eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
104 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه دهم/ ۲۰آبان۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • تکمله ای قرآنی بر قاعده طلائی گذشته ▫️ آیه۶۱ توبه 1⃣ اُذُن خیر بودن پیامبر(حاکم) منافقان می گفتند او گوش است! قل اُذُنُ خَیر لکم • دو وجه تفسیری این فراز: الف) اضافه (اُذُن) به (خیر)، اضافه حقیقی باشد که معنا می شود: او بسیار شنواست ولی آنچه خیر است را می شنود. یعنی "مسموع" خیر است. ب) اضافه موصوف به صفت باشد که معنا می شود: او گوش است لکن گوشی با این وصف که برای شما خیر است؛ یعنی "استماع" خیر است. حتی پاره ای از حرفهایی که برای مسلمانان خیر نیست (از منافقین و...) را گوش می دهد. ⬅️ علامه طباطبایی همین وجه دوم را مناسب سیاق آیه می شمارد. 2⃣ یُؤمِنُ بالله و یُؤمِنُ للمومنین ایمان یعنی تصدیق/ در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند. ❓اما یُؤمن للمومنین یعنی چه؟! مومنین حقیقی منظور است یا همه جامعه ایمانی؟! خودشان را تصدیق می کند یا سخن شان را هم تصدیق می کند؟! ❓گستره تصدیق و گستره مومنین در این آیه تا کجاست؟! • در یؤمن للمومنین متعلق تصدیق معلوم نشده با (لام) آمده یعنی این تصدیق به نفع مومنین است. علامه طباطبایی: "همین قدر فرموده به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود این است که شنونده، مخبر را تصدیق کند نه خبری را که آورده؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند". • گستره مومنین در آیه شامل همه افراد جامعه ایمانی است نه مومنین حقیقی. علامه طباطبایی: "بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند..." ❗️علامه صورتی که همه یا اکثریت این جامعه چیزی بگویند را طرح نکرده است. ▫️ روایات ذیل آیه۶۱ توبه • حماد بن عثمان می گوید خواستم کالایی را بعنوان امانت همراه فلانی به یمن بفرستم. نزد امام صادق(ع) آمدم و گفتم: می خواهم چنین کنم! فرمود: نمی دانی که او مشروب می خورد؟! گفتم: از جانب مومنین به من رسیده که چنین است(قد بلغنی من المومنین انهم یقولون ذلک) امام فرمود: صَدِّقهُم فَاِنَّ اللهَ یَقولُ: "یُؤمنُ بالله و یُؤمنُ للمومنین". فقال یعنی: یُصَدِّقُ اللهَ و یُصَدِّقُ المومنینَ لاَنَّه کان رئوفاً رحیماً بالمومنین: مومنین را تصدیق کن! بدرستیکه خداوند فرموده: یؤمن بالله و یؤمن للمومنین یعنی خدا را و مومنین را تصدیق می کند چون او(پیامبر) بر مومنین مهربان است.(الکافی ج۶ص۳۹۷) • حُرَیز نیز ماجرای شبیه به این از اسماعیل فرزند امام صادق(ع) نقل می کند با این تفاوت که اسماعیل می گوید: انما سمعت الناسَ یقولون یعنی از مردم شنیده ام که او مشروب خوار است. باز امام نهی سابق را دارد و وقتی اسماعیل نهی [ارشادی]۱ امام(ع) را واگذاشته دینار به آن مشروب خور می دهد و از دستش می رود؛ وقتی از خداوند اجر عوض می خواهد امام می فرماید حجتی برخدا نداری...! اسماعیل می گوید: من او را در حال شراب خوردن ندیده ام بلکه از مردم شنیده ام! امام می فرماید: "پسرم همانا خدای عزوجل در کتابش می فرماید: یُؤمن بالله و یؤمن للمومنین! یقول یُصَدِّقُ الله و یُصَدِّقُ للمومنین. فاذا شهد عندک المومنون فَصَدِّقهُم: هر وقت مومنین شهادتی نزدت دادند، تصدیقشان کن!(الکافی ج۵ص۲۹۹) ⬅️ در این روایت مومنین همان گستره جامعه ایمانی است. مضمون این روایات به همان قاعده "انما یُستدل علی الصالحین..." عهدنامه مطابق است: هم برای تاجر و هم برای حاکم این قاعده هست. ▫️ الهیات دموکراسی غربی و ضرب المثلی مدرن دکتر سروش هم در بیانیه اخیرش بدان استناد کرده: "صدای مردم، صدای خداست"!(vox populi vox dei) ❗️این حرف به اطلاقش مورد قبول نیست! بارها به عرض رسیده گفتمان انقلاب اسلامی (مردم سالاری، آزادی، عدالت و...) دو دیگری دارد: الف) متحجرین / ب) غربزدگان • متحجرین زمانه را خوب نمی شناسند و اسلام را در اجرا متهم به نتوانستن می کنند • غربزدگان روی اصالت های دینی نمی ایستند و جای "عصر دینی"، "دین عصری" را تئوریزه می کنند. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه دهم/ ۲۰آبان۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان • تکمله ای قرآنی بر قاعده طلائی گذشته • اولی؛ در حکومت، مردم را نقش نمی دهد. یا بخاطر اشتباه محاسباتی (که مردم را برگشته از ارزشها و اسلام می پندارد) یا بخاطر عدم درک منظومه ای و کامل از اسلام، "اکثرهم لایعقلون" را بر جامعه دینی در عهد با ولیّ تطبیق می دهد! و مردم هراس است! مشارکت کمتر برایش دوست داشتنی تر است و... • دومی؛ باز بخاطر اشتباه محاسباتی، اسلام را در این عصر غیر قابل اجرا می داند. مثل اعلامیه حقوق بشر را اصل قرار می دهد و فتاوا را مطابق آن می کند! این یکی اصلا "اکثرهم لایعقلون" برای مردم تصور نمی کند و در هر صورت اصالت را به مردم می دهد! گفتمان انقلاب اسلامی در کلمات امام و شاگردان اصیلش (مطهری و بهشتی و خامنه ای و...) نه جامعه ایمانی را متصف به اکثرهم لایعقلون می کند (چنانچه همه آیات هم از این موضوع منصرف است) و نه در همه حالات اصالت را فقط به مردم می دهد. • دو جا حرف مردم حرف خدا نیست: - یکی وقتی به استکبار طاغوتی راضی هستند و هجرت و قیام نمی کنند. - یکی وقتی ولاء منفی تزویری پذیرفته اند. • فرعون مثال طاغوت است (که با سلطه و غلبه بر مردم چیره است) و سامری مثال ولاء منفی است (که بدون زور و غلبه، اهواء اکثریت بنی اسرائیل را برد). • از اینرو مثل شهید بهشتی در کنار مردم، ولیّ را هم می نشاند تا از هردو اصالت برخوردار و صدای جامعه، صدای خدا شود: "در جامعه مسلکی کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است [انتخاب آزادانه اول: اسلام] دقت کنید که در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است [انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر] ؛ اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست"(ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱) - توجه: هم دین آزادانه انتخاب شده بود و هم حکومت و رهبر با خواست اکثریت شکل می گرفت؛ اما در حکمرانی اصل بر مصلحت اکثریت است نه تمایلات اکثریت. نکته مهم اینکه همین مخالفت با تمایلات اکثریت باز نباید به حکومت استبدادی بیانجامد و خواست اکثریت در اصل حکومت آسیب ببیند! شهید بهشتی برای وجهی که تمایلات مردم خلاف مصلحت تشخیص داده شده حکومت شود راهکار و سنجه ای سه تایی دارد که کاملا مردم سالار و در عین حال دینی است.۲ ❗️انقلابی گری به تند سخن گفتن نیست به شناختن درست و دقیق این گفتمان اصیل مقابل دو دیگری اش هست. شباهت ریش و عمامه و تسبیح کثیرا جریان تحجر را جای جریان اصیل جا زده است و محافظه کاری مانع تمایز گذاری های واضح است! ❗️امام تا سال آخر از جریان تحجر نالید و در مثل منشور حوزویان بشدت برآنان شورید. آیا بلافاصله بعد از امام همه آنها انقلابی با تفکر اصیل مطهری و بهشتی شدند؟!! برخی از قفل شدگی های کنونی حاصل این خلط (جریان اصیل انقلاب و متحجرین) در تبیین و رویه هاست... ....................................... ۱. فرق بین حکم مولوی و ارشادی در فایل صوتی توضیح داده شده است. ۲. درباره این سنجه شهید بهشتی چند بار سخن گفته شده؛ اینجا را ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3450 *بحث مهم این جلسه بدون گوش دادن به فایل صوتی و دیدن مباحث قبل بخصوص سه جلسه ذیل کامل فهم نمی شود: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3152 https://eitaa.com/m_ghanbarian/3162 https://eitaa.com/m_ghanbarian/3454 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚧 سطحی از قفل شدگی کنونی در گفتگو! / دانشگاه باهنر کرمان 🎙حجت الاسلام قنبریان / ۱۴آبان۱۴۰۱ • ملاحظه کاری با جریان تحجر، حرف نوی انقلاب را با آنها ادغام کرد! این خوانش با مردم قفل می شود! و راه برای غربزدگی باز می کند! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ از این منطق جدید رفع نقص کنیم! • رهبر انقلاب اسلامی: "ما جمع کردیم بین جمهوری و بین اسلامی؛ جمع کردیم بین حضور مردم و آراء مردم و معارف الهی؛ جمع بین این دو کارِ آسانی نیست، [ولی] ما این کار را به توفیق الهی انجام دادیم. البتّه نقصهایی داریم. من هیچ وقت ادّعا نمیکنم در این زمینه‌ها نقص نداریم؛ نه، نقصهایی داریم امّا حرف، منطق، یک منطق جدیدی است در دنیا."(۱۱آبان۱۴۰۱) 🖋پ.ن: وظیفه نیروهای انقلابی در وهله اول فهم و برجسته کردن این منطق جدید و بعد تلاش برای رفع نقایص آن است. هنوز به نظر افراد حزب اللهی زیادی این منطق جدید یعنی جمع بین معارف و ارزشهای الهی با حضور و رای مردم -که حرف نوی جمهوری اسلامی است(۱)- خوب فهم نشده است. لوازم این منطق جدید در همه سطوح و رویه های حکمرانی خوب پیگیری و اجرا نشده است! قبول کنیم سطحی از مشکلات حکمرانی با مردم دقیقا از این نقایص است! ..................................... ۱. "جمهوری اسلامی حرف نویی دارد ارزشهای الهی و مردم؛ این دوتا باید باهم توأم بشوند".(۹۰/۱۰/۷) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 معرفی کتاب 🔅 بارها تکرار کرده ام گفتمان اصیل انقلاب اسلامی دو دیگری دارد: تحجر / غربزدگی! در تریبون های ما تحجر هم به اسم گفتمان انقلاب بانگ زده شده و در رویه ها هم اثر گذاشته؛ در تصمیم سازی ها و عملکرد رجال سیاسی نیز غربزدگی قاطی میشود و... نیروهای انقلابی بجای پرخاشگری و درشت گویی باید در هر موضوع، اول نظر متفکران اصیل انقلاب را بازشناخته و از دو دیگری اش متمایزش کنند و بعد آن را برای تحقق، تعقیب و مطالبه کنند. 🧕در موضوع زن و آزادیِ او سال۹۸ کتاب که مجموعه ای از گفتارهای است چاپ شد. سخنانی از سال۴۷ در هامبورگ تا۵۹ در هویزه. چند بحث پایه و اساسی درباره موقعیت زن و و بحثی مهم درباره زن و حجاب در عصر پیامبر و هم حجاب و حدود آزادی و... بدون اینکه از حدود شرعی اسلام کوتاه بیاید درست و متوازنی از ارزشها ارائه می دهد. همانجا که در کنار مزار شهدای هویزه از ارزش اجتماعی حجاب بعنوان ارزشی اسلامی و خواست عمومی می گوید از انتقاد سازنده به مسئولین هم می گوید و اعتماد میان مردم و مسئولین را نقطه قوت جمهوری اسلامی می خواند.از امکان شکایت از کمیته ها و قضات هم می گوید(ص۱۴۶) بحث مهم حدود و ثغور دخالت حکومت در امور خانواده را بشکل کاملا متوازنی طرح می کند.(ص۲۸تاص۳۳) و مطالب بسیار مفید دیگر محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔐 امکان تغییر ❗️ / دانشگاه باهنر کرمان حجت الاسلام قنبریان/۱۴آبان۱۴۰۱ 🎤دانشجوی معترض: امکان تغییر هست؟! مردم هراسی جمهوری اسلامی!/ مردم فقط برای به رخ کشیدن به مخالفان اجازه خیابان دارند! سیاست زدایی از دانشگاه و جوانان/ تغییرهای نمایشی/ از بالا به پایین بودن/ از علل عدم تغییر است! 🎙 حجت الاسلام قنبریان: • فرض را بر همین قضاوت شما می گذارم که حاکمیت نمی خواهد تغییر بپذیرد! • اصلاً یک حرف ضد انقلابی! : چرا بدنه دلسوزِ مردم و انقلاب اسلامی، چرا دانشجویان جای اتحادیه اروپا و... از وضعیت جاری ماهی نگیرد؟!! • خاطره از نمونه هایی از تغییر مثبت درون بحران! • طرحی برای جنبش دانشجویی با دو ایده: ۱- ایده بهادری جهرمی برای را عملی کنید! در وضعیت کنونیِ بحران اعتماد، خود را به رسمیت بشناسانید! یک جامعه باید اعتماد عمومی را درون مرزهای خود تدارک کند. ۲- فرم بومی را برای مواردی که افکار عمومی جریحه دار شده است به کمک اساتید بازسازی کنید! • کنشگر فعال به انسداد نمی رسد... ☑️ @m_ghanbarian
💢نقدی بر تحلیل جناب آقای وحید جلیلی💢 🔹به توصیه حاج آقای قنبریان و چند نفر دیگر از دوستان عزیزم، متن سخنرانی جناب آقا وحید جلیلی را خواندم؛ متنی خوش‌ریتم با عبارت پردازی های بدیع و رسا؛ متنی حاوی جزئیات خوب از زاویه‌ای خوب ... 🔹ولی متأسفانه این متن که همانا «غربگرایی» و «ایرانگرایی» است، برای تحلیل حوادث امروز ما ناکافی است. گفتمان انقلاب اسلامی امروز بعد از چهل سال بر سر آرمانهای انقلاب ایستاده است، ولی باید بپذیریم در کنار جریان سیاسی غربگرا که جز فحشا و فسادِ در ارض طلبی ندارد، ما در کشور با افرادی مواجه هستیم که همانگونه طالب ارزشهای دینی و انقلابی است، مرز روشنی هم با افقهای دنیای مدرن احساس نمی‌کند و دچار نوعی چندپارگی هویتی‌اند. نکته مهم این است که این اختلال و چندپارگی، بیش از هر چیز مستند به دست فرمانهای غلط خود دستگاه های حاکمیتی جمهوری اسلامی است (عدم تحقق دولت اسلامی به عنوان سومین مرحله نیل به تمدن نوین اسلامی). از طرفی دیگر در قشر مذهبی و انقلابی نیز با جریانی مواجه هستیم که علی رغم دلبسته و متعهد بود به آرمانهای انقلاب اسلامی، ولی تحت تأثیر ـ که در فضای دینی جریان قدرتمندی است ـ، قرار دارند که بدون درک صحیح از فرایندها و ساختارهای اجتماعی و نقش آن در اقامه اخلاق و ارزشهای دینی، بیش از هرچیز بر رعایت شریعت اسلام در لایه عموم مردم تأکید دارند و فشار زیادی بر جمهوری اسلامی برای قانونگذاری و برخورد قضایی می آورند. (جناب آقای قنبریان اخیر توجهات خوبی به مختصاب فکری جریان تحجر داشته است.) 🔹نادیده انگاشتن این پیچیدگیها، موجب شده است که در تحلیل جناب آقای جلیلی، صحنه حوادث اخیر سراسر سیاسی قلمداد شود و صحنه حوادث، در دوگانه‌ی کسانی که می خواهند علوّ و فساد در ارض داشته اشند و کسانی که دوست می دارند طهارت داشته باشند، کلیشه گردد! این در حالی است که انگاره های رقیب انقلاب اسلامی در درون کشور بیش از جریانهای «سیاسی غربگرا» است و دو جریان «التقاطی مدیریتی» و جریان «تحجر دینی» نیز در حال بازیگری هستند و جالب این است که تمامی این گفتمان های رقیب انقلاب اسلامی، دو دهه است که در یک نقطه به وحدت رسیده اند و آن، «الگوی توسعه مدرن» است! https://eitaa.com/alimohammadi1389/1044
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎺 حفظ انقلاب با آزادی ❗️ / دانشگاه باهنر کرمان حجت الاسلام قنبریان/۱۴آبان۱۴۰۱ 🎤 دانشجوی معترض: هرگونه اعتراض میشود اقدام علیه امنیت ملی! راه حل اعتراض چیست؟! 🎙حجت الاسلام قنبریان (پاسخ با خاطره گویی و تجربه خوانی از ماجرای۸۸): در مقیاس یک شهرستان با آزادی بیان اداره کردیم نه نگاه امنیتی! • تجربه موفق را به رخ شورای تامین کشیدیم و برای۹۲ تریبون آزاد گرفتیم! • وقتی میشود با آزادی و حق نقد، آرمانهای انقلاب را جلو برد؛ چرا با بگیر و ببند! • عملکرد امنیتی آری، رویکرد امنیتی نه! امنیت را هم باید نقطه زن کرد! • ایده های شدنی برای تحقق اصل۲۷!... ولو اصل۲۷ هیچ یک از این قیود را ندارد! ترس مقام امنیتی را بگیر! • میتی کومان ما را بدبخت کرد! آن میتی کومان همه شمایید! ☑️ @m_ghanbarian
👥 ولایتِ همگانی! ▫️علامه طباطبایی ذیل آیه۷۱توبه: 《المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض... بعد از آن تذكر و بيان حال منافقين، اينك حال عامه مؤمنين را بيان ميكند و می فرمايد: "مردان و زنان با ايمان اولياى يكديگرند"، تا منافقين بدانند نقطه مقابل ايشان مؤمنين هستند كه مردان و زنانشان با همه كثرت و پراكندگى افرادشان همه در حكم يك تن واحدند، و به همين جهت بعضى از ايشان امور بعضى ديگر را عهده دار مى شوند. و به همين جهت است كه هر كدام ديگرى را به معروف امر ميكند و از منكر نهى مى نمايد. آرى، بخاطر ولايت داشتن ايشان در امور يكديگر است -آنهم ولايتى كه تا كوچك ترين افراد اجتماع راه دارد- که به خود اجازه مى دهند هر يك ديگرى را به معروف واداشته و از منكر باز بدارد.》(المیزان) ▫️چون شرط امر به معروف، عدالت نیست و حتی فاسق هم چنین حقی(ولایتی) دارد۱؛ پس غیر متشرعه، بی حجاب و بدحجاب هم میتواند مذهبیِ محجبه ای یا حتی یک روحانی را در معروفی، امر یا از منکری، نهی کند! .......................... ۱. https://b2n.ir/u94015 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚺 بی حجاب هم ولایت دارد ❗️ • جامعه ای که به دو طبقه امر کننده و امر شونده تبدیل شود؛ این گسل کار دستش می دهد! • همه جامعه اسلامی (زن و مرد و صغیر و کبیر) ولایتِ امربه معروف دارند! - لزوم توزین عادلانه این ولایت! • از جایگاه مذهب و حکومت نگوییم: به تو چه؟! تا او هم درباره حجاب و زیست شخصی اش نگوید: به تو چه؟! * مبانی حرف را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445 ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی می کند؟! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian