eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کربلای جانکاه غیبت امام 🔸 برای نصرت امام زمان(عج)، اول کربلای او را بشناس؛ جانکاهی غیبت را لمس کن. آن وقت شانه‌هایت را آماده کن تا بخشی از این بار را تو بر دوش بکشی. 🎵 لینک صوت کامل سخنرانی با عنوان "وارثان کرب و بلا" 🎙حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- غیبت امام(ع)، فقط یک زمان نیست؛ یک "زمانه" است! - جهان نیز فقط یک مکان نیست؛ یک "مکانت" است! دنیای فیزیکال پیرامون ما انسانها، "یک جهان اجتماعی" را هم در خود (یا بر خود) دارد که غیر انسانها فقط در آن دنیای فیزیکال با ما شریکند. - جهان اجتماعی، مجموعه "اندیشه ها" و "انگیزه ها"، "ادراکات" و "تحریکات"، "افکار" و "امیال" ما را شکل دهی و "منتظم" می کند. - این جهان اجتماعی می تواند پرده ای از غیبت بگیرد یا پرده ای بر آن بیفزاید! بستگی به آن "نظام اندیشه و انگیزه" ای که به ما می دهد دارد! یعنی می تواند ما را "هدایت" یا دچار "تیه" کند! - بشارتها را در "تقویم"، تفسیر نکن و به "توقیت" دچار نشو! آنرا در "زمانه و مکانت ظهور" ببین! نگرانِ "سَهِّل مَخرجَه و اَوسِع مَنهَجَه" باش! جهان اجتماعی ای که پرده های غیبت را می کاهد و ظهور را نزدیک می کند؛ یا برآن می افزاید! ✍ محسن قنبریان 📹 ویدئو؛ برشی کوتاه از سلسله بحث وارثان کرب و بلا ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سهم بری عادلانه از درآمد کار • بند۵ سیاست های اقتصاد مقاومتی این است: "سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها درایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی ازطریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه"(۹۲/۱۱/۲۹) • این سهم بری عادلانه سه راه حل روشن دارد: 1⃣ اساسی: تبدیل "نظام کارگری"(اجاره نَفْس و فروش کار) به "نظام عاملیت"(که در همه عقود اسلامی کار مثل مضاربه، مزارعه و مساقات شناخته شده است) * این راه اصولی با نظام عامل_مالک شدن(با تحقق بند ب سیاستهای اصل۴۴) کاملتر هم میشود. 2⃣ روبنایی: افزایش حداقل دستمزد کارگر در نسبت با تورم؛ به گونه ای که سبدمعیشت خانواده به شکل آبرومند تامین شود. به حسب محاسبات، سهم دستمزد حدود۸/۲٪ از هزینه های تولید است؛ پس افزایش آن تعطیلی یا اخراج کارگران را در پی ندارد. تجربه افزایش۵۷درصدی سال قبل هم همین را ثابت کرد؛ اثرش بر تورم هم به حسب گزارش سازمان برنامه، بیش از۳/۳٪نبود! 3⃣ میانه: شراکت در سود ارزش تولید شده با محاسبه واقعی میزان بهره وری. گرچه گفتمان مزد براساس بهره وری عملاً به نفع کارگران نبوده و نظراً هم ایراداتی دارد؛ لکن به حسب محاسبات در دهه اخیر کارگران حتی به اندازه بهره وری خود هم مزد نگرفته اند و فقط یک سوم بهره وری دستمزد گرفته اند! ⬅️ سهم بری عادلانه، سال۹۲ ابلاغ وامروز هم دوباره تکرار شد. طی ۱۰سال گذشته آن ابلاغ، نوشته بر کاغذ مانده؛ آیا تاکید امروز هم به همان سرنوشت دچار است؟!! زیبنده نیست سیاستهای به نفع عامه (نیم خانوار ایرانی) و طبقه محروم همواره چنین شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• مایکل کوک نویسنده کتاب دوجلدی "امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی" از ماجرای متروی شیکاگو کشف عجیبی کرد! در تجاوز به یک زن، ابتدا کسی به کمک هم نرفته بود و فقط بعد از رفتن متجاوز، کایلز او را دنبال و جلوی ماشین پلیس را گرفته و به دستگیری متجاوز می انجامد! - کوک این را -که به یک قربانی کمک شود- "امداد و نجات" می خواند که با وجود "اجماع اخلاقی" برآن باز خوب انجام نمیشود! او نوشت: "در زندگی روزمره، ما نامی برای این وظیفه نداریم، هنوز به تدوین کلی مواردی که باید آن را به کار بریم و شرایطی که از انجام آن معافیم نپرداخته ایم. اما این کاری نیست که فرهنگ ما آن را پرورده یا به آن سامان بخشیده باشد... من نیزچیزی در این مورد نمی دانستم تا این که ضمن تحقیقات اسلامی خود از آن آگاه شدم. اسلام برعکس، نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی گسترده ای دارد نام آن "امر به معروف و نهی از منکر" است".(ج۱ص۱۸و۱۹) همین منجر به تحقیق گسترده او درباره امر به معروف و نوشتن این کتاب شد. • کوک: "وظیفه امداد، تکلیفی است برای کمک رسانی به مردمی که دچار مشکلی هستند... اگر آن زن قربانی تجاوز نبود، بلکه در زلزله ای زیر آوار مانده بود در آن صورت رهگذران وظیفه داشتند به یاری او بشتابند. به عکس، امر به معروف وظیفه ای برای کمک به مردم گرفتار نیست، بلکه تکلیفی است برای جلوگیری از کار زشت (حتی اگر از سر رضایت باشد)".(ج۲ص۹۲۸) • پ.ن: نهی از منکر، از قربانی شدن هاست. اگر آن رفت، امداد و نجات هم نمی ماند! * در اینباره حتما این فایل را بشنوید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌹 شهید الداغی را چگونه روایت کنیم؟! • به کرات گفته ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، زن و مرد جامعه است. - هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نیانجامد، نه خودی است و نه شدنی! • ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد: ۱. پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲انفال) ۲. امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱توبه) ⬅️ اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی حجابها) به هرعلت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی میشوی! اما نه حمایت میشوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری! گسست و گسل اجتماعی شکل می گیرد. ولاء طرفینی از کار می افتد و نهی از بی حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می کند! • تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است. - مصداق روشن "وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ" است. او دختر کم حجاب را نهی از منکر نکرد، اورا یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت! جامعه آسیب دیده از بی حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصحیت برادرانه و خواهرانه بپذیرد. • این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می کنیم. اما اگر بعکس، مسبب خونش را بی حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی حجابش ساختیم؛ باز بجای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی ها را بی اثرتر می کنیم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ قنبریان به استاد حقوقی که به شهید الداغی صفت نفله شدن را داد / وجدان عمومی بیدار جامعه این حرف‌‎ها را بر نمی تابد محسن قنبریان در گفتگو با دانشجو: 🔸بهتر است سر یقینی ها به اشتراک برسیم، امداد رساندن به یک فرد وقتی مورد تجاوز واقع می شود یک و عرفی در همه جای دنیاست. 🔸اگر این مرحله را هم زیر سوال ببریم به این معناست که اگر کسی قربانی سرقت،تجاوز یا هر نوع شرارتی قرار گرفت کسی هیچ اقدامی نکند. 🔸اینکه بگوییم اقدام شهید الداغی کاری نفله شدنی یا بیهوده است حرف اشتباهی است و وجدان عمومی بیدار جامعه این حرف‌‎ها را بر نمی تابد. ___ ♨️تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو 👇 🆔 @snn_ir
🔅 حمیدرضا وجدان بیدار جامعه یادداشت حجت الاسلام قنبریان را در روزنامه وطن امروز بخوانید http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3750/1/262273/0 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ تقویت مدارس دولتی، به تعطیلی مدارس پولی است! ▪️ توجه شایسته به عدالت آموزشی بدون لحاظ این فرآیند به نتیجه نمی رسد: 《وقتی آموزش از حق تبدیل به کالا شود؛ حتماً برنده ی بازار، برنده آموزش هم خواهد شد》! ۱- پول، عنصری برای رتبه بندی کالاها (نه حق ها) است: کالای مرغوب تر، گرانتر؛ دادن پول بیشتر، کالا و خدمت با کیفیت تر! اساساً رابطه پول-کالا ست که "بازار" را پدید می آورد. ۲- آموزشِ حامل فرهنگ (مثل دوره ابتدایی که از سواد ضرورات زندگی، تا فرهنگ ایرانی-اسلامی، تا کمربند ایمنی و زلزله و... را آموزش می دهد)، "حق همگانی" است؛ بخلاف آموزشِ حامل ثروت (مثل تحصیلات حرفه ای) که نوعی "کالا" ست. ۳- اجازه بازیگری به عنصر "پول" در عرصه حقوق همگانی، حتما آنها را کالا و بر اساس پول و درجه ثروت، رتبه بندی می کند؛ مثل کاری که با کالای خانه، ماشین، خوراکی ها و پوشاک می کند. ➖ این حتمیت در شرایط عینی، حس شدنی تر است: به اندازه ۱۶میلیون دانش آموز، معلم برتر و فضای آموزشی مناسب تر و... نداریم؛ پس حتما پول، آنها را رتبه بندی و بهترین ها را برای تر می برد! ۴- در گذشته تمدنی، عمدتا نهادهای وقف و خیر (اقتصاد مجانی)، تامین حق آموزش می کردند؛ که امروز هم می توانست به کمک بودجه دولتی، تقویت مدارس را موجب شود. لکن "بازار آموزش" با و وقفی همان می کند که ربا و سود بانکی با قرض الحسنه! (دقت کنید) * بیشتر بخوانید ✍ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولوا بقیه! • آیه ۱۱۶ هود می پرسد: چرا اولوا بقیه نیستید! اولوا بقیه، رهسپار بقیه الله اند! و اینها فقط به یک وصف توصیف میشوند: نهی از فساد در زمین! • امام خمینی ما را پای این آیه آورد! حالا بگو دینداری مردم ایران بهتر شده یا پسرفت کرده؟! • امام همه آن را در دو کلمه خلاصه کرد: مبارزه با آمریکا و اسلام آمریکایی! اسلام آمریکایی یعنی چه؟! هیچ جمکران و مسجد سهله ای بیشتر از این اولوا بقیه شدن تورا به امام زمان(عج) نمی رساند! 🎧 فایل صوتی کامل این سخنرانی پرمطلب را اینجا بشنوید 📄 چکیده بحث را اینجا بخوانید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبیر اجتماعی ، عنصر مغفول در امر به معروف! 🎧 برشی از کلاس کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) / حجت الاسلام • برای فقه تحقق و اقامه، "فن" کنار "علم" و "خلاقیت" کنار "اجتهاد" لازم است. • وسائل امر به معروف در بیان شهید مطهری: پند، بند، تدبیر اجتماعی - بیش از حد بر سر پند و بند حساب شده! - "چیزی که بیش از همه مورد غفلت است: تدابیر عملی است". • تدبیر اجتماعی، کار فرهنگی نیست؛ استفاده از مولفه های یک زندگی اجتماعی است که مثل حروف الفبا طوری چیده شود که نتیجه مطلوب حاصل شود. - بعد کسی کمپین علیه صف جدای زن و مرد در نانوایی داده است؟! چرا نه؟! - تفکیک برخی معابر توسط امیرالمومنین؛ نه فتوای طالبانی حداکثری و نه تابوی غربزدگان! - غرب هم سه قسم تفکیک جنسیتی دارد! • تجربه دیگری(غیر از مثال شهید مطهری) از تدبیر اجتماعی در ایسلند • اجتماعات مرگ بر بی حجاب اگر متفرق و فقط در خیابان ظاهر شوند...! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا می‌دانستید؟ تا کنون شنیده بودید؟ ✅ مجاهدان فلسطینی و بیعت با امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) ✳️ چرا مجاهدان فلسطینی در مساجد با امام زمان بیعت می‌کنند؟ 🔴 بیعت با امام مهدی(عج) در وصیت نامه شهید نضال فرحات مهندس موشک‌های قسّام 🔗کانال غریب رضا را در ایتا در آدرس زیر دنبال بفرمایید: 🆔 @gharibreza1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه هجدهم/ ۱۵اردیبهشت۱۴۰۲ • از نظریه مبنا (تسخیر طرفینی) تا طرح کلی ساخت اجتماعی و اقتصادی ❓"قیمت گذاری آزاد" در بازار اسلامی یا "بازار آزاد" لیبرال؟!! ▫️ طرح پیشینی چینش صنوف و نهادهای اقتصادی: لشکریان و نظامیان ⬅️ خراج دهندگان⬅️ قضات و دبیران ⬅️ صنعتگران و تجار ❗️حل تعارض منافع فاتحان و خراج دهندگان! ❗️تفکیک قوا در والی و فرمانده لشکر با قاضی و مسئول بیت المال! - منع والی و قاضی و هاشمی از سهم بری عاملین زکات! ❗️والی و قاضی و عمّال نباید تاجر هم باشند! ▫️ چند وصف لشکریان: • حصون الرعیة: دژهای مردم و ملت یا والی؟! • زین الولاة: زینت والی/ لزوم بروز سجایای حاکم عادل در آنها/ نامه۱۴ و... • عزّ الدین: حصن دین هم فقهاء و اندیشمندان اند نه نظامیان! اما عزت دین نظامیان اند! • سُبُل الأمن: راههای امنیت حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳/ جلسه هجدهم/ ۱۵اردیبهشت۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ یادآوری هر طرح و ساخت اجتماعی-اقتصادی محتاج یک نظریه مبناست. درباره این نظریه مبنا (تسخیر طرفینی) جلسات پیش سخن گفته شد. حضرت در فراز های قبل بدان تصریح کرد: "و اعلم انَّ الرعیة طبقات لایَصلُحُ بعضُها الا بِبَعض و لا غِنَی بِبُعضها عن بعض". در قدم بعد براساس این مبنا باید طرح ساخت برای نهادهای اقتصادی داد. یک تنظیم پیشینی بین صنوف و نهادهای اقتصادی موجب شد. دراینباره هم فرمود: "و کُلّ قد سَمَّی اللهُ له سَهمَه و وضَع علی حَدِّه فریضه..." در چنین تنظیم و سامان یابی (بعلاوه نظارتهای پسینی) است که قیمت گذاری برعهده بازار و بسته به عرضه و تقاضاست. در روایات منع از قیمت گذاری دستوری شده و اصلا فرشته ای برای تعیین آن بیان شده است. این نسبتی با "بازار آزاد" در ادبیات لیبرالها ندارد اما متاسفانه گاهی از سوی برخی فقهاء معاصر هم خلط شده است! ▫️ فراز جدید (فالجنود باذن الله...) حالا آن طرح پیشینی و ساخت اقتصادی را باتوجه به صنوف و نهادها بیان می کند. چگونه چینش شوند تا تسخیر عمومی مردمان به هم نریزد؟ طبقه بالادست و فرو دست شکل نگیرد؟! تعارض منافع موجب بهرمندی های برخی صنوف نشود؟ و... 1⃣ قوام جنود و نظامیان (که حافظ مردم اند) وابسته به خراج و خراج دهندگان است؛ هم در اصل جهاد و هم در معاش نیروها. • نکته مهم اینجاست که سرزمین ها را لشکریان فتح می کنند اما تعیین میزان خراج و مساحت گذاری ها و بستن قراردادها با آنها نیست، تا تعارض منافع و امپراطوریسم شکل گیرد. اتفاقی که در برخی انحرافات از این اصول در صدر اسلام افتاد! • خراج و اندازه گیری زمین ها و قراردادها به صنف دیگر (عمّال و دبیران) واگذار می شود. 2⃣ قوام خراج دهندگان (و بالتبع جنود) به قضات و عمّال و دبیران است. اینها قراردادها و پیمانه های خراج و... را معلوم می کنند. • اولین نکته مهم در اینجا، تفکیک قوا و منع تجمیع نقش است. قاضی غیر از والی و مستقل از او بود. لذا حتی خلیفه، دادگاه می رفت. عبدالعلی مودودی در تبدیل خلافت به سلطنت ده عنصر را می شمارد یکی از بین رفتن همین استقلال قضایی است. - دعواهای ابن مسعود (مسئول بیت المال) با عثمان در تاریخ ثبت است که همه حواله های او را پاس نمی کرد چون بیت المال را بیت المال مسلمین می دانست ولی عثمان آنرا "مال الله" و خود را "خلیفة الله" می خواند و آتش به اختیار به نزدیکان خود بخشش های گزاف می کرد و حتی نامش را "صله ارحام" می گذاشت! - دعوای کلامی شاگردان علی(ع) با او سر بیت المال مهم و خواندنی است که برای سرانه مسلمین است یا مال اللهی در اختیار خلیفه هرجور صلاح بداند؟! - در زمان خلیفه دوم مثلا برای کوفه سه نفر نصب می شد: عمار (والی و فرمانده لشکر)، عبدالله بن مسعود (قاضی و مسئول بیت المال)، عثمان بن حنیف (مسّاح و مسئول زمین های خراجیه). این تفکیک قوای آشکاری است. - والی و قاضی حق ندارند با عاملیت زکات دوباره از زکات هم سهم ببرند! (ر.ک: نهایه الاحکام ج۲ص۳۸۶) - عده ای بنی هاشم (که مشمول خمس بودند) نزد پیامبر آمدند تا عامل زکات هم بشوند و سهم عامل زکات را هم ببرند! پیامبر(ص) اجازه نداد و فرمود زکات بر من و شما حلال نیست! (ر.ک: الکافی ج۴ص۵۸). • نکته دوم این است که این صنف (قاضی و کارگزار و دبیر حکومت) نباید جزء صنف بعد (تاجران و صنعتگران) هم بشود. اهل سنت از پیامبر(ص) روایت کرده اند که عادل نیست والی ای که در رعیت خود تجارت کند (الجامع الصغیر ج۲ص۱۴۶) شیعیان هم از علی(ع) از پیامبر(ص) روایت کرده اند که از سه صنف گروه ملعون خدا و رسول یکی امام و والی ای است که در مردم خود تجارت کند(مسند زید ص۲۵۵) این تنظیم گری پیشینی، مانع تسخیر یکطرفه و تجمیع منافع در یک طبقه و تعارض منافع است. 3⃣ قوام صنوف گذشته به تجار و صنعتگران است که وسائل زندگی را مهیا و در معرض فروش قرار می دهند. • باز این صنف (که نمی تواند توسط صنف والیان کارگزاران پر شود) توسط والیان کنترل میشود که تحکم در بیوعات و معاملات نکنند و احتکار منافع هم نکنند. اگر بخشی از حاکمان خود جزء تجار و صنعتگران شدند چنین کنترلی، شوخی خواهد شد. 4⃣ طبقه فرودست و ازکار افتاده که باید توسط قبلی ها حمایت شود. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳/ جلسه هجدهم/ ۱۵اردیبهشت۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ اوصافی خاص برای نظامیان در این فراز 1⃣ فالجنود باذن الله حصون الرعیة و زین الولاة: ❓چرا فرمود دژ مردم و زینت حاکمان؟! چرا نفرمود دژ حاکمان؟! • لشکریان و نظامیان در فرهنگ نهج البلاغه دژ و حصن والی نیستند، دژ و حصن مردم، مملکت و کشورند. [والی در فرهنگ نهج البلاغه با ولاء و پیوستگی با مردمش والی است پس مردم نگهبان اصلی و دژ اویند] - در همین رابطه رهبر انقلاب با شعار "جانم فدای رهبر" نظامیان در وقت سردوشی مخالفت کرد و فرمود: "ما بگوییم ارتش ما یا نیروهای مسلح ما یا عناصر ما برای خاطر فلان آدم بمیرند! نه! بله برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم بخاطر اسلام بمیرد، برای افراشته نگهداشتن پرچم استقلال کشور -که کشور اسلامی است- همه آماده باشند برای مردن در این راه که این مردن اسمش شهادت است." 2⃣ زین الولاة نظامیان چون قدرت دارند بیشتر از بقیه کارگزاران باید زینت والی عادل باشند. سجایای اخلاقی ای که برای والی شرط است در آنها هم باید بروز یابد (کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا). توجیه ندارد اینها بخلاف اخلاق والی عادل باشند. علی(ع) در نامه های متعدد این نصابها را از نظامیان و سایر عمّالش خواسته است. - در نامه۱۴ اصول انسانی در جنگها حتی در برخورد با زنانی که فحاشی می کنند و والی را سبّ می کنند می دهد. - در نامه۲۵ درباره ماموران زکات و مالیات حرفهای عجیبی دارد لطایفی بی نظیر از رعایت حقوق حیوانات و... - نامه۲۶ به اخلاق آنها با مردم می پردازد و نامه ۵۱ به اخلاق اجتماعی کارگزاران اقتصادی اش 2⃣ عزّ الدین جالب است نظامیان را عزت دین می شمارد اما باز حصن و دژ دین نه! در روایات حصون اسلام، فقهاء و عالمان شمرده شده اند. این لطیفه مهمی است که دژ اسلام، اندیشه است نه سرنیزه. اسلام با فکر و بیان حفظ می شود. اما جهاد موجب عزت اسلام و مسلمین می شود و نظامیان عامل این عزت اند. الان عزت مقاومت در منطقه اسلامی حاصل مجاهدتهای مثل شهید سلیمانی است نه کار علمی ما حوزویان. این نکته تعادلی و دقیق حائز اهمیت است. 4⃣ سُبُلُ الأمن راههای امنیت هم جنود هستند. واضح است تامین کننده امنیت نیروهای نظامی و انتظامی اند. ▫️ ترجمه فراز: "اما لشكرها، به فرمان خدا دژهاى استوار رعيت اند و زينت واليان. دين به آنها عزّت يابد و راهها به آنها امن گردد و كار رعيت جز به آنها استقامت نپذيرد.  و كار لشكر سامان نيابد، جز به خراجى كه خداوند براى ايشان مقرر داشته تا در جهاد با دشمنانشان نيرو گيرند و به آن در به سامان آوردن كارهاى خويش اعتماد كنند و نيازهايشان را برآورد.  اين دو صنف، برپاى نمانند مگر به صنف سوم كه قاضيان و كارگزاران و دبيران اند، اينان عقدها و معاهده ها را مى بندند و منافع حكومت را گرد مى آورند و در هر كار، چه خصوصى و چه عمومى، به آنها متكى توان بود.  و اينها كه برشمردم، استوار نمانند مگر به بازرگانان و صنعتگران كه گردهم مى آيند و تا سودى حاصل كنند، بازارها را برپاى مى دارند و به كارهايى كه ديگران در انجام دادن آنها ناتوان اند امور رعيت را سامان مى دهند.  آن گاه، صنف فرودين، يعنى نيازمندان و مسكينان اند و سزاوار است كه والى آنان را به بخشش خود بنوازد و ياريشان كند.  در نزد خداوند، براى هر يك از اين اصناف، گشايشى است. و هر يك را بر والى حقى است، آن قدر كه حال او نيكو دارد و كارش را به صلاح آورد. و والى از عهده آنچه خدا بر او مقرر داشته، بر نيايد مگر، به كوشش و يارى خواستن از خداى و ملزم ساختن خويش به اجراى حق و شكيبايى ورزيدن در كارها، خواه بر او دشوار آيد يا آسان نمايد." ☑️ @m_ghanbarian
🔹کارگاه یک روزه اصول سیاست‌ها و نهاد‌های اقتصادی جمهوری اسلامی🔹 🖇آشنایی با اصل 43 و 44 و سیاست‌های کلّی اصل 44 قانون اساسی ➖➖ ✔️با ارائه‌هایی از: حجت الاسلام قنبریان دکتر علی سعیدی حجت‌الاسلام نجات‌بخش دکتر رضا غلامی دکتر حمید ابدی جناب آقای سید میلاد شریفیان ➖➖ 🕰 زمان برگزاری: پنجشنبه، 21 اردیبهشت 1402 از ساعت 7:30 الی 16:30 ➖➖ 🔻نحوه ثبت نام در کارگاه: کارگاه به صورت حضوری و با تعداد شرکت کنندگان محدود برگزار می‌شود جهت ثبت نام می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید: ✅ ارسال پیامک به شماره: 09100931084 ✅ از طریق سایت مدرسه نگاه: http://www.negahschool.ir ➖➖ 🔹مدرسه تفکر و نوآوری نگاه 🔹دبیرخانه هم‌اندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی 🔹مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) ➖ ➖ 🌐https://eitaa.com/maana_hamandishi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎭 نقاب الفاظ مقدس! بعضی فکر می کنند هر تئوری با کلمات مقدس تر آمد درست تر است! دولت اول اموی، بیت المال را "مال الله" می خواند! که به هم نزدیکتر است! اما دعوای شاگردان امیرالمومنین(ع) با آنها سر همین لفظ بود! همه چیز مال خداست اما آنجا که کلیدش در جیب توست، "بیت المال مسلمین" است؛ یعنی برای مسلمانها درش سهم است! حزب اموی می خواست "مال الله" بخواند و خودش را "خلیفة الله" تا هرچه دلش خواست با بیت المال بکند و به کسی مربوط نباشد! * برای قضاوت بهتر: 🎧 فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید 🗒چکیده سخنرانی را اینجا بخوانید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
〽️ مهارتورم در مقیاس شهر! 1⃣ مسکن وقفی و خیریه ای • به این چند گزاره توجه کنید: ۱. تورم در همه شهرهای ایران برابر نیست. یک جستجوی ساده نرخ تورم متفاوت شهرها و استانها را در سالهای متمادی به شما نشان می دهد. ۲. پایینی تورم در برخی شهرها، همه عواملی غیر قابل تحصیل ندارد لذا در شهرهای دیگر است. ۳. بالاترین سهم در تورم سبد خانوار را مسکن برعهده دارد که خود "متغیری" در شهرهای ایران و بالتبع نرخ تورم آنجاست. ❓فکر می کنید پروژه خیریه ای مثل آنچه این جوان عراقی (عباس سیف) یک تنه و با پول خُرد خیّرین انجام داده چقدر میتواند غیر از کمک مستقیم به ضعفاء، به شکل غیر مستقیم به سبد زندگی همه خانوارهای آن شهر کمک کند؟! ❗️ عرضه این میزان مسکن در "شهری کوچک"، تورم مسکن آنجا را مهار و هزینه اجاره را بر کل خانوارهای شهر می کاهد و یک می شود. 📌 پ. ن: دولت در "سطح ملی" می تواند با سیاست زمین صفر و واگذاری زمین به نیازمندان و تعاونی های مسکن، نقدینگی را به سمت تولیدی که قابل انجام توسط هر خانوار است، هدایت کند و از این طریق: هم از نرخ تورم عمومی بکاهد/ و هم وعده ساخت مسکن اش را تحقق دهد؛ که البته چنین نمی کند! با این وضع باید از نیروی اجتماعی مردم ایران کمک گرفت و به (شهر و روستایی که در آن زندگی می کنیم) فکر کرد. گروه های جهادی و خیریه های شهری به کمک "انجمن خیّرین مسکن ساز"، در شهرهایی که مشکل زمین ندارند، باید بتوانند کاری مثل این جوان عراقی بکنند. ایده های غیر خیریه ای دیگر مستقلا قابل طرح است. ادامه دارد... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشرافیت مذهبی و تقلید مذموم! 🎬 برشی از سخنرانی امام خمینی و اشرافیت مذهبی / نیمه خرداد۹۶ • در تشیع این حرف را نداریم که اگر چوب خشکی گذاشتند اطاعت می کنیم. این حرف اشعری هاست. سرتاپای تشیع عدالت است. • برخی خوبان و بهترین شاگردان امام خمینی تئوریزه کردند اشرافیت را! • فرق عوام شیعه با عوام یهود در مراقبت و نظارت بر مرجعیت است! - جملات مهم و تکان دهنده شهید مطهری درباره تقلید درست! • آیت الله بهجت از طرف امام زمان(عج) چه پیامی به رهبر انقلاب داد؟! 🎧 فایل کامل سخنرانی را اینجا بشنوید 📄 متن کامل آنرا اینجا بخوانید @sahefehkhan ☑️ @m_ghanbarian
〽️ مهار تورم در مقیاس شهری! 0⃣ تبیین و توجیه! ❗️متاسفانه تا شاهدی از غرب برای طرح ها و ایده های شدنی و موثر آورده نشود برخی نمی پذیرند! در شرایط شوکهای قیمتی و اجتماعی (چه تورم شدید، چه بیماری کرونا و...)، حمایت‌های مقیاس شهری و محلی(local) از طبقات آسیب‌دیده، در غرب هم شکل می گیرد. یک نمونه در آمریکا را اینجا ببینید: https://zaya.io/eqzc7 • تصویر1: اتحادیه شهرداری‌های آمریکا بودجه‌ای یک‌و‌نیم میلیارد دلاری برای برنامه‌های تخصیص داده و از منابع صندوقهای قابل بازیابی محلی استفاده کرده است. • تصویر2: - دایره سبز: حجم کمی از این منابع (فقط ۵/۶درصد) پرداخت مستقیم پول به آسیب‌دیدگان از تورم بوده و بخش اعظم آن (۵۶/۶درصد) به صورت برنامه‌های مبارزه با تورم و آثار تورم شهری تخصیص یافته است. - دایره بنفش: برنامه‌های کاهش تورم و آثار آن در سه حوزه مسکن، خانواده و مواد غذایی، بخشهای اصلی این سیاست بوده‌اند. • تصویر 3: تاکید بر اینکه، دولتهای محلی و به طور کلی اقتصاد شهری، بخش مهمی از اقتصاد کلان کشور است که میتواند آثار معنی‌داری بر وضعیت اقتصادی داشته باشد. پس ورود شهرداری‌ها و نقش‌آفرینان محلی در این مقیاس، یعنی انجام وظایف آنها در قبال شهروندان، وظیفه مراقبت از اقشار آسیب‌پذیر، در مواقع تنش‌های اجتماعی (مثل تورم‌های شدید) مهم‌تر هم میشود. عنوان ایده پردازی هایی بومی و در نظام ارزشی خودمان در اینباره است. ادامه دارد... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
〽️ مهار تورم در مقیاس شهری! 2⃣ حذف واسطه های تولید به مصرف • سطح عمومی قیمت ها در یک شهر قابل افزایش یا کاهش نسبی است. - مثلا چند پاساژ و مرکز خرید لوکس در یک شهر کوچک، میتواند روی سطح عمومی کالاهای عرضه شده اثر کند. نه فقط جنس آنجا گرانتر باشد، بلکه بر جنس مشابه در مغازه های معمولی هم اثر کند و سرجمع سطح عمومی آن اجناس (مثلا پوشاک و کفش و...) در آن شهر افزایش یابد. - در نقطه مقابل، ابتکاراتی که فاصله تولید و مصرف را صفر یا کم کند و هزینه های دلالی و عرضه و توزیع بر قیمت اجناس نیفزاید، موجب کاهش قیمت آن اجناس می شود. اگر آن ابتکارات اندازه ای باشد که نیاز عمومی شهر را بطور نسبی تامین کند، "تورم آن اجناس" را در آن شهر کاهش می دهد. • به حسب گزارش مرکز آمار: - از هزینه های کل سالانه خانوار شهری در سال۱۴۰۰، ۲۶٪مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی بوده است. - تورم نقطه ای خوراکی ها در برخی ماه های۱۴۰۱ نرخ۸۰ و ۹۰درصد را هم رد کرد! ✔️ با ابتکارات زیر -که از همکاری مسئولین دلسوز یک شهر با جوانان انقلابی قابل تحصیل است- میتوانید تورم اقلام مصرفی را برای مردم شهرتان بکاهید: 1⃣ بازارهای محلی (جمعه بازار، شنبه بازار و...) محوطه ای مناسب برای فروشندگان اعلام و همه محصولات مصرفی خانواده بدون اجاره و مالیات و عوارض۱ آنجا به قیمت ارزان انجام شود. روز بعد این بساط گسترده در نقطه دیگر شهر دایر می شود. اینگونه غیر از افزایش اشتغال در آن شهر قیمت تمام شده سبد خانواده کاهش و تورم اقلام مصرفی در آن شهر چند درصد کاهش می یابد. 2⃣ سامان دهی دستفروشان شهرداری ها میتوانند با در اختیار قرار دادن مکانی برای دستفروشان بدون اجاره و با قید استفاده یک روزه(صبح تا شب)۲، هم دستفروشی را سامان مند و عوارض منفی شهری آنرا بکاهند و هم به افزایش اشتغال و کاهش قیمت اجناس کمک و از این رهگذر تورم اقلام مصرفی شهر خود را کاهش دهند. این سامان دهی و رعایت حق همگان و جلوگیری از انحصار با یک سامانه قابل انجام است. 3⃣ فروشگاه های بزرگ ارزان سرا تعاونیِ مصرف (معلمان، کارگران یا...) میتواند فروشگاه بزرگی تدارک و با خرید مستقیم از کارخانه و عرضه با قیمت نازل، سبد کالای خانواده را ارزان کند. الگوی فروشگاه جانبازان قم و اثر گذاری بر کاهش تورم در مقیاس شهر (به اضافه بازارهای محلی و گاری چی ها و...) میتواند الگوی قابل مطالعه ای باشد. 4⃣ ماشین های باغی کمترین کار ممکن اجازه به ماشین ها و گاری چی هایی است که محصولات باغی و... را به قیمت ارزان در اختیار مشتریان قرار می دهد. این در کنار موارد قبل موجب نزول سطح عمومی قیمت ها و تورم در شهر می شود ولو خودش به تنهایی چنین اثری نداشته باشد. ❓آیا این ابتکارات مغازه داران را خسارت جدی نمی زند و از سوی دیگر موج ورشکستگی موجب نمی شود؟! ❗️در یک برنامه حساب شده چنین اتفاق نمی افتد. - برخی مغازه داران مستاجر روش مقرون به صرفه تری برای فروش می یابند. - مالکان مغازه های خُرد حتی اجناس خود را از این بازارها میتوانند ارزان تر از عمده فروشها تامین کنند و برای مشتریان متوسط به بالا عرضه کنند. - بنک داران و عمده فروشان نیز می توانند از فرصت انواع قرارداد با دستفروشان برای فروش بیشتر استفاده کنند. ❗️ مالیات بر ارزش افزوده مواد خوراکی را به ۱٪کاهش داد. به تحقیق می توان گفت ابتکارات یاد شده در (شهر و روستا) نرخ بیشتری از تورم اقلام مصرفی را می کاهد! ادامه دارد... ...................................... ۱. ماده۱۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار: "شهرداری ها موظفند به منظور بالا بردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه با استفاده از زمین های متعلق به خود یا وزارت راه و شهرسازی، مکان های مناسب برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده نمایند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند" توجه! بازارهای محلی یادشده چون صرفا حق انتفاع است (نه ملکیت منفعت مکان) لذا اجاره هم مشروع نخواهد بود. ۲. این ابتکار امیرالمومنین(ع) در کوفه بوده است که بازاری را بدون مالیات و اجاره در اختیار فروشندگان قرار داده و هرکس به مکانی سبقت می گرفت تا شب از آن "انتفاع" می برد. این مدل بهتر از ماده قانونی بالا میتواند آن تسهیل گری را موجب شود. برای رعایت حق تقدم ها از سامانه های الکترونیکی می تواند بهره برد که مکان بهتر همیشه برای یک فرد قرار نگیرد و تزاحمات نیز حل شود. 🔺مطلب مرتبط: برای سه دهک پایین و بیکاران چه میتوان کرد؟ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
〽️ مهار تورم در مقیاس شهری! 3⃣ مالک کردن مزد بگیران با تعاون • سال۹۹ ماجرای روستای مال استریت (مال ملّا) را یادتان هست؟! اولین روستای بورسی ایران که نخبگانش به اهالی، بورس بازی تعلیم داده و نزدیک۸۰٪ اهالی با حدود ۴۰میلیارد تومان بورسی شدند و بعد در نوسانات بورس چند ده میلیارد خسارت دیدند! ❓می دانستید همین مال ها (=سیاه چادرهای ایل) تا سال۳۵، فقط با ۲میلیون از زنانش ۴۰۰هزار تعاونی(واره) در محصولات لبنی داشتند؟!! ⁉️ واقعاً چرا نشود از فرهنگ تعاون -بجای بازارهای مالی مدرن که اقلا در کشور ما صرفا کار جابجایی سرمایه می کنند- دوباره همیاری را نتیجه گرفت؟! با تعاونی های تولید کالا و خدمات، اهالی شهرهای کوچک و روستاها را مالک کرد و با تورم در مقیاس کوچک جنگید!تعاونی توسعه شهرستانی تعاونی دهیاری دو ظرفیت برای چنین ابتکاری است. با عضویت نیم درصد اهالی شهرستان، تعاونی رسمیت می یابد و امتیازاتی دارد: - طرح های دارای رانت بجای بخش خصوصی به اینها داده میشود (ماده۱) - همچنین زمین و اموال قابل واگذاری از سوی سازمانهای دولتی که در آن مزایده به صرفه یا به صلاح نباشد (ماده۵) - استفاده از تملک بافت فرسوده (ماده۶) • موثرین در یک شهرستان به کمک نیروهای دلسوز در بدنه اجتماعی و اداری با مشاورهای اقتصادی خوب میتوانند مبدا چنین خدمتی شوند. اینگونه نقدینگی در مقیاس شهرستانی نیز به سمت تولید و خدمات هدایت می شود و از تورم می کاهد. 📌 پ.ن: مالک کردن مزد بگیران از راهبردهای موثر برای مقابله با تورم است. تورم هر روز پول جیب آنها را کم ارزش تر و املاک را گرانتر می کند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢 طول و عرض ولایت! چکیده سخنرانی حجت الاسلام قنبریان/ شب شهادت امام صادق(ع)/ هیات رزمندگان همدان/ ۲۵اردیبهشت۱۴۰۲ • ولایت، کلان نظریه سیاسی و هم اجتماعی تشیع است. (بُنی الاسلام علی خَمس...و لم یُنادَ بشئ کما نُودی بالولایة) • امام صادق(ع) بعنوان رئیس مذهب، طول و عرض این ولایت را صورت بندی کرد. - ولایت طولی: خدا، پیامبر، امام معصوم، فقیه جامع الشرائط، مومن عادل. - ولایت عرضی: مومنین با هم/ تا مستضعفین اعتقادی! • ولایت طولی، حکومت ساز و ولایت عرضی، جامعه ساز است. معلوم است تا جامعه ای یکپارچه شکل نگیرد، حکومت مطلوب شیعه شکل نمی گیرد. اگر شکل بگیرد هم در آسیب است. 1⃣ ولایت طولی ولایت طولی، ولو با مشورت و به طریق مردمسالار باشد، اراده حاکم شکل می گیرد که در طول اراده شهروندان است. شهروندان، مشورت می دهند، با بیعت آزاد حاکم را برمی گزینند اما بعد از اینها، حکم بر همه جاری است. مردم بر حاکم، حکم نمی رانند، حاکم حکمران مردم است. فرمود: ان العلماء ورثة الانبیاء...(کافی ج۱ص۳۲) در مقبوله عمر بن حنظله درباره فقیه جامع الشرائط فرمود: فانی قد جعلته علیکم حاکماً: من او را برشما حاکم قرار دادم...(الاحتجاج ج۲ص۲۶۳) ولایت مومنان عادل هم جایی است که فقیه جامع الشرایط نباشد یا امکان حکومت نداشته باشد. 2⃣ ولایت عرضی ولایت اصلا یعنی چسبیدگی و پیوستگی یعنی پیوند اجتماعی. ولایت عرضی پیوند مردم با هم است. یکی فوق دیگری نیست. همه پهلو به پهلو و هم عرض هم، بر هم ولایت دارند. • دو روی سکه این ولایت: الف) همیاری و نصرت و کمک و تعاون و...(۷۲انفال) ب) تصحیح همدیگر و تربیت و تکامل هم با توصیه به خیر و خوبی ها و نهی از بدی ها(۷۱توبه) ❓ سؤال مهم این است آیا ولایت عرض هم مثل ولایت طولی دارای مراتب است؟! دامنه آن تا کجاست؟ ❗️از پیوند مومنان خالص باهم شروع می شود تا ضعیف الایمان ها و فاسق ها هم می کشد. امام صادق(ع) آنرا تا مستضعفین عقیدتی هم می کشاند! • صحیحه عمر بن ابان: قال سالت اباعبدالله(ع) عن المستضعفین؟! فقال: هم اهل الولایة! فقلتُ: ایّ ولایة؟! فقال: اما انها لیست بالولایة فی الدین و لکنها الولایة فی المناکحة و الموارثة و المخالطة و هم لیسوا بالمومنین و لابالکفار. منهم المرجون لامرالله عزوجل (الکافی ج۲ص۴۰۵) درباره مستضعین عقیدتی فرموده آنها ولایت ایمانی ندارند اما ولایت و پیوند اجتماعی (ازدواج و ارث و رفت و آمد) را دارند آنها نه مومن اند نه کافر. بعضی از امیدواران امر الهی اند (تا با آنها چه کند؟) ⬅️ یعنی فقط کافر و ناصبی از این ولاء عرضی بیرون اند. • این سنگ زیرین جامعه سازی است. تا مجتمع و جامعه ای با پیوند اجتماعی شکل نگیرد، حکومت شیعی و ولایت معصوم شکل نمی گیرد. ⚠️ توجه! همین مواجهه امام صادق(ع) در گستره ولایت عرضی برای جامعه سازی بود که شیعه ۱۲ امامی را از گروه چریکی و شورشی صرف شدن نجات داد. مثل خوارج و برخی گروه های شورشی، به دنبال خالص سازی بودند حتی مرتکب گناه کبیره را هم کافر و مهدور الدم دیدند! هیچوقت ولایت عرضی را اینگونه که امام صادق(ع) گستراند، نگستراندند لذا هیچوقت جامعه سازی و حکومت اسلامی نیافتند. چون جامعه ناچاراً فاسق و مستضعف فکری هم دارد که با همان ولاء عرضی و بعدا طولی باید راه صلاح و ایمان را طی کند.(دقت کنید!) ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
💢 طول و عرض ولایت! چکیده سخنرانی حجت الاسلام قنبریان/ شب شهادت امام صادق(ع)/ هیات رزمندگان همدان/ ۲۵اردیبهشت۱۴۰۲ • امام صادق(ع) برای ولاء عرضی از اخوت مومنان تا ضعفای جامعه، دستورات زیادی صادر کرد که در ابواب روایی هست و از این منظر باید دوباره خواند تا طرح کامل امام فهمیده شود (و اینها صرفاً اخلاقی معنا نشود). • حتی گناهانی مثل غیبت کردن (بالتبع بهتان و تهمت و...) را نقطه مقابل ولایت عرضی و کارکردِ حمایت و نصرت آن تفسیر کرد و موجب خروج از ولایت الله خواند! (من اغتابه بما فیه فهو خارج عن ولایة الله تعالی ذکره، داخل فی ولایة الشیطان.../ وسائل ج۱۲ص۲۸۵) ❗️غیبت کننده، به زعم خود ولایت معصوم را دارد به زیارت می رود و... اما می فرماید از ولایت الله خارج شده! چرا؟ چون ولایت عرضی را بریده است! درباره چه کسی؟! نه یک مومن خالص بلکه کسی که واقعا عیبی دارد و آن عیب به دیگران گفته شده است! جای حمایت و نصرتِ (حتی فاسق غیر متجاهر)، غیبت کرده، از ولایت خارج شده است! • امام صادق(ع) از این هم جلوتر می رود! مسئولیت گناه، سفهاء و نابخردان جامعه را گردن علماء و حلماء(بهترین ها) می گذارد! این اوج مسئولیت طرفینی است. او که در اینان بهتر است، مسئولیتش در قبال ضعیف الایمان ها بیشتر است! روایت حارث بن مغیره با تفاوت اندکی در کافی(ج۸ص۱۶۲) و اختصاص(ص۲۵۱) آمده. می گوید در کوچه مدینه امام صادق(ع) مرا دید فرمود: حارث هستی؟ گفتم: آری! فرمود: اَما لَاَحمِلَنَّ ذنوبَ سُفَهائِکُم علی عُلمائکم [در اختصاص: حُلمائکم] ! هرآینه گناه بی خردان تان گردن علماء یا بردباران شماست! اینرا گفت و رفت! فردا بر امام وارد و گفتم این فرمایش شما امر بزرگی بر من وارد کرد! امام فرمود: آری! چه شما را منع می کند که وقتی از یکی تان آنچه مورد پسند نیست به شما می رسد یا آنچه موجب عیب و اذیت نزد مردم است از او می رسد، سراغش نمی روید و متنبه اش نمی کنید و موعظه اش نمی کنید و با با او سخن نمی گویید؟! حارث می گوید عرض کردم: قربانت گردم از ما نمی پذیرند و اطاعتمان نمی کنند! امام فرمود: (آنوقت) ازشان دوری و از مجالستشان اجتناب کنید! ⬅️ مسئولیت مومن ترها و عالم ترها فقط مطالبه مجازات نیست! باید گناه او را گردن بگیرد! مثل بچه خود برایش تقلا کند اگر نشد آن روز دوری گزیدن امروز در عهد حکومت اسلامی، الزام کردن است. می بینی سفهاء و گناهکاران را در پیوند اجتماعی و ولایت عرضی نشاند. • به حسب روایت معلی بن خنیس، خودش شبانه سراغ کارتن خوابهای مدینه که در سقیفه بنی ساعده می خوابیدند می رفت و بالای سرشان نان می گذاشت باوجودی که اغلب از مستضعفین فکری بودند خودش را نمی نمایاند و روز نمی رفت تا اورا بشناسند! بپرسید آقاجان اگر بشناسند از کرم و خوبی شما جذب مذهب هم میشوند؛ چرا شبانه و ناشناس؟! چون حمایت از آنها و نان و قوت آنها را دادن را نمی خواهد خرج شیعه کردنشان بکند! بعد که نیاز اساسی شان رفع شد آگاهانه دعوت شوند و با فکر بپذیرند!۱ ما شیفته این مذهب و این امام شده ایم! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید .......................... ۱. در اینباره ر.ک: - کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک - موضع اهلبیت با دو افراط در مواجهه با فقر اجتماعی! - ضروریات زندگی، گروی هدایت به دین حق هم نیست! ☑️ @m_ghanbarian