eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیامبر ، دردمندترین انسان محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 دردمندی؛ جوهر پیغمبری! 🔸شهید مطهری در "انسان کامل" به حق انسان را به "درد مندی" تعریف می کند... سعدی هم همین را مد نظر داشت وقتی می سرود: توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی 🔸پیغمبران، "انسان" برتر و کاملند نه "فراانسان". از اینرو هرچه گوهر انسان است را بیشتر دارند نه چیزی که انسانها ندارند! حتی وحی مولود دردمندی است. پیامبران با وحی دردمند بشر نمی شوند بلکه دردمندی، مشاعر برتر آنها را فعال و به آسمان متصلشان می کند. 🔸اصلا خصوصیت درد این است که حواس انسان را جمع تر می کند. درد جسمی حواس ظاهری و دردهای روحانی و عقلانی، حواس باطنی را متوجه می کند. از اینرو امیربیان فرمود:"کل عارف مهموم"(غررالحکم) آن مرشد کامل خود را "حلیف الهموم"(هم سوگند دردها) معرفی می کند(نامه۳۱نهج البلاغه). شبی که موسی از نگرانی گوسفندی گم شده تا صبح دردمندی داشت به پیامبری انتخاب شد ولو بعدا صدای "اناالله" را در طور شنید. ثبوتا "دردها" واسطه پیغمبری اند و "نداها" نشانه اثبات آنند نه بیشتر. 🔸درد غیر از قوای ادراکی و اندیشه ای، قوای تحریکی و انگیزه ای را هم شکوفا می کند و از همین رو جوهر انسان زیستن است. امیرالمومنین فرمود:"بقدر الهمم تکون الهموم"(همتها =دردهاست). پیامبر یک شب تا دیر وقت را دنبال محتاج گشت تا ۴درهم را به خانه خود نبرد. 🔸تصویر قرآنی پیامبر اعظم(ص) دردمندی مضاعف است: -عزیز علیه ماعنتّم حریص علیکم -انک باخع نفسک... -ماانزلنا القرآن علیک لتشقی. -ویضع علیهم اصرهم و الاغلال التی کانوا علیهم... -و... هرکه دردمند تر به نبی خاتم نزدیک تر! ➕علاقه مندان به تفصیل این بحث مجموعه ی"همّ و هموم" که چند جلسه درس اخلاق برای طلاب حوزه علمیه است را گوش کنند محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقابل اسلام قارونیِ الرشید با اسلام موسویِ امام کاظم(ع) از منظر انحطاط و تعالی خانواده حجت الاسلام قنبریان/ مسجد دانشگاه تهران/ ۲۶بهمن۱۴۰۱ • پرده اول: تبعیض و اشرافیت با خانواده چه کرد؟! - مواجهه دو اسلام(علوی_اموی) درباره ام ولد و فرزندش - تولد حرمسرا - آسیب های سیاسی حرمسرا - آثار سوء اخلاقی حرمسرا • پرده دوم: سختی تشکیل خانواده برای محرومین تبعیض و طبقه رانده شده • پرده سوم: ابتکار و تدبیر امام کاظم - تعالی دهی به انحطاط خانواده - چاره امام کاظم برای تاریخ تشیع ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اعجوبۀ عرفان دفاع مقدس ➕ صوت وصیت‌نامۀ عجیب عارف "12 ساله" با صدای خود شهید! ◾️۲۷ بهمن، سالگرد شهادت رضا پناهی @Panahian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 گزیده درسهایی از امام خمینی قسمت دوازدهم حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱ 🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه هشتم / ۲۷بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • یک انقلابی، با تسلط بر منظومه معرفتی مکتب (و اگر بتواند تأویل واژگان) راسخ می شود • بدون آن، یا بی جا انقلابی می شود یا بی جا سکوت می کند! • ادامه تطبیق گذشته: نفی ارباب گرایی در بعثت محمدی(ص) • تقلید فرهیخته بین نفی (و متهم به عمل میمون) با خوانش ارباب-رعیتی از اجتهاد-تقلید (خواندن جملات شهید مطهری از ده گفتار) • ولایت مقابل سلطان و ارباب/ ولایت، ولیّ امر، رعیت در فرهنگ نهج البلاغه (خواندن عبارات آیت الله خامنه ای از کنگره بین المللی نهج البلاغه: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349 ) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📺 ویژه برنامه 👈🏼 موضوع: حرف نو انقلاب اسلامی، اصل حضور اجتماعی زن 📌مهمان: حجت الاسلام والمسلمین قنبریان، استاد حوزه ودانشگاه ✅ دوشنبه ١ اسفند ٢٢:٠٠ تکرار فردا ١٤:٣٠ 🆔 @ofogh_tv
🔘 نقد مصوبه مولد سازی سران قوا مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با نسیم آنلاین 🎥 مشاهده فیلم کامل مصاحبه: 🔺نسخه با کیفیت: https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376304 🔺نسخه کم حجم: https://t.me/nasimonline/177319 ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹✴️ تکرار اشتباهات در حکمرانی سیاسی ♦️ حجت‌الاسلام قنبریان در گفتگو با «نسیم آنلاین» درباره نقد مولدسازی از منظر حکمرانی سیاسی و عدالت اقتصادی می گوید. متن کامل گفتگو فیلم کامل در یوتیوب فیلم باکیفیت در سایت نسیم آنلاین @NasimOnline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹🟠 تشدید سرمایه‌‌ای شدن مسکن با طرح مولدسازی حجت الاسلام قنبریان: مولدسازی باعث تشدید سرمایه ای شدن مسکن در کشور می شود. همان اتفاقی که بانک ها در دهه قبل رقم زدند. فیلم کامل در سایت نسیم آنلاین @NasimOnline
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن صوت کامل گفتگو برنامه با: حجت الاسلام دوشنبه ۱اسفند۱۴۰۱ • حرف نوی انقلاب چه استانداردی می سازد؟ • دیگری های این حرف نو و استاندارد مهم! - حرکت پاندولی این دو • ترجیح حضور اجتماعی زن در آیات و جمع بندی علامه طباطبایی • نگرانی از جابجایی نقش زنان به سمت نقش های کالایی و مونث - سابقه تمدنی این نقش های مرجوح: قهرمانه ها (دقتی بهتر در فهم "لیست بقهرمانه") • آلترناتیو امام خمینی برای حضور مبتذل زن در جامعه؟ • نحوه مواجهه با حضورهای مبتذل در نظریه اجتماعی اسلام - خوانش تجربه تحقق حجاب با استاندارد انقلاب • ولاء طرفینی، هم پناه دادن است هم نهی از منکر کردن - اصلا کشف حجاب، سلاح براندازی؛ اسلحه دست مامور میدان ژاله با بعثی در شلمچه فرق دارد! - روشهای مطوعین سعودی، روش های جمهوری اسلامی نیست! - نباید نهی از منکر در حد امداد و نجات تقلیل یابد * و بسیاری از نکات دیگر... ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برش اول از برنامه ۱سفند۱۴۰۱ حجت الاسلام 🛫 برخی می خواهند ما را به کابل و برخی دیگر به پاریس ببرند!ثابتی: بعضی می گویند حرف جمهوری اسلامی درباره زن وسط بازی و عملا بازی در زمین مدرنیته است!... • قنبریان: از قرآن تا کتابهای روایی تا فتاوا تا تبلیغ و منابر، دچار شیب هستیم... جمع بندی علامه طباطبایی از آیات، فراخوان به حضور اجتماعی است!...(و این مغایر شأن والای مادری و تربیت هم نیست) روایاتی که هیچ مردی او را نبیند، منشأ فتوا نشده اما بیشتر روی منابر خوانده شده؛ با سیره خود حضرت هم نمی سازد!... بر اساس حکم جاهلی و امضاء اولیِ اسلام، باید زن فاحشه در خانه نگه داشته می شد(۱۵نساء)؛ اگر حکم برای همه عفیفه ها همین بوده، این چه عقوبتی است؟! تازه با نسخ آیه، زن فاحشه بعد از مجازات، آزاد در جامعه بگردد؛ اما عفیفه کماکان در خانه بماند؟!! • ثابتی: مگر در زمان پهلوی زنان در عرصه های سیاسی و حکمرانی نبودند؟! وزیر هم بودند!... • قنبریان: در جاهلیت هم زنِ فرهیخته بود اما غلبه یا تبرج بود یا زنده به گوری... ریشه برخی راه حلهای عرصه حجاب در همان جریان تحجر است که واقعیت اجتماعی او را مجبور به پذیرش حضور اجتماعی زن کرده اما کماکان استانداردِ ارزشها-مردم را لحاظ نمی کند... این حرف نوی انقلاب، حرف نوی بعثت بود که در ۱۲ممتحنه شاهدیم!... 🎧برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا کسی حق اعتراض دارد؟! 🔹۱۲ دی‌ماه، «کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر» به عنوان بزرگترین تشکل رسمی کارگری کشور با ۱۴۰۰۰ عضو، نامه‌ای به می‌نویسد و از وی درخواست مجوز برای برگزاری تجمع صنفی مسالمت‌آمیز می‌کند. 🔸علی‌رغم وعده‌ی استاندار بوشهر مبنی بر تعیین مکان برای اعتراضات، اعتنایی به درخواست کانون نمی‌شود تا نامه دوم و سوم هم زده شود. اما واکنش استاندار بوشهر همچنان سکوت است. در نهایت کارگران تصمیم می‌گیرند با صدور اطلاعیه‌ای، زمان، مکان و مدت تجمع را اعلام کنند. 🔹صدور اطلاعیه با واکنش شورای تأمین عسلویه مواجه می‌شود و پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات، در نهایت علیرضا میرغفاری رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران، شب قبل از تجمع بازداشت می‌شود که پس از پاره‌ای گفتگو‌ها و مذاکرات، عصر روز بعد بدون قید آزاد می‌شود. با این حال تا اطلاع ثانوی حضور وی در محل کار ممنوع است. 🔸۱۰ نفر دیگر از کارگران هم به اتهام شرکت در تجمع اول اسفند بازداشت و پس از یک روز آزاد می‌شوند. 🔹این برخوردها در شرایطی است که این کانون در بحبوحه‌ی اغتشاشات از تجمعات سیاسی برخی کارگران اعلام برائت کرده و در بیانیه‌های متعدد بر صنفی بودن تجمع خود تاکید کرده‌اند. حتی در آخرین اطلاعیه تاکید شده که صرفاً کارگرانی در تجمع شرکت کنند که شیفت کاری ندارند تا کار و تولید دچار وقفه نشود! 🔺پ.ن: در این قضیه فارغ از مطالبات، مسئله‌ی اصلی پایمال شدن فجیع است. در این باره بیشتر خواهیم گفت. منتظر باشید... 🎬@Mostazafin_Tv
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برش دوم از برنامه ۱اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام 🔄 حرکت پاندولی: هروقت جامعه اسلامی به سمت نقش های کالایی و فمنیستی زن رفت، به سمت خانه نشینی و تحجر و طالبانی برمیگردد و بالعکس! • برای جریان تحجر، چیزهایی در عقبه حوزوی هم هست!... البته فقیهان و محدثان محققی آنرا رد می کنند!... • قبل از مدرنیته هم در گذشته تمدنی حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید؛ و این هم عامل برخی نگرانی هاست! (: معنای درست و واضح از روایت: "المرأة ریحانة لیست بقهرمانة" را ببینید!) • گزارش صحنه: از خط تحجری درون مجلس خبرگان قانون اساسی/ تا تحمیل نقش های تمدن رقیب؛ جابجایی نقش ها از مداخله در مقدرات اساسی به بلاگری! • آلترناتیو امام برای نقش های مبتذل اجتماعی، بجای راه حل متحجران(خانه نشین کردن)؛ مداخله دادن در امور اساسی مملکت بود! ⬅️ امر سیاسی از مدرسه و دانشگاه برود؛ ناهنجاری های اخلاقی جایش می نشیند! • خوانش تجربه تاریخی تحقق مردمسالار حجاب در اوایل انقلاب... • این تجربه و" استانداردِ ارزشها_ مردم" ریشه در سیره نبوی دارد... پیامبر(ص) هم با مشکل بی حجابی و تبرج مواجهه بود و ارزش حجاب را بشکل مردم سالار حل کرد... • حجاب با دروغ و غیبت قابل مقایسه نیست؛ با ولایت که قابل مقایسه است... • هرچه از روش مردمسالار در تحقق ارزشها کاسته شود، قوه قهریه وسعت می یابد!... دو دهه پیش می گفتیم تذکر لسانی اثر دارد؟! حالا می پرسیم اصلا ممکن است؟! فقط "دادستان ورود کن!" مانده است! 🎧برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 گزیده درسهایی از امام خمینی قسمت سیزدهم حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱ 🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برش سوم از برنامه ۱اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام 👮‍♀ اصلا کشف حجاب سلاح براندازی و استحاله؛ این سلاح دست سرباز میدان ژاله باشد یا بعثی شلمچه، مواجهه با او فرق می کند!ثابتی: می گویند الان پشتوانه اجتماعی سال۶۰ را ندارید؛ پس چرا اصرار به الزام حجاب دارید؟! • قنبریان: تحقق احکام اجتماعی اسلام، پشتوانه نظریه اجتماعی کلان را می خواهد: ولاء عرضی طرفینی عمومی مردم... • این ولاء عمومی دولب است: هم باید مردم مأوا و پناه بگیرند(۷۲ انفال) و هم مثل یک دستگاه دیالیز عیوب خود را تصحیح کنند(۷۱توبه)... • الان این ولاء آسیب دیده! امام سرباز میدان ژاله را هم با همین ولاء عمومی جزء ملت کرد!... • اگر دو دهه فقط به حجاب امر شد؛ جامعه به دو طبقه امر کننده(محجبه و متشرعه) و طبقه امرشونده(بی حجابها) تقسیم می شود! این گسل کار دست جامعه می دهد!... "به تو چی؟" از اینطرف برداشته شود تا از آنطرف هم برداشته شود... • برخی ادبیات، این شکاف را بیشتر می کند! بعد از جمله رهبر انقلاب درباره شل حجابها، برخی نوشتند اما بی حجابها بی دین و ضد انقلاب اند! جای فحش عوض شد! در حالیکه رهبری همانها را هم بیش از فریب خورده نگفته! • وقتی رهبر حکیم بگوید: حکم خدا نباید زمین بماند! اگر به شورای امنیت ملی و قضایی بگوید یک معنا دارد؛ اگر به دستگاه های تبلیغی بگوید معنای دیگری دارد... ⬅️ راه حل اساسی همان ولاء عمومی ملت است که مثل دستگاه دیالیز عمل می کند. دستگاه قهریه اقلی است... 🎧برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برش چهارم از برنامه ۱اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام 🧕 به تعبیر شهید مطهری؛ راه حل نه پند است و نه بند؛ تدبیر اجتماعی است! • دولبه ولاء اجتماعی باید باهم سِت شود: هم پناه و نصرت هم نهی از منکر! • حضرت امیر فرمود در حمل کردن مردم بر احکام الهی باید استیفاء حقوق و همه مدارا باشد ⬅️ هر راه حلی که مثل مطوعین سعودی۱ شود، از راه نوی انقلاب اسلامی نرفته است! • در خطبه۸۷ می فرماید معذرور دارید کسی را که حجتی علیه او ندارید؛ و او منم!... با عدالتم لباس عافیت بر تنتان کردم و معروف را با قول و فعلم برایتان گستراندم! ⬅️ اینها آن ولاء اجتماعی را محقق و کارا می کند. روسای قوای ما می توانند الان چنین بگویند؟! درشتی گفتار و سستی رفتار در خطابه ها خلاف این است... • اگر زن بی حجابی فعال کارگری را حمایت کرد، پیگرد نداشته باشد همانطور که مرد باغیرتی که بی حجابی را نهی از منکر می کند! در نظر مخالفم نیستیم اما در عمل چنین توازنی حفظ نشده! • فقط هیکل زن منکر است؟! یک مدرسه کاخ منکر نیست؟! می شود زنگ آنرا زد و نهی از منکر کرد؟! • این ولایت اجتماعی شامل زن هم هست و مختص عادل ها هم نیست! این از جذابیت های اسلام است که خانم بی حجاب بداند از حریم اسلام طرد نشده -حتی اگر او بخواهد خود را طرد کند- او بداند میتواند مرجع تقلید را نهی از منکر کند! • پیشنهاد راه حل های تفاهم اجتماعی..‌./ یک نمونه موفق... ...................... ۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3419 🎧برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌📚"چوکان حمینی" یا همان فرزندان خمینی روایت‌گر جهادِ جوانان بومی و بی ادعای سیستان و بلوچستان در دهه‌ی شصت است. جوانانی که با دستان خالی غبار محرومیت را از چهره‌ی زرآباد زدودند. 🪴 زرآبادی که امروزه بزرگترین گلخانه‌ی طبیعی ایران است. 📖 چی کتاب اومده ایتا؛ متفاوت‌ترین رسانه‌ی کتاب را اینجا دنبال کنید 🌐👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2958164103C8879a37e42
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تناسب آزادی و عدالت در حکمرانی علوی 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان شب ولادت امیرالمومنین(ع)/ دانشگاه شریف • جمع بین خیر عمومی و آزادی فرد، مکتب ساز است... • ایندو در مکتب امیرالمومنین(ع)... • برخی آزادی او را تحمل نکردند و برخی عدالت او را... * تقریری از آن را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 گزیده درسهایی از امام خمینی قسمت چهاردهم حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱ 🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
♦️جلوگیری از اجتماعات قانونی را تقبیح می‌کنیم من همیشه حمله به اجتماعاتی را که بر طبق موازین قانونی برگزار می‌شود، تقبیح کرده‌ام و در نماز جمعه‌ی کاشان نیز بار دیگر این عمل را محکوم کردم؛ زیرا معتقدم که اجتماعات باید بر طبق قانون اساسی و در جهت بالا بردن امکان خودسازی برای فرد و جامعه‌ی انقلابی ما، از هر گونه تعرضی مصون باشند. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، ج۳، ص۶۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم/ ۵اسفند۱۴۰۱ ▫️ بحث مهم طبقات اجتماعی • طبقات در نهج البلاغه چه نسبتی با نظام طبقاتی و طبقات اجتماعی دارد؟! • اصناف و اقشار هم به منزلت های اجتماعی می انجامد! ائتلاف برخی مشترک المنافع ها باهم و تشکیل طبقه برخوردار منتفی نیست! راه حل حضرت امیر(ع) چیست؟! • نظام طبقاتی نوین، با تحرک اجتماعی اجمالی از نظام طبقاتی های کهن تفاوت یافته؛ اما آیا نظام طبقاتی حذف شده؟! • آیه۳۲ زخرف در اینباره چه می گوید: خوانش طبقاتی و خوانش بی طبقه از این آیه! • دو راه حل حضرت امیر(ع) برای جلوگیری از نظام طبقاتی: - زیر ساخت اجتماعی اصناف: مبتنی بر نیاز متقابل و اصلاح همدیگر - قواعد تنظیم گر برای تعیین سهم و حد هر صنف حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ بحث طبقات اجتماعی (واعلم انَّ الرعیة طبقات...) • طبقه دو بار در نهج البلاغه استعمال شده: اینجا (نامه ۵۳) و نامه۲۸ به معاویه • در لغت بمعنای جماعتی از مردم که جماعتی دیگر مثل آن هست؛ با اختلاف مراتب و حالات • در اینجا دو جور معنا شده: صنف/ قشر ❓ سؤالاتی مهم - این تعبیر چه نسبتی با "نظام طبقاتی" و "طبقات اجتماعی"(در جامعه شناسی) دارد؟! ❗️حتی اگر صنف بگیریم، موجب جایگاه اجتماعی می شود. دکتر و وکیل منزلتی متفاوت از کارگر و رفتگر دارند! - آیا تعبیر اینجا، با طبقات اجتماعی مارکس نسبتی دارد؟! ❓آیا از این تعبیر می شود نتیجه گرفت: جامعه لاجرم دارای طبقات است؟! و طبقات به حسب اقتصادی یا منزلت اجتماعی و نفوذ سیاسی متفاوت می شوند؟! ▪︎ توضیح کلمات: • تفاوت: اجمالا تفاوت انسانها قابل انکار نیست اما تفاوتها دو ریشه دارد: - طبیعی: که هرکس استعدادی را بیشتر یا کمتر دارد. - صناعی: تفاوتی که ساختار اجتماعی و نظم اجتماعی برای افراد می سازد. • قشر: جمعیت و گروهی از مردم - الزاماً طبقه نیست؛ چون: الف) طبقه جایگاه تثبیت شده براساس عوامل اقتصادی سیاسی است؛ اما قشر نوعی تقسیم کار اجتماعی است ب) طبقه عادتاً دوتا و مقابل هم میشود (مثل فقرا و اغنیاء) اما قشر متعدد است • البته قشربندی -که اول مبتنی بر استعداد و علاقه و تقسیم کار و وظیفه است- گاهی با تثبیت نهادی و ائتلافهای اقتصادی-اجتماعی ، تبدیل به طبقه می شود! • نگاهی به تاریخ همین هشدار را می دهد: تاجر و امیر سپاه فتوحات و زمین داران(ممتازان صدر اسلام) در ائتلافی نانوشته، طبقه برخوردار و تازه مسلمانان و اهل ذمه و دهقانان جزء، طبقه فرودست شدند! شکاف چنان زیاد شد که خلیفه بدین خاطر ترور یا مورد شورش واقع می شد! ⬅️ پس حتی اگر این فراز عهدنامه را به صنف و قشر هم معنا کنیم؛ باید از حضرت امیر(ع) بپرسیم: چه ضمانتی دارد که اصناف ۷گانه (نظامیان/ دبیران/ قاضیان/ بازرگانان و صنعت گران/ اهل جزیه و خراج/ مستمندان) دو طبقه ی اغنیاء_فقرا را تشکیل ندهند؟! ❓حضرت چه طرحی دارد که اصناف اول بخاطر منافع مشترک، ائتلاف نکنند و علیه طبقه فرودین، طبقه برخوردار تشکیل ندهند؟! ❓آیا راه حلِ "اجازه تحرک اجتماعی بین طبقات" برای این پیشگیری کافی است؟! ▪︎توضیح با مرور انواع طبقات در تاریخ: 1⃣ نظام برده داری: طبقه اربابان_طبقه بردگان! برده، بردگی به فرزند ارث می داد و خود و نسل و ثمره کارش مال ارباب بود! ارباب هم مالکیت به فرزند به ارث می داد! این تفاوتی طبیعی نبود؛ تفاوتی صناعی و ساخت نظم ظالمانه بود! بر پیشانی برده تا قیامت نسل برده بود حتی اگر بهترین هوش و استعداد در نسل داشته باشد! 2⃣ نظام کاستی(در شبه قاره هند) باز مثل نظام برده داری، طبقات جدا از هم و موروثی بود متشکل از ۵مرتبه: برهمنان یا روحانیون/ جنگاوران/ بازرگانان/ مستخدمان و پیشه وران خرد/ نجس ها! سه تای اول طبقه حاکم بر دوتای دوم می شدند. 3⃣ نظام رسته ای(سلسله مراتبی): فئودالیته اشراف و نجباء/ روحانیون/ شوالیه ها(شهسوران)/ سرف ها و دهقانان آزاد/ صنعتگران و بازرگانان شاه یا کلیسا بعنوان فئودال بزرگ، زمین های بزرگ(فیف) را به کُنت ها داده، او به بارون ها و بارون ها شوالیه ها را استخدام و طبقه برخوردار تشکیل می شد! کلیسا هم مثل برهمنان این نظم را تئوریزه می کرد! 4⃣ نظام طبقاتیِ انقلاب صنعتی از آن دو تقریر اصلی شد: - مارکس آنرا براساس روابط مالکیت تحلیل کرد: صاحبان ابزار تولید صنعتی/ نیروی کار ساده. مارکس طبقه را گروهی از مردم که روابط مشترکی با وسائل تولید دارند معنا می کرد. - وبر آنرا بر اساس روابط شغلی-بازار کار تحلیل کرد و سرمایه دار پروتستان را طبقه حاکم دید. ⬅️ در نظام طبقاتی نوین: - طبقات الزاما موروثی نیست (گرچه خاندان های سرمایه سالار بزرگ به فرزندان به ارث می رسد لکن به حسب ظاهر کسان دیگر هم می توانند در این طبقه در آیند) - تحرک اجتماعی بین طبقات هم فی الجمله محال نیست! یک فروشنده جزء یک کارتل شده باشد!(این قصه ها را زیاد برای مشروعیت بخشی به نظام طبقاتی سرمایه داری برایمان می خوانند)! ❓: آیا همین میزان برای نفی طبقاتی شدن کافیست؟! آیا این سهم از تحرک اجتماعی، نظام طبقاتی را مجاز می کند؟! ⬅️ می بینید نظام کاملا طبقاتی می ماند؛فقط یک در چند ده میلیون، یک فقیر یا کارگر ساده هم وارد طبقه بالا می شود! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه شانزدهم ۵اسفند۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ❓تکرار سؤال مهم از حضرت امیر(ع): قشر و صنف در بیان حضرت، چگونه به نظام طبقاتی نمی انجامد؟! ⬅️ اجمالاً پاسخ ذیل آیه۳۲ زخرف است: أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ! - اگر این رفعت و درجات و بالتبع تسخیر را یک طرفه معنا کردید ⬅️ یک طبقه ترفع و تسخیر دارد و بقیه مسخر اویند! و نظام طبقاتی می شود ولو تحرک اجتماعی برای نوادری را بین طبقات اجازه دهید! - اگر دو طرفه معنا کنید یعنی در موردی این قشر رفعت دارد و در مورد دیگری قشر دیگر؛ بالتبع تسخیر هم طرفینی است؛ نانوا مسخر کارمند و کارمند مسخر نانواست و... ⬅️ اینجا قشر و صنف موجب طبقه نمی شود! حتی منزلت اجتماعی بین اقشار توزیع می شود! ❗️در اولی اصل بر استخدام و رقابت می شود و در دومی اصل بر تعاون و همیاری می شود! (این بحث نظری مهم و پرکاربردی است که در اعتباریات فلسفه هم ریشه دارد. جلسه بعد هم این بحث ادامه دارد) ▪︎ پاسخ حضرت امیر(ع): " وَاعْلَمْ أَنَّ الرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصْلُحُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْض، وَلاَ غِنَى بِبَعْضِهَا عَنْ بَعْض؛ فَمِنْهَا جُنُودُ اللهِ، وَمِنْهَا کُتَّابُ الْعَامَّةِ وَالْخَاصَّةِ، وَمِنْهَا قُضَاةُ الْعَدْلِ، وَمِنْهَا عُمَّالُ الاِْنْصَافِ وَالرِّفْقِ، وَمِنْهَا أَهْلُ الْجِزْيَةِ وَالْخَرَاجِ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ وَمُسْلِمَةِ النَّاسِ، وَمِنْهَا التُّجَّارُ وَأَهْلُ الصِّنَاعَاتِ، وَمِنْهَا الطَّبَقَةُ السُّفْلَى مِنْ ذَوِي الْحَاجَةِ وَالْمَسْکَنَةِ؛ وَکُلٌّ قَدْ سَمَّى اللهُ لَهُ سَهْمَهُ، وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي کِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (صلى الله عليه وآله) عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً: بدان، كه رعيت را صنفهايى است كه كارشان جز به يكديگر اصلاح نشود و از يكديگر بى نياز نباشند. صنفى از ايشان لشكرهاى خداى اند و صنفى، دبيران خاص يا عام و صنفى قاضيان عدالت گسترند و صنفى، كارگزاران اند كه بايد در كار خود انصاف و مدارا را به كار دارند. و صنفى جزيه دهندگان و خراج گزارانند، چه ذمى و چه مسلمان و صنفى بازرگانان اند و صنعتگران و صنفى فرودين كه حاجتمندان و مستمندان باشند.  هر يك را خداوند سهمى معين كرده و ميزان آن را در كتاب خود و سنت پيامبرش (صلى الله عليه و آله) بيان فرموده و دستورى داده كه در نزد ما نگهدارى مى شود. " ⬅️ دقت: الف) زیر ساخت اصناف را تسخیر متقابل قرار می دهد: اصلاح بعضی با بعضی؛ نیازمند هم بودن. ب) سهم و حد و مرز هر قشر و صنف هم یک فریضه در دین دارد و حاکم بر آن عهد دارد. یعنی تعیین حد و سهم هریک به میزان قدرت و ثروت و رقابت آن صنف نیست؛ یک قواعد تنظیم گری در کار است که مانع ائتلاف مشترک المنافع ها باهم و تشکیل طبقه علیه محرومان می شود! ⬅️ جلسه بعد خواهید دید: حضرت تفاوت طبیعی را می پذیرد و حاصل آن تفاوت را مشروع می داند(که تفاوتی متعارف است) . اما تفاوت صناعی و ساختاری که طبقه ساز است را از دو طریق از بین می برد: هم زیر ساخت اجتماعی اقشار و اصناف/ هم قواعد تنظیم گر حد و سهم اصناف * این بحث جلسه بعد کامل می شود! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 گزیده درسهایی از امام خمینی قسمت پانزدهم حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱ 🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian