۲-هویت نهضت حسینی.mp3
20.2M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی
حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸ ☑️
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸
جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد خود نکرد؟! فرق ولایتعهدی با وصایت؟!۱
• ولایتعهدی پس از سلطنت و پادشاهی!
کنار نهادن مردم و رضایت آنها در حکومت و تشریفاتی کردن بیعت ⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت تحت الحفظ در سلسله خاص و تبدیل خلافت به سلطنت و بیعت به تشریفاتی بی خاصیت!
• ولایتعهدی بدعت بود؛ یزید فاسق گناه دیگر!
از سال۵۲ مساله ولایتعهدی شروع شد و انواع ترفندها برای تحقق آن انجام شد۲
عبدالرحمن بن ابوبکر به امویان گفت: تریدون ان تجلوها هرقلیه کلما مات هرقل قام هرقل!
امام مجتبی(ع) در عهدنامه قید کرد معاویه کسی را جانشین خود نکند!
• ابوالاعلی مودودی در الخلافه والملک ص۹۵ به مساله پادشاهی معاویه و ولایتعهدی یزید پرداخته
• ابن خلدون در فصل ۲۸ از باب سوم مقدمه به تبدیل خلافت به سلطنت و در فصل ۳۰ به ولایتعهدی پرداخته و آنرا لازمه سلطنت شمرده و مصلحت اندیشانه توجیه کرده!
❗️ شبهه وصایت!
❓امامت و وصایت هم فرزند جای پدر است! چه فرقی با ولایتعهدی دارد؟
- امام من عندالله، حقیقتی که بسیاری از ابعاد آن غیب است و چاره ای جز بیان و معرفی خداوند نیست.
- اما حکومت آن امام به زور و غلبه و از طریق سلطه و انتقال قدرت حاکم قبل نیست، بیعت آزادانه مردم را دارد...
⬅️ وصایت + بیعت آزادانه = عملا راه تجدید رضایت مردم و ماندن یا نماندن حکومت ها (بخلاف ولایتعهدی)
❗️ شبهه ولایتعهدی امام رضا(ع)
❓اگر بدعت است چرا امام رضا(ع) پذیرفت؟!
- هم زور در کار بود و پذیرش اختیاری نبود
- هم دیگر آن وجه دینی (که بدعتش میکرد) برایش نمانده بود و همه بعنوان سلطنت و ولایتعهدی قبل از اسلام در ایران و روم می فهمیدند نه راه اسلام برای حکومت!
بیان شهید مطهری:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
.......................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3246
۲.بیشتر را اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/45732
☑️ @m_ghanbarian
۳-هویت نهضت حسینی.mp3
17.67M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه سوم: آزادی و آزادگی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ ☑️ @m_ghanbar
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
• آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق!
هرچه آزادی انسان بیشتر شود، محدودیت افعال و رفتار کاسته شده، طبعا مسئولیت رفتارها بیشتر گردن فرد می افتد. دیگر فرد نمیتواند بگوید بخاطر فلان عنصر محدودیت بخش چنین نکردم. ⬅️ پس روی دیگر آزادی، مسئولیت است!
- از همین جاست که اریک فروم در روانشناسی اجتماعی ثابت می کند انسانها نوعاً از آزادی [بخاطر مسئولیتش] فراری اند!
• آزادگی مقدم بر آزادی!
آزادگی، آزادی از قیود درون (طمع، ترس، وهم و...) است. آزادی بیرونی بدون آن کامل نمیشود. انسان طماع، اسیر ثروت و قدرت بیرون میشود. انسان ترسو، جور دیگر اسیر همان کانون قدرت و ثروت میشود. مستبدین و فرعون ها با خرافات روی توهم انسان های نا آزاده اثر گذاشته و خود را در تاریخ مشروع کرده اند. ⬅️ می بینید "زر" و "زور" و "تزویر" بر قیود درونی ما (طمع، ترس، وهم) استوارند.
- پایه سلطنت ها و استبداد ها بر نا آزادگی ها استوار است...
• آزادگان، محرِّر(آزاد کننده) جامعه اند!
هم:
۱- مربی اند و تربیت کرده، آزادگی می دهند.
۲- هم مصلح اند و موانع خارجی را برطرف و آزادی می دهند.
1⃣ آزادگی بخشی حسین بن علی(ع) بعنوان یک مربی:
- از دینداران شروع می کند! اول در دینداری آزاده باشند حتی به طمع بهشت و ترس از جهنم، عبادت نکنند! :
"انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رغبَهً فَتلکَ عبادةُ التُّجارِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رهبهً فتلکَ عبادةُ العبیدِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ شکراً فتلکَ عبادةُ الاحرارِ و هی افضل العبادة"
⬅️ طبعا چنین احراری، دین فروش نمی شوند!
- بی دینان را هم به آزادگی دعوت می کند:
"ان لم یَکن لکم دین و لا تَخافونَ المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم"
⬅️ طبعا بخاطر بردگی دنیا، اسیر هر سلطه جو نمیشوند!
2⃣ آزادی بخشی سیدالاحرار بعنوان یک مصلح اجتماعی:
- اول دین را از دست اشرار آزاد می کند!
پدر گرامی اش فرمود: ان هذا الدین کان اسیراً بأیدی الاشرار!
حسین(ع) دین را "لعق" عده ای می خواند! مثل آدامسی می جوند و "دیّان" نیستند! (ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درّت معایشهم فاذا محِّصوا بالبلاء قل الدیانون)
- بعد مردم را جرأت آزاد شدن از اسارت ظالمین و اشرار می دهد:
"موت فی عزّ خیر من حیات فی ذُلّ"
"انی لا اری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برماً"
⬅️ قیام عاشوایی او به آزادگان شخصیت و جرأت داد برای آزادی(از عوامل بیرون) اقدام کنند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
⚫️ تفسیر سیاسی اجتماعی خطبه منای امام حسین(ع) توسط حجتالاسلام قنبریان.
🔲 زمان شروع دوره: شهریورماه به مدت ۴ جلسه
🔲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به لینک زیر مراجعه کنید:
🔗https://b2n.ir/h65238
👈 جهت کسب اطلاع از سایر دورهها به صفحه اینستاگرامی مدرسه راه مراجعه کنید:
https://b2n.ir/z75506
🔸️ این دوره با راهپیمایی اربعینحسینی تداخلی ندارد.
☑️ @m_ghanbarian
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️خطوط قرمز رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه بر سر راه طرح قانون بانک مرکزی مجلس
🔹آیا روند فعلی بانکداری، به کاهش تورم و برقراری عدالت در کشور ختم میشود؟
🔸آیا بانکهای کشور، بر طبق موازین اسلامی فعالیت میکنند؟
🔹ضرورت ممنوعیت خلق پول بانکهای خصوصی، ممنوعیت بنگاه داری بانکها، ممنوعیت استفاده از حیل(حیله های) ربوی؛ سه خط قرمز اساتید حوزه برای اصلاح طرح اخیر مجلس
@sorayatv
۴-هویت نهضت حسینی.mp3
14.16M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه چهارم: آزادی و آزادگی ۲
حجت الاسلام قنبریان/ شب چهارم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ جلسه سوم: آزادی و آزادگی • آزادی مطلق
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب چهارم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۰
جلسه چهارم: آزادی و آزادگی ۲
• نکات تکمیلی از بحث قبل
- لیبرالیسم، سلطانیزم را جور دیگر بازتولید می کند! از طریق استارتاپ ها و فضای مجازی و... امیال درون مارا شناسایی و آنها را قید و بند ما کنند!
مشکل این است که به تربیت و قید و بند درون توجه نمی کنند./ یک واحد حرص و طمع در بشر کم شود، ابرقدرت های ثروت از بین می رود!
- طالبانیسم، هم سلطانیزم را بازتولید می کند! آنها قید و بندهای بیرون را برنمی دارند!
- اسم امام حسین(ع) هم در تطور تاریخ قابل تامل است؛ شاه صفوی، "شاه حسین" می نامید! الان "ارباب" نامیده میشود! اول انقلاب، "سیدالاحرار" بود! امام(ره)، "سیدمظلومان" می نامید!
• مربیگری حسین(ع) برای آزادگی...
از متدین ها و متعبدها تا بی دین ها را چگونه دعوت آزادگی می کند؟!...
• باجذبه محبتش چنین تربیت می کند!
با آن تربیت، "دین" را آزاد می کند! دین از رغبت و رهبت ما آزاد میشود!
- مقایسه "حُر" و "ابن حُر" گویای نکات زیادی است!
• حسین(ع) برای آزادی، یک مصلح است!
آزادی خواهان نرخ جملات حماسی حسین(ع) را می دانند!
- توضیح برخی روایات در اینباره!
اگر دین، "لعق" (آدامس) شد، صاحب خودش را "دین باز" می کند! دین باز از سگ باز بدتر است!
- "الحرُّ حر و ان مسه الضرّ و العبد عبد و ان ساعده القدر"...
زینب کبری(س) زینت پدر بود. این روایت پدر را زینت داد در خیابان های کوفه و شام مجسم کرد!
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۵-هویت نهضت حسینی.mp3
17.13M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)!
حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)! حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۲
جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)!
❓زینب کبری(س) تبعی در این نهضت است یا اصیل است؟! بطور کلی عنصر زن در نهضت حسینی، عنصری عارضی و درجه دو است یا ذاتی و درجه یک؟!
❗️از آزادی زنان باید ترسید؟! راست و حسینی اش "آزادی ترسی" ما بیشتر بخاطر آزادی زن است!
• اسلام و احیاء مقام زن:
1⃣ در آزادی بیرونی: منع از زنده به گور شدن/ حق کسب/ حق بیعت(۱۲ممتحنه) و فعالیت سیاسی/ حق ولایت طرفینی مومنانه(۷۱توبه) و...
2⃣ آزادگی درون: "مَن عَملَ صالحاً مِن ذَکَر و اُنثی و هو مومن فلَنُحیینَّه حیاهً طیبهً "(۹۷نحل)
زن و مرد اگر اعمال صالح انجام دهند و مومن باشند را به حیات طیّب زنده می کنیم!
- مباهله اوج این حیات طیب است که در یک کنش سیاسی اجتماعی بروز می کند.
⬅️ تساوی زن و مرد (نه تشابه)؛ چون اینها انسانی است نه مونث و مذکر.
• ارتجاع به گذشته: آزادی بریده از آزادگی:
- تبرج جاهلی از ام زمل تا عایشه ⬅️ نهضتی با تاء تأنیث!
- حجاب برای حضور انسانی زن است بدون تأنیث!
- مقابل آزادی بدون آزادگی، خانه نشینی و نفی آزادی شکل گرفت! زن شد: ضعیفه!
• نهضت عاشورا از اول زنانه_مردانه!
- شمشیر_تدبیر / حماسه رشادت_حماسه روایت
- زینب ارتقای "ضعیفه" به "عقیله" است
- مقابل عبدالله بن حسن و قاسم بن الحسن، فاطمه صغری و سکینه قرار دارد
- مقابل ابالفضل، زینب کبری(س)
- شیخ صدوق، زینب(س) نائب خاصه امام حسین(ع) می خواند(الحسین بن علی اوصی الی اخته زینب...)
- آیت الله خویی او را شریک حسین(ع) می خواند(انها شریکه اخیها الحسین(ع) فی الذب عن الاسلام...)
*تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۶-هویت نهضت حسینی.mp3
15.31M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه ششم: نهضتی انقلابی_عقلانی (عقلانیت انقلابی)
حجت الاسلام قنبریان/ شب هفتم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه ششم: نهضتی انقلابی_عقلانی (عقلانیت انقلابی) حجت الاسلام قنبریان/ شب هفتم مح
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب هفتم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۳
جلسه ششم: نهضتی انقلابی_عقلانی (عقلانیت انقلابی)
• نهِ قطعی به یزید!
- نه به بدعت ولایتعهدی یک فاسق در نهضت حسینی قطعی است.
- به زور گرفتن بیعت نزد او "ضیم"(ننگ) است و او به تعبیر ابن ابی الحدید "سید اهل الاباء" است(شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۲۴۹)
- سید اهل اباء تاکید دارد این ذلت را "نفوس ابیّه" (جانهایی که اباء از پذیرش ننگ دارند) در طول تاریخ از او نمی پذیرند!
⬅️ کوفه عارض بر این ننگ ناپذیری و مقاومت در مقابل زور است. اگر کوفه هم درخواست نمی کرد، حسین(ع) بر این مقاومت و اباء استوار بود؛ اما در این "نه" و نهضت کاملا عقلانی عمل می کند.
• عقلانیت انقلابی!
- رفتن به مکه از راه اصلی؛ حسین(ع) شورشی نیست!
پیشنهاد محمد حنفیه را برای رفتن از دره ها نپذیرفت (الفتوح ج۵ص۲۱و۲۲)
- به همراه بردن خانواده؛ سفر جنگی وانمود نشود و خانواده در معرض گروگان شدن نباشد!
اگر برجا می گذاشت اسارت آنها قبل از شهادت تحمیل و گروگیری برای فشار آوردن و تسلیم کردن اتفاق می افتاد چنانچه با یزید بن مهلب شد!
- دیدار با عمر سعد؛ پیشنهاد تعویض کوفه آری، ذلت پذیری نه!
گزارش عمر سعد از دیدار(طبری ج۵ص۴۱۴/ ارشاد مفید ج۲ص۸۷و۸۸):
برگشت به مدینه!
رفتن به سرحدات!
رفتن به سمت یزید!
گزارش عقبه بن سمعان (غلام رباب):
فقط فرمود:" بگذارید من در این زمین پهناور بروم تا ببینم امر مردم به کجا می رسد؟" (طبری ج۵ص۴۱۳/ کامل ج۲ص۵۵۶)
⬅️ در هیچ گزارشی پذیرش بیعت یزید و کوتاه آمدن از "نه" نیست ؛ فقط در جای این نهِ جرئت مندانه بحث است که اگر کوفه نمی خواهد به مدینه برگردد یا....
وقتی قیس بن اشعث گفت: ما نمی دانیم چه می گویی! ولکن بر حکم فرزندان عمویت(بنی امیه) فرود بیا؛ به درستی که آنها آنچه دوست داری را ملاحظه می کنند!
فرمود: لا والله لا اعطیکم بیدی اعطاء الذلیل و لا اقرلکم اقرار العبید و افرّ فرار العبید!
نه به خدا به دست خودم، خود را ذلیل نمی کنم(بیعت نمی کنم) و اقرار بردگی نمی کنم و مثل بردگان فرار نمی کنم!
⬅️ آن روح انقلابی همه راههای معقول برای "نه" آزادانه اش به بدعت یزید را طی کرد و نهضت را بر منطقی استوار و خرد پذیر پایه نهاد.
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian