#اربعین
🌑 پیشگیری از تحریف اربعین
✍ #محمدامین_رضایی
🔻اربعین مثل هر واقعه ای امکان تحریف دارد؛ لذا باید به روایت آن اهتمام داشت.
در دو ساحت #روایت_اربعین را باید ثبت کرد:
۱. عموم زائران تجربه زیست خود و زیبایی های این سفر را به صورت جزئی روایت کنند.
۲. نخبگان روح کلی، قواعد، ظرفیت ها را از خرده روایت ها استخراج و به امتداد بخشی آن در جامعه فکر کنند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#نشست
✳️ سومین نشست از سلسله نشست های «حکمرانی معنوی» برگزار می شود:
🌗با موضوع «حکمرانی و مسأله سبک زندگی»
👤 با حضور حجت الاسلام دکتر رضا غلامی و حمیدرضا مظاهری سیف
🔹زمان: دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶
⬅️ این نشست به صورت زنده در کانال زیر پخش می شود:
✅ https://eitaa.com/spiritualitystudy
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: جلوههای تربیت اخلاقی در نهضت حسینی
👤دکتر سیدحمیدرضا علوی؛ استاد تمام علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
🕔زمان: دوشنبه ۱۳ شهریور؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
رابطه ایران با سازمانهای بین المللی.pdf
3.06M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗رابطه ايران با سازمانهاي جهاني (بينالمللي)
✍️ فيروز نجفي
🔻اشاره
تكوين سازمانهاي بينالمللي جديد متعلق به قرن نوزدهم است اما تلاش و كوشش جدي براي توسعه و شكوفايي آنها در قرن بيستم صورت گرفت و دنبال شد. در واقع آنچه در قرن گذشته صرفاً يك گرايش بود در قرن جاري به يك برنامه عملي منسجم مبدل گشت.
در حال حاضر در روند شكلگيري سازمانهاي بينالمللي و تحولاتي كه صورت پذيرفته نظام بينالمللي به عنوان يك كل از دولتهاي ملي، كنشهاي متقابل آنها، سازمانهاي بينالمللي و كنش متقابل بازيگران خصوصي تشكيل ميشود در عين حال دولتهاي ملي و سازمانهاي بينالمللي عمدهترين بازيگران عرصه بينالمللي هستند و به مرور در راستاي توسعه پديده سازمان سازي، ايده سازمانهاي بينالمللي هم در حرف و هم در عمل به تدريج پيچيدهتر و داراي اهميت بيشتري ميشود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 68.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 اطلاعیه مهلت ارسال مقاله به کنگره
به اطلاع عموم پژوهشگران محترم میرساند؛ با توجه به اتمام مهلت ارسال مقالات به کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنهای (دامظله) و بر اساس تصمیم کمیته علمی این همایش، نویسندگانی که چکیده مقاله خود را تا پایان مرداد ماه ارسال کرده اند مهلت دارند اصل مقاله خود را تا پایان شهریور ماه به سایت زیر ارسال نمایند.:
📚 👇👇👇
https://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/news.php?rid=98
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#شیعه_شناخت
🌗 حوزه نجف در فقه و اصول و حوزه هند در کلام
🎙آیت الله رضا استادی در دیدار شورای راهبری کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین هندی یا لکهنوی صاحب کتاب مشهور عبقات الانوار در اثبات امامت و دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع):
🔹خاندان لکهنوی در #هند زحمات بسیاری برای شیعه کشیدند.
🔹حوزه علمیه هند و نجف رقیب هم بودند، ولی حوزه هند رقابت نکرد بلکه حمایت کرد.
🔹زمانی که حوزه نجف در فقه و اصول فعالیت می کرد، حوزه هند بار مباحث مباحث اعتقادی را بر دوش کشید.
🔹مباحث کلامی حوزه هند از اتقان و اخلاص فراوانی برخوردار است.
📎لینک خبر
✴️ امروز هجدهم صفر، سالروز رحلت علامه #میرحامدحسین هندی است.
🔸میرحامدحسین، در سال ۱۲۴۶ ق. در شهر «میرتهه» هند به دنیا آمد. نام اصلی او را «مهدی» نهادند.
🔸او مقدمات و سپس دروس ادبی مثل «مقامات حریری» و «دیوان متنبی» و نهج البلاغه را آموخت و سپس به فراگیری علوم عقلی در نزد «سید مرتضی خلاصه العلماء» و علوم شرعی و فقه و اصول در محضر «سید محمد سلطان العلماء» و برادر او «سید حسین سیدالعلماء» پرداخت.
🔸«عبقات الانوار» بزرگترین و ارجمندترین کتاب میرحامد حسین است و از شاهکارهای علمی و اعتقادی شیعه به شمار میرود. وی این کتاب عظیم و شگفتانگیز را در مناقب ائمه اطهار علیهمالسلام و در جواب کتاب ضدشیعی «تحفه اثنی عشریه» (هدیهای برای شیعیان دوازده امامی نوشته مولوی عبدالعزیز دهلوی م ۱۲۳۹ ق معروف به سراج الهند) نوشت.
🔺سرانجام علامه میرحامد در ۱۸ صفر سال ۱۳۰۶، در لکهنو چشم از جهان فروبست و در حسینیه خود به خاک سپرده شد.
نشریه معارف
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#ارباب_معرفت
🌗 چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله میگویند؟
🎤دکتر محمدجواد فلاح دانشیار گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
🔹برخی معتقدند، امام حسین(ع) فرزندی به نام عبدالله داشتند، ولی چیزی که اهل معنا بیان میکنند این است که «اب» به معنای پدر و ریشه است و هر کسی تا قیامت خدا را عبادت میکند مدیون امام حسین(ع) است. از این رو او را اباعبدالله مینامند، چون عبادت واقعی با حرکت امام(ع) محقق شد.
اگر مسلم، ابن زیاد را ترور کرده بود اخلاق الهی ماندگار نبود، جوانمردی زنده نمیماند و این از نتایج مهم عاشوراست. پس اگر نگاه غایتگرایانه صرف به وقایع عاشورا داشته باشیم، رفتار امام(ع) و صحابه ایشان رفتاری غایتگرایانه در سطحی بالاتر است و آن ماندگاری اخلاق اسلامی تا قیامت است.
میتوان تمامی تصمیمات گرفته شده در عاشورا را با این نگاه هم تحلیل کنیم؛ مثلاً عدم ترور ابن زیاد ناشی از این انگاره صحیح است که جوانمردی در این نیست که کسی را در منزلی که مهمان است ترور کنیم یا اقدام حر و حضرت عباس(ع) و... این تصمیمگیریها از ساحت معرفت شروع شده و به انگیزه و احساسات و عواطف میرسد.
🔸 در مباحث اخلاقی این ویژگیهای اخلاقی آنقدر مهم است که امام علی(ع) در تمثیلی فرمودند: من یک برادر دینی دارم که یکسری ویژگیهایی دارد و چون دنیا در چشم او کوچک است او در چشم من بزرگ جلوه میکند وقتی او در دو راهی اخلاقی قرار بگیرد با چیزی که به هوای نفس نزدیکتر است مخالفت میکند و بر شما باد که اینطور عمل کنید؛ یعنی در دوگانگیها اینگونه تصمیم بگیریم.
🔹برخی مانند حر در دوراهی بین بهشت و جهنم توانستند بهشتی شوند و عمر سعد هم در این دو راهی و در حالی که حتی گریه هم کرد طور دیگری عمل کرد و جهنمی شد؛ او در ساحت معرفتی مشکلی نداشت و میدانست خطا میکند ولی انگیزه و عمل لازم را انجام نداد. برخی میدانند کاری خطاست و از انجام آن هم بدشان میآیند و گرایش عاطفی به آن ندارند ولی باز اقدام به آن میکنند. لذا سیر تصمیم اخلاقی تا به عمل منجر شود نیازمند تمرین و آموزش و پیگیری است.
🔸امروز ما در عرصه سیاست و فرهنگ و مسائل اجتماعی باید از ظرفیت عاشورا استفاده کنیم؛ یعنی شخصیتهای متنوع و متفاوت در عاشورا در هر دو جبهه را مورد تحلیل اخلاقی قرار دهیم، اگر دیروز واقعه عاشورا رخ داد، اکنون ظهور و مهدویت پیش روی ماست و بدانیم کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و ما باید موقعیت خود را به درستی تشخیص دهیم که اگر در عاشورا بودیم آیا مانند عمرسعد تصمیم میگرفتیم یا مانند حر؟ اگر قرار است نقش خود را در کربلا بیابیم باید به منش و ویژگیهای شخصیتی خودمان رجوع و به تصمیمگیری در موقعیتهای مختلف زندگیمان توجه کنیم.
🔹تصمیمگیری مناسب در موقعیتهای دشوار، سخت است و تصمیم درست وابستگی زیادی به ویژگیهای اخلاقی فرد و موقعیت زمانی و مکانی دارد. کسانی که قصد دارند در این عرصه تحقیق و پژوهش کنند خوب است به مطالعه عاشورا از منظر میانرشتهای بین تاریخ و اخلاق بپردازند.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: بازخوانی و تحلیل اخلاقی گشتالتی و کلنگرانه نهضت امام حسین (ع) از مدینه تا مدینه، عِبرتها و عَبرتها
👤دکتر عباسعلی شاملی؛ دانشیار روانشناسی تربیتی و مدیر گروه اخلاق جامعةالمصطفی العالمیة و دکتری تعلیم و تربیت ارزشها از دانشگاه مک گیل
🕔زمان: دوشنبه ۱۳ شهریور؛
در حال برگزاری
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
1402-06-09 Arbaeen.pdf
568.5K
#کتاب_شناسی
🔰 کتاب «شکوه اربعین»، از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ـ حوزههای علمیه منتشر شد
با فرارسیدن موسم پیاده روی اربعین، دلهای مشتاقان اباعبدالله الحسین علیه السلام اوج می گیرد و در تب و تاب حضور در مشایه می سوزد.
در این راستا مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، شبهات پیرامون این حرکت عظیم را با بهره مندی از اساتید برجسته، مورد بررسی قرار داده است. اثر حاضر حاصل مباحث مطرح شده در این زمینه است که در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
#جاماندگان
#اربعین
#امام_حسین
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
درس اربعین.pdf
415.9K
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗درس اربعین
✍️ دکتر محمود قیوم زاده
🌴اهمیت اربعین
«اهمیت اربعین از کجاست؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید میگذرد چه خصوصیتی دارد؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت امام حسین(ع) زنده شد و این چیز بسیار مهمی است. اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق میافتاد یعنی حسین بن علی(ع) و بقیة شهیدان در کربلا شهید میشدند، اما بنیامیه موفق میشدند، همانطور که خود حسین(ع) و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند، در این صورت آیا این شهادت برای عالم اسلام فایدهای میداشت؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری میگذاشت، آیا این خاطره در تاریخ، برای نسلهای بعد، برای گرفتاریها و سیاهیها و تاریکیها و یزیدیهای دوران آیندة تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده میداشت؟ اگر حسین(ع) شهید میشد، اما مردم آن روز و مردم نسلهای بعد نمیفهمیدند که حسین(ع) شهید شده، آیا این خاطره چه اثر و چه نقشی میتوانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟ بله هیچ اثری نداشت.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir