eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ با این توئیت دو حرف دارم یادداشت حجت الاسلام قنبریان را بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ با این توئیت دو حرف دارم: 1⃣ آدرس این شرط ادب : • مرآت العقول مجلسی ج۹ص۷۹و۸۰: ذیل روایت جواز بوسیدن دست کسی که اراده رسول الله(ص) از او کنی!؛ ائمه اطهار را اجماعا و علماء را به فتوای برخی از فقهاء، مصداق آن شمرده و خود بدان مایل میشود. از قواعد شهید اول هم استشهاد می کند که هرچه در عادت زمان، تعظیم مؤمن باشد، حتی اگر منقول از سلف نباشد جایز است؛ بخاطر ادله عام. شهید، مثل بلند شدن و خم شدن تا انحناء در مقابل مؤمن را از تعظیم شعائر می داند، که حتی اگر موجب اهانت شود، بسا واجب گردد! • آقای مطهری وقتی عبدالعظیم حسنی را زیارت می کند ضریح او را نمی بوسد؟! درحالیکه ایشان نه امام معصوم است نه امامزاده بلافصل، بلکه فقیهی از فقهای اهلبیت در ری بود که ائمه(ع) زیارت او را همسنگ زیارت سیدالشهدا(ع) کردند!(کامل الزیارات ص۳۲۴). حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد! نوبت به خمینی و خامنه ای که رسید، کار بی مدرک شد؟! • زکریا بن آدم اصلا سید هم نبود؛ فقیهی از فقهای اهلبیت در قم بود که امام رضا(ع) او را همسنگ قبر پدرش امام کاظم(ع) [نه خود معصوم] کرد و درباره اش فرمود: به بواسطه تو عذاب از اهل قم دفع میشود چنانچه بواسطه قبر پدرم موسی بن جعفر از اهل بغداد!(الاختصاص ص۸۷) ⬅️ پس احترام به فقیه اهلبیت به عادت های مرسوم زمانه و متبرک گرفتن او، کار بی مدرکی نیست. 2⃣ خوف تملق و خدشه به حرّیت! باید بین "شیء متبّرک" و "جامعه مقدس" فرق گذاشت و بین ایندو تناسب ایجاد کرد. • امیرالمومنین(ع) فرمود: "رسول الله(ص) دائم می فرمود: جامعه به تقدس نمی رسد [یعنی نقایصش زایل و کمالاتش واجد نمی شود] الا وقتی آدم ضعیف بتواند بدون لکنت حقش را بگیرد"(نامه۵۳ عهدنامه مالک اشتر) • برخی، عالم جلیل القدر و رهبر عظیم الشان را از تبرّک به تقدّس کشیده، هرگونه سؤال و نقد و انتقاد را منافی آن شان می کنند! • و برخی(مثل جناب علی مطهری) از اینور افتاده و برای جواز نقد و استقلال رأی و حریت و کاهش تملق و چاپلوسی ، اصل متبرک بودن و تعظیم متناسب شأن کردن را(حتی برای کسی که دلبخواهاً آنرا می خواهد) منکر میشوند! ⬅️ امروز بوسیدن دلبخواهی دست رهبر انقلاب یا آرزوی آن از سوی مقامات یا ورزشکاران و چهره ها همانقدر هو میشود که نقد کردن و انتقاد از ایشان توسط منتقد و معترض! این حاکی از آنست که در جامعه ما نقد ملازم با اهانت و تبرّک ملازم با تملق شده است! و هردو غیر اسلامی و غیر شیعی است. شیعه، مذهب عدالت و تعادل است. او که نائب امام می داند، تبرک بگیرد و هو نشود و او که نقدی دارد آزادانه بگوید و طرد نشود. خود آیت الله خامنه ای هم دست امام را می بوسید و هم به او نامه انتقادی می نوشت! و به امام تذکر می دادند. http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_60879/ به تکرار این الگوها محتاجیم! * در اینباره دو یادداشت: تابلوی قداست https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448 تناسب تقدس جامعه و ولیّ امر https://eitaa.com/m_ghanbarian/1507 را بخوانید تا بهتر قضاوت کنید. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🔺ایضاح 1⃣ دو حرفم درباره توئیت دکتر مطهری باهم کاملند. حرف اول حرف اول رواج دادن دستبوسی نبود. مطهری از مدرک سخن آقای رئیسی پرسیده بود، مدرک ارائه کردم. که کار غیر مجازی نیست. بیشترش اینجا: • شهید اول به استناد روایت صحیح کافی(ج۳ص۴۷۲): بوسیدن دست علماء را ویژه تر از مومن جایز شمرده است(دروس ج۲ص۱۸) • فاضل مقداد در نضد القواعد الفقهیه ص۲۷۴ در چند صفحه روایات را آورده و بر جواز سخن گفته و حتی اینکه پیامبر(ص) از پاشدن جلوی خودش نهی می کرد را با روایات تعظیم جمع کرده که آن نهی از اعمال مخصوص جباران بوده است و... • فیض کاشانی در محجة البیضاء چند صفحه روایات فریقین را آورده و از جمله نتیجه گرفته: اشکالی بر بوسیدن دست بزرگان دین از سر تبرک و گرامیداشت نیست.(ج۲ص۳۸۷) • آیت الله تبریزی در صراط النجاه ج۵ص۲۶۶، بوسیدن دست علماء و سادات را از باب نزدیکی به رسول الله جایز شمرده است. • آیت الله مکارم در الفتاوی الواضحه ج۱ص۴۵۵ از استحباب بوسیدن دست استاد فقه گفته اند و... اما این حرف دومی هم داشت که جواز نقد و تذکر همان عالمان و حاکمان است. یک نمونه محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔺متن کامل نامه شهیدان بهشتی و باهنر و آقایان خامنه ای، اردبیلی و هاشمی به امام خمینی و گلایه از برخی نزدیکان و بیت ایشان را اینجا بخوانید: http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_60879/ ☑️ @m_ghanbarian
💡یک ایده خام! پس از انتخابات۱۴۰۰ می خواستم این ایده علمی را تعقیب و به دستگاه زیر نظر آقای زاکانی(مرکز پژوهشها) پیشنهاد کنم که شنیدم خودش هم بعد از کاندیداتوری ریاست جمهوری، روزمه برای شهرداری و سمت های دیگر داده!: • نمایندگی مجلس، وکالت از مردم است(اصل۶۷). • نمایندگی قانونی اقلا بنا به مبنای بزرگانی مثل میرزای نائینی، منطبق بر وکالت شرعی است(تنبیه الامه ص۱۱۵). • این نمایندگی و وکالت برای ۴سال است(اصل۶۳). • بنابه فتوای مشهور(بلکه اجماع) وکالت باید مُنَجز باشد؛ یعنی معلق به چیزی نشود. مثلا اگر رئیس جمهور نشدم یا شهردار و وزیر نشدم، وکیل تان خواهم بود! • وکالت عقد جایز است و از جانب طرفین قابل عزل است(همه فقهاء از جمله تحریر الوسیله مساله۲۲ کتاب وکالت). ⬅️ ایده: یا نماینده مجلس در ۴سال تعهد نمایندگی، ممنوع از عزل خویش و قبول سمت دیگر شود. یا مردم هم بتوانند چنین نماینده ای -که در حین نمایندگی دنبال رئیس جمهور و وزیر و شهردار شدن است- را پیش از اتمام ۴سال عزل کنند(چگونگی اش را قانون معلوم کند)! پ.ن: مثل چنین قانونی میتواند از نردبان بازی ها منع و اقلا بازی را ماروپله کند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹سخنرانی شب عید سعید غدیر خم 🔸ولایت؛ تناسبِ اطاعت و ضمانت «از لزوم ولایت پذیری و مطاع بودن ولایت زیاد شنیده‌ایم که حرف بسیار درستی است، ولی از وجه دیگر ولایت که ضمانت امام برای اداره زندگی ناتوانان و فقراست کم‌تر شنیده‌ایم؛ در حالیکه ولایت این هر دو باهم است» 📌 چهارشنبه ۶مرداد ۱۴۰۰- مشهد. هیئت لبیک محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
به تو چه ها ، به من چه ات نکنن! بنظرتان این دوقلوی نحس کدامیک زودتر متولد شده اند؟! برای یک لحظه هم که باشد: "به تو چه"؟! اگر همه "به من چه؟" بودند، "به تو چه؟" پیدا نمیشد! اما پس از "به تو چه؟" ، "به من چه ها" زیاد پیدا میشود! در امور عمومی به هم مربوطیم ! راضی به ، "به من چه؟" نشو ؛ حتی اگر درشت بگویند:"به تو چه؟"؛ و الا امور عمومی مال همان "به تو چه ها" میشود! از ما گفتن بود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔷🔸🔷🔸🔷🔸 ✨ ریاضی‌سازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨ 💢 عدالت موجودی اهلی! 🔷 عدالت علی‌رغم جهان‌شمولی مفهومی، تحقق‌های محلی و منطقه‌ای می‌یابد و ازاینجا به اقلیم‌ها و موقعیت‌ها مربوط می‌شود. عدالت گرچه خود «کلان میزان» خداوند در خلق است، اما خود در تحقق‌هایش بی‌نیاز از «میزان» نیست. نظم و نظام امارت و حکمرانی فقط به عدالت است. اما نه هر سیاستِ عدل که فقط «حُسن عدالتِ» حاکمان، می‌تواند نظام انتظام بخش مردم شود. مثلاً سیاست‌های شبه سوسیالیستی اصلاحات ارضی، عملاً نظم اجتماعی روستاها را به هم‌ریخت و فقر و تبعیض در حاشیه‌نشینی‌ها پدید آورد. ازاین‌روست که عدالت گرچه منزه از تطورات اعصار، جاودانه و آسمانی است؛ اما در هر موقعیت همراه و ممزوج با آن‌ها می‌شود، اهلی و مألوف است. ⬇️⬇️⬇️⬇️ ☑️ @m_ghanbarian
✨ ریاضی‌سازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨ [بخش دوم] 💢 اقتصاد انسانی؛ اقتصاد ریاضی 🔷 اعتراف معاون اول رئیس‌جمهور در (۲مرداد۱۴۰۰) کارم را آسان کرد. آنجا که گفت: «این خیلی بد است که من امروز اینجا به‌عنوان آدمی که همه عمرم را در این توسعه گذاشتم، بگویم توسعه‌ای که ما اجرا کردیم متأسفانه عوارضش این‌چنین نشان داده می‌شود». این صریح‌ترین سخن در اجرای طرح‌های توسعه غیربومی و در نگاه کلان‌تر به‌کارگیری اقتصاد ریاضی-مکانیکی و غیراجتماعی- انسانی است. موجب می‌شود پُرآب‌ترین استان کشور در تشنگی مفرط قرار گیرد و نفت‌خیزترین، جزو طبقاتی‌ترین استان‌ها با بیشترین مشکل حاشیه‌نشینی گردد و دچار چالش اساسی شود. توسعه غیربومی با در ایران پس از انقلاب همزاد هم‌اند. در سه دوره به غلبه هژمونیک در سیاست‌ها و هم نظام آموزشی رسیده است: دوره اول؛ نسل اول این نحله: سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ با تأسیس رشته‌ی «مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی» در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شد! دوره دوم؛ نسل دوم با تأسیس موسسه نیاوران از فارغ‌التحصیلان نسل اول شکل گرفت. دوره سوم؛ نسل سوم، از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون با تأسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه فنی(شریف) ادامه یافت. دکتر روغنی زنجانی- مؤسس اولیه و رئیس وقت سازمان برنامه‌وبودجه- انگیزه را دو هدف عمده می‌شمارد: 1️⃣ ایجاد نهادی که بتواند نیازهای برنامه‌ریزی استراتژیک کشور را پاسخ دهد 2️⃣ تربیت کادر برای سازمان برنامه و دیگر دستگاه‌های ستادی کشور 🔶 پس اگر تئوری‌های اینان در دولت‌های متبوع -که اغلبی بودند- پیگیری شود و فارغ‌التحصیلان این مکتب، مناصب و مشاورت‌ها و زعامت‌های دانشگاهی را بر عهده گیرند، جای تعجب نیست. آدم‌های سیاسی با شعارها و جناح‌های ظاهراً متفاوت، همه سلول‌های مستأجری بودند و تربیت‌یافتگان این مکتب جدید نرون‌های عصبی با عمر طولانی در مناصب علمی، پژوهشی، تصمیم‌سازی،کارشناسی، و حتی مناصب رسمی (مشاورت، معاونت، وزارت) باقی بوده‌اند و همان درک و طرح خود را به مغز ج.ا مخابره می‌کرده‌اند. 🔶 مشکل عمده این اقتصاد، ریاضی کردن و مکانیکی دیدن محیط اقتصادی و فراغت از جهات علوم اجتماعی و انسانی است. طرح درس رشته‌های اقتصاد در ایران به‌طورمعمول در کمیته تخصصی اقتصاد و بازرگانی گروه علوم انسانی شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی تصویب می‌شد؛ اما آن افراد با ارتباطات خاص با رئیس‌جمهور وقت و از طریق شورای انقلاب فرهنگی توانستند رشته‌ای بنام «مهندسی سیستم‌های اقتصادی-اجتماعی»(!) آن‌هم در «گروه فنی- مهندسی»(!) تصویب کنند. این‌گونه با زیرکی، متخصصان را دور زده و اقتصاد را منهای دروس علوم اجتماعی، تاریخ، جامعه‌شناسی و سایر علوم انسانی متولد کردند. حتی جذب دانشجو از رشته‌های فنی در اولویت قرار گرفت. اول در و آخر در رونق مضاعف گرفت. این روند نه‌فقط موجب خواری بیشتر علوم انسانی شد که عملاً پیاده کردن ایده‌های پیش‌ساخته‌ی جهانی را باعث شد. اقتصاد با تشبّه به علوم طبیعی مدرن، شبیه فیزیک و مکانیک مدرن جلوه کرد و فارغ از حقوق و تاریخ و فرهنگ و جغرافیا شد. 🔶 دکتر نیلی فارغ‌التحصیل نسل اول این مکتب (از دانشگاه صنعتی اصفهان) با کارشناسی مهندسی بود که بعداً اقتصاددان بزرگ این نحله شد و صراحتاً گفت: «ما سعی می‌کنیم به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها [بخوانید: جهات علوم انسانی اقتصاد و نزاع‌های مسلکی] به آنچه درواقع بدنه اصلی علم اقتصاد را در این حوزه‌های اصلی تشکیل می‌دهد، بپردازیم». ⬇️⬇️⬇️⬇️ ☑️ @m_ghanbarian
✨ ریاضی‌سازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨ [بخش سوم] 🔶 نتیجه این رویکرد با علم اقتصاد نه‌فقط سکولار شدنش از جهات مکتبی عدالتخواهانه اسلام بود که حتی دیالوگ اقتصاد با سایر علوم اجتماعی-سیاسی را حذف کرد. خروجی شد پرورش تکنیسین‌هایی بدون تفکر انتقادی و با استفاده حداکثری از مدل‌های ریاضی بجای بررسی‌های پیچیدگی‌های فرهنگی- اجتماعی. 🔶 البته برای دولتمردان ناآگاه از این پیچیدگی‌ها و فارغ از مطالعات علوم انسانی چنین اقتصاد ریاضی‌ای که کل محیط را یک سیستم مکانیکی می‌کرد قابل‌فهم‌تر و پذیرفتنی‌تر بود. از نوشتن به این‌سو حضور فارغ‌التحصیلان این مکتب با تأویل گرایی اقتصاد به ریاضیات در نهادهای تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی به‌وضوح روشن است. برای نمونه: دکتر نجفی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و هم‌زمان استاد دانشکده علوم ریاضی شریف! دکتر عارف، معاون اول و رئیس سازمان مدیریت و هم‌زمان استاد دانشکده برق شریف! مهندس ترکان، دانش‌آموخته مکانیک شریف و رئیس وقت سازمان گسترش نوسازی صنایع! دکتر نیلی، دانش‌آموخته مهندسی صنایع شریف و رئیس موسسه نیاوران و معاون اقتصادی سازمان برنامه و سرپرست کمیته خصوصی‌سازی در دولت! و..... 🔶 این مشرب فکری به‌زودی از شریف به ده‌ها دانشگاه دیگر هم سرایت یافت و غیر از رشته مهندسی سیستم‌های اقتصادی- اجتماعی به تأسیس رشته MBA درزمینه مدیریت هم انجامید که غیر از گسترش در آموزش عالی، دوره‌های متعدد برای مدیران اجرایی کشور را در پی داشت. این رشته نیز همان نقیصه رشته مهندسی سیستم‌های اقتصادی دچار بود. یعنی فقدان پشتوانه علوم انسانی و مطالعات تاریخی و علوم اجتماعی و مردم‌شناسی. 🔶 پیامد آن «مهندسی اقتصادی» و این «مدیریت ریاضی» شده است این اعتراف آقای جهانگیری (از همین تیم) درباره نتایج برنامه‌های توسعه: «توسعه‌ای که ما انجام داده باشیم ولی رضایت مردم در آن نبوده باشد، توسعه نیست. توسعه وقتی معنی پیدا می‌کند که مردم از آن تبعیض، نابرابری و بی‌عدالتی متوجه نشوند». 💢 حزب اللهیزه کردن مهندسی اقتصادی! 🔷 غلبه نگاه مهندسی به علوم انسانی مبدأ مشکلاتی می‌شود که با جایگزینی نیروهای حزب‌اللهی و انقلابی بجای تکنوکرات‌ها حل نمی‌شود. افراد و گروه‌های زیادی از نیروهای انقلابی و دغدغه‌مند عمدتاً از رشته‌های فنی و با رویکرد افزایش کارآمدی به ارائه برنامه در عرصه‌های مختلف مشغول‌اند. بسیاری از آن حوزه‌ها محیط مشترک اقتصاد و عدالت است و پشتوانه‌های مسلکی وهم علوم انسانی می‌خواهد. طرح‌های کارآمد و چشم‌نواز برای حل مشکلات بخشی نباید ذوق‌زدگی‌ای را موجب شود و توالی فاسد بلندمدت این دوری از مبانی نظری را اهمال کند. 📌 به‌طور واضح تفاوتی در رویکردهای برخی کاندیداهای انتخاباتی ۱۴۰۰ با دوره۹۲و۹۶ پیدا بود. مثلاً دکتر جلیلی ۱۴۰۰ ایتانی‌تر و جلیلی ۹۲ مکتبی‌تر بود. آقایان قاضی‌زاده هاشمی، زاکانی و رئیسی نیز در طیف کم‌رنگ‌تر همین رویکرد بودند. این فعالیت‌های بخشی در ذیل یک نظریه جامع از عدالت و پیشرفت است که در بلندمدت هم نتایج خوب به بار می‌آورد. ✍️ «حجت‌الاسلام محسن قنبریان» ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه یازدهم ۱۴۰۰/۵/۱۵ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸عاشورا در نهج البلاغه ▫️صفحه سفید و حماسه عاشورا •خطبه۵۱ ریشه حماسه عاشورا/ در صفین هم حسین(ع) حماسه آفرید. • "فالموتُ، فی حیاتکم مقهورین؛ و الحیاة، فی موتکم قاهرین"؛ ریشه ی: "هیهات منّا الذله" و ... • ابن ابی الحدید همین جا سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم خواند • نَفس اَبیّه را باید ملاقات کرد... ▫️صفحه سیاه و مصائب عاشورا • خطبه۱۰۵ درباره مصائب عاشورا/ ریشه ثارالله و ابن ثارالله اینجاست • "الا و انَّ لکُلِّ دَم ثائراً...آگاه باشید هر خونی، خونخواهی و هر حقی، خواهانی دارد.خوانخواهِ خون های ما، مانند حکم کننده درباره حق خویش است و او الله است که هرکسی را بجوید، بگیرد و هیچ گریزنده ای از دسترسش بیرون نیست". • روضه ابن ابی الحدید برای سر سیدالشهداء... *گوش دادن این فایل را به مبلغین و مداحان و خادمان اباعبدالله(ع) توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
⭕️برنامه سخنرانی دهه اول محرم حجت الاسلام قنبریان در بهبهان ☑️ @m_ghanbarian
‍ ⚪️ سوالی از آقای ملکیان و پاسخ ایشان: ❓❓سوال:آيا مي توان گفت که دينداري مطابق با جهان بيني مدرنيستي، نوعي تعلق خاطر داشتن نسبت به دين است؟ ☘☘پاسخ: خير. انسان مدرن نمي تواند به دين تعلق خاطر داشته باشد و اگر چنين تعلق خاطري داشت، يا از دين تلقي معنوي دارد يا مدرنيته اش يك مدرنيته تمام عيار نيست. مثل بسياري از ما. افراد زيادي را ديده ام که واقعاً در زندگيشان تضاد است. روشنفكرانه ترين حرفها را مي زنند، ولي روز عاشورا اگر براي سينه زني بيرون نرود، يك عذاب وجداني مي گيرد. حالا سينه زني اي که فكر نمي کنم حتي از استحبابش هم نشود دفاع کرد. يا مي گويد، امسال متاسفانه شب احياء خوابمان برد و نتوانستيم يك مسجدي برويم و يك قرآني روي سرمان بگذاريم. اين شخص، يك مدرن تمام عيار نيست. مدرن ناشرمنده مي گويد اين حرفها يعني چه؟ 🌼🌼استاد ملکیان،سنتگرایی،تجددگرایی،پساتجددگرایی،جلسه 10 ______________________ ⚪️ پرسشی از اینجا به ذهن می آید وآن اینکه در کشورهای متجدد اروپائی که شاهد تکمیل مدرنیزاسیون هستیم هم شاهد عزاداری مسیحیان هستیم. حتی گاهی عزاداری هایی خشن تر از آنچه در جهان اسلام می بینیم! اگر بگفته آقای ملکیان بین عزاداری ومدرنیته تضاد هست چطور شاهد این تجمعات بزرگ عزادار در اروپای مدرن هستیم؟! گاه چند کیلومتر روی زانو رفتن یا میخ به دست وپای خود زدن وتشبه به مسیح را شاهدیم آیا آن جمعیت اروپايی هم مدرنیسم شان ناتمام است؟! پاسخ در ادامه👇 ☑️ @m_ghanbarian
‍ ⚪️ پاسخ: مدرن ناشرمنده و عزاداری اباعبدالله ⭕️ بنظر میرسد حرف جناب ملکیان نادرست نباشد. با این توضیح که مطلق عزاداری با مدرنیته تضاد ندارد؛ اما عزاداری اباعبدالله -لااقل آنچه در جامعه معاصر شیعی شایع است- با مدرنیته سازگار نیست. 🔺اگر عزاداری از هر جهت به اصطلاح اینان بنیادگرایانه خالی شود وهیچ مطالبه انقلابی وآرمانی نداشته باشد و صرفا گرامیداشت «یک قدیس» باشد که «محبت واحسان» به بشر ارزانی کرده، یا از باب «تفدیه» و... به آن واقعه تماشا شود قابل جمع با مدرنیسم است! والبته تحریف بزرگ عاشوراست چنانچه شهید مطهری در حماسه حسینی به این انحراف وتحریف پرداخته است. 🔺عزاداران مسیحی اروپا، نه عیسای انقلابی ومبارز علیه ظالم ویاریگر مظلوم را سینه میزنند ونه شعار پیروزی خون بر شمشیر را در آموزه های خود دارند. بلکه عیسی را فدا شده برای کفاره گناهان امت میدانند وتفدیه اورا در خود شبیه سازی میکنند. 🔺این برداشت سکولار وفردی از مسلوب شدن مسیح نه با قاتلان دیروزش (بنظر مسیحیان) کاری دارد ونه تابعی در امروز دارد ونه رد ونفی ای بر سلطان وسلطه ای دارد ونه... 🔺از قضا برخی روشنفکران سکولار ماهم تلاش برای قرائتی سکولار ومدرن از عاشورا دارند که اگر بگیرد ای بسا شاهد عزاداری ای مدرن مثل اروپا هم بشویم! 🔺مثلا مجید محمدی برای همسان سازی عاشورا با جهانی سازی غرب و هم راستا کردن عاشورا ومدرنیته دارد: «تفسیر مسیحائی از رنج ومصیبت امام، سازگاری بیشتری باساختار مدرن دارد» (عاشورا در گذار به عصر سکولار/مقاله ی فرهنگ عاشورا در عثر سکولار ص ۲۰۷ تا۲۲۵). ⭕️ جمع بندی 🔺 صرف سینه زنی ،حتی زنجیر وقمه زنی منافاتی با مدرنیته ،سکولاریزم و جهانی سازی ندارد آنچه در تضاد هست روح اعتراضی عاشورا وتلاش برای جامعه موعود وآموزه های سیاسی- اجتماعی آن است . همین مشکل با جمکران هم هست حاتم قادری سالی ۳ میلیون زائر جمکران با مدرنیته را ناسازگار میخواند در حالی که قریب همین جمعیت در زیارتگاههای واتیکان، فاطیما و... هم دیده میشوند بدون تضاد با مدرنیته. 🔺 سازگار کردن عاشورا و عزاداری حسینی با مدرنیته با اصل گرفتن مدرنیته در گرو قرائتی سکولار از عاشورا است چیزی که متفکران دینی مثل مطهری و روشنفکران مسلمان دهه ۳۰ و۴۰ شمسی آنرا ظلم مضاعف به حسین وتحریف ومیان تهی کردن عاشورا از عاشورا میدانند. 🔺 نکته جالب اینکه این قرائت مدرن از عاشورا وعزاداری با قرائت سنتی وغیر انقلابی مورد اعتراض مصلحان دیروز قرابتی نزدیک یافته است از این روست که قمه زنی طرفداران شبکه های شیرازی مورد پوشش رسانه های مدرن غرب واقع میشود اما عزاداری معقول اما حماسی وانقلابی بحرین ولبنان و عراق و ایران مورد بی مهری و حتی غضب این رسانه های جهانی است. 📝 محسن قنبریان ۹۵/۸/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
💢عاشورا؛ نزاع دو اسلام 1⃣ نذر زنان برای قتل حسین(ع) عبدالله بن هانی وقتی خواست افتخارات قبیله اش (بنی اود) را نزد حجاج بشمرد از جمله گفت: زنانی از ما نذر کردند که اگر حسین بن علی کشته شود هر یک، ده شتر قربانی کنند و چنین کردند! حجاج گفت: این منقبتی است به خدا! عاشورا جدال مسلمان و رومی یا یهودی نبود؛ فقط جدال مسلمان_مسلمان هم نبود! فقط دو صف جماعت و دو قصد قربت و دو نذر و عهد هم نبود! نزاع دو اسلام بود! کاملا متمایز با دو منظومه متفاوت! بیشتر را در جلسه اول بحث بشنوید instagram.com/mostazafin_tv ☑️ @m_ghanbarian
⭕️شیعه ی تراریخته! یک جامعه نیز مثل یک موجود زنده ممکن است ژنی بیرونی به آن تزریق و جزء ژنوم آن شود و به نسل بعد منتقل شود؛ میشود شیعه تراریخته! اشتباه نگیر ! قصه عمیق تر از عکس بالا یا عزاپارتی و حتی پاپ-مداحی هاست! فرهنگ شاهان، چه ژنهایی به شیعه تزریق کردند؟! مدرنیته مشغول چه دستکاریِ ژنتیکی بر تشیع است؟! تشیع اصیل و ارگانیک چه ریختی است؟! بیشتر را در بحث شیعه تراریخته بشنوید: Instagram.com/abamahdi313 ☑️ @m_ghanbarian
⭕️شیعه ی تراریخته 2⃣ • تا زمان امام کاظم(ع) -به جز دوره کوتاهی در عصر امام صادق(ع)- قبر حضرت امیر(ع) مخفی بود. بین شیعیان اختلاف بود که آیا در مسجد کوفه است یا در قصر یا در اراضی نجف؟! حسن بن جهم نزد امام کاظم(ع) احتمال قصر را چنین باطل کرد: "به آن قائلین جواب دادم که: خداوند هرگز قبر امیرالمومنین را درقصر و خانه های ظالمین قرار نمی دهد"! امام(ع) براستدلال او صحه نهاد و مذهب او را ستود. • اصل ساخت عمارت بر قبور ائمه و زیارت آنان ضروری مذهب است و هیچ اختلافی در آن نیست. امام صادق(ع) به ابی عامر الساجی -واعظ اهل حجاز- از پیامبر(ص) روایت کرده بود که به علی(ع) فرموده بود: "هرکس قبور شما را تعمیر کند کٲنه سلیمان را در بناء بیت المقدس یاری کرده است". • آن تشیع اصیل این سخن حضرت امیر(ع) وقت ورود به کوفه، آویزه گوشش بود که:"در قصر فساد منزلم ندهید!" شعار پیامبر(ص) : تَبّاً للذَهَب: مرگ بر طلا! نصب العینش بود! • اما ژن شاهان و اشراف به فرهنگ تشیع ریخت، عمارت مزار آنان، حرم-کاخ شد ، قرآن و منبر طلا و درب و ایوانهای طلا باب شد و به نسلهای بعد منتقل شد! حالا در عرف، تعظیم شعائر است و با متدینین و مجتهدین هم ادامه می یابد. برای مطالعه بیشتر: https://eitaa.com/m_ghanbarian/712 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚔ عاشورا؛ نزاع دو اسلام! 🎙صوت جلسه اول • بدیهی و بی اختلاف است که عاشورا، جنگ اسلام و روم، اسلام و یهود و حتی سنی با شیعه نیست! جنگ فسق و فجور های مصطلح با نماز و روزه و پاکی هم نبود! بلکه جنگ دو اسلام با هم بود • هشت نما و نمایه از اینکه عاشورا، نزاع دو اسلام بود نه کمتر از آن! • منظومه: استخفاف-استضعاف-استئثار-استبداد- استعباد ؛ زنجیره به هم متصل یک اسلام و مقابل اینها منظومه اسلام حسینی است! • آن اسلام مثل ستاره دریایی یک جزء زنجیره اش میتواند به مرور اجزاء دیگر را بسازد: ویژه خواری به استبداد یا برعکس؛ و تا برده گرفتن ... ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشورا؛ نزاع دو اسلام! 🎙صوت جلسه دوم • سه محور اسلام غیر محمدی در آخرین خطبه رسول الله(ص): ۱. سیاستهایی اجتماعی که به ذلیل کردن مردم می انجامد(استخفاف) ۲.سیاستهای اقتصادی ای که به فقیر سازی و کافر سازی آنها می انجامد(استضعاف) ۳.فاصله گیری با مردم که منجر به خورده شدن ضعفاء توسط اقویا میشود. • آن حذرهای پیامبر اتفاق افتاد. جامعه مساواتی و قرار دادی مدینه (ساخت پیامبر)، به جامعه طبقاتی مکه و قریش سالاری جاهلیت منقلب شد! • آنچه ایده احیای قریش سالاری و جامعه طبقاتی را تحقق داد، بیت المال چاق و نحوه توزیع تبعیض آمیز آن بود... • حسین(ع) صدای آن جامعه مساواتی و محمدی بود که با مشت آهنین سرکوب شد تا دیگر کسی از آن ضعفاء و پابرهنگان جرات اعتراض نکند. اما آن راس روی نیزه، فریادش را در گلوهای مستضعفان عاریه نهاد... (تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید) ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
💢عاشورا؛ نزاع دو اسلام 2⃣ مناجات شمر! شمر در مسجد الحرام در ضمن دعای خود می گفت:"خدایا! من انسان شریفی هستم، مرا ببخش!" وقتی به او اعتراض شد که چگونه خدا او را ببخشد در حالیکه پسر پیامبر(ص) را کشته است؟! گفت: "ما دربرابر دستور امیران خود چه میتوانستیم بکنیم؟! اگر با آنان مخالفت می کردیم از خران آبکش بدتر بودیم"(مختصر تاریخ دمشق ج۱۰ص۳۳۲) • خصوصیت اسلام غیر محمدی این بود که بجای "حفظ سنت"، بر "حفظ جماعت و وحدت" و بجای "رعایت عدالت" بر "رعایت امنیت" پا میفشرد! اسلام محمدی اما "امنیت" را برای "عدالت" و "جماعت و وحدت" را "حول حق و سنت" می خواست. ( برشی از جلسه سوم: عاشورا؛ نزاع دو اسلام) ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ شیعه ترا ریخته 3⃣ شهادت سیدالشهداء، گناه ما یا کفاره ما؟! یکی از دستکاری های ژنوم تشیع، تفسیر مسیحی از شهادت امام حسین(ع) و کفاره گناهان کردن آن است! شهید مطهری می گفت:"از نظر مسیحیت این جزء متن مسیحیت است که عیسی به دار کشیده شد تا کفاره گناهان امت باشد! ما فکر نکردیم که این، حرف دنیای مسیحیت است و با روح اسلام سازگار نیست، با سخن حسین(ع) سازگار نیست. به خدا قسم این حرف تهمت به اباعبدالله است. اباعبدالله که برای مبارزه با گناه کردن قیام کرد، ما گفتیم قیام کرد تا سنگری برای گناهکاران باشد! گفتیم: حسین یک شرکت بیمه درست کرد. بیمه چه؟ بیمه گناه! گفت: شما را از نظر گناه بیمه کردم در عوض چه بگیرم؟ اشک! شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید! یک ابن زیاد در دنیا کم بود، امام حسین خواست زیاد بشود! گفت: ایها الناس هرچه می توانید بد باشید، که من بیمه شما هستم! مکتب امام حسین بجای اینکه مکتب احیای احکام دین باشد، مکتب ابن زیاد سازی و یزید سازی شد!" ( ر.ک:حماسه حسینی ج۱ص۱۰۲و۱۰۳/ ج۲ص۱۷۱تا۱۷۳) ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشورا؛ نزاع دو اسلام! 🎙صوت جلسه سوم • مختصات اسلام محمدی و غیر محمدی در کتاب دو امام مجاهد • به دو جهت حرفهای جلسه دوم را در بیانات آیت الله خامنه ای هم طرح و تکرار می کنم... • تکرار خوانش مختصات اسلام محمدی مقابل اسلام غیر محمدی -که آرمانهای انقلاب اسلامی هم بود- بهترین راه تقویت انقلاب است! • چرا این حرفها در منابر و رسانه ها تکرار نمیشود؟! ممکن است دهه های آتی گفتنش جرم و این کتابها گمراه کننده تلقی شود! • بدون رواج این تلقی از اسلام، هر اصلاحی زیر سنگینی گفتمان های محافظه کار له میشود • جماعت، وحدت، امنیت ؛ گفتمانی هژمونیک که حرکت حسینی را به چالش می کشید. صف نصیحت کنان زودتر از مشت آهنین! • اسلام محمدی، وحدت و جماعت را ذیل حق و سنت و امنیت را برای عدالت می خواست؛ نه امنیت حاصل از ماست مالی و ساخت و پاخت با ظلمه و علیه مستضعفان... (تفصیل را از فایل صوتی بشنوید) ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📵 بزرگسالان گوش ندهند! جلسه چهارم بحث جادوی محبت/ ۱۴۰۰ 🔆 جادوی گره زدن تقدیر! 1⃣ ترجیحا شب یا روز جمعه گوش دهید! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشورا؛ نزاع دو اسلام! 🎙صوت جلسه چهارم • نمایی از توجیه دینی اسلام غیر محمدی! • تقابل "المُسلّط بالجبروت"(استبداد) اموی با مردمسالاری علوی! • شفافیت، همراه کردن مردم، عدم تاخیر در حقوق و مساوات ؛ شرط اطاعت از والی در اسلام علوی • ربط آن استبداد به استئثار و ویژه خواری؟ • "ترین ها" ؛ اولین تیرانداز به مشرکان، آقازاده اش شد، اولین تیرانداز به اردوگاه حسین! (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
💢عاشورا؛ نزاع دو اسلام 3⃣ اعتراض؛ فرصت یا تهدید؟! امیرالمومنین(ع) به مردم شهرهایش می نوشت: "من عمّال و کارگزاران خود را نفرستادم که به شما ظلم کرده یا اموالتان را بگیرند؛ من آنان را فرستاده ام تا به شما دین و سنت را تعلیم دهند؛ هرکسی جز این کرد به من شکایت کنید تا او را قصاص کنم"(شرح ابن ابی الحدیدج۱۲ص۲۲) در نامه۱۹ به فرماندار فارس نوشت:"دهقانان شهرت[که مسلمان هم نبودند] از رفتار خشن و سخت دلیِ تو شکایت کرده اند، که آنان را خوار شمرده و بر آنان ستم کرده ای..." در اسلام علوی، چون مکتب و آرمان اصل است، اعتراض و شکایت مردم، فرصتی بیشتر برای تحقق آرمانهای اصیل انسانیِ این مکتب است. در اسلام اموی، چون آدمها و گروه برخوردار اصلند، اعتراض و شکایت، یک تهدید است و به بدترین شکل سرکوب میشود؛ مثل عاشورا! (برشی از جلسه پنجم/ حجت الاسلام قنبریان) ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian