❗️به مناسبت حلول ماه رجب و آغاز فصل بهار سلوک معنوی ، ان شاءالله کلیپ های صوتی گزیده از جلسات "درسهایی از چهل حدیث امام خمینی" که در رمضان۱۴۰۱ توسط حجت الاسلام قنبریان ارائه شد به مرور در کانال قرار داده خواهد شد.
☑️ @m_ghanbarian
۱-چهل حدیث.mp3
5.07M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت اول
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه سوم / ۲۲دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران شب میلاد صدیقه طا
۴-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
23.78M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه چهارم / ۲۹دی۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• علی(ع) از ۱۰سالگی تا ۳۳سالگی در نهضت و نظام محمدی(ص)
- یعنی دوره کودکی و نوجوانی و جوانی و میانسالی
• می فرماید هرگز پیامبر دروغی در گفتار و لغزشی در رفتار از من ندید!
❓ این چگونه ممکن است؟! چگونه همه اقتضائات دوره های عمر خرج یک امر مقدس شود؟!
• ادوار ۵گانه عمر و اقتضائاتش در قرآن و حدیث
❗️ سبقت عامل اصلی!
سَاع سَریِع نَجَی/ جُزنَا وَ هِی خَامِدَه
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲-چهل حدیث.mp3
6.22M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت دوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه مقدس و اعتراض!
• جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعه ای است که به فرمایش پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱
• قبل از کمپین ها و ثبت اعتراضات در سایتهای وزارتخانه های دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات)۲ درست کرد.
• نشستن کارگر معترض بر روی ریل راه آهن، بد؛ اما آن بدتر است یا نشستن ۴۰ساله روی اصل۲۷ و بستن آن؟!
• نخبگان باید روی روشهای درست و کم هزینه اعتراض فکر کنند بلکه بر سر تحقق همین اصل۲۷ قانون اساسی هم!
* برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل این سخنرانی که در تاریخ ۷آذر۱۴۰۱ ایراد شده را اینجا ببینید
................................
۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع
(نامه۵۳نهج البلاغه)
۲. https://zaya.io/lx0wy
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۳-چهل حدیث.mp3
9.74M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت سوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
🔰 حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟!
• نانو، سلول بنیادین، موشک نقطه زن و... نوآوری هستند اما حرف نوی انقلاب اسلامی نیستند؛ اینها را بخاطر عقب نماندن از دنیا بدست می آوریم اما با حرف نوی انقلاب آمده ایم دنیای جدیدی بسازیم!
• رهبر انقلاب تاکنون ۳۵بار از این حرف نو اساسی و بنیادین سخن گفته اند:
https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2601
• تعابیر ازحرف نو انقلاب: جمع بین مردم و ارزشهای الهی و معارف اسلامی/ جمع توحید و کرامت انسان/ جمع بین پیشرفت های مادی و رضای الهی و حفظ ارزشهای الهی/ جمع بین مردم و خدا در حکمرانی/ تلفیق آراء مردمی با افکار اسلامی/ مردم سالاری دینی/ جمهوری اسلامی/ و...
⚠️ توجه۱: این حرف نو، نه فقط در پیدایش حکومت، بلکه در حل همه مسائل حکمرانی مطرح است. مردم سالاری یعنی براساس دین و اسلام، سالار زندگیِ جامعه خود مردمند".
⬅️ راه حلهای بسیاری از محافل انقلابی برای معضلات حکمرانی این استاندارد را ندارد!
⚠️ توجه۲: این حرف نو، دو رقیب و دیگری دارد که از محافل تصمیم سازی نظام دور نیستند بلکه هریک در ادواری سهمی از دستگاه تصمیم سازی یا بدنه حزب اللهی و جناح های سیاسی را تحت تاثیر قرار داده اند:
الف) اسلام لیبرال، غربگرا و... که جانب دنیا، مردم و... می ایستد و ارزشهای اسلامی را کم اهمیت می شمارد
ب) اسلام تحجر، واپسگرا و... که جانب ارزشهای اسلامی می ایستد و مردم و همراهی آنها را کم اهمیت می شمارد!
⬅️ در حل هر مساله، این دو رقیب را هم باید توجه کرد!
▪︎این مجموعه فیش را در #دهه_فجر مطالعه و مداقه کنید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟! • نانو، سلول بنیادین، موشک نقطه زن و... نوآوری هستند اما حر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اولین تحجر پس از انقلاب در حوزه زنان❗️
• خانم منیره گرجی فرد تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی است. او همسر یک کفاش ولی سخنران پرشور قبل از انقلاب، گاه همراه طالقانی و گاه حتی در مدارس یهودی است.
• وقتی وعده های برخی #زنان_غربزده برای مجلس خبرگان را می شنود، برای حفظ انقلاب و با حمایت شهید بهشتی کاندید می شود و نزدیک ۲میلیون رای می گیرد.
• اولین مواجهه #خط_تحجر با او در همان مجلس خبرگان است. نماینده ای می گوید: این مجلسِ گناه است! یک زن و ۷۰ مرد؟! و تهدید می کند اگر این زن بیرون نرود ما می رویم!
خانم گرجی پشت تریبون می رود و می گوید: من مطمئنم گناه نمی کنم هرکس فکر می کند مجلس، مجلس گناه است تشریف ببرد!
• می گوید آن مجلس سه ماهه، اندازه ۵۰۰سال رنجش داده است! و البته از حمایت #یاران_صدیق_امام هم گفته است.
• درباره اش گفته اند اصول مربوط به زنان با تلاش و کوشش او بود.
حتی برای حذف قید "رجل" در شرایط رئیس جمهور تلاش می کند پیش امام می رود و امام می فرماید شما نماینده اید بگویید چه کنیم؟!
* قسمتی از مصاحبه شان را اینجا بخوانید:
yun.ir/eqolgg
* پ.ن:
در ویدئو خانم گرجی فرد از تحقیر زنان می گوید که خداوند سرّ الهی را به یکی از آنان گفت اما در رادیو و تلویزیون گفته میشود: اسرار خود را به زنانتان نگویید!
#زنِ_انقلاب_اسلامی
#جریان_تحجر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۴-چهل حدیث.mp3
9.29M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت چهارم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
🔰 معرفی کتاب
#ویژه_مربیان
• اول بگویم بزرگترین خسارت، "رفتن امر سیاسی از مدرسه" است. بدون آن نسلی تربیت میشود که تمتعات شخصی اش بر مسائل اجتماعی اش پیشی گرفته است. تنوع دلبستگی های شخصی از مد و فشن تا دیگر باشی ها و... ممکن است یک دهه بعد آنها را خودآگاه و منسجم کند؛ نیم طبقه ای اجتماعی بسازد و حتی جنبش های اجتماعی موجب شود! اینبار سیاسی می شود اما برای چیزهایی غیر از آرمانهای اصیل یک انسان مسلمان!
• #کتاب_انقلاب_ما ، مجموعه داستان بازی هایی برای دوم ابتدائی هاست؛ که با تلاش جمعی از نویسندگان #خانه_همبازی تالیف و انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آنرا منتشر کرده است.
• از ماجراهای انقلاب اسلامی (کاپیتالاسیون، اعتصاب کارگران صنعت نفت، فرار شاه، طوفان شن، تحریم و...) موقعیت ساخته می شود و به کمک ارزشهایی مثل "نه به قوانین ناعادلانه"، "همبستگی برای اعتراض"، "کارآمدی نظریه حکومت اسلامی"، "نصرت الهی"، "تغییر محاسبات ذهنی بعنوان یک مانع حرکت انقلابی" و...
بازی هایی طراحی می شود که آن داستان واقعی را برای کودکان عینی می کند.
اول روش کار کامل توضیح داده شده است و بعد در ۱۲فصل، ۱۲ماجرا با داستان و بازی به آموزش و تربیت در می آید.
• قطعا اجرای این کتاب توسط مربیان آگاه نقاط قوت و ضعف کتاب را بیشتر معلوم می کند و می تواند این راه را تکمیل و تعالی دهد.
مطالعه و اجرای این کتاب را در #دهه_فجر به مربیان دبستان پیشنهاد می کنم.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔖 رسانه جای رسانا را در تبیین نمی گیرد!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🔖 رسانه جای رسانا را در تبیین نمی گیرد!
(قبل از خواندن یادداشت سخنان رهبر انقلاب در ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ را بخوانید)
• در فاصله دو روز دو اتفاق مهم در حسینیه امام خمینی افتاد:
۱. نمایشگاه توانمندی های صنعتی(۱۱/۸)
۲. دیدار کارآفرینان بخش خصوصی(۱۱/۱۰)
❓نمونه توانمندی های صنعتی وقتی می آید در حسینیه مقام اول کشور خیمه می زند، ضریب #رسانه ای مضاعف می گیرد؛ لکن آیا موجب تبیین میشود؟!
❗️پاسخ در دیدار ۱۱/۱۰ است!:
• "یک ایده دانش بنیان"، تا "تولید"، تا "تجاری شدن" و "ایجاد اشتغال" و "رشد اقتصادی" کردن و تا به "توزیع و مصرف" مردم رسیدن ، یک زنجیره است.
⬅️ اگر همه این زنجیره خوب متصل شود، مردم #رسانای پیشرفت علمی و رشد اقتصادی می شوند.
چون: جوان مردم ایده پردازی اش کرده/ سرمایه مردم تجاری اش کرده/ جوانان مردم در خطوط تولید آن شاغل شده اند/ محصول با کیفیت و ارزان به عموم عرضه شده/ و مورد مصرف مردم و صادرات واقع شده است. ⬅️ اینجا خود مردم رسانای پیشرفت با علم وجدانی می شوند.
• اما اگر زنجیره یاد شده بریده و ابتر شد؛ بخشهای عمده آن -به تعبیر رهبری- یک دهه تعطیل شد؛ هر چقدر رسانه سر چند جزء آن(مثلا پیشرفت علمی) مانور دهد؛ مردم با وجودی که می بینند، تبیین پیشرفت صورت نمی گیرد!
• اگر در این زنجیره ظرفیت خط تولید و اشتغال، بخاطر مشکلات مجوزهای کسب و کار (که رهبری حدود ۱۰مانع موجودش را شمردند) حل نشود؛ جوان مردم ناچار به مهاجرت و -به تعبیر رهبری- موجب سرافکندگی برای ما شود؛ پیشرفت، رسانا نمی شود و رسانه نمی تواند چیزی را جبران کند!
• بیفزایید: اگر کیفیت کالای تولیدی یا قیمت نهایی اش (بورسی و دلالی و...) برای مصرف کننده نامطلوب باشد؛ مردم رسانای پیشرفت نمی شوند و در جنگ رسانه ها جانب رسانه تبیین را نمی گیرند!
• بیافزایم: حتی اگر همه مشکلات بنگاه های بخش خصوصی -که در دیدار گفته شد- حل شود و رشد اقتصادی مطلوب هم حاصل شود اما ۲۰ثانیه آخر سخنان رهبری -مثل ۱۷سال گذشته- محقق نشود؛ باز تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی(!) الزاما حال عموم مردم را خوب نمی کند بلکه میتواند بخاطر پیشرفت نامتوازن و بی عدالتی، انباشت منابع و ثروت در دست عده ای محدود رقم بخورد و ۵طبقه پایین جامعه هیچ احساسی از این پیشرفت و رشد اقتصادی واقعی نداشته باشند؛ بلکه حتی حامل نارضایتی و اعتراض باشند!
❗️آن ۲۰ثانیه این بود: "تعاونی های تولید می توانند یکی از #گره_گشاترین کارها برای اشتغال و بخصوص برای ایجاد عدالت اقتصادی در مجموعه کشور باشند"!
یعنی همان بند ب سیاستهای اصل۴۴ که بخاطر عدم اجرا در ۱۷سال گذشته، واگذاری ها و نمای واقعی این سیاستها را معوج و کاریکاتوری کرده است!
#تبیین
#عدالت_اقتصادی
#اقتصاد_مردمی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نطق دکتر ایزدخواه، در اعتراض به تصمیم اخیر سران قوا
🔹شما به امید تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی رای آوردید و به میدان آمدید؛ حال چه شده که نسخه های اصلی دولت شما پی در پی در مسیر تداوم اقتصاد سرمایه فروش و تورم زا گام بر می دارد.
🔹جراحی یارانه ها که در واقع اعوجاج در هزینه های ضروری دولت بود، حاصلش کاهش مصرف واقعی و ثبیت تورم در کانال 40 درصدی شد. حال جراحی در دارایی های دولت را در دستور قرار داده اید!
🔹چرا اینگونه شتاب زده و بی قید و بند و بدون راهبرد؟
🔹سود خالص پالایشگاه های خصولتی امسال بالغ بر 300 همت شد که اگر اینها شتاب زده واگذار نمیشد اکنون این پول در خزانه دولت بود و کسری بودجه نیز نداشتیم.
🔴 استفاده از اهرم اذن رهبری در پاسخ به منتقدان این جهت گیری ها ما را ساکت نخواهد کرد؛ چه اینکه کلیت برجام هم اذن رهبری داشت و طرح تعدیل و تثبیت هم از طرف رهبری حمایت شد. صحبت از این است چرا هیچگاه میدان به جهت گیری های اقتصاد انقلابی که مورد تصریح رهبری است داده نمی شود!
چرا احیای اقتصاد تعاون و به میدان آمدن لشگر صدهزارتایی تعاونی ها دردستور دولت قرار نمی گیرد؟
🔘 اصلا حضرات سران!
چرا اذن رهبری را در ملی کردن بانک های خصوصی که موتور تورم شده اند اخذ نمی کنید؟!
✳️ چرا اذن رهبری را در آزادسازی زمین های احتکار شده دولت به نفع نهضت مسکن و آزادسازی مراتع به نفع عشایر و آزادسازی گلوگاه های مافیایی اقتصاد به نفع دانش بنیان ها و آزادسازی بازارچه ها به نفع مرزنشینان و آزادسازی گمرکات به نفع تجار کوچک و چندین آزادسازی دیگر به نفع مردمی کردن اقتصاد اخذ نمی کنید؟
@dr_izadkhah
۵-چهل حدیث.mp3
5.44M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت پنجم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 دهه فجر امسال با جایزه نوبل دانش آموزی
• #رامتین_قاسم_پور دانش آموز پایه دهم قزوین برنده #جایزه_نوبل دانش آموزی شد.
مسابقات جهانی جایزه نوبل دانش آموزی زیر نظر بنیاد نوبل در سوئد تحت عنوان kid Nobel و داوران آن از برندگان نوبل هستند که به پرسش گری برتر دانش آموزان جایزه می دهند.۱
• وقتی بنیاد نوبل از رامتین عکس برای دریافت جایزه نوبل اش خواست، او پرچم پرافتخار کشورش ایران را اینگونه به خود پیچید و در بنای تاریخی سعد السلطنه قزوین عکس انداخت و ارسال کرد.
• رامتین پیش از این، در تحقیق ساخت ژل ضدعفونیکننده بهبود یافته با نانو ذرات نقره، رتبه اول المپیاد علوم پایه و در سایر عرصههای علمی همچون جشنواره جابربنحیان برگزیده استانی، در جشنواره ابنسینا و جشنواره دانشگاه شریف نیز با ساخت یک پهپاد رتبه اول را کسب کرده بود.
• پ.ن:
اینگونه موفقیت های علمی با چنین ابراز هویت ایرانی-اسلامی در آستانه #دهه_فجر از دانش آموز #دهه_هشتادی بسی دلنشین تر از صوت قطار و کشتی برای شروع دهه فجر انقلاب اسلامی است و جا داشت بیشتر شنیده شود.
• مقامات و مسئولان با ارجمند کردن علم و تعهد به هویت اسلامی-انقلابی بهتر می توانند با معدود سلبریتی های وطن فروش، موازنه بسازند.
......................................
۱. https://zaya.io/j51yb
#امید_بانی
#دهه_هشتادی
#آینده_روشن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه چهارم / ۲۹دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • علی(ع) از ۱۰
۵-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
22.04M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه پنجم / ۶بهمن۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
✊ نمای اصلی انقلابیگری!
• علی(ع) از ۱۰تا۳۳سالگی؛ هم در چهار دوره عمر: کودکی و نوجوانی و جوانی و میانسالی و هم در دو دوره: نهضت و نظام محمدی، انقلابی است!
• غلط مشهور انقلابیگری: شعار تند و صدای بلند!
برعکسِ انقلابیگری علی(ع): کُنتُ اَخفَضَهُم صُوتاً و اَعلاهُم فوتاً(خ ۳۷)
• دو آسیب برخی انقلابیگرهای قبل:
- تبدیل به ضد!
- گفتار درمانی و رسیدن به "کَبُرَ مَقتاً عندالله"!
• نمای تفصیلی انقلابیگری علی(ع):
- همه جانبه نگری و پشتیبانی علم و ایمان (کالجبل.../ لم یکن لاَحد فِیَّ مَهمَز...)
- سکوت و صبر هم دارد!
- عنصر سبقت بجای تندروی! (فَقُمتُ بالامر حین فَشلوا.../ فَطِرتُ بعنانها...)
- رعایت مقتضای شعارها! (الذلیل عندی عزیز...)
• مقایسه علی(ع) با سعد ابی وقاص!
- سعد هم از اولین اسلام آورندگان؛ اما انقلابی ای که به ضد تبدیل شد!
- صاحب اولین ها: اولین خون! اولین تیر!...
اما نه در احد و خندق و خیبر!!!
- در سقیفه و شورای ۶نفره با مظلوم و حق نشد!
- در فتوحات و بنای کوفه و... با اشرافیت و تبعیض شد!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از چی کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚چی کتاب جدید منتشر شد
🌏دور کتاب «به اضافۀ مردم» در یک دقیقه
✍️دکتر روحالله رشیدی، نویسنده و پژوهشگر در کتاب «به اضافۀ مردم»؛ برخی اصول و قواعد کار فرهنگی را به استناد تجربیات ارزنده تاریخ انقلاب اسلامی مرور میکند.
📕این کتاب اصول اساسی و بنیادی کار فرهنگی و اجتماعی چون مردممحوری، مشارکتپذیری، عملیاتمحوری، فرصتمحوری و مانند آنها را شرح میدهد.
📖 «به اضافۀ مردم» در 10 فصل به بررسی 10 قاعده اساسی در کار فرهنگی و تشکیلاتی پرداخته و در هر فصل، مثالهایی از خاطرات و تجربههای عینی افراد، جهت کاربردی شدن این قواعد آورده است.
این اصول دهگانه، اگر چه از هم جدا هستند، اما عملاً در دل هم قرار دارند. در واقع ما با یک منظومه نظری و عملی مواجه هستیم.
📖 چی کتاب اومده ایتا؛ متفاوتترین رسانهی کتاب را اینجا دنبال کنید
🌐👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2958164103C8879a37e42
۶-چهل حدیث.mp3
7.03M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت ششم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه آرمان
#برنامه_آرمان #قسم_دهم
♨️ #منتشر_شد
📣 کنکاش در نظام آموزش بدون پرورش کشور، تماشای این برنامه را از دست ندهید‼️
💢 «روایت آموزش و پروش»؛ در جدیدترین قسمت از برنامه #آرمان
🔰 گفتوگوی #محمدصادق_شهبازی و حجت الاسلام #محسن_خاکی با واکاوی ساختار آموزش و پرورش کشور
💡بهصورت #اختصاصی در عماریار👇
🌐 b2n.ir/arman-10
🆑 @armantv1401
۷-چهل حدیث.mp3
7.57M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت هفتم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
۱۴-شرح عهدنامه مالک اشتر.m4a
28.41M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱
❓ حسن ظن حاکم بر مردم چگونه حاصل می شود؟!
- چرا حسن ظن حاکم نه مردم؟!
1⃣ احسان کردن و رعایت کرامت مردم
2⃣ کاهش هزینه های زندگی مردم
3⃣ عدم اجبار مردم در اموری که بر عهده شان نیست
• حتی در اموری که برعهده شان هست، اصل بر مدارای فعال است
• دستورات حاکمیتی با مدارای فعال محقق میشود
▫️نمونه ها در سیره امیر المومنین
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
✔️ نمای کلی فراز
• در حوزه ارتباط وثیق حاکم و مردم است. حسن ظن یابی حاکم از مردم چگونه حاصل می شود؟!
• نکته جالبش این است که به حاکم سه دستور می دهد تا درباره مردمش رعایت کند تا خودش درباره مردم حسن ظن یابد!
یعنی روی سخن به حسن ظن مردم نیست نمی فرماید چه کن که مردم، حسن ظن داشته باشند؟! می فرماید چه کن تا خودت حسن ظن به مردم بیابی؟! آنها را برانداز و توطئه گر گمان نکنی! و...
• این حسن ظن حاکم به مردم، رنج و زحمت طولانی را از حاکم برمی دارد. بسیاری از اقدامات پیشگیرانه و هزینه ها و... را کاهش می دهد.
✔️ آن سه دستور:
می فرماید: واعلم اَنَّه لیسَ شیء بِاَدعی الی حُسنِ ظَنِّ راع بِرَعیَّتِه مِن:
بدان هیچ چیزی بیش از اینها موجب حسن ظن حاکم بر مردمش نمی شود:
1⃣ اِحسَانِه اِلَیهِم
اول: احسان کردن حاکم به مردم.
❓احسان کردن چگونه موجب حسن ظن حاکم می شود؟!
❗️احسان کردن ⬅️ رضایت مردم ⬅️ خاطر تختی و حسن ظن حاکم از جانب آنها
یعنی احسان حاکم به خودش برمی گردد.
• حضرت امیر(ع) در اینباره در غرر الحکم می فرماید: مَن وَثَقَ بِاِحسانِکَ اَشفَقَ علی سُلطانِکَ : هرکس از احسان تو(حاکم) اطمینان یافت، دلسوز حکومتت می شود.
- در روایت دیگر می فرماید: ضادّوا الاِساءَهَ بِالاِحسان: اسائه و بدی را با احسان کردن نابود کنید(غرر)
- در روایت دیگر: هنگام قدرت گذشت کن، هنگام دولت داری احسان کن(اَحسِن مع الدوله) تا سیادت و بزرگی برایت تکمیل شود.(غرر)
- در مقابل: هرکس در دولتش احسان نکرد در گرفتاری و بدبختی، خوار و ذلیل می شود(غرر)
❓احسان یعنی چه؟!
احسان، پول پاشی نیست. آن به شکل درستش دستور دوم است. احسان، مواجهه نیکو با مردم در اقوال و افعال و وعده ها و... است؛ طوری که موجب تامین کرامت مردم شود. در کلمه جامعی می فرماید: نظامُ الکَرَم مُوالاهُ الاحسان: نظام و سازمان کرامت، پی در پی کردن احسان است(غرر)
⬅️ یک مملکت چند ده میلیونی، احسان را با اسائه و تحرک علیه حکومت جواب نمی دهند از اینرو با احسان و رعایت کرامت مردم، حاکم می تواند با حسن ظن به مردمش صبح و شام کند و نگران بدرفتاری یا براندازی آنها نباشد.
2⃣ تَخفِیفِه المئوناتِ علیهم
دوم: مخارج و هزینه های زندگی مردم را کاهش دهد.
❗️باز روشن است: کاهش هزینه های زندگی موجب رضایتمندی مردم و بالتبع خیال راحتی حاکم از جانب مردم می شود.
• حضرت در روایاتی می فرماید: اَحسنُ الملوک حالاً مَن حَسُنَ عیشُ الناسِ فی عِیشه وعُمَّ رَعیتَّه بِعدله: بهترین حال و وضعیت پادشاهان(و حاکمان) را کسی دارد که زندگی مردم در دوره او نیکو شده باشد و عدالتش بر رعیت فراگیر باشد(غرر)
• تخفیف مؤونه و هزینه ها به پول پاشی به هرکه برسد نیست. به جلوگیری از احتکار منافع است(در جلسات بعد خواهد آمد) به توزیع عادلانه منابع کسب ثروت است و...
3⃣ تَرکِ اِستکراهِهِ ایّاهُم علی مالیسَ له قِبَلَهُم
سوم: ترک اجبار و اکراه در اموری که بر عهده مردم نیست(یا در قدرت آنها نیست)
❗️این هم روشن است که: اجبار و اکراه کردن مردم آنهم در اموری که وظیفه آنها نیست یا از دستشان برنمی آید، موجب ازدیاد نارضایتی می شود و از آن پس دیگر حاکم نسبت به مردمش حسن ظن نخواهد داشت. نگران آشوب و تحرکات براندازی است.
❗️ یک نکته مهم:
در همان جایی که آن خواسته، برعهده مردم و اصلا وظیفه شرعی آنها هست هم اصل بر رفق و مدارای فعال است نه اجبار و اکراه؛ چه رسد به چیزی که اصلا برعهده آنها نیست!
• در روایتی حضرت امیر(ع) می فرماید: فِی حَملِ عبادِاللهِ علی احکامِ الله، استیفاءُ الحقوقِ و کُلُّ الرفق: تمام رفق و مدارا در حمل کردن مردم بر احکام الهی (بردنشان به سمت انجام تکالیف الهی) است.
این حمل کردن، همان سیاست ورزی و ساسة العباد بودن است که می فرماید با رفق (مدارای فعال نه تلورانس) است.
- نکته ی استیفاء الحقوق:
اغلب اینگونه معنا کرده اند که با حمل کردن مردم بر احکام الهی، حقوق همه استیفاء و حاصل می شود. اما به نظر می رسد به قرینه عطف به "کلُّ الرفق") معنا چنین شود: بردن مردم به سمت انجام تکالیف الهی بدون استیفاء حقوق آنها نمی شود. یعنی آنها حق هایی هم در جامعه و بخصوص بر عهده حکومت اسلامی دارند تا این حقوق استیفاء نشود آن حمل کردن و بردن به سمت احکام صورت نمی گیرد.
شاهد این برداشت کلمه" کُلُّ الرفق" است. آیا آنرا چنین معنا می کنید که: بردن مردم به سمت احکام علی موجب رفق میشود؟! یا بعکس می گویید تمام رفق در آن حمل کردن لازم می آید! ⬅️ به همین سیاق فراز "استیفاء الحقوق" هم معنا می شود: با رعایت و تحقق کامل حقوق کردن، حمل جامعه به احکام الهی انجام می شود. (دقت کنید)
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
⬅️ نتیجه اینکه حکومت اول باید حقوق انسانی مردم را رعایت کند و با مدارای فعال جامعه متشرع بسازد نه بالعکس (جامعه شرعی مرادش باشد بدونی که استیفاء حقوق کند یا رعایت مدارای فعال)
- این بدان معنا نیست که اسلام هیچ حکم الزامی ندارد (قبلا مفصل در اینباره بحث شده است)۱ بلکه سخن سر حمل عمومی جامعه است که با رفق و مدارای فعال می شود نه اجبار؛ بله اندک متخلفان باقی مانده برایشان احکام دیگری هست
- باز این سو نباید رفق را با تساهل و بیطرفی در جهت ارزشها یکی دانست. حکومت اسلامی نسبت به ارزشهای اسلامی متعهد است لکن بردن جامعه با رفق و مدارای فعال(=مدارایی که با تدبیر تحقق آن ارزش را نشانه گرفته است) است.
⬅️ در این دو سو افراط و تفریط داریم: عده ای دنبال تحقق طالبانی ارزشهایند و عده ای لیبرال مسلک دنبال پاک کردن و دلخواه کردن ارزشهای دینی اند.
❗️ نکته دیگر:
وقتی در تکالیفی که گردن مردم است، رفق لازم است در بقیه درخواستهای حاکمیتی و موقعیتی به طریق اولی این رفق و مدارا لازم است.
گاهی سیاست ریاضت اقتصادی لازم میشود گاهی سیاست کاستن مصرف یا محدودیت های اجتماعی و... در اینها اجبار و اکراه گاه موجب شورش و نارضایتی و بالتبع زوال حسن ظن حاکم میشود.
• حضرت در روایتی می فرماید: مَن کان رفیقاً فی امرِهِ نالَ ما یُریدُ مِن الناس: هرکس در امرش(حکومتش) رفق بورزد، به آنچه از مردم می خواهد نائل می شود(کافی ج۲ص۱۲۰)
- در روایت دیگر به روشنی همین معنا را بیان می کند: مِن علاماتِ الاقبال: سِدادُ الاقوال و الرفقُ فی الافعال: از علامتهای اقبال عمومی (مقبولیت حکومت)، سنجیده سخن گفتن و با مدارا رفتار کردن(حاکمان) است(غرر)
⬅️ گاهی می بینیم وقتی رهبران ما می خواهند به این سیره عمل کنند صدای برخی در تندروی و سخت گیری بیشتر بلند می شود (نمونه اش مواجهه با معترضان پاییز۱۴۰۱ بود که از حکم قتل حاضر و مجرم می گفتند!چنانچه در مقابل عده ای جانیان و آدمکشها را برایشان عفو می خواستند!)
❓ این سه دستور تا کجا انجام شود؟!
در ادامه فراز مورد بحث می فرماید: فلیَکُن منک فی ذلک امر یَجتمعُ لک به حُسنُ الظَّن بِرعیّتک: باید در این امور در جانب تو به جائی برسد که حسن ظن به رعیت برایت جمع شود.
⬅️ پس انجام موردی و کار نمایشی کافی نیست باید اینقدر احسان کنی در کاهش هزینه ها بکوشی و مدارا کنی که دیگر خودت خیالت راحت باشد که اکثریت علیه تو اقدامی نمی کنند.
• بعد می فرماید: چنین حسن ظنی، رنج طولانی از تو برمی دارد.
یعنی دیگر نگرانی ها از اقدامات براندازانه و... کم می شود.
*⃣ شاهد تفسیر ما
در جمله آخر این فراز شاهد ما برای تفسیر است. اینکه آن سه دستور برای حاکم چگونه موجب حسن ظن خود او می شود؟ را چنین تفسیر کردیم که چون این کارها موجب رضایت عمومی مردم می شود و سوداهای براندازی و تحرک علیه حاکم شکل نمی گیرد و بالتبع خود حاکم خیالش راحت و با حسن ظن به مردم صبح و شب می کند.
دو جمله آخر شاهد بر درستی این تفسیر است.
• می فرماید: سزاوارترین فرد به خوش گمانی تو کسی است که از نیکی و احسان تو برخوردار بوده و سزاوارترین فرد به بدگانی ات کسی است که از تو به او بدی رسیده است!
- در غرر هم می فرماید: مَن خاف سوطِک تَمنّی موتک: هرکس از تازیانه (و شدت ات) بترسد، تمنای مرگت را می کند.
▫️ نمونه هایی از مدارای فعال در سیره امیرالمومنین(ع)
• آزادی دادن در بیعت نکردن
• مواجهه با خوارج از آزادی دادن در شهرک ۱۲۰۰۰نفری حروراء با وجود نماز جدا و حتی انتخاب امیر جدا! / و خط نشان برای آنها بعد از کشتن خباب و همسرش؛ که اگر همه زمین بر چنین جنایتی اقرار کنند و توان قصاص داشته باشم همه را قصاص می کنم(شرح ابن ابی الحدید ج۲ص۲۸۲)
• مواجهه با جملی ها و مردم بصره (خطبه۱۶۹ و نامه۲۹)
• مواجهه با قاسطین؛ عزل و جنگ با معاویه اما مدارای بیش از یکساله برای ریخته نشدن خون مسلمانان...
________________
۱) سخنرانی کارگزاران حکومتِ برای بهشت!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3005
* تفصیل این سیره و نکات و تطبیقات این جلسه مهم را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian