eitaa logo
پیشینه
184 دنبال‌کننده
61 عکس
5 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چرا فلسفه ما ادامه سیاسی اجتماعی نداشته است ⁉️ تقدیر رهبر انقلاب از استاد پارسانیا بابت کتاب حدیث پیمانه 💠 کتاب نوشته شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوف‌مان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است؛ حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ و الا اینکه فلسفه ی ما بگوید: «شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد. 🔸وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز است. الحمدلله این طور فکرها در جامعه ی ما حضور دارد، از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، است، باید متمسّک به مبانی بود. 📢 بیانات در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم، 29/ دی /1380 📚منبع: 🆔 @Cultural_governance 🆔 @m_rasad
🔰 دغدغه‌مندان دینداری و آگاهی در جهان معاصر گزارشی از پروژه فکری برخی عالمان دین در دوران حاضر _ قسمت اول 📌به گزارش جوان آنلاین، یاسر عسگری در یادداشتی به تحلیل اندیشه برخی از بزرگان و عالمان معاصر پرداخته و پروژه فکری هرکدام از ایشان را طبقه بندی کرده است. دراین یادداشت آمده است: 🔺نداشتن پروژه فکری مشخص، نقطه ضعف برخی شخصیت‌ها و اندیشوران ماست. اینکه پروژه فکری هر اندیشوری برای او و مخاطبانش مشخص باشد، یک حُسن و توفیق برای او خواهد بود، مگر در موارد خاص و نادر که به دلایلی برخی اندیشوران تمایل ندارند پروژه فکری‌شان آشکار و عیان باشد. تجربه نشان داده است اگر پروژه فکری اندیشور یا کنشگری روشن باشد، اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. البته اندیشمندانی که در این یادداشت آمده‌اند، نه همه اندیشمندان جامعه‌اند و نه آنان که نام‌شان ذکر شد، در یک سطح اثرگذاری‌اند و نه یک محقق به تنهایی، می‌تواند پروژه فکری اندیشوران کشور را آنگونه که شایسته است، دریابد؛ بنابراین تعداد معدودی که نگارنده آثار آن‌ها را مطالعه کرده و از این جهت که فعالیت‌های رسانه‌ای دارند یا اینکه در رسانه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی، آثارشان بیشتر دیده می‌شود، به ترتیب اولویت و اثرگذاری، انتخاب شده‌اند. طبیعی است در یک یادداشت، نمی‌توان به همه شخصیت‌های فکری، فرهنگی و سیاسی برجسته کشور پرداخت و اگر مخاطبان و دانشوران به ضرورت «داشتن پروژه فکری مشخص» ترغیب کند، نگارنده به هدف خود رسیده است. محتوای این یادداشت پیش‌تر در جلسات و گفتارهایی، در حسینیه هنر قم ارائه و هم اکنون مکتوب شده است. 🔸 کلان پروژه امام روح‌الله خمینی (ره) ️◀به نظر می‌رسد کلان پروژه امام خمینی (ره)، «احیای دین اسلام» در دوره معاصر است و برای اینکه نشان دهد دین اسلام برای همه دوران‌ها و از جمله دوران حاضر، سخنی برای گفتن دارد، باید به صورت جامع متبلور و محقق شود. تحقق جامع دین، جز با تشکیل حکومت اسلامی امکانپذیر نیست. امام پس از تشکیل حکومت اسلامی، سبک جدیدی از حکمرانی دینی ارائه داد که برای تمام پیروان ادیان هم قابل الگوبرداری است و حکومت جمهوری اسلامی نیز الگوی دین‌مداران دنیا شده است. اما چرا می‌گوییم که کلان پروژه امام «احیای دین» بوده، ولی «حکومت اسلامی» نبوده است، برای اینکه امام بر مبنای تعبیر قرآنی «قیام لله/ قوموا لله» تلاش داشته است، نام دین را که در دوره‌ای مورد هجمه ایسم‌ها، استبداد، طاغوت و استکبار بود، زنده کند. برای او تحقق و جامعیت دین در جامعه، مهم و اساسی بود و از سردمداران و مسئولان حکومتی، عمل به اسلام را خواستار بود. ️◀امام با توجه به تجربه‌های گذشته، به این نتیجه رسید که تنها راه «تحقق جامعیت دین در جهان»، تشکیل حکومت اسلامی و داشتن حاکم اسلامی عادل و نظام مقتدر اسلامی و جامعه اسلامی باورمند است که تمام هم و غم خویش را در این زمینه به کار گرفت. او خواست جامعه اسلامی را به سمت ظهور حضرت حجت (عج) سوق دهد و اگر فردی بگوید کلان پروژه امام (ره) زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت (عج) بوده است نیز دور از ذهن و واقع نگفته است. گرچه امام از جمله افرادی نبوده که چنین ادعایی داشته باشد، ولی نقشی که در جهان معاصر ایفا کرد و باعث توجه مجدد جهانیان به دین و دینداران در این دوران شد، قابل ارزیابی و تحلیل است. در این میان اظهار نظرات بسیاری از رهبران ادیان در این زمینه وجود دارد که امام خمینی را سبب احیای مجدد دین (نه تنها دین اسلام) در دوران معاصر می‌دانند. (ر. ک: امام فراتر از مرزها، به کوشش پژمان عرب، تهران: انتشارات راه یار) 🔸 کلان پروژه فکری آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای ️◀برای هر شخصیتی، معمولاً پروژه‌های فکری به مرور کامل و با توجه به افزایش تجربه یا تعالی اندیشه‌ها عمیق‌تر می‌شود، بنابراین به جای یک کلان پروژه درباره زندگی و اندیشه یک شخصیت، می‌توان از چندین کلان پروژه سخن گفت که ممکن است در طول همدیگر باشند. «قرآن» جایگاه محوری در کلان پروژه رهبر معظم انقلاب دارد و چه در قبل و بعد از انقلاب، قبل و بعد از رهبری، همواره قرآن نقش و جایگاه و اصالت بنیادین را در فکر و اندیشه معظم له داشته است. شاید بتوان گفت کلان پروژه فکری آیت‌الله خامنه‌ای در پیش از انقلاب، «جامعه‌سازی قرآنی» یا تشکیل «حکومت و جامعه قرآنی» بوده است. ️◀ در دوره‌های اول رهبری، «نظام‌سازی قرآنی» (نظام به معنایی فراتر از حکومت و جامعه) و در دوره متأخر، «تمدن‌سازی قرآنی» است (تمدن به معنایی فراتر و فراخ‌تر از حکومت و جامعه و نظام و ملیت و طراحی برای تمام امت اسلامی و جوامع بشری). محوریت قرآن در اندیشه و منظومه فکری و معرفتی آیت‌الله خامنه‌ای، بسیار بنیادی است و می‌توان گفت این بزرگ از شخصیت‌های قرآن محور، جامع الاطراف و ممتاز دوران معاصر است. 🆔 @m_rasad
🔰 دغدغه‌مندان دینداری و آگاهی در جهان معاصر گزارشی از پروژه فکری برخی عالمان دین در دوران حاضر _ قسمت دوم 🔸 کلان پروژه آیت‌الله مرتضی مطهری ️◀️می‌توان گفت کلان پروژه فکری آیت‌الله شهید مطهری، ارائه «اسلام عقلانی» است. با اینکه استاد مطهری یک فیلسوف، فقیه و مفسر برجسته است، اما بُعد متکلم بودن او و دفاع کلامی از دین بسیار بارزتر است. ناگفته نماند شرایط تاریخی هم بر تعیین پروژه فکری شخصیت‌ها مؤثر است و امثال شهید مطهری و همدوره‌ای‌هایش، در دوره‌ای زندگی می‌کردند که اساس دین و باور‌های دینی به صورت جدی زیر سؤال رفته بود یا می‌رفت، اما با این همه ایشان درصدد تبیین عقلانی از دین است و همه آثار و نوشته‌ها و گفتار‌های او را باید در این کلان پروژه تعریف و تبیین کرد. می‌توان گفت همه نوشته‌ها و سخنرانی‌های استاد، متناسب با نیاز زمان و پاسخگوی سؤالات «زمان» و «نیازسنجی مخاطبان» از ویژگی‌های ممتاز شهید مطهری است، بنابراین بدین سبب، آثار و گفتار‌های او متنوع و بسیار گسترده است و کمتر شخصیت حوزوی داریم که مانند ایشان در ابعاد مختلف علوم اسلامی اظهارنظر یا تبیین کارشناسی و البته دقیق و راهگشا داشته باشد. 🔸 کلان پروژه فکری آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ️◀️درباره آیت‌الله مصباح یزدی بسیار گفته‌اند و هنوز جا دارد درباره اندیشه و عمل آن حکیم مجاهد بیشتر بگوییم. می‌توان گفت کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح «دفاع عقلانی و منطقی از عقاید اسلامی و شیعی و مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی» است که در این میان، بُعد سلبی آن یعنی «مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی»، پررنگ‌تر است. استاد دغدغه زیادی در زمینه دفع تهاجم فرهنگی داشت و تلاش‌های ایشان را ذیل این پروژه می‌توان تبیین نمود. یکی از خصلت‌های ویژه آیت‌الله مصباح «تکلیف مداری» ایشان است. ایشان مرد انجام وظیفه بود، نه نتیجه. در هر زمان آنچه تشخیص می‌داد وظیفه اوست، دنبال همان می‌رفت. مراحل مختلفی از زندگی و عمل آیت‌الله مصباح یزدی هست که بدون توجه به ملامت ملامت‌گران و خوشایند یا بدآیند دیگران، مواضع خویش را صریحاً اعلام و علنی می‌کرد. کم نبودند حامیان نظام اسلامی که بعد از تغییر رویکرد‌ها و روحیات، در قبال مسائل سیاسی و حوادث ساکت شدند، ولی آیت‌الله مصباح در عداد این دسته نبود و همچنان در عرصه‌های فکری، فرهنگی و سیاسی روشنگری می‌کرد. ایشان به راحتی از کنار انحرافات و التقاطات نمی‌گذشت و مخالف و منتقد شدید هر گونه دیدگاه انحرافی و التقاطی بود. 🔸 کلان پروژه آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی ️◀️کلان پروژه آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی را می‌توان «انسان و جامعه خودساخته/ مهذب الهی» دانست. هم و غم اصلی ایشان، تربیت انسان‌های خودساخته و بالطبع، جامعه خود ساخته است. او توجه ویژه‌ای به ضرورت خودسازی انسان و تهذیب انسان بر محور قرآن و روایات (مکتب اهل بیت (ع)) دارد. شاید این عبارت از سخنان محوری او در طول زندگی باشد که «ای انسان‌ها! خود را ارزان می‌فروشید، شما برای ابدیت آمده‌اید....» حسن‌زاده تشنه دانش است و تأکید بسیاری بر کسب علوم و دانش‌های مختلف دارد و معتقد است «انسانی که مزاجش معتدل باشد خواهان کسب همه علوم است و به علم خاصی محدود نمی‌شود....» 🔸 کلان پروژه آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ️◀️تعیین کلان پروژه آیت‌الله عبدالله جوادی آملی کار سهلی نیست، اگرچه او نیز همانند شهید آیت‌الله مطهری، درصدد تبیین عقلانی از دین و آموزه‌های دینی است، ولی با تمرکزش در حوزه تفسیر قرآن و فلسفه اسلامی، درصدد تربیت انسان‌های حکیم مُهذّب قرآنی (خودساخته) است. در منظومه فکری آیت‌الله جوادی آملی، نقش عقلانیت اسلامی، عقلانیت قرآنی و عقلانیت فلسفی، بسیار پررنگ است و کمتر وارد چالش جدی و بنیادین با مفاهیم دنیای مدرن می‌شود. (برخلاف رویکرد‌های آیت‌الله مصباح یزدی به صورت ویژه و برخلاف رویکرد‌های شهید آیت‌الله مطهری به صورت عمومی) 🆔 @m_rasad
🔰 دغدغه‌مندان دینداری و آگاهی در جهان معاصر گزارشی از پروژه فکری برخی عالمان دین در دوران حاضر _ قسمت سوم 🔸 کلان پروژه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی ◀️کلان پروژه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی را می‌توان «تربیت فطری انسان» یا «برگشت انسان‌ها به تربیت فطری آنها» دانست. آیت‌الله حائری شیرازی به انسان شناسی توجهی ویژه دارد و می‌توان گفت نظریات اصلی او، در باب انسان شناسی است. او در انسان شناسی‌اش، به «فطرت» توجه ویژه دارد و تلاش دارد تا انسان‌ها به این ودیعه الهی خود وقوف یابند و مسیر بندگی و فطرت الهی خویش را در پیش بگیرند. حکمت گمشده مؤمن است و گویی آیت‌الله حائری شیرازی در زندگی‌اش خواسته است این مسئله را به انسان‌ها و مخاطبانش یادآوری کند. 🔸 کلان پروژه آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی ◀️استاد سیدهادی خسروشاهی از دانشوران و روحانیون مجاهدی بود که می‌توان کلان پروژه فکری او را «احیای اسلام سیاسی» دانست که در این زمینه توجه ویژه‌ای به تقریب مذاهب اسلامی و وحدت جوامع مسلمان و ارتباطات بین اندیشمندان و جریان‌های اسلامی داشت. او به دانستن سابقه و گذشته جریان‌های اسلامگرای داخلی و خارجی، توجه ویژه داشت و از این منظر به ثبت و ضبط حوادث و اتفاقات و سوابق جریانات اسلامگرای جهان پرداخت. او به دنبال وحدت جوامع اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی بود و علاوه بر نقد رویکرد‌ها و نقشه‌های استعمارگران و مستشرقان، توجهی به بازشناسی شخصیت‌های علمی و فرهنگی جهان اسلام داشت و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. خسروشاهی به معرفی عقلانی شیعه در جهان اسلام پرداخت و از اندیشه سیاسی شیعه و فقه شیعه در محافل و همایش‌های بین‌المللی جهان اسلام دفاع می‌کرد. او خود را مبلغ اسلام و مکتب اهل بیت (ع) می‌دانست. 🔸 کلان پروژه آیت‌الله محمدعلی تسخیری ◀️پروژه فکری آیت‌الله محمدعلی تسخیری مانند پروژه استاد خسروشاهی، تبیین و دفاع عقلانی از شیعه در جهان معاصر بود، به ویژه در مواجهه با جهان اسلام. تعبیری که رهبر معظم انقلاب وی را با آن ستودند، یعنی «زبان گویای اسلام و تشیع»، بسیار مهم و کلیدی است. آیت‌الله تسخیری مانند استاد خسروشاهی، بیشتر فعالیت‌هایش در حوزه جهان اسلام تعریف می‌شود و ارتباط و گفتگو با پیروان ادیان دیگر. این دو بزرگوار علاوه بر تبیین عقلانی مکتب اهل بیت (ع)، به چالش‌های نظری دنیای معاصر، فراتر از مذاهب و مرز‌ها پاسخ داده‌اند. جای نگاه امام موسی صدر در فضای دین پژوهی و دینداری معاصر ما خالی است. امام موسی صدر ادیان را در خدمت انسان می‌دانست. او تلاش داشت نقش دین را در زندگی انسان‌ها تبیین کند. 🔸 کلان پروژه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ◀️حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی از آن طیف شخصیت‌های حوزوی است که کلان پروژه وی «تربیت انسان قرآنی» و «زندگی قرآنی» قلمداد می‌شود. او تلاش دارد همه مؤمنان و مسلمانان، توجه جدی به قرآن داشته باشند و قرآن جدی‌ترین منبع معرفتی برای مسلمانان محسوب شود و همچنین می‌کوشد که جامعه شیعی را با قرآن بیشتر مأنوس کند. شاید او به این مسئله باور عملی دارد که شیعیان از بین دو توصیه پیامبر اعظم (ص)، توجه بیشترشان به اهل بیت (ع) است و از نقش و جایگاه قرآن غافل شدند و درصدد است که به حدیث ثقلین، به درستی و کمال عمل کند و جامعه را به سمت بهره‌برداری همزمان قرآن و اهل بیت (ع) و همتایی این دو ثقل سوق دهد. استاد قرائتی نمونه‌ای برجسته از مبلّغ اسلامی و قرآنی در دوره حاضر است و لازم است تحقیقات فراوانی درباره رویکرد‌ها و تجربیات تبلیغی و تدریسی او انجام شود. قرائتی از قدرت تمثیلی و ساده‌سازی مفاهیم اسلامی و قرآنی، برخوردار است. استاد قرائتی در مقدمه خویش بر کتاب «پرتوی از اسرار نماز» (در فروردین ۱۳۶۹ ش/ رمضان ۱۴۱۰ ق) می‌نویسد: «ارائه معارف دین اسلام، در زمینه عقاید و احکام و اخلاق، آن هم به زبانی روشن و متکی به آیات و احادیث، ضرورتی است که نیاز علاقه‌مندان به این معارف را برآورده می‌سازد.» (پرتوی از اسرار نماز، چاپ چهاردهم، ۱۳۷۴، تهران: ستاد اقامه نماز، ص ۱۱). او رویکرد خودش را ارائه معارف اسلامی و قرآنی ساده و همه فهم برای توده‌ها (غیرنخبگان) می‌داند. 🔗متن کامل را اینجا مطالعه بفرمایید. 🆔 @m_rasad
... 📌 رهبر انقلاب: من دو سه مورد از غلط بودن محاسبه‌ی دشمن را در قضایای اخیر میگویم... خیال می‌کرد ملت ایران به خاطر مشکلات اقتصادی ــ که وجود دارد ــ با نقشه‌ی براندازی و تجزیه‌طلبی دشمن همراهی خواهد کرد. یک محاسبه است دیگر، این محاسبه غلط بود. خیال می‌کرد با فحش و بددهنی و اهانتهای گوناگون میتواند مسئولین کشور را از میدان خارج کند، منفعل کند. وقتی که یک خرده بدگویی شد، هتاکی شد بعضی‌ها منفعل میشوند دیگر. محاسبه‌ی غلطی بود. خیال کردند با وسوسه‌ها و هیاهوها میتوانند مسئولان سطح بالای کشور را دچار اختلاف نظر کنند؛ یکی بگوید این کار را بکنیم، یکی بگوید نکنیم. بینشان اختلاف بیفتد. محاسبه‌ی غلطی بود. خیال می‌کردند که میتوانند با دلارهای فلان مزدور آمریکا ــ دلارهای نفتی ــ اراده‌ی جمهوری اسلامی را تحت تأثیر قرار بدهند؛ اشتباه کردند. خیال می‌کردند با اینکه تشویق کنند چند تا عنصر خودفروخته را که بروند پناهنده بشوند و علیه کشور خودشان لجن‌پراکنی کنند این موجب می‌شود جوانهای ما ناامید بشوند، اشتباه کردند، کسی به آنها اعتنایی نکرد. این محاسبات دشمن بود، محاسبات غلطی بود. چهل سال است که دشمن با انواع طرق علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند و چون محاسباتش غلط بوده و غلط هست شکست خورده، تا حالا شکست خورده، در این قضیه هم شکست خورد، در آینده هم هر وقت اقدام کند شکست خواهد خورد. 🗓️۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🆔 @m_rasad
🔰 محاسبه‌ی شبانه شهید حسن باقری 📌 رهبر انقلاب: پارسال یا پیرارسال بود که من شرح حال شهید افشردی (باقری) را می‌خواندم - به نظرم شرح حال ایشان یا یکی دیگر از همین شهدا بود - در آنجا ذکر شده بود که ایشان هر روز را می‌نوشته؛ همین که در توصیه‌ی علمای اخلاق و در توصیه‌های بعضی از احادیث و اینها هم هست که خطاهای خودتان را بنویسید، هر شب خودتان را کنید. او این چیزها را روی کاغذ می‌نوشته. ماها رومان نمی‌شود خودمان بنویسیم، روی کاغذ بیاوریم، علنی کنیم؛ ولو بین خودمان و کاغذ. او در یادداشتهای خود نوشته بود که مثلاً من شب دیدم امروز این چند تا گناه را انجام دادم. 📌این ، خیلی چیز خوبی است. انسان باید خود را محاسبه کند، بعد از انجام گناهان خود کم کند. ما به بعضی از گناه‌ها عادت کرده‌ایم - گاهی انسان پنج تا، شش تا، ده تا گناه را عادت کرده - همت کنیم اینها را یکی یکی کنار بگذاریم؛ این نقاط ضعف را یکی یکی کم کنیم. ۱۳۹۰/۰۱/۲۳ 🗓 ۹/بهمن‌ماه/ 1361، سالگرد شهادت 📚منبع: 🆔 @khamenei_ir 🆔 @m_rasad
🔰 معرفی کتاب "مطالعات اسلامی در غرب" نوشته دکتر محسن الویری 🔸شرق‌شناسی به مفهوم امروزی آن شامل مطالعات اسلامی در غرب نیز هست. نتایج و دستاوردهای شرق‌شناسی و به تبع آن، مطالعات اسلامی در غرب ریشه تلقی کنونی غربی‌ها درباره و است و بی‌توجهی به این جریان و ابعاد و پیامدهای آن سبب خواهد شد که ما در مواجهه با غرب، چه در حوزه هجوم فرهنگی و چه در حوزه گفتگوی تمدن‌ها، نتوانیم نقشی بایسته ایفا نماییم. جهت‌گیری اصلی و روح حاکم بر این کتاب، توجه دادن به این موضوع بنیادی است که به نظر می‌رسد می‌تواند اساس تفکر و نگاه ما را به تاریخ و تمدن اسلامی دگرگون سازد. این هدف از طریق نگاه به مفهوم، ریشه‌ها، سیر تحول و ابعاد و روش‌های مطالعات اسلامی در غرب و تأثیر آن در محیط‌های اسلامی شرقی، و موضع کنونی و بایسته نسبت به آن دنبال شده است. 🆔 @m_rasad
... 🔰پیامبر اسلام از منظر شرق‌ شناسان برشی از کتاب "مطالعات اسلامی در غرب" 📌 یکی از شاخه‌های در میان اروپاییان بود. در سالهای اخیر نام این شاخه‌ی پژوهشی به مطالعات اسلامی تغییر یافته است. در این زمینه مطالعه‌ی قرآن کریم، حدیث، فقه، فرق و مذاهب اسلامی، زبان عربی، تاریخ و سیره‌ی پیامبر، جزئی از این مطالعات است. بخشی از ذهنیت غلط و خصمانه‌ی غربی‌ها درباره‌ی اسلام را در اظهارنظرها و نوشته‌های مربوط به پیامبر(ص)، به ویژه در دوره‌های نخستین مطالعات اسلامی در غرب باید جست‌وجو کرد. نخستین‌ نوشته‌های اسلام‌شناسی در سال‌های پایانی قرن هفدهم آغاز شده است. در همان دوران، "همفری پریدوی" انگلیسی کتاب «زندگانی محمد» را نوشت که در سال ۱۶۹۷م منتشر شد و "هامر پورگشتال" پرتغالی( متوفی در ۱۸۵۶م) سخنان پیامبر را به چاپ رساند. "بارون فون‌کریمبر" اتریشی (‌۱۸۸۹م) «مغازی واقدی» را تصحیح و شرح کرد و مقدمه‌ای بر آن نوشت. در قرن بیستم، "ژولیوس ولهاوزن" آلمانی (۱۹۱۸م) کتابهای «مدینه پیش از اسلام» و «تشکیل جامعه اسلامی در مدینه به دست پیامبر» را نوشت. "مونتگمری وات" (۱۹۳۰م) کتاب «محمد در مکه» و "نولدکه" ( ۱۹۳۰م) کتاب «آیا محمد آموزگاران مسیحی داشت؟» را نگاشتتد. "دیوید سموئیل مارگلیوث" (‌۱۹۴۰م) کتاب «محمد و نهضت اسلام»را پدید آورد. "کارل بروکلمان" (‌۱۹۵۶م) کتاب «الوفاء فی فضائل المصطفی» را تصحیح کرد. "لویی ماسینیون" فرانسوی (‌۱۹۶۲م) کتاب «مباهله در مدینه» را نوشت و «رژیس بلاشر» (‌۱۹۷۳م) کتابی به نام مساله‌ی محمد را چاپ کرد. 📌مستشرقین از نظر موضع نسبت به پیامبر (ص) چهار دسته هستند: الف) گروه اندکی که اعتقاد دارند پیامبر (‌ص)‌در قول و فعل صادق بود. ب) گروهی که اعتقاد دارند پیامبر (‌ص) در سخن و فعل صادق بود ولی از آن چه خیال می‌کرد دیده یا شنیده است سخن می‌گفت. ج) گروهی که معتقدند محمد (ص) همه ماثورات یهود و مسیحیت و اساطیر ادیان پیشین و روایات شفاهی مردمی را گردآورد و سپس آن‌ها را به نام وحی در میان قوم خود نشر داد طبعا این گروه منکر وحی هستند. د) گروهی که سرسختانه در مقابل پیامبر (ص) موضع منفی دارند. این جهل و خصومت به بخشی از تفکر غربی‌ها درباره‌ی اسلام تبدیل شده است و مصادیق آن را می‌توان در آثار عموم شرق‌شناسان یافت و محدود به نمونه‌های محدود نیست. اصولا تعبیر «پیامبر اسلام» که از سوی مستشرقان جعل شده و در میان ما ایرانیان نیز رواج یافته منشا دینی ندارد. آن چه ما در دین داریم « رسول‌الله» است که در این تعبیر منشا الهی رسالت به صراحت تاکید شده است. عموم مستشرقان پیش‌فرض‌هایی برای تحلیل زندگی پیامبر (ص) در ذهن داشته‌اند که براساس آن مفروضات به بررسی پرداخته‌اند و لذا از فهم واقعیت بازمانده‌اند. دکتر "جواد علی" استاد تاریخ دانشگاه بغداد نسبت دادن دستاوردهای سیره پیامبر به مبانی و از سوی شرق‌شناسان را به دلیل مسیحی بودن نخستین گروه از اسلام‌شناسان می‌داند که بعدها یهودیان نیز به ویژه پس از تاسیس دولت صهیونیستی به آنان پیوستند. به گفته‌ی "عمادالدین الخلیل" گرچه پاره‌ای از شرق‌شناسان نسبت به اسلام موضعی خصمانه دارند و برخی دیگر از موضع معتدل و حتی همدلانه اما در حقیقت تفاوت آنان تنها در درجه‌ی خصومت و ضدیت با اسلام است نه در نوع نگاه به اسلام و پیامبر. امروز نیز به وجود جریان‌های اسلام گرا در جهان غربی که تلاش‌های خوبی در راستای معرفی اسلام داشته‌اند جریان شرق‌شناسی هنوز نمونه‌های متعددی از سخنان واهی علیه پیامبر ( ص) مطرح می‌کند. برای مثال در سال ۱۹۸۰م کتابی با نام «هاجریه و تشکیل جهان اسلام» به وسیله "کرون" و "کوک" تالیف شده است که توسط دانشگاه کمبریج چاپ شده و حمله‌ی سنتی به نبوت رسول‌الله در آن تکرار شده است. از یاد نبریم که با ایجاد و گسترش مکتب مارکسیسم گونه‌ای دیگر از تفاسیر غلط و مادی از دین اسلام و زندگانی پیامبر (‌ص)‌بر پایه تفاسیر مادی و اقتصادی از تحولات تاریخی پدیدار شده است. 📚منبع: کتاب مطالعات اسلامی در غرب، صفحات 118 الی 122 🆔 @m_rasad
گزارش تحلیل ناآرامی و اغتششات مهر و آبان1401-شماره 1.pdf
24.45M
🔰 تحلیل ناآرامی‌ها و اغتشاشات مهر و آبان ۱۴۰۱ در نگاه متخصصان علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹تحلیل 30 نفر از فعالین فرهنگی و علوم اجتماعی 🔺این مجموعه با مراجعه و مطالعه نظرات متخصصان، سعی در تحلیل ماجرا، ارزیابی مسائل و راهکار برون‌رفت از این وضعیت را احصا و جمع‌آوری کرده است. این افراد شامل متخصصان علوم اجتماعی ، علوم سیاسی، علوم رفتاری و مسائل‌فرهنگی بوده‌اند و از همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی انتخاب شده‌اند. 📌با گفتارهایی از: عباس سلیمی نمین، صادق شهبازی، وحید یامین‌پور، قدیری‌ابیانه، مهدی نصیری، حامد حاجی‌حیدری، عباس عبدی، عرب‌صادق، مهدی جمشیدی، عماد افروغ، حسن لاسجردی، سعدالله زارعی، مقدم‌فر، محمد فاضلی، حاجی ناصری، فریبا علاسوند، فاطمه قاسم‌پور، فواد ایزدی، کوروش علیانی، بیژن عبدالکریمی، شهریار زرشناس، علی مطهری، شجاعی‌زند، سیدمجید امامی، میثم مهدیار، حسین شریعتمداری، سیدمحمود نجاتی حسینی، نعمت‌الله فاضلی و بعقوب توکلی 🔸 جلد دوم این مجموعه در راه است... 🆔 @m_rasad
✂️بخش اول 🎦یکی از مهم‌ترین شاخه‌های شرق‌شناسی شناخت دین و مذهب در تمدنهای شرقی هست.  بر این اساس یکی از مهم‌ترین بخشهای شرق‌شناسی شناخت اسلام یا اسلام‌شناسی است. در این نوشتار مراحل تاریخی شکل‌گیری اسلام‌شناسی در چند بخش تقدیم می‌شود. با توجه و رصد فعالیت‌های متوع و گسترده‌ی اروپایی‌ها برای شناخت اسلام به صورت فردی و سازمان‌یافته نظرات گوناگونی در باب دسته‌بندی این فعالیت‌ها صورت گرفته است. از جمله آن که برخی از محققان چنین دسته‌بندی کرده‌اند: ۱. دفاع۲. تبشیر ۳. استعمار ۴. تحقیق علمی. شکوری از پژوهشگران تاریخ معاصر فعالیت‌های اسلام‌شناسانه‌ی غربی را دارای چهار مرحله دانسته‌است: ۱.تمرکز بر فحاشی، ناسزاگویی و نثار تهمت و افترا که ویژه‌ی قرون وسطی و دوران میانی است. ۲. تلاش برای اثبات ناقص بودن دین اسلام. ۳. سخن گفتن از ضرورت اصلاح دین و نوسازی مذهب ۴. تلاش برای اثبات ترکیبی بودن دین اسلام از ادیان پیشین یعنی مسیحیت و یهود معایرجی نیز دسته بندی دیگری را براساس ترجمه قرآن و متون اصیل اسلامی به زبان‌های اروپایی ارائه میکند .۱. ترجمه از عربی به لاتین ۲. ترجمه از لاتین به اروپایی ۳. ترجمه مستقیم از عربی به زبانهای اروپایی ۴. ورود مسلمانان به جرگه مترجمان 📚(  مطالعات اسلامی در غرب، دکتر محسن الویری، صص ۴۰ و ۴۱) 🆔 @m_rasad
🔔چرا شناخت استعمار مهم است؟ ✏️محمدرضا مرادی؛ تحلیل‌گر سیاسی 📌یکی از سؤالات مهمی که شاید لازم باشد قبل از توجه به بحث تاریخ استعمار به آن پاسخ گفت این است که چرا باید به موضوع تاریخ تحولات جهان در قرون گذشته پرداخت؟ شناخت تحولات قاره سیاه و سرخ، چه فایده‌ای برای امروز ما دارد؟ بحث‌هایی که برای گذشته بوده، به اتمام رسیده است و یادآوری آنها چه دردی را از دردهای امروز جامعه ما دوا خواهد کرد؟ و جنایات دیروز غرب چه ارتباطی به جانشینان امروز آنها دارد؟ برای ارائه پاسخ به این سؤالات و سؤالاتی از این قبیل باید به ملاحظات زیر توجه کرد: 1. نخستین نکته اینکه ارائه تصویری صحیح، همه‌جانبه و مستند از حوادث پرمخاطره قرون اخیر (از قرن 15تا 20میلادی) خواهد توانست نگرش ما را نسبت به آنچه امروز «تمدن غرب» نامیده می‌شود، تغییر دهد و حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی را برانگیزد که پیش از آن به سبب بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی یا سانسور و فریب، وجود نداشته است. 2. نکته دیگر توجه به این مسئله است که مهم‌ترین عامل فقر و بدبختی بسیاری از کشورهای جهان سوم، مسئله استثمار و استعمارگری غرب است. هر چند در این میان غرب تلاش کرده است تا با نظریه‌پردازی‌های مختلف، عوامل درونی را موجب عقب‌ماندگی جهان سوم معرفی کند اما بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل فقر و فلاکت جهان سوم، در غارت منابع زیرزمینی و کشاورزی و جنایات متعددی نهفته که توسط متجاوزان اروپایی صورت گرفته است. 3. مسئله دیگری که بر اهمیت شناخت ما از داستان استعمار می‌افزاید، فهم آن روی سکه استعمار است. غارت مستعمرات، هر چند سرزمین‌های سوخته‌ای برای ساکنان سرزمین‌های غارت شده به جای گذاشت اما از دیگر سو، مکنت و توسعه و آبادانی کشورهای استعمارگر را به همراه داشت. اروپا که در قرون 14و 15در فقر و فلاکت غرق شده بود، به واسطه ثروت‌های باد‌آورده، در مسیر آبادانی قرار گرفت و توانست رفاه و توسعه را برای خود تضمین کند و نسبت به دیگر تمدن‌ها و سرزمین‌ها تفوق یابد. 4. استعمار ماجرایی نیست که مربوط به گذشته بوده و در عصر حاضر به پایان رسیده باشد بلکه جریان سیالی است که بعد از قریب به 5قرن، همچنان با قدرت تمام در حال تداوم و پیشروی است، با این تفاوت که در طول دهه‌های مختلف رنگ و بوی متفاوتی یافته است. امروز، شاید از استعمار کهنه و شیوه‌ها و سناریوهای آن کمتر خبر باشد اما از سوی دیگر استعمار فرانو با مشخصات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد جدیدی، توسط استعمارگران غربی در حال پیگیری و تداوم‌بخشی است 🆔 @m_rasad
🔻تحقیر ایرانی به سبک آمریکایی! ✍بیمارستان نظامی ارتش آمریکا ،واقع درجاده قدیم شمیران در دهه ۱۹۶۰ برای تکمیل کادر آمریکایی خود، پرستاران ایرانی تحصیل‌کرده را استخدام می کرد 🔸 در این بیمارستان به کارگران ایرانی اجازه داده نمی‌شد در موقع غذا خوردن از سالن غذاخوری استفاده کنند ، بنابراین در اتاق دربان غذا می‌خوردند. مدتی بود که این شیوه به اجرا گذاشته شده بود 🔸 اتاق غذاخوری مخصوص پزشک‌ها و پرستاران آمریکایی بود ، کارکنان ایرانی از فارسی حرف زدن در بیمارستان حتی در میان خودشان منع شده بودند! 🔸 در یکی از روزها ، تصادف شدیدی در نزدیکی بیمارستان رخ داد و کودکی مجروح شد که به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشت 🔸 پدر وحشت‌زده طفل ، برای کمک به بیمارستان مراجعه کرد اما جواب دادند: بیمارستان مخصوص پرسنل نظامی و دیپلماتیک آمریکاست و کودک را نپذیرفتند 🔸پدرِ کودک، آخرین‌بار درحالی‌که بدنبال اتومبیلی برای رفتن به یک بیمارستان محلی می دوید، دیده شد... 📚 منبع: کتاب عقاب و شیر، مؤلف: جیمز بیل 📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ @m_rasad
🔔 یا ✂️بخش دوم 📌با فتح اندلس در شبه‌جزیره‌ی ایبری در قرن نخست هجری و برچیده شدن حکومت گوتها حکومت مقتدری اسلامی در آن سرزمین حاکم شد. در دوره‌ی حاکمیت امویان در اندلس گوتهای کاتولیک با اسلام به صورت مستقیم مواجهه پیدا کردند. مسلمانان در پرتو اقتدار سیاسی جلوه‌هایی از سماحت دینی، توجه به حقوق مادی و معنوی طبقات محروم و اهتمام به دانش و هنر و ادب را به نمایش گذاشتند تا جایی که برخی از مردم به اسلام گرویدند. ازدواج مسلمانان عرب با مردم اسپانیا یکی دیگر از راه‌های گسترش فرهنگ نوین در اسپانیا بود. گروهی دیگر از مردم اسپانیا که در دین خود باقی ماندند جذب فرهنگ اسلامی شده بودند به صورتی که در آدالب معاشرت، نام‌گذاری، روش لباس پوشیدن،‌ زبان مکالمه روزمره و استفاده از زبان عربی شبیه به اعراب عمل می‌کردند. این گروه را « موزارب» می‌نامیدند که تلفظ اسپانیایی« مستعرب» بوده است. مستعرب در اینجا به معنای عرب‌گرا و یا عرب‌زده است. یعنی کسی که روش و منش اعراب را الگوی خود قرار داده است. فریاد برخی از پدران و رهبران کلیسا در قرنهای نهم و دهم از استعراب (‌عرب‌زدگی) جوانان اسپانیایی بلند بود. علاوه بر این حکام عربی اندلس مدارس و کتابخانه‌های بزرگ را دایره کرده بودند که نه تنها جوانان مسلمان بلکه یهود و نصاری نیز در آن‌ها به کسب علم می‌پرداختند. در دوران حاکمیت مسلمانان در بخش هایی از اروپا تاثیر مثبتی بر روی اروپاییان داشت اما کشیشان متعصب کاتولیک در مقابل این حکومت اسلامی اقداماتی را انجام دادند 🆔 @m_rasad
🔔 📌شايد براي افرادي كه اندك اطلاعي از تاريخ دارند، قبول كردن اين مطلب سخت باشد كه بخش گسترده‌اي از اسپانياي امروزي و آندلس ديروزي مسلمان بوده‌اند. اما در يك دوره تاريخي و فعاليت‌هاي گسترده‌اي كه براي فروپاشي تفكرات اسلامي در آن منطقه انجام شد. اكثريت مردم باورها و اعتقادات اسلامي خود را از دست دادند. دو علت اساسي را براي تغيير آئين در آندلس ذكر كرده‌اند؛ اول اختلافات و نزاع‌هاي حاكمان اسلامي، دوم حركت برنامه‌ريزي شده كه شرايط عياشي، زنبارگي و فساد را در بين مسلمانان ايجاد كردند. آندلسي كه زماني مركز مسلمانان اروپايي بود، تبديل به منطقه‌اي شده است كه مسلمانان جمعيت بسيار قليلي دارند. تجربه تاريخي آندلس نشان مي‌دهد كه مخالفان اسلام بهترين شيوه مقابله و حذف با اسلام را  دو شيوه اختلاف‌افكني و ترويج فحشاء براي ضربه‌زدن و نابودي سرزمين‌هاي اسلامي مي‌دانند، چراكه اگر بخواهند در جنگ با مسلمانان مقابله كنند، مسلمانان با توجه به روحيه جهاد و شهادت‌طلبي كه در آنها وجود دارد با اتحاد و انسجام بسيار بالايي در مقابل دشمنان خارجي به مقابله خواهند پرداخت. جنگ‌هاي صليبي و جنگ‌هايي كه در سده اخير در كشورهاي اسلامي رخ داده گواه اين مدعاست. در واقع جنگ گرم و سخت براي اعمال فشار بر مسلمانان و تسخير كردن سرزمين‌هاي اسلامي راهكار مناسبي نيست بلكه جنگ نرم با دو تاكتيك اختلافات و نزاع‌هاي داخلي و تغيير عقايد و باورهاي آدمي از طريق بي‌بندوباري و فساد بهترين شيوه براي فرسايش و غلبه بر سرزمين‌هاي اسلامي است. تفرقه و فساد بنيادهاي ايستادگي يك جامعه را در مقابل دشمن مي‌سوزاند. 🆔 @m_rasad
🔰🔰 📌امپراتوری جلوی چشمهای همه ما در حال شکلگیری است طی چند دهه گذشته با فروپاشی رژیم های استعماری و پس از اینکه مرزهای روسیه بی مهابا و شتابناک در برابر بازار جهانی سرمایه داری در هم شکسته شد شاهد جهانی سازی مقاومت ناپذیر و بی بازگشت در حوزه مبادلات اقتصادی و فرهنگی بوده ایم. به همراه بازار جهانی و چرخه های تولید یک نظم جهانی یک ساختار و منطق جدید فرمانروایی و کوتاه سخن یک صورت جدید حاکمیت ظهور پیدا کرده است امپراتوری سوژه سیاسی ای است که این مبادلات جهانی را به طور موثر تنظیم میکنند قدرت حاکمه ای است که بر جهان حکمرانی میکند. همگام با فرآیندهای جهانی سازی حاکمیت دولت_ملت ها هر چند هنوز اثر بخش است اما به طرزی فزاینده نابود گردیده است 📚منبع کتاب امپراتوری آنتونیو نگری مایکل هارت نشر قصیده سرا @m_rasad
پرفسور مسعود درخشان: خاطر نشان ميكنيم كه راهبرد غربِ سلطه‌جو اين بوده و هست كه دانشمندان خود را به زيور پيشكسوت و بنيانگذار و مرجع در همۀ رشته‌های علوم انساني و هنر و ادبيات آراسته كند و نظريات ايشان را در بسته‌بندی‌های زيبا عرضه كرده و آن را "علمی" بنامد تا بدين ترتيب بتواند زمينۀ سلطۀ علمی و فرهنگی خود را بر كشورهای سلطه‌پذير فراهم سازد. ثمرۀ اين راهبرد چيزي نيست جز از دست رفتن اعتماد به نفس و استقلال فكری صاحب‌نظران در كشورهای سلطه‌پذير از يک سو و ترويج اين باور باطل در ذهنيت مديران و سياستمداران اين كشورها كه تنها راه پيشرفت، حل شدن در نظام سلطه و تبعيت از انديشه و روش و منش آنهاست. منبع: لیبرالیسم ریشه فساد و چپاول ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
استراتژی مهار.pdf
2.56M
⁉️ جزوه استراتژی مهار 🔹 تحلیلی جامع از وضعیت کنونی انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی 👤 حجت‌الاسلام حسین طائب 🇮🇷🇮🇷انتشار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی🇮🇷🇮🇷 📚منبع: رسانه تخصصی گرا 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
نعمت جمهوری اسلامی.pdf
28.76M
🔰جزوه "نعمت جمهوری اسلامی" 👤به کلام "محمد صادق شهبازی" 🇮🇷🇮🇷انتشار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلام 🇮🇷🇮🇷 🆔 @m_rasad
🔸 نگاهی آماری به محدودیت‌های زنان در جمهوری اسلامی 📚منبع: کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @cultural_governanc 🆔 @m_rasad
🔰ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. 🔸حضرت امام روح الله خمینی(ره) 📚منبع: صحیفه، جلد ۲۱، صفحه ۸۸ 🆔 @m_rasad
جزوه استاد رحیم‌پور ازغدی.pdf
31.91M
⁉️ جزوه این گوی و این میدان 🔹 گفتاری در باب قدرشناسی، موقعیت‌شناسی و وظیفه‌شناسی نسبت به یک امانت و حرکت تاریخ‌ساز 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 💠مرکز رصد و مطالعات فرهنگی اجتماعی💠 🆔 @m_rasad
📢 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است. «پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامع‌الشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام می‌کند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا می‌بینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا می‌دانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی حمید پارسانیا کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ 🆔 @parsania_net
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net