eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 زیارتنامه امام خمینی! • سه مساله را باید از هم جدا بررسی کرد: ۱.مشروعیت زیارت امام خمینی و زیارتنامه ایشان. ۲.کیفیت مزار کنونی ایشان(۱) ۳.روابط سیاسیِ جانبی این مرقد و زیارات رسمی و... اینجا روی سخن با اولی است. دوتای دیگر بدون این زیارتنامه هم هستند. البته منکر رابطه گیری این سه با هم نیستم و ملاحظه کوچکی در آخر اشاره می کنم. • زیارت امام خمینی ❓آیا زیارت غیر معصوم یا سفارش نشده از معصوم جایز است؟! ⬅️ غیر از فتوای جواز(بلکه استحباب) از سوی فقهای شیعه، حتی ابن تیمیه(مرجع فکری وهابیت) نیز زیارت قبر مومنین با سلام دادن و دعا را جایز می شمارد(۲)؛ زیارت بدعی(بدعتی/مقابل زیارت شرعی و مشروع) را زیارتی می داند که به قصد آن سفر کرده یا کنار مزار به صاحبش توسل و استغاثه شود(۳). یک سرچ ساده اینترنتی زیارتگاه های علمای اهل سنت(مثل ابوحنیفه،احمد بن حنبل،بخاری و...) را نمایش می دهد. پس زیارت قبر علماء و بزرگان مورد اتفاق مسلمین حتی مثل ابن تیمیه (با شروط یاد شده اش) است. فقیهانی بزرگ فتوا به استحباب وضو برای ورود به قبه های علماء و صلحاء و شهدا از باب تعظیم شعائر هم داده اند(۴) • زیارتنامه امام خمینی: ❓آیا انشاء الفاظ زیارت باید از معصوم سر بزند؟ به دیگر سخن آیا زیارت مثل نماز از اعمال توقیفی است تا کمّ و کیف آنرا شارع معلوم کند؟ یا غیر معصوم هم میتواند الفاظی برای زیارت عالمِ صالحی انشاء کند؟! در اینصورت خواندن آن به چه وجهی جایز است و صدق بدعت و مانند آن نمی کند؟! ⬅️ اگر زیارت هانی بن عروه یا مختار ثقفی(برای نمونه) را مرور کنید این الفاظ را می بینید: -السلام علیک ایها العبد الصالح الناصح لله و لرسوله...(مثل الفاظ زیارتنامه امام خمینی) -یامَن رضی عنه النبی المختار و قسیم الجنة والنار... یامن بذل نفسه فی رضاء الائمة فی نصرة العترة الطاهرین(زیارت مختار) جالب اینکه هیچکدام ازاین زیارات که در کتابهای معتبرشیعه هست از معصوم صادر نشده است و انشاء مجتهدین و بزرگان شیعه است. ❗️آیا کسی از منتقدین زیارت نامه امام خمینی هست که امام عزیز ما را از مختار ثقفی هم کمتر بداند؟!! بخلاف عبدالعظیم حسنی، درباره مختار، تاییدی در آن وزانِ عبدالعظیم نیست و روایات متعارض هم وجود دارد! - حتی در موردی مثل عبدالعظیم حسنی که معصومین سفارش بسیار بر زیارت او دارند، باز الفاظ زیارت، انشاء معصوم نیست و از علماست! ⬅️ پس زیارت(مثل دعا و مناجات) از عبادات توقیفی نیست که شارع مقدس الفاظ آنرا معلوم کند. ⚠️البته متعبّد شدن به یک زیارتنامه خاص و خواندنش به قصد استحباب نیاز به نص شرعی و بیان معصوم دارد. بین قائل به مستحب بودن یک زیارتنامه با جواز خواندنش به امید ثواب فرق آشکاری است. نسبت مستحب دادن بدون اذن شرعی، داخل کردن چیز غیر شرعی در دین و بدعت است؛ اما جایز بودن خواندنش بدون قصد ورود سخن دیگری است(چه زیارتنامه جناب عبدالعظیم حسنی و مختار و هانی وامامزادگان و...باشد چه زیارتنامه امام خمینی). - چنانچه زیارتنامه مختار از شهید اول و زیارت هانی از المزار مشهدی متعلق به قرن هفتم سر زده، زیارتنامه امام خمینی هم از فقیه حکیم آیت الله جوادی آملی انشاء شده است(۵) و از این حیث هم فرق جدی در بین نیست. • ملاحظه معاصریت مانع مزار و زیارت نیست. شرعاً و عقلاً نباید زمانی برصاحب قبر بگذرد تا صاحب مزار و لایق زیارت شود؛ بلکه زیارت او فی الحال، استمرار راه او و تعقیب آرمان اوست. البته (حتی مزار معصومین) طبیعتاً دارای امضای خاصی میشوند. امتیازات اقتصادی-سیاسی ای در تصرف آنها می افتد. این مساله برای زیارت شونده ی معاصر (مثل امام) جدی تر میشود. مثلا اگر متولیان قرابت نسَبی با او داشته باشند، بعید نیست تولیت هم موروثی شده و فامیل و خاندانی از آن جایگاه به حق یا ناحق بهره مند شوند. محال نیست مزار و جایگاه اجتماعی آن، خرج گرایش سیاسی معاصرِ متولیان شود! دولتها و جناح های سیاسی هم ممکن است با این برساخت اجتماعی، تعاملات و بده بستانهایی بکنند و... اما چاره این آسیب های احتمالی، کوبیدن و نامشروع جلوه دادن زیارت آن عالم صالح و تضعیف تجلیل او و بزرگداشت راه و آرمان هایش نیست. از آن توالی فاسد احتمالی باید به گونه ای معقول جلوگیری کرد. شاید برخی نکات که درباره چگونگی حرم امام بیان کردم به این دغدغه هم دخلی داشته باشد. حرم ساده و بی زخارف کمتر دارای آن امتیازات می گردد. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۶ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 زیارتنامه امام خمینی! • سه مساله را باید از هم جدا بررسی کرد: ۱.مشروعیت زیارت امام خمینی و زیارتن
📎پی نوشت یادداشت زیارتنامه امام خمینی: ۱.در نقد بنای مجلل حرم امام زیاد گفته و نوشته ام ایندو را ببینید: -نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام http://mghanbarian.ir/doc/79/ -باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 عرف جدید انقلاب خمینی برای ساختمانهای مذهبی و قابل قیاس نبودنش با عرف شاه زده صفوی و قاجار را هم در نامه به آیت الله آملی لاریجانی گوشزد کردم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1086 ۲.مجموع الفتاوی ص۹ ۳.برای تفصیل: https://www.alwahabiyah.com/fa/articleview/820 ۴.کشف الغطاء ج۲ص۷۹و۸۰ ۵.http://www.imam-khomeini.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=15162
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کارخانه شیعه سازی، کوخ ساده فاطمه(س) است! • محرم ایام ورود به ملکوت سیدالشهداست، برگشت به تنظیمات کارخانه است. • حرام باد بر سینه زن و گریه کنی که به دستگاه اباعبدالله وارد شود اما خود را تنظیم نکند! • تنظیم دیدن ها و کوچک یا بزرگ بینی ها، تنظیم خوف و خشیت و... در این ملاقات هست. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 زیارتنامه امام خمینی! • سه مساله را باید از هم جدا بررسی کرد: ۱.مشروعیت زیارت امام خمینی و زیارتن
💠 عرفی سازی/ قدسی سازی! 1⃣ شریعت اجازه انشای زیارت نامه برای مومنین بخصوص اولیاء خدا و خوبان داده است(ر.ک: یادداشت زیارتنامه امام خمینی) عرف مردم در سال۶۹ و مانند آن، زیارت نامه خوانی برای امام خمینی را می پذیرفت که رهبری هم با آنها همصدا میشود و زیارت می خواند! اگر ادعای برخی درست باشد که: امروز عرف، زیارت نامه برای امام خمینی نمی پذیرد! اگر این ادعا صرفاً حباب رسانه ای کامنت گذاران نباشد! آنوقت دلیلش فقط چند فقره این زیارتنامه برای فرزندان امام(که بعدا در متن داخل شده!) نیست! خواندن با صوت مداح و ... هم نیست! خبر از چیز عمیق تری است... ادامه در صفحه بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 عرفی سازی/ قدسی سازی! 1⃣ شریعت اجازه انشای زیارت نامه برای مومنین بخصوص اولیاء خدا و خوبان داده ا
💠 عرفی سازی / قدسی سازی! 2⃣ استنکاف آن تعداد و استغراب درصدی از این نسل از زیارت نامه برای امام به دو دسته عامل مربوط است: ۱. قدسی سازی امور عرفی: • افزودن همه خاندان به قداست امام! • لعاب زیارت دادن به آیین تشریفات سیاسیِ شخصیت های داخلی و خارجی که در دنیا متداول است!(زیارتهای ساده رهبر انقلاب، زیارت ؛ ولی تشریفات سیاسی متداول حکومتی، واقعاً در عرف زیارت تلقی نمی شود!) • قرار یافتن حیثیت زمینیِ پیرامون حرم امام (اعم از حیثیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شکل گرفته پیرامون آن عنوان) ، همه ذیل قداست امام! ۲.عرفی سازی امور قدسی: • تبدیل سادگی و صفای معنوی جمارانِ امام به مرقد_کاخ شهر آفتاب در مجتمعی توریستی! یعنی هبوط به مظاهر دنیای جدید! • بی توجهی به اثر موج سکولاریزاسیون بر پدیده های دینی از سوی نخبگان بخصوص در فضای مجازی و افتادن پی آن موج(اشکال از یک لفظ و عبارت اضافی در زیارتنامه، به اصل زیارت داشتن امام می کشد!) • لزوم قداست زدایی از امام و شهدا برای عبور از انقلاب اسلامی(که بیشتر توسط دشمنان انقلاب تعقیب میشود)! (شاید مجالی برای توضیح تفصیلی مساله ی: الاکنگ عرفی_قدسی یافتم!) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۷-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
17.59M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه هفتم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه هفتم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه هفتم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •شباهت ها و تفاوت های راه های معنوی و انسانی(مثلا راه شهداء) با راه های مادی و فیزیکی در دعای عرفه: _راه ها و اتوبان های معمولی نه تنگ می شود نه فراخ اما راه های معنوی بسته به راه رونده اش دارد. .اگر راه رو زیاد بود، راه وسعت پیدا می کند و اگر کم بود، راه، کوره راه و اگر کسی نرفت، راه گم می شود. •راه مکتبی و انسانی، محصول درک ما و مجموعه ای از ارزش هاست. که از آن به راه خدایی(فی سبیل الله) تعبیر می شود. •اباعبدالله در خطبه منا از نقمت خدا بر آرزومندان خدا که منزلتی پیدا کرده بودند، می ترسد و هشدار می دهد، چرا؟! _چون عهدهای خدای متعال(مانند عهد امامت و عهد لایقاروا) می شکند اما شما(یعنی علما) فزع نمی کنید اما همین که میثاق پدرانتان شکست، جزع و فزع می کنید و فریاد می زنید. _میثاق رسول خدا یعنی خط و نشان ها و نظامی که بسته بود، تحقیر و بی راه رو شده و کوران و کران و زمین گیران در شهرها مهمل رها شده اند. _با ماست مالی و ماله کشی کردن و ساخت و پاخت کردن با ظلمه، ساختید و هر بار یک توجیهی می ساختید. _با منزلت و جایگاهی که دارید به مردم رحم نکردید و اگر کسی حرکتی کرد، کمکش نکردید. اباعبدالله حرکت را شروع کرد و صحابه ای ملحق نشد و بوزینه ای مرد و یزید پنجاه صحابه رسول الله را زیر تابوت آن برد. •همه این بلایایی که بر سر اسلام و شما آمد به خاطر این بود که خدا امر کرده به نهی از منکر کردن و شما از آن غافل بودید. در نتیجه وقتی بزرگان نیامدند،راه رونده ها کم و راه اسلام تنگ شد و شک ها پدیدار گشت. •آدم های معنوی اینجا و در این موقیعت، باید یک کهف (یک غار الهی) داشته باشند. .ماجرای بوش بعد از یازده سپتامبر و حضرت آقا. •راه را تنگ کرده بودند، هیچ، آقایان نصیحت اباعبدالله را نصیحت می کردند که حرکت نکن! _از توجیه سگ بازی و میمون بازی یزید و مفاهیم هژمونیک وحدت و جماعت و طاعت تا تئوری سلطان الله عایشه و جبرگرایی علمای درباری. •راه روشن بود. عوام هم تشخیص می دادند اگر مشاهیر راه را کج نمی کردند. _ماجرای عایشه و اسود بن زید •اما علمای بالله هم بودند که در این راه قدم بگذارند. انس بن حارث کاهلی محدث یکی از همان ها که در کربلا جزء یاری دهندگان اباعبدالله بود. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 امارة الصبیان و حکمرانی آقازادگان چگونه شکل می گیرد؟ • حکومت ولایت فقیه هم مثل مالک اشتر خطاب آن هشدارهاست! • نیم طبقه آقازادگان و دامادها و سه فساد آنها • ازدواج های در هم تنیده حاکمیت و آفرینش آن نیم طبقه • روابط ثروت و قدرت اینان به کجا می کشد؟ • در نبودن عدالتخواهان و آزادگان با هم مشترک المنافع اند ! • طومار آقازادگان علیه حُجر کار ضابط قضایی کرد ! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۸-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
13.07M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه هشتم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه هشتم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه هشتم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •وضع مطلوب و ساختِ درست جامعه این است که "علمای امین و نگهبانِ احکام خدا" در مَصدَر کار باشند یا اعمال از مجرای علم آنها انجام بشود مانند دوره ی صفویه. •گله مندی اباعبدالله از برهم زدنِ این ساخت اجتماعی ست که "منزلت های فردی و صنفی را دارید" اما در این میان، جایگاه علم تحقیرشده و شما را به عنوان "یک مجتهد آزاد اندیش" تکریم نمی کنند. بدتر، برخی علمای درباری شدند. •از دست رفتن جایگاه علمای بالله در ساخت جامعه بزرگترین مصیبت است چون مصدر احکام و امور به غیر سپرده شده. _ماجرای شلاق خوردن ابوحنفیه •و ریشه این مصیبت و جایگاهِ سلب شده به خاطر "تفرّق و پراکنده شدن در حق" و "اختلاف نظر در سنت"(منبع دین) آن هم بعد از "بیّنه واضح" است. .البته این تفرُّق، یک تفرقه علمی نیست. تفرقه سرِ منافع بود که از حق دورشان کرد. •اگر جای دنبال گرفتن منافع فردی و صنفی، "هزینه ای را تحمل می کردید در راه خدا"، مصدر امور می شدید و دستگاه ظلمه بر این مصدر تسلط پیدا نمی کردند. •و دوباره چرا این کوتاهی را کردید و هزینه ای برای اسلام ندادید؟! .جان کلام در این است، شما از "مرگ" ترسیدید. • چرا اباعبدالله نترسید؟! _چون از غضب الهی فراری ست و خدا،"رهبت بزرگ" اوست. _علت بعدی نیز، درست فهمیدن "معنای مرگ" بود. •خطبه "پنجاه و یک نهج البلاغه، مادر عاشوراست". •حضرت علی اکبر، هزینه بزرگ اباعبدالله. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 بدعت ولایت اداری! • موجودی جان سخت از دهه ۶۰ تا ۹۰ که مانع اعتراض به دستگاه اداری و بروکراسی است! • چندین بار از رهبران انقلاب درباره اش استفتاء شده، نفی شده اما کما کان ذهنیتش باقی است! • ۸۰درصد حزب اللهی ها قبولش دارند یا به سکوت درباره اش راضی می شوند! • مرگش چیست که خود را ولایت بنامد؟! تا حلال حرام کند تا خود را جای نظام جا بزند! • ولایت مال فقیهِ علم تمام ، تقوا تمامی است که مردم قبولش کرده اند نه مال مسئولین اداری و منسوبین و منصوبین! 📎صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰دوره فکری اعتراض چرایی و چگونگی 🎙فایل صوتی #قسمت_اول #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان با تشکل مردمی فتیه
اعتراض؛_چرا_و_چگونه؟_حجت_الاسلام_قنبریان.pdf
444.8K
🔰 جزوه "اعتراض؛ چرا و چگونه؟" 📌 بیانات در دوره دانشجویی اعتراض؛ چرا و چگونه؟ 🗓 ۸ مرداد ۱۴۰۰ ▫️اعتراض حق برای دگر اندیشان و تکلیف برای حزب اللهی‌ها ▫️موقف و جایگاه اعتراض در منظومه تفکر انقلابی: • این نظریه مانع دو آسیب است: ماله کشی/ انتقاد اپوزیسیونی • دگم شهید بهشتی بر نقد حاکمان از آلمان تا قانون اساسی • اعلام شرائط اضطراری هم منوط به مصوبه مجلس و فقط تا ۳۰ روز است نه چهل سال ▫️روش اعتراض: • روش میتی کومانی نه ممکن است نه مطلوب • ذهنیت میتی کومانی، مطلوب امنیتی‌هاست ▫️فن آوری اجتماعی اعتراض مردمی: • ظرفیت‌های لزوم مشورت، حق افشاگری، حق تقاص و... • لزوم بازتولید حلف الفضول در جمهوری اسلامی/ توضیح ایده • سه دوره ارزش‌خواهی حزب‌اللهی‌ها: هیات‌ها، جهادی‌ها، مطالبه‌گری/ بدون مطالبه‌گری پت و مت میشویم • ظرفیت حرم‌ها برای بست‌نشینی‌های اعتراضی 📎پیوست ۱: نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم داری؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2257 (صوت) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2258 (pdf) 📎پیوست ۲: دگم نقد حاکمان؛ شهید بهشتی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2276 (pdf) ☑️ @m_ghanbarian ✅➡️ @fetye_ir
۹-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
16.32M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه نهم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه نهم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه نهم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •علمای بالله که باید مجرای امور، علم آنها باشد، فقط عالمان دین نیستند؛ علوم دیگر هم هستند. •توقیر عالم به شارژ کارت او و ساختن حوزه های مجلل و خیریه بازکردن نیست، به علم و جایگاه دانش اوست. •بی نظمی و جابه جایی در ساخت جامعه، موجب آسیب های فراوانِ اجتماعی و فرهنگی می شود. _مراجع تقلید، بیش از یک سال مقلّد وزارت بهداشت اند! _رویکرد امنیتی در مسائل فرهنگی به جای عملکرد فرهنگی، یک آسیب جدی. •تحقیر شدن علم در ماجرای کشتن حُجر بن عدی • خطبه منا می گوید این بنظمی چه بر سر جامعه آورد؟! _ضعفا را تسلیم شاهان کردید؛ بدین گونه که یک دسته "مستعبد مقهور" و بی اراده شدند و دسته دیگرهم در معیشت شان دچار ضعف و "مستضعف مغلوب" شدند. _النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ را پیغمبر چگونه معنا کرده است؟! _انحصار مثل یک سیاه چاله طبقه اموی را بالا برد و بیت المال را چاق و چله کرد. •در این جامعه مجرای امور، آرا و هوا و غضب پادشاهان می شود و ملوک به اشرار اقتدا می کنند. _رضاخان راهزن بزرگ •غلبه هم فقط با جنگ سخت و جبرِ سلطانی نبود، جنگ نرم و تئوری سازی و جعل حدیث هم بود. •با این دو سیاستِ "زور" و "تزویر" مردم برده آنها شدند. •مردم برده شده بین زورگویان تندخو و اهل حمله به ضعفا گیر افتادند. اطاعت شونده یعنی حاکمان هم خدا را نمی شناخت و کارگزارانش نیز بر مومنین رحم نمی کرد. _ماجرای آیین نامه عبدالملک بن مروان برای مسلمانانی که پیشتر اهل ذمه بودند. _ماجرای اعتراض اهل ذمه در زمان امیرالمومنین/ معاویه می گفت: ابالحسن دهن مردم را باز کرد. .نامه۱۹ نهج البلاغه را هم نگاه کنید. •نزاع ما سر مستضعفان و قاضی ما هم خدای متعال است‌. •ثمره خون حسین،زینب را به اسیری برد اما دین را از اسارت، آزاد کرد. •اباعبدالله این انسان معنوی معنای مرگ و حیات را عوض می کند. _ابن ابی الحدید سنی، نرم خویی را از خصوصیات پیروان علی می داند/ذلت و ستم ناپذیری هم از خصوصیات فرزندان عاشوراست. •عوض شدن معنای مرگ و حیات، همه چیز را در خدمت جان خواهد برد نه جان را در خدمت امکانات و رفاه. _مردانگی را فروختن از تن فروشی بدتر است./ اگر مردانگی فروخته شد، زن بودن معنایش را از دست می دهد. •بهره مند شدن از همه اعضا و جوارح، خواسته یک انسان معنوی ست. _مژگان چشم چگونه شهادت می دهند و عتیق العَشَرَه چه کسانی هستند؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀عکس هوایی و اضمحلال داخلی •"۵۰سال بعد از رسول الله وزیران و امیران و سرداران و عالمان، جگرگوشه رسول الله را با آن وضع فجیع کشتند! جامعه ما مگر از آن جامعه قرص تر و محکم تر است؟! چه کنیم آن اتفاق تکرار نشود؟! اگر جلوی اینکار را نگیرید ممکن است جامعه ما هم به آنجا برسد! اگر حرف حق زدن را بخاطر مقام و ثروت و نزدیکان ترک کردند و عده اینها زیاد شد آنوقت یزید ها سرکار می آیند!" • ۲۵سال بعد از این هشدار ها الان ما چه بیمه ای گرفته ایم که آن نگرانی ها محقق نشود؟!! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💡یک ایده خام! پس از انتخابات۱۴۰۰ می خواستم این ایده علمی را تعقیب و به دستگاه زیر نظر آقای زاکانی(م
موازنه عادلانه! پیام اجتماعی این بی قراری ها در سمت ها، بخصوص نمایندگی مردم را کاری ندارم! پیام سیاسی منصب گیری های چند کاندیدای ریاست جمهوری هم فعلا محل بحث نیست! چنانچه درمورد آقای زاکانی هم عرض کردم باید قانون، موازنه عادلانه ای را تدارک کند: ۱. یا به اتمام رساندن دوره نمایندگی شرط ضمن رای وکالت شود ؛ یا اگر نماینده مردم میتواند نیمه کاره آن شهر را تا انتخابات بعد بدون نماینده کند، مردم هم بتوانند "در شرایطی"، نمایندگی خود را از مظنونین پُست بیقرار در میاندوره پس بگیرند!(شرایط را قانون معلوم کند) ۲. نمایندگان مردم در مجلس هم بتوانند زودتر از پایان موعد، رای خود به حقوق دان شورای نگهبان را پس بگیرند. در فرض برخی شوائب از او توضیح بخواهند و از رای داده شده تا پایان دوره ، منعزل نباشند! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۰-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
10.23M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه دهم(آخر) حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه دهم(آخر) حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه دهم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •خدا، تکیه گاه یک انسان سالک و معنوی است که طی سال ها تجربه معنوی به باور یقینی رسیده؛ به این باور که خدا اجر محسنین را ضایع نمی کند و اگر کسی پی تکلیفی را گرفت و خالصانه انجامش داد، خدا آن حرکت را می رویاند. _نگاه ها فقط به آمارها و نمودار ها نیست(که با بالا و پایین شدنش، امید ها کم و زیاد شود.) •کمبود امید از کمبود این نگاه اصیل است و دعای عرفه پر از این درک خوشبینانه از نظام هستی است. •ساخت درونی ائمه بر کرم و جود است و آنها معتاد به احسان کردن هستند و اگر ریالی خرج کنید چند برابرش را برمی گردانند. .ایمان هم شرط احسان نیست. •رابطه اخلاص و عمل، رابطه آب و کوزه نیست. رابطه لفظ و محتواست. _اگر انسان خالص نشد، حرکت سیاسی او نیز مخلصانه نیست و اگر حرکت مخلصانه نبود با شیطنت درونی شروع می شود و بندگان خدا را به دره می برد. •در جامعه اسلامی هر عمل اجتماعی حتما نیازمند این نیت خالصانه است تا هم  فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ بشود و هم بندگان خدا را در کوچه های تنگ منیات نبرد. •حسین، نه اشِراً وَ بَطِراً و برای تبرج های سیاسی و مثل این تبرج های مجازی و خودنمایی که از سر احسان و برای خدا بودنش قیام می کند. •خدا هم این عمل تک و خالص را بلند کرد و خون خواه حسین شد و آن را بی اثر رها نکرد. _می گفتند: آنکه کشته شد حسین نبود و این تفکر تا امام رضا آمد. •خصوصیات روح بزرگ •حسین چگونه شهادت می دهد و چگونه از اعضا و جوارح بهره می برد؟! _در هیچ دعایی از هیچ معصوم دیگری اینجور ریزه کاری در شهادت توحید نداریم. •مناجات حسین در قتلگاه حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
27.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀جامعه مقدس! • با وجود دشمن و سوء استفاده رسانه ای اش، اعتراض چرا؟! • چرا رسانه های خودی با پوشش خبری، اعتراض را علامت جمهوریت و مردمسالاری دینی نکنند ؟! • امیرالمومنین(ع) در بحبوحه صفین هم مطالبه حق گویی و نقد میکرد! • جامعه مقدس جامعه ای نیست که حرم دارد و نذری می دهد، جامعه ای است که ضعیف بدون لکنت حرفش را بزند! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ شرع بازیِ سرمایه داری! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️ شرع بازیِ سرمایه داری! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ شرع بازیِ سرمایه داری! 1⃣  توجیه فقهی_حقوقیِ قبر فروشی های میلیاردی(که مختص به امامزاده صالح هم نیست): • بین "عین"، "منفعت" و "حق انتفاع" فرق است. وقتی زمینی می خرید، "عین" خریده اید. وقتی مسکنی اجاره می کنید، از "منفعت" آن -که سکنی‌‌ کردن است- بهره مند شده و مالک این منفعت در قبال اجاره بهاء شده اید، اما وقتی از پل یا پیاده رو می گذرید فقط "حق انتفاع" از آن دارید. • زمینِ امامزاده و منفعتِ قطعه ای از آن را نمیتوان فروخت. پس شرعا نمی توان آن قبرها را خرید، چرا که قبور، منفعتِ آن قطعه نیست. • حق انتفاعِ از حرم و حریم امامزاده هم عمومی است! قابل خرید و فروش بودن چنین حقی مسلّم نیست؛ چون نه عین است و نه طِلق. • پس بجای بیع از "صلح" یا "هبه معوّضه" استفاده می کنند! تملیک در بیع بگونه ای است که در آن "مقابله و معاوضه" صورت می گیرد، یعنی اگر قبر به فروش رفته باشد، "انتفاع از قبر" در قبال "پول اعطایی" قرار می گیرد! لکن چنانچه بیان شد اینکه حقِ انتفاع عوض واقع شود، مسلّم نیست. اما توجیه اعطاء قبور با هبه معوّضه، اینگونه است: که هبه معوّضه، تملیک بدون وجه مقابله است یعنی قبر در مقابل "آن چند میلیارد" قرار نمی گیرد بلکه "اعطاء قبر، هدیه به خود واهب" و "در قبال خدمت کردن او به امامزاده" است.(چنانچه در بیان تولیت امامزاده صالح هم هست). 2⃣ اما اشکال این حیله های شرعی! گرچه به حسب ظاهرِ عقود و معاملات انگار این معاملات درست است لکن با دقت میشود بدان اشکال کرد؛ بدین طریق: • حق بهرمندی و انتفاع از حریم و حرمِ امامزاده عمومی است و مختص طبقه خاصی نیست. • جایی که حق انتفاع، عمومی است هرکاری که قهراً موجب سلب انتفاع دیگران شود، اشکال دارد. مثل حریم کشی شخصی در راه عمومی؛ یا "پیش خرید کردن قبر" در قبرستانی که وقف عموم است (که بطور قهری موجب می شود امواتی که بالفعل موجودند در آن قبرستان عمومی دفن نشوند).(۱) • در قبرهای میلیاردیِ حرمها، خدمتی گران(به گفته تولیت امامزاده صالح: خرید یک معارض، گاه ۱۰میلیارد و گاه ۲۰میلیارد و... است) فرد را لایق آن هبه می کند.(نه انداختن یک ده هزارتومانی به ضریح)! • این خدمات میلیاردی فقط از عهده طبقه خاصی برمی آید و نجومی بودن نرخ خدمت به آن امامزاده، "موجب می شود دیگران یعنی"(طبقه متوسط و محروم) از آن حرم و حریم بهره مند نشوند! و هرآنچه بطور قهری موجب شود دیگران از آن حق عمومی بهره مند نشوند، صحیح نیست! • به ادبیات عرفی میتوان گفت این نوعی احتکارِ انتفاع به نفع طبقه مرفه و علیه طبقه متوسط و محروم است؛ در حالیکه آنجا برای انتفاع عمومی است. • واضح است که دفن مجانی دو نفر عالم یا والدین چند شهید در آنجا هم راه تخلص از این اشکال نیست. .................................................. ۱.ر.ک:اجوبه الاستفتائات س۲۱۱۴ 🔺مطلب مرتبط: نقش کالائی سازی ارزشها در اشرافیت (حتما ببینید) https://t.me/m_ghanbarian/1972 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
⚡️آقای آملی تا قبل رد صلاحیت برادرش، ۲۰سال عملکرد شورای نگهبان را قابل دفاع می دید! برای انتخابات ۱۴۰۰ علیه شورا افشاگری کرد، اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضاء نکرد و به دیدار او نرفت(اما دیدار رئیس قضاییه جدید رفت) و حالا هم از شورا کناره گرفت! هیچ قضاوتی ندارم که حق با اوست یا شورای نگهبان؛ فقط: اگر ۲۰سال گذشته، موردی مثل آقای علی لاریجانی بوده و ایشان چنین اعتراض پرحجم و پیگیری نکرده، وای بر او! چون حق، فقط وقتی منفعتِ خود و خاندان است، پیگیری شده است! بی صداها و بی صاحب ها محروم مانده و می مانند! واگر این موردِ برادرش هم مثل رویه همه آن ۲۰سال درباره دیگران بوده، باز هم وای بر ایشان که انتقام فامیلی از نهادهای قانونی میگیرد! کاش عالمانمان اعتراض خود را صرف حقوق ملت و آرمانها کنند؛ آنوقت به اصلاح امور می انجامد نه صرفاً تعویض آدمها! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚡️آقای آملی تا قبل رد صلاحیت برادرش، ۲۰سال عملکرد شورای نگهبان را قابل دفاع می دید! برای انتخابات ۱۴
نگهبان غیررسمی(اجتماعی)؟! آنچه انقلاب اسلامی بیشتر از یک فقیه متبحر درون ساختار رسمی شورای نگهبان لازم دارد، حوزه علمیه ای قوی درون نهاد اجتماعی(نه سیاسی) است که بتواند نگهبان غیر رسمی نهاد قدرت در تحقق آرمانها و ارزشها باشد. به تعبیر رهبر انقلاب: حوزه علمیه ای "مستقل از حکومت" اما "همکار آن" باشد. "وابسته به دولت نباشد" اما "به دولت کمک کند". آنرا "نصیحت و راهنمایی کند و مقررات اسلامی را به آن بشناساند"(۷۴/۹/۱۶). متاسفانه برخی پیشبران علم در حوزه، "بی اعتناء و بی مبالات در قبال حکومت"؛ و برخی هم در نصیحت و راهنمایی دچار لکنت و تعارف اند؛ و قلیلی هم آنند که باید! برخی این روزها صرفاً از منفذ قدرت سیاسی، جدایی آیت الله آملی از یکی از ارکان رسمی حکومت را یک پله مانده به آخر و افول ستاره بخت می شمارند؛ اما این آقای آملی است که باید به اینها ثابت کند وفادار به انقلاب و نظام در نهاد اجتماعی حوزه می ماند. با استقلال فکری اش -که شاگردان در او سراغ دارند- با دلسوزی و اخلاص، ناصح و راهنما و نگهبان غیر رسمی(اجتماعی) می شود و مقررات اسلامی را به اجزای حکمرانی می شناساند. ان شاء الله. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian