💠 حقیقت سالار شهیدان
▪️ با توجه به اینکه هر اصلی در #نظام_طبیعت باید به یک اصل #نظام_ماورایی و ماورای طبیعت برگردد، جلوه های طبیعی و مادی یک حقیقت تا به جلوه های الهی و ملکوتی مرتبط نباشد ماندگار نیست، زیرا کل طبیعت محکوم به فنا و زوال است. این آیاتی که خدای عالم در باب زوال طبیعت یاد می کند که ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ٭ وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ﴾[1] و امثال آن، این صرفاً ناظر به برخی از جلوه ها و شئونات مادی نیست، بلکه کل نظام طبیعت تغییر پیدا می کند و آسمان و زمین به گونه ای دیگر تبدیل می شوند. آنچه در نظام طبیعت وجود دارد اگر به نظام معنوی و ملکوتی باز نگردد، محکوم به نابودی و فنا است و لذا ما بر اساس قاعده فلسفی «کل ما بالعرض ینتهی إلی ما بالذات»[2] باید این جریان را به ذات اقدس الهی و جریان وحی مبتنی کنیم تا دلیل بر ثبات و ماندگاری این نهضت را برای همیشه و برای همگان فراهم آوریم.
▪️ #نهضت_ابی_عبدالله (علیه السلام) به همان حکمی که قرآن به آن محکوم است محکوم است. قرآن دارای دو ویژگی همگانی و همیشگی است و این نهضت #سالار_شهیدان (علیه السلام)، هم برای همه انسان هاست و هم برای همه زمان هاست محدودیتی برای #عاشورا و محدودیتی برای #کربلا به لحاظ زمان و مکان نیست و این سخن که «هر روز عاشوراست و هر مکان کربلاست» این نمادِ یک سخن حقیقی است که همواره باید به آن از جایگاه اصل و حقیقت نهضت سالار شهیدان توجه کرد؛ لذا استناد به این قضیه به رسول گرامی اسلام که حضرت فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»[3] معنا پیدا می کند. چون حقیقت پیغمبر و جان پیغمبر #جان_الهی است این جان آن قدر عزیز است که خدای عالم در قرآن به این جان قسم یاد می کند ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفی سَكْرَتِهِمْ یعْمَهُون﴾[4] خدای عالم به جان هیچ پیغمبری قسم یاد نکرده است اما عمر و جان پیغمبر آن قدر عزیز است که خدای عالم به این جان سوگند یاد می کند. این جان یک جان الهی است یک #جان_ملکوتی است سرشار از محبت و عشق و ارادت به پروردگار عالم است و خدای عالم جان حبیبش را دوست دارد و محبوب می داند.
▪️ رسول گرامی اسلام سالار شهیدان #حسین_بن_علی را به خود با بیانی فوق العاده وابسته کرد، فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین» این منِّیت و عینیتی که بین سالار شهیدان حسین بن علی و رسول گرامی اسلام است یک مِهر عاطفی نیست یک مِهر نفسانی و رحمت نفسانی نیست؛ یک #مهر_قلبی_و_عقلی و سویدایی است که از حقیقت و جان ملکوتی پیامبر گرامی اسلام نشأت می گیرد. چون این جان عزیز است و #حقیقت_سالار_شهیدان حسین بن علی با این حقیقت عجین و آمیخته است، به گونه ای که از این بیان رسمی تر شیواتر و رساتر نیست که رسول گرامی اسلام بفرماید: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»، این را باید قدر بدانیم و هر آنچه که از نهضت سالار شهیدان حسین بن علی است را گره بزنیم به حقیقت نبوت و به حقیقت خاتمیت رسول گرامی اسلام و چون رسول گرامی اسلام نبوت و رسالت ایشان همگانی و همیشگی است این نهضت هم به جهت همین امر، همگانی و همیشگی خواهد بود.
[1]. سوره شمس، آیات 1و2.
[2]. الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ج6، ص283.
[3]. کامل الزیارات، ص52.
[4]. سوره حجر، آیه72.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
💠 سرمایه حسینی
▪️ رسول گرامی اسلام هستی برای او «ما کان» و «ما یکون» یکسان است. گذشته و آینده و آنچه برای امت او در آینده اتفاق خواهد افتاد، برای او همانند روز روشن است، چون او #فراتر_از_زمان_و_مکان است و بر بام هستی ایستاده است و همه حوادث و وقایع را خدای عالم برای او نمایان ساخته است. از این جهت نسبت خودش را با سالار شهیدان #حسین_بن_علی در نهایت وثاقت و اطمینان بیان کرد، کار و شأنی انجام داد که احدی در باب نسبت بین سالار شهیدان حسین بن علی با رسول الله تردیدی و تشکیکی برای او وجود نداشته باشد.
▪️ تمام آنچه را که در شأن #حسین_بن_علی برای انجام یک حماسه بزرگ و یک اتفاق عظیم و رویداد بجا ماندنی لازم بود، رسول گرامی اسلام ترسیم کرد و به آینده بشر این جریان را سپرد. اولاً نسبت خودش را با حسین بن علی با بهترین و رساترین بیانی ذکر کرد و فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»[1] اما نقش و #رسالت_حسین_بن_علی هم باید در جهان مشخص شود؛ نه تنها نسبت و نَسَب بیان شد، هم نسبت ظاهری و هم نسبت واقعی، آن حسب و جایگاه و آن رسالت و نقشی که حسین بن علی در عرصه هستی باید داشته باشد را هم بیان فرمود. این سخن رسول گرامی اسلام که فرمود: «حسینٌ مصباح الهدی و سفینة النجاة»[2] یکی از سرآمد ترین سخنان حضرت است در باب #حسین_بن_علی که این چراغ همواره روشن است و این کشتی در مسیر حرکت انسانی برای رساندن انسان به سعادت همواره در حرکت است. در هر مقطعی اگر در تاریخ کربلا و زمان عاشورا این حرکت آغاز شد، هم چنان این چراغ روشن و افروخته است و این کشتی هم چنان در حال حرکت و در حال سیر دادنِ انسان ها به #مسیر_سعادت_و_خیر است.
▪️ بنابراین همواره می شود به این چراغ تمسک کرد و در حول این چراغ روشنایی و نور گرفت و استضائه کرد و همواره می توان بر این کشتی نجات سوار شد و حرکت به سمت سعادت را از آن گرفت. نگاهی که رسول گرامی اسلام از این منظر و از این حدیث برای جامعه بشری به یادگار گذاشته است این است که حسین بن علی همانند خود پیغمبر ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾[3] است ﴿هُدی لِلنَّاس﴾[4] است ما نباید که جریان کربلا را محدود کنیم به مکتب تشیع یا فقط پیروان اهل بیت(علیهم السلام)، درست است که این در جمع خصّیصین و خواص اتفاق افتاد و کسانی که در جریان کربلا در رکاب #ابی_عبدالله به شهادت رسیدند و یاری کرده اند جزء خصّیصین بودند جزء اولیای الهی بوده اند اما اینها مختصّ به یک گروه و جریان نیستند. امروز همه شیعیان و همه #پیروان_سالار_شهیدان باید تمسّک کنند به سخن پیغمبر که فرمود: «حسینٌ مصباح الهدی و سفینة النجاة» و قلمرو کربلا و گستره عاشورا را محدود به زمان و مکان و قوم و قبیله ای نداشته باشند و برای همه بشر این را یک #سرمایه بدانند، همانند خود قرآن همانند خود پیغمبر و عترت طاهره و حسین بن علی و نهضت او، در یکی از بهترین شمایل برای جهان بشریت ماندگار خواهد بود.
[1]. کامل الزیارت، ص52.
[2]. ر. ک: کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص265؛ «... إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ مَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ الْعَرْشِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ وَ إِمَامٌ غَیرُ وَهْن..».
[3]. سوره مدثر، آیه36.
[4]. سوره بقره، آیه185؛ سوره آل عمران، آیه4؛ سوره انعام، آیه91.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مُصلح
▪️ نسبت بین #سالار_شهیدان حسین بن علی با رسول گرامی اسلام و همچنین نسبت رسول الله با حسین بن علی کاملاً در این نهضت نمودار است. خیلی ها سعی می کردند که جریان نهضت کربلا و #قیام_عاشورا را یک قیام شخصی و بر اساس یک حرکت شخص حسین بن علی تفسیر کنند و این را به عنوان امری خارج از حوزه اسلام و دین معرفی کنند و اگر بیانات خود حسین بن علی در مقاطع مختلف و استنادات آن حضرت به آیات الهی و همچنین سنّت رسول گرامی اسلام و سنّت پدر بزرگوارشان علی بن ابی طالب نبود و همچنین بیانات بازماندگان از این سفر حرّیت و آزادی یعنی بیانات امام سجاد و زینب کبری (سلام الله علیهما) نبود، قطعاً سعی دشمنان این بود که این جریان را از بدنه #نهضت_رسول_گرامی اسلام و رسالت و بعثت جدا کنند و ـ معاذ الله ـ به عنوان یک حرکت انحرافی معرفی کنند و حتی سلاح بُرنده آنها این بود که این جریان را به عنوان جریان خارجی معرفی کنند، اینها را خارجی معرفی کنند و بگویند که اینها از جمله دین نیستند.
▪️ اما #حسین_بن_علی در مقاطع مختلفی این استناد را داشت و این وثاقت و اطمینان نسبت بین خود و رسول الله، نسبت خود با علی بن ابی طالب و نسبت خود با منابع وحیانی یعنی قرآن مجید را تقویت می کرد؛ هرگاه سخنرانی می فرمودند یا هرگاه نامه ای می نوشتند قبل از سخن و قبل از دست به قلم بردن برای اینکه برای مخاطبی مطلبی را بیان کنند، استناد می کردند به #آیات_الهی و کلام الهی و سرآمد این حرکت، حرکتی است که در مدینه اتفاق افتاد که فرمود: «أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِب»[1] همگان چه آنهایی که در صحنه حاضرند و چه آنهایی که بعدها خواهند آمد بدانند این حرکت این قیام این نهضت و این حماسه، هرگز از جریان #بعثت_رسول_گرامی اسلام و حکومت پدر بزرگوار علی بن ابی طالب (علیهم أفضل صلوات المصلین) جدا نیست، بلکه در حقیقت #همان_سیره و همان روش و همان منهجی است که رسول گرامی اسلام گسترانیدند و علی بن ابی طالب آمد در حکومت خود، آن سنت و سیرت را استمرار بخشید.
▪️ نکته ای که امروز جامعه اسلامی ما و نظام اسلامی ما باید دقت کنند این است که در تعریف #عاشورا و در بیان #قیام و نهضت کربلای حسین بن علی حرکت و بیانی نشود که به عنوان بیان مستقل و حادثه جدای از جریان رسالت و وحی در حقیقت تلقی شود. به محض اینکه به این صورت تعریف و قرائت شود، احیاناً دست های دسّاسان و وسوسه گران به میدان خواهد آمد و این نهضت را از آن اصالت و جایگاه اصلی باز خواهد داشت؛ لذا خود حسین بن علی (علیهما السلام) در ابتدا به این آیه استدلال کرد که حرکت او حرکت #امر_به_معروف و نهی از منکر است و به عنوان #مصلح قیام کرد. یک وقت است شخصیتی در حدّ امام قیام می کند، جایگاه ویژه ای دارد وقتی فرمود: «أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِب» و به بعد خود را به عنوان مُصلِح و اصلاح کننده جامعه و نظام و امت اسلامی معرفی کرد، نشان از این است که قیام او #قیام_مصلحانه است و اگر بناست یک قیام امام گونه داشته باشد باید حرکتی دیگر آغاز شود.
[1]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص89؛ «فَقَالَ(علیه السلام) إِنِّی لَمْ أَخْرُجْ بَطِراً وَ لَا أَشِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ».
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
💠 اندیشه و انگیزه الهی
▪️ روشن است که هر حرکتی چه رسد به قیام و نهضتی، نیازمند به دو رکن اصلی و اساسی است: یک #رکن_اندیشه و دیگری هم #رکن_انگیزه. باید دید که در نهضت و قیام #سالار_شهیدان اندیشه چیست و انگیزه کدام است؟ اندیشه ای که سالار شهیدان برای این قیام و نهضت الهی خود در نظر گرفته بود، #اندیشه_الهی و ربوبی است در عین حالی که بشر آن هم بشری معصوم همانند سالار شهیدان حسین بن علی از عقل معصومانه ای برخوردار است اما چون کار، #کار_عظیم و الهی و ابدی و همیشگی و همگانی است، باید مستند به اندیشه ابدی و ماندگار باشد و لذا این اندیشه، اندیشه حقانی است که از ساحت پروردگار عالم ریشه می گیرد و جذور و اصول این اندیشه در آنجاست.
▪️ خدای عالم برای بشر اراده کرده است که حکم حق و قانون حق را بگستراند و انسان ها بر #مبنای_حق حرکت کنند و از ظلم و ستم و تباهی دور باشند و حرکتی که سالار شهیدان حسین بن علی می خواست انجام بدهد همان طوری که در بیان ابتدایی خود فرمود این بود که احیاگر سنّت های الهی و سنّت های رسول گرامی اسلام باشد و باطل و آنچه را که ناصواب است و در مقابل حق آنها را از بین ببرد و با آنها بستیزد. پس هرگز خود و اندیشه خود و مکتب خود و نظر خود را در این مسیر نیاورد نفرمود که این به نظر من مناسب و خوب است که بشر این گونه که من می اندیشم بیندیشند و مانند آن، بلکه او برخاست تا #احیاگر_سنت_الهی باشد، احیاگر سنّت رسول گرامی اسلام باشد که این سنّت پیامبر هم آموزه ای از آموزه های الهی در این باب است. بنابراین به لحاظ اندیشه، این نهضت کاملاً وابسته به #اراده_الهی است تا حق را و سنت های الهی را که این سنت ها در جهت سعادت بشر رسمیت و معنا پیدا می کنند را برای بشر توضیح بدهد.
▪️ نکته دیگری که بسیار مهم است بحث انگیزه است؛ ممکن است انسان اندیشه حقی داشته باشد و مطلب حقی داشته باشد اما در مقام ارائه، با نگرش های باطل همراه کند. این مسئله را #حسین_بن_علی برای جامعه تبیین کرد و باز کرد که هرگز انگیزه ای جز #انگیزه_الهی برای من نیست. من هرگز این مسیر را برای اینکه خودنمایی کنم ریایی در کار باشد یا برای اینکه احیاناً افسادی باشد اهلاکی باشد و نظایر آن، در اندیشه من نیست. آن چیزی که انگیزه من است و مرا وادار می کند به این حرکت، این است که این حقیقت را به جهانیان معرفی کنم. در مواقع مختلفی و در منازل گوناگونی که حسین بن علی از مدینه تا مکه و از مکه تا کوفه و کربلا داشت، این مسئله را بیان فرمود؛ اما یکی از بهترین و ارزشمندترین سخنرانی ها و خطبه های حضرت آن خطبه ای است که در منا ایراد فرمودند و در آن خطبه در جمع علما و نخبگان آن روزها این انگیزه را تشریح فرمودند. #آیت_الله_جوادی_آملی در این کتاب بسیار ارزشمند حماسه و عرفان که در دهه محرّمی در سال های گذشته این بحث ها را داشتند، این جمله را از سالار شهیدان حسین بن علی نقل فرمودند و تشریح کردند. در صفحه 248 این کتاب این مطلب آمده است که فرمودند: قبل از حادثه کربلا سال های آخر خلافت معاویه امام حسین (علیه السلام) در سفر حج خطبه ای در منا خواند و این گونه فرمود: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَام».[1] امیدواریم که این #انگیزه و این #اندیشه برای پیروان و علاقه مندان به آن نهضت بیش از پیش جوشان و خروشان باشد.
[1]. تحف العقول ، ص239.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
10 المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
10.5M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 10
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تنبیه
لا تظنّنّ «الوجود» أنّه أمر اعتباری كما توهّمه المحجوبون عن شهوده، بل هو أمر متحقّق فی الأعیان؛لأنّه أحقّ الأشیاء بالتحقّق،لأنّ غیره به یكون كائنا و متحقّقا فی الأعیان أو فی الأذهان؛ فهو الّذی به ینال كلّ ذی حقّ حقیقته، فكیف یكون أمرا اعتباریا؟
#ص26
تاریخ نشست: 1392/12/22
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 حرکت اصلاح گرایانه
▪️ یکی از کلمات و واژه های اصلی و کلیدی که سالار شهیدان حسین بن علی در این نهضت همگانی و همیشگی خویش مطرح کرد کلمه #اصلاح است؛ فرمود: «إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی».[1] اصلاح چه زمانی باید اتفاق بیفتد و چه رخدادی باعث می شود که جریان اصلاح به میدان بیاید؟ اگر مسیری وجود داشت و راهی وجود داشت و بعد در این راه انحرافی و کج روی و تحریفی اتفاق افتاد، آیندگان برای رفع این انحراف ها و دفع این تحریف ها حرکتی انجام می دهند که آن حرکت را به عنوان #حرکت_اصلاحی می شمارند که باعث می شود هم گذشته به لحاظ انحراف برگردد به مسیر خود و هم مسیر اصلی کامل تر و روشن تر طی شود.
▪️ وقتی سالار شهیدان #حسین_بن_علی کاملاً احساس کرد که دین پیامبر و سیره پدر بزرگوارشان علی بن ابیطالب (علیهما السلام) از مسیر اصلی انحراف پیدا کرد؛ یعنی مقاصد اصلی که برای دین دیده شده است این مقاصد مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت بلکه این مقاصد تحریف شد، هدف رسیدن انسان به #کمالات_معنوی_و_الهی بود اما در نوع نگاهی که امویان به جریان خلافت داشتند بحث مُلک و دنیا و دنیاگرایی را به عنوان اصل قرار دادند و این انحراف اصلی و اساسی در مسیر تفکر دینی است یا روش حق و مناسبات درست و عادلانه ای که رسول گرامی اسلام برای جامعه از جایگاه وحی خواسته بود و آن را به عنوان یک #سنت_حسنه در جامعه قرار داد؛ اما این سنّت مورد بی مِهری و بی توجهی قرار گرفت و به جای نگرش های عادلانه و حق گرایانه به سمت باطل رفتند؛ یعنی هم #مقصد گم شد و هم #راه گم شد و هم #اصول و #ارزش_ها و بالندگی های جامعه در مسیر ناصوابی قرار گرفت و #مناسبات_انسانی کاملاً از جایگاه حق گرایانه به فساد و بطالت کشیده شد، این جامعه هیچ شأنیتی برای اینکه به عنوان جامعه اسلامی تلقی شود برای آن وجود نداشت و وقتی این قضایا به جایی رسید که نهایتاً به یک حاکم و خلیفه ای به نام یزید در حقیقت رسید اینجا حسین بن علی قیام کرد و فرمود «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید»؛[2]یعنی اگر جامعه به جایی رسید که این انحراف ها به لحاظ مقصد، به لحاظ مبدأ، به لحاظ روش، به لحاظ شیوه ها و به لحاظ ارزش ها کاملاً دگرگون شد و از سوی دیگر هم رهبری این جامعه را هم شخصیت ناصواب و عنصر و جرثومه فاسدی همانند یزید به عهده گرفت، باید فاتحه آن امت و جامعه خوانده شود. این جامعه حتماً از این انحراف و تحریف بیرون بیاید و لذا #حرکت_اصلاح_گرایانه حضرت آغاز شد و آقا امام حسین (علیه السلام) به عنوان #مصلح_جهانی قیام کرد تا هم امت را نجات ببخشد و هم دین را در مسیر درست و اصلی قرار بدهد.
▪️ جامعه ما باید به این امر توجه کند که #هدف سالار شهیدان این بود اگر انحرافی تحریفی و کج روی در مسیر حرکت اجتماعی وجود داشت، آنها را برگرداند. اصلاح، اصلاح در مقاصد است، اصلاح در #شیوه_ها و روش ها است، اصلاح در #ارزش_ها است، اصلاح در #مناسبات و #رفتار_اجتماعی است که افراد با یکدیگر دارند و نهایتاً رسیدن به آن راه درستی که حسین بن علی در این مسیر ترسیم فرموده بودند.
[1]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(ابن شهرآشوب)، ج4، ص89؛ «فَقَالَ(علیه السلام) إِنِّی لَمْ أَخْرُجْ بَطِراً وَ لَا أَشِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ».
[2]. مثیر الاحزان، ص25.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
50.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی محرم
#جلسه_یکم
#مجازی
موضوع: قدرت اجتماعی در نهضت حسینی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#محرم
#سال1400
🆔 @m_vaezjavadi
68-66. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
9.78M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 66
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تنبیه
اعلم أنّه كما أنّ الشخص الآدمی إذا عرض له الموت و خرجت روحه من البدن، قامت قیامته، لقوله- صلى اللّه علیه و آله و سلم-:«من مات فقد قامت قیامته».
#ص97
تاریخ نشست: 1400/05/24
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مقاومت حسینی
▪️ در اين #نهضت_پايدار و باقي و ثبات دار، ارزش هايي اصيل و انساني و الهي نهفته است که يکي از بهترين و مهم ترين آنها مسئله #مقاومت بلکه #استقامت است. حق براي اينکه ماندگار شود نيازمند به جرياني است که آن جريان در ثبات و ماندگاري حق نقش اصلی و اساسي دارد و آن عبارت است از «استقامت». خداي عالم در قرآن مي فرمايد اگر در مسير احيای حق و برپايي حق مداومت داشته باشيد و مقاومت داشته باشيد و استقامت بورزيد، ما شما را از حياتِ برخوردار متنعّم مي کنيم: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَي الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾[1] اگر جامعه اي نياز دارد که به عزّت برسد به صلابت و قدرت برسد، به شوکت و جلال و شکوه برسد، بدون ترديد بايد از فنّ و مهارت #مقاومت_و_استقامت به درستي بهره ببرد و نهضت سالار شهيدان مي تواند در بدنه نظام و جامعه اسلامي و امت اسلامي اين مقاومت را ايجاد کند و آن امتي که مبتني بر مقاومت #نهضت_حسيني، اين استقامت را در خود ايجاد کرد بهره هاي فراواني را هم در دنيا و هم در قيامت خواهد بُرد.
▪️ سالار شهيدان حسين بن علي اهل مداهنه و اهل سازش نبود. در قرآن خداي عالم مي فرمايد دشمنان شما اصرار دارند شما اهل مداهنه و سازش باشيد: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ﴾[2] مي خواهند و دوست دارند که شما با آنها سازش کنيد. سازش کردن يعني به باطل گراييدن و از حق دور شدن و بين #حق_و_باطل فاصله و امتياز را رعايت نکردن. همواره اگر بين حق و باطل #مرزبندي و خط کشي نشود و انسان خود را به حريم باطل نزديک بخواهد بکند، طبعاً آن #انحراف صورت خواهد پذيرفت.
▪️ حسين بن علي نسبت به اين مسئله بسيار مصمّم، قاطع و جازم بود و اجازه نمي داد اين نهضت که بر مبناي #مقاومت_و_استواري برپا شده است و مي رود تا مقاومت را به عنوان اصلي ترين حربه براي تثبيت حق معرفي کند، از هر نوع مداهنه و سازشي در اين رابطه ابا داشت و از زماني که درخواست بيعت شده بود و از حاکميت قدرتمند شام به والي مدينه منتقل شد، حضرت از همان جا اراده بر اين داشت که در مسير #احقاق_حق هرگز مداهنه اي را نداشته باشد؛ لذا هر راهي را که ديگران دانستند و پيشنهاد کردند چه دوستان و چه غير دوستان و چه تهديد و چه تطميع در تمام اين مسير، حسين بن علي مقاومت مي کرد و بر اساس اينکه مداهنه و سستي و سازش را به حريم اين نهضت راه ندهد اين مسير را دنبال کردند. ما بايد بياموزيم که در اصل اصلي اين مکتب، #مقاومت نهفته است، صبوري و بردباري نهفته است، هرگز دست به پيش ديگران دراز کردن و احياناً طمع چيزي را داشتن يا از تهديدي ترسيدن و هراسناک شدن، در حريم حسينيان نبايد راه نداشته باشد. پيروزي انقلاب و نظام اسلامي هم مرهون همين مطلب است.
▪️ #آيت_الله_جوادي_آملي در اين کتاب حماسه و عرفان که از دست آوردهاي ارزشمند سخنراني هايي است که حضرت استاد در باب محرّم فرمودند در دو جا به اين فرمايش حسين بن علي استناد کردند اين جمله را نقل کردند «وَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوًي لَمَا بَايَعْتُ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ»؛[3] اگر در اين دنيا هيچ پناهگاهي نباشد، هرگز با عنصر پليدي همانند يزيد جاي بيعت وجود ندارد.
[1]. سوره جن، آيه16.
[2]. سوره قلم، آيه9.
[3]. بحار الانوار، ج 44، ص329.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم
تاریخ: 1392
🆔 @m_vaezjavadi
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد
رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی که در روزنامه ایران چاپ گردیده است، یکی از جلوه های برتر نهضت سیدالشهدا و قیام کربلا را اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی اسلامی دانست.
یکی از جلوه های برتر نهضت عاشورا و قیام کربلا اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی و اسلامی است. گرچه روح حرکت و نهضت حسینی(علیه السلام) را عرفان و تقرب به ساحت الهی تامین می نماید اما حدود و ثغور اجرایی آن را فقه و اخلاق احاطه نموده و هرگز از چارچوب آن خارج نشده است.نهضت حسینی(علیه السلام) گرچه علیه ظلم و بیدادگری و طغیان و معصیت است لیکن به گونه ای طراحی و اجرا شد که می توان آن را در تراز اصل مکتب اسلامی ارزیابی و عمده نگرش الهی را در آن مشاهده نمود.
جامعه ای که حسینی می اندیشد و خود را پیرو او دانسته و عشق و ارادت به او را برای خود اصل دانسته و به دل می نشاند نه تنها نهضت آن حضرت را به لحاظ معرفتی و عقیدتی باور داشته بلکه در مقام عمل و رفتار نیز الگوی خود می شمارد و تبعیت و اطاعت از او در میدان عمل را نیز برای خویش فرض و لازم می داند، از قلمرو اخلاقی و فقهی که امام و مولایش برای او ترسیم نموده است تخطی نمی نماید و دقیقا بر همان موازین حرکت می کند.
گرچه انسان ها آزاد و مختار آفریده شده اند و می توانند هر نوع اندیشه ای را آزادانه اختیار و هرگونه عملی را مختارانه انجام دهند ولی در حوزه شریعت و دینداری لزوما بایستی در نظام معرفتی و باورمندی حرکت کنند که از طرف خالق و پروردگارشان طراحی و ابلاغ شده وگرنه ابتدا از جرگه ایمانی و ثانیا از وادی بندگی خارج شده و انسان رها و بیگانه ای محسوب خواهند شد.در همین زمینه معرفتی، یکی از نکات برجسته و بارز این است که نافرمانی و بی توجهی به اراده، نظر و رای پروردگار معصیت و طغیان محسوب شده و هیچگونه اعتباری ندارد، خواه در مقابل آن اراده و نظری باشد خواه اراده و نظری نباشد.
مشاهده کامل یادداشت 👇👇👇
https://www.irannewspaper.ir/?nid=7702&pid=6&type=0#pagedetails