eitaa logo
محسن قنبریان
14.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
729 ویدیو
101 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💸 آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! • رهبر انقلاب بخلاف عادت، اینبار در حکم تنفیذ آقای رئیسی به اولویت مهم اقتصادی این دوره توجه دادند: "به جد دنبال کردن سیاست تقویت پول ملی"! • از سال ۷۴ تا کنون در ۴۰ سخنرانی به مساله نقدینگی و کنترل و هدایت آن به سمت تولید و هم سیاست تقویت پول ملی پرداخته بودند. اینبار در حکم تنفیذ، کانه شرط ضمن عقد کردند! • ۹۷/۴/۲۴ مطالبه یک کارگروه قوی فعال دائم شبانه روزی برای این مهم از دولت وقت خواستند. آنها نکردند! شما چرا؟! • ایشان عمده ترین مشکل اقتصادی کشور را "تورم و کاهش ارزش پول ملی" خواند!(۹۹/۴/۲۲) • ۲۰سال پیش حرف این روزهای کارشناسان به شما را به دولت وقت گفت: "فرض کنید ما حقوق این انسان زحمت کش را ۲۰٪ یا۴۰٪ اضافه کردیم اما اگر تورم را مهار و ارزش پول ملی را تامین نکردیم، آن مقداری که او امسال از ما اضافه می گیرد، چنانچه از رشد بی رویه قیمت ها پایین تر باشد فایده ای برای او ندارد پس ما برای او کاری نکرده ایم"(۸۲/۲/۱۰) باور کنید یارانه نقدی شما هم بدون تقویت ارزش پول ملی همین میشود! میزان نقدینگی یک ماه(برای نمونه مهر ۱۴۰۰)، ۴۵ برابر یارانه پرداختی بوده است! ⬅️ سیاست تقویت پول ملی ، سیاست تصحیح یارانه را هم منتج می کرد اما بالعکس آزاد سازی قیمت ها، تقویت ارزش پول ملی را نشدنی تر می کند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت نقدینگی به تولید.pdf
1.3M
📎پیوست : آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! جملاتی برگزیده از ۴۰ سخنرانی رهبر انقلاب درباره مهار و هدایت نقدینگی به بخش تولید و سیاست تقویت ارزش پول ملی! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن / جلسه چهارم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • تقابل رویا و کابوس! همانطور که موسی و یوسف رویا دارند، فرعون و عزیز مصر کابوس دارند! سیاوش شاهنامه شبیه یوسف قرآن است اما یکی گریزان از کابوس است و یکی در پی رویا! • فرق نگاه مومن و کافر به عالم/ مومن جهان را مبدا و مقصدی میبیند که براساس یک برنامه تحت کارگردانی خدا جلو میرود! رویای ایرانی اسلامی در قواعد عالم باید دیده شود ! مستند رویای آجری نمادی از شورانگیز بودن رویای انقلابی مان است. • پیام ۱۲ فروردین امام خمینی(ره) همه اش مطابق با قواعد عالم و رویای اجتماعی ماست/قانون اساسی جمهوری اسلامی ما مانیفست رویای ایرانی اسلامی مان است! وای اگر روزی که رویا، کابوس شود. • دزد رویا، کابوس است! همان اندازه که رویا کشش دارد و امید می آفریند/ کابوس ها رویا سوز و امید سوزند! همان اندازه که مسئولین نقش امیدبانی دارند! میتوانند رویاسوز هم باشند! برهم خوردن توازن رئوس های رویای ایرانی اسلامی کابوس سازی میکند! • نمونه ای از پیشرفتها(انقلاب تراکتوری!)... ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رویایت را نگهدار! ۱۴۰۱ • سیاوش شاهنامه بسیار شبیه یوسف قرآن است! سیاوش و سودابه/ یوسف و زلیخا و... - فرق اساسی در این است که سیاوش با یک کابوس شروع می کند و یوسف (ع) با یک رویا! - عکسهای سلفی یوسف پس از رویا همه تاریک و ناهمخوان است( /چاه، بردگی، طعمه زلیخا، زندان) اما عکسهای سلفی سیاوش روشن است (پیش رستم، پیش پدر و...) ! اما... - رویای یوسف، برایش امیدبانی می کند و از حوادث ناهمخوان می گذرد! ولی کابوس سیاوش عاقبت او را در کام می کشد و خوشی ها را می رباید! • میشل فوکو سال منتهی به انقلاب در خیابانهای تهران رویای اجتماعی ایرانی_اسلامی شما را دید که نوشت: "ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟!" • مسئولین هم باید مراقب باشند با صحنه های زشت، رویای اجتماعی را کابوس نکنند! * برش قبلی را اینجا ببینید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2939 * سلسله بحث مهارت امیدبانی درآیات قرآن را دنبال کنید! ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ سؤال و معما: 🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟! 🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟! ✅پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است. ✅ تفصیل نظر امام: 1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه) 2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود! 3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد. 4⃣ شواهد این مساله در سیره امام: 🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است. 🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد". ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست. 🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد. 🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷). ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا 🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است]. 🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند. 🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است. ✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم 1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع). این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد]. توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و... 2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد] 3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد. در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند! نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟! این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است. ✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است. پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست. مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه خوب می شد... • چه خوب می شد نهادهایی که مواضع رهبر انقلاب را چوب خط خودی-ناخودی افراد می کنند، خود را هم با این مواضع برخط-به‌خط کنند! • برای نمونه ایشان در دیدار کارگری اخیر(۱۴۰۱) با نگاه پسینی، برخی تجمعات کارگری این سالها را به این دو ویژگی سردوشی دادند: - اعتراضشان به حق بوده! - مرز خودشان را با دشمن مشخص کردند! بعد هم در تقدیر از آنها فرمودند: "چه جور می شود انسان تشکر کند از مجموعه آگاه و با بصیرت و متعهد؟!" ❗️اما جالب اینکه همین تجمع های برحق و خودیِ مورد تقدیر رهبری _که بعضاً مانع بخس فروشی منابع و ثروتهای ملی هم شد_ به نظر مسئولان سیاسی و تامینی شهرها و استانهای مزبور غیر قانونی بوده است! ❓ آیا دقیقا همین تجمعات مورد اشاره رهبری اگر برای مجوز به فرمانداری می رفتند، مجوز می گرفتند؟! ❓آیا وقتی خود به اتکاء اطلاق حق اساسی اصل۲۷ قانون اساسی چنین تجمعاتی با مرز گذاری با دشمن برقرار کردند: - الف: از نهادهای انتظامی-امنیتی شهری و استانی هم تقدیر امروز رهبری را در مواجهه گرفتند؟! -ب: یا بالعکس مثل یک تهدید و جزیی از پازل دشمن دیده شدند و احیاناً با دستگیری و... با آنها برخورد شد؟!! • اگر اولی(الف) است، آفرین به شورای تامین و نیروهای انتظامی-امنیتی آن شهرستان که مواضع رهبر را در عمل محقق کردند. • اگر دومی(ب) است؛ آیا نباید این تصمیم گیرندگان عمل خود را به فهم و بیان رهبر نظام نزدیک کنند؟! تا مردم این تقدیر رهبری را در فعل و عمل ارکان نظام هم ببینند؟! قال امیرالمومنین(ع):الاَعمالُ تَستَقیمُ بِالعُمَّال: کارها و کارکردها با کارگزاران سرپا می شود محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن/ جلسه پنجم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • دومین مهارت امیدبانی: مدیریت اَمَد است. معنای "اَمَد"/ فرقش با "ابد"/ اَمَد، فیلتر آرزوهای اجتماعی. آرمان شما یک "بازه ی زمانی" دارد که انتهایش نامشخص است اما محدود است لذا شناخت آرمان و شرایط اَمَد ضرورت دارد چون اَمَد هرچیزی به ازاء خودش است!/ امد اگر طولانی شود! فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ آرمان شما یک بازه ی زمانی دارد اگر طولانی شود قساوت می آورد!معنای سخت دلی نسبت به آرمان؟ • مدیریت امد، مدیریت دل گرم کردن و دل را همراه کردن است/ قساوت همه جا خشکی چشم نیست! چنگ به دل نزدن برای تلاش و کوشش هم هست! امام خمینی در کودکی به دنبال کمک به میرزاکوچک خان جنگلی بود! در جوانی به مدرس تا... ؛ در تمام اینها به ظاهر و واقع شکست بود اما امام مدیریت امد داشت این قلب طوفانی زنده بود! • با مدیریت اَمَد در حوادث گوناگون و پستی و بلندی های جامعه و شکست ها به انسداد نمی رسد/ در عدالتخواهی خستگی و انسداد نباید باشد! • هر اَمَدی، ذکر مناسب خودش را دارد. أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ عقب ماندگی در جمهوریت و آزادی و عدالت روضه های خودش را برای مدیریت امد دارد. این ذکرها، صرفا تکرار الفاظ نیست... ☑️ @m_ghanbarian
🔶 جوان امروز امام را در رسانه ملی هم نمی یابد! رهبرا، امام عزیز در رسانه ملی هم دیده نمیشود و فاصله زیادی با ممنوع التصویرها ندارد! مگر مناسبت قدس و دهه فجری باشد یا مجموعه مستندی علیه فتنه ای ساخته شود تا گزیده هایی از امام پخش شود! توپ و تشرهایش بر تحجر، مارهای خوش و خط و خال، زیّ اشرافی و طاغوتی در مسئولین، انذارها به مجتهدین و روحانیون درون نظام و... که تقریبا اصلا شنیده نمیشود! 🔻 پیشنهاد: خوب است تیم جوان و جدید رسانه ملی هم خواست رهبر انقلاب را اجابت کند و بیانات امام خمینی را "تمام" و "کمال" در سبد فرهنگی مردم قرار دهد. بیانات صریح و روشن امام درباره جایگاه مردم، جمهوریت، حق نقد و تخطئه، عدالت و رعایت مستضعفین، ولایت و استکبار ستیزی، پهنای اسلام ناب و اسلام آمریکایی (داخلی و خارجی) و... را با صدا و تصویر آن مرد الهی در برنامه های مستقل پخش نماید. پخش معارف عرفانی و مواعظ اخلاقی آن مرشد کامل هم اقلا یک روز در هفته کنار سخنرانی های مذهبی، انسان ساز است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 روحیه مقاومت اکسیر علاج مشکلات کشور است؛ این روحیه باید از بچگی از نوجوانی در ما نهادینه شود 🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: بچه‌ها ارزش مقاوم بودن را بفهمند. این‌که یک ملت اجزایش اجزای مقاومی هستند، مقاوم یعنی چه؟ یعنی در مقابل باج‌گیری عقب‌نشینی نمیکنند،‌ در مقابل حمله به خودشان نمی‌لرزند، در مقابل زورگویی کوتاه نمی‌آیند، اکسیر علاج مشکلات کشور این است؛ احساس مقاومت،‌ روحیه‌ی مقاومت، باید یک ملت بتواند در مقابل زورگویی‌ها مقاومت بکند این را باید یاد بگیریم از بچگی از نوجوانی این باید در ما نهادینه بشود. ۱۴۰۱/۲/۲۱ ⬅️ در اینباره پیشنهاد می کنیم سلسله مباحث نسل مستشهد را ملاحظه کنید: http://mghanbarian.ir/lecture/1504/ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن / جلسه ششم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مدیریت اَمَد • بدان که دنیا سرای شکست هم هست!/ قنوط(نا امیدی)، صاحبش را هلاک می کند! • دو عنصر اصلی مدیریت اَمَد: ۱. طولانی نشدن اَمَد: - جد و جهد اولیه برای آرمان در تزاحمات و موانع مسیر جای خود را به روزمرگی می هد! ۲. اگر طولانی شد هنر دلگرم کردن را بلد باشیم! طولانی شدن امد: تقدیری(امتحان الهی) تدبیری(از بی تدبیری خواص در تشخیص تکلیف و عملگرایی/ کربلا و حوادث آن/ افشاء سرّ) • قاعده ی طلایی ناامید نشدن: ان الله لایضیع اجر المحسنین/ عمل به تکلیف/ اذان ابراهیم(ع) در برهوت؛ نتیجه چند قرن بعد! • امام سجاد الگوی تربیتی مدیریت اَمَد غربت در مدینه را به عزت در خراسان (دوره امام رضا) رساند! ☑️ @m_ghanbarian