#قرآن_کریم 228
💫 سوره مبارکه هود
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 54 - 62
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به #امام_رضا [علیه آلاف التهیة و الثناء]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۲۸ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
إِنْ نَقُولُ إِلَّا اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ ۗ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ وَ اشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ ﴿ ۵۴ ﴾
فقط همین را گفته باشیم که بعضی از معبودهایمان به عقلت بدجور آسیب زدهاند!» گفت: «البته من خدا را شاهد میگیرم و شما هم شاهد باشید که دیگر کاری به بتهایتان🗿 ندارم.
مِنْ دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنْظِرُونِ ﴿ ۵۵ ﴾
پس شما و بتهایتان بر ضدّ من هر نیرنگی میخواهید، بزنید و به من مهلت ندهید تا ثابت شود هیچکارهاید!
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكُمْ ۚ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿ ۵۶ ﴾
من به خدا توکل میکنم که صاحباختیار من و شماست. هر موجود زندهای باشد، زمام کارهایش دست اوست و بس. خدا با راهوروشی درست کار میکند.
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ مَا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ ۚ وَ يَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَ لَا تَضُرُّونَهُ شَيْئًا ۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ ﴿ ۵۷ ﴾
اگر سرپیچی کنید، مهم نیست؛ چون پیامی را که مأمور رساندنش بودم، کامل به شما رساندم. همچنین، خدا مردم دیگری را در این سرزمین جانشینتان میکند و کمترین ضرری هم به او نمیزنید. آخر، او مراقب همه چیز هست.»
وَ لَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ نَجَّيْنَاهُمْ مِنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ ﴿ ۵۸ ﴾
وقتی فرمانمان فرا رسید، هود و مؤمنانِ همراهش را از سرِ لطفمان نجات دادیم و از عذابی نفسگیر رهاییشان بخشیدیم.
وَ تِلْكَ عَادٌ ۖ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ ﴿ ۵۹ ﴾
اینهم مردم عاد! نشانههای خدا را منکر شدند، پیامبران را نافرمانی کردند، گوشبهفرمانِ هر زورگوی لجبازی شدند.
وَ أُتْبِعُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ أَلَا إِنَّ عَادًا كَفَرُوا رَبَّهُمْ ۗ أَلَا بُعْدًا لِعَادٍ قَوْمِ هُودٍ ﴿ ۶۰ ﴾
و در این دنیا و در روز قیامت با لعنتی ابدی بدرقه شدند و میشوند. بدانید که مردم عاد خدا را باور نکردند. هان! نفرین بر مردم عاد، همان همشهریهای هود!
وَ إِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ ﴿ ۶۱ ﴾
برای هدایتِ قوم ثمود هم، همشهریشان صالح را فرستادیم. او گفت: «مردم! فقط خدا را بپرستید که معبودی جز او ندارید. اوست که شما را روی زمین بهوجود آورد و آبادسازیاش را به شما سپرد. از او آمرزش بخواهید و بهسویش برگردید که خدا نزدیک است و پاسخدهنده.»
قَالُوا يَا صَالِحُ قَدْ كُنْتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَٰذَا ۖ أَ تَنْهَانَا أَنْ نَعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَ إِنَّنَا لَفِي شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ ﴿ ۶۲ ﴾
آنها به صالح گفتند: «قبل از این، به تو امیدها داشتیم! آنوقت، ما را از پرستش بتهایی بازمیداری که پدرانمان میپرستیدند؟! ما دربارۀ چیزهایی که به آنها دعوتمان میکنی، بدجور شک داریم!»
══════❖•° 𑁍 °•❖══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 97 اِمام: پیشوا. راغب گوید: اِمام آن است که از وی پیروی و به وی
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
105 اَنْ: حرفی است که بر چهار وجه می باشد:
1 حرف مصدری ناصب مضارع← مثل «وَ اَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ» (184 / بقره)، یعنی: و روزه داشتن، برای شما بهتر است. = «صَوْمُکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ».
2 مخفّف از ثقیله. مثل «عَلِمَ اَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضی» (20 / مزمّل)، یعنی: او می داند به زودی گروهی از شما بیمار می شوند، که در اصل اَنَّ می باشد.
3 مُفَسِّره که ماقبل خود را تفسیر می کند مثل «فَاَوْحَیْنا اِلَیْهِ اَنِ اصْنَعِ الْفُلْکَ» (27/مؤمنون)، یعنی: ما به نوح وحی کردیم که کشتی را بساز.
4 تأکید مطلب و اغلب پس از حرف لَمّا واقع می شود. «فَلَمّا اَنْ جاءَ الْبَشیرُ اَلْقاهُ عَلی وَجْهِه» (96 / یوسف)، یعنی: اما هنگامی که بشارت دهنده ای آمد، آن (پیراهن) را بر صورت او افکند.
🔄 (تکرار: 617).
┅───────────────┅
106 اِنْ: بر چهار وجه باشد:
1 حرف شرط که دو (شرط و جزاء) را جزم دهد، به معنی اگر ← مثل «اِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ» (38/انفال)، اگر از کفر خویش دست بردارند، گناهان گذشته آنها بخشیده شود.
2 مخفَّف از ثقیله و اکثرا در جوابش لام مفتوح می باشد. مثل «اِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً» (108 / اسراء)، البته وعده خدای ما محققّا واقع خواهد شد.
3 حرف نفی← «اِنْ عِنْدَکُمْ مِنْ سُلْطانٍ» (68/یونس)، شما هیچ گونه دلیلی بر این ادعا ندارید.
4 تأکید نفی مثل: ما اِنْ یَخْرُجْ زَیْدٌ.
🔄 این کلمه با ترکیب همه معانی اشاره شده 692 بار در قرآن تکرار شده است.
┅───────────────┅
107 اَِنَّ: به (فتح و کسر الف) هر دو حرف تأکیدند و برای تأکید مطلب ذکر می شوند← مثل «اِنَّ اللّه عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر» (1 / فاطر)، یعنی: او بر هر چیزی قادر است.
فرق مشهور میان این دو حرف آن است که اِنَّ (به کسر اوّل) غالبا در ابتدای جمله و اَنَّ (به فتح اوّل) غالبا وسط جمله به کار می رود.
🔄 اِنَّ (تکرار: 2442) و اَنَّ (تکرار: 542).
┅───────────────┅
108 اَِنّما: (به فتح و کسر الف) فقط و این است، جز این نیست← مثل «قُلْ اِنَّما اَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی اِلَیَّ اَنَّما اِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ» (6/فُصِّلَت)، بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که این حقیقت بر من وحی می شود که معبود شما تنها یکی است.
🔄 (تکرار: 146).
┅───────────────┅
109 اَنَا: من، ضمیر رفع و در مذکّر و مؤنّث یکسان باشد←مثل «اِنْ اَنَا اِلاّ نَذیر» (188/اعراف)، من فقط بیم دهنده ام.
🔄 (تکرار: 68).
┅───────────────┅
110 اُنْثی: به معنی ماده است مقابل نر،
خواه انسان باشد یا غیر آن ← مثل «مَنْ عَمِلَ صالِحا مِنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثی» (97 / نحل)، یعنی: هر کَس عمل صالح کند خواه مرد باشد یا زن. که مراد انسان است.
و «اللّه یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ اُنْثی» (8/رعد)، یعنی: خدا از جنین هایی که هر انسان یا حیوان مادّه ای حمل می کند آگاه است. که شامل تمام ماده ها است اعمّ از انسان و غیره.
جمع آن اِناث است ← مثل «یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ اِناثا وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورِ» (49/شوری)، یعنی: و به هر کَس اراده کند، دختر می بخشد و به هر کَس بخواهد پسر.
اُنْثَیَیْن تثنیه اُنْثی است «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الاُْنْثَیَیْنِ» (11/نساء)، یعنی: که سهم (میراث) پسر، به اندازه سهم دو دختر باشد.
🔄 (تکرار: 30).
┅───────────────┅
111 اُنْس: الفت ← «لا تَدْخُلُوا بُیُوتا … حَتّی تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلی اَهْلِها» (27/نور)، یعنی: در خانه هایی وارد نشوید … تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید.
مجمع از ابو ایوب انصاری نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: استیناس آن است که سُبْحانَ اللّهِ، اَلْحَمْدُ للّهِ، اللّه اَکْبَرُ گویند و بر اهل خانه تَنَحْنُح ¹ کنند. و بر اهل خانه سلام کنند.
آنَسَ را دانستن و دیدن و احساس
کردن گفته اند (قاموس)
← مثل «آنَسَ مِنْ جانِبِ الطُّورِ نارا» (29 / قصص)، یعنی: از جانب کوه آتشی مشاهده کرد. (تکرار: 111).
____________________
1- صدا در سینه گردانیدن، سینه صاف کردن.
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قتل_جنین
🚨 خطای بزرگی به نام اسقاط جنین
⛔️ وقتی فاصله سن بین بچه ها میشود بهانه یک قتل😓
🔶 لزوم تبیین ارزش فرزند و فرزندآوری
🖍 تبیین احکام سقط جنین
❗️نشر حداکثری این پرسش و پاسخ برای جلوگیری از قتل یک جنین بیگناه
🎙️ حجت الاسلام محمدمسلم وافی
💾 جهت دریافت محتوای جمعیتی به کانال زیر مراجعه فرمایید...
@nasle110 | @Madar_irani
📞 09104441412
#جمعیت #فرزندآوری
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بی حیایی و بی عفتی در #آخرالزمان
🎤 حجت الاسلام #عالی
_____________
۱- دادن حق مالکیت بعد از انقلاب صنعتی به غرض داشتن کارگر ارزان قیمت
۲- سپردن تبلیغ کالاها با استفاده از جذابیت های زنانه
۳- بالا بردن سن ازدواج و تامین غریزه جنسی از طریق رواج بی بندوباری رایگان و هرزگی
» شخصیت زن را زنده به گور کردند.
#غیرت
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از 📚📖 مطالعه
#خاطرات | دل ما را خون نكنيد
📞 خانمى به دفتر نهضت سواد آموزى تلفن كرد و گفت: آقاى قرائتى! پسرم مفقودالاثر شده و پسر ديگرى ندارم تا به دفاع از اسلام بپردازد؛ امّا هر وقت به خيابان مىروم و بدحجابى را مىبينم، دلم خون مىشود. شما در تلويزيون بگوئيد: اگر از قيامت نمىترسيد، دل ما را خون نكنيد!
#مدیون_شهدائیم
#حجاب
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
╰───────────