جلسه 2.mp3
3.83M
#پرونده
🔅ماه اسلام
🔻جلسه دوم
🔰مطالب مطرح شده در این جلسه:
▫️اختصاص دو فقره ابتدایی دعا به حمد و شکر الهی
▫️تفاوت دو مفهوم حمد و شکر
▫️نسبت بین دین و ملت
▫️رحمت خاصه و عامه سبل احسان الهی
▫️فقره سوم شناسنامه و معرف ماه مبارک رمضان
▫️معنای صیام
▫️چیستی اسلام در شهر الاسلام
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی
🔅بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله علی الدوام والصلات و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام
▫️بررسی اجمالی سیر طرح دو مفهوم #عقلانیت_ابزاری و #عقلانیت_ارتباطی در اندیشه های جامعه شناسی حاکی از آن است که اصطلاح عقلانیت اجتماعی به عنوان یک مفهوم جامع و کلان نگر در اندیشه های جامعه شناختی مصطلح نیست.
▫️توجه به این امر پرسشی را پیش میکشد،
آیا امکان تصویر یک مفهوم جامع از درون مصادیقی چون عقلانیت ابزاری و ارتباطی امکان پذیر است؟
▫️آیا امکان تسری دادن این دو مولفه تحلیل جامعه مدرن به جوامع پیش و پس از مدرنیته وجود دارد یا اینکه امکان طرح این مولفه در جوامع چند رگه ای چون جامعه ایرانی، اسلامی، مدرن وجود دارد؟
▫️در اندیشه های تحلیلی مدرن ابتدا تحت تاثیر غلبه رویکرد پوزیتویستی در علوم انسانی و اجتماعی ، مولفه های کلان نگر در کانون توجه بودند و هر محققی تلاش داشت تا با یک تحقیق ساده به یک قانون و دستگاه تحلیلی کلان دست یابد که نگرش های خطی به تاریخ بشری از نمایان ترین مصادیق این نوع نگرش است.
▫️برعکس جامعه شناسی، در نگرش های انسان شناسی با محوریت قوم نگاری توجه به بستر و زمینه تولید محتوی اهمیت پیدا کرد و همواره خاص بودگی یک اصل تلقی میشد .
▫️این رویکرد تحلیلی بعدها با پیدایش اندیشه های هرمنوتیکی، زبان شناختی، ساختارگرایی و.... به رویکرد هژمون و غالب در مطالعات اجتماعی تبدیل شد.
البته در اندیشه های پسا مدرن این هر دو نفی می شوند.
▫️بنابر آنچه گذشت اگر در سده های گذشته به چنین مطالعه ای دست میزدیم به راحتی می توانستیم از دل مطالعه وبر یا هابرماس به مولفه های عامی چون عقلانیت اجتماعی برسیم که هم بر گذشته و هم بر جوامع در عرض مدرنیته قابل صدق بود، اما در حال حاضر خاص بودگی ویژگی مطالعات اجتماعی مانع از سخن گفتن در مورد مفاهیم عامی چون عقلانیت اجتماعی است و مصادیقی چون عقلانیت ارتباطی و ابزاری به عنوان مشخصه های مدرنیته (یک جریان تاریخی خاص در اروپا) قابل طرح و بررسی هستند.
__________________
▫️با عبور از نگرش های مدرن به مفاهیم تحلیلی به نظر نگارنده میتوان از تراث اسلامی برای دست یابی به یک ملاک و معیار استمداد گرفت.
▫️مرحوم علامه طباطبایی نخستین کسی بود که میان ادراکات (نه موجودات) انسانی فرق نهاد و دسته ای را از جنس باید ها و نبایدها و گونه ای را از ذات هست و نیست برشمردند .
▫️اصلی ترین شاخصه گزاره های حقیقی (هست و نیست) ضرورت است که کلیت و رابطه تولیدی (برهان) محصول آن است. برعکس گزاره های اعتباری که از قانون ضرورت پیروی نمی کنند و تابع اغراض معتبر هستند و به همین جهت نه کلیت دارند و نه برهان پذیر هستند.
▫️اندیشه اعتباریات اگرچه با یک رویکرد فلسفی سابقه اندکی دارد ولی به صورت تطبیقی و ارتکازی صدها سال در مباحث اصولی پیگیری شده است که به جهت زاویه دید عقلایی از حیث تحلیلی بر رویکرد فلسفی ارجحیت دارد.
▫️بهترین بحثی که میتوان برای پاسخ به پرسش های فوق الذکر از آن استفاده کرد مباحث مرتبط با جامع صحیح و اعم است.
▫️در مباحث جامع (فارق از نزاع ها بر سر الفاظ) پرسش محوری امکان تصویر جامع میان مصادیق مختلف صلات است که یک طیف از اندیشمندان که در راس آنها محقق نایینی قرار دارند مخالف اشتراک معنوی و جامع هستند و طیف دیگر که در راس آن محقق خراسانی و مرحوم امام اندیشه ورزی می کنند موافق اشتراک معنوی و جامع هستند.
▫️به بیان دیگر سوال اصلی در بحث جامع اصول این است که آیا در اعتباریات که خاص بودگی یک شاخصه است امکان تصویر جامع بین مصادیق وجود دارد؟ اگر وجود دارد ملاک آن چیست؟
#با_ما_همراه_باشید
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی 🇮🇷
*مراد از اعتباری در این متن اعتباریات عقلایی است که غیر از اعتبارات عقلی ضرورت پذیر است.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🔅برنامه هفته آخر فروردین ماه 1401
👤 اساتید:
حجت الاسلام قائمی نیا
دکتر معینی پور
دکتر دخانچی
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤حجت الاسلام دکتر
علیرضا قائمی نیا
🔅دکتری فلسفه و حکمت اسلامی؛گرایش فلسفه متعالیه
🔻هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻سردبیر فصلنامه ذهن
📎برخی از تألیفات
▫️تجربه دینی و گوهر دین
▫️نگرشهای نوین در فلسفه
▫️خاستگاه دین
▫️بیولوژی نص
▫️معناشناسی شناختی قرآن
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امام امت
▫️دست نشانده بودن حکومت پهلوی خود دلیل دیگری بود که مرحوم امام برای عدم اعتبار شورای سلطنت بدان توجه دادند بدین معنا که حکومت پهلوی نه تنها فی الحال مشروعیت سیاسی ندارد بلکه از ابتدا به جهت فرمایشی بودن و دست نشاندگی شانیت حکم رانی بر مردم را نداشت.
▫️به طور مشخص هر دو دلیل عدم مشروعیت سیاسی و دست نشانده بودن حکومت پهلوی بازگشت به محوریت اراده عمومی و خواست ملی برای پذیرش یک دستگاه حاکمیتی دارد.
📎پیوست دارد
▫️نامه قیام الله
▫️سخنرانی در بهشت زهرا (س)
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤جناب آقای دکتر
مسعود معینی پور
🔅دکتری مطالعات انقلاب اسلامی
دانش آموخته دروس خارج حوزوی
🔻مدیر شبکه چهارم سیما
🔻هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
📎برخی از تألیفات
▫️مدنیت،عقلانیت و معنویت در بستر اربعین
▫️الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام
▫️مجموعه مقالات و گفتگوهای علوم انسانی ▫️اسلامی
▫️مجموعه مقالات حج در اندیشه سیاسی اجنماعی مقام معظم رهبری
▫️مجموعه مقالات حج و انقلاب اسلامی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
#یادآوری
🕰جلسه امروز با حضور دکتر مسعود معینی پور ساعت 17:15 دقیقه برگزار خواهد شد.
🔻لینک جلسه و مکان حضوری آن به ثبت نام کنندگان اطلاع داده می شود.
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤جناب آقای دکتر
میلاد دخانچی
🔅دکتری مطالعات فرهنگی
از دانشگاه کویینز کانادا
🔻برنامه ساز و مجری
📎برخی از تألیفات
▫️پسا اسلامیسم
▫️روایت یک استعفا
📺برخی از برنامه های تلویزیونی
▫️جیوگی
▫️دلینک
▫️گره
▫️سختانه
▫️فاز
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🕰جلسه امروز با حضور دکتر میلاد دخانچی ساعت 22 برگزار خواهد شد.
🔻لینک جلسه و مکان حضوری آن به ثبت نام کنندگان اطلاع داده می شود.
🏴 فرارسیدن ایام شهادت امام علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🏴
◾️در این لیالی پر برکت، مجموعه ضحی را از دعای خیر خود دریغ نفرمائید.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰امّت و امامت
▫️نظریه ولایت فقیه در قالبی فقهی از قرن ها پیش با صورت بندی های حداقلی و حداکثری -از سرپرستی امور حسبه تا جانشینی امام معصوم- در ادبیات دینی شیعه مورد توجه بوده است.
▫️سوال محوری ما در نظریه امّت و امامت نسبت این ایده با مسأله ولایت فقیه است؟ آیا نظریه امّت و امامت همان تئوری ولایت مطلقه با بیانی نو است یا از پشتوانه های معرفتی وسیع تری نسبت به زاویه نگاه فقهی بهره میبرد؟
▫️به نظر میرسد بحث امّت و امامت در ادبیات متفکران انقلاب با محوریت احیای قرآن پیش می رفته است و در مباحث بزرگانی چون شهید مطهری و شهید صدر به تبع مرحوم علامه و حضرت امام (ره) به آیات مرتبط با ولایت فقیه استناد شده است. ولی در نهایت امر مسأله ولایت و امامت تفکیک شده و ولایت فقیه در امتداد امامت قرار گرفته است؛ مسأله ای که مرحوم شریعتی نیز با زاویه نگاه جامعه شناختی بدان پرداخته است.
▫️در نتیجه می توان گفت غالب متفکران انقلاب مسأله امامت را با یک رویکرد کلامی در ائمه هدی خلاصه کرده و هویت جامعه اسلامی را در دوران غیبت با نظام ولایت مطلقه گره می زنند.
▫️در میان متفکران گفتمان انقلاب، رهبر فرزانه و شهید بهشتی به تأسی از اندیشه امام خمینی (ره) تنها افرادی هستند که از پنجره قرآن به مسأله امّت و امامت نگریسته اند و امام را نه در معنای کلام شیعی، بلکه به معنای رهبر جامعه به سوی یکی از دو سوی حق و باطل لحاظ نموده اند.
محصول این دیدگاه برداشته شدن فارق میان امام و ولی فقیه است.
▫️در یادداشت بعدی به شرح تفاوت نگاه رهبری و شهید بهشتی با سایر متفکران و به بیان دیگر تفاوتهای اندیشه امام و سایر بزرگان خواهیم پرداخت.
#با_ما_همراه_باشید
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰دوره عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🔻نشست با حضور حجت الاسلام
🔅علیرضا قائمی نیا
🔸پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401
ساعت 22
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰#معرفی_اساتید
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
👤حجت الاسلام دکتر
علیرضا قائمی نیا
🔅دکتری فلسفه و حکمت اسلامی؛گرایش فلسفه متعالیه
🔻هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻سردبیر فصلنامه ذهن
📎برخی از تألیفات
▫️تجربه دینی و گوهر دین
▫️نگرشهای نوین در فلسفه
▫️خاستگاه دین
▫️بیولوژی نص
▫️معناشناسی شناختی قرآن
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔅نابودی قطعی رژیم صهیونیستی
🔻حضرت آیتالله خامنهای:
«من قاطعانه میگویم: این تلاشها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.»
۱۴۰۰/۰۲/۱۷
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 گریه مرحوم استاد علامه طباطبایی در فراق شاگرد برجستهاش
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir