eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚽️ بازی، بازی و خربزه آب است! • گرچه بُرد در "بازیِ"فوتبال -بخصوص در این جنگ چند وجهی- میتوانست کام ملت ایران را شیرین و شمیم یکپارچگی ملی را ساعاتی به مشام آنها برساند؛ لکن این مُسَکن های موقت جای درمان اساسی و شیرینی پایدار را نمی گیرد! • تحقق عدالت اجتماعی هم "تنسیق قلوب"۱ (همترازی و پیوستگی دلها و بالتبع وحدت ملی) را موجب می شود و هم به فرمایش امام صادق(ع): از شهد و عسل شیرین تر و از کره، نرم تر و از مُشک خوشبوتر است.۲ • فوتبال برای عده زیادی یک چیز بالاصاله و ذاتا مطبوع است که از آن لذت می برند. در پیوند خوردنش با هویت ملی یا تعصب های باشگاهی، موجب غم و شادی شان هم می شود و... اما برای گروهی -که فاش و روشن به آن نگاه ابزاری و بالعرض دارند- فقط در شرایط و نتایج خاصی، خوب و دیدنی و شادی اش ارزشمند می شود! • باخت -آن هم در مقابل آمریکا- به دسته دوم یادآور میشود که: بازی، بازی است؛ به فکر نان باش که خربزه آب است! دشمن هم نه ۱۱بازیکن آبی پوش بلکه سیاستهای استکباریِ آمریکاست! نقیصه اصلی هم نه در ملی پوشان که در عدم جبران عقب ماندگی عدالت توسط دولتهاست! • دولتمردان و مجلسیان علی القاعده از دسته دوم اند. اگر می خواستند با بُرد فوتبال جشن پیروزی بگیرند، به ماموریت اصلی خود جدی تر برگردند و "احلی من الشهد" -یعنی عدالت- را برای ملت ایران بسازند. ............................ ۱. صدیقه طاهره(س): جعل الله... العدل تنسیقاً للقلوب.(بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸) ۲.الکافی ج۲ص۱۴۷ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧕 حجاب در حجاب! • قطعاً شهدای عزیز به حجاب سفارش کرده اند و حتی به لحاظ تاریخی شهادت آنها نقش جدی در سریان ارزشهای اسلامی از جمله حجاب در جامعه پس از انقلاب داشت؛ لکن فلسفه حجاب، گرامی داشت خون شهداء نیست! • قطعاً حجاب زنان باعث می شود مردان، بیشتر از گناه حفاظت و بنیان خانواده مستحکم بماند؛ لکن فلسفه حجاب، محدود کردن زن برای سلامت مرد و خیانت نکردن به زن اول نیست! • از مجموعه حقوق زنان در قرآن (علم آموزی، کنش سیاسی، کسب، فعالیت خیرخواهانه و...) در کنار تکالیفشان (از جمله حجاب) میشود فهمید: حجاب برای تأمین و تضمین حضور اجتماعی زن است. زن بتواند مثل هر انسانی از حقوق مساوی خود با مردان بهره‌مند باشد؛ تأنیث او موجب ایذاء و حرمانش از انواع فعالیتهای اجتماعی نشود. ⬅️ ترویج حجاب با این بنیان فکری -که میراث مثل مطهری هاست- اقتضائات دیگری -غیر از منبر رفتن و صرفاً تعبیر سازی برای حجاب- دارد. امتداد این بنیان، کمتر از دیگری هایش تمایز گذاری شده است! امتدادهای این حجاب را باید بیشتر در فعالیت های موثر و نوشونده اجتماعی تحقق داد و بعد روایت کرد؛ تا با تعامل عینیت و ذهنیت، جامعه اقناع شود: حجاب برای زن در اجتماع (ورزش و هنر و علم و کسب و سیاست و...) بهتر است! مثلا هیچ باحجابی خالی از فعالیت موثر اجتماعی نباشد و هیچ فعالیت مشروع اجتماعی خالی از جمعیت باحجاب نباشد! اینگونه "کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم" هم کنار دعوت زبانی و... می نشیند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✴️ حجاب؛ ارزش دینی، همراهی مردم! • حرف نوی انقلاب اسلامی، توأم کردن ارزشهای اسلامی و مردم بود. در حجاب : - ۱۵اسفند۵۷ امام خمینی کارمندان ادارات را دعوت به حجاب شرعی کرد. - ۱۷اسفند تجمع مخالفین(۱۵هزار نفر) و موافقین الزامی شدن حجاب در تهران تا چند روز! بحثهای طرفینی/ منع دفتر امام از توهین و برخورد با زنان مخالف! - ۱۰تیر۵۹ (۱سال و اندی بعد) موضع گیری دوباره امام درباره پوشش نامناسب برخی زنان ادارات. - ۱۳تیر راهپیمایی سراسری و میلیونی در کشور در حمایت از امام/ حمایت گسترده تشکل های مردمی. - به دعوت رادیو صدای آمریکا حدود ۱۰۰۰زن از طبقات مرفه تجمع اعتراضی می کنند. - ۱۶تیر شورای انقلاب و ریاست جمهوری رعایت حجاب را برای کارمندان دولت الزامی اعلام می کند. - بازاریان هم از بانوان می خواهند بی حجاب وارد بازار نشوند. - شورای خلیفه گری ارامنه هم، با وجودی که تکلیف حجاب شامل زنان ارامنه نمیشود اطلاعیه می دهد: به پاس احترام فرمایشات امام، از زنان ارمنی می خواهد در ادارات و مراکز کار از لباس آستین بلند و روسری استفاده نمایند! - شروع الزام از کارمندان ارتش و مراکز نظامی(تیر۵۹). - سه سال بعد(۶۲) مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت در قانون مجازات اسلامی برای بی حجابی، تعزیر معلوم می کند! اینبار دیگر اعتراضی شکل نمی گیرد. ارزش حجاب در فضای دفاع مقدس و شهادت در کشور عمومی می شود. • گزارش مصور و مستندی از این روند الهی_مردمی را در ببینید لینک محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 همه چیز تویی... ⁉️ من در این اوضاع اجتماعی کشور، چه نقشی می‌توانم داشته باشم؟ ❓چگونه می‌شود به افراد ناامید کمک کرد؟ 🎙 حجت الاسلام محسن قنبریان 🎞 در این کلیپ افراد متوجه می‌شوند که بخاطر جنس خاک (چسبندگی) و مقدار فرو رفتن اسب در مرداب به راحتی نمی‌شود اسب گرفتار را خارج کرد. راه حل را در کلیپ مشاهده کنید... *تشکر از دوستان هیات محبین الرقیه(س) امیدیه ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چون دیدم به مناسبت 16 آذر در برخی کانال ها و رسانه ها داره دوباره این کلیپ دست به دست میشه گفتم اینجا ام بذارم. دیدن دوبارش خالی از لطف نیست. 🔺خوبه بعضی موقع ها حرفاتو یادت بیارن. ان شاء الله روزی نشه مقابل این حرفا شرمنده بشیم و سرمون پایین باشه. ‌‌‌‌🔺اگه قرار باشه جنبش دانشجویی به چیزی افتخار کنه، اون چیزی نیست جز اینکه تو این بازی برنده ها و بازنده ها؛ در کنار بازنده هایی باشه که معمولا نه تریبونی دارند و نه توانی برای صدا زدن... . پ.ن: کلیپ مربوط به تجمع سال 99 آذرماه مقابل وزارت کشور هست سر ماجرای آلونک بندرعباسی.. @marghoomat
🔘 عبور از قانون اساسی یا تعطیل آن❗️ یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🔘 عبور از قانون اساسی یا تعطیل آن❗️ 1⃣ یک طرف رسانه ها و جبهه سیاسی اصلاحات و رجال آن است که بین اعتراض و آنچه واقعاً در صحنه می گذرد تمایز موثر نمی گذارند و عملاً اغتشاش را هم اعتراض می خوانند! 2⃣ طرف دیگر برخی خواص در مناصب مهم و موثر است که اعتراض را در حد صحبت کردن و نامه و مقاله نوشتن فرو می کاهند! ▫️اصل۹ قانون اساسی حتی با وضع قانون (چه رسد به فرافکنی رسانه ای) اجازه خدشه به استقلال و تمامیت ارضی بنام آزادی را نمی دهد. طیف اول تصریح دشمنان در تسلیح اغتشاشگران را نشنیده می گیرند و همه حوادث جاری را درون زا می خوانند! جنایات عجیب در شکنجه کُشی بسیجیان و هتک حرمت بی سابقه ی پلیس را ندید می گیرند و ذیل اعتراض جا داده، به شکل موثر محکوم نمی کنند! اگر یک صدم این هتک و شکنجه ها از سوی نظام انجام می شد چه نمی کردند و حتی به صرف ادعا قبلا (سال۸۸) چه نکردند!؟ ▫️ اصل ۲۷ قانون اساسی نیز اعتراض را به تجمعات معنا می کند و فقط به دو شرط (مسلحانه نبودن/ مخل به مبانی اسلام نبودن) مشروط می نماید. اما فقیه شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران به مقاله و نامه نوشتن فرو می کاهد! اگر همین حرف را رویه مجریان قانون در مقابل تجمعات اعتراضی در دهه های اخیر نمی دیدیم، ناظر بر موارد اغتشاشی اخیر می گرفتیم. این تلقی، بیانات امام در مکاسب محرمه شان ذیل آیه۱۴۸ نساء و جواز تظلّم با "الجهر بالسوء من القول" با وجود امکان شکایت به محکمه و برقراری حکومت اسلامی را ندید می گیرد! https://lib.eshia.ir/10051/1/282#_ftn1 این رویه، حتی مواردی که رهبر انقلاب تجمع کارگران را به حق و رفتن دانشجویان در بین آنها را ستایش می کنند؛(۹۸/۳/۱) را هم بخاطر همان فرو کاست، در مرتبه های بعد اجازه نمی دهد! ⬅️ بین عبور از قانون اساسی یا تعطیل و تأویل آن، راه عمل بدون تنازل به همه اصول آن است که خوب است طرفین برآن اجماع عملی کنند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت • نهضتی مقابل جاهلیت - در جاهلیت (قدیم و جدید) زن کالاست!/ یا کالای غارتی یا مصرفی! - حجابِ جاهلیت هم از سر عار و عوره (نقطه ضعف) بودن زن بود! - تبرّج و لوکس شدنش در جاهلیت مدرن بخاطر پیشرانی مصرف در اقتصاد است • آیه ۱۱۷نساء چه می گوید؟! - خدایگان مونث با زنده به گوری و عار بودن زن چه نسبتی دارد؟! - نشان آن خدایگان در بازار مدرن! • فاطمه(س) نه عار نه متبرّج! - دختر خدیجه تاجر عفیف - فاطمه(س) حجاب را معنای نو داد: تشخص زن برای حضور اجتماعی - خانه اش هم صحن جامعه و سرحد مرزها بود! - دو یورش! ☑️ @m_ghanbarian
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فاطمه(س) خصوصیتی دارد که کودکی و نوجوانی و جوانی از تولد تا شهادت در خدمت رسالت بوده؛ هم الگوی دوره نهضت است، هم الگوی دوره نظام؛ هم در غنیمت های نظام، الگوست هم در غرامت ها و هزینه ها. این جلسه اندکی از او در دوره نهضت محمدی(۱۳سال مکه) ▫️ نهضتی مقابل جاهلیت در یک کلمه نهضت رسول الله علیه جاهلیت بود. جهل گاهی مقابل علم است (ندانستن) که عیب نیست، نقص است. گاهی مقابل عقل است (نفهمی) که عیب است. جهالتِ مقابل عقل اگر سازمان یافت، ساختار و مناسبات چید، اسمش میشود جاهلیت! خدای جاهلیت، دست ساز خودشان است. معادشان، پوسیدن است. عقبه اش به "انا لله" نمی رسد به "حتی زرتم المقابر" می کشد! و... • زن در جاهلیت زن در این مناسبات غلط، عار و عورت(= نقطه ضعف و آسیب) است. در جامعه غارتی بادیه نشینی، زن کالای غارتی است؛ در کنار اموال غارت میشود. قدرت غارت کردن و جنگ هم ندارد، پس خرج اضافی و مایه فقر است ⬅️ لذا عار و عورت تلقی میشود! ⬅️ بالتبع یا وقت تولد زنده به گور میشود / یا پرده نشین می شود! • جاهلیت مدرن در دنیای مدرن هم زن کالاست اما کالای مصرفی (نه غارتی/ ولو برده سفید و برده داری جنسی هم کم نیست)! سرّ ماجرا در این است: دنیای گذشته، مصرف تابع تولید بود و چون ابزار تولید دستی بود، مصرف اندک (قناعت) یک فضیلت طبیعی بود. در دنیای جدید، ماشین تولید انبوه ساخت. حالا تولید تابع مصرف شد. اگر بیشتر مصرف نکنند کارخانه داران و کارتل ها ورشکست می شوند. ⬅️ پس مصرف شد پیشران اقتصاد! مصرف بیشتر هم خود پیشرانی می خواهد؛ که مصرف لوکس و تجملی است! ⬅️ قارونها لوکوموتیو مصرف را می کشند و همه به شوق آن مصرف های لوکس بیشتر مصرف می کنند ⬅️ مصرف هم لوکوموتیو اقتصاد است! ⬅️ اقتصاد هم سیاست و فرهنگ را پیشرانی می کند! در این دنیا، زن باز کالاست اما کالای مصرف! دقیق تر برای لوکس کردن مصرف و تدارک پیشران اقتصاد، زن موضوعیت می یابد! * عجیب اینکه پیامبر(ص) فرمود من بین دو جاهلیت مبعوث می شوم! یعنی جاهلیت بر می گردد. قرآن هم از آن خبر می دهد که جاهلیت اُولی ای بود و جاهلیت های دیگر(۳۳احزاب) ❓آیه عجیب ۱۱۷نساء چه می گوید؟! "اِن یُدعُونَ الا اِناثاً و اِن یدعُونَ الا شیطاناً مَریداً" نمی پرستند جز "اناث" را و نمی پرستند جز شیطان سرکش را! - اناث جمع انثی بمعنی مونث و زنانگی است. بتهای اعراب جاهلی هم همه نام مونث داشت (لات/ عزّی/ منات/ اساف/ نائله)! در برخی اخبار هست که در هریک از این بت ها شیطان ماده ای بود که خادمان کعبه او را می دیدند و با او سخن می گفتند!(ر.ک: مجمع البیان) ⬅️ پس اسطوره های پرستش شان زنانه بود! با این وضع چگونه زن را در مقام واقعیت اجتماعی آن گونه تحقیر می شد؟! چون واقعیت زندگی غارتی بادیه نشینی آن اقتضاء را داشت! ❗️جاهلیت مدرن آن ذهنیت را عینیت بخشید. پرستش بازار و سود، زن را هم با همان وجه لوکس سازی کالا محترم کرد! • البته در همان جاهلیت هم زن در سیمای تبرّج و تجمل گاهی ظهور می کرد مثل اُمّ زِمل که الگوی عایشه هم شد... ▫️ فاطمه؛ زن نهضت! فاطمه (س) در چنین شرایطی آمد نه عار بود و نه متبرّج! مادرش خدیجه هم یک زن تاجر بود نه عار بود و نه اهل تبرّج؛ فاطمه وارث او بود. فاطمه(س) از کودکی در همه عرصه های نهضت هست. از شیر که گرفته میشود تازه در تحریم ۳ساله شعب ابی طالب می رود. ۵ساله جای مادر حافظ پدر میشود هم توطئه ها را به او خبر می دهد هم تحقیر ها (مثل ماجرای شکمبه انداختن بر پیامبر) را با تکریم زایل می کند. طوری که قصد ترور او می شود!(سیره النبویه ج۱ص۲۶۵) • ارتقاء حجاب هر پوشیدگی، حجاب اسلام نیست! چادری که بخاطر عار و عورت سر زن باشد، مقبول اسلام نیست. فاطمه، زن را به اجتماع آورد اما عفیف. حجاب فاطمه ابزاری برای تامین حضور اجتماعی زن در انجام تکالیف و حقوقش است نه از سر ضعف عار بودن! در فضای اجتماعی همه با وجهه انسانی شان باید بیایند نه با جلوه های مردانه و نه با جلوه های زنانه. حجاب راهی برای این حضور است. این حجاب با حجاب جاهلی زمین و آسمان فرق دارد این میراث فاطمه است. فاطمه خانه اش هم مرزهای اسلام است دوبار به اندرون خانه او یورش می شود یکبار در لیلة المبیت برای ترور پیامبر یکبار پس از پیامبر برای بردن امیر المومنین! (* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید/ با جسارت بسیار گوش دادن آنرا برای مبلغین ارجمند در این ایام توصیه می کنیم) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/۱۵ آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظامنظام در دوره رخاء و غنیمت سه خصوصیت: اعتبارِ انتساب!/ شروع فرصت ها/ گشایش اقتصادی - ازدواج های سیاسی! طلحه باجناق ۴قبضه با پیامبر(ص)؛ دعوا بر سر دامادی! - مدینه قبل و بعد خیبر؛ ریشه کنی فقر • نا آقازادگی دخترِ نظام! - رد اشراف و قبول علیِ فقیر/ مهریه عجیب! - شناسنامه تسبیحات حضرت زهرا(س)؛ نفی آقازادگی است! - فضه پس از گشایش نه زمان اهل صفه! - حتی در دوره رخاء، پیامبر(ص) گردن بند او را لباس جبابره نامید! او هم انفاق کرد * چند گریز سیاسی! - از سکوت علماء در فتنه می پرسید از سکوت آقازادگان نظام هم بپرسید! - رؤسای جناح راست و اصلاح طلب که برخی می خواهند میانجی بین مردم و حکومت شوند(!) اول بیایند پایین شهر بین مردم زندگی کنند! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 فاطمیه قطعاً مهمترین "شعائر زن محورِ شیعی" است. عنصر "عاملیت و محوریت زن"، "اعتراض سیاسی" در آن قابل انکار نیست. ▫️ اما در کنار این "فرم" نمی توان "محتوا" را ندید: - اعتراض آن علیه "خودخواندگی اقلیتی بعد از حکم خدا و رأی مردم در غدیر" بود. - "حمایت از ولیّ شرعی و مردمی"، هم روی دیگر آن اعتراض بود. - آن زن، "نماد حجاب در عین حضور اجتماعی" بود. ▫️ پس هرگز نمیشود فاطمیه را به نفع خوانشی خیابانی و مبتذل از زن، زندگی، آزادی تأویل برد! آنرا خالی از محتوایش کرد و هر "عصیان سیاسی"، "مقاومت در برابر احکام دینی" و "هرجور عاملیت زن" را پیام مشترک فاطمیه خواند! و فاطمیه دیگری بعد از حوادث اخیر مطالبه کرد! 🔗 پ.ن: ۱. پاسخی اشاره وار به یادداشت تشیع ایرانی پس از اعتراضات/ محسن حسام مظاهری ۲. ویدئو: دسته فاطمیه پرشورتر از قبلِ هیئات مذهبی در آذر۱۴۰۱ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام! دوره نظام هم غنیمت و فرصت دارد هم غرامت و هزینه؛ فاطمه(س) در فرصت ها و غنیمت ها چگونه الگوست؟! ▫️ سه خصوصیتِ فرصت ساز 1⃣ اعتبار انتساب به پیامبر(ص) همان پیامبری که شکمبه بر او می انداختند الان یک قطره آب وضویش زمین نمی افتد و تبرک می رود. طبعاً انتساب به او اعتبار ساز است. فاطمه چادرش با ۱۸وصله از لیف خرما را نزد یهودی عاریه می گذارد و برای طعام مسکینی، گندم می گیرد. 2⃣ شروع فرصتهای طبیعی و غیر طبیعی: مثلا ازدواج های سیاسی! - طلحه خود را ۴قبضه با پیامبر باجناق کرد! لابد هر چهار خواهر گرفتن از همسران پیامبر اتفاقی نیست و برای آینده سیاسی به درد می خورد! - با نزول سوره تبت، ابولهب دو دختر (یا ربیبه) پیامبر (ام کلثوم و رقیه) که عروسان پسران ابولهب عموی پیامبر بودند را طلاق داد. عثمان، رقیه را گرفت و به مهاجرت حبشه رفت. این ازدواجی انقلابی مقابل آن عمل ابولهب بود. اما پس از برگشت از حبشه به مدینه، در دوره نظام و حاکمیت پیامبر، رقیه فوت کرد؛ اینجا عثمان، خواهر دیگر (ام کلثوم) را گرفت و لقب ذوالنورین گرفت! این یکی بنظر سیاسی می آمد. حالا اگر برای خلافت گفته شود علی(ع)، داماد پیامبر است، عثمان دوبل داماد پیامبر است! 3⃣ از بین رفتن فقر و گشایش عمومی. تا قبل از خیبر، فقر در مهاجر و کسانی که از قبایل رانده شده بودند وجود داشت. اهل صفه با نوسان جمعیتی تا ۴۰۰نفر هم می رسید. اما پس از غنائم بسیار از یهود دیگر وضع عمومی خوب شد. زمین برای کشاورزی و ابزار کار فراهم شد و... ▫️ وظیفه منسوبین نظام در این وضعیت وظیفه منسوبین در رخاء و غنیمت های نظام را آیه ۲۸و۲۹ احزاب معلوم کرده است. پیامبر مامور می شود به زنان خود(نزدیکترها) بگوید تا بقیه هم حساب دستشان بیاید: - اگر میل به دنیا و زینتهای آن دارید بیایید تا متاع و مهریه تان را بدهم و به شکل زیبایی طلاق تان دهم - اگر اراده خدا و رسول و دار آخرت دارید، خداوند برای نیکوکاران از شما اجر عظیم آماده کرده است. اراده + احسان باید باشد؛ یعنی متن زندگی تان بخورد به اراده خدا و آخرت کردن. ▫️ فاطمه(س) برترین الگوی این وضعیت! • اشراف قریش از او خواستگاری کردند و رد شنیدند. عبد الرحمن عوف و عثمان حاضر شدند ۱۰۰۰شتر با محمل کتان مصر به اضافه ۱۰۰۰۰دینار زر مهریه کنند اما دست رد به سینه شان خورد (مناقب ابن شهرآشوب ج۳ص۳۴۵) بجایش با جوانی انقلابی -که ابوبکر عیب او را نداری و فقرش می دانست- ازدواج کرد حداکثر با ۵۰۰درهم مهریه! خودش مهریه اش را شفاعت گناهکاران امت قرار داد!(احقاق الحق ج۱۰ص۳۶۷) ❗️تسبیحات حضرت زهرا را با شناسنامه اش نمی شناسیم! شناسنامه اش ضدیت با آقازادگی است. فشار زندگی بر حضرت زیاد شد. غیر از فرزندان کوچک بار مستضعفین هم گردن خانه او بود. فرزند برخی شهدا (مثل پسر رفاعه انصاری) هم نزد او نگهداری می شد. عبادت بسیار و کارهای یومیه زیاد ناتوانش کرد به سفارش امیر المومنین نزد پیامبر رفت تا خادمه ای بگیرد. حیا کرد و نگفت بار بعد علی(ع) همراهش رفت تا بگوید! پیامبر از شدت علاقه اش گریست اما جواب داد: به خدایی که مبعوثم کرده در مسجدم ۴۰۰نفر فقیر هستند که خوراک و پوشاک ندارند اگر از خصلتی نمی ترسیدم به تو عطا می کردم. اینجا بجای خادمه، تسبیحات حضرت زهرا(س) آموزش داد (البرهان ج۳ص۶۰۳) ⬅️ این تسبیحات که برای تقویت اراده بسیار موثر است شناسنامه اش ضد آقازادگی و امتیاز طلبی در حال فقر عمومی جامعه است. • فضه برای دوره رخاء و گشایش عمومی است که عمدتا خادم دارند. در همین دوره هم به حسب روایت امام سجاد(ع) از اسماء، وقتی پیامبر گردن بند طلا (امیر المومنین خریده بود) گردن فاطمه دید فرمود: مغرورت نکند که تورا دختر محمد(ص) بخوانند اما لباس جبابره و شاهان برتن ات باشد! همانجا آنرا کَند و با پولش برده خرید و آزاد کرد و پیامبر را خوشحال کرد(عیون اخبار الرضا ج۲ص۴۵) * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۶آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه سوم: فتنه افّاک ▫️ نظام در دوره هزینه ها و فتنه ها • فاطمه(س) مسئول حفظ میراث شهدا بدون دفتر دستک! • جنگ نرم و نیروهای سازمان یافته و غیر سازمانی اش • سه سطح کار منافقین: ۱. کارکرد اصلی: ۴۸توبه: فتنه گری ۲. کارویژه و ماموریت: تقلیب!(قلّبوا لک الامور) ۳. کاربست: مرجفون/ خلق افک • حقیقت واحد و مصادیق متکثر افک - قاعده وضع الفاظ برای حقایق نه مصادیق - بهتان و سحر مصداق دیروزی و تحریف رسانه ای مصداق امروزی افک - افّاک، مبالغه کمّی و کیفی در افک • فتنه های افک در نظام نبوی - دو افک به دوهمسر پیامبر/ افک پس از نبی - ارکان: اتاق مدیریت افک/ عصبه افک/ مردم معمولی • فاطمه و علی و این فتنه: - سوژه افک نشدند! - در چک و خنثای هردو نقش اول اند! ☑️ @m_ghanbarian
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۶آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه سوم: فتنه افّاک در دوره نظام، هزینه ها و غرامت ها هم هست؛ فاطمه(س) اینجا هم الگوست هم در اُحد و احزاب هم در کمک به فقر اصحاب در صحنه هست. • از آن بیشتر اصلا مسئول حفظ میراث شهدا و دفاع مقدس، فاطمه(س) است؛ بدون اینکه دفتر و دستکی داشته باشد. هفته ای اقلا یکبار عزیمت به احد برا زیارت حمزه سیدالشهدا و شهدای احد، نگهداشت یاد و نام شهدا و شهادت در جامعه است. تسبیح اش از خاک قبر حمزه برای این گرامی داشت ها بود. • در جنگ های روانی(نرم) هم الگوست. ▫️ برنامه های منافقین منافقین نیروی سازمان یافته و غیر سازمان یافته ی کفار درون مسلمین بودند که توطئه ها و برنامه هایی اجرا می کردند. • سه سطح کار منافقین: 1⃣ کارکرد اصلی: فتنه گری آیه ۴۸توبه آنرا بیان می کند: لقد ابتغوا الفتنه من قبل! قبل از تبوک (و نقشه برای ترور پیامبر) در احد، عبدالله بن اُبی توانست یک سوم سپاه را جدا کند! اختلاف افکنی و فعال کردن گسل های عصبیت جاهلی از جمله فتنه های آنها بود. 2⃣ کارویژه و ماموریت: تقلیب ادامه آیه: وقَلَّبوا لک الاُمور... تقلیب = زیرورو کردن و وارونه ساختن چیزی! رجل قَلّب یعنی مردی که آراء مردم را در کارها زیرورو می کند. "قَلَّبوا لک الامور" مقابلِ "و نَظمِ امرکم" است. "امرکم" یعنی امر سیاسی و اجتماعی تان همان که "اولی الامر" دارد، همان که"شاورهم فی الامر" دارد نه یعنی در کارهای شخصی منظم باشید؛ اگر این بود می فرمود: نظم امورکم! کار وقتی در مجرا و نظام خویش است، "نظم امرکم" برقرار است مثلا رابطه حاکم-مردم وقتی رعایت از طرف حاکم و اطاعت از طرف مردم و اعتماد و پیوستگی هست، نظم امر هست. تقلیبش یعنی بهم زدن این نظم سلب اعتماد عمومی از مجاری رسمی و مانند آن؛ فرقی نمی کند کارگزار یا سخنگویان رسمی این آسیب را بزنند یا منافقین با تقلیب چنان نتیجه ای بگیرند! 3⃣ کاربست و اعمال: متعدد است و همه در خدمت تقلیب و کلان تر در خدمت ابتغاء فتنه است: • شیوع اراجیف: رجفه، یعنی تکانه. اراجیف یعنی حرفهای سست و بی پایه(شایعه) ای که موجب تشویش اذهان عمومی شود. "مرجفون" شایعه سازانی هستند که چنین تشویش های عمومی را درست می کنند. آیه ۶۰ احزاب یکی از کارهای منافقان را این می شمارد و مجازات تبعید از شهر را برای آن مقرر می کند. • خَلق اِفک: - افک = گرداندن واقعیت و منحرف کردن از وجهه اصلی اش. دروغ و تهمت و بهتان از اینرو افک است بخلاف غیبت. - قرآن کار ساحران فرعون را هم افک می خواند: ان الق عصاک فاذا هی تلقف ما یافکون: عصایت را بیانداز! پس ناگهان افک آنها را بلعید !(۱۱۷/اعراف) ⬅️ ساحران در چشم حاضران تصرف و سحر کردند و آنها مشتی طناب را مار می دیدند(از این حیث افک)؛ معجزه عصای موسی(س) خوردن طنابها نبود! اگر طنابها را می خورد حرف فرعون که تهمت زد موسی، استاد ساحران است، موجه جلوه می کرد؛ ساحری اژدها آورده، مار ها را خورد! نه! قرآن می فرماید: افک شان یعنی سحر آنها را بلعید! یعنی چشم مردم باز شد واقعیت را دیدند؛ دیدند چند طناب بین زمین و آسمان می جهد! مار سحر خور کسی ندیده بود! از اینجا ساحران زودتر از همه ایمان آوردند چون این با سحر نمیشد؛ بلکه دقیقاً باطل السحر بود! 🔺 توجه۱: در اصول و تفسیر بحثی است که الفاظ برای حقایق وضع می شوند نه مصادیق! مثلا ترازو برای حقیقتی بنام ابزار سنجش وضع شده؛ حالا یک زمان دو کفه ای است یک زمان دیجیتال؛ این مصادیق، استعمال لفظ را منحصر و برای دیگری مَجاز نمی کند. لذا اگر در قیامت موجودی مایه سنجش ایمان و کفر شد هم درست است بدون مَجاز گفته شود: وَضعَ المیزان.(ر.ک: مقدمه المیزان ج۱) ⬅️ پس افک و "ما یأفکون" منحصر در بهتان یا سحر نیست، امپراطور رسانه ای که واقعیت را برگرداند و پدیده ها را از صورت اصلی اش منحرف جلوه دهد ، همه افک است. حتی افّاک است یعنی مبالغه کمّی و کیفی در ساخت افک. 🔺توجه۲: چنانچه در تجربه عصای موسی(ع) دیدید باید افک، خنثی و بلعیده شود نه طنابها! در مقابل رسانه های افّاک چاره اصلی بلعیدن افک شان است که موسی و توان و تمدن می خواهد. صرفاً بستن آنها، در بهترین وضع خوردن طنابهاست و مردم را از سحر آنان آگاه نمی کند! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۶آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه سوم: فتنه افّاک ▫️ فتنه افک در نظام نبوی! به دو همسر پیامبر(ص) تهمت فحشاء زده شد: ماریه(توسط یکی از زنان پیامبر)/ عایشه (توسط منافقان مثل عبدالله ابن اُبی) اختلافی است که کدامیک شان نزول آیات۱۱ به بعد سوره نور است!(با آن اختلاف اینجا کاری نداریم)۱ • ارکان افک: - تولیت و اتاق مدیریت افک: "والذی تولّی کبره" یعنی کسی که کُر و مُعظم آن افک و بهتان را مدیریت می کرد! یک بهتان نیاز به شارژ دارد. موید می خواهد باید برایش شاهد ساخت. موج اول و دوم می خواهد تا کل جامعه را بگیرد. در ماجرای جا ماندن عایشه از سپاه در بنی مصطلق و با تاخیر رسیدنش به همراه صفوان بن معطّل(که پی سپاه بود)، منافقین یک ماه بهتان را تاب دادند و حیثیت اجتماعی پیامبر را با آن در عموم آسیب زدند. - جماعت و پیاده نظام آن اتاق عملیات: "عُصبَه منکم" یعنی جماعتی منسجم از خودتان! عصبه، هر جماعتی نیست یک انسجام و هماهنگی می خواهد مثل یک حزب عمل کنند. آن افک را شایع کنند، موج دومش را و... - مردم عادی: اینها موظف اند "ظن خیر" بزنند اما گاهی در افک منافقان می افتند و سوء ظن و شایعه فراگیر می شود(لولا اذ سمعتموه ظنَّ المومنون و المومنات بانفسهم خیراً و قالوا هذا افک مبین: چرا وقتی آن بهتان را درباره همکیش خود شنیدند، مردان و زنان مومن در حق او گمان نیک نبردند؟! و نگفتند: این بهتانی آشکار است؟!) ⬅️ پس هم گمان نیک بزنند هم بگویند این افک است تا مانع سرایت شوند ! اما بسیاری نکردند و یک ماه حیثیت پیامبر(ص) آسیب دید! • چک و خنثی! اینجا نقش خانه فاطمه(س) منحصر به فرد است. اولا: فاطمه(س) هیچ جا سوژه افک نمی شود! طبعاً منافقان او را برای سوژه سازی بیشتر ترجیح می دادند تا زنان پیامبر؛ اما فاطمه هیچ جا سوژه افاک ها نشد. ⬅️ این مهم است. منصوبین و منسوبین نظام نباید یک کلاغِ چهل کلاغ دشمن شوند! نباید با فعل یا ترک فعل، بی سند گویی یا مخفی کاری زمینه افک فراهم کنند! ثانیاً: در چک و خنثای افک ها پیشتاز بودند. امیرالمومنین هم به نفع عایشه شهادت داد تا بهتان فحشاء از او رفع کند و هم در جریان ماریه و جریح خود مامور و کمیته حقیقت یاب شد. بعدا در شورای شش نفره بدان تفاخر کرد که من بودم که بهتان بر ماریه را کشف کردم (ثابت کرد جریح اصلا مرد نیست و هیچ رابطه ای با ماریه نداشته است)۱ • افک بعد از نبی(ص) بدتر از آن افک ها، خلیفه تراشی بعد از پیامبر بود. اینجا هم واقعیتی دگرگون و منحرف می شود. نقش فاطمه(س) در مواجه با آن بی بدیل است هرچه در فاطمیه ها از فعالیت های او شنیده اید در چک و خنثی این افک طبقه بندی می شود. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید شاید مفید به اوضاع و احوال این روزهایمان باشد! ........................................ ۱. برای تفصیل این دوماجرا و اقوال ذیل آیات مورد بحث این مقاله را بخوانید: http://ensani.ir/fa/article/46060/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%89-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D9%89-%D9%80-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%89-%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D8%A7%D9%81%DA%A9 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 مراقبِ "کَبُرَ مَقتاً عندالله" باشیم! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian