eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فراخوان ایده اعتکاف دانشجویی 🔷محورها؛ 1. رسانه و اعتکاف؛ فیلم کوتاه، پوستر، موشن گرافی، پادکست، اینفوگرافیک، کلیپ 2. برنامه فرهنگی حین اعتکاف 3. جهاد تبیین و اعتکاف 4. فضاسازی مسجد برای اعتکاف 5. بهره مندی معنوی از اعتکاف 6. تشویق دانشجویان برای شرکت در اعتکاف 7. برنامه های دخترانه در اعتکاف 8. نحوه استقبال از معتکفین 9. بهره مندی از قرآن در اعتکاف 10. تبلیغ چهره به چهره در اعتکاف 11. و... 📅مهلت ارسال آثار: 30 آبان 1402 🎁جوایز: تلفن همراه، ساعت هوشمند، کارت هدیه نقدی و ... 📬آثار خود را به همراه مشخصات (نام و نام خانوادگی- شماره تماس- استان- دانشگاه- رشته و مقطع) به آیدی زیر در پیام رسان روبیکا یا ایتا ارسال کنید: @ideadaneshjooei نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
♨️📚 📗 حکومت موازین اسلامی و نسبت آن با اصول قانون اساسی The Rule of Islamic Standards and its Relationship with the Principles of the Constitution 🖌مؤلف : زهرا زندیه 🔸ناشر : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸گروه‌ : حقوق و فقه اجتماعی 💢اطلاعات بیشتر + 30 صفحه اول: https://rihu.ac.ir/fa/book/37411 📝 چکیده کتاب: این اثر پژوهشی بر آن است تأملی در مفهوم، مبنا، حدود و آثار حقوقی حکومت موازین اسلامی بر اطلاق و عموم اصول قانون اساسی داشته باشد. در این راستا، در بخش اول، تبیین کلیدواژگان تخصصی اصل چهارم و تحلیل مبانی حکومت موازین اسلامی بر اطلاق یا عموم اصول قانون اساسی بررسی شده و در بخش دوم، حدود حکومت موازین اسلامی بر اطلاق یا عموم اصول قانون اساسی و آثار حقوقی این حکومت مورد تحلیل قرار گرفته است. به‌علاوه در این نوشتار، به فراخور بحث به جایگاه نظارت شرعی و نظارت پسینی در تحلیل محتوای اصل چهارم، چرایی لزوم حکومت موازین اسلامی بر اطلاق یا عموم اصول قانون اساسی، مفهوم اصول فراقانون اساسی و نسبت آن با اصل چهارم، چگونگی تضمین هنجارهای برتر در نظام‌های حقوقی دنیا و تفاوت کاربست نظارت شرعی در مورد قانون اساسی و قوانین عادی پرداخته شده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشست های نقد متون اندیشه اسلامی دانشگاه 🔶 نشست اول: نقد شبهات نبوت ✅ استادان ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر آقاشریفیان و دکتر مهدی حبیب اللهی ⏰ پنجشنبه 13 مهرماه 1402، ساعت 8:30 🌐 لینک حضور: dte.bz/eett 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: امکان‌سنجی توجیه اخلاقی حجاب ✔️دکتر مهدی شجریان؛ استادیار مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگر حجاب و جنسیت ⏰زمان: پنج‌شنبه ۱۳ مهر؛ ساعت ۱۰ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🪑کرسی علمی-ترویجی ارزیابی روایت «اجر مغنیه» به روش تحلیل فهرستی 🎤 حجت‌الاسلام سیدرضا شیرازی(استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) 🔨 حجت‌الاسلام حسن نقی‌زاده(استاد دانشگاه فردوسی) 🔨دکتر محمود ملکی(استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) ⚙ حجت‌الاسلام محمدمهدی کمالی(استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی) 🕙پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ 🏢مشهد، بست طبرسی حرم مطهر، بنیاد پژوهشهای اسلامی، تالار نمایشگاه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جلسه دفاع دکتری "ماهیت تکنولوژی و ابعاد آن بر اساس فلسفه اسلامی معاصر" ✅ پديدآورنده: جناب حجت الاسلام آقای 🗓 پنج‌شنبه 1402/7/13 ⏰ 12:30 ✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره 2 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) - سالن جلسات دفاع 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: ارتباط سیاست‌گذاری حجاب و تحولات اجتماعی در ایران ✔️دکتر راحله کاردوانی؛ استادیار خانواده پژوهشکده مهرستان دانشگاه اصفهان، دکتری مطالعات زنان از دانشگاه تربیت مدرس ⏰زمان: پنج‌شنبه ۱۳ مهر؛ ساعت ۱۴ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: نکات تفسیری آیه استعفاف (۳۳ نور) ✔️دکتر محمدهادی منصوری؛ استادیار قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ⏰زمان: پنج‌شنبه ۱۳ مهر؛ ساعت ۱۶ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 جامع ترین دوره علوم قرآنی 🎙 باتدریس استاد فرهیخته: 🔷 دکتر محمد مرادی 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ ۲۴ ساعت محتوای آموزشی در ۱۰۰ جلسه ✅ دسترسی آنلاین به محتوا ✅ ارائه گواهی معتبر 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: https://hekmat.academy/courses/quranic-sciences/ 📌 آخرین فرصت تخفیف جشنواره تا پایان جمعه ۱۴ مهرماه می‌باشد. کدتخفیف ۶۰% تمامی دوره‌ها: eid60 کدتخفیف ۷۰% دوره جامع علوم قرآنی: qr70 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-🌗 حاضرم ده تا امینی را فدا کنم اما ... جریان تعطیلی منبر علامه امینی به دستور آیت الله العظمی بروجردی به خاطر حفظ وحدت اسلامی. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
﷽ 🔷️ نشست تخصصی هنر و رسانه دینی و فضای سایبر در: " دومین کنفرانس فضای سایبر " https://cysp2023.ut.ac.ir/ 🔰 با مشارکت: 🔹️ دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، 🔹️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، 🔹️ آزمایشگاه هنر و رسانه دینی شهاب مبین، 🔹️ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر، 🔹️ دبیرخانه دومین کنفرانس فضای سایبر، 🔹️ جشنواره فیلم عمار ، 🔹️جشنواره فیلم کوتاه و پویانمایی جوشش، 🔹️تشکل جهادگران بین المللی هنرورسانه(برهان)، 🔹️ بنیاد نخبگان استان قم و 🔹️ جهاد دانشگاهی استان قم. 🔰 محتوای نشست تخصصی هنر و رسانه دینی و فضای سایبر: 💠 ارتقاء سطح مخاطبان آثار علمی دینی با فرآوری در قالب رمان و ادبیات داستانی: دکتر نجارزادگان، دکتر محمدی، دکتر رحماندوست 💠 فضای سایبر و تجاری سازی در رشته های الهیاتی: دکتر فولادی، دکتر اسدی، دکتر جوادی، دکتر میرزمانی 💠 فضای سایبر و راهبردهای رسانه ای القای معارف دینی: دکتر بنیسی 💠 کاربردی سازی مسائل الهیاتی در قالب فیلم و سریال: مهندس کریمی، دکتر تورنگ، جواد افشار، مجید مجیدی، سیدحسین فدائی، سید جواد هاشمی، حمید صالحی 🔸️ لینک ثبت نام : 👇 https://www.roytab.ir/Default/GenerateForm/272 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
﷽ ✅ آزمایشگاه هنر ورسانه دینی شهاب مبین، قصد دارد در نشست تخصصی هنر ورسانه دینی و دومین کنفرانس فضای سایبر، از برخی آثار شاخص در حوزه هنر و رسانه دینی، رونمایی کند. از علاقمندان و مولفانی که آثاری در این حوزه در بازه زمانی یکسال گذشته(مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) دارند؛ دعوت می شود تا آثار خود را از طریق لینک زیر، به اطلاع برسانند. @F_Smehr 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 "غفّارالذّنوب" 🎙عالم ربّانی آیت‌ الله عبدالله جوادی آملی حفظه الله: او به قدری کریم است که قابل وصف نیست. ... 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام با همکاری مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی تقدیم می‌کند: قسمت دوم از مجموعه مستند مصاحف کهن: 🛑 «مصحف صنعاء 1» 🛑 به روایت: مرتضی کریمی‌نیا از اینجا می‌توانید این قسمت را در آپارات ببینید 🔻ونزبرو معتقد بود با توجه به تحلیل ادبی متن قرآن توانسته است ثابت بکند که قرآن متعلق به زمانی که مسلمانان ادعا می‌کنند یعنی دورۀ رسالت پیامبر نیست، بلکه حداکثر در اواخر قرن دوم هجری شکل کنونی خود را پیدا کرده است. در حقیقت تحلیل ادبی و ساختاری وزنبرو از متن قرآن و گونه‌شناسی دیگر متون کهن اسلامی، یعنی تفسیر و سیره، او را به این استنتاج رسانید که قرآن محصول تطور و تکامل سیستماتیک از فقرات مختلف پیامبرگونه بوده که در دورانی طولانی به صورت شفاهی در بین‌النهرین رواج داشته است و فرایند رسمی‌سازی و تثبیت قرآن نمی‌تواند زودتر از آغاز قرن سوم هجری باشد. اما ونزبرو یک نکته را مسلم گرفته بود: عدم پذیرش و ایمان به وجود هرگونه نسخۀ خطی متعلق به پیش از قرن دوم هجری. درست شش سال پیش از انتشار کتاب ونزبرو در یک اتفاق غیرمنتظره نزدیک به پانزده هزار برگ‌نوشته کهن قرآنی در مسجد جامع صنعاء یمن کشف شده بود. در میان انبوه نسخه‌های کشف‌شده در دارالمخطوطات صنعاء یمن یک نسخه به شمارۀ 0127 وجود داشت که با بقیۀ نسخه‌ها تفاوت مهمی داشت. پالیمسست صنعاء که امروزه آن را مصحف صنعاء 1 می‌نامیم، مهم‌ترین سند کهن ما در زمینۀ تاریخ متن قرآن است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ضرورت استراتژیک تلقی کردن مسئله نسل‌ها در مطالعات دانشگاهی 🎤 دکتر رضا صمیم دانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی 🔸مسئله‌ نسل‌ها در ایران به دست پژوهشگران علوم اجتماعی و سیاسی بارها مورد پژوهش قرار گرفته است. بررسی دلایل نابسندگی این پژوهش‌ها وظیفه مطالعات انتقادی علم است. با توجه به اینکه مسئله نسل‌ها استراتژیک است، باید پژوهش‌های این حوزه ارزیابی شوند و با صراحت، شجاعت و خارج از چارچوب تعارف و رودربایستی در مورد آن‌ها حرف زد. 🔹احساس می‌کنم سه اشکال بزرگ در کلیت پژوهش‌ درباره نسل‌ها وجود دارد. 1. که مهمترین ایراد است این است که عموماً مفهوم نسل‌ها را ذیل مفهوم شکاف نسلی می‌فهمند و باعث می‌شوند که پژوهش‌ها به کار تبیین درست مفهوم نسل‌ها نیایند. این پژوهش‌ها شکاف نسلی را یک فاصله ذهنی معنا می‌کنند و می‌‌گویند نسل جوان و پیر، شکاف ذهنی دارند. در نتیجه همدیگر را نمی‌فهمند و این درک نادرستی از مسئله است. به همین دلیل یک پیش‌فرض غیر واقع‌گرایانه در مورد انسان‌ها داریم، در حالی که مسئله نسل‌ها، عدم درک متقابل نیست، بلکه زمانی بروز پیدا می‌کند که دو نسل به حیث ذهنی، درک شفافی از هم پیدا می‌کنند و نسل جوان می‌فهمد که نسل پیر همه موقعیت‌ها و امکانات را در اختیار گرفته و نسل پیر می‌فهمد که نسل جوان متوجه این است که فاصله بین دو نسل بیشتر به معنای بازتولید نظام تبعیض است. بنابراین بسیار مهم است که مسئله نسل‌ها را ذیل مفهوم فاصله بفهمیم یا نزدیکی؟ 2. معمولاً پژوهش‌ها در ایران با دو شیوه شبه پوزیتیویسیت و پست‌مدرن انجام شده‌ و این دو رویکرد با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد ولی پژوهش‌های هر دو رویکرد در تحلیل نسل‌ها، نواقصی دارد. در مورد پژوهش‌های پوزیتیویستی، ایراد این است که مسئله نسل‌ها را ساده می‌‌کنند، آن‌ها فکر می‌کنند حل مسئله در آغاز پژوهش است و باید مسئله رااز پیچیدگی انداخت، در حالی‌که مسئله نسل‌ها بسیار پیچیده است و اگر سیاستگذار بودم، دستور می‌دادم تا اطلاع ثانوی مسئله نسل‌ها نباید موضوع مطالعات شبه پوزیتیویستی قرار گیرد. 3. رویکرد پست‌مدرن. این رویکرد تعداد پژوهش‌های بیشتری را هم به خود اختصاص می‌دهد و سعی می‌کند اشکالات به پژوهش‌های پوزیتیویستی را حل کند و از این منظر گامی جلوتر از پژوهش‌های شبه پوزیتیویستی است، اما اشکال بزرگ پژوهش‌ها این است که سعی می‌‌کنند مسئله را صورت‌بندی کنند که شکل دیگری از تقلیل را به وجود می‌آورد. آن‌ها تضاد بین دو نسل را تضاد معنایی، مفهومی، زبانی و نمادین می‌پندارند و عموماً جایگاه‌های نسلی را یک گفتمان می‌نامند و به دنبال چیستی و تحلیلِ نحوه پدید آمدن آن‌ها هستند، اما آن‌ها هم دچار تقلیل‌گرایی‌اند. 🔸پژوهش‌های پست‌مدرن برای اراده افراد نقش زیادی قائل نیستند و این ایراد دیگری است که می‌توان به آن‌ها گرفت ایراد سوم این است که به مسئله نسل‌ها از منظر تاریخی توجه می‌کنند و به این ترتیب روند تحولات بین نسلی را در درون تاریخ به خوبی درک نمی‌کنند. 🔹برای اینکه پژوهش بر روی نسل‌ها بسندگی داشته باشد باید مسئله نسل‌ها را استراتژیک تلقی کنیم، به گونه‌ای که حل یا عدم حل آن در شکل واقعی زندگی روزمره ما تأثیر ‌بگذارد. متأسفانه بسیاری از پژوهش‌ها این وجه استراتژیک را فراموش کرده‌اند، در حالی‌ که تبیین استراتژیک باعث می‌شود که ضرورت حل مسئله به خوبی تبیین شود. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠 سلسله جلسات « سبک زندگی » 🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر پسندیده 📜 موضوع: محمد؛ امین یا امام؟ 🗓 جمعه ۱۴ مهرماه بعد از نماز عشاء 🕌 حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نگاهی به خلافت امام حسن.pdf
1.09M
🌗نگاهي به خلافت امام حسن(ع) بر مبناي اهل سنت ✍️ اكبر سعادتي درآمد از عناويني كه نزد اهل سنت بسيار ارزشمند تلقي مي‌گردد عنوان «خليفه راشد» است. آنان حاكمان را به «خليفه» و غير خليفه تقسيم مي‌كنند و مي‌گويند اين تقسيم به جهت حديث نبوي است كه خلافت را تا سي سال پس از پيامبر مي‌داند؛ هرچند در محاورات اهل سنت تنها به چهار خليفه نخستين «خلفاي راشدين» اطلاق مي‌گردد. با این وصف اما بزرگان تاريخ و حديث و كلام اهل سنت، امام حسن(ع) را هم خليفه راشد دانسته‌اند؛ که به تصريح مورخين حكومت ايشان در محدوده همان سي سال پس از پيامبرخدا(ص) مي‌گنجد. البته ايشان از دیدگاه اهل سنت همه شرايط یک خليفه راشد مانند عدالت و شجاعت و دانايي را دارا بوده‌اند و در تشكيل خلافت آن حضرت، موازين خلافت خلفاي راشدين مانند بيعت مردم و اهل حل و عقد و تنصيص پيامبر(ع) و خليفه قبلي، تحقق داشته است. در اين مقاله با بررسي منابع حديثي، تاريخي و اعتقادي اهل سنت در سه فصل به این تبیین این مسئله پرداخته مي‌شود. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 100. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: ارتباطات زن و مرد و پیام‌های غیرکلامی ✔️دکتر سارا طالبی؛ مدرس دانشگاه، مدیر موسسه عالی رفیعه‌المصطفی و دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی ⏰زمان: شنبه ۱۵ مهر؛ ساعت ۱۴ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: انسان مسلمانِ عصر مدرنیته و مساله حجاب (نسبت‌سنجی مبانی انسان‌شناختی و فلسفه حجاب) ✔️دکتر زینب تاجیک؛ پژوهشگر مطالعات زنان و دکتری کلام امامیه از دانشگاه قرآن و حدیث ⏰زمان: شنبه ۱۵ مهر؛ ساعت ۱۶ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗در وجوب عفاف اختلاف نظری نیست! 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدهادی منصوری؛ استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی 🔸استعفاف با عفت و حجاب مرتبط است. در ادیان و مکاتب مختلف چند نظریه در مورد مهار غریزه جنسی وجود دارد که گرفتار افراط و تفریط است؛ مسیحیت رهبانی بر عزلت و ترک این غریزه تاکید دارد، لیبرالیسم و فمنیسم و ماتریالیسم هم بر آزادی بی حد و حصر آن تاکید دارد ولی اسلام دو راه‌کار ارائه کرده است1. استعفاف 2. نکاح. 🔹انواع عفت‌ورزی متفاوت است و گاهی سخن از مهار و مدیریت غریزه جنسی است و یکی عفت اقتصادی است که در آیه ۶ سوره نساء فرموده است، برخی آیات قرآن به ما می‌آموزد که عفت را رعایت کنیم مثلا در آیه ۴۳ نساء و ۶ مائده از واژه «لامستم النساء» استفاده شده و این تعبیر بسیار عفیفانه است. 🔸یکی دیگر از مباحث مرتبط با استعفاف، بلوغ نکاح است که در قرآن چند بلوغ داریم؛ بلوغ نکاح، بلوغ اَشُد و بلوغ حلم. مفسران بلوغ اشد را هم بلوغ جنسی و یا بلوغ عقلی دانسته‌اند ولی برخی آن را مرحله‌ای از بلوغ می‌دانند و در مورد بلوغ حلم هم گفته شده است که همان بلوغ شرعی است. به تعبیری بلوغ نکاح، جنسی، اشد، بلوغ عقلی و حلم هم بلوغ شرعی است. مفسران در مورد وجوب فلیستعفف اختلافی ندارند زیرا خویشتنداری از محرمات الهی را امری واجب می‌دانند ولی در زمینه «انکحوا» اختلاف نظر وجود دارد. 🔹بنده معتقدم که نکاح و عفاف دو مقوله جداست زیرا اگر کسی توان نکاح نداشت باید عفت بورزد از این‌رو چنین روایاتی با آیه ناسازگار است و باید توجیه درستی برای آن بیابیم. البته قاعده عرضه روایت بر قرآن را هم داریم یعنی اگر روایت ناسازگار با قرآن بود روایت کنار گذاشته می‌شود. بنابراین استعفاف در این آیه از طریق ازدواج نیست. 🔸اگر نمی‌توانید ازدواج دائمی بکنید ازدواج موقت بکنید و مؤید آن هم روایاتی است که در باب کراهت متعه برای کسی داریم که ازدواج دائمی دارد؛ البته این هم با آیه ناسازگار است و دلیلی برای این تفسیر هم نداریم زیرا ازدواج موقت، نوعی ازدواج و نکاح است و نمی‌توان آن را از انکحوا جدا کرد. 🔹راهکارهای عفاف عبارت است از: بینشی، انگیزشی و کنشی. وقتی خداوند دستور نکاح داده باید زمینه‌های آن هم مهیا باشد از این رو جامعه، خانواده و متولیان امور فرهنگی و اقتصادی جامعه موظفند امر ازدواج را تسهیل کنند؛ برای استعفاف هم باید بسترسازی داشته باشیم از جمله اینکه به راحتی سایت‌ها و فضای مجازی ناپاک در اختیار جوانان و نوجوانان قرار نگیرد و کشورهای دیگر این کار را کرده‌اند و می‌طلبد ما هم دقیق‌تر این مسئله را مورد توجه قرار دهیم. 🔸مسئله دیگر انتخاب بینش و جهان‌بینی درست است یعنی انسان بداند لذت جنسی برای چه آفریده شده و یا اینکه ماتریالیست‌ها و مادی‌گرایان چه نگاهی به شهوت جنسی دارند. 🔹موضوع دیگر اینکه انسان کرامت برای خود قائل باشد از این رو در روایات فرموده‌اند: اگر کسی برای نفس خود کرامت قائل باشد شهوات را پست خواهد شمرد و در روایت دیگری بیان شده است: غیرتمند هرگز زنا نمی‌کند، این ربطی به مسلمانی هم ندارد بلکه انسان آزاده و غیور سراغ زنا نمی‌رود و به آن نزدیک هم نمی‌شود. 🔸بحث دیگر الگوپذیری از الگوهای قرآنی است؛ در ماجرای یوسف(ع)، وقتی زلیخا از او درخواست کرد او ندای «معاذ الله» سر داد و این حجت را بر همگان تمام کرده است؛ یا پاکدامنی مریم قدیسه هر بهانه‌ای را از دختران جهان گرفته است، لذا قرآن از بین صدها صفت نیکوی مریم پاکدامنی او را پررنگ کرده است. ادامه متن در لینک: کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار می کند:‌ 1) خارج کلام (قاعده دفع ضرر محتمل) ؛ استاد رضا برنجکار ⏱شنبه ها و یکشنبه ها ساعت 17 ؛ شروع کلاس 15 مهر 2) مبانی کلامی اخلاق و معنویت ؛ استاد هادی صادقی ⏱پنجشنبه ها ساعت 15 ؛ شروع کلاس 20 مهر 3) نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی الحاد مدرن؛ استاد شاکرین ⏱دوشنبه ها ساعت 16 ؛ شروع کلاس ۲۲ آبان 4) دوره فشرده تاریخ کلام امامیه ؛ استاد طالقانی ⏱دوشنبه ها ساعت 15 ؛ شروع کلاس 17 مهر 5) نقد منهاج السنه؛ استاد امداد توران ⏱سه شنبه ها ساعت 14:30 ؛ شروع کلاس 18 مهر 6) زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی؛ استاد محمد جاودان ⏱زمان برگزاری: آذر ماه 7) الاهیات تطبیقی بین الادیان ؛ استاد جواد باغبانی آرانی ⏱شروع درس آذر ماه 8) شرح آیات العقاید؛ استاد کریمی ⏱دوشنبه ها ساعت 11 ؛ شروع کلاس 18 مهر 9) نقد مبانی فکری و کلامی سلفیه؛ استاد روحی ⏱یکشنبه ها ساعت 15 ؛ شروع کلاس 16 مهر ♦️مهلت ثبت نام تا تاریخ 14مهر 1402♦️ 📲جهت ثبت نام؛ عنوان درس را همراه با نام و نام خانوادگی خود به ایدی زیر ارسال نمایید. 🆔 @admin_anjoman313 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚜️بخش ویژه هفتمین⚜️ جشنواره قرآنی طهورا ✅ ویژه دانشگاهیان سراسر کشور (اساتید، کارمندان و دانشجویان) 🔻 با محوریت: قرآن، عامل وحدت و همگرایی تمدن اسلامی 🕊 قرآن، نوری خاموش ناپذیر از ازلیت تا ابدیت 💫 هتک حرمت، نبردی بی اثر در برابر معجزه جاودان 🔸در دو بخش: شعر و پوستر 🔹مهلت ارسال آثار: ⏳تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ 🔸جوایز برگزیدگان هر بخش : نفر اول: ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال، تندیس و لوح تقدیر نفر دوم: ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و لوح تقدیر نفر سوم: ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و لوح تقدیر 📥 دبیرخانه : 📲 ۰۹۹۰۶۶۷۳۵۱۸ ( تماس،ایتا و تلگرام) ••✦•┈┈┈••❅✾❅••┈┈┈•✦•• 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: فراخوان جذب طرح‌های پژوهشی در حوزه «مسائل زنان و خانواده» 🔹 امتیازات: - انعقاد قرارداد پژوهشی برای طرح‌های برگزیده - اولویت طرح‌های برگزیده در فرایند جذب هیئت علمی پژوهشی - چاپ اثر علمی در نشریات معتبر اطلاعات بیشتر 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir