eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.5هزار عکس
32.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
13 Mostanade Soti Shonood.mp3
17.44M
🔉 📣 جلسه سیزدهم * واقعه هشتم * روزی که به بدنم برگشتم * وضعیت جنگ اسرائیل در غزه * التماس و التهابی که به درگاه خدا داشتم *گردابی از نور که من را به دشت بسیار نورانی برد. * ابر سیاهی که نصف آسمان را گرفت. * فرشته هایی که مسلح بودند. * فرشته هایی که امر الهی به دست آنهاست⁦. * ما ثابت بودیم، زمین گِردِ ما میچرخید. * با یک اشاره اش، اسرائیل نابود می شد. * نقش و شیعیان در پیشبرد اهداف * افرادی که از جنگ، رضایت خدا را در نظر نداشتند. * سران جنگی که با اسرائیل بسته بودند. * با یک چرخش زمین، یمن را می دیدم‌. * هایی که با اراده او کنار می رفت. * نیت هر کَس از جنگ را می فهمیدم. * تفرقه ای که در عراق بود. *جنگ عراق، جنگ قدرت بود. * افرادی که خود را به آمریکا نزدیک می کردند... * کسی به دنبال رضایت خدا نبود. * به ایران هم سر زدم. * دیدم دوتا ملک از ملائکه که کمک می کردند. * همه دنبال اثبات منیّت خود بودن * ملائکه مخصوص به جهاد * ما غائبیم. * افرادی که با دستور آنها، کارها پیش می رود. * سکینه ای که بعد از دیدن تمثال امام، به من دست داد. * همه عالم هستی در اختیار ماست و ما غافلیم * مقام * جنگ اطلاعاتی که درگیر آن هستیم. ⏰ مدت زمان: ۴۲:۵۳ 📆1401/03/17 رضوان الله تعالی علیه مدّظلّه العالی ❗️ دریافت مجموع جلسات مستند صوتی شنود 🔔 @Aminikhaah_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۵۸ 🏷️ روش برخورد با بدی دوستان ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ اُرْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: برادرت را با احسانى كه در حق او مى‌كنى سرزنش كن، و شر او را با بخشش باز گردان. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ نيكى) فرموده است: برادر (دوست) خود را با نيكى سرزنش كن (بجاى سرزنش باو نيكى نما تا شرمنده شود چون شرمندگى از هر سرزنش اثرش بيشتر است) و بدى او را با بخششِ بر او بر طرف گردان (زيرا بخشش موجب دوستى است و بدى در برابر بدى سبب زياده كردن دشمنى؛ در س ۲۳ ى ۹۶ مى‌فرمايد: «اِدْفَعْ‌ بِالَّتِي هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ اَلسَّيِّئَةَ‌» يعنى آزار و بدى «امّت» را بآنچه نيكوتر است دفع كن). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود بهترين راه رفع مزاحمت‌هاى بعضى از دوستان را بيان كرده، مى‌فرمايد: «برادرت را (به هنگامى كه خطايى از او سر مى‌زند) با نيكى كردن به او سرزنش كن و شرّ وى را از راه بخشش به او دور ساز»؛ (عَاتِبْ‌ أَخَاكَ‌ بِالْإِحْسَانِ‌ إِلَيْهِ‌، وَ ارْدُدْ شَرَّهُ‌ بِالْإِنْعَامِ‌ عَلَيْهِ‌) . ناگفته پيداست كه گاه دوستان - به ويژه هنگامى كه مدت دوستى طولانى باشد - بى‌مهرى‌هايى در حق يكديگر انجام مى‌دهند، اگر باب گله و سرزنش و مقابلۀ به مثل گشوده شود ممكن است اين شكاف روز به روز بيشتر گردد و نامهربانى‌ها به شكل تصاعدى پيش رود و چه بسا رشتۀ اخوت و دوستى از هم گسسته شود؛ اما اگر به جاى مقابلۀ به مثل، مقابلۀ به ضد انجام شود آن‌گونه كه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه‌اش فرموده است، به زودى اين وضع پايان مى‌يابد و شخص خطاكار از كردۀ خود پشيمان مى‌گردد و در مقام جبران بر مى‌آيد. فى المثل او به هنگام بازگشت از يك سفر زيارتى به ديدار من نيامد به جاى اين‌كه او را سرزنش كنم انتظار مى‌كشم در موقع مناسب به ديدارش بروم؛ بديهى است كه هرقدر او فرد كم محبّتى باشد باز تحت تأثير قرار مى‌گيرد يا به هنگام نياز به وام از دادن وام به من خوددارى كرد؛ اما من به هنگامى كه احساس مى‌كنم نياز دارد به سراغش مى‌روم و وام بيشترى در اختيارش مى‌گذارم. به يقين در آينده بى‌مهرى خود را تكرار نخواهد كرد. اساس اين سخن همان است كه در قرآن مجيد آمده مى‌فرمايد «اِدْفَعْ‌ بِالَّتِي هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ‌ وَ بَيْنَهُ‌ عَدٰاوَةٌ‌ كَأَنَّهُ‌ وَلِيٌّ‌ حَمِيمٌ‌» ؛ بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كَس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است». ولى همان‌گونه كه در آيۀ بعد از اين آيه آمده است همۀ افراد اين قدر ظرفيت و سعۀ صدر ندارند كه بتوانند بدى‌ها را با خوبى و بى‌مهرى‌ها را با محبت پاسخ گويند، مى‌فرمايد: «وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاَّ اَلَّذِينَ‌ صَبَرُوا وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاّٰ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ‌» ؛ اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى‌رسند و جز كسانى كه بهرۀ عظيمى (از و ) دارند به آن نايل نمى‌گردند»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
94 - دختر شش ماهه زنده می ماند و همه می میرند. و نیز جناب مولوی مزبور نقل کردند که در کویته بلوچستان (اکنون جزء پاکستان است) تقریبا در سی سال قبل زلزله ای واقع شد و تمام شهر خراب و در حدود 75000 نفر هلاک شدند، دختر شش ماهه میرزا محمد شریف پسر میرزا محمد تقی به نام ( حمیرا ) هنگام زلزله در گهواره بوده است. پس از گذشتن هفت روز، حکومت انگلیس حکم کرد تمام اجساد از مسلمانان و هندو و سایر فرقه ها هرچه هست با هم بســ🔥ـوزانند. مادر بچه به نام ( زمرد ) دختر رجبعلی، به شوهرش التماس می کند که به محل خانه رود و از روی نشانه جنازه بچه اش را بیاورد تا با هُنود یکجا سوخته نشود، وقتی که محل را حفر می کنند می بینند دو تیر آهن به شکل چلیپا بالای گهواره قرار گرفته و مانع از ریختن سقف بر روی بچه شده و کلوخی میان دهان بچه می باشد و آن را می مکد و تنها مقداری از پیشانی بچه در اثر اصابت کلوخی به آن زخم شده و تا کنون که زنده است آثار آن زخم در پیشانیش نمودار می باشد و خانواده مزبور از بستگان ماست .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
#متن | #رساله_حقوق #امام_سجاد(علیه السلام) •──•❃❀✿( ۲ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ نَفْسِ
| (علیه السلام) •──•❃❀✿( ۳ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ اللِّسَانِ فَإِكْرَامُهُ عَنِ الْخَنَى وَ تَعْوِيدُهُ الْخَيْرَ وَ حَمْلُهُ عَلَى الْأَدَبِ وَ إِجْمَامُهُ إِلَّا لِمَوْضِعِ الْحَاجَةِ وَ الْمَنْفَعَةِ لِلدِّينِ وَ الدُّنْيَا وَ إِعْفَاؤُهُ عَنِ الْفُضُولِ الشَّنِعَةِ الْقَلِيلَةِ الْفَائِدَةِ الَّتِي لَا يُؤْمَنُ ضَرَرُهَا مَعَ قِلَّةِ عَائِدَتِهَا وَ يُعَدُّ شَاهِدُ الْعَقْلِ وَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِ وَ تَزَيُّنُ الْعَاقِلِ بِعَقْلِهِ [وَ] حُسْنُ سِيرَتِهِ فِي لِسَانِهِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈ ✨ حق زبــ👅ــانت اين است كه ؛ ✓ آن را از دشنام ارجمندتر بدانى ✓ و به سخن خوب عادتش بدهى ✓ و مؤدبش دارى ✓ و آن را در كام دارى مگر در محل حاجت و براى سود دين و دنيا ✓ و آن را از پُرگویى و ياوه‌‏سرایى كم فایده كه ايمنى از زيانش نيست و درآمدش كم است مُعاف دارى؛ ✅ زبان گواه خرد و دليل بر آن شمرده شود و آراستگى مرد به زيور عقل، خوش‌‏زبانى او است و هيچ جنبش و توانایى نيست جز به او. 🇯‌🇴‌🇮‌🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5922288803401171919.mp3
1.92M
🏷️ موضوع: دشمن های انسان ⏱️ زمان: 8 دقیقه ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ @naseri_ir
مباحث
ابد در پیش داریم... 💠 دنیا جای گذره... خُذُوا مِن مَمرِّکُم لِمَقَرّکُم ... هر چی میتونی بردار 👌
انا لله و انا الیه راجعون ▪️بدینوسیله ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان می رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم. ▪️برنامه تشییع و مراسمات متعاقبا اعلان خواهد شد. @naseri_ir
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ #نامه 7 - نامه ای دیگر به معاويه‏ (علیه اللعنة) ____________________ ✉️
نهج البلاغه | ✉️ 8 - نامه به جرير بن عبد الله بجلى ________________ ✉️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى جرير بن عبد الله البجلي لما أرسله إلى معاوية (نامه به جرير بن عبد الله بجلى، فرستاده امام به سوى معاويه در سال 36 هجرى) 📃 أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي فَاحْمِلْ مُعَاوِيَةَ عَلَى اَلْفَصْلِ وَ خُذْهُ بِالْأَمْرِ اَلْجَزْمِ پس از نام خدا و درود! هنگامى كه نامه‌ام به دستت رسيد، معاويه را به يكسره كردن كار وادار كن و با او برخوردى قاطع داشته باش. ثُمَّ خَيِّرْهُ بَيْنَ حَرْبٍ مُجْلِيَةٍ أَوْ سِلْمٍ مُخْزِيَةٍ فَإِنِ اِخْتَارَ اَلْحَرْبَ فَانْبِذْ إِلَيْهِ وَ إِنِ اِخْتَارَ اَلسِّلْمَ فَخُذْ بَيْعَتَهُ وَ اَلسَّلاَمُ سپس او را آزاد بگذار: در پذيرفتن جنگى كه مردم را از خانه‌ها بيرون مى‌ريزد، يا تسليم شدنى خوار كننده، پس اگر جنگ را برگزيد، امان نامه او را بر زمين كوب و اگر صلح خواست از او بيعت بگير، با درود.
📜 از نامه‌هاى آن حضرت عليه السَّلام است به جرير ابن عبد اللّٰه بجلىّ‌ هنگاميكه او را (بشام براى بيعت گرفتن) نزد معاويه فرستاده بود (بجلّى منسوبست به بجيله نام قبيله‌اى در يمن كه به جدّشان بجيلة ابن ثمار ابن ارش ابن عمرو ابن الغوث نسبت داده مى‌شدند، علماى رجال جرير را نكوهش نموده، به روايت و گفتار او اعتماد ندارند، و مى‌گويند: رسالت و پيغام بردن او از جانب امام عليه السَّلام براى معاويه اگر چه در اوّل امر به نيكوئى او گواهى مى‌دهد ولى جدائى او از آن حضرت و ملحق شدنش به معاويه در آخر كار، بدى او را ثابت مى‌نمايد «مرحوم حاجّ‌ شيخ عبد اللّٰه مامقانىّ‌ در كتاب تنقيح المقال بطور تفصيل بيان فرموده» خلاصه چون امام عليه السَّلام جرير را براى بيعت گرفتن از معاويه بشام فرستاد معاويه به بهانه‌اى جواب او را نداده امروز و فردا مى‌نمود تا از مردم شام براى خود بيعت گرفت و اصحاب آن حضرت كه دانستند معاويه فرمان آن بزرگوار را اطاعت نخواهد نمود پيش از مراجعت جرير از شام و پاسخ آوردن گفتند: مصلحت در آنست كه آمادۀ جنگ با مردم شام شويم، و امام عليه السَّلام پيش از جواب آوردن جرير پيشدستى بجنگ با مردم شام را صلاح نمى‌دانست، و سبب آنرا «چنانكه در سخن چهل و سوم گذشت» بيان فرمود، بنا بر اين براى يكسره شدن كار اين نامه را براى بيعت گرفتن از معاويه بجرير نوشت): (۱) پس از ستايش خداوند و درود بر پيغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله)، نامۀ من كه بتو رسيد معاويه را وادار تا كارش را يكسره نموده به يك سو تصميم گرفته آماده شود. (سرگردانى را از خود دور نموده ترا معطّل نداشته در بيعت كردن بهانه نجسته امروز و فردا نكند) (۲) پس از آن او را مخيّر ساز بين جنگ خانمانسوزى كه مردم را از روى جبر و نگرانى از وطن و سامان خود آواره مى‌سازد و بين صلح و آشتى كه خوارى در بردارد (چون آشتى دليل بر ناتوانى است؛ در اينجا امام عليه السَّلام مى‌خواهد بفهماند در هر دو صورت خواه جنگ كند يا آشتى، غلبه و فيروزى با آن حضرتست و او را باين بيان تهديد مى‌نمايد) پس اگر جنگ اختيار نمود و پيمان امان را بسوى او بينداز، و اگر صلح و آشتى پذيرفت از او بيعت بگير (بزودى وظيفه‌ات را انجام داده مراجعت نما ما را چشم براه مگذار) درود بر آنكه شايستۀ درود است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در تواريخ آمده است هنگامى كه امير مؤمنان على عليه السلام به جرير مأموريت داد تا نزد معاويه برود و از او بيعت بگيرد، و او پيام امام عليه السلام را به معاويه رساند معاويه پيوسته امروز و فردا مى‌كرد تا جايى كه اصحاب امير مؤمنان او را متهم به همكارى با معاويه كردند و امام عليه السلام دربارۀ او فرمود: آنقدر جرير نزد معاويه درنگ كرده است كه يا گنهكار است و يا فريب خورده! لذا امام عليه السلام نامۀ مورد بحث را براى جرير مرقوم فرمود تا بيش از اين معطل نشود و يكى از دو جواب را از معاويه بگيرد يا بيعت كند يا اعلان جنگ دهد. ‮امام عليه السلام در اين نامه مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) هنگامى كه نامۀ من به تو رسيد معاويه را به حكم نهايى دعوت كن و براى يك طرفه شدن كار، او را به يك نتيجۀ جزمى وادار ساز. سپس او را ميان جنگى آواره كننده يا تسليمى رسواگر مخير ساز اگر جنگ را اختيار كرد به او اعلان جنگ كن و اگر راه صلح و سلامت را پيش گرفت از او بيعت بگير و السلام»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِذَا أَتَاكَ‌ كِتَابِي فَاحْمِلْ‌ مُعَاوِيَةَ‌ عَلَى الْفَصْلِ‌ ، وَ خُذْهُ‌ بِالْأَمْرِ الْجَزْمِ‌، ثُمَّ‌ خَيِّرْهُ‌ بَيْنَ‌ حَرْبٍ‌ مُجْلِيَةٍ‌ ، أَوْ سِلْمٍ‌ مُخْزِيَةٍ‌ ، فَإِنِ‌ اخْتَارَ الْحَرْبَ‌ فَانْبِذْ إِلَيْهِ‌، وَ إِنِ‌ اخْتَارَ السِّلْمَ‌ فَخُذْ بَيْعَتَهُ‌، وَ السَّلَامُ‌). هنگامى كه نامۀ امام عليه السلام در شام به جرير رسيد آن را به دست معاويه داد و خود به پا خاست و براى مردم سخن گفت و تذكر داد كه همۀ شما از وضع عثمان آگاهيد و تمام بلاد بدون گفتگو با على بيعت كرده‌اند؛ يعنى با شخصى كه اگر مسألۀ خلافت به اختيار خود ما گذاشته مى‌شد كسى جز او را نمى‌پذيرفتيد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۵۹ 🏷️ پرهيز از مواضع اتهام ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ اَلتُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ اَلظَّنَّ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد، نبايد جز خود را نكوهش كند. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در پرهيز از جاهاى تهمت) فرموده است: هر كه به جاهاى تهمت و بدگمانى برود، بد گمانِ بخود را نبايد سرزنش نمايد (زيرا خود سبب شده كه باو گمان بد بَرند). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام عليه السلام در اين كلام حكمت‌آميز اشاره به نكتۀ مهمى دربارۀ دفع سوء ظن‌ها مى‌كند، مى‌فرمايد: «كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظن پيدا مى‌كند (بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظن را فراهم كرده است)»؛ (مَنْ‌ وَضَعَ‌ نَفْسَهُ‌ مَوَاضِعَ‌ التُّهَمَةِ‌ فَلَا يَلُومَنَّ‌ مَنْ‌ أَسَاءَ‌ بِهِ‌ الظَّنَّ‌) . مسئلۀ سوء ظن و گمان نياز به هزينۀ زيادى ندارد؛ بسيارند كسانى كه از يك يا چند قرينۀ ظنى فورا گمان بد دربارۀ اشخاص مى‌برند، به همين دليل كسانى كه مى‌خواهند هدف تيرهاى تهمت قرار نگيرند بايد خود را از امورى كه سوء ظن برانگيز است دور دارند. قرآن مجيد از جمله مسائلى كه بر آن تأكيد ورزيده اين است كه مسلمانان نسبت به يكديگر سوء ظن نداشته باشند «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا اِجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ‌ اَلظَّنِّ‌ إِنَّ‌ بَعْضَ‌ اَلظَّنِّ‌ إِثْمٌ‌» ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد چرا كه بعضى از گمان‌ها گناه است». نيز دستورات مؤكدى بر «حمل فعل برادر مسلمان بر صحت» داده شده ولى با اين حال طبيعت تودۀ مردم اين است كه از قرائن كوچكى نتيجه‌هاى سوئى مى‌گيرند، ناگاه موج بدبينى بر مى‌خيزد و شايد صحنۀ جامعه‌اى را فرا مى‌گيرد. به همين دليل در كنار دستور به پرهيز از گمان بد امر شده است كه افراد، خود را در موارد سوء ظن و تهمت قرار ندهند. به بيان ديگر، ما نمى‌توانيم بگوييم چون در شريعت اسلام سوء ظن و تجسس حرام است، رفتن در مواضع تهمت مانعى ندارد و مردم بايد به وظيفۀ خود عمل كنند و با حسن ظن به همه چيز بنگرند، زيرا تضمينى نيست كه همه به اين دستورات اسلامى بدون كم و كاست عمل نمايند، بنابراين ساير مردم تكليفى دارند و ما هم وظيفه‌اى و اگر بخواهيم اين موضوع را گسترش دهيم مى‌توان گفت: همان گونه كه ارتكاب گناه ممنوع است، فراهم كردم زمينه‌هاى گناه براى ديگران نيز ممنوع است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا