#فقه
#استاد_درایتی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 وجوب ردّ امانت کافر حربی و ناصبی
🔻اگرچه برخی از فقیهان ردّ امانت کافر حربی را حرام و عدهای هم غیر واجب دانستهاند، اما به نظر میرسد که براساس عمومات حرمت خیانت، حتی خیانت به کافر حربی و ناصبی هم ممنوع بوده و لذا ودیعهپذیر ملزم به ردّ امانات آنها خواهد بود و همان امامی که تملک مال ناصبی را مجاز اعلان نموده، امر به ادای امانت ناصبی کرده است.
اگرچه عموم فقیهان عدم محترم بودن مال کافر حربی و ناصبی را به معنای جواز تملک و استنقاذ آن دانستهاند، لکن به نظر میرسد در غیر ایام حرب و جنگ، هیچ دلیلی بر جواز تملک اموال آنان وجود ندارد و لذا عدم احترام اموالشان صرفا به معنای عدم وجوب حفظ و محفاظت آن از تلف خواهد بود و این عدم وجوب حفظ منافاتی با مالکیت آنان بر اموالشان ندارد (کما ادعی الشیخ الکمپانی و السید الصدر).
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محسن رأفت نیا
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه، ۱۹ آذر ۱۴۰۲
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_خیاط
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰رسوا ساختن کافران، سنت الهی است
✳️ مقام معظم رهبری مد ظله العالی به مناسبت آیهی ۲ سورهی مبارکه برائت:
فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ)؛
(پس [اى مشركان،] چهار ماه [ديگر با امنيّت كامل] در زمين بگرديد و بدانيد كه شما نمىتوانيد خدا را به ستوه آوريد، و اين خداست كه رسواكننده كافران است)
میفرمایند: چهرهی اسلام، فقط یک چهرهی باز و خنده رو نیست؛ به هنگام رویارویی با کفاری که قصد اظهار وجود در برابر خدا را دارند، سخت و محکم، آنها را تهدید به خواری و رسوایی میکند.
✅ خداوند متعال، ابتدای امر، به سرکوب مخالفین خود نمیپردازد بلکه آنها را به فکر و تأمل در کمال آرامش دعوت میکند؛ چنانچه باز هم قصد عناد و مخالفت و دشمنی و ابراز وجود داشته باشند، بدانند که سنت الهی بر رسوا ساختن آنهاست. بدانند کفر از بین رفتنی است؛ چرا که مخالف با فطرت انسان است. سنت الهی بر این است که آنچه کافران میپوشانند را آشکار میکند.
‼️ «الکافرین» شامل تمام کفار جهان میشود؛ چه آنها که قبل بودهاند و چه آنان که هستند و چه آنهایی که بعد میآیند.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محقق
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 خارج تفسیر۱۴۰۲.۱۱.۲۱
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_سیدمهدی_نقیبی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠موارد استثنا از حرمت غیبت
🔻از جمله موارد جواز غیبت، غیبت مظلوم از ظالم است که فی الجمله جایز است؛ لکن در این مسئله چند قول وجود دارد:
۱. غیبت ظالم مطلقا جایز است؛
(هم برای مظلوم و هم برای سایر افراد)
۲. فقط از سوی مظلوم جایز است.
به نظر ما غیبت غیرمظلوم از ظالم جایز نیست.
به دلیل آیهی شریفه:
《لا يُحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللهُ سَميعاً عَليماً
سوال: آیا مظلوم مطلقا میتواند از ظالم غیبت کند؟
جواب : جمعی فرمودهاند: غیبت مظلوم از ظالم با دو قید جایز است
1- للانتصار باشد.
2- فقط در خصوص ظلمی که به او شده است.
اشکال ما به قید اول:
چه بسا امید به انتصار ندارد؛ ولی اقل فایده اش این است که موجب تشفی است؛ چه بسا با این کار سبک میشود.
علاوه بر این با توجه به اطلاق « إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ » بعید نیست که در هر صورت جایز باشد (خواه للانتصار یا غیرانتصار.)
قید دوم را میپذیریم زیرا از عبارت «إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ» میفهمیم دلیل جواز غیبت خصوص ظلمی است که به او شده. ولی غیر آن تحت حرمت غیبت باقی میماند.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام سیدمحمدعلی حسنی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۷.۵
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اصول
#استاد_انصاریان
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠صلاة در دار غصبی
🔻نسبت به اقوال و ذکرهای نماز گفتیم که اینها تصرف در غصب نیست. نسبت به قیام و رکوع گفتیم از مقوله «وضع» است، و غصب از مقوله «أین» است ، و بایکدیگر متحد نیستند.
نسبت به هوی ( فرود آمدن به سجده )و نهوض به قیام (بلند شدن از سجده) ،عرض شد که تصرف در مکان به حساب میآید، ولکن مطلبی که هست آیا این دو از اجزاء صلاتی است یا از مقدمات عقلی؟
اگر ما این دو را (هوی و نهوض )را جزء مقدمات عقلی بدانیم نه از اجزاء قهرا باید قائل به جواز شویم چرا که حرمت مقدمه منافاتی با وجوب ذی المقدمه در صورتی که مقدمه منحصره نباشد ندارد
ولکن اگر مقدمه منحصره بود باید مراجعه کنیم به قواعد باب تزاحم .
📝تولید خبر:
حجت الاسلام سید جمال شوقی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۹.۱۹
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اصول
#استاد_قربانی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠دامنه بحث وجوب وحرمت دراجتماع امرونهی
🔻آیا اجتماع امر ونهی شامل تمامی واجبات ومحرمات میباشد یا اختصاص به بخش خاصی دارد ؟
نظریه آخوند خراسانی
شامل تمامی اقسام واجبات ومحرمات میشود ودودلیل ذکر کرده اند
الف- وجود ملاک محل نزاع (لزوم جمع ضدین ) در تمامی اقسام
ب- اطلاق انرونهی در عنوان مساله .
نظریه صاحب فصول
بحث مختص به وجوب وحرمت نفسی عینی تعیینی میباشد وسائر اقسام از محل نزاع خارجند .
دلیل : انصراف امرونهی به ونفسی عینی تعیینی وانصراف قرینه میباشد و به منزله قدر متیقن میباشد
اشکال به صاحب فصول : این انصراف بدون منشا میباشد زیرا انصراف یا از کثرت وجود است یا کثرت استعمال وهردو دربحث مفقود میباشد وثانیا اگرانصراف باشد اینجا قرینه بر اطلاق داریم وآنهم وجود ملاک میباشد .
استاد محترم: اشکال ایشان در اصل نقد کلام شیخ انصاری میباشد که قائلند به اینکه ملاک در تمامی اقسام من جمله وجوب وحرمت تخییری وجود ندارد.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام حسنی قائنی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#آیت_الله_اشرفی_شاهرودی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 مبحث طهارت؛احکام اوانی؛ حکم استفاده از آنیه ذهب و فضه در اکل و شرب و مطلق استعمالات
🔻مرحوم صاحب عروه در مسأله چهارم از حکم الاوانی میفرماید:
«يحرم استعمال أواني الذهب و الفضة في الأكل و الشرب و الوضوء و الغسل»
حرمت أکل و شرب از ظرف طلا و نقره بین شیعه و سنی اجماعی است إلا داود از علماء سنی که حکم مزبور را اختصاص به فقط شرب از این دو ظرف داده است.
روایات در این جهت متعدد است و حتی بعضی روایات باب از طرق عامه نقل شده است در عدهای از روایات تصریح به کراهت شده است لکن به قرینه روایاتی که صریحا نهی از أکل و شرب در اوانی ذهب و فضه شده کراهت حمل بر حرمت میشود مثل صحیحة محمد بن مسلم که فرمود:
«لَا تَأْكُلْ فِي آنِيَةِ ذَهَبٍ وَ لَا فِضَّةٍ.»
ضمناً در دستهای از روایات نهی از نفس آنیه ذهب و فضه شده است مثل صحیحة دیگر از محمد بن مسلم که فرمود:
«أَنَّهُ نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.»
و غیرها از روایات دیگر مثل صحیحة إبن بزیع....
📝تولید خبر: حجت الاسلام ابن حسینی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.11.21
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_سیدعبدالهادی_مرتضوی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 قاعده ید
🔻بر استدلال به صحیحه حماد برای حجیت قاعده ید اشکال و جوابهایی شده که نظر نهایی استاد این بود که این روایت اصولا در مقام بیان ضابطه مدعی و منکر نیست و بحث تداعی است نه مدعی و منکر و روایت حماد اجنبی از این مساله است که بخواهد مدعی و منکر را ضابطه مند کند .
در نتیجه آنچه از روایت حماد برداشت می شود، این است که ید اماره ملکیت است.
📝تولید خبر
حجت الاسلام داودی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۰.۰2
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اصول
#استاد_تبادکانی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠فحص از مخصص متصل
🔻فحص از مخصص متصل یعنی در جایی که احتمال می دهیم این حکم عامی که از مولا به ما رسیده است مخصص متصلی داشته باشد و سقط شده باشد مثلا طبق دلیلی که به دست ما رسیده مولا گفته است «اکرم کل عالم» و ما احتمال می دهیم که این «عالم» قیدی داشته مثلا امام علیه السلام فرموده «اکرم کل عالم عادل»، لکن راوی از روی غفلت یا فراموشی یا اسبابِ سهو ِدیگر آن قید را ذکر نکرده باشد حال آیا لازم است که فحص کنیم که آیا این چنین قیدی در روایات یا ادله دیگر هست یا فحص لازم نیست؟ که اگر بعد فحص دیدیم که مثلا در روایت دیگر این قید «عادل» برای عالم ذکر شده است این بحث مطرح است که آیا اصل آن است که این روایت، چیزی را کم نکرده است یا اصل آن است که آن روایت دیگر چیزی را زیاد نکرده است که همین بحث در حدیث «لاضرر» مطرح است که در بعضی از روایات قید «فی الاسلام» وجود دارد و در بعضی دیگر این قید وجود ندارد، که در این جا فرموده اند اصلِ عدم زیاده بر اصلِ عدم نقیصه، مقدم است،سوال این است که آیا فحص از مخصص متصل لازم است یا خیر؟
نوع علما از جمله مرحوم آخوند می فرمایند نسبت به مخصص متصل فحص لازم نیست، شاهدش هم آن است که اگر متکلمی بگوید «رایت اسدا» آیا کسی در این جا فحص از این که قید «یرمی» بوده یا خیر، را لازم می داند؟! معلوم است که احدی این را شرط نمی داند و قرینه بر مخصص متصل با قرینه بر مجاز از یک وادی هستند.
📝تولید خبر:
حجتالاسلام سید اسماعیل دلدار
💠بیشتر بخوانیم
📚خارج اصول ۱۴۰۲.۳.۱۱
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی /سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان
#آیت_الله_مرتضوی
🔹شرط مسافت در نماز جمعه https://eitaa.com/mabahesijtihadi/273
#آیت_الله_اشرفی_شاهرودی
🔸حکم استفاده از آنیه ذهب و فضه
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/286
#آیت_الله_مروارید
🔹شروط اجرای استصحاب
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/274
#آیت_الله_علم_الهدی
🔸بررسی وجود شأن ولایت برای دستگاه ها و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/275
#استاد_ربانی_بیرجندی
🔹تاملی در اتهام ابن إدريس به مخلط بودن
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/276
#استاد_محمد_مروارید
🔸حقیقت علم اجمالی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/277
#استاد_زمانی_فرد
🔸قشر خاکستری در قرآن
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/278
#استاد_درایتی
🔹وجوب رد امانت کافر حربی و ناصبی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/280
#استاد_خیاط
🔹رسوا ساختن کافران سنت الهی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/281
#استاد_نقیبی
🔸موارد استثناء از حرمت غیبت
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/282
#استاد_انصاریان
🔹صلاة در دار غصبی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/283
#استاد_قربانی
🔸دامنه بحث وجوب و حرمت دراجتماع امر و نهی
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/285
#استاد_مرتضوی
🔹قاعده ید
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/287
#استاد_تبادکانی
🔸فحص از مخصص متصل
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/288
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_حسینی_فقیه
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 نفقة الحامل المتوفی عنها زوجها
آیا نفقهی خانمِ بارداری که شوهرش فوت شده، واجب است؟
۱. نظر مشهور متأخرین عدم وجوب نفقه است.
۲. نفقه از مال ولد است؛ این قول به استناد روایت ابی الصباح کنانی است. در این روایت محمد بن فضیل، مشترک بین ثقه و غیر ثقه است. البته شهرت قدمایی جابر ضعف سند است و مثل صدوق و شیخ طبق این روایت فتوا دادند.
۳. پرداخت نفقه از اصل مال شوهر است.
🔸جمع اول
ابی الصباح دو روایت دارد که در یک روایت مؤید قول اول است و در یک روایت مؤید قول دوم است، پس دو روایت تساقط کرده و قول اول سه روایت معتبر دیگر دارد.
🔸جمع دوم
قول دوم بر عسر زوجه_ بخاطر کمی سهم الارث_ حمل میشود.
🔸جمع سوم
حمل قول دوم بر اینکه مادر، مواظب بچهی در رحم نیست و شارع فرموده از مال ولد به زوجه بدهند که فرزند زنده بماند.
✅ وجه جمع دوم و سوم تبرعی است.
برخی قول اول را بخاطر کثرت روایات و اینکه عمل به آن اشهر است، مقدم کردند. اما قول اول با اصل برائت ذمه از نفقه موافق است و استصحاب وجوب نفقه هم به جهت تبدل موضوع حیات شوهر امکان ندارد.
ظاهرا قول سوم در مقابل روایات عدم نفقه یارای مقاومت ندارد و قول دوم هم معارض داشت، لذا قول راجح، همان قول اول و عدم وجوب نفقه است.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام علی صادقی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۸.۲
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اصول
#استاد_عادلی_نیا
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠مقدمه ی پنجم در بحث اجزاء
🔻قبل از بحث اجزاء چند مقدمه لازم بود ذیل مقدمه پنجم مرحوم امام خمینی رحمه الله در رابطه با وحدت امر یا تعدد امر فرمایشات مرحوم آخوند در رابطه با تعدد امر را نقد می کنند.
امام خمینی میفرمایند:
تعدد امر نیست بلکه وحدت امر است توضیح ذلک یکی از مقدماتی که از کلام آخوند استفاده میشود این است که اوامر بر سه قسم هست:
۱.امر واقعی اولی
۲.امر واقعی اضطراری
۳.امر ظاهری
سوال اینجاست که آیا این کلام مرحوم آخوند در رابطه با تعدد امر صحیح است؟
نظر امام خمینی رحمه الله این است که وقتی ما آیات و روایات و ادله را نگاه میکنیم بحث تعدد امر مطرح نیست،امر أقیموا به طبیعت صلاة بصورت خطاب به همه متوجه شده است
أقیموا الصلاة در قرآن تکرار شده و هیچکس نیامده بگوید أقیموا الصلاة مخاطب خاصی را در نظر دارد
و به نظر ما خطاب واحد و عام و متضمن امر به اقامه صلاة نسبت به همه مکلفین هست و اختلافی که بین واجد ماء و فاقد ماء و شاك در بقاء وضو وجود دارد در ارتباط با امر نیست بلکه در ارتباط با خصوصیاتی است که در متعلق امر دخالت دارد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛