eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ نکات مطرح شده در درس گفتارهای نظری_کاربردی درباره عدالت اجتماعی حجت الاسلام محسن قنبریان 🗓۱۳ مهر ۱۴۰۰ 📌سوال جلسه سوم: خاستگاه مالکیت و واحد اولی در مالکیت چیست؟ و اصالت با چه چیزی است؟ 🔸 مالکیت: مالکیت حقیقی، از آن خداست. همچنین مالکیت ما نسبت به قوای خود، حقیقی است اما مالکیت هایی که در زندگی اجتماعی استفاده می شود، اعتباری هستند. اعتبار یعنی دادن حد و تعریف چیزی به چیز دیگر به صورت ادعائی مثل دادن حد مالکیت حقیقی به مالکیت ما نسبت به کتاب. 🔹خاستگاه اولی مالکیت اعتباری در زندگی عقلاء، چیست؟ برخی از فقهاء و فلاسفه، واحد اولیه را کار می دانند نه احتکار! و کار یا به صورت صناعت است یا به صورت حیازت. بعد از آن، مالکیت های تبعی مطرح می شود مانند ارث، خرید و فروش و... یعنی اگر کار (واحد اول) نمی بود، مالکیت های بعدی نیز نمی بود.۱ • نتیجه: جامعه مطلوب از نظر عدالت اقتصادی به گونه ای است که : ۱. همه بهره مندی ها از کار است. ۲. کار، موجب بهره مندی است. پس جامعه غیر عادلانه به این صورت است که بهره مندی، از کار مفید نیست بلکه از طریق بورس بازی و اختلاس و ... است. همچنین طبق نتیجه دوم، نشانه دیگر جامعه غیر عادلانه این است که ثمره کار را، دیگری ببرد (استثمار).۲ 🔸در دنیای مدرن، این نظم طبیعی و عقلائی که بیان شد، بهم ریخته است و مثلا کارگر که کارش از همه بیشتر و سخت تر است، از فقیرترین افراد جامعه هستند. القاریجار (معرَّب کارگر) در عرف اسلامی، کسی است که خودش (کارش) را اجاره می‌دهد و در ازای آن پول می‌گیرد. در روایات ما اجاره دادن خود و قوای خود، مکروه است. ❗️کارگر غیر از عامل و رعیت و برده است؛ با نگاه پسینی به احکام اسلام در مزارعه و مساقات و مضاربه و... -مثل اینکه عامل در سود شریک است-، می توان دریافت که اسلام بیشتر جانب عامل را گرفته است تا سرمایه دار. ۳ در دنیای قبل از سرمایه داری هم کارگر و اجاره نفس وجود داشته است که در داستان حضرت موسی ع، آیه «علی أن تأجرنی ثمانی حجج» شاهد بر آن است اما هیچ وقت تعداد کارگران از تعداد کارفرمایان اینقدر بیشتر نبوده است! به همین دلیل است که از امام صادق ع سوال پرسیدند اگر سود کارگری از تجارت بیشتر باشد، تجارت بکند یا کارگری؟! پس معلوم می شود که تعداد کارگران زیاد نیست که سود آن می تواند بیشتر از تجارت بشود. اما ایجاد طبقه کارگر، از اتفاقات دوران سرمایه داری است. 🔹تاریخچه ایجاد طبقه کارگر: در دوره فئودالیته نظام ارباب – رعیتی حاکم بود. بعد از فروپاشی روم غربی، اشراف صاحب زمین های بزرگی شدند و نحوه جدیدی از حکمرانی به وجود آمد که هرکسی، واحد بزرگی از زمین را در اختیار داشت و عده ای رعیت او بودند و عادتا نسل اندر نسل بر آن زمین کار می کردند اما درصدی از سهم -ولو کم-، مال آنها بود. در این دوره، تجارت بسیار محدود و در حد فروش مازاد نیاز خود به شهرهای اطراف و خرید ما یحتاج بود. با پیشرفت صنعت کشتی سازی و ایجاد دولت مرکزی به خصوص در انگلستان، تجارت بر کشاورزی غلبه کرد ، حالا تجارت مشخص می کرد که چه چیزی کاشته شود تا به درد تجارت بخورد! درنتیجه در اثر «نهضت حصار کشی» جمعیت بسیاری از رعیت، اخراج شدند. این طبقه بیکار مجبور به بستن قرارداد اجاره با همان ارباب های سابق -که الان به دنبال تجارت یا تولید محصولات تجاری بودند-، شدند و چون خیلی جمعیت بیکارها زیاد و در مقابل تقاضا کم بود، قیمت کار او بسیار پایین بود. پس کارگری به معنای اجیر شدن و فقط اجرت گرفتن (نه مشارکت در سود) مولود دوره سرمایه داری (دوره غلبه تجارت بر کشاورزی) است. ❓در چنین جامعه ای، آن اصل «بهره مندی از کار؛ و کار، موجب بهره مندی است» چه می شود؟! ☑️ @m_ghanbarian
✍️ نکات مطرح شده در درس گفتارهای نظری_کاربردی درباره عدالت اجتماعی 🔸 کارگر در انقلاب اسلامی: در جامعه ایران که حدود ۱۱میلیون کارگر و ۲۰۰ هزار کارفرما وجود دارد، طبیعی است که دستِ بالا را کارفرما دارد. به همین دلیل، امام خمینی (ره) تعیین حداقل دستمزد کارگر توسط شورای مرکب از کارفرما، کارگر و دولت را مطرح کرد درحالیکه طبق شریعت در عقد اجاره، تراضی طرفین( کارگر - کارفرما) شرط است! این یکی از کارکردهای عدالت خواهانه انقلاب اسلامی و اِعمال ولایت مطلقه به نفع طبقات محروم بود. البته متاسفانه در عمل همیشه دولت، جانب کارفرما را رعایت می کند زیرا گفته می شود که اگر دستمزد کارگر بالا برود، هزینه تولید بالا می رود و نمی توان در بازار رقابت کرد درنتیجه ورشکست می شویم و از آن طرف چون تولید و رشد اقتصادی، برای دولت مهم است، در مقابل رشد درآمد کارگر مقاومت می کند درحالیکه این یک است و بررسی های دقیق ثابت کرده است که سهم دستمزد کارگران برای تولید هر واحد محصول صنعتی در بنگاه های خصوصی، ۸/۲درصد است و با کاهش سود بانکی مثلا، می توان هزینه تولید را کاهش داد. ‼️ استفاده از ولایت مطلقه فقیه در این جهت، یک راه علاج موقت است در دوره ای که کارگر طبقه شده است اما راه حل اساسی برای طبقه کارگر چیست و علوم اجتماعی اسلامی و اقتصاد اسلامی چه پیشنهادی دارند؟ یک ایده این بود که ماشین های بزرگ و کارخانجات بزرگ به ملک عموم در بیاید تا کارگر به جای اجاره نفس، به عامل تبدیل شود تا در سود شریک شود که شهید مطهری بیان کرده است۴ و در خود اصل ۴۴ قانون اساسی هم به نوعی دیده شد. ایده امام موسی صدر، به سمت صنایع کاربَر رفتن نه صنایع سرمایه بَر بود. ۵ اما این سوال جای کار و فکر دارد و پژوهش ها همانجا متوقف شده است! ............................. ۱. برای نمونه به کتاب فقه العقود آیت الله سید کاظم حائری ج۱ رجوع و نظر شهید صدر و آیت الله خویی و... را ببینید. ۲. مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۰ ۳. رهیافت های اقتصادی امام موسی صدر، ص ۹۳تا۹۵ ۴. ر.ک: رهیافتهای اقتصادی ☑️ @m_ghanbarian
📣 نقادی به سبک فارس ▫️خبرگزاری فارس پس از پوشش خبری عادلانه ی(!) سخنان طرفهای بحث در ثریا از حدود ده دقیقه تماس تصویری بنده چند غلط فقهی و... شمارش کرده و همین جا هم آن ده دقیقه را انعکاس نداده تا مخاطب بتواند ارزیابی کند. • مثلا مخاطب ببیند در همان (ده دقیقه مقابل یک ساعت) هم درباره زندانیان گفته ام: "البته آنها برای انجام یک واجب آورده می شدند"! و درباره تشهیر هم قبل از یادداشت پیوست در همان برنامه گفته ام: "پیشنهاد می کنم شورای سیاستگذاری با چنین کند"! • نویسنده محترم خود را معرفی کند تا محضرشان درس پس دهم و قول مشهور فقهای شیعه در هر دو مساله را مرور کنم! • عمده مطلب یادداشت "نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی" هم سالهای قبل بنام "رسواگری مفسد اقتصادی از فقه تا قانون تشهیر" در این کانال بود ! • چنانچه آمارهای خوانده شده هم سالها بوده و چون به رخ کشیده نشده بود نویسنده فارس عهده دار توجیهش نبود! • مروری در یادداشت های بنده، تمجید و تحسین ائمه جمعه حتی برای برداشتن یک نرده یا جوشکاری یک لوله را نشان می دهد. خداوند ما را از انصاف دور نکند. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2552 به هرشکل همین قدرش هم سپاسگزاریم مخاطبان فرهیخته، "نقد فارس" / "ده دقیقه حضور تصویری در ثریا" /"یادداشت پیوست" را اینجا بخوانند و قضاوت کنند: - http://fna.ir/4vrfk -https://eitaa.com/m_ghanbarian/2543 -https://eitaa.com/m_ghanbarian/2546 🤲 ربنا آتنا من لدنک رحمه و هیئ لنا من امرنا رشدا! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 فهرست مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه نماز جمعه 🔺نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی (برنامه جهان آرا) - صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2399 - برش های تصویری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2400 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2401 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2408 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2409 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2413 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2417 🔺واکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه (گفتگو با صدای حوزه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2496 🔺یادداشت "آقای حاج علی اکبری اینها را هم منع کنید" https://eitaa.com/m_ghanbarian/2516 🔺تماس تصویری حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا با حجت الاسلام حاج علی اکبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2543 🔺پاسخ حجت الاسلام حاج علی اکبری به حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا https://eitaa.com/m_ghanbarian/2544 🔺یادداشت "نسبت نهاد نماز جمعه با مجرمین قضائی در روایات و فقه اسلامی" https://eitaa.com/m_ghanbarian/2546 🔺ورود مصداقی و رهبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2518 🔺سه سطح عدالتخواهی در نماز جمعه تراز https://eitaa.com/m_ghanbarian/2522 🔺نماز جمعه در آمار https://eitaa.com/m_ghanbarian/2505 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2506 🔺یادداشت "نماز جمعه و امر جامع" https://eitaa.com/m_ghanbarian/1281 🔺نماز جمعه قبله ی جامعه https://eitaa.com/m_ghanbarian/2410 🔺دست های خائنی که به تدریج نماز جمعه را بی محتوا کرد! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2395 🔺وضع قرآنی نماز جمعه https://eitaa.com/m_ghanbarian/2392 🔺نماز جمعه همزاد "امر جامع" https://eitaa.com/m_ghanbarian/2393 🔺یادداشت "بازگشت رحیم پور به نماز جمعه" https://eitaa.com/m_ghanbarian/629 🔺دفاع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد و چند نکته https://eitaa.com/m_ghanbarian/632 🔺یادداشت "بهتر از سوت قطار و زنگ مدارس" https://t.me/m_ghanbarian/1730 🔺یادداشت "این کتاب را به امام جمعه شهرها هدیه دهید" https://t.me/m_ghanbarian/1774 🔺پادکست کمک نفس معنوی https://t.me/m_ghanbarian/1689 🔺توجه توجه! https://t.me/m_ghanbarian/1788 🔺تمجید از جوشکاری امام جمعه خرمشهر https://eitaa.com/m_ghanbarian/230 🔺امام جمعه تراز گام دوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/882 🔺کلیپ پیمان عالمان https://eitaa.com/m_ghanbarian/881
💸 یارانه پنهان یک مثال واضح از تبعیض ساختاری است. سناریوهای آزاد سازی و بازاری سازی قیمت ها هم حتی اگر همراه پرداخت یارانه آشکار به اقشار کم درآمد باشد، باز به ضرر این اقشار است! در ماجرای بنزینی ۹۸ در یادداشت: "آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟!" به زبان ساده به آن پرداخته ام؛ که توصیه می کنم مطالعه بفرمایید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1211 می بینید؛ اگر دستش نزنند به نفع اقشار پرمصرف است؛ قیمتش را آزاد و بازاری کنند باز به نفع همان اقشار پردرآمد است! این یعنی ساختاری معیوب و نیازمند تصحیح. فقط سناریوهایی که شوک تورمی برای عموم جامعه را در پی ندارد، درمانی موقت برای این مساله است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 این هفته عدالتی ترین مسأله عمومی کشور بازطرح یارانه های پنهان بود. بازاری سازی اش و هم اینجور ماندنش موجب تبعیض است! در خطبه تهران ولو کوتاه و در حد موضع (نه تحلیل و تبیین و مطالبه مشخص) طرح شد اما متاسفانه اغلب رسانه ها جمله دیگری که تعرض به مردم تلقی میکردند را تیتر کردند! اگر عدالت اجتماعی و عمومی را دوست داریم باید شروع ها را گرامی بداریم و تشویق کنیم، از "موضع بسیط و ساده گرفتن" به "تبیین و تحلیل اسلامی مسأله" بکشانیم و "راه حل های درست" را از تریبون های مقدس، پر پژواک و به اجرا نزدیک کنیم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نماز جمعه و عدالت ایجابی روزنامه وطن امروز ۲۲آبان ۱۴۰۰ (تاریخ مطالب اواخرشهریور و قبل از مباحث اخیر بوده است) اینجا بخوانید: https://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=240220 ☑️ @m_ghanbarian
نماز جمعه و عدالت ایجابی.pdf
519.2K
⭕️ نماز جمعه و عدالت ایجابی روزنامه وطن امروز ۲۲آبان ۱۴۰۰ (تاریخ مطالب اواخرشهریور و قبل از مباحث اخیر بوده است) ☑️ @m_ghanbarian
🔆 داماد حضرت امیر(ع) 🔸عبدالله بن جعفر، اولین متولد مسلمان در ایام هجرت به حبشه، فرزند شهید ممتاز جعفر طیّار، داماد علی(ع) شد. با وجود لیاقتها هیچ پست حکومتی از سوی حضرت به او داده نشد. برخورد حضرت امیر(ع) در حالت تنگی و گشاده دستی زیاده او عبرت آموز است: 1⃣ وقتی تنگی یافت گفت مجبورم وسائل زندگی ام را بفروشم، به من کمک کن! حضرت قبول نکرد و فرمود: مگر به من بگویی عمویت برود دزدی کند و از مال مردم[بیت المال] به تو بدهد! ۱ 2⃣ موقع دیگر حضرت وقتی با گشاده دستی زیاده اش مواجه شد بخاطر تبذیر حکم حَجر بر او کرد که موجب می شد در اموالش نتواند تصرف کند! ۲ 🔸فقط اینطور می توان خواهش ها و کنش های بطانه ۳ و نزدیکان را کنترل کرد. پی نوشتها: ۱.نماز جمعه رهبری۸۳/۸/۱۵ ۲. ر.ک: شرح ابن ابی الحدید ج۱ص۵۳/اخبارالطوال ص۲۱۵/ بحارج۴۰ص۹۱ ۳. بطانه= آستر لباس. در عهدنامه مالک اشتر کنایه از نزدیکان مقامات و کسانی که رمز و رازها را می دانند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه هجدهم ۲۱آبان۱۴۰۰ 🔸 میلاد امام عسکری(ع): مومن برکت مومن • نکات حکمت۳۳۳ و فرازی از نامه۳۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه هجدهم ۲۱آبان۱۴۰۰ 🔸 میلاد امام عسکری(ع): مومن برکت مومن • نکات حکمت۳۳۳ و فرازی از نامه۳۱ ▫️امام عسکری(ع) فرمود: مومن برکت بر مومن و حجت بر کافر است.۱ به این مضمون روایات دیگری هم هست.۲ • برکت، نمو و رشد کردن خیر است. جا ومحل این برکت را مبارک می گویند. • مومن محل ایمان در زمین است، مثل حوضچه های آب. ایمان کارکردهایی در جامعه انسانی دارد. اگر مومن ها هم افزا شدند، حوضچه ها به هم ریخته مثل برکه ی آبی موجب آبادانی بیشتر میشوند. این هم افزایی برکت مومن بر مومن است. قرآن، مکه، کربلا و... همه در جهان فیزیکی هستند اما تا وارد جهان اجتماعی مومنان نشوند، مبارک بودنشان به جامعه انسانی نمی رسد. ❓بایسته های این برکت کدامند؟! در نهج البلاغه فهرست بلندی دارد دو نمونه: 1⃣ حکمت۳۳۳ متن کامل در کتاب کافی آمده۳ برخی جملات در نهج البلاغه افتاده است. از جمله فقراتی که بسیار در آن اتصال مومنانه و برکت مومن شدن موثر است: • "وسیع ترین چیز ، سینه مومن است"؛ شرح صدر بایسته اول است • "ذلیل ترین چیز نفس اوست"؛ تا خود را ذلیل نکند اتصالی با مومن دیگر به واقع شکل نمی گیرد. • حقود (حقد= بغض و عداوت فرو خفته و مترصد فرصت بودن) نیست؛ این یک مانع جدی اتصال واقعی ایمانی است • "حسود نیست". حسود در جنگ با ربوبیت حضرت حق است، چون او فضل تقسیم می کند. درمان حسادت، به اقرار کردن به فضل دیگران است. • وثّاب هم نیست. وثاب، زیاد پرخاش کن و کسی است که زود می جهد. می دانید چقدر این خصلتها، مانع اتصالات ایمانی است. • عیّاب هم نیست. یعنی زیاد عیب جو باشد. اهل نهی از منکر است اما این فرق دارد با مبالغه کردن در عیب جویی ها. • مغتاب هم نیست. غیبت و پشت سر گو هم نیست، رودررو و یک روست. • " برتری جویی را کراهت دارد"؛ این هم مانع جدی در تدارک برکتهاست • "سُمعه را دشمن می دارد"؛ اینکه درباره اش خوب بگویند، سمعه است؛ از ریا بدتر است در خودنمایی! چون ریا یک لحظه است اما سمعه ۲۴ساعت! 2⃣ فرازی از نامه ۳۱ جان کلام این فراز، قاعده انصاف است که حکم وجدان هم هست و زیرساخت جامعه انسانی است بدون آن محال است مومنین باهم هم افزا یا برکتی برهم شوند: • "پسرم! خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده. آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند، وآنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند.همانگونه که نمی خواهی برتو ستم شود تو نیز به دیگران ستم نکن، همانگونه که می خواهی به تو نیکی شود تونیز به دیگران نیکی نما. کاری که از دیگران زشت می شماری از خودت نیز زشت شمار. از مردم برای خود به آن خشنود باش که از خود در حق آنان خشنود هستی. آنچه را نمی دانی مگو هرچند دانسته هایت اندک باشد، و آنچه نمی پسندی که درباره ات بگویند تو نیز در حق دیگران مگو. بدان که عُجب و خودپسندی خلاف راه صواب و آفت خرد آدمی است"(تفاصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید) ▫️یک تطبیق میدانی! همین ایام اقلا سه گروه حزب اللهی، انقلابی و ولائی در میدان جمهوری اسلامی در ستیز باهم اند در حالیکه همه مومن به انقلاب و آرمانند و میشود هم افزا باشند: - مخالفین واکسن یا بودنش و پروتکل های بهداشت جهانی و.../ چه تقلایی دارند ثابت کنند عمل رهبر انقلاب درست اما سیاستهای وزارت بهداشت و ستاد کرونا غلط است! - مخالفین پروتکل ها در و حرمها و هیاتها و... که در محرم و فاطمیه و...تنورش داغتر میشود باز علیرغم اطاعت از رهبری می خواهند سیاستهای اعلامی در اربعین و مناسبات را زیر سئوال ببرند! - عده ای از عدالتخواهان که باز خود را ولایت پذیر می دانند و مخالفت عملی را ممنوع اما مخالفت سیاستهای یا برخی رویه ها در نهادهای حاکمیتی (حتی زیر نظر رهبری) هستند! ⬅️ وجه مشترک این سه این است که: هرکدام انقلاب و آرمانهایش را مساوی با نظام بروکراتیک نگرفته و در تعدیل سیاستها و اجراهای دیوانسالاری به نفع آنچه آرمان می داند تلاش می کند. ❗️اما عجیب اینجاست که یکدیگر را متهم می کنند! از دو دسته اول کسانی (علیرغم فرمان اطاعت از پروتکل ها و حتی استفتاء درباره لزوم تبعیت از پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد کرونا) عدالتخواهان را متهم به ولایت گریزی می کنند و بعضا زمان می زنند در حالیکه نقاط درگیری خودشان با نظام بروکراتیک با نقطه درگیری عدالت خواهان تناظر دارد! برخی از عدالتخواهان هم فقط خود را عدالتخواه و دو دسته دیگر را بعضا برچسب هایی مثل قانون گریزی، مخالفت با ولایت و... میزنند! برکتِ هم شدن به این نیست که: هیچیک مخالفت عملی نکند و همه در چهارچوب اخلاق و قانون، اضلاعی از دیوان سالاری را ، چابک تر، تعدیل و تصحیح و تکمیل کنند؟!! پی نوشت: ۱.تحف العقول/ الوافی ج۲۶ص۲۸۵ ۲.ر.ک: الکافی ج۲ص۲۳۸ ۳.همان ص۲۲۶تا۲۲۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پسران حضرت امیر(ع) چگونه است که دو نوه رسول الله -که خداوند برای امامت بر امت برگزیده- را حضرت امیر(ع) در ۴سال حکومتش فرماندار و استاندار جایی نمی کند؟! آنها را در جنگ جلوی تیر می فرستد، یکی فاتح جمل و یکی فاتح فرات می شود، اما وزیر و وکیل شان نمی کند! سفیر هزینه شدن ها و خطبه خوان در نا آرامی ها میشوند، اما امین بیت المال یا امیر جایی نه! از قضا در دولتش با مشکل شایستگی هم مواجه است! اقلا چند فرماندارش به معاویه پیوستند (فرمانداران بحرین، اردشیر خُره، کسکر و...) و چندتا خیانت کردند(بصره، اصطخر فارس و...) ! چرا دو فرزند زهرا(س) -که خداوند شایستگی شان را برای امامتِ امت امضاء و ابلاغ کرده- را در این قحط شایستگی به وزارت یا امارت شهری برنمی گزیند؟!! کدام توجیه شرعی از آن همه آیه و روایت برای امامت حسن و حسین بهتر؟! آنها که برای امامت از طرف خدا شایسته اند، برای امارت جایی به طریق اولی شایسته نیستند؟! آنهم در قحط شایستگی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
دولت حضرت امیر(ع) عترت هم مثل قرآن آیات محکمات و متشابهات دارد. دو سه "ابن عباس" مدرک خوبی برای مشروعیت تبارگزینی حضرت امیر(ع) نمیشود. دولت علوی مقابل دولت اموی است و در خطبه۳ از ارکان دولت عثمان را این می شمارد: قَامَ مَعَه بَنُو اَبِیه خاندانش با او برخاستند و به قدرت رسیدند! ابن عباس معروف قبل از دولت علوی هم منصب افتاء، مشاور، امیرالحاج و...داشت.(۱) اگر خائن بیت المال او باشد(۲) توبیخ عجیب نامه۴۱ را هم باید در کنار گزینش پسر عموی باسابقه دید: "با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم. به خدا قسم اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند...!" بهتر است در منازعات سیاسی موجود از تکذیب و توجیهات دیگر برای برخی خویش گماری ها استفاده شود نه استناد به سیره حضرت امیر(ع)! ۱.انساب الاشراف ج۴ص۲۷/تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۷۶ ۲.بررسی محققانه این مساله در کتاب ابن عباس و اموال البصره جعفرمرتضی عاملی آمده است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📝 برای برخی ، جای تکذیب یا توجیهات سیاسی متداول، پرداخته شد؛ متن زیر مجموع سه عکسنوشته ناظر به آن است ؛ شاید در مجالی مبسوط تر پرداخته شد. ....................................... ▫️داماد حضرت امیر(ع) عبدالله بن جعفر ، اولین متولد مسلمان در ایام هجرت به حبشه، فرزند شهید ممتاز جعفرطیّار، داماد علی(ع) شد . با وجود لیاقتها هیچ پست حکومتی از سوی حضرت به او داده نشد . برخورد حضرت امیر(ع) در حالت تنگی و گشاده دستی زیاده او عبرت آموز است: ۱. وقتی تنگی یافت گفت مجبورم وسائل زندگی ام را بفروشم، به من کمک کن! حضرت قبول نکرد و فرمود: مگر به من بگویی عمویت برود دزدی کند و از مال مردم[بیت المال] به تو بدهد! ۱ ۲. موقع دیگر حضرت وقتی با گشاده دستی زیاده اش مواجه شد بخاطر تبذیر براو کرد که موجب می شد در اموالش نتواند تصرف کند! ۲ فقط اینطور می توان خواهش ها و کنش های بطانه ۳ و نزدیکان را کنترل کرد. ▫️پسران حضرت امیر(ع) چگونه است که دو نوه رسول الله _ که خداوند برای امامت بر امت برگزیده_ را حضرت امیر(ع) در ۴سال حکومتش فرماندار و استاندار جائی نمی کند؟! آنها را در جنگ جلوی تیر می فرستد، یکی فاتح جمل و یکی فاتح فرات می شود، اما وزیر و وکیل شان نمی کند! سفیر هزینه شدن ها و خطبه خوان در نا آرامی ها میشوند، اما امین بیت المال یا امیر جایی نه! از قضا در دولتش با هم مواجه است! اقلا چند فرماندارش به معاویه پیوستند ( فرمانداران بحرین، اردشیر خُره،کسکر و...) و چندتا خیانت کردند(بصره، اصطخر فارس و...) ! چرا دو فرزند زهرا(س) _ که خداوند شایستگی شان را برای امامتِ امت امضاء و ابلاغ کرده_ را در این به وزارت یا امارت شهری برنمی گزیند؟!! کدام توجیه شرعی از آن همه آیه و روایت برای امامت حسن و حسین بهتر؟! آنها که برای امامت از طرف خدا شایسته اند، برای امارت جایی به طریق اولی شایسته نیستند؟! آنهم در قحط شایستگی! ▫️دولت حضرت امیر(ع) عترت هم مثل قرآن آیات محکمات و متشابهات دارد. دو سه "ابن عباس" مدرک خوبی برای حضرت امیر(ع) نمیشود. دولت علوی مقابل دولت اموی است و در خطبه ۳ از ارکان دولت عثمان را این می شمارد: قَامَ مَعَه بَنُو اَبِیه خاندانش با او برخاستند و به قدرت رسیدند! ابن عباس معروف قبل از دولت علوی هم منصب افتاء ،مشاور، امیرالحاج و...داشت. ۴ اگر خائن بیت المال اوباشد ۵ توبیخ عجیب نامه ۴۱را هم باید در کنار گزینش پسر عموی باسابقه دید: " باشمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم. به خدا قسم اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند...!" بهتر است در منازعات سیاسی موجود از تکذیب و توجیهات دیگر برای برخی خویش گماری ها استفاده شود نه استناد به سیره حضرت امیر(ع)! ......................................... پی نوشتها: ۱.نماز جمعه رهبری۸۳/۸/۱۵ ۲. ر.ک: شرح ابن ابی الحدید ج۱ص۵۳/اخبارالطوال ص۲۱۵/ بحارج۴۰ص۹۱ ۳. بطانه= آستر لباس . در عهدنامه مالک اشتر کنایه از نزدیکان مقامات و کسانی که رمز و رازها را می دانند! ۴.انساب الاشراف ج۴ص۲۷/تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۷۶ ۵.بررسی محققانه این مساله در کتاب ابن عباس و اموال البصره جعفرمرتضی عاملی آمده است. : - فاطمه و ناآقازادگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1835 - خطبه فاطمی و تئوریزه آقازادگی! https://eitaa.com/m_ghanbarian/695 - جوانگرایی امان از اماره الصبیان https://eitaa.com/m_ghanbarian/777 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✴️"آقازادگی، از غرامت تا غنیمت!" چکیده منبر وفات حضرت فاطمه معصومه(س) ❓به نظرتان هزینه های یک مرد انقلابی -مثل امام کاظم(ع)- برای آقازادگانش چیست؟! غیر از زندان و تبعید مدام خود و متواری بودش دربرخی قریه های کوهستانی شام بالباس مبدل، ۱۹تا۳۷ دختر او همه یا اغلب مجرد ماندند! ❓کجا آقازادگی از هزینه و غرامت به غنیمت و درآمد بدل می شود؟... ❗️وقتی توصیف و توصیه کلیدی امامان تشیع در حالت حکمرانی به فراموشی سپرده شود که فرمود؛ در آنوقت باید لباس خشن و طعام ناگوار بخوریم والا در عذابیم( ر.ک: الکافی ج۱ص۴۱۰/بحار ج۵۲ص۳۵۹) این امام و اسوه مقاومت ، معاصر مهدی عباسی عیاش هم بود. جالب اینکه هر دو آقازاده هایی حتی به یک نام دارند: ابراهیم و ابراهیم، عُلیّه و عُلیّه! اما این کجا و آن کجا؟! یکی اهل فضل و عبادت و یکی اهل رقص و رامشگری! ❓فرق آقازادگی در مکتب موسوی(ع) با نحله عباسی چیست؟! فقط در دوره اختناق و دربدری حال آقازادگان اصیل خانه ی عترت چنین نیست، وقتی برادر این خانه و امام شیعیان ولیعهد دربار می شود هم حال آنان تغییر نمی کند. فاطمه معصومه(س) در دوره تبعید و زندان مدام پدر و دوره ولایتعهدی برادر یک سیره دارد. چرا بادیگاردهای سلطنتی همراهی اش نمی کنند؟! چرا در منازل شاهی سکونت نمی یابد؟!... 🔅در آستانه ۴۰سالگی انقلاب موسوی مان بطور طبیعی عمر مردان انقلاب به سرزبان افتادنِ فرزندان و نوه ها و گاه نتیجه ها رسیده است. آقازادگی به سبک اصیل مردان انقلابی معصوم نیاز مبرم ماست. و آقازادگی به سبک منحرفین(از فرزندان ائمه)یا نواده های عباسی آسیب جدی برای باورهای اسلامی و انقلاب اصیل ماست... این درس و تجربه گرفتن از آن تاریخ مهم است. 📎مطلب مرتبط - سخنرانی "آن چهل و چند نفر" http://mghanbarian.ir/lecture/1829/ ۲۷ آذر ۹۷ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✍️ نکات مطرح شده در درس گفتارهای نظری_کاربردی درباره عدالت اجتماعی حجت الاسلام محسن قنبریان 🗓۱۴ مهر ۱۴۰۰ ❓سوال جلسه چهارم اول اجتماع و تعاون است یا استخدام و رقابت؟ آیا ابتدا زندگی اجتماعی بوده و هرکسی سهمی داشته سپس به دلایلی تفاضل ها رخ داده است یا از ابتدا رقابت و خودخواهی و استخدام دیگری به نفع خود بوده سپس بخاطر اضطرار، حقوق دیگران پذیرفته شده است؟ ❗نتیجه این سوال فلسفی این است که در صورت اصل بودن استخدام، عدالت از زمان پذیرفتن اضطراری حق دیگری است پس به رسمیت شمردن سهم دیگران در ظرف اضطرار -که یک اعتبار اجتماعی است- عدالت اجتماعی است و استثمار، طبیعی بشر و عدالت، عارض بر آن است اما در صورت اول، عدالت از همان ابتدا است و استثمار، عارضی بشر و یک انحراف است. 🔸شهید مطهری اصل اول را تعاون و اجتماع می داند نه استخدام و به آیه «رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضا سخریا» استناد می کند؛ رفعت عده ای بر دیگری و تسخیر، طرفینی است نه این که یک نفر یا یک طبقه همیشه بالاتر باشد مثلا اگر یک نفر در نانوایی برتری دارد، دیگری در نجاری و دیگری در بنایی و ... برتری دارد و این باعث بنا شدن جامعه و زندگی اجتماعی می شود.(۱) 🔹هرکدام از این دو مبنا در نظام ارزشی، روند خاص خود برای عدالت را دارد مثلا آدام اسمیت قائل به رقابت آزاد و شفاف و بدون رانت و انحصار است (ولو در عمل چنین چیزی اتفاق نمی افتد۲) و آنچه که نتیجه و برآیند آن رقابت هاست، همان عدالت و خیر عمومی است اما در مقابل مارکس قائل به «کار در حد توان و برداشت در حد نیاز» بود. در فرهنگ دینی تأکید فراوانی بر اخوت و تعاون و زندگی هم یارانه است و اصلا نبوت و ولایت بر ریسمان اخوت می نشیند و بدون آن، زندگی ولایی محقق نخواهد شد.(۳) در فرهنگ ایرانی نیز برخلاف آنچه گفته می شود که "ایرانی ها روحیه کار جمعی ندارند" تحقیقات خلاف آن را ثابت می کند.(۴) 🔸بحثی در خدمات عمومی آیا خدمات عمومی مانند حکمرانی، آموزش، بهداشت و... باید رقابتی باشد یا تعاون؟ در روایات بسیار مذموم است که حاکم، تاجر هم باشد، علت هم این است که در اینجا رانت وجود دارد. بنابراین حقوق آنها باید از بیت المال پرداخت شود و نباید اجرتی و در رقابت های بازار باشد. رزق به ازاء فاعل است بخلاف اجرت که به ازاء فعل می باشد و ارتزاق از بیت المال باید به مقدار ضرورت یا به مقدار متعارف(۵) باشد. به همین دلیل تفاوت حقوق دولتی ۷برابری یا ۲۱برابری وجه شرعی ندارد. ❗افتخارِ خدمت عمومی کردن و جایگاه اجتماعی و لذت آن باید عامل نگهداشت مدیران دولتی باشد نه پول! ............................... 1. نقدی بر مارکسیسم ص238 و جهان بینی ص55(ر.ک: پیوست) 2. به عنوان نمونه برای فهمیدن واقعیت خارجی سرمایه داری رجوع کنید به: زرسالاران یهودی و پارسی عبدالله شهبازی 3. برای تفصیل رجوع کنید به: شذرات المعارف آیت الله شاه آبادی 4. کتاب «فرهنگ یاری گری در ایران» و «واره» دکتر مرتضی فرهادی(ر.ک: پیوست) 5. اولی مبنای شیخ انصاری و دومی مبنای شیخ طوسی و مشهور است. _____________ 📎 پیوست 1. شهید مطهری، کتاب جهان بینی توحیدی،ص55 (آیهء تسخیر) http://lib.motahari.ir/Content/892/55 2.شهید مطهری، کتاب نقدی بر مارکسیسم، ص238 به بعد (اعتبار استخدام) http://lib.motahari.ir/Content/896/250 3. علی رمضانی، مقالهء نظرية «استخدام» و خاستگاه ارزشي «عدالت» از ديدگاه علامه طباطبايي(بر اساس تفسير شهيد مطهري،استاد مصباحيزدي و استاد جوادي آملي) https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=254458 4. مرتضی فرهادی، حرکت و کار در اندیشه و آیین های ایرانی و یونانی (بستگی های کار و نظام اجتماعی در فلسفه و ادیان "ایرانی اسلامی" و یونانی و یهودی مسیحیایی) http://ensani.ir/fa/article/349880 5.کار در فتوت‌ نامه‌ها(مرام‌نامه‌های صنفی-طریقتیِ، خودانگیخته و خودپذیرفته پیشه‌وران ایرانی) https://journals.atu.ac.ir/article_3554.html 6. علیرضا چیت سازیان، تکوین نظریه انگیزه خدمت رسانی عمومی از منظر روش شناسی بنیادین http://ensani.ir/fa/article/442318 7. علیرضا چیت سازیان، بررسی انتقادی نظریه های متعارف انگیزش؛ به سوی نظریه رشد http://ensani.ir/fa/article/444832 8. علیرضا چیت سازیان، بررسی اثر رضایت از قراردادهای روان شناختی بر ابعاد نگرشی و رفتاری http://ensani.ir/fa/article/334266 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی! با تاکید بر نامه۵۳ (عهدنامه مالک اشتر) • تأسیس اصل و قاعده در اینباره؛ استثناء محتاج دلیل میشود! • حکم متفاوت دوگانه رخاء و بلاء ، نظام و نهضت • اصل در جانب مناصب و سمت ها • اصل در جانب نزدیکان و فامیل • مؤیدات در سیره نبوی و علوی حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸 حکومت علوی و تبارناگزینی ! با تاکید بر نامه۵۳(عهدنامه مالک اشتر) ⚠️ این بحث علیه این دولت و آن دولت نیست طبعا انقلاب بعد از سه، چهار دهه مردانش در معرض امتحان تبارگزینی اند که باید مساله را از سیره و عترت پرسید. 🔘 ادعا: معیار گزینش صرفا شایستگی نیست، فامیل نبودن یک مرجح است یعنی در شایستگان مساوی، غیر فامیل ترجیح دارد اگر قحط بود، فامیل! ............................................. ▫️مقدمه۱: اُلیگارشی(یک گروه حاکم) در نظر افلاطون، منحرف شده و منحط شده حکومت نخبگان و شایستگان(آریستوکراسی) است. یعنی کمی لغزش شایسته سالاری را آرام آرام چنین می کند! • در دو شکل بروز می کند: - گاهی یک خاندان حاکم میشوند(مثل حکومت اموی) - گاهی نزدیکان یک طبقه که نهضت یا کودتا و... کرده اند(هزار فامیل) ▫️مقدمه ۲: نیاز به اصل و قاعده سیره و عترت هم مثل قرآن محکم و متشابه دارد که متشابهات با محکمات حل میشوند و فتنه گری ها در متشابهات ماندن است. اصل و قاعده از محکمات است، خروج از آن دلیل می خواهد نه عمل به اصل و قاعده! جایی که برای متشابهی وجهی هم نیابیم، باید به همان اصل و قاعده عمل کنیم. ▫️مقدمه۳: دوگانه رخاء_بلا! هم عقل و عقلا و هم نقل بین این دو حالت فرق می گذارد: دوره نهضت، بلا، غرامت و... با دوره حاکمیت، رخاء، غنیمت و... حکم ایندو یکی نیست بردن همه فرزندان و دامادها در مبارزه و نهضت و جنگ و... هرگز مثل گذاشتن بعضی از آنها در مناصب و سمت های دوره حکومت، قضاوت نمیشود! • حضرت امیر(ع) هم به این دوگانه توجه داده و از قضا به ۷ اقتضاء طبیعی خواص و نزدیکان در اینباره حذر می دهد: - خرج سنگین در دوره رخاء و گشایش - یاری کم در دوره بلاء و سختی - بیزاری از انصاف ورزیدن درباره دیگران - خواهش و درخواست با اصرار و سماجت - کم سپاسی وقت عطاء و دریافت ها - عذر ناپذیرتر در وقتی که از عطایی منع شود -بی صبر در رویدادهای بزرگ روزگار ▫️اصل: تبارناگزینی! (مگر به استنثاء) • حکومت علوی از طرفی خود را مقابل حکومت اموی می بیند بعنوان دو مکتب رقیب؛ محمد(ص) مقابل ابوسفیان، علی و حسن(ع) مقابل معاویه، حسین(ع) مقابل یزید و حتی قائم(ع) مقابل سفیانی را در روایات بانگ می زنند! • از سوی دیگر در توصیف موسس اموی می فرماید: "قامَ مَعه بَنُوا اَبیه"۱ - یعنی سرکار آمدن خاندان با قدرت گرفتن او بود! نه برخی بودند او هم اضافه شد؛ و دقیقا این شاخصه تبارگزینی و فامیل سالاری است. - وصف "بنوا ابیه" اشاره به علت ذم دارد. در جای جای نهج البلاغه برای امویان اوصافی مثل حزب شیطان، منافقان، طلقاء و... بکار برده اینجا در ذم موسس وقتی می گوید با او فرزندان پدرش سرکار آمدند، یعنی با این وصف خاص که تبار گزینی و فامیل سالاری است کار دارد. ⬅️ نمیشود همین وصف در حکومت علوی و مکتب ضد اموی هم باشد و فقط اموی بد باشد! پس حتما حکومت علوی، فامیل سالار و تبارگزین نخواهد بود. • از سوی خودش هم وقتی با اهل بصره و ناکثین -که بیعت شکسته بودند- احتجاج میکرد از آنها پرسید: جوری ورزیدم؟ گفتند: نه! پرسید: بیت المال را حیف و میل کردم؟ گفتند نه! پرسید: "به دنیا(حکومت) رغبت یافته و آنرا برای خود و اهلبیتم بدون شما برگزیدم که از من انتقام گرفته و بیعت شکستید؟!" گفتند: نه!۲ دقت: اگر فامیل گزینی منفی نبود مورد احتجاج واقع نمیشد. اگر حتی با فامیل گزینی حکومت مشروع بود، چه جای طرح با بیعت شکنان داشت؟! معلوم است با آن، شکستن بیعت مجاز می شده است! از همین پاسخ های ناکثین هم معلوم میشود حکومت علوی فامیل سالار و تبارگزین نشده بود والا پاسخ منفی نداده علیه اش به همان احتجاج می کردند. ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📖 سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ ▫️اصل در دو جانب: مناصب و نزدیکان همان اصل هم در جانب مناصب قابل ملاحظه است هم در جانب نزدیکان و خویشان: 1⃣ اصل در جانب مناصب • درباره گزینش کارگزاران می فرماید: "ثُمَّ انظُر فِی اُمُورِ عُمّالِک فَاستَعمِلهُم اختِباراً ولاتُوَلِّهِم مُحاباهً و اَثَرَهً" - گزینش با اختبار و امتحان(عنصری بیرون از خود حاکم) - نه از سر محابات: تمایل شخصی و طرفداری - نه از سر اثره: خود رأیی و بدون مشورت! • درباره دبیران -که خود هم می فرماید حافظ اسرارند- می فرماید: " لایَکُن اختیارُکَ ایاهُم علی فِراسَتِک و استِنامَتِکَ و حُسنِ الظَنِّ منک" - گزینش اینان هم نباید براساس فراست خودت یا اعتمادت یا حسن ظنت به آنان باشد "زیرا مردان با ظاهرآرایی و خوش خدمتی نظر حاکمان را به خود جلب می کنند اما در پس این ظاهر نیکو و خوش خدمتی خبری از خیرخواهی و امانتداری نیست." ❗️واضح است این نمایش خود و جلب اعتماد برای فرزندان مردم دور دست نیست و بیشتر برای آشنایان و فرزند دوستان و... اتفاق می افتد!پس کارگزار و دبیر چگونه انتخاب شود؟! • راه حل حضرت امیر(ع) اول این بود که تشخیص درونی وصرفاً با خود حاکم نباشد و حتما اختبار و امتحان(شاخص بیرونی قابل ارزیابی و سنجش) باشد. این اختبار هم دو نحوه است: "لکن اختَبِرهُم بِما وُلُّوا للصالحینَ قبلَکَ فَاعمِد لاَحسَنِهِم کان فی العامهِ اَثَراً اعرَفِهِم بالامانهِ وَجهاً" - سنجش سابقه اش در ولایت صالحین قبل از خودت - اعتماد به اثر بهتر داشتن نزد عموم مردم ⬅️ یعنی یا سابقه مدیریتی خوب در نهادهای دولتی قبل یا رضایت عمومی از او در نهادهای اجتماعی.(که هردو قابل ارزیابی است و درون سپهر جان حاکم نیست) • همچنین حضرت در اول عهدنامه انصاف رعایت کردن بین مردم و بین نزدیکان خود و هم کسانی که دلی در گروشان دارد را خواسته(انصفِ الناسَ من نفسک ومن خاصهِ اهلکَ و من لک فیه هویً من رعیتک) - انصاف، نصف کردن چیزی و حق برابر قائل شدن برای دیگری است. مثلا اگر کیک را شما قاچ کردی، انتخاب را به طرفهای مقابلت بسپاری! - حالا که تو حاکم هستی، شایسته گان مردم را بر شایسته رفیق و هم جناح یا قوم خویش برگزینی؛ این انصاف است و همان ادعا که حتی در حالت تساوی شایستگان، شایسته ی مردم مقدم بر شایسته فامیل است. - حضرت این انصاف را صرفاً اخلاقی و مستحب نمی شمارد بلکه واجب و نکردنش را ظلم و جنگ با خدا می شمارد: "اگر (در اینباره) انصاف نورزی ستم کرده ای، و هر که به بندگان خدا ستم کند خدا به جای بندگان دشمن اوست، و هرکه خداوند دشمن او باشد عذرش را باطل نماید، چنین کسی به جنگ با خدا برخاسته مگر آنکه از ستم دست بردارد و یا توبه نماید". • در دنیای کنونی نیز برخی کشورها برای رعایت شایسته سالاری نهادهای شبه قضایی مثل "هیات صیانت از نظام شایسته سالار"(mspb) درست می کنند تا تشخیص فقط به خود مدیر نباشد و قابل ارزیابی و سنجش دیگران باشد. "هیئت منصفه ای مردمی" در نهاد مدنی نیز می تواند راه حل خوبی باشد که شایسته برگزیده شده فامیلی واقعا برتر از شایستگان مردم است یا نه از مصادیق فامیل سالاری است! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📖 سلسله بحث جلسه نوزدهم ۲۸آبان۱۴۰۰ 2⃣ اصل در جانب نزدیکان در جانب فامیل و نزدیکان اول حضرت امیر(ع) به اقتضاء طبیعی نزدیکی به قدرت توجه می دهد: "انَّ للوالی خاصهً و بطانَهً: برای والی(جنس قدرت) یک ویژه ها و نزدیکان و محارمی است(بطانه یعنی آستر لباس، کنایه از خیلی نزدیک و رمز و راز دار، مصداقاً فرزندان، برادران و دامادها و...) فِیهِم استِئثار و تَطاوُل و قله انصاف فی معامله: در اینها: - ویژه خواری و اختصاصی سازی هست - گردن فرازی مقابل مردم و خودبزرگ بینی هست - کمی انصاف در معامله و ارتباط هست "فَاحسِم مادَّهَ اُولئک بِقَطعِ اسبابِ تِلکَ الاَحوال" "فاحسم" یعنی پس از ریشه بکن، "ماده" یعنی عامل جوشش آن سه خصلت را؛ با قطع کردن سببهای آن حالات! زمین و اقطاع بخشی و کمک در یک معاهده را مثال می زند، اما این دو مثال است و منحصر نیست؛ کارگزاری و امضای طلایی بیش از یک قطعه زمین، سبب آن احوال است. ⬅️ پس صرف شایستگی دلیل کافی نیست در شایستگان فامیل بطور نوعی و طبیعی این حالات منفی هست از اینرو شایستگان مردم مقدم اند تا از این حالات منفی در حکمرانی کاسته شود! ❗️از اینرو انتخاب برخی نزدیکان محدود در حکومت علی(ع) یک استثناء و خلاف قواعد یاد شده است و حتما وجهی دارد. چنانچه به حسب نقلی درباره ابن عباس فرموده الان بهتر از او ندارم!۳ یا مصالح خفیّه ای که برای حال و آینده در علم معصوم بوده و ما درک نمی کنیم. با این موارد نمیشود قاعده ای صریح را نقض کرد. • به حسب روایت صحیح السند عیص بن قاسم از امام صادق(ع) عده ای از بنی هاشم نزد رسول الله آمدند و تقاضا داشتند که کارگزاری جمع آوری زکات حیوانات(گوسفند و گاو وشتر) را به آنها بسپارد. (می دانستند خمس برای اینان و زکات برشان حرام است می خواستند قانون را دور بزنند و از سهم عاملین زکات بردارند بگویند نه از باب فقیر و مسکین بلکه از باب عامل و کارگزاری به آنها بدهد.) گفتند: ما اولی هستیم به آن! پیامبر(ص) پاسخ دادند : زکات بر من و شما حرام است اما وعدت شفاعت به شما می دهم.۴ طبق روایات دیگر و قواعد فقه منعی ندارد که بنی هاشم عامل زکات شوند و اگر مجانی نبودند از بیت المال رزق بگیرند نه از سهام زکات۵ اما پیامبر(ص) به این فتوای فقهاء بعد راضی نشد! چرا؟! شاید یک وجه اش غیر اقتصادی بود، وجه سیاسی داشت که بنی هاشم و فامیل، کارگزاران او نشوند و فامیل سالاری تداعی نشود. • سیره امیر المومنین(ع) با دامادها مؤید همان قاعده است: - عبدالله بن جعفر فرزند شهید ممتاز جعفر طیار را علیرغم شایستگی ها جایی منصوب نکرد. ریشه آن خصائص را درباره اش کَند: در تنگی اش هیچ اضافه ای از بیت المال به او نداد۶ و در حالت گشاده دستی بخاطر تبذیر حکم حَجر و منع تصرف بر او کرد که او زرنگی کرد و سریع زبیر را شریک اموال کرد تا منع تصرف در اموال برش جاری نشود.۷ - عقیل برادرش نسب شناس بود و در تنظیم دفاتر بیت المال در زمان خلیفه دوم، مامور به خدمت بود۸ در دوره حضرت امیر عایله مند بود اما هیچ امتیازی به او نداد حتی فرزندانش را به منصبی نگماشت در حالیکه بعدا ده فرزند و نوه او در دوره بلا و سختی(عاشورا) در نهضت حسینی شهید شدند! - دو فرزند عقیل(مسلم و عبدالرحمان) دامادهای حضرت بودند اما منصبی نگرفتند! و هردو در نهضت حسینی شهید شدند. یعنی در غنیمت و رخاء و حکومت، آخر صف؛ در هزینه شدن و نهضت و بلاء صف اول. - جُعده بن هبیره خواهر زاده حضرت(فرزند ام هانی) داماد دیگر اوست. حضرت در ورود به کوفه جای قصر دارالعماره به خانه او رفت درباره او نصبی هست که طبری با "قیل" نقل کرده۹ اما همان هم ظاهرا برای ماموریت جنگ است چون مردم ابرشهر شورش کرده بودند و حضرت به او حکم زد وقتی رفت و راهش ندادند بازگشت و حضرت به خلید بن قره یربوعی حکم زد و با سپاه رفت و شهر را محاصره و با مردم صلح کرد. پس درباره جعده هم نقض از آن قاعده نشده است. (تفصیل و جزییات را در فایل صوتی بشنوید) .................................... ۱. خطبه ۳ نهج البلاغه ۲. قرب الاسناد ص۹۶ ۳. ر.ک: شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹ ۴. الکافی ج۴ص۵۸ ۵.ر.ک: مدارک الاحکام ج۵ص۲۱۱و۲۱۲ ۶. بحارالانوار ج۴۱ص۱۳۷ - نماز جمعه رهبر انقلاب۸۳/۸/۱۵ ۷.شرح ابن ابی الحدید ج۱ص۵۳ ۸.تاریخ یعقوبی ج۲ص۴۰ ۹.تاریخ طبری ج۵ص۶۳ 📎پیوست درباره اسامی کارگزاران حکومت علوی اینجا بیشتر بخوانید: http://ensani.ir/fa/article/81974 ☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 فهرست مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه آقازادگی و تبارگزینی 🔺سخنرانی "حکومت علوی و تبارناگزینی" صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2573 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/2574 عکس نوشته https://eitaa.com/m_ghanbarian/2579 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2580 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2581 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2582 🔺تبارگزینی در سیره امیرالمومنین https://eitaa.com/m_ghanbarian/2567 🔺سخنرانی "فاطمه(س) و ناآقازادگی" http://mghanbarian.ir/lecture/3359/ 🔺سخنرانی "آقازادگی، از غرامت تا غنیمت" http://mghanbarian.ir/lecture/4702/ 🔺خطبه ی فاطمی و تئوریزه ی آقازادگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/695 🔺آقا زاده ی تراز! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1028 🔺جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان است https://eitaa.com/m_ghanbarian/2510 🔺کلیپ "مشکل آقازادگی؛ فساد سیاسی و اخلاقی" http://mghanbarian.ir/etude/4733/ 🔺عکس نوشته "فرزندت کجاست" http://mghanbarian.ir/interview/4735/
💡حکومت علوی و تبارناگزینی! 1⃣ عقیل برادرش نسب شناس بود و در تنظیم دفاتر بیت المال در زمان خلیفه دوم، مامور به خدمت بود(۱) در دوره حضرت امیر عایله مند بود اما هیچ امتیازی به او نداد حتی فرزندانش را به منصبی نگماشت در حالیکه بعدا ۱۰فرزند و نوه او در دوره بلا و سختی(عاشورا) در نهضت حسینی شهید شدند! دو فرزند عقیل(مسلم و عبدالرحمان) دامادهای حضرت بودند اما منصبی نگرفتند! ولی هردو در نهضت حسینی شهید شدند. یعنی در غنیمت و رخاء و حکومت، آخر صف؛ در هزینه شدن و نهضت و بلاء صف اول. ۱.تاریخ یعقوبی ج۲ص۴۰ (صوت و متن این سخنرانی را برای قضاوت بهتر ملاحظه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💡حکومت علوی و تبارناگزینی! 2⃣ جُعده بن هبیره خواهر زاده حضرت(فرزند ام هانی) داماد دیگر اوست. حضرت در ورود به کوفه جای قصر دارالعماره به خانه او رفت. درباره او نصبی هست که طبری با "قیل" نقل کرده(۱) اما همان هم ظاهرا برای ماموریت حل بحران است چون مردم ابرشهر شورش کرده بودند و حضرت به او حکم زد وقتی رفت و راهش ندادند بازگشت و حضرت به خلید بن قره یربوعی حکم زد و با سپاه رفت و شهر را محاصره و با مردم صلح کرد. قاعده حق تقدم با شایستگان مردم نه فامیل، اینجا هم نقض نشد. ۱.تاریخ طبری ج۵ص۶۳ (صوت و متن این سخنرانی را برای قضاوت بهتر ملاحظه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian