24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولوا بقیه!
• آیه ۱۱۶ هود می پرسد: چرا اولوا بقیه نیستید!
اولوا بقیه، رهسپار بقیه الله اند!
و اینها فقط به یک وصف توصیف میشوند: نهی از فساد در زمین!
• امام خمینی ما را پای این آیه آورد!
حالا بگو دینداری مردم ایران بهتر شده یا پسرفت کرده؟!
• امام همه آن را در دو کلمه خلاصه کرد: مبارزه با آمریکا و اسلام آمریکایی!
اسلام آمریکایی یعنی چه؟!
هیچ جمکران و مسجد سهله ای بیشتر از این اولوا بقیه شدن تورا به امام زمان(عج) نمی رساند!
🎧 فایل صوتی کامل این سخنرانی پرمطلب را اینجا بشنوید
📄 چکیده بحث را اینجا بخوانید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف.mp3
5.26M
تدبیر اجتماعی ، عنصر مغفول در امر به معروف!
🎧 برشی از کلاس کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) / حجت الاسلام #قنبریان
• برای فقه تحقق و اقامه، "فن" کنار "علم" و "خلاقیت" کنار "اجتهاد" لازم است.
• وسائل امر به معروف در بیان شهید مطهری: پند، بند، تدبیر اجتماعی
- بیش از حد بر سر پند و بند حساب شده!
- "چیزی که بیش از همه مورد غفلت است: تدابیر عملی است".
• تدبیر اجتماعی، کار فرهنگی نیست؛ استفاده از مولفه های یک زندگی اجتماعی است که مثل حروف الفبا طوری چیده شود که نتیجه مطلوب حاصل شود.
- بعد #مهسا کسی کمپین علیه صف جدای زن و مرد در نانوایی داده است؟! چرا نه؟!
- تفکیک برخی معابر توسط امیرالمومنین؛ نه فتوای طالبانی حداکثری و نه تابوی غربزدگان!
- غرب هم سه قسم تفکیک جنسیتی دارد!
• تجربه دیگری(غیر از مثال شهید مطهری) از تدبیر اجتماعی در ایسلند
• اجتماعات مرگ بر بی حجاب اگر متفرق و فقط در خیابان ظاهر شوند...!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
12.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا میدانستید؟ تا کنون شنیده بودید؟
✅ مجاهدان فلسطینی و بیعت با امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف )
✳️ چرا مجاهدان فلسطینی در مساجد با امام زمان بیعت میکنند؟
🔴 بیعت با امام مهدی(عج) در وصیت نامه شهید نضال فرحات مهندس موشکهای قسّام
🔗کانال غریب رضا را در ایتا در آدرس زیر دنبال بفرمایید:
🆔 @gharibreza1
۱۸-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
17.84M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه هجدهم/ ۱۵اردیبهشت۱۴۰۲
• از نظریه مبنا (تسخیر طرفینی) تا طرح کلی ساخت اجتماعی و اقتصادی
❓"قیمت گذاری آزاد" در بازار اسلامی یا "بازار آزاد" لیبرال؟!!
▫️ طرح پیشینی چینش صنوف و نهادهای اقتصادی:
لشکریان و نظامیان ⬅️ خراج دهندگان⬅️ قضات و دبیران ⬅️ صنعتگران و تجار
❗️حل تعارض منافع فاتحان و خراج دهندگان!
❗️تفکیک قوا در والی و فرمانده لشکر با قاضی و مسئول بیت المال!
- منع والی و قاضی و هاشمی از سهم بری عاملین زکات!
❗️والی و قاضی و عمّال نباید تاجر هم باشند!
▫️ چند وصف لشکریان:
• حصون الرعیة: دژهای مردم و ملت یا والی؟!
• زین الولاة: زینت والی/ لزوم بروز سجایای حاکم عادل در آنها/ نامه۱۴ و...
• عزّ الدین: حصن دین هم فقهاء و اندیشمندان اند نه نظامیان! اما عزت دین نظامیان اند!
• سُبُل الأمن: راههای امنیت
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه هجدهم/ ۱۵اردیبهشت۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ یادآوری
هر طرح و ساخت اجتماعی-اقتصادی محتاج یک نظریه مبناست.
درباره این نظریه مبنا (تسخیر طرفینی) جلسات پیش سخن گفته شد.
حضرت در فراز های قبل بدان تصریح کرد: "و اعلم انَّ الرعیة طبقات لایَصلُحُ بعضُها الا بِبَعض و لا غِنَی بِبُعضها عن بعض".
در قدم بعد براساس این مبنا باید طرح ساخت برای نهادهای اقتصادی داد. یک تنظیم پیشینی بین صنوف و نهادهای اقتصادی موجب شد.
دراینباره هم فرمود: "و کُلّ قد سَمَّی اللهُ له سَهمَه و وضَع علی حَدِّه فریضه..."
در چنین تنظیم و سامان یابی (بعلاوه نظارتهای پسینی) است که قیمت گذاری برعهده بازار و بسته به عرضه و تقاضاست. در روایات منع از قیمت گذاری دستوری شده و اصلا فرشته ای برای تعیین آن بیان شده است. این نسبتی با "بازار آزاد" در ادبیات لیبرالها ندارد اما متاسفانه گاهی از سوی برخی فقهاء معاصر هم خلط شده است!
▫️ فراز جدید (فالجنود باذن الله...)
حالا آن طرح پیشینی و ساخت اقتصادی را باتوجه به صنوف و نهادها بیان می کند. چگونه چینش شوند تا تسخیر عمومی مردمان به هم نریزد؟ طبقه بالادست و فرو دست شکل نگیرد؟! تعارض منافع موجب بهرمندی های برخی صنوف نشود؟ و...
1⃣ قوام جنود و نظامیان (که حافظ مردم اند) وابسته به خراج و خراج دهندگان است؛ هم در اصل جهاد و هم در معاش نیروها.
• نکته مهم اینجاست که سرزمین ها را لشکریان فتح می کنند اما تعیین میزان خراج و مساحت گذاری ها و بستن قراردادها با آنها نیست، تا تعارض منافع و امپراطوریسم شکل گیرد. اتفاقی که در برخی انحرافات از این اصول در صدر اسلام افتاد!
• خراج و اندازه گیری زمین ها و قراردادها به صنف دیگر (عمّال و دبیران) واگذار می شود.
2⃣ قوام خراج دهندگان (و بالتبع جنود) به قضات و عمّال و دبیران است. اینها قراردادها و پیمانه های خراج و... را معلوم می کنند.
• اولین نکته مهم در اینجا، تفکیک قوا و منع تجمیع نقش است.
قاضی غیر از والی و مستقل از او بود. لذا حتی خلیفه، دادگاه می رفت. عبدالعلی مودودی در تبدیل خلافت به سلطنت ده عنصر را می شمارد یکی از بین رفتن همین استقلال قضایی است.
- دعواهای ابن مسعود (مسئول بیت المال) با عثمان در تاریخ ثبت است که همه حواله های او را پاس نمی کرد چون بیت المال را بیت المال مسلمین می دانست ولی عثمان آنرا "مال الله" و خود را "خلیفة الله" می خواند و آتش به اختیار به نزدیکان خود بخشش های گزاف می کرد و حتی نامش را "صله ارحام" می گذاشت!
- دعوای کلامی شاگردان علی(ع) با او سر بیت المال مهم و خواندنی است که برای سرانه مسلمین است یا مال اللهی در اختیار خلیفه هرجور صلاح بداند؟!
- در زمان خلیفه دوم مثلا برای کوفه سه نفر نصب می شد: عمار (والی و فرمانده لشکر)، عبدالله بن مسعود (قاضی و مسئول بیت المال)، عثمان بن حنیف (مسّاح و مسئول زمین های خراجیه). این تفکیک قوای آشکاری است.
- والی و قاضی حق ندارند با عاملیت زکات دوباره از زکات هم سهم ببرند! (ر.ک: نهایه الاحکام ج۲ص۳۸۶)
- عده ای بنی هاشم (که مشمول خمس بودند) نزد پیامبر آمدند تا عامل زکات هم بشوند و سهم عامل زکات را هم ببرند! پیامبر(ص) اجازه نداد و فرمود زکات بر من و شما حلال نیست! (ر.ک: الکافی ج۴ص۵۸).
• نکته دوم این است که این صنف (قاضی و کارگزار و دبیر حکومت) نباید جزء صنف بعد (تاجران و صنعتگران) هم بشود.
اهل سنت از پیامبر(ص) روایت کرده اند که عادل نیست والی ای که در رعیت خود تجارت کند (الجامع الصغیر ج۲ص۱۴۶)
شیعیان هم از علی(ع) از پیامبر(ص) روایت کرده اند که از سه صنف گروه ملعون خدا و رسول یکی امام و والی ای است که در مردم خود تجارت کند(مسند زید ص۲۵۵)
این تنظیم گری پیشینی، مانع تسخیر یکطرفه و تجمیع منافع در یک طبقه و تعارض منافع است.
3⃣ قوام صنوف گذشته به تجار و صنعتگران است که وسائل زندگی را مهیا و در معرض فروش قرار می دهند.
• باز این صنف (که نمی تواند توسط صنف والیان کارگزاران پر شود) توسط والیان کنترل میشود که تحکم در بیوعات و معاملات نکنند و احتکار منافع هم نکنند.
اگر بخشی از حاکمان خود جزء تجار و صنعتگران شدند چنین کنترلی، شوخی خواهد شد.
4⃣ طبقه فرودست و ازکار افتاده که باید توسط قبلی ها حمایت شود.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه هجدهم/ ۱۵اردیبهشت۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
▫️ اوصافی خاص برای نظامیان در این فراز
1⃣ فالجنود باذن الله حصون الرعیة و زین الولاة:
❓چرا فرمود دژ مردم و زینت حاکمان؟! چرا نفرمود دژ حاکمان؟!
• لشکریان و نظامیان در فرهنگ نهج البلاغه دژ و حصن والی نیستند، دژ و حصن مردم، مملکت و کشورند. [والی در فرهنگ نهج البلاغه با ولاء و پیوستگی با مردمش والی است پس مردم نگهبان اصلی و دژ اویند]
- در همین رابطه رهبر انقلاب با شعار "جانم فدای رهبر" نظامیان در وقت سردوشی مخالفت کرد و فرمود: "ما بگوییم ارتش ما یا نیروهای مسلح ما یا عناصر ما برای خاطر فلان آدم بمیرند! نه! بله برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم بخاطر اسلام بمیرد، برای افراشته نگهداشتن پرچم استقلال کشور -که کشور اسلامی است- همه آماده باشند برای مردن در این راه که این مردن اسمش شهادت است."
2⃣ زین الولاة
نظامیان چون قدرت دارند بیشتر از بقیه کارگزاران باید زینت والی عادل باشند. سجایای اخلاقی ای که برای والی شرط است در آنها هم باید بروز یابد (کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا).
توجیه ندارد اینها بخلاف اخلاق والی عادل باشند. علی(ع) در نامه های متعدد این نصابها را از نظامیان و سایر عمّالش خواسته است.
- در نامه۱۴ اصول انسانی در جنگها حتی در برخورد با زنانی که فحاشی می کنند و والی را سبّ می کنند می دهد.
- در نامه۲۵ درباره ماموران زکات و مالیات حرفهای عجیبی دارد لطایفی بی نظیر از رعایت حقوق حیوانات و...
- نامه۲۶ به اخلاق آنها با مردم می پردازد و نامه ۵۱ به اخلاق اجتماعی کارگزاران اقتصادی اش
2⃣ عزّ الدین
جالب است نظامیان را عزت دین می شمارد اما باز حصن و دژ دین نه! در روایات حصون اسلام، فقهاء و عالمان شمرده شده اند.
این لطیفه مهمی است که دژ اسلام، اندیشه است نه سرنیزه. اسلام با فکر و بیان حفظ می شود. اما جهاد موجب عزت اسلام و مسلمین می شود و نظامیان عامل این عزت اند. الان عزت مقاومت در منطقه اسلامی حاصل مجاهدتهای مثل شهید سلیمانی است نه کار علمی ما حوزویان.
این نکته تعادلی و دقیق حائز اهمیت است.
4⃣ سُبُلُ الأمن
راههای امنیت هم جنود هستند. واضح است تامین کننده امنیت نیروهای نظامی و انتظامی اند.
▫️ ترجمه فراز:
"اما لشكرها، به فرمان خدا دژهاى استوار رعيت اند و زينت واليان. دين به آنها عزّت يابد و راهها به آنها امن گردد و كار رعيت جز به آنها استقامت نپذيرد.
و كار لشكر سامان نيابد، جز به خراجى كه خداوند براى ايشان مقرر داشته تا در جهاد با دشمنانشان نيرو گيرند و به آن در به سامان آوردن كارهاى خويش اعتماد كنند و نيازهايشان را برآورد.
اين دو صنف، برپاى نمانند مگر به صنف سوم كه قاضيان و كارگزاران و دبيران اند، اينان عقدها و معاهده ها را مى بندند و منافع حكومت را گرد مى آورند و در هر كار، چه خصوصى و چه عمومى، به آنها متكى توان بود.
و اينها كه برشمردم، استوار نمانند مگر به بازرگانان و صنعتگران كه گردهم مى آيند و تا سودى حاصل كنند، بازارها را برپاى مى دارند و به كارهايى كه ديگران در انجام دادن آنها ناتوان اند امور رعيت را سامان مى دهند.
آن گاه، صنف فرودين، يعنى نيازمندان و مسكينان اند و سزاوار است كه والى آنان را به بخشش خود بنوازد و ياريشان كند.
در نزد خداوند، براى هر يك از اين اصناف، گشايشى است. و هر يك را بر والى حقى است، آن قدر كه حال او نيكو دارد و كارش را به صلاح آورد. و والى از عهده آنچه خدا بر او مقرر داشته، بر نيايد مگر، به كوشش و يارى خواستن از خداى و ملزم ساختن خويش به اجراى حق و شكيبايى ورزيدن در كارها، خواه بر او دشوار آيد يا آسان نمايد."
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🔹کارگاه یک روزه اصول سیاستها و نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی🔹
🖇آشنایی با اصل 43 و 44 و سیاستهای کلّی اصل 44 قانون اساسی
➖➖
✔️با ارائههایی از:
حجت الاسلام قنبریان
دکتر علی سعیدی
حجتالاسلام نجاتبخش
دکتر رضا غلامی
دکتر حمید ابدی
جناب آقای سید میلاد شریفیان
➖➖
🕰 زمان برگزاری:
پنجشنبه، 21 اردیبهشت 1402 از ساعت 7:30 الی 16:30
➖➖
🔻نحوه ثبت نام در کارگاه:
کارگاه به صورت حضوری و با تعداد شرکت کنندگان محدود برگزار میشود
جهت ثبت نام میتوانید از دو روش زیر استفاده کنید:
✅ ارسال پیامک به شماره:
09100931084
✅ از طریق سایت مدرسه نگاه:
http://www.negahschool.ir
➖➖
🔹مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
🔹دبیرخانه هماندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی
🔹مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
➖ ➖
🌐https://eitaa.com/maana_hamandishi
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎭 نقاب الفاظ مقدس!
بعضی فکر می کنند هر تئوری با کلمات مقدس تر آمد درست تر است!
دولت اول اموی، بیت المال را "مال الله" می خواند! که به #توحید هم نزدیکتر است!
اما دعوای شاگردان امیرالمومنین(ع) با آنها سر همین لفظ بود!
همه چیز مال خداست اما آنجا که کلیدش در جیب توست، "بیت المال مسلمین" است؛ یعنی برای #سرانه مسلمانها درش سهم است!
حزب اموی می خواست "مال الله" بخواند و خودش را "خلیفة الله" تا هرچه دلش خواست با بیت المال بکند و به کسی مربوط نباشد!
* برای قضاوت بهتر:
🎧 فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید
🗒چکیده سخنرانی را اینجا بخوانید
#دین_بازی
#الذین_اتخذوا_دینهم_لهواً_و_لعباً
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
〽️ مهارتورم در مقیاس شهر!
1⃣ مسکن وقفی و خیریه ای
• به این چند گزاره توجه کنید:
۱. تورم در همه شهرهای ایران برابر نیست. یک جستجوی ساده نرخ تورم متفاوت شهرها و استانها را در سالهای متمادی به شما نشان می دهد.
۲. پایینی تورم در برخی شهرها، همه عواملی غیر قابل تحصیل ندارد لذا #قابل_شبیه_سازی در شهرهای دیگر است.
۳. بالاترین سهم در تورم سبد خانوار را مسکن برعهده دارد که خود "متغیری" در شهرهای ایران و بالتبع نرخ تورم آنجاست.
❓فکر می کنید پروژه خیریه ای مثل آنچه این جوان عراقی (عباس سیف) یک تنه و با پول خُرد خیّرین انجام داده چقدر میتواند غیر از کمک مستقیم به ضعفاء، به شکل غیر مستقیم به سبد زندگی همه خانوارهای آن شهر کمک کند؟!
❗️ عرضه این میزان مسکن در "شهری کوچک"، تورم مسکن آنجا را مهار و هزینه اجاره را بر کل خانوارهای شهر می کاهد و یک #خیر_مضاعف می شود.
📌 پ. ن:
دولت در "سطح ملی" می تواند با سیاست زمین صفر و واگذاری زمین به نیازمندان و تعاونی های مسکن، نقدینگی را به سمت تولیدی که قابل انجام توسط هر خانوار است، هدایت کند و از این طریق: هم از نرخ تورم عمومی بکاهد/ و هم وعده ساخت مسکن اش را تحقق دهد؛ که البته چنین نمی کند!
با این وضع باید از نیروی اجتماعی مردم ایران کمک گرفت و به #مهار_تورم_در_مقیاس_کوچک (شهر و روستایی که در آن زندگی می کنیم) فکر کرد.
گروه های جهادی و خیریه های شهری به کمک "انجمن خیّرین مسکن ساز"، در شهرهایی که مشکل زمین ندارند، باید بتوانند کاری مثل این جوان عراقی بکنند.
ایده های غیر خیریه ای دیگر مستقلا قابل طرح است.
ادامه دارد...
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
اشرافیت مذهبی و تقلید مذموم.mp3
7.97M
⚜ اشرافیت مذهبی و تقلید مذموم!
🎬 برشی از سخنرانی امام خمینی و اشرافیت مذهبی / نیمه خرداد۹۶
• در تشیع این حرف را نداریم که اگر چوب خشکی گذاشتند اطاعت می کنیم. این حرف اشعری هاست. سرتاپای تشیع عدالت است.
• برخی خوبان و بهترین شاگردان امام خمینی تئوریزه کردند اشرافیت را!
• فرق عوام شیعه با عوام یهود در مراقبت و نظارت بر مرجعیت است!
- جملات مهم و تکان دهنده شهید مطهری درباره تقلید درست!
• آیت الله بهجت از طرف امام زمان(عج) چه پیامی به رهبر انقلاب داد؟!
🎧 فایل کامل سخنرانی را اینجا بشنوید
📄 متن کامل آنرا اینجا بخوانید
@sahefehkhan
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
〽️ مهارتورم در مقیاس شهر! 1⃣ مسکن وقفی و خیریه ای • به این چند گزاره توجه کنید: ۱. تورم در همه شهره
〽️ مهار تورم در مقیاس شهری!
0⃣ تبیین و توجیه!
❗️متاسفانه تا شاهدی از غرب برای طرح ها و ایده های شدنی و موثر آورده نشود برخی نمی پذیرند!
در شرایط شوکهای قیمتی و اجتماعی (چه تورم شدید، چه بیماری کرونا و...)، حمایتهای مقیاس شهری و محلی(local) از طبقات آسیبدیده، در غرب هم شکل می گیرد.
یک نمونه در آمریکا را اینجا ببینید:
https://zaya.io/eqzc7
• تصویر1:
اتحادیه شهرداریهای آمریکا بودجهای یکونیم میلیارد دلاری برای برنامههای #مبارزه_با_تورم_در_مقیاس_شهری تخصیص داده و از منابع صندوقهای قابل بازیابی محلی استفاده کرده است.
• تصویر2:
- دایره سبز: حجم کمی از این منابع (فقط ۵/۶درصد) پرداخت مستقیم پول به آسیبدیدگان از تورم بوده و بخش اعظم آن (۵۶/۶درصد) به صورت برنامههای مبارزه با تورم و آثار تورم شهری تخصیص یافته است.
- دایره بنفش: برنامههای کاهش تورم و آثار آن در سه حوزه مسکن، خانواده و مواد غذایی، بخشهای اصلی این سیاست بودهاند.
• تصویر 3:
تاکید بر اینکه، دولتهای محلی و به طور کلی اقتصاد شهری، بخش مهمی از اقتصاد کلان کشور است که میتواند آثار معنیداری بر وضعیت اقتصادی داشته باشد.
پس ورود شهرداریها و نقشآفرینان محلی در این مقیاس، یعنی انجام وظایف آنها در قبال شهروندان، وظیفه مراقبت از اقشار آسیبپذیر، در مواقع تنشهای اجتماعی (مثل تورمهای شدید) مهمتر هم میشود.
• #مهار_تورم_در_مقیاس_شهری عنوان ایده پردازی هایی بومی و در نظام ارزشی خودمان در اینباره است.
ادامه دارد...
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian