یادآور آن باشد!
🔺مگر وقتی خداوند با هیبت و تهدید درباره پیامبرش می فرماید "اگر به ما دروغی نسبت دهد...هرآیینه رگ گردنش را می زدیم!"(۴۴-۴۶الحاقه) ، او از عصمت و ما ینطق عن الهوی خارج شده است؟! قطعا نه! اما این تهدید و هیبتِ سخن، اراده محکم الهی بر حفاظت از وحی می دهد.
🔺وقتی پیامبر(ص) مقابل واسطه ها برای تخفیف مجازات اشراف، فرمود اگر فاطمه(س) هم دزدی کند دستش را قطع می کنم! ؛ شائبه ای به فاطمه(س) نمی نشیند؛ جدیت برخورد مساوی تا هرسطح را از پیامبر نشان می دهد؛ تا دختر غیر معصومشان(دختری از امیرالمومنین) با عاریه ی مضمونه هم گردنبند از بیت المال نگیرد؛ تا دختران برخی مسئولین ما از بیت المال و اعتبار بی حساب نبرند!
باید جنبه مان را افزایش دهیم: دست معصوم را از مثالهای عالی اش خالی نکنیم و عصمت اهلش را هم خدشه دار نکنیم!
#مباحث_فاطمه_و_نا_آقازادگی
☑️ @m_ghanbarian
۳-فاطمه(س) و ناآقازادگی.mp3
27.36M
🔘فاطمه(س) و نا آقازادگی!
🔅حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه دوم/ هیات صاحب العصر(ع) اراک/ جلسه سوم
▫️آفت آقازادگی سه مرحله را طی می کند...
▪️مرحله سوم: نفوذ و حکمرانی آقازادگان
⚠️دهه پنجم انقلابی محمدی(ص) دهه نفوذ و نزاع آقازادگان!
⛔️عاشورا حاصل ائتلافها و اختلافهای آن آقازادگان!
🚫مثال تاریخی دیگر از این مرحله آقازادگی
❌دو سند روشن بر منع خویشاوندسالاری و آقازاده گزینی در حکومت دینی
🔸دو تذکر در سوء برداشتها از این مباحث!
🔹قاعده اسلامی تصحیر و شفافیت مدرن!
☑️ @m_ghanbarian
💠 ایستادگی در برابر صورت بندی انحرافی از تمدن اسلامی
⬅️ بازنویسی ای از جلسه سوم سخنرانی آخر صفر۹۹ توسط روزنامه قدس
http://qudsonline.ir/news/737266/
لینک سخنرانی:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1678
🌾 در عدالت عقبیم!
#دیده_بان_انقلاب
رهبر انقلاب در یک دهه(پس از دهه پیشرفت و عدالت) حدود ده بار از عقب ماندگی در عدالت سخن گفته اند:
1⃣ "آن عدالتی که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ماست فاصله زیادی دارد"(۸۹/۱۱/۱۵).
2⃣ "در بخش اجرای عدالت انصافا کارهای زیادی هم انجام گرفته لیکن راضی کننده نیست...لیکن مطلقاً راضی کننده نیست"(۹۰/۲/۲۷)
3⃣ "درعدالت هنوز به نقطه مورد نظر اسلام که آرزوی خود ما بوده نرسیده ایم این هم از #نقطه_ضعف های ماست. این ضعف ها را باید جبران کنیم"(۹۰/۱۱/۴)
4⃣ "نسبت به آنچه که ما از اسلام فهمیدیم و شناختیم، ما هنوز عقبیم"(۹۱/۷/۲۲)
5⃣ "ما نتوانستیم عدالت اجتماعی را به طور کامل در این کشور به وجود بیاوریم اما خیلی از راه را جلو آمدیم"(۹۳/۱۰/۱۷)
6⃣ "در تحقق بعضی از این شعارها #انصافاً_عقبیم ما در عدالت اجتماعی عقبیم. در مورد تحقق برخی از مبانی و اصول اسلامی عقب ماندگی داریم این را انکار نمی کنیم"(۹۶/۳/۱۴)
7⃣ "این همه راجع به عدالت اجتماعی می گوییم جزو واضحات و مسلمات است؛ خب کو؟! حالا تحقق پیدا کرد عدالت اجتماعی؟! ضریب جینی روز به روز بالاتر رفته است! بدتر شده است!(۱) چرا؟!"(۹۶/۳/۳۱)
8⃣ "در مورد عدالت ما عقب مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست. خودمان اعتراف می کنیم؛ اقرار می کنیم...باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذر خواهی کنیم. در مورد عدالت #مشکل_داریم"(۹۶/۱۱/۲۹)
9⃣ "بنده چند هفته قبل گفتم در بحث عدالت عقبیم؛ عقیده من همین است..."(۹۷/۱/۱)
✏️پ.ن:
جبران عقب ماندگی ضروری است. نیروهای ولائی و حزب اللهی دیده بانی آن عزیز را قبول دارند و ایشان را مفتون "جنگ روایت ها" نمی دانند. پس گلایه شان از یک سلیقه ی عدالتخواهی موجب رها کردن این شعار و "گفتمان غالب" کردن آن نشود.
.............................................
۱)رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه در فقره ۳-۳۵ آوردند:"کاهش فاصله دو دهک بالا و پایین در آمدی جامعه به طوری که ضریب جینی به حداکثر۰/۳۵ در پایان برنامه برسد"(۸۷/۱۰/۲۱). در سال۹۰ کمی بدان نزدیک و دوباره فاصله زیاد گرفتیم!
#دولت_عدالتگرا_تر
☑️ @m_ghanbarian
43.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖عدالت به زبان ساده
قسمت چهارم:
*جایگاه جنبش مردمی عدالتخواهی در نظام سیاسی
*دو جای غلط: اپوزیسیون / نظام اداری
*جای درست: درون نظام انقلابی امت و امامت
*انقلاب یک آن یا استمرار؟
*توقف و ارتجاع انقلاب؛ مراقبش کیست؟
*نهادهای موجود هم همه وظیفه دارند اما مراقب آنها کیست؟
*دقیقاً نظام انقلابی امت و امامت چیست؟
*عدالت خواهی اگر مثل امر به معروف به شخصیت یا نهادی بسته شد، رسوب می کند و دچار تبعیض در مطالبه میشود!
*اگر به کلی بیرون نظام ایستاد هم سهم دشمن انقلاب میشود!
✔️مرتبط برای بهتر یافتن:
بایسته های عدالتخواهی طلبگی؛ محتوای عدالت خواهی و فرم عدالتخواهی
چرخه طیّبات جلسه اول
معنای این سخن سردار که: بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند؟!
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian