eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💵خیریه علی(ع) و خیریه برخی مقامات ما! ☑️ @m_ghanbarian
💠روحانیون بارز مراقب آبروی انقلاب اسلامی باشند! ☑️ @m_ghanbarian
💠نان فداکاری تان را نخورید! ☑️ @m_ghanbarian
📿عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی ★تقریر با استعانت از بیان عارف کامل آیة الله شاه آبادی(ره): 1⃣"حضور حق" و "محضر حق": حضور حق، دیدن خداوند در همه چیز است(کٲَنَّکَ تَراه). اما محضر حق یعنی خود را در حضور او دیدن. اگر خدا را نمی بینی، بیابی که او ترا می بیند (وٳن کُن٘تُ لاتَرَاهُ فٳنَّه یَراکَ).(کافی ج۲ص۶۷). 2⃣ عالم محضر حق است: عالم و همه اهل آن، "محاضر حق اند". نه "در محضر حق"! بین این دو فرق دقیق است. اشیاء را در محضر حق دیدن، اشیاء را دیدن است؛ اما اشیاء را خود محضر دیدن، محضر حق دیدن است . و این مقتضای عرفان است.(دقت کنید). یعنی همانطور که "صاحب مقام حضور"، خدا را در همه اشیاء می یابد و همه چیز را مظهر و مجلای او می یابد؛ "صاحب مقام محضر" هم، همه چیز را محضر حق می بیند که در مرآی حق و حاضر نزد اوست.(۱) 3⃣مٲموران حفظ و نظم محضر: کسی که به درک محضر باریابد؛ مٲمور حفظ محاضر حق و منظم کردن آن است. مثلاً جان محترم، محضر حق است؛ پس مٲمور است مانع ریختن خون محترم شود. حق غصب شده را به صاحبش برگرداند و... 4⃣مٲمور به امر فطرت: این مٲمور بودن به حفظ و نظم محضرهای حق، امر فطرت است. فطرت، حکم به رعایت حضورِ حاضر می کند. چنانچه در حضور یک طفل، رعایتی داریم که در خلوت نداریم. همچنین است رعایت "حضور مُنعِم"، "حضور مقتدر"، "حضور کامل"، "حضور محبوب" که همه برای حق تعالی است.(ر.ک:رشحات المعارف ص۳۳تا۳۶). 5⃣عدالت خواهی؟ "منظم کردنِ" محاضر حق، همان "عدالت خواهی" است. چون عدالت، "دادن حق به مستحق"(ٳعطاء کلِّ ذی حقّ حقَّه)، یا"قرار دادن امور جای خود"(یَضعُ الامور مواضعها)است. حق مالی و موقعیت اجتماعی و معنوی انسان و طبقه ای را دادن، عدالت است و عیناً تنظیم محاضر حق نیز هست. ⬅️نتیجه اینکه: سلوک به محضر حق -که مناط عصمت است- روح و باطن و است. عدالت خواهی و قیام به قسط هم بروز و ظهور و کالبدِ درک محضر حق است.(تٲمل کنید) 🔅گوشه ای از بیان آیة الله شاه آبادی: "بحث جناب موسی(ع) و خضر(ع) از این نظر بود که موسی(ع)، همه چیز را محضر حق مشاهده می کرد و مٲمور منظم کردن حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع)، حافظ حضور و نظرش به فرمان های غیبی مولا بود. همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند. بنابراین وقتی حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد، حضرت موسی ایراد گرفت که چرا کشتی مردم را سوراخ می کنی؟! چون انبیاء، مٲمور حفظ نوامیس پنج گانه اند که یکی از آنها مال و جان است. بنابراین امام در روایتی می فرماید: تصرف در مال مسلمان، حلال نیست مگربا رضایت او(وسائل ج۱۴ص۵۷۲). حضرت خضر هم به تبعیت از حضرت موسی که رسول وقت است، تابع این قانون است؛ چنان که حضرت موسی مٲمور به تبعیت او در اسرار باطن بود. آن اعتراضات به جهت همین دو مرحله است که گاه انسان خود و هرچه هست، همه را حاضر در محضر حق می بیند و گاه حق را بدون توجه به خلق حاضر می بیند که این حالت، استغراق است..."(رشحات المعارف ص۲۵و۲۶) ........................................... ۱)وجهش این است که اعیان و مخلوقات عین علم حق اند؛ مثل صور خیالی ما که عین علم مایند(صفحات الاعیان عندالله کصفحات الاذهان عندنا). آیه ۱۳و۱۴ملک به همین اشاره دارد: خداوند راز مخفی در سینه ها را می داند چون خالق است(الا یعلم من خلق). ٭مطالب مرتبط: سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط/ جرعه ای از رشحات المعارف 📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
💠 در مختصات کربلائید! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆وارثان کرب و بلای عاشورا جلسه پنجم(آخر) ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️تقوای جامعه کم شد هم، عدالت بخواهید1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️تقوای جامعه کم شد هم، عدالت بخواهید2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🎙کدامیک بهتر است؟! 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🎙کدامیک بهتر است؟! 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🎙کدامیک بهتر است؟! 3⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🚦چرخه عدالتخواهی را ناقص نگذاریم❗️ عدالت خواهی یک چرخه و زنجیره دارد: پدیده و مصداق⬅️ تولد مسأله⬅️ تبیین اسلامی-بومی مساله⬅️ راه حل خودی مساله. هرمرحله از این چرخه، قواعد و "ضوابط عقلانی و اخلاقی" خاص خود را هم دارد که جداگانه باید بدان پرداخت. زنجیره را با مثال کوچک و ساده توضیح می دهم: 1️⃣پدیده و مصداق: در دادگاه ها یا رسانه ها با نمونه هایی بر می خوریم که پولشویان و مفسدان اقتصادی کمک های عام المنفعه از ورزش تا مذهب کرده اند. اگر قواعد اخلاقی و حقوقی این کشف، درست انجام شده باشد؛ حالا باید "مساله" متولد شود. اگر چنین نشود، یک دسته افشاگری کور اتفاق افتاده که بهره سیاسیون می شود اما چرخه عدالت خواهی را عقیم گذاشته است. بهانه هم دست غیر عدالتخواهان می دهد که کل جریان عدالتخواهی را به "ناامید کردن مردم"، "رواج بی اعتمادی"، "سیاه نمایی"، "رواج بی اخلاقی و هتک و تخریب" و... متهم کنند و پشتوانه مردمی اش را بگیرند. 2️⃣تولد مساله از پدیده ها و مصادیق مثال قبل (ولو با اثبات اجمالی=یعنی قطعیت بعض موارد) اقلا دو مساله عامتر از باشگاه فلان و حوزه علمیه بهمان و هیات بیسار متولد می شود: _عدم شفافیت مالی _وجود کمک ها و نهادهای پوششی برای فساد یا مفسدان فعالان رسانه ای عدالتخواه باید صرفا پدیده نگار نباشند و تا "تنقیح مساله" را بیایند. و الا برخورد با مورد(چه با هجوم رسانه ای چه قضایی و دولتی) مشکلی را حل نمی کند. فردا روز از نو خواهد بود. نپرداختن به مساله، عدالتخواهی را غیر از عقیم شدن؛ بازیچه دست امنیتی ها و سیاسیون می کند که هربار برای یک تسویه حساب اسنادی دست برخی از آنان برسانند! 3️⃣تبیین اسلامی مساله خود مساله ممکن است مرز نداشته باشد و کشور مسلمان و کافر نشناسد(مثل عدم شفافیت مالی وآثار آن)؛ اما "تبیین مساله"، در "یک منظومه تفکری" صورت می گیرد و شرقی-غربی، اسلامی-غیر اسلامی دارد. برای مثال شفافیت بمعنای مصطلح معاصرش، "لازمه بازار آزاد"(سرمایه داری) و وفادار به آن است. یعنی سایر حلقه های متقدم و متاخر خود را در آن نظام فرا می خواند. بازار آزاد با "رقابت آزاد" و بدون رانت شروع میشود. دولت و حاکمیت را هم در این رقابت کنار می گذارد(لسه فر). لذا خاستگاه شفافیت در آنجا رقابت آزاد در قواعد بازار آزاد است. جداگانه می دانیم: هر محصولی با توجه به غایت خود، "صورت بندی" می شود. از اینرو شفافیت در نظام پولی و مالی دیگر ممکن است تفاوت های "خاستگاهی"، "ساختاری"، "غایتی"، "روشی"و... پیدا کند. شفافیت در مکتب اقتصادی اسلام باید تبیین و تحدید خود را از منظومه این مکتب بگیرد(که اینجا جای تفصیلش نیست). 🔺مساله ها هم باید تا مساله های بنیادین عدالت اقتصادی و عدل سیاسی دنبال شود؛ و الا بخاطر سطحی نگری، نخبگان خود را از دست می دهد و به جریانی ژورنال تنزل می کند. ادامه نوشته در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🚦چرخه عدالتخواهی را ناقص نگذاریم❗️ 4️⃣راه حل خودی هوشمندی عدالتخواهی، وقتی پدیده ها را به مساله کشاند و در "عقلانیت اسلامی-ایرانی" خود، تبیین و تمییزش کرد(یعنی از عناصر غیر مکتبی پیرایشش کرد) و بدنه اجتماعی لازم را هم با خود همراه کرد؛ باید به راه حل برسد. راه حلها نیز خودی و غیر خودی دارند. البته گاه هم نیازمند "ابتکار" و خلق راه حل های خودی هستیم که از فرهنگمان ارتزاق کند. اگر به راه حل نرسیم؛ عدالتخواهی زود "متهم به ساختار شکنی"، چپ گروی یا صرفا نق زنی می شود. 🔺البته راه حلها ی اصیل، هرگز با "محافظه کاری" بر ساختارهای موجود، به دست نمی آید . گاهی لازم است با گره بخورد و ساختارها و روش های نو ابداع کند. ⚠️دو مرحله آخر(سوم و چهارم) بیش از فعالان رسانه ای و میدانی می خواهد. متاسفانه اینجا جای خالی مطهری ها و بهشتی ها بیشتر حس می شود. 🔺برخی فقیهان و متفکران حوزه، اصلا عدالت مساله شان نیست و جز تیمن و تبرک بدان نمی پردازند! 🔺برخی دیگر عدالت را چنان توسعه معنا داده و بالا می برند که دیگر کسر شان است به مساله های واقعی میدان(حتی کلان مساله های عدل سیاسی و اقتصادی: تقسیم عادلانه منابع کسب ثروت/و درآمدها) بپردازند! علیرغم آن اوج دهی به عدالت، درس خارج فقهشان مثل همه دروس سنتی خالی از هر مساله جدی میدان طرح می شود! _برخی مبلغان و خوش ذوقها، اصرار دارند دائم "مفاهیمی بدیل" یا "موازی"، تبلیغ کنند! یکبار "ولایت"، یکبار "مطالبه گری"، یکبار "مواسات" و... 🔺برخی دیگر از انجام نادرست مواردی در مرحله اول توسط برخی جوانان، رنجیده و انگار با کل عدالت و عدالتخواهی لج افتاده اند! والبته مقابلی هایشان هم همان می کنند! ⬅️این همه و غیر آن، جنبش عدالتخواهی را در مراحل سه و چهارش با گفتمانهای رقیب(اسلام منهای فقاهت/ مارکسیسم، سوسیالیست) تنها گذاشته تا انحراف جوانان عدالتخواه را در دهه بعد بخاطر تحقق پیشگویی اش جشن بگیرد! جنبش عدالتخواهی برای شدن(تعبیر حضرت آقا) نیازمند طی این مراحل با ضوابط عقلانی و اخلاقی اش هست. "لایک خور بالا" در مرحله اول، نشانه حمایت عمومی آگاهانه مردم از کل چرخه عدالتخواهی -چیزی که نمی شناسند- نیست! لاغری جنبش در مراحل آخر، باید توسط دلسوزان تدبیر شود تا "کاریکاتوری شدن" بهانه حذف و تخریبش نشود. *مطلب مرتبط: عدالتخواهان سرکار نروند! 📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆عاشورا در عرفان حافظ ۱ 🔅مقایسه نگاه عرفانی مولوی و دو عارف دیگر شیعه درباره عاشورا با نگاه عرفانی حافظ 🔅برتری نگاه حافظ و انطباقش با شهود معصوم و هم شریعت و احکام الهی 🔅راه وصول به اباعبدالله جشن گرفتن وصال او نیست؛ مبتلا شدن به بلای اوست که با بکا شروع میشود. 🔅شرح غزل عرفانی عاشورای حافظ ⬅️ایام شهادت حضرت رقیه(س) صفر۹۲ درصورت پسند نشر دهید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆عاشورا در عرفان حافظ ۲ 🔅ارکان سه گانه سلوک عاشورایی در غزلهای حافظ 🔅اشاره ای به مکاشفه یا خیال ابالفضل(ع) در غزل حافظ 🔅سلوک عاشورایی حضرت رقیه(س) در دو غزل بسیارعالی حافظ ⬅️ایام شهادت حضرت رقیه(س) صفر۹۲ درصورت پسند نشر دهید ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بخاطر بهشتی 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بخاطر بهشتی 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بخاطر بهشتی 3⃣/۱ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بخاطر بهشتی 3⃣/۲ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بخاطر بهشتی 4⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🗽یزیدترین یزید❗️ ❓از یزیدی که عاشورا را رقم زد، بدتر داریم؟! از یزیدی که برای اولین بار زنان مسلمان _آنهم دختران رسول الله_ را اسارت برد هم بدتر داریم؟! ❗️ظاهرا آری! 🔅سدیرصیرفی از ماتم آخر الزمانی امام صادق(ع) چنین گزارش می کند: "بر خاک نشسته، جبه خیبری طوقدار بی گریبان آستین کوتاهی در برش بود ومانند فرزندمرده ی شیدای جگر سوخته می گریست!... و می گفت:"...من اشکی که از دیدگانم روان است و ناله ای را که از مصائب و بلایای گذشته از سینه ام سر می کشد را مقابل آنچه در برابر دیدگانم مجسم است و از همه گرفتاریها بزرگتر و جانگدازتر است و از همه سخت تر و نا آشناتر است؛ دیگر احساس نمی کنم"( کمال الدین ج۲ص۳۵۳) 🔅پیامبر(ص) به علی(ع)، خبرش را با وصف "فتنه صَمّاء صَیلم" گزارش کرد. یعنی فتنه ای که راهی برای تسکینش بخاطر مکر و حیله فراگیرش نیست و کار بد و ناگوار بسیار دارد. فرمود این در زمان غیبت امام دوازدهم اتفاق می افتد...(بحارج۳۶ص۳۳۷). ⬅️آنانکه چنین فتنه ی فراگیر و پرحیلتی می گسترانند که مصائبش برای اهل بیت، جدید و نا آشنا و جانگداز تر از مصائب قبل(حتی عاشورا) است؛ یزید تر از یزیدِ عاشورایند. 🔸 یک مثالش: زینب کبری(س) به آن یزید نهیب زد:"آیا این عدالت است ای فرزند بردگانِ آزاد شده که زنان و کنیزانت را پشت پرده نگه داری؛ ولی دختران رسول خدا(ص) اسیر باشند؟! پرده حشمت و حرمت ایشان را هتک کنی و صورتهایشان را بگشایی؟! دشمنان آنان را شهر به شهر ببرند و بومی و غریب چشم به آنها بدوزند؟!" یزید ترین، "این تنبیه" را "یک تشویق" می کند؛ اول زنان خود را عریان می گرداند و بعد "فرهنگ برهنگی" را جهانی می کند؛ آنقدر که وقتی برای فاطمیات کشور تشیع حجاب می خواهی، اعتراض می شنوی که: عدالت است پوشش برای زنان، واجب باشد؟! ( ویرایشی از سلسله بحث آخرین کرب و بلا/محرم۹۲) ☑️ @m_ghanbarian
💠شریعت تنوع فرهنگی را به رسمیت شناخته است ⬅️ مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان مصاحبه را از اینجا دریافت کنید👇 http://media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf
⚖️هارمونی تاکید و تکرار دو مفهوم "عدالت" و "خدمت رسانی" در اندیشه رهبری *بازه زمانی۸۴ تا کنون مورد بررسی بوده است. 💢عدالت ایشان عدالت را "یقینا محور انقلاب"(۱) "محور اصلی شعارهای نظام اسلامی"(۲) "معیار حق و باطل حکومتها"(۳) "یک ارزش مطلق(یعنی جایی نداریم که عدالت بد باشد)"(۴) "اولویت درجه اول"(۵) می دانند. 🔺در دولت نهم و دهم: در قریب به۵۹سخنرانی به عدالت پرداخته اند(نهم:۳۵/دهم:۲۴). 🔻در دولت یازدهم و دوازدهم به قریب ۲۸ سخنرانی کاهش یافته است(یازدهم:۱۲/دوازدهم:۱۶). 🔸نکات حائز اهمیت: 🔺باوجودی که در اندیشه ایشان به کرات بیان شده رونق و پیشرفت اقتصادی را بدون عدالت قبول ندارند(۶)؛اما در دولت روحانی معمولا هیات دولت رابا بیان صریح مورد این خطاب قرار داده اند.(۷) 🔺تصریح به عقب ماندگی در عدالت، در دولت روحانی ۶بار تکرار می شود(۸). در حالیکه پیش از آن از رونق گرفتن گفتمان عدالت، سیاستهای عدالت طلبانه و...می گفتند(۹). 💢خدمت رسانی مردمی ایشان دانشجویان و حتی دانش آموزان را بدان فرا خوانده اند و آنرا موجب "خود سازی"، "آشنایی با فضای جامعه"(۱۰) "شکسته شدن حصارهای طبقاتی"(۱۱) "خدمت به محرومان"(۱۲) و... می دانند. 🔹تکرار و تاکید بر آن در دو دولت احمدی نژاد و روحانی تفاوت کمّی و کیفی قابل ملاحظه ای دارد: 🔺تکرار و تاکیدها تقریبا به دو برابرافزایش یافته است(در ایام کرونا هم بخاطر وضعیت خاص بیشتر تکرار شد که لحاظ نکردیم). 🔻در دولت قبل بیشتر دولت مورد خطاب بود (۱۳)و برای جوانان بیش از حل مشکل محرومان، ساخته شدن خودشان و آشنایی با واقعیات جامعه را منظور داشتند(۱۴)؛ اما در این دولت، این خدمت رسانی را برای برای گره گشایی از مشکلات و رفع نیاز محرومان طلب می کنند و از صدها هزار خدمت اینجور می گویند(۱۵). "راهنمایی خدمات اجتماعی" را یکی "از وظایف روحانیت" می شمارند و آنرا "حضور میدانی در امور خدمت رسانی به مردم؛ مدرسه سازی، بیمارستان سازی، رسیدگی به مصیبت دیدگان حوادث(زلزله وسیل و...) کمک به توسعه سواد، کمک به توسعه اشتغال" معنا کرده، "جلوداری روحانیت" در آن را طلب می کنند.(۱۶). ⬅️نتیجه: 1️⃣در تنفیذ از آقای روحانی خواستند:"همت خود را متوجه استقرار عدالت و جانبداری محرومان" کند و آنرا "اولویت اول" نامیدند(۱۷). اما وقتی اولویت اول نمیشود، تکرار ابعاد عدالت و... در سخنان کاهش یافته و جایش مردم، دانشجویان و روحانیون مخاطب "خدمت رسانی" می شوند؛ تا آنچه زمین مانده است تا حد مقدور جبران شود. 2️⃣خدمت رسانی مردمی را هم در راستای تحقق عدالت تعریف کرده به گروههای جهادی دستور می دهند:"شعار خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید"(۱۸) 3️⃣چگونگی طی فرآیند خدمت رسانی به تحقق عدالت را چنین درس می دهند:"من به نکته ای توجه کردم که این برای همه ما درس آموز است. هم برای شما، هم برای من.این جوان محترمی که آمدندراجع به مساله ی نگاه اقتصادی عدالت محور مطالبی را گفتند ؛ معرفی ای که کردند، ایشان جزو مجموعه های اردوهای جهادی هستند. خب قضیه روشن شد وقتی کسی جزو اردوهای جهادی است، به مناطق محروم سرکشی می کند، واقعیتها را به چشم می بیند، طبعا در او اینجور زنده می شود. این برای همه ما درس است."(۱۹) از نخبگان در نشست راهبردی هم خواستند:"گفتمان عدالت یک گفتمان زنده و همواره حاضر در صحنه باشد"، "باید بدانیم شیوه های کاربردی عدالت چه چیزهایی است؟" و هم "درس میان رشته ای عدالت در دانشگاه" و "درسهای عمیق فقهی در قاعده عدالت" و "کتاب العدالة" و...(۲۰) 4️⃣این درکها وقتی تبدیل به مطالبه اجتماعی شود؛ زمینه تشکیل دولت عدالت محور و نزدیکی به تحقق عدالت میشود: "با اعتدال، با روش منطقی و صحیح مسائل را دنبال کنید و بدانید که خواست و پیگیری شما اثر دارد.این تصور غلط نبادا به ذهن بیاید که چه فایده دارد؛ نخیر کاملا فایده دارد. اگر مثلا شعار عدالتخواهی -که حالا یک مسئولی این را بر زبان آورده- گفته می شد بعد هم تمام می شد ؛ کسی در جامعه پرچم عدالتخواهی را به دست نمی گرفت، مطمئن باشید یک و یک گفتمان عدالتخواهی مثل امروز[سال۸۶]به وجود نمی آمد. شماها کردید. کار شما جوانها بود[...]وقتی تکرار شد، به شکل یک گفتمان عمومی در می آید و نتیجه اش را در گزینشهای مردم، در جهت گیری مردم، در شعار مردم، در انتخابات مردم نشان می دهد"(۲۱). ⚠️همه مراقب ضربه خوردن گفتمان عدالت خواهی در جامعه (با طرح مفاهیم رقیب یا دوگانه های غلط یا تخریب ها و تضعیف ها) باشیم بدون آن، دولت بعد هم عدالت طلب نخواهد نبود و اولویت اول و محور انقلاب باز زمین می ماند. خدمت رسانی مردمی هم ابتر می ماند. 📝 محسن قنبریان ۹۹/۶/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
🔖پی نوشت : 1.با هیات دولت 84/6/8 2.با مردم سمنان 85/8/17 3.نخستین نشست اندیشه راهبردی 89/9/10 4.دومین نشست اندیشه راهبردی90/2/27 5.مراسم تنفیذ 96/5/12 6.برای مثال 85/1/1 و 91/7/22 7.با دولت 92/6/6 و 94/6/4 و 92/19/20 8.توجه به تاریخ 93/10/17 و 96/3/14 و 96/3/31 و 96/11/19 و 96/11/29 و 97/3/7 9.نمونه:84/10/19 و 89/6/1 10.با دانشجویان 95/4/12 11.با جهادی ها98/6/31 12.دانشجویی 95/4/12 13.خدمت رسانی عمدتا وظیفه مسئولان دولتی84/6/17استشمام شعار خدمتگزاری و عدالت در کشور84/10/19 14.به جوانها 84/5/28 وبه دانش آموزان 86/2/19 15. در۹۷/۷/۱۲ و در بیانیه گام دوم: " همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاستها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ی آن، چشم امید به شما جوانها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله." 16.با مدیران و مدرسان و طلاب تهران 95/2/25 17.تنفیذ96/5/12 18.پیام به گروههای جهادی98/5/11 19.دیدار دانشجویی91/5/16 20.دومین نشست 90/2/27 21دانشجویی86/7/17 ☑️ @m_ghanbarian
💠جنگ در روسری 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian