eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
🔰اربعین، اکسیر زندگی ✅ حدود صدسال پیش وقتی جمعیت کربلا ۶۰هزار نفر بوده،۶۰۰هزار تا ۱میلیون زائر اربعین داشته است!حالا این جمعیت بیش از ۲۰میلیون رسیده است(وزیر راه عراق ۲۶میلیون برای سال قبل گزارش کرد). چنین اظهار ارادت بی نظیری به اولیاء خدا چه اثری در ملکوت عالم و تقدیرات الهی و مسیر غایات الهی برای علوّ کلمه الله دارد؟ بماند. در این سطور به چهره یلی الخلقی و ملکی این پدیده عظیم نگاهی کنیم تا شرحی بر این فراز زیارت باشد که: "أن تجعل رزقی بهم دارا و عیشی بهم قارا: روزی ام را بخاطر ایشان زیاد نمایی و زندگی ام را به خاطر آنان برقرار و با نشاط کنی". 1⃣ یکپارچگی اجتماعی در این مسیر به زائران خارجی بگویید بین دو کشور ایران و عراق ۸سال جنگ بوده است و در اغلب خانواده هایی که مهمان می شویم کشته ای از دوره جنگ هست! اما حالا چیزی از جنس کدورت از آن باب دیده نمیشود به عکس دوستی و مودت مضاعف دیده می شود. همه دیده اند صاحبان مبیت ها بیشتر دنبال بردن ایرانی ها به خانه هایشان هستند. این تجلی آشکار این فراز زیارت جامعه کبیره است که: "بموالاتکم ائتلفت الفرقه: با دوستی شما اهلبیت، تفرقه ها به ائتلاف بدل میشود". کینه ها و رنجش ها با صدام دفن شد و دوستی ها و اتحادها با حسین(ع) آمد. تلاش چندین ماهه اخیر دشمنان اهلبیت و تشیع هم از شروع محرم حسین(ع) مثل برف آب شد. نوحه های امسال موکب ها دعوت از برادران ایرانی با عنوان "فرزندان امام رضا(ع)" شد. پیاده روی اربعین چند بار خطر تجزیه طلبی در خود عراق را هم زائل کرده است. ادامه دارد... ☑️ @m_ghanbarian
۶-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
13.98M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه ششم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه ششم بخش 1⃣ ۹۷ 🔷در زیارت شریف عاشورا ما دوازده مسئلت را از مقامات معنوی درخواست میکنیم که آنها در سه دسته تعبیه شده اند سه دسته از سلام ها و سه دسته از لعن ها .لعن هایی که انجام میشوند 🔺دسته اول موسسین ظلم 🔺دسته دوم آنهایی که با اباعبدالله اقامه ی نصب و حرب کردنددر کربلا و 🔺دسته ی سوم اتباع و اشیاع آنها تا پایان تاریخ و این سه دسته را لعن میکنیم و برائت میجوییم تا آن که در طی این سلام ها و لعن ها اوج میگیریم و لابه لای این لعن ها وسلام ها مقامات معنوی را مطالبه میکنیم تا به عالی ترین مقامات برسیم . 🔴امروز مقام قدم صدق و بعد از آن مقام محمود رابرسی میکنیم . 🔴قدم صدق::: وقتی میخواهیم ببینیم کلامی صادق هست یا نیست باید ببینیم مطابق با واقع هست یا نه اگر مطابق با واقع باشد میگوییم کلام صدق وگرنه میگوییم کلام کاذب. قرآن غیر از صدق قول یک چیز دیگر راهم اضافه میکند و آن را قائل است .در آیه ای از سوره ی منافقون مثال می اورد که خداوند در این آیه به پیامبر میگوید که شما رسول الله و فرستاده ی خدایی منافقین که نزد تو می آیند هم میگویند که توفرستاده ی خدایی اما انها دروغ میگویند .حالا چطور میشود که آنها دروغ میگویند یا کاذب اند؟ 🔹کافران دروغگوی سخن نیستند بلکه انها دروغگوی فاعل اند .در فقه هم هست که یک وقت سخن دروغ است یک وقت فاعل دروغگو است . 🔴در روایات اسلامی باید فعل ،قول را تصدیق کند به عبارت دیگراگر سخنی مطابق رفتار نباشد باز هم دروغ است و اگر فعل ،قول راتصدیق نکند باز هم مصداق دروغ پیدا میکند ولو مطابق با واقع هم باشد .یعنی اینکه پیامبر اکرم رسول الله است قول درستی است اما اگر فعل منافقان در اطاعت رسول با قولشان یکی نباشد گفتارشان بازهم دروغ محسوب می شود. این تعریف یک قول صدق است و اما 👈قدم صدق؛؛؛ حالا ما میخواهیم درباره ی قدم صدق یعنی قدم برداشتن ،به سوی چیزی رفتن ،انجام دادن و اقدام کردن صحبت کنیم؛ 🔺قدم خودش معیار می شود برای سخن یعنی اگر تو چیزی را گفتی و همان راه را رفتی آن وقت تو راست میگویی پس صداقت حرف را با اقدام و عمل میتوان سنجید .و قدم صادق را با غایت رفتار می سنجند که این رفتارها برای چیست و نیت چیست؟؛ 🔶مثلا من به شما بگویم زیارت عاشو را بخوانید خودم هم عمل کنم و بخوانم اما باز هم ممکن است سخن من قدم صدق نباشد چون برای اغراض دنیوی باشد پس قدم صدق نیست چون برآیند کلی آن چیزی که آنها میخواهند نباشد پس قدم وقتی صادقانه است که مطابق با آن غایتی است که آنها میخواهند یعنی قدم صدقی که ثبات هم داشته باشد یعنی از وقتی که با اهل بیت آشنا شدیم دیگه دنیا را نخواهیم 🔸 بعضی آدم ها امام حسین(ع ) را میخواهند برای خودشان و رفع مشکلاتشان و این دسته از آدم ها اهل بیت را میخواهند نردبانی باشد برای رسیدن به آمال و آرزوهایشان هرچند اهل بیت اهل فضل و کرم هستند و آن هم میدهند اما ما باید بالاتر ازاین، با اهل بیت باشیم این سخن صدق است ولی قدم صدق نیست چون بعضی وقتها مثل ماجرای کربلا اهل بیت چیزی از دنیا ندارند که بدهند بلکه برعکس دنیایت را هم باید بدهی مثل اینکه امام حسین (ع) گفت :هرکس کربلا بیاید کل دنیایش را از دست میدهد‼️ .خیلیها در کربلا از امام حسین (ع)متنفر نبودند حتی وقتی او را شهید کردند و سنگ میزدند چه بسا گریه هم میکردند❗️ و اگر امام حسین (ع) با دنیای انها چفت میشد اصلا کاری به او نداشتند ؛ و او را رها نمیکردند اما وقتی چنین نشد معامله گران دنیا رفتند و خیلی ها به بهانه های مختلف اورا رها کردند. اینها قدم صدق نیست ؛؛؛ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه ششم بخش 2⃣ ۹۷ 🔶الان هم در بین ما کسانی هستند که امام را برای خودمان میخواهیم نه خودمان را برای امام ؛‼️ برای همین در زیارت عاشورا تفدیه اورده شده تفدیه یعنی فدا شدن. بابی انت و امی یعنی همین👆 یعنی من چیزی از تو برای خودم نمی خواهم این نه یعنی که درخواستی از امام نداریم نه ،درخواست ما از امام این است که تو اول مارا برای خودت بردار بعد ببین چه باید به ما بدهی که به درد توبخوریم ؛⁉️ اصلا چیزی که مارا از تو جدا کند به ما نده ؛این یعنی معرفت. یعنی اینکه بگوییم من میخواهم به تو برسم و عمرم و لحظاتم و زندگیم نذر تو شود، غیر از این هرچه حتی بخواهم هم به من نده؛قدم صدق یعنی همین اعمالی را که ما انجام میدهیم و خوب هم انجام میدهیم برای یک غایت خوب هم انجام دهیم که آن همان👈 مقام محمود است؛ خدا وند در قران به رسول الله میفرمایند ؛((ومن اللیل فتهجد به ی نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقام محمودا)) نماز شب بخوان تا انوقت خداوند تو را به مقام محمود مبعوث کند.مقام محمود مقامی است که برای پیامبر تعبیه و انشاء شده اما ما از خداوند میخواهیم که ما را هم به این مقام برساند .مثل جایگاهی که برای شخص مهمی درست شده حالا ما میخواهیم ما هم به این جایگاه راه پیدا کنیم 🔶امام باقر (ع) میفرمایند :همه ی انسانها از اولین تا آخرین به این مقام محتاجند ، و آن مقام شفاعت کبری است . اگر آینجاها را نشانه گرفته ای آنوقت قدم صدق داشته ای ؛در این دنیا هم نمیتوان تشخیص داد که چه کسی قدم صدق دارد به ظاهر و قیافه و ... هم نیست .بهترین نیت ها اینست که انسان خودش را برای امام حسین (ع) وقف کند؛خوبها گوسفند و زمین و ...برای امام حسین (ع) نذر کردند ،خوب ترها خودشان را وقف می کنند برای امام ؛ 🔶 شخصی امد پیش امام صادق (ع) و گفت: ما زیاد برای کار شما میدویم و به امر شما مبتلا شده ایم و از کار و بار افتاده ایم و فقیر شده ایم ،این شخص( عبدالحمید باسطی ) بود که امام صادق (ع) فرمودند :من حبسه نفسه علینا یعنی نفس نفس زدنش را برای ما خرج کرد ؛‼️ 🔴تلاش کنیم و سخت بگیریم برای خودمان در این مسیر بایک سال و سه سال و پنج سال هم نمیشود و کفایت نمیکند باید بمانیم تا شاید قدم صدق پیدا کنیم و ووقتی در قدم صدق ثابت شدی انوقت از شما قبول می شود . ☑ @m_ghanbarian
⭕️پیاده روی اربعین، تأویل دعای ندبه! #محسن_قنبریان #عرفان_اربعین #حماسه_اربعین ☑️ @m_ghanbarian
🔰اربعین، اکسیر زندگی 2⃣ شیوع مکارم اخلاق در جامعه رئوس اخلاق فاضله را ۴عنصر می شمارند: شجاعت، سخاوت، عفت و حکمت. این ۴تا هرکدام اعتدال قوه ای از قوای انسانی است. بجای مشربهای ارسطویی در رایج کردن این فضایل در فرد و جامعه به تعبیر شهید مطهری راه مرید و مرادی و دل بستن به انسان کامل به آسانی این فضایل را می گستراند. جامعه ایرانی را چه چیزی شجاع کرد؟! غیر ازدرس عاشورا(پیروزی خون بر شمشیر)؟! غیر از شعار سیدالشهداء(ع): هیهات منا الذله؟! مراوده با برادران عراقی، این سجیه را در آنها هم افزود. حشدالشعبی و شجاعت بی نظیر عراقی ها در دفع داعش از چشمه ای غیر از حسین(ع)، زینب(س) و حرم سیراب است؟! چه عنصری جز دل دادن به ولیّ خدا می تواند ملتی را چنین سخی کند که در طول سال تلاش کنند تا در اربعین برای مولای خویش خرج کنند؟! پیاده روی اربعین این سخاوت را به ایران هم سریان داد. مردمی که فقط یک شب محرم ۸۱میلیاردتومان نذری میدادند حالا موکبهای اربعین را هم مثل عراق در تمام مسیر دایر و تا مرز پاکستان از سوی شرق و مرز آذربایجان در شمال غرب امتداد دهند. امیرالمومنین(ع) فرمود: "سخاوت و شجاعت دو غریزه شریفند که خداوند سبحان در کسانی که دوستشان دارد و امتحانشان کرده، قرار می دهد"(غررالحکم). ✅ ضرورت موج سوم عشق اگر از طریق مهندسی معکوس ساخت شجاعت و سخاوت با حب حسین(ع)، راز ساختن سجیه عفت هم در جامعه شیعی کشف و بیش از حال در جامعه گسترده شود، چه معجزه بزرگی اتفاق می افتد؟! یک شعار(زینب دوبار اسیر نمی شود) یک ملت را شجاعتی داد که دیدیم. آیا روضه امام رضا(ع) از سر سیدالشهداء و تشت طلا و مجلس شراب و قمار یزید کفایت نمی کند تا این فرمایش امام رضا(ع) در جامعه شیعی تجلی کند که فرمود: "از شیعیان ما هرکه دیده اش به شراب و قمار بیافتد، حسین(ع) را یاد نماید و بر یزید و آل زیاد لعن فرستد خداوند عزوجل گناهانش را محو و نابود سازد هرچند به عدد ستارگان باشد"(الفقیه ج۴ص۴۱۹). شب نشینی ها و مطربی ها و... هم همه اخلاق یزیدی است که مفارقت از آن خواست هر محب است(مفارقه لأخلاق اعدائک). پیاده روی اربعین ظرفیت این شعارها و حماسه ها برای رکن سوم اخلاق(عفاف) را هم دارد. ادامه دارد... ☑️ @m_ghanbarian
۷-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
6.4M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هفتم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هفتم بخش1⃣ ۹۷ دوازده مقام معنوی برای مؤمن در زیارت عاشورا،تعبیه شده که این دوازده مقام در سه بسته عرضه شده اند.حالا بسته دوم راتوضیح میدهم.نسبت این درخواستها با هم را دقت کنید:👇 ⬅️ اگر انسان،با ولی خدا همراه شدو با او معیت پیدا کرد، این آدم بیشتر در مظان قدم صدق است. کسی که هنوز راه نیفتاده،قدمی ندارد که صدق و ثبات داشته باشد.اما کسی که همراه شدو قدم صدق و ثبات پیدا کرد احتمال اینکه به مقام بعدی برسد بیشتر است.یعنی باید معیت را رد کنید،قدم صدق و ثبات را هم رد کنید تا به مقام محمود برسید. 💠مقام محمود همان چیزی است که خدای متعال به نبی گرامی در سوره اسرا،آیه 79داده.مقام محمود و مورد ستایش همگان،مقامی که همه خلایق آن را حمد میکنند و آن مقام شفاعت کبرای رسول الله در قیامت است.مقام شفاعت پیامبر ص که در این دنیا بوده در قیامت عالم گیر میشود و هکه ان را می بینند یعنی رسول الله این مقام را در اینجا کسب کرده ولی ظهورش بصورت تام و تمام در اخرت است. بقیه مقامات پیامبر ص نیز اینگونه است که ظهورش به صورت تام در اخرت است. امیرالمؤمنین در مورد مقام محمود فرمودند:خوش بحال کسی که به این منزلت برسد.در زیارت عاشورا میخوانیم:ان یبلغنی المقام المحمود درباره ی رسول الله گفته شده که برانگیخته میشود به این مقام(عسی ان یبعثک مقاماً محموداً) ولی مومن میتواند به این مقام برسد که حق شفاعت پیدا کند.👈پس اولا و بالذات رسول الله مقام شفاعت دارد و بالتبع هرکسی که با اوست مثل صالحین،شهدا و مومنان و... به میزانی که سراین جایگاه قرار گرفته میتوانند شفاعت کنند.حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع)و امام حسین(ع) و... این ها همه جزء شفاعت رسول الله است.اینطور نیست که اینها در عرض رسول الله باشند.همانطور که اینجا هم، هم عرضش نبودند بلکه اینها ذیل رسول الله هستند.یک وقت از سر دوستی با اقا ابوالفضل(ع)یا ... انها را بالاتر از رسول الله قرار ندهیم و نگوییم ابوالفضل شفاعت کبری میکند.نه، رسول الله که مبعوث شده به این مقام محمود ان وقت بقیه هم رسیدند و هرکس به میزان رسیدنش حق شفاعت پیدا می کند.حقیقت پیامبر(ص)از حقیقت قران هم بالاتر است.قران یک فعلی از حقیقت رسول الله است قران شفاعت میکند اما به تبع رسول الله.در واقع رسول الله ایادی خود را در محشر میگویند که جمع بکنند هرکسی که به ما پیوستگی داشته یعنی اقا ابوالفضل با اجازه ی رسول الله شفاعت میکند. 🔺در زیارت عاشورا میگویی مارا به این مقام محمود (بلندترین مقام رسول الله)برسان.کسی که راه افتاد،معیت پیدا کرد و صادقانه هم بود و ثبات قدم هم داشت امید است در ان روز به این مقام برسد به کمک این لعن ها و سلام ها که هر روز با تولی ولی خدا و تبری از دشمنان خدا تکرار میشوند با یک اسلوب زیبایی،انگار خرج موشک مومن است که به اوجش میرساند. ⁉️ چرا در زیارت عاشورا برای رسیدن به این مقامات این همه لعن میکنیم؟(دوبرابر سلام ها)چرا می گوییم تا روز قیامت با اینها در جنگیم⁉️ یک نکته ی ظریفی دارد مثل استعاذه در قران است،استعاذه و استغاثه در نماز است.هروقت مومن طالب مقامی از مقامات معنوی میشود باید از ابلیس و جنود ابلیس استعاذه بگیرد همانطور که در قران صراحتا دستور دادند که اول قرائت اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگویید.چون ابلیس،جنودی دارد و از عمل ما می دزدد.حتی کسی که راه افتاده و تا حدی وارد مقامات شده و از طبیعت، دیگر اثر منفی نمیگیرد باز در ملکوت سفلی ممکن است بگیرد.لذا ما از شیاطین و اولیاء انها استعاذه میگیریم و برائت مبجوییم.چون کسی که دنبال این مقامات افتاد شیطان هم او را دنبال میکند به همین خاطر برات ها خیلی مهم است.چنانچه در زیارت عاشورا هرجا مقام بالاتری را مسئلت میکنیم یک دسته لعن سنگین تری قبلش میفرستیم و مبگوییم از اینها برائت میجوییم ☑️ @m_ghanbarain
💢گزیده سخنرانی شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هفتم بخش2⃣ ۹۷ 💠 خب اول معیت بعدش صدق و ثبات قدم و بعد رسیدن به مقام محمود و سپس «ان یرزقنی طلب ثازی مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم »بار اول که طلب ثار ثار کردیم دو ویژگی داشت:یکی گفتیم ثارکم یکی هم گفتیم مع امام منصور.در اینجا میگوییم ثاری یعنی خدا توفیق میدهد تا ان امام منصور،امامی که خدا به او وعده ی یاری داده که طلب ثار شما را میکند من هم با او همراه شوم و طلب ثار شما بکنم یعنی با این سلام ها که عرض کردی و مقاماتی که طی کردی *منا اهل البیت* شدی.عرض کردم «یبلغنی المقام المحمود» وقتی تو رفتی در جایگاه رسول الله دیگر نمیگویی ثارکم میگویی ثاری ینی این خون خودم بود که ریخت.یعنی امام حسین که شهید شد عزیز من بود خود را ولی دم میبینی و این خیلی اوج است.حرف از اکرام است«فاسال الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفت اولیائکم»اکرام این است که تورا به مقام محود برساند یا تورا با برائت از دشمنان و مشرکان روزی دهد تا جایی که هیچ دزدی نتواند از ارادتت چیزی کم کند.این اکرام با زیارت عاشورا شامل میشود با تولی ها و تبری ها.خیلی حواست باشد که در دستگاه دشمنان نیفتی و ارز القائات آنها ییروی نکنی. 💠این اتباعهم و اشیاعهم الی یوم القیامه ها که میگویی یعنی ار اشیاع دشمنان اینها غفلت نکنی و در ستیز با آنها باشی.حالا آنطور که اقتضای ستیز است.این راه باز است.میشود مثل سلمان،منا اهل البیت شدیا مثل شیخ مفید،دوست و برادر مخلص خطاب شد.این راه بازاست.اگر کسی به اینجا رسید هیچ شکی نکنید که میگوید«طلب ثاری»من صاحب دم او هستم.با امامی که هدیً ظاهرًا ناطقً،این امام اصلا غایب نیست.همین الان ظاهر است.همین الان ناطق است.کسی که به مقام محمود برسد و یا نزدیک به مقام محمود شودامام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را هم غایب نمی بیند.امام سجاد(ع)فرمود:در دوره غیبت انسانهایی می آیندکه با این تولی به جایی میرسندکه غیبت برای آنها به منزله مشاهده است.و امام در درون آنها ظهور داردظاهر است.ناطق است. ☑️ @m_ghanbarain
🔰اربعین، اکسیر زندگی 3⃣ حس عمومی رولیسیونی و اباء از ضیم: ماربین آلمانی و ژوزف فرانسوی شبی جلسه عزاداری شیعیان برای سیدالشهداء را دیدند در کتاب خود (رولیسیون کبیر) نوشتند: "ما در میان ملل و اقوام، مردمی مانند شیعه پرشور و زنده ندیده ایم زیرا شیعیان به واسطه بپا کردن عزاداری حسینی سیاست های عاقلانه ای را انجام داده و نهضت های مذهبی ثمر بخشی را بوجود آورده اند...هیچ چیز مانند عزاداری حسینی نتوانست بیداری سیاسی در مسلمانان ایجاد کند."(سیاسه الحسینیه/ترجمه رولیسیون کبیر ص۴۴) حس رولیسیونی همان حس عمومی است که سال ۵۷در خیابانهای ایران حس می شد. یک شب عزاداری سیدالشهداء در جامع الأزهر مصر موجب نگارش کتاب سمو المعنی فی سمو الذات استاد عبدالله علایلی شد که بنام "همت بلند" ترجمه شد. حال ببینید ملتی که اغلب آحادش اهل این مجالس و سالی چند میلیون نماینده و نائب به پیاده روی اربعین می فرستند چه درجه ای از همت بلند و حس انقلابی رولیسیون دارند؟! ابن ابی الحدید، اباعبدالله را "سید اهل الإباء"(پیشوای کسانی که ننگ نمی پذیرند) می خواند(شرح نهج البلاغه ج۳ص۲۴۹). توماس موریاریتی تحقیق روانشناختی ای درباره "مقاومت جرأت مندانه" انجام داد که خواندنی است. او برای ملت خویش -آمریکا- نتیجه گرفت : "ما ملتی از قربانیان مشتاق هستیم!ظاهرا رفتار سلطه پذیر برای اکثر افراد جامعه به یکی از شیوه های زندگی تبدیل شده است". این گزارش از ملتی است که حسین(ع) و دلدادگی به او و پیاده روی میلیونی اربعین ندارد، نمونه های بالا هم گزارش از ملت حسین(ع) است. بی خود نیست این سالها دانشگاههای معتبر دنیا اقدام به مطالعه از نزدیک این حماسه بی نظیر کرده اند. ☑️ @m_ghanbarian
۸-شرحی بر زیارت عاشورا.mp3
7.72M
💢شرحی بر زیارت عاشورا جلسه هشتم ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian