محسن قنبریان
🔹 مجازات کیفری مفسدین، کفاره تخییری نشود! در مجازات اسلامی، هم "تخییر" داریم و هم "جزای نقدی بدل از
🔰دیدن متوازن مجازاتهای جایگزینِ حبس!
#مربوط_به_ایده_آقای_اژه_ای
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔰دیدن متوازن مجازاتهای جایگزینِ حبس!
#مربوط_به_ایده_آقای_اژه_ای
• بیان اول جناب آقای اژه ای (در گرگان):
۱. سخن شان در موارد حبس ۱۰سال و ۲۰سال بود.(که معمولا در کلاهبرداری، رشوه، فساد اقتصادی و مواد مخدر پیدا میشود)
۲. از موارد مجازات جایگزین فقط از جریمه مالی سخن گفتند(در حالیکه چند جایگزین دیگر هم در قانون هست!)
• بیان دوم ایشان در شورای عالی قضایی:
۱. به ظرفیت های موجود قانون اشاره کردند.
۲. در کنار اشاره کمرنگ به جریمه مالی، بر هنر و علم و فن تاکید کردند که با آنها "خدمات عمومی رایگان" انجام و جایگزین حبس شود.
⬅️ بیان اول منصرف به مجرمین سرمایه دار بود اما بیان دوم، تنزّل از آن و بیان جایگزین های دیگر است که از غیر ثروتمندان هم بر می آید.
• ظرفیت قوانین موجود:
- مجازات جایگزین حبس یا در جرائم عمدی است یا غیر عمدی.
- در جرائم عمد، جایگزین برای حبس حداکثر تا یک سال حبس هست(ماده ۶۵،۶۶،۶۷مجازات)
- در جرائم غیر عمد تا دوسال حبس حتما به جایگزین بدل میشود و بیشتر از دوسال اختیاری است.(ماده ۶۸)
⬅️ پس قانون فعلا برای حبس ۱۰،۲۰ سال آن هم در جرائم عمد(که موضوع بحث شان در گرگان بود) جایگزین، نپذیرفته است و ظاهرا ایده ایشان در اینجا به دنبال لایحه و قانون است.
کار مفسدین اقتصادی از جرائم عمد است و فعلا امکان جایگزین ندارد(الا به کمتر از یکسال حبس محکوم شده باشد!)
• امکان خدمات عمومی رایگان
- طبق ماده۶۴ قانون مجازات، "خدمات عمومی رایگان" هم می تواند مثل "جزای نقدی"، جایگزین حبس شود.
- جناب آقای اژه ای پس از اعتراضات از بیان اول به این ظرفیت در بیان دوم خود اشاره کرد.
⬅️ بر این اساس ضعفاء و فقراء هم بجای حبس، با هنر و علم و فن می توانند خدمات عمومی رایگان انجام دهند و حبس نروند. هنر و فن و علم اینها مقابل پول ثروتمندان!
• محرومیت از حقوق اجتماعی!
- یکی از مجازات های جایگزینِ حبس در ماده۶۴، "محرومیت از حقوق اجتماعی" است.
- ماده۲۶، حقوق اجتماعی را شرح داده که از جمله آن:
ر- تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی
است!
⬅️ اگر از منفذ کمبود منابع مالی دولت و نیاز به سرمایه داران، به مجازات نگاه نشود، شاید این مجازاتِ جایگزینِ حبس، برای مفسدین اقتصادی مؤثرتر باشد تا لایروبی خلیج گرگان و جرائم نقدی!
⬅️ از منفذ نیاز به ثروتِ سرمایه دار، نگاه به مجازات کردن، خطر کالایی شدن مجازات را در اقتصاد سیاسی در پی دارد.
نگاه متوازن به همه جایگزین ها ی حبس(جریمه مالی، خدمات رایگان عمومی، محرومیت از حقوق اجتماعی و...) و هم نگاه متوازن به طیف محکومین(از فقیر تا پولدار) به #عدالت_قضایی نزدیکتر است. مساله دستگاه قضا باید این باشد که کدام مجازات بر کدام طیف موثرتر است نه اینکه کدام جایگزین مشکل دستگاه اجرایی را حل می کند!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۹/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
🤝 یاری کنید!
در سالهای اخیر بارها تکرار شده گام اساسی عدالت در حوزه حقوق و دستمزد این است که همه دستگاه های دولتی درون یک قانون قرار گیرند. الان عمده دستگاه ها و دستگاه های عمده از قانون مدیریت خدمات کشوری بیرون رفته اند و با قوانین، آیین نامه ها، تبصره های مختلف حقوق و مزایا می گیرند که موجب تفاضل های غیرعادلانه شده است.
در بودجه ۱۴۰۱ این برگشت به قانونِ واحد تعبیه شده است.
جا دارد نخبگان و فعالان اجتماعی-سیاسی مراقبت کنند این تبصره از بودجه تصویب و تحقق یابد و این را قدمی عملی و شدنی به سمت نظام حقوق و دستمزد عادلانه بگیرند.
(در اینباره یادداشت: عدالت یعنی زندگی زیر یک سقف حقوقی/ و ویدئوی: دو نکته و سه پیشنهاد را ببینید)
#امید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔥 از آتش نمرود تا گلستان ابراهیم!
• ختم سوره واقعه در دوشنبه اول ماه برای افزایش روزی یکی از ترندهای جستجو بوده است.
برخی آنرا نشانه دینداری مردم و گرایش آنان به اعمال دینی گرفته اند که در کنار آمارهای جستجوی دیگر باید دیده شود.
این حرف غلط نیست لکن:
• این عمل دینی باید در بستره رشد نرخ فقر دیده شود تا این ترند بهتر معنا شود.
نمودار بطور واضح رشد نرخ فقر در سالهای اخیر و زیر خط فقر بودن دستمزدها را نشان می دهد؛ این یعنی کسری در رزق و کم آوردن روزی و دعا و ختم واقعه و... برای افزایش آن.
• ابراهیم خلیل(ع) به خداوند عرضه داشت: "پروردگارا فقر برای من(اگر مبتلایش شوم) سخت تر از آتش نمرود است"۱
هنر و خویشتن داری این مردم نجیب این است که با صبر و دعا، نجات از آتش نمرود(فقر) را طلب می کنند.
هنر و همت حاکمان مسلمان هم باید این باشد فوری با ریشه کنی فقر مطلق، این آتش را به اذن الله گلستان کنند.
#وعده_رئیس_جمهور
#ریشه_کنی_فقر_مطلق
۱.جامع الاخبار ص۱۱۰
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-وَلایت و وِلایت.MP3
10.8M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه اول ۲۵آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه اول سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
🔸 یک معما:
- در آیه۷۵نساء مردمی مستضعف برای نجات از شهری که اهلش ظالمند، از خداوند یک ولیّ می خواهند!
- بنی اسرائیل را خداوند با ولیّ (موسی و هارون) نجات داد اما حال ولیّ نزد آنها مستضعف میشود! هارون گفت: ان القوم استضعفونی: این قوم مرا به استضعاف کشاندند!
❓کی و چگونه ولیّ الهی قوم را از استضعاف نجات می دهد و کی و چگونه ممکن است خود مستضعف شود؟!
🔸 دومقوله مرتبط:
۱-وَلایت: عشق و کششی در افراد نسبت به ولیّ ؛ همان که مردم آیه ۷۵ نساء داشتند و به دعا درخواست میکردند: واجعل لنا من لدنک ولیّاً: خدایا از جانب خودت ولیّ ای بر ما بگمار.
۲-وِلایت: حالتی است در حاکم، این اتصال به مردم و از جنس آنها بودن (که موجب میشود وَلایت شکل بگیرد و مردم از قلب او را بخواهند)
⬅️ بیان رهبر انقلاب:
"در تفکر دینی اساس حاکمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش چیست؟ تکیه اصلی به چیست؟ به مردم است! تا مردم نخواهند،تا ایمان نداشته باشند،تا اعتقاد نداشته باشند مگر می شود؟ پیامبر(ص) را اگر مردم مدینه نمی خواستند ودر انتظار او نمی نشستند و بارها سراغش نمی رفتند مگر به مدینه می آمد و جامعه مدنی تشکیل می شد؟! پیامبر با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد...بنابراین خواست و اراده و ایمان مردم حتی بالاتر از این عواطف آنها پایه ی اصلی حکومت است ؛ این نظر اسلام است"(۷۷/۱۲/۴)
🔸 دزدان آن دو:
۱- وَلایت: دزد وَلایت و کشش قلبی به ولیّ خدا، ولائج اند. به تعبیر شهید مطهری در کتاب ولاء ها و ولایتها ، ولاء منفی.
وَلایت است، وَلاء و محبت و کشش است اما به غیر وِلایت، به غیر ولیّ خدا!
- آیه۹۳ بقره از این ولاء منفی در بنی اسرائیل مقابل هارون (که موجب استضعاف اوشد) پرده برمی دارد: اُشربوا فی قلوبهم العِجلَ بکفرهم؛ با پشت کردن به هارون ، محبت گوساله سامری در قلبشان نوشانیده شد. قُل بئسما یامُرُکم بِه ایمانُکُم ان کنتم مومنین؛ بگو به بدچیزی دستور می دهد ایمان تان [یعنی گوساله خواهی از قلب و حاق ایمان جدیدشان نشات می گرفت] اگر مومن هستید!
-آیه ۱۶توبه از امتحان مومنان می گوید و اینکه: لَم یَتَّخِذُوا من دُونِ اللهِ و لا رسولِه و لا المومنینَ ولیجه؛( آیا پنداشتید خداوند کسانی را از میان شما) که غیر خدا و رسول و مومنان را ولیجه نگرفته اند؛ معلوم نمی دارد؟!
- ولیجه؛ محبوبی است که آرام آرام به دل نفوذ و تکیه گاه و محرم اسرار می شود.
- امام صادق(ع) هم جماعت جوانان را از ولائج برحذر داشت:... لاتَتَّخِذُوا الرجالَ وَلائجَ مِن دون الله: رجال (سیاسی، فرهنگی و...) را بجای خدا ولائج نگیرید!
⬅️ ولائج ، برگزیده ولاء منفی اند ، عواطف و کشش ها را می ربایند و جای ولیّ خدا می نشینند؛ آنها هم با زور و شمشیر حکم نمی رانند اما رقیب ولیّ خدایند.
- گاهی خود خلیفه ممکن است ولیجه شود و گاه یزید و جبّاری با ستاره ها و سلبریتی ها ( که ولیجه های مردم میشوند) سلطه خود را تثبیت کند!
۲-وِلایت: دزد وِلایت، سلطه و زور و غلبه است که در جلسه بعد توضیح داده میشود...
(تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
45.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓مستضعفین چگونه به وِلایت می رسند؟ وِلایت چگونه مستضعف میشود؟!
▫️رفتارهای متفاوت جوامع نسبت به ولی
▫️معنای وَلایت و وِلایت
▫️دزدی وَلایت
▫️نقش مردم در تشکیل وِلایت
▫️تعریف وَلیجه
▫️چگونه ولی خدا در بین مردم مستضعف می شود؟!
➕صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲-وَلایت و وِلایت.MP3
11.87M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه دوم ۲۶آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه دوم سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
۲- دزد وِلایت
ضد وَلایت، ولاء منفی و ولائج بود؛ ضد وِلایت، سلطه و جباریت است.
⬅️ بیان رهبر انقلاب:
ایشان در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه (۶۰/۲/۲۹) در گفتاری عالی این مقوله را توضیح می دهند:
-"ولایت در اصل معنای لغت به معنای پیوند و به هم جوشیدگی دوچیز است؛ اتصال دو شیئ به همدیگر به طوری که هیچ چیز میان آن دو فاصله نشود"
- " ولی امر متصدی این کار [حکومت] است. متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمی کند و عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق هم نمی گیرد. از لحاظ وضع زندگی ،از لحاظ برخورداری مادی ؛ اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام بدهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب حیثیت معنوی بکند، به همان اندازه خیثیت متعلق به او میشود بیش از آن نه.حکومت در نهج البلاغه هیچ نشانه ای و اشاره ای از سلطه گری ندارد. هیچ بهانه ای برای امتیاز طلبی ندارد."
🔸 دوجور وِلایت ربوده میشود:
۱. تبدیل به سلطنت!
- امیرالمومنین(ع) و هیچ ولیّ معصومی ، سلطان و جبّار نمیشود، اما منصب او (خلافت و حکمرانی) از سوی سلاطین و جباران ربوده میشود! اتفاقی که در صدر اسلام افتاد...
- "سقیفه" مقابل "عقبه" است ؛ دو سبک است. عقبه، ۵۰۰ نفر از مردم یثرب می آیند ،دلخواه با پیامبر بیعت می کنند، سقیفه، جمعی از اشراف و متنفذین قبایل می روند تعیین تکلیف برای امت کنند.
- حاکمیت امام علی(ع) نه لا نصب خلیفه قبل بود نه شورای ۶ نفره، بیعت عمومی مردم بود ؛ به همان سبک عقبه پیامبر(ص).
- معاویه، حکومت نبوی را از مردمسالاری تبدیل به سلطنت کرد. اگر چنین نمی شد چشم مردم اروپا در قرون وسطی به چیزی جز سلطه ی کلیسا باز می شد و ای بسا رنسانس اسلامی اتفاق می افتاد و لیظهره علی الدین کله برای اسلام ناب شکل می گرفت ؛ اما سقیفه، مانع شد!
❓حکومت ولایت فقیه چه؟!
- امام و رهبر انقلاب جبّار و سلطان نشدند اما اینجا هم مثل صدر اسلام مصون نیستیم در ادوار کسی بنام وِلایت، بنشیند که امتیاز طلب و سلطه گر باشد!
* دو جریان این نگرانی را قابل اعتناء می کند:
الف) جریان سرمایه داری درون جمهوری اسلامی:
- دبیرکل یکی از احزاب تابع این سیاستها رسما گفت:این پتانسیل در قوانین موجود است که حزب(...) به تنهایی یا در ائتلاف با مجموعه ای از احزاب می تواند ترکیب مجلس خبرگان را به شکلی تعیین کند که اعضای آن خبرگان به این دلیل که سیاستهای رهبری در آن مقطع را مناسب با زمان و شرایط کشور نمی دانند، اقدام به تغییر رهبری کنند اینچنین است که احزابی که ترکیب خبرگان را چیده اند می توانند اهداف و سیاست های مدنظر را از طریق رهبری جدید اعمال کنند"!
- پدر این حزب می گفت مهم نیست رئیس خبرگان باشم ، در موقع حساس آن پایین هم می توانم تکلیف خود را انجام دهم!
- لیست انگلیسی و هشدارهای انتخابات خبرگان۹۴ ، تذکری از این نگرانی بود...
ب) جریان مقابلی که علیرغم دم زدن از اسلام و انقلاب، اعتقادی به نقش جدی مردم و مردمسالاری ندارد!
- رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ این جریان را نمونه خفیف داعش خواند:" یک عده هم کسانی بودند که باز معتقد به دین بودند منتها می گفتند آقا حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد. مردم چه کاره اند؟! باید دین حکومت کند! اینها هم یک عده بودند که ما نمونه های این نظر دوم را در این اواخر به شکل افراطی در این حضرات داعش ملاحظه کردید"!
- اینها هم یکبار ابطال انتخابات خواسته بودند! سال۷۶ وقتی کاندیدشان رای نیاورد و اصلاح طلبان رای آوردند!
رهبر انقلاب خاطره را باز می گوید:" یکی از مسئولین عالی رتبه آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید! من آن چنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده"!
- بررسی کنید می بینید این آقایان برای خبرگان هم رای می گرفته اند!
⬅️ پس تبدیل وِلایت به حاکمی امتیاز طلب یا بی اعتقاد به نقش جدی مردم در طی ادوار برای ما هم محال نیست، چنانچه جامعه و انقلاب پیامبر مصون نماند! این هوشیاری و مراقبت عموم ملت و جوانان انقلابی را بیشتر لازم می کند...
۲-(نحوه دوم دزدیده شدن وِلایت در جلسه بعد بیان میشود)
( تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
۳-وَلایت و وِلایت.mp3
16.68M
⭕️ سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
جلسه سوم ۲۷آذر۱۴۰۰
هیات محبان فاطمه الزهرا اهواز
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه سوم سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_اول
✅ مردم و وِلایت
- رهبر انقلاب در همان سخنرانی حکومت در نهج البلاغه:"از آنطرف مردم در تعبیر نهج البلاغه رعیت اند! رعیت یعنی آن کسانی، آن جمعی که رعایت آنان و مراقبت آنان و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولی امر است...یعنی انسان راباهمه ابعاد شخصیتش، با آزادی خواهی، با افزایش طلبی معنوی اش، با امکان تعالی و اوج روحی اش، با آرمانها و اهداف والا و شریفش، اینها را با عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید ،این باید با همه این مجموعه مورد رعایت قرار بگیرد"
پس بخاطر داشتن قدرت فکر، حق سئوال و بیان آزاد و بخاطر اختیار، حق انتخاب دارد، وِلایت یعنی حاکمی که با این رعایت ها مردم را به مقصد ببرد و الا کَت بسته به جایی بردن از هر جبّاری برمی آید.
۲- دزدیدن وِلایت از طریق یک نظام دیوانیِ متصلب از بالا به پایین و سلطه جو!
ممکن است وِلایت در جامعه با وَلایت تحقق یافته باشد اما نظام دیوانی و کارگزاران او در نصاب و تراز وِلایت عمل نکنند ،همان غلبه و سلطه( که ضد ولایت است) را اعمال کنند؛ اینجا هم وِلایت دزدیده میشود!
- حضرت امیر(ع) به مردم شهرهایش نوشت:" من عمّال و کارگزارانم را نفرستادم که به شما ظلم کرده یا اموالتان را بگیرند ،من آنان را فرستادم تا به شما دین و سنت را تعلیم دهند. هرکسی جز این کرد به من شکایت کنید"( شرح ابن ابی الحدید ج۱۲ص۲۲)
- در نامه ۱۹ نهج البلاغه به فرماندار خود در شهری که اهل ذمه ساکن اند می نویسد: دهقانان شهرت از تو ( در چهار چیز) شکایت دارند:
غلظت و تند خویی ات/ قسوه و دل سنگی ات/ احتقارا و تحقیر کردن آنان/ جفوه و جفاکاری ات!
- در زمان ما شده ولایتِ اداری!
از امام و رهبر انقلاب استفتائاتی است با عنوان ولایت اداری:
س: ...در جامعه از طرف مسئولین ادارات هرگاه حرکتی خلاف حق و قسط اسلامی و قانون و دستورات آن رهبر عظیم الشان انجام می گیرد و مورد سئوال افراد متعهد و کارمندان دلسوز به آن اداره قرار می گیرد...این مساله عنوان می گردد که اینگونه برخوردها با مسئولین برخلاف ولایت اداری است؛ و چون ولایت اداری به ولایت فقیه و ولایت امام و پیغمبر و خدا ختم میشود پس فرد معترض که از طریق قانون و پیروی دستورات آن رهبر اعتراض خود را به مسئولین اعلام داشته است کافر و ملحد است! خواهشمند است نظر شریف را در اینباره اعلام فرمایید
ج: بسمه تعالی ولایت اداری در اسلام نیست. کارمندان و مسئولین در ادارات فقط مسئولیت دارند که بر طبق مقررات اداره و دولت اسلامی عمل کنند و ولایتی برکسی و چیزی ندارند و اگر برخلاف موازین شرعی یا قانونی عمل نمایند دیگران می توانند بدون ایجاد هرج و مرج و فساد به آنان تذکر دهند" (صحیفه امام ج۱۰ص۵۰۴)
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_127005/
اینگونه ولایت تراشی ها برای خود و جلوگیری از فکر آزاد یا بیان آزاد جوانان، وِلایت را در شهرها و استان ها رنگ سلطه می دهد درحالیکه خود ولیّ چنین نیست!
- در جای خود ثابت شده وِلایت قابل تفویض نیست(ر.ک: ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی پرسش و پاسخها). نمایندگان ولیّ فقیه و منصوبین ایشان و مسئولین فقط در همان شرح وظایفشان نماینده ولیّ فقیه اند نه اینکه ولیّ فقیه شهر یا اداره شده باشند! مثلا انحصار برگزاری یک نماز جمعه برای آنهاست و دومی راه انداختن توسط دیگران مجاز نیست اما اینگونه نیست که انحصار تفسیر و تبیین سخنان امام و رهبری (مثلا) برای آنها باشد؛ موارد مکرری که این سالها اتفاق افتاد که منصوبین و نمایندگان رهبری تبیین و تفسیری کردند و بعد رهبری خلاف آنرا تصریح کرد و حتی تصریح کرد آنها نظر خودشان را گفته اند ، این مساله را روشن کرده است.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ چکیده جلسه سوم سخنرانی "وَلایت و وِلایت"
فاطمیه اول ۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
• گاه بجای یک کارگزار، خود نظام دیوانسالار این سلطه و غلبه را اعمال و حق مردم را رعایت نمی کند!
- مثلا دو نحوه پلیس امنیت قابل تصور است:
الف) پلیسی که می آید و به مردم معترض از سیاستی می گوید ما اینجاییم تا اعتراضتان آرام و امن صورت بگیرد و اشرار سوء استفاده نکنند، شما هم کمک کنید!
ب) امنیتی که حق اعتراض را از اساس به بهانه بودن اشرار سلب می کند!
عجیب است تئوری این نحوه امنیت را اقتصاد دانهای بازار آزاد داده اند (ر.ک: اقتصاد سیاسی ایران ج۱ص۲۲۶) یعنی همان جریانی که در جلسه قبل از دبیران سیاسی اش خواندم میتوانند با ائتلاف دیگران در مجلس خبرگان، ولی فقیه مناسب با سیاستهای اقتصادی شان برگزینند!
- رئیس نیروی انتظامی امیرالمومنین با او مباحثه داشت که تنبیه مشارکت نکرده ها در جمل فقط به روشنگری و طرد کافی نیست باید آنها را بکشیم! کمی بی عدالتی بهتر است از کنار آمدن با دشمنان!
حضرت او را سرزنش میکرد که خداوند چنین اجازه ای نداده است...(شرح ابن ابی الحدید ج۴ص۱۰۳)
- تهرانی مقدم موشک نقطه زن را کلید زد تا جای بمباران کور بنشیند و حتی با دقت اگر خواستیم فقط قرارگاه داعش را بزنیم و مردم یک روستا و حتی سرباز معمولی آسیب نبیند!
درون کشور به این کار نقطه ای محتاج تریم! امنیت نقطهای یعنی فقط اسرار و ضد انقلاب را نا امن کردن و مردم بتوانند با امنیت بیان و اعتراض و حرف خود را بزنند.
- رهبر انقلاب در ماجرای ۸۸ چندبار جمکران به استغاثه رفته تا خونی نریزد ! صدنفر دستگیر شده عاشورای ۸۸ را وقتی قابل تفکیک نبودند دستور به آزادی همه داد...
این مشی باید تا پایین و در همه شهرها بیاید و وِلایت را جلوی چشم ها بیاورد نه زور و اجبار!
(برای قضاوت بهتر بی نیاز از گوش دادن فایل کامل سخنان نیستید نکات زیادی از این چکیده جا ماند)
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تشکر از حاج آقا پناهیان بزرگوار برای فراخوان به اقتصاد مردمی.
🔺گرچه ملتی که ۸۰درصد فاصله زمین تا ماه را قنات کشیده و ۲میلیون زن عشایرش در ۴۰۰هزار تعاونی های زنانه "واره" مشارکت داشتند، فرهنگ کار جمعی اقتصادی هم داشت؛ اما دولت مدرن و تمرکز گرا از دهه ۳۰ آنرا از مردم گرفت.
🔺 اقتصاد مردمی، حکمرانی مردمی هم لازمه دارد.
بیشتر بخوانید 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2436
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚜ ابوذرِ مسیح!
لوقا در بین یاران مسیح(ع) مثل ابوذر در صحابه رسول الله(ص) است! آنچه در انجیل لوقا آمده به نسبت سایر اناجیل بیشتر ضد سرمایه داری و علیه ثروتمندان است.
برای نمونه :
- رئیس ثروتمند(۱۸/۱۸)
- خوشا به حال شما(۶/۱۷)
- مَثَل ثروتمند نادان(۱۲/۱۳)
- زندگی بدون نگرانی(۱۲/۲۲)
- توانگر و ایلعازَر فقیر(۱۶/۱۹)
-رئیس ثروتمند(۱۸/۱۸)
- زکّای خراجگیر(۱۹/۱)
و...
میگوید: "گذشتن شتر از سوراخ سوزن آسانتر است از راهیابی شخص ثروتمند به پادشاهی خدا"(۱۸/۲۵)
📌پ.ن:
ابن فهد حلی از علمای شیعه در عده الداعی ص۲۰۵ همین جمله را از مسیح نقل کرده اما قرآن آنرا با قید مستکبر (نه مطلق ثروتمند) آورده است(۴۰/اعراف)
همین مسیحیت، سرمایه داری را پذیرفت و مذهبی ترین کشور مسیحی، سرمایه داری ترین رژیم شد! و انجیل لوقا فقط ارزش تلاوت برایش ماند!
(یادداشت: مسیحیت چگونه سرمایه داری را پذیرفت؟! / را از کانال ایتا بخوانید)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
27.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرا حضرت امیر(ع) برای وِلایت دست به شمشیر نبرد اما برای عدالت بُرد؟
▫️ تفاوت وَلایت و وِلایت
▫️ولایت در مقابل ولایت منفی، وِلایت در مقابل با سلطه
▫️عدالت سیاسی مقدمه انواع عدالت ها
▫️چرا علی علیه السلام برای وَلایت بیست و پنج سال دست به شمشیر نبُرد؟َ
➕صوت این سخنرانی را اینجا بشنوید
📎این لینک را هم ببینید:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
نهی از منکر مهمتر را بپا.mp3
12.98M
💢 نهی از منکر مهمتر را بپا!
حجت الاسلام قنبریان
فاطمیه اول ۲۸آذر۱۴۰۰ - دانشگاه تهران
• حضرت صدیقه(س)، جعل امر به معروف را برای تدارک مصلحت عمومی خواند!
• "فعل قبیح خاسر" باید اولویت شود!
- مثل:
- غصب خلافت در زمان خودش!
- کشف حجاب در مقایسه با بی حجابی این و آن!
• معمای تاکید بر مفهوم دشمن در ۸سال قبل از سوی رهبر انقلاب؟!
• یک فعل قبیح خاسر جاری: پیشروی گفتمان سرمایه داری!
- گلایه از رئیس قوه قضائیه!
📎مطلب مرتبط: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2653
☑️ @m_ghanbarian
📍نماد مساوات را سکولار نکنیم!
فرزندان کم سن و مشقت کار خانه و عبادات طولانی و تکالیف اجتماعی ناتوانش کرد. در خانه اصحاب خادمه باب شده بود. حضرت زهرا(س) نزد پدر رفت اما حیا کرد خادمه بخواهد و برگشت. حضرت امیر(ع) همراهش شد تا تقاضایش را راحت بگوید.
رسول الله(ص) گریست و فرمود: ای فاطمه به خدایی که مرا به حق مبعوث کرد در مسجدم ۴۰۰ نفرند که نه خوراکی دارند و نه پوشاکی، اگر از عارضه ای برتو نمی ترسیدم درخواستت را اجابت می کردم ۱ سپس تسبیحات حضرت زهرا(س) را به او آموخت.
این تسبیح نماد مساوات و مواسات بود و کارکردش افزایش عزم و اراده است. الان برای ما یک مناسک صرف است و شناسنامه اش را فراموش کرده ایم!
۱. البرهان ج۳ص۶۰۳
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
مردم در مکتب سلیمانی.pdf
209.5K
🌷مردمخواه!
(مردم در مکتب سلیمانی)
▫️پاسخ به درخواست ماهنامه ای دانشگاهی برای همین موضوع / #حجت_الاسلام_قنبریان
• اگر شهید سلیمانی یک مکتب است -که هست- باید پاسخ به ابعاد مختلف زندگی سیاسی اجتماعی مان داشته باشد؛ که از مهمترین آنها مقوله مردم است...
• مکتب او را با ضدش بهتر میشود شناخت: مکتب مردمیِ سلیمانی/ مکتب تکفیریِ داعش!
• به نص امامین انقلاب، مکتب فکری رقیب دامنه اش وسیع تر از موتور جنگی داعش است و درون ایران هم پیدا میشود!... مکتب سلیمانی با لایه های فکری مکتب رقیب درون ایران هم مرزبندی دارد ولو سانسور شود!
• سه نقطه و مرزگذاری روشن این دو مکتب را درباره مقوله مردم در مقیاس ملی و منطقه ای، اینجا بخوانید!
*اگر مفید دیدید نشر دهید!
☑️ @m_ghanbarian
🔲 فهرست مطالب حجت الاسلام قنبریان درباره وحدت
🔺وحدت شیعه و سنی از منظری دیگر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2500
🔺درسی از دو ۱۸ ذی حجه(سال۱۰و سال۳۵ه)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1901
🔺رهبر امت، نه فقط امام مذهب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1687
🔺وقت انتقام فاطمه(س)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1293
🔺نحوه ی تولد امام صادق(ع)، نماد وحدت!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/591
🔺پرسشی از یادداشت نحوه تولد امام صادق نماد وحدت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/592
🔺ازدواجی بمثابه ی یک راهبرد!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/594
🔺دوستی اهلبیت، عامل اتحاد و ائتلاف
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2643
✊ هنوز هم ۹ دی لازم است!
این جملات را تامل کنید!
"شما خیال می کنید وقتی که آقای خاتمی با ۲۰ میلیون رای پیروز شد، یک عده عصبانی نبودند؟! خب چرا، آنها هم عصبانی بودند، آنها هم همین حرفها را می زدند؛ آنها هم داعیه ها و طلبکاری ها می کردند. همان وقت به من مراجعه کردند. یکی از مسئولین عالی رتبه آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید!
من آن چنان تشری زدم که به نظرم بعد از آن بین ما و آن مسئول هنوز هم درست اصلاح نشده"
(رهبر انقلاب در جلسه۲۶خرداد۸۸ با نمایندگان ستاد کاندیداها، وقتی موسوی و کروبی ابطال انتخابات می خواستند/ کتاب فتنه تغلب ص۴۶)
پ.ن:
• چپ و راست ، اصلاح طلب و اصولگرا، انتخاباتی که نتیجه اش آنها نباشند را نمی خواهند !
یکی چون بنظرش حامی خیابانی و آنور آبی دارد، در خیابان گرو کشی می کند؛ یکی چون دستی در اداره کشور دارد در مجاری همان را دنبال می کند!
مثل آن مقام اطلاعاتی(همان مسئول عالی رتبه) دیگر نداریم؟!!
اثر بر انتخابات، به شکل پیشینی ای که دیگر مشارکت ۸۰درصدی و نتیجه نادلخواه نیافریند، قابل بازتولید نیست؟!
احیاناً تذکر این مرتبه رهبری پس از انتخابات، مرجع ضمیری نداشت؟!!
جاریِ مردم برای مقاومت بر جمهوریت و اسلامیت هنوز هم آب حیات است!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💡آیا بیت رهبری نیاز به سخنگوی رسمی ندارد❓ صفحه ۱ از ۲ ✅مقدمه: رهبر انقلاب تنها مقام عالیرتبه ای است
🎙 لزوم سخنگو برای بیت!
قبل از آبان ۹۸ در یادداشتی ۶ دلیل برای لزوم سخنگو داشتن بیت رهبری شمردم.
این سالها برای آن دلایل مستندات افزونی میتوانید بشمارید.
از سوی دیگر مدتی است آقای مهدی فضائلی علیرغم عدم تصریح و شایدم تکذیب، عملا سخنگوی بیت شده اند:
از خبر سلامتی آقا تا خبر دیدارهایی که منتشر نمیشود و حتی تا تفسیر تعریض های آقا!
مگر سخنگو چیست؟!
چرا ایشان یا کسی دیگر سخنگوی رسمی نشود تا در تناوب ماهانه یا هفتگی پاسخ سؤالات و ابهامات را به رسانه ها بدهند و یکطرفه و قطره چکانی و انتخابی و بعضاً تاریخ گذشته نباشد؟!!
لطفا حتما یادداشت: "آیا بیت رهبری نیاز به سخنگو ندارد؟!" را در کانال ایتا یا تلگرام بخوانید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ امشب مهمان برنامه سوره ؛ فصل سقیفه بودم
موضوع: ساخت حکومت و ساختارحکمرانی بود.
قرار بود هم ساخت حکومت و هم ساختار حکمرانی در سقیفه و عقبه بررسی شود.
دو ساخت و ساختار که در گذر زمان یکی مختص به شیعه یکی مختص به سنی نمانده است و امت اسلامی به مداقه در آن محتاجند.
لکن متاسفانه علیرغم توافق اولیه، اول برنامه از زنده به ضبطی و در دقایق نزدیک به ضبط نیز کل این فصل متوقف اعلام شد!
کاش مدیریت جدید صدا و سیما به لوازم این تصمیمات بیشتر بیاندیشد. بحثهای عالمانه با گروه هدف امت واحد اسلامی و در تقابل با تفرقه و فرقه گرایی تنها چاره ما برای در مقابل فتنه جویان است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
4_5936155247050230650.pdf
44.02M
✍🏻 یادداشت: مکتب سلیمانی و جمع بین اضداد!
#حجت_الاسلام_قنبریان
را در مجله رایات و روایات بخوانید!
☑️ @m_ghanbarian
💠 نکاتی برگزیده و مختصر از سخنرانی سالگرد قهرمان ملی
#حجت_الاسلام_قنبریان
1400/10/11
🔹قهرمان ملی و امتی در وصیتنامه آورده:
"جمهوری اسلامی، امروز، سربلندترین دوره خود را طی می کند"!
آنانی که او را دوست داشته و عزادارش هستند اما این درک را ندارند و حتی گاه ظن مقابل آنرا دارند؛ چکار کنند؟! میشود به کلی بین آن شهید و فضایلش با بینش و ادراکاتش جدایی انداخت؟! او را مجموعه ای از فضایل دید اما دریافت های قطعی و موکد او را تکذیب کرد؟!
از این سو با این افراد چکاری سزاوار نیست بشود؟!
🔹آن کار ناپسند این است که این دریافت های آن شهید چماق شود و هر که غیر از آن دریافت دارد مقابل او قلمداد شود!
راست و حسینی کم نیستند از بدنه انقلابی که در این افق، باور ندارند و امروز را سربلندترین دوره جمهوری اسلامی نمی دانند! گرچه برخی ولو دلی شبهه ناک دارند اما محافظه کارانه خود را چنان نمود می دهند!
دستگاه های محافظه کار برای هر تحول خواهی و اعتراض بر وضع موجود ممکن است آن جملات را چماق طرد کنند چنانچه چماق های دیگر هم داشته اند!
🔹اما خود آن افراد چکار کنند؟!
واضح است تقلید کور و تعبد صرف به گفته آن عزیز برای کسی که دائم در معرض اخبارِ ناکارآمدی و فساد و... هست، دوامی ندارد؛ اما راهی هم برای اطمینان به این دریافت های آن شهید هست!
در معرفت شناسی فضیلت گرا ثابت شده ذهنی که دارای فضایل ذهن است، دریافتش موجه است ولو استدلالی برای آن دریافت نداشته باشیم!
حتی در امر پیچیده ای مثل موقعیت جمهوری اسلامی دریافت های پراکنده ای مقابلش داشته باشیم!
🔹این فضایل ذهن کدام است که آن شهید داشت؟!
فضایل ذهن، نداشتن تعصب و جزم اندیشی، باز گذاشتن پرونده و تناوبهای بررسی، گوش دادن کامل نظر مخالفین، محقق بودن و مقلد نبودن، اسیر مشهورات زمانه و رسانه نبودن و... است.
موضع شهید در انتخابات۷۶ علیرغم خط کشی روشن فتنه ۷۸، موضع روشنش درباره فتنه ۸۸ در کنار خواندن و توصیه کتاب حاج آخوند یکی از افراد اتاق سبز لندن، نظرش درباره مرحوم هاشمی بخلاف رسانه های انقلابی، فهرست کتابهای مورد مطالعه اش، وسعت شناخت و اطلاع از ابعاد جمهوری اسلامی در درون و برون و... فضایلی را برای ذهن او ثابت می کند.
با همه اینها، جمع بندی او درباره وضع جمهوری اسلامی به لحاظ معرفت شناسی موجه است و ارزش علمی(نه احساسی یا تقلیدی) دارد؛ الا استدلال قوی و موجه ای علیه آن اقامه شود.
فراموش نکنید ظن مقابل این دریافت هم حاصل استدلال نیست بلکه محصول تراکم ظنون از اظهار نظرهای برخی کارشناسان و رسانه هاست!
🔹فاصله پذیرش این گزاره موجه شده از فضایل آن شهید با رسیدن شخصی به آن دریافت چیست؟!
فاصله در تحرک صادقانه است!
فاصله ی امید ِعاریتی و اطمینان حاصل از گواهی دادن آن شهید، این است که صندلی تماشای او را بگیری! مثل او بازیگر میدان تکلیف در بستره موجود اما در مسیر ارزشها و آرمانها شوی!
مشکل اصلی یاس و ناامیدی و ابهام و شک جوان انقلابی، قطع ارتباط بین او و امام جامعه است!
نمیداند اصلا آقا برای رسیدن به قله طرحی دارد؟! آن طرح موجه و شدنی است؟! خود ایشان به لوازمش ملتزم است؟!
این مساله بعد از ۹۸ بیشتر شده است!
آن شهید، طرح وپایبندی آقا را می شناخت و در میدان تجربه کرده بود که آنجور شهادت می داد.
🔹طرح چیست؟!
طرح آرمانی در بیانیه گام دوم و طرح راهبردی اش در اول خرداد ۹۸ بیان شده است...
بدون بحث و مباحثه و تجاوب نمیشود آنها را ارزش گذاری کرد!
بدون بحث، برخی حرفهای تکراریِ سخنرانی درمانی دیدند و برخی از آنسو با مبالغه و تملق بیشتر خود را شیرین کردند تا اقناع اجتماعی!
شهید عزیز ما آن سقف آرمانی را در حوزه خودش راهبردی کرده بود و نتیجه اش را هم می دید که با قسم جلاله برای نظام اسلامی و رهبرش گواهی می داد.
سپاه قدس به نوعی حلقه های میانی را میان خیل عظیم امت و برخی از آن آرمانها در منطقه اسلامی پدید آورد...
اگر دانش، عدالت، جهادی، فرهنگی و... حلقه های خود را ساخته و به هم متصل و دیوان سالاری موجود را برای ساخت دولت اسلامی نشانه بگیرند آن وقت کنشگران این میادین هم به درک و دریافت آن شهید می رسند!...
(نکات بسیاری جا ماند که در فایل صوتی هست!)
☑️ @m_ghanbarian