eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هفتم - مقصد سوم: تصدیق و جحود #رمضان_۹۶ م
💠 جلسه هفتم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند سوم: تصدیق و ضدش جحود ✅ تصدیق عبارت است از قبول حق و اعتقاد ثابت جازم به آن و جحود عبارت از انکار حق و رد آن و خاضع نشدن برای آن است. ✅ تصدیق راجع به فطرت مخموره و جحود مربوط به فطرت محجوبه است. ✅ وقتی فطرت در وضع الهی خود است متوجه حقایق ایمانی و امور حقه است و اینها به مثابه غذای اوست اگر همینطور بماند از هیچ حقی روگردان نشود . ولی اگر محجوب شد و اشتغال به طبیعت یافت وجه باطنش از عالم روحانیت منصرف و تناسبش با عوالم نورانی منقطع و با عالم جن و شیطان متناسب شود و سلطان وهم و دعابه های متخیله _که شیطان انسان صغیر است_ برآن حکومت کند و حقایق و معارف الهیه در ذائقه او تلخ آید... پس در نفس حالت جحود پیدا شود. ✅ اصلاح نفس از جحود به دو راه است: 1⃣ علم نافع: تفکر در لطایف مصنوعات و دقائق اسرار وجود (سیر آفاقی و انفسی) 2⃣ عمل صالح: خود بر دو نوع است : 🔸الف) اعمال قلبیه: عمده توبه است به شرایط باطنیه و ظاهریه و سپس اشتغال به تزکیه و تطهیر قلب و تصفیه و تلخیص آن از غواشی طبیعت که عمده آن حب دنیا و خودخواهی و خودرأیی است. 🔸ب) عمل قالبی : اشتغال به اذکار وارده از اهلبیت بخصوص در اواخر شب و بین الطلوعین 🔺ذکر شریف یاحیّ یا قیوم با حضور قلب موجب زنده شدن دل است. 🔺ذکر یونسیه بخصوص در سجده و بطور کلی سجده های طولانی . ☑️ @m_ghanbarian
⭕️جناب سروش محلاتی توجه نکرده اند که آیه ۵۸ انفال (فانبذالیهم علی سواء) دارد دفع یک توهم می کند: توهم اینکه بخاطر دستوراتی مثل "اوفوا بالعقود" واجب است پیمانها را حفظ کنید و با "خوف خیانت داشتن از طرف مقابل" نمی توان اعلام خروج از پیمان کرد! این آیه می گوید: نه ! در صورت خوف خیانت(اِمَّا تَخافَنَّ...) اعلام خروج از پیمان کردن(فَانبِذ الیهم)، ندارد! لازم نیست حتما کفار عملاً پیمان شکنی کنند ؛ خوف خیانت کردنشان هم "اگر همراه با علائم موجّه باشد"، کافیست که اعلام خروج شما از پیمان شود! این عدم حرمت و جواز هم اعم از اباحه است و بسته به مورد میشود؛ که معیارش تدارک مصلحت مسلمین و تشخیصش با امام جامعه است. تفصیل را در یادداشت: پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی در نقد رهبری! بخوانید https://eitaa.com/m_ghanbarian/1906 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
سرمایه داری ↔️ انقلاب و ولایت 🎬اپیزود اول: با پیروزی انقلاب و استقرار ولایت فقیه جای سلطنت، سرمایه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فرودستان صدا ندارند! ▫️در محاسبه یک روزنامه، رسانه ملی "فقط" در شبکه های۱و۲و۳و۵، "فقط" برای یک آگهی بازرگانی(عالیس)، روزانه ۱۱۵دقیقه(!) تبلیغات پخش کرد! https://yun.ir/ljgfkb جمع بستن کل تبلیغات با شما! ❓آیا برای کولبران کردستان، برای صف آب شهرهای جنوبی و مرزی، برای کارگران محروم از حقوق یا کار، برای تحصیلکرده های بیکار و... فقط روزی ۱۵ دقیقه برنامه پخش شده است؟!! ❗️سرّش معلوم است: سودآوری هنگفت تبلیغات بازرگانی برای صدا و سیما(عددش درباره عالیس برایم باور نکردنی بود!)؛ اما انعکاس درد واقعی و بدون گزینش آن فرودستان هزینه هم دارد! ❗️نقض اصول متعدد قانون تبلیغات بازرگانی و اثرات مخرب فرهنگی و بهداشتی و... پیشکش! اصل۲۳: منع ترویج تجمل گرایی، اصل۲۴ منع ترویج مصرف مسرفانه و... yun.ir/hxudf7 ⬅️سرمایه سالاری را باید جدی تر گرفت! ▫️منظور از در گفتمان بازگشت به مردم؛ برگشت رسانه ملی و خبرگزاری های حاکمیتی و غیر حاکمیتی به این حدیث رسول الله(ص) است:"هرکس حاجت و نیاز کسانی که توان رساندن حرفشان به حاکم را ندارند، به حاکمیت برساند؛ خدای متعال روز قیامت قدمهایش را بر پل صراط ثابت می دارد"(تحف العقول ص۶۳) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
8-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد چهارم رجاء و قنوط.mp3
9.85M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هشتم - مقصد چهارم: رجاء و قنوط ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هشتم - مقصد چهارم: رجاء و قنوط #رمضان_۹۶
💠 جلسه هشتم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند چهارم: امیدواری و ناامیدی ✅ فطرت الهی پی کمال مطلق است. کمال مطلق ، رحمت و قدرت و علم مطلق است پس جایی برای قنوط و ناامیدی نمی ماند و رجاء پیدا میشود که مبتنی بر حسن ظن به خدا و علم به رحمت بی منتهاست. اما اگر فطرت در حجاب شد افتادن پی مصادیق محدود ، محدود شدن رحمت و صفات را در پی دارد و قنوط و ناامیدی در پی دارد. ✅ فرق بین غرور و رجاء 🔸حب نفس و خودخواهی و خودبینی موجب غفلت و اشتباه میشود و گاه نقایص جای کمالات گرفته میشود ازجمله اشتباه گرفتن غرور _که لشکر ابلیس است_ با رجاء که لشکر عقل است. 🔸مبدأ رجاء علم به سعه ی رحمت است اما مبدأ غرور تهاون به امر الهی و جهل به عوالم غیب است. 🔸لذا در آثار هم متفاوتند : راجی در عین حال که به همه طور ، قیام به امر میکند نقطه اتکاء اش اعمال و احوال خود نیست چرا که در پیشگاه عظمت الهی هیچ چیزی بزرگ نیست و همه اعمال پشیزی نیارزد . اتکاء آنها فقط به رحمت الهی است. ولی مغرور از همه کمالات بازمانده و در صف اراذل است و صرفاً لقلقه زبان میگوید خدا ارحم الراحمین است! در امور اخروی و معنوی اهل تنبلی است و نامش را رجاء گذاشته اما در امور دنیوی حرص و عجله و... دارد انگار خدا فقط در امور آخرتی بزرگ است! ✅ فرق بین خوف و قنوط 🔸بین ایندو نیز فرق است . خوف که از لشکریان عقل است در مبادی و نتیجه متفاوت از قنوط و یأس است . 🔸خوف الهی یا حاصل از تجلی جلال و عظمت حق است یا حاصل از تفکر در شدت بأس و حساب و عذاب و عقاب و یا حاصل از رؤیت نقصان و تقصیر خود است. 🔸نتیجه این سه خوف متفاوت است اما هیچکدام قنوط نیست. خوف اول عبادت احرار می آورد و خوف دوم عبادت از ترس جهنم و... و خوف سوم طلب کمال. 🔸اما مبدأ ناامیدی و قنوط اینست که رحمت و غفران الهی را کوچکتر از اندام بی اندام خود و بدیهای خود شمارد. در نتیجه دست از عمل و جدیت بردارد و افسار گسیخته شود. ✅ کیفیت جمع بین خوف و رجاء 🔸یکبار در کاملین از اولیاء منظور است که برخی اسم جمال درشان تجلی بیشتر یافته و عیسوی اند و برخی اسم جلال و یحیوی اند و برخی اعتدال هردو و احمدی اند. 🔸یکبار در مثل ماست که جمع آن به دمیدن دوچیز است : ۱- نقص و فقر و قصور خود ۲- نظر به بسط رحمت حق ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه 💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏵 نهج الامیر علیه السلام 🔅امام خمینی نهج البلاغه را "دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هرچه تاریخ به پیش رود و هرچه جامعه ها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند"؛ می دانست(۶۰/۲/۲۷) رهبر انقلاب آنرا "کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی و آیین نامه ی این انقلاب" به حساب می آورد.(۵۹/۲/۱۳) پس شاخصی برای دولتها و ملتها، آیین نامه ها و سیاستها، و شاقولی برای سلوک عرفانی-سیاسی، فردی-اجتماعی است. 🔅 با آن مسیحی، جُرج جرداق؛ سنّی، ابن ابی الحدید میشود. بی آن فاصله جوان شیدای شیعی با "رسوم صوفیانه" یا "تشیع تکفیری" یا "بی دردی و توجیه گری" کم و کمتر میشود! بهترین جا برای همان جایی است که "دانش" و "بینش" علوی به "گرایش" می رسد؛ یعنی هیئت! دوستانی هم چهارشنبه شبها در حسینیه هنر قم شروع کرده اند؛ شما هم امتدادش باشید! *توفیق درک مجلس مداح اهلبیت آقای علی اکبر حائری را نداشته ام اما بر این قطعه اش هزاربار درود میفرستم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
9- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد پنجم عدل و جور.mp3
9.44M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه نهم - مقصد پنجم: عدل و جور ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه نهم - مقصد پنجم: عدل و جور #رمضان_۹۶ محسن
💠 جلسه نهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند پنجم: عدل و ضد آن جور 🔸منظور از عدالت ، حد وسط بین افراط و تفریط است و جور بیرون افتادن از حد وسط است. ✅ تصویر عدل و جور در انسان شناسی اخلاقی 🔸انسان غیر از قوه عاقله ملازم با سه قوه دیگر است در اول نشو و نمای خود : قوه واهمه(شیطنت) ، قوه غضبیه(نفس سَبُعی) و قوه شهویه(نفس بهیمی) 🔸اگر اینها تحت قوه عقل رشد کرده هیچکدام بر دیگری غلبه نکند صورت باطنی فرد، انسانی و نورانی است. 🔸اما اگر برخی بر دیگری غلبه کردند صورت‌های برزخی حیوانی و متوحش برای انسان پدید می آید. ✅ تصویر عدل و جور در ملکات اخلاقی 🔸حکماء همه فضایل را به چهار فضیلت رئیسی برمی‌گردانند : حکمت ، شجاعت ، عفت ، عدالت 🔸این چهار تا صورت معتدل چهار قوای درونی انسان است. 🔸هریک از این فضایل جانب افراط و تفریطی دارد که جور آن است. ✅ صراط مستقیم همان عدالت مطلق است 🔸اعتدال حقیقی جز برای انسان کامل که از اول سیر تا منتهی النهایه ی وصول هیچ منحرف و معوج نشده است، برای کسی دیگر مقدور و میسور نیست. ✅ تحصیل عدالت 🔸از طفل باید شروع کرد . اول وظیفه با والدین است که حتی اگر اهل فضایل نیستند در حضور او خود را به صلاح نمایش دهند. 🔸بعد مربیان و معلمان که بسیار در طفل اثر دارند. 🔸و بعد در دوره نوجوانی و جوانی خود فرد است حتی اگر کمبودی باشد به آسانی قابل تدارک است... ☑️ @m_ghanbarian
2-درسهای نهج البلاغه.mp3
8.53M
📖سلسله بحث جلسه دوم ۹۹/۱۲/۱۳ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه دوم ۹۹/۱۲/۱۳ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbaria
📖سلسله درسهای نهج البلاغه/ جلسه دوم 💢درسی از ۲۵سال مسالمت و ۴سال جنگ! ❓چرا یکی از سه جنگ حضرت امیر(ع) برای گرفتن حق خود(ولایت) انجام نشد؟! ❓از آنطرف چرا در ۴سال حکومت سه جنگ؟! چرا با آنها سازش نکرد؟! ❗️زود نگو: یار نداشت! ۲۵سال برای تدارک یک شهر مثل کوفه در یمن یا ایران کم نبود! پیشنهادهایی برای یاری شد، اما نپذیرفت! 🔅جواب این است: ولایت از جنس نبوت و از شعب ایمان است. حتی در حد همان رهبر سیاسی-اجتماعی هم باید ریشه در قلب مردم کند. به زور، میشود "سلطه" که ضد ولایت است! لذا برای پذیرش ولایتش نمی جنگد. اما وقتی آن ولایت با بیعت آزادانه مردم یک نظام و حکومت مردمی شد برای اهداف اسلامی اش(برقراری قسط و ارزشها) با گردن کش ها و زیاده خواهان با شمشیر سخن می گوید. 🔸سه شاهد برای رکن اول: 1⃣روزهای سقیفه هم پیشنهاد یاری ابوسفیان و هم عباس را رد کرد(خ۵) ابوسفیان گفت مدینه را برایش پر از سواره و پیاده می کند(۱). عباس هم ذی نفوذ در قریش بود. اما هیچکدام را نپذیرفت! فرمود:"این[اینگونه خلافت گرفتن] آب متعفن و لقمه گلوگیری است. ثمره چینِ قبل از وقت رسیدن میوه، مثل زراعت کننده در زمین دیگری است"(خ۵) یعنی وقت میوه امارت نرسیده است باید همه از دل بخواهند(۲) 2⃣به عبدالرحمن عوف در ایام شورای ۶نفره(۳) فرمود:"برای ما حقی است(حق ولایت و خلافت) اگر به ما اعطاء شد(فان اُعطِیناه) و الا (با مشقت و خواری) بر تَرک شتر می نشینیم ولو شب روی طول بکشد!"(حکمت۲۲). این حق، به زور گرفتنی نیست باید مردم به ما اعطایش کنند. 3⃣پس از عثمان هم به طلحه و زبیر نوشت:"عموم مردم با من با سلطه و غلبه یا بخاطر مالی آماده[پول پاشی] بیعت نکردند"(نامه۵۴). ⬅️ می بینید در تمام ۲۵سال و در بزنگاه های حساس حرفش یکی است که برای پذیرش حکومت و ولایتش به زور متوسل نمیشود. 🔸سه شاهد برای رکن دوم: با قاعدین و کسانی که بیعت نکردند آسان گرفت اما آنها که بیعت شکسته و بخاطر زیاده خواهی علیه حکومت مردمی شوریدند سخت گرفت. اصلا "بغی" در فقه ما یعنی شوریدن بر امامِ حاکم. اگر امام در انزوایش در کوچه ای ترور می شد، قاتل اصطلاحا باغی نبود اما وقتی امام با اختیار مردم حاکم شد، شورش بر او بغی است حتی اگر یک نفر(مثل ابن ملجم) باشد. 1⃣درباره جملی ها که بیعت شکسته و سر زیاده خواهی بر حکومت مردمی او شوریدند فرمود:"به خدا سوگند حوضی برایشان پر سازم که آبکش آن خودم باشم..."(خ۱۰)یعنی غرقشان می کنم! 2⃣درباره قاسطین و ضد عدالتها (حزب اموی) فرمود:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: با آنها بجنگم یا به آنچه محمد(ص) آورده کافر شوم"!(خ۵۴) 4⃣حتی درباره کارگزاری از نزدیکانش که در بیت المال خیانت کرد و از قلمرو حکمرانی حضرت فرار کرد نوشت:"از خدا بترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان که اگر چنین نکنی و خداوند مرا برتو چیره سازد باتو کاری خواهم کردکه نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد گردنت را بزنم"(نامه۴۱) ⬅️می بینید در کارکردهای حکومت اسلامی دیگر به نصیحت و سخنرانی بسنده نمی کند! حاضر است ۲۵سال حاکم نشود اما راضی نمیشود حاکم باشد اما با زیاده خواهان و زورگویان بسازد! 🔅این درس در بیان رهبر انقلاب: "امیر المومنین در مقابل آن مساله، ۲۵سال عکس العمل نشان نداد؛ اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسید -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامیِ مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمّل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیر المومنین چقدر مهم است. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵). ..................... ۱.طبری ج۲ص۲۳۷/ ارشاد مفیدج۱ص۱۹۰ ۲.احتمالات دیگر در معنای عبارت را در صوت جلسه بشنوید ۳.مناقب ابن شهرآشوب ج۱ص۲۷۴ ادامه دارد... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌷شهید ادیان! ▫️در اوج حملات داعش در عراق و سوریه، پاپ در جمله ای مبالغه آمیز گفت:"حملاتی که امروزه علیه مسیحیان میشود از زمان پیدایش این دین تاکنون بی سابقه بوده است"! اما در عمل فقط از مقامات سیاسی و دینی، خواست علیه داعش موضع بگیرند!!! ▫️یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس، بعد از شهادت سردار، جامعه آشوریان را مدیون او خواند و فاش کرد: وقتی ۳۰۰آشوری در سوریه اسیر داعش بودند، با سردار دیدار و از ایشان کمک می خواهد؛ آن عزیز ۲۲۵نفر آنان را آزاد می کند!(۷۵ اسیر را داعش کشته بود). کشیش کلیسای شرق آشور(داریاووش عزیزیان) هم اعتراف کرد: سردار بود که صدها هزار مسیحی را از دست داعش نجات داد! ▫️سیامک مره صدق نماینده کلیمیان مجلس در جلسه پارلمان اروپا در بروکسل گفته بود: اروپائیان باید از این خجالت بکشند که تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع کرد، سردار سلیمانیِ مسلمان بود؛ در حالیکه نمایندگان پارلمان اروپا پا روی پا انداخته بودند و آب معدنی شان را میل می کردند"! ❗️از جمله برنامه های پاپ در سفر به عراق دلجوئی از خانواده قربانیان حملات داعش است! ناامنی های داعش و القاعده و... موجب افزایش مهاجرت مسیحیان از عراق و کاهش بیش از ۲۰درصدی آنان شده است! 🔅بهترین پیام نجف به پاپ میتواند تفهیم آیه۴۰حج باشد:"کسانی که از دیارشان ناحق بیرون شده اند می گفته اند: پروردگار ما خدای یکتاست؛ اگر خدا بعضی از مردم (متجاوزان) را به بعض دیگر() دفع نمی کرد، دیر ها و کلیساها و کنشتها و مسجدها -که نام خدا در آن بسیار یاد می شود- ویران می شد؛ خدا کسانی را که یاری او کنند، یاری می کند که او توانا و نیرومند است" محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
10- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد ششم رضا و سخط.mp3
8.92M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه دهم - مقصد ششم: رضا و سخط ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه دهم - مقصد ششم: رضا و سخط #رمضان_۹۶ محسن
💠 جلسه دهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند ششم: رضا و ضد آن سخط ✅ مقام رضا عبارت است از خوشنودی و فرحناکی عبد، از حق و مرادات او و قضا و قدر او و لازمه ی این خوشنودی، خوشنودی از خلق نیز هست. ✅ این از لوازم فطرت مخموره است چرا که وقتی انسان توجه به کمال مطلق یافت می یابد که از جمیل مطلق جز مطلق جمیل نیاید پس همان عشق به کمال مطلق به همه نظام وجود _که اثر کمال مطلق است_ پیدا کند. به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست ✅ اما فطرت محجوب که دنیا محبوبش شده و پی آن افتاده وقتی در آن خواستنی ها خللی از سوی خداوند سر می زند سخط و نارضایتی در او پیدا می‌شود لذا سخط از جنود جهل است. ✅ مراتب رضا: 1⃣ رضایت به ربوبیت الهی(رضیتُ بالله رباً) و آن این است که عبد سالک خود را در تحت ربوبیت حق قرار دهد و از سلطنت شیطانیه خود را خارج کند. 🔸معلوم است مادامی که شیطان تصرف در بنده دارد چه در قلب و چه در نفس او و چه در ملک بدن او از تحت ربوبیت و تربیت الهیه خارج است و رضیتُ بالله رباً نمی‌توان گفت. 🔸علامت این مرتبه: علاوه بر آنکه مشقت تکالیف برداشته نشود از اوامر الهیه خوشنود باشد و آن را به جان و دل استقبال کند و منهیات شرعیه پیش او مبغوض باشد. 2⃣ رضا به قضا و قدر حق است. یعنی خوشنودی از پیشامدهای گوارا و ناگوار و فرحناکی از آنچه حق تعالی برای او مرحمت فرموده است چه از بلاها و امراض و جدایی دوستان باشد چه ضد اینها. 🔸به این مرتبه نمی رسد الا با معرفت به مقام رأفت و رحمت حق تعالی به خود (ادامه بحث در جلسه آینده) ☑️ @m_ghanbarian
سه جمهوری.mp3
10.21M
💢سه جمهوری در یک جمهوری! 🎤حجت الاسلام قنبریان ۹۹/۱۲/۱۴ ▫️دو رویکرد: بازگرداندن مردم یا برگشت به مردم؟! ▫️جمهوری اول: معروف ▫️جمهوری دوم: مغفول ▫️جمهوری سوم: مهجور ❓امام برای استقرار حکومت مردمی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش چه چیزی را از ضرورتهای ج.ا.ا دانست؟! ❗️امام تئوریِ انحصار سیاست ورزی به دست مجتهدین و ۵۰۰ملّا را بدتر از توطئه جدایی دین از سیاست سابق خواند! ❗️خصوصی کردن بازرگانی خارجی، موجب تشکیل پارلمان خصوصی شد و در پارلمان عمومی اثر کرد اما شوراهای قسط برای جمعیت های ۱۱و ۱۵میلیونی، شایسته تشکیل نشد ! ❓چگونه میشود که طبقه فرودستان احساس می کنند در بازی نیستند و رأی دادنشان بی اثر است؟! 📢این قصه را بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
سه جمهوری در یک جمهوری❗️ چکیده ای از دو ارائه در جمع طلبگی-دانشجویی ❓وقتی میگوییم جمهوریت، دقیقا کجا را نشان می دهیم؟! تحقق کامل جمهوریت و مردمسالاری عیناً حضور مردم در چه ظرفیت های نظام است؟! صرفاً مشارکت انتخاباتی و حضور در راهپیمائی، کفایتِ جمهوریت می کند؟! ❗️برای پاسخ، باید به سه لایه جمهوری و رابطه آن سه باهم توجه کنید. هر لایه را تسامحاً یک جمهوری می نامم: ۱.جمهوری معروف ۲.جمهوری مغفول ۳.جمهوری مهجور ❗️می گویم جمهوری، چون در همه صندوق رای و انتخابات هست. دولتهای پنهان، لابی ها و... در آن ظرفیت ها منظور نیست؛ که اگر باشد قصه جدی تر هم میشود! 1⃣جمهوری معروف: همان است که می شناسیم و با انتخابات عمومی شکل می گیرد: مجلس، دولت، خبرگان، شورای شهر و روستا و... 2⃣جمهوری مغفول: انتخابات های کوچک تر در لایه میانی قدرت که تأثیر و تأثر جدی در جمهوری معروف دارد: -اتاق بازرگانی معروف به پارلمان بخش خصوصی! با حداکثر ۲۰هزار واجد رای و ۵۰۰ منتخب! -سازمان نظام پزشکی با حدود ۴۰۰هزار واجد رای - سازمان نظام مهندسی با حدود ۵۰۰هزار واجد رای - کانون وکلا - اتاق اصناف - فدراسیون های ورزشی -و... مشارکت رای دهندگان در برخی ۱۰درصدی هم میشود اما اختیارِ نهاد برآمده، چشم گیر است! وقتی بازرگانیِ خارجی با سیاستهای اصل۴۴ از انحصار دولت درآمده و به بخش خصوصی داده میشود اتاق بازرگانی، واقعا پارلمان بخش خصوصی میشود! کارت بازرگانی بدون تایید او نمیشود! ۲۵۰بازرگان معرفی شده به قوه قضاییه که ۷میلیارد دلار ارز دولتی را پس نداده اند و ۷۰نفرش کارتن خوابند(!) یا وارد کردن ۷۰۰پورشه با کارت بازرگانی یک پیرزن در ظرفیت حول آن شکل می گیرد! نظام پزشکی، حق اعطای مطب به پزشکان و تعیین تعرفه خدمات پزشکی در بخش خصوصی را واجد میشود. سهمیه کنکور پزشکی بین او و وزارت خانه بسته میشود! و می دانی اینها چه تاثیر شگرفی بر سبد خانواده و شغل جوانان ما دارد! نزدیک به همین ها در بقیه ظرفیت های قدرت و حکمرانی جمهوری دوم هست! 3⃣جمهوری مهجور: ظرفیت قانونی و برای حکمرانی دیگری است که لایه سوم جمهوری ماست؛ البته کاملا متروک و رها شده! از قضا واجدین شرایط آن در قبال قبلی ها باور نکردنی است! ۱۱تا۱۳میلیون کارگر! ۱۵میلیون دانش آموز! بیش از ۳میلیون دانشجو! و... اصل۲۶ قانون اساسی اختیار انجمن های صنفی و انجمن های اسلامی به اینها داده و اینکه "هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد/ یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت". در اصل۱۰۴ "به منظور تامین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور" شوراهای کارگری و دهقانی و کارمندی و آموزشی و... تعبیه شده است! تبصره۴ ماده۱۳۱ قانون کار، کارگران را فقط مجاز به شرکت در یکی از سه شورای کارگری موجود کرد! آنها هم نمیتوانند حقوق و دستمزد عقب افتاده را استیفاء کنند چه رسد به اثرگذاری در برنامه های واحد تولیدی! یا مطالبه۲۵٪ از اقتصاد کشور برای تعاونی های فراگیر(بند۱۵سال معطل مانده سیاستهای اصل۴۴!) دستمزد کارگر مثلا در شورایی مرکب از نمایندگان شوراهای کارگری و به همان تعداد نماینده کارفرمایان و نماینده دولت، تعیین میشود. هرسال، دولت هم مایل به کارفرما رای می دهد تا افزایش حقوق کارگران موجب، اخراج آنها نشود! پس به اقل بسنده میشود!(مقایسه کنید به نحوه تعیین تعرفه پزشکی و مهندسی و...)! ⬅️وقتی شوراهای این اصناف و نخبگان، جدی و اثر گذار نباشد؛ حضور دائمی این مردم(بیشترین درصدِ مردم) در حکمرانی جدی نخواهد بود. پارلمان همه آنها مثل پارلمان دانش آموزی، نمادین و تمرینی جلوه و عملا خالی از مشارکت میشود. اگر پارلمانها و دولتهای بخش خصوصی یا لابی های آنها توانست پیشرانِ جمهوری معروف شود؛ می دانی چه میشود؟! مثلا درتعامل با مجلس شورای اسلامی مانع افزایش مالیات اصناف خود شوند(مثل ماجرای کارت خوان پزشکان)! یا موجب کاهش تعرفه گمرکی واردات خودروهای لوکس شوند! در اینصورت جمهوری معروف، روی طبقه متوسط رو به مرفه قرار میگیرد و بنام جمهوری اسلامی به مرور به یک دمکراسی لیبرال تنزّل می کند. کانون های ثروت پیرامون آن لایه هم قدرت سازی می کند و جمهوری اول را شکل می دهد! مردمسالاری بدون تحقق جدی لایه سوم و اثرپذیری جمهوری معروف از آن، واقعی نخواهد بود؛ و در بهترین صورت یک جمهوری نخبگان(نخبگان ثروت، مدیریت، علم، دین) خواهد بود همان که امام نگران بود نشود:"یعنی در امور سیاسی در ایران ۵۰۰نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان...اگر ملت نظارت نکنند در امور مجلس و همه چیز، اگر کنار بروند، بسپارند دست اینها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد"(اینرا درباره نخبگان دینی می فرمود. تئوری ای که سیاست را حق مجتهدین می خواند)! محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۱۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
☘سه جمهوری در یک جمهوری❗️ #گفتمان_برگشت_به_مردم چکیده ای از دو ارائه در جمع طلبگی-دانشجویی ❓وقتی می
☘سه جمهوری در یک جمهوری! ارائه حجت الاسلام قنبریان برای دانشجویان ⬅️فیلم این نشست را اینجا ببینید https://aparat.com/v/XKqDP ☑️ @m_ghanbarian
🔆نزاع دو اسلام! 🔅نزاع امام کاظم(ع) با هارون الرشید، نزاع دو اسلام بود: اسلام در قول و عمل مدافع پابرهنگان، مقابل اسلام مرفهین بی درد! عروسی میلیاردی هارون و زبیده و آن تجملات کنارش موقوفات هم داشت! زبیده خیّر هم بود! آن کاخ ها و شب نشینی ها، ۱۰۰ندیمه ی حافظ قرآن هم همیشه کنار زبیده داشت! در حرم تا بیت الله پیاده رفتن را هم داشت! اسلام موسوی، مقابل این اسلام لاکچری و قارونیِ هارون بود! 🔅اسلام هارون الرشید پیشرفت را داشت اما عدالت نداشت. اوج پیشرفت علمی و فناوری و شهرسازی و معماری بود. یک ساعت دیواری بزرگ اعجاب انگیزی را به شارلمانی پادشاه فرنگ(فرانسه امروز) هدیه داد که همه دست به دهن شدند. شهر رویایی بغداد سربرآورد و اختراعات نوآورانه از شیشه تا عدسی و چشم پزشکی. اما ابوالعتاهیه شاعر که رسانه آنروز بود در شعرش از گرانی و خانه های خالی از طعام یتیمان و از پا افتادگان می گوید. امام کاظم(ع) عایله و نان خور خود را ۵۰۰نفر شمرد یعنی به تنهایی همه آن نادارها را تامین میکرد. 🔅عجیب تر قدرت بازتولید آن اسلام مستکبر و مرفه در یاران امامِ مبارز است! برخی وکلا و نمایندگان آن امام انقلابی و دائم در زندان و تبعید، در اموال و وجوهات طمع کردند و توقف در امامت (یعنی توقف در اسلام راستین و مبارزه با ستمگران) را پایه گذاری کردند! حیّان سراج ۳۰هزار دینار وجوهات مردم به امام را بالا کشید و برای خودش خانه آنچنان و باغ و زراعت خرید! عثمان بن عیسی هم ۶کنیز و وجوهات را حرمسرای خود کرد! خطر بازتولید اسلام مرفهین بی درد و توقف در مقاصد ولایت را باید جدی گرفت. (گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان شب شهادت امام کاظم/ مسجددانشگاه تهران۹۹/۱۲/۱۸) ☑️ @m_ghanbarian
11- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد ششم رضا و سخط.mp3
9.49M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه یازدهم - مقصد ششم: رضا و سخط ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه یازدهم - مقصد ششم: رضا و سخط #رمضان_۹۶ مح
💠 جلسه یازدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅مبادی مقام رضا مبدأ رضای از حق تعالی معرفت عبد است به جمیل بودن افعال حق تعالی. این معرفت دارای مراتبی است: 🔸۱- علم به جمیل بودن حضرت حق و افعالش و به حسب برهان علمی و حِکمی ◀️ از این علم _که خطّ عقل است_ اخلاق نفسانیه (مثل رضا) حاصل نشود لذا چه بسا فیلسوفی که تسلیم و رضا در او نیست. 🔸۲- آن علم را به قلب رساند طوری که قلب ایمان آورد به جمیل بودن حق ◀️ در این صورت جلوه ای از رضایت و خوش بینی دراو پیدا شود لذا در روایات رضا را یکی از ارکان ایمان شمرده اند. 🔸۳- از اینمان جلوتر رود و قلب مطمئن شود ◀️ مرتبه رضا کامل تر گردد. 🔸۴- مقام مشاهده که برای اهل معرفت معرفت و اصحاب قلوب است و آن جمال حق و افعالش را می‌یابند و در آنها تجلی می شود. که این ها نیز خود سه دسته می شوند: مشاهده تجلی افعالی، مشاهده تجلی صفاتی و اسمائی و مشاهده تجلی ذاتی. ✅ اینها به حسب حدیث آگاه ترین مردم به خداوند هستند ✅ وجه ابتلاء مومنین 🔸مقابل رضا ، سخط از جنود ابلیس است و از نقصان معرفت به مقام ربوبیت و جهل به حضرت حق سرچشمه می‌گیرد. فطرت محجوب که حب دنیا او را کور کرده از ابتلائات که مصلح نفوس و مربی قلوب است روگردان است و از اقبال دنیا _که بدترین فتنه است_ راضی و فرحناک. 🔸به همین خاطر است که روایات شدت ابتلاء را برای انبیا و مومنان بیان میکند و سرّش این است که رکون به دنیا پیدا نکنند و از لذات و شهوات در ملکوت قلب آنها آثاری واقع نشود و از اصلاح خود غفلت نکنند. ☑️ @m_ghanbarian
📰 گفتگوی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه قدس درباره طرح پیامبرانه رسول الله برای همه بشر را بخوانید! *بعثتِ باز او و اهداف محقق نشده اش! *طرح پیامبر در سه حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد *احیاگران آن بعثت و مقابله فرقه گرایان و دین ستیزان با آنها! * امام خمینی و آن طرح پیامبرانه بعثت برای بشر! http://media.qudsonline.ir/d/2021/03/09/0/1032194.pdf ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله درسهای نهج البلاغه/ جلسه سوم شب مبعث۱۳۹۹ ❓مردم چگونه "شهروند هوای جانان" شدند؟! ❓پیامبر(ص) با مردم چه کرد که آنها را به آن تعالی رساند؟! ❗️پاسخ نهج البلاغه بر چند نکته تاکید ویژه دارد: ۱.تألیف و پیوند دادن آنها به هم! ۲.سائق شدن برای آنها جای قائد! ۳.توجه به آحاد در کنار رهبری جامعه! 1⃣ تألیف و پیوند داد و مردم را یکی کرد: خ۹۶:"خداوند به یُمن او کینه ها را مدفون کرد و آتش دشمنی را خاموش ساخت. با او مردم را با هم برادر کرد". خ۲۳۱:"خدا با اوگسیختگی های جامعه را نظام داد، پراکندگی را به هم پیوست؛ میان خویشان پس از آنکه سینه هایشان از دشمنی پرشده بود و آتش کینه در دلهایشان زبانه کشیده بود، الفت و دوستی پدید آورد". 🔺پیمان اوس-خزرج کمی بعد از جنگ فراگیرشان( بعاث) و تبعاتش، پیمان مسلمان-مسلمان نبود؛ چون هنوز تیره هایی از آنها مسلمان نبودند! 🔺قانون و میقاق سه جانبه مدینه بین مسلمان و مشرک و یهود هم وقتی بود که هنوز مسلمانان اکثریت قاطع نبودند! 2⃣سائق بود نه قائد! سائق، سوق دهنده و راهبری است که امکانات و استعدادها را به سوی خاصی جهت می دهد؛ اما قائد کسی است که از جلو می کشد. راننده را سائق می خوانند اما ماشینی که چیزی را به او یدک کرده اند، قائد است. ماشین شیء بی جان است، اگر جای آن جامعه و افراد مختار و دارای فکر و اراده باشد؛ سائق یعنی کسی که آنها را با آگاه کردن و جهت دادن به اراده هایشان به سمت سعادتشان سوق می دهد. خ۳۳:"پیامبر مردم را به حرکت در آورد(فساق الناس) و ایشان را در جایگاه در خورشان نشاند و به رستگاری رساند پس کجی هایشان راست گردید، و اوضاع متزلزلشان آرام و قرار یافت". خ۱۰۴:"یَسُوقُهُم الی مَنجَاتِهِم"... 3⃣توجه به آحاد در کنار رهبری جامعه! فقط رهبر جامعه نبود پای کسانی که کم آورده بودند، می ماند و کمک میکرد راه بیافتند! خ۱۰۴:"آنان را به سوی رستگاری شان سوق می داد و می کوشید پیش از آنکه مرگشان فرارسد هدایت یابند. پیامبر به از راه مانده و افتاده توجه می کرد ودر کنارش می ماند تا او را به مقصود برساند، مگر کسی که اهل هلاکت بود و خیری در او نمی یافت. تا آنکه راه نجات نشانشان داد، و در جایگاهی که در خور آن بودند نشاندشان. در نتیجه آسیابشان بچرخید و نیزه هایشان استوار شد". ⬅️اینگونه پیامبر موجب کرامت امت خود و بهار اهل زمانش شد:"جعله الله بلاغاً لرسالته و کرامه لامته و ربیعاً لاهل زمانه"(خ۱۹۸) *⃣امام خمینی و این کیمیاگری او همین مواجهه با مردم را از پیامبر آموخت و گفت:"ماهمه در تحت لوای توحید مجتمع هستیم. ایران مال همه ماست. توحید، مذهب همه است و مبدا و معاد ایده همه است و ما این مشترکات را داریم و ملت واحده هستیم و لازم است که در مسائل ایران همه در صحنه باشیم و همه باهم ید واحد باشیم"(صحیفه نور ج۱۷ص۷۷). این موجب شد اقلیت ها هم در انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته و بیش از ۱۰۰۰شهید و جانباز و آزاده مسیحی داشته باشیم. * نکات ادبی واژه ها و نمونه ها و شاهد مثالها برای فقرات را در فایل صوتی بشنوید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳-درسهای نهج‌ البلاغه.mp3
9.77M
📖سلسله بحث جلسه سوم ۹۹/۱۲/۲۰ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ اینکه خروج سیدالشهداء، ایام بعثت است و ورود به مکه نیز مصادف با ایام تولد اوست؛ می گوید: قیام حسینی از جنس بعثت و اصلاح امت، کاری پیامبرانه است. حسینِ مکه و منا، یک تولد جدید است. حسین، ده سال حسن بود و از اینجا تازه میشود حسین! منزلهای بعد یک به یک رساننده او به عاشوراست که فقط برای اوست! لایوم کیومک یا اباعبدالله محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian