#اصول
#استاد_عادلی_نیا
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠مقدمه ی پنجم در بحث اجزاء
🔻قبل از بحث اجزاء چند مقدمه لازم بود ذیل مقدمه پنجم مرحوم امام خمینی رحمه الله در رابطه با وحدت امر یا تعدد امر فرمایشات مرحوم آخوند در رابطه با تعدد امر را نقد می کنند.
امام خمینی میفرمایند:
تعدد امر نیست بلکه وحدت امر است توضیح ذلک یکی از مقدماتی که از کلام آخوند استفاده میشود این است که اوامر بر سه قسم هست:
۱.امر واقعی اولی
۲.امر واقعی اضطراری
۳.امر ظاهری
سوال اینجاست که آیا این کلام مرحوم آخوند در رابطه با تعدد امر صحیح است؟
نظر امام خمینی رحمه الله این است که وقتی ما آیات و روایات و ادله را نگاه میکنیم بحث تعدد امر مطرح نیست،امر أقیموا به طبیعت صلاة بصورت خطاب به همه متوجه شده است
أقیموا الصلاة در قرآن تکرار شده و هیچکس نیامده بگوید أقیموا الصلاة مخاطب خاصی را در نظر دارد
و به نظر ما خطاب واحد و عام و متضمن امر به اقامه صلاة نسبت به همه مکلفین هست و اختلافی که بین واجد ماء و فاقد ماء و شاك در بقاء وضو وجود دارد در ارتباط با امر نیست بلکه در ارتباط با خصوصیاتی است که در متعلق امر دخالت دارد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_محسن_ملکی_ابرده
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
#کتاب_الحج
💠 آیا قضاء متفرع بر اداء هست یا خیر؟
قضاء تابع تسجیل و مسلم بودن اداء است.
🔻برخی قائلند که قضاء عرفی است و صرف اینکه عملی فوت شود در اینجا قضاء صادق است.
به این نظر خدشه ای وارد می شود و نظر صاحب حدائق مورد تایید است.
بدین صورت که قضاء بر اساس ادله یعنی اقض ما فات کما فات (یعنی مظروف همیشه فوت می شود نه ظرف)
پس در صورتی قضاء صادق است که اداء مسلم باشد.
به عنوان مثال : در باب حج ؛ اگر مکلف در سال اول استطاعت ، حج بر او مستقر شود و شرایط را دارا باشد ولی انجام ندهد و عمل محقق نشود در اینصورت میگویند حج بر او مستقر شده و اداء بر او مسجل بوده ولی انجام نداده است.
حال باید کسی نیابتا از طرف مستطیع فوت شده به حج برود.
در اینجا می گوییم قضاء تابع تسجیل و مسلم بودن اداء است.
پس در هر واجب مضیق که زمان مشخص دارد اگر مکلف در آن زمان فعل برایش واجب شد می توان گفت که عملش فوت شده است.
یعنی ثبت الحکم علی المکلف و لم یات به ، فقد فات العمل
پس در اینجا فوت صادق است و می توانیم بگوییم : اقض ما فات کما فات ...
📝تولید خبر
حجت الاسلام مهدی حسن زاده
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه - بهمن 1402
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_باقری_کیا
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠حجیت روایات مرفوعه
🔻یکی از مسائلی که در علم رجال قابل بررسی است آن است که اگر شخصی که جزء اصحاب اجماع نیست ولی خود او در علم رجال توثیق شده و از راویان موثق نقل میکند و راویان موثق هم از او نقل میکنند مرفوعات چنین شخصی حجت است؛ مثل ربعی بن عبدالله که همیشه از ثقات نقل میکند.
اگر چنانچه در نقل حدیث، اسم شخص را نیاورد و "رفعه" به کار ببرد در این جا میتوانیم بیان کنیم حذف این راوی ممکن است به دلیل حکمتی بوده باشد مانند حکمت تقیه در شرایطی که ارتباط مستقیم با اهل بیت مورد تعقیب حکمای جور بوده است. لذا ممکن است در این حدیث مرفوعه برای حفظ جان راوی یا برای حفظ جان خودش که متهم به ارتباط با او نشود اسم شخصی که از او نقل میکند ذکر نشود.
یکی از حکمتها میتواند این باشد که در بعضی از موارد، ناقلین احادیث، غلامان و کنیزان بیت معصومین بودند که انسانهای موثق و معتبر بودند. ولی چون که آنان به لحاظ موقعیت اجتماعی قابل توجه نبودند اسم آنان را ذکر نمیکرده است.
به ندرت میتوان گفت حکمت مرفوعه بودن نسیان و فراموشی باشد که اگر هم چنین باشد چون از ثقه نقل میکند اشکالی ندارد. بنابراین در مرفوعات، راویانی که خودشان موثق هستند و از موثقین نقل میکنند و موثقها هم از او نقل میکنند این مرفوعات به لحاظ سند برای ما حجت است.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام دهقان پور
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۱.۲۹
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#آیت_الله_مرتضوی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠میزان در صحت نماز جمعه
🔻مرحوم امام خمینی در تحریرالوسیله در مسئله شانزده این بحث را دارند که آیا لازم است امام جمعه احراز کند که جمعه دیگری در این منطقه هست یا نیست در جایی که امام جمعه نمی داند جمعه دیگری است یا خیر ؟
دو فرع بیان کرده اند که در هر دو فرع مختار مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه این است که نماز جمعه دوم و یا یا یکی از دو جمعه مانعیت دارد و در هر دو فرع فرمودند که فحص و احراز واجب نیست.
ولی این فرمایش ایشان ناتمام است و می توان گفت که در هر دو فرع احراز واجب است ولی طرق احراز فرق دارد، دلیل این است که اگر کسی قائل به شرطیت است باید بگوید احراز لازم است چون شرط امر وجودی است و باید احراز شود چه اینکه برای نماز جمعه مضافا به شرائط عامه، یک شرط دیگری هم دارد، و آن یکی از این سه شرط میباشد:
۱.خارج از سه فرسخ بودن
۲.عدم السبق نماز جمعه دیگر در آن محدوده که محقق همدانی فرمودند
۳.تحصیل وحدت جمعه در کمتر از سه فرسخ که نراقی فرمودند است که اکثر فقهاء از این امور تعبیر به شرط کرده اند و در طرق احراز شرط، اطمینان و علم و ظن معتبر است که طرق احراز علم و علمی است.
و اگر کسی قائل به مانعیت است، برای احراز نیاز به طرق علم و علمی نداریم و از طرق احراز اصولی مثل اصالت العدم احراز می کنیم.و بهتر بود می گفتند طرق احراز متفاوت است.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام حسین صادقی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۰۷.۱۸
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#آیت_الله_مروارید
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠اطعمه و اشربه
🔻جواز شرب خمر در صورت اضطرار مورد تلف نفس،منصوص آیه ی شریفه هست و در صورت اضطرار غیر تلف نفس، جواز نزد معظم له روشن نبود.تداوی بغیر خمر از محرمات دیگر ،در صورت اضطرار تلف نفس جایز شاید واجب است و در غیر صورت تلف نفس، اگر اضطرار نباشد مشکل، بلکه عدم جواز لا یخلو من وجه.
و در صورت اضطرار ظاهراً جایز، بجهت حکومت ادله ای مثل ما من شیء حرمه الله الا و قد احله لمن اضطر الیه و حدیث رفع بر ادله ی حرمت.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محمد علی سعدی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۰.۱۵
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
🔰مباحث اجتهادی/سلسله نظرات علمی اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان
#آیت_الله_مرتضوی
🔹میزان در صحت نماز جمعه
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/294
#آیت_الله_مروارید
🔸اطعمه و اشربه
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/295
#استاد_حسینیفقیه
🔹 نفقة الحامل المتوفی عنها زوجها
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/290
#استاد_عادلی_نیا
🔸مقدمه ی پنجم در بحث اجزاء
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/291
#استاد_ملکی_ابرده
🔹 آیا قضاء متفرع بر اداء هست یا خیر؟
قضاء تابع تسجیل و مسلم بودن اداء است.
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/292
#استاد_باقری_کیا
🔸حجیت روایات مرفوعه
https://eitaa.com/mabahesijtihadi/293
#تفسیر
#استاد_خیاط
🔰قرآن در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام
🔻حضرت علی علیه السلام در فرمایشات متعددی به ویژگیهای قرآن کریم اشاره فرمودند:
«إِن اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيق لاَ تَفْنَى عَجَائِبُه وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُه وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَات إِلاَّ بِه»؛
قرآن ظاهری زيبا و آراسته و باطنی عميق و ژرف دارد؛شگفتی هایش هرگز تمامی ندارد،اسرار نهفتهاش پايان نپذیرد و جهل و گمراهى جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد!
«وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآن هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِل وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ»؛
بدانيد اين قرآن، پند دهندهاى است که هرگز کسى را نمىفريبد و هدايتگرى است که هيچگاه گمراه نمىسازد و سخنگويى است که هرگز دروغ نمىگويد.
«فَإِنَّ فِيهِ شِفَاء مِنْ أَكْبَرِ الدَّاء وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَال»؛
در قرآن شفاى سختترين بيمارىها يعنى کفر و نفاق و جهل و ضلالت است.
تاریکیها و عدم رشد در جوامع اسلامی،به سبب دوری از تعالیم قرآن است. برای رسیدن به سعادت فردی و اجتماعی، برگشت به قرآن کریم و عمل به آن الزامی است،قرآن دارای لایههای معنایی عمیق است و از طرفی نیازهای انسان نو به نو است و هر زمان و مکانی نیاز مخصوص به خود را دارد و فقط «قرآن» این برنامه سعادت بشری است که توان پاسخگویی به نیازهای بشر را دارد؛لذا تفسیر قرآن، امری ضروری است.
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محقق
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 خارج تفسیر1402.08.03
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_درایتی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰عدم انفساخ عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع
🔻اگرچه مشهور فقهاء براساس إجماع یا به اقتضای عقود جائز و إذنی معتقدند که عقد ودیعة با جنون یا إغماء دائمی مودع منفسخ میشود، اما به نظر میرسد که عقد ودیعة پس از جنون یا بیهوشی دائمی مودع نیز همچنان پابرجاست (هرچند به جهت وجود إجماع، احتیاط مستحب در استرداد مال ودیعة به ولی مودع در چنین شرائطی است) و ولیّ مودع تصمیم گیرنده نسبت به رجوع در إذن میباشد، همچنان که جنون موقت و بیهوشی موقّت مودع نیز همانند خواب ضرری به صحت و بقاء عقد ودیعة نمیرساند، زیرا ازدست دادن صلاحیت إذن بعد از انعقاد عقد، ضرری به صحت آن نمیرساند...
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محسن رأفت نیا
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه، ۱۴ آذر ۱۴۰۲
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#انتخابات
#استاد_سیدمهدی_نقیبی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰اهمیت شرکت در انتخابات
🔻انتخابات بسیار اهمیت دارد و دشمن برای کاهش مشارکت مردم جو سنگینی راه انداختهاست؛ فلذا تشویق مردم _خصوصا افرادی که با صندوقهای رای قهر کردهاند_ خیلی ضروری است.
◀️یکی از اقدامات تأثیرگذار، تماس با اقوام و تشویق آنها _اگرچه خیلی هم متشرع نباشند_، به شرکت در انتخابات است.
انقلاب ما آرزوی خیلی از آزادگان و دلدادگان به اجرای شریعت محمدیه در اعصار و قرون گذشته است.
سعی و تلاش حکومت اسلامی ایران و دغدغهی بسیاری از مسئولان نیز احیاء دین، احقاق حقوق عامه و جلوگیری از ظلم و سرکشی ها است.
در مقایسه با حکومت پهلوی که علنا شعار کنار گذاشتن دین از عرصههای سیاست و حکومت داری سر میدادند و در عمل نیز برخلاف جهات عالیه اسلام اقدام میکردند.
یکی دیگر از دلایل حضور در پای صندوق های رای و تشویق اطرافیان ،تو دهانی به دشمنانی است که منتظر شکست حکمرانی اسلامی هستند چراکه اگر اسلام در حکومت داری صحیح موفق شود در تمام دنیا بساط طاغوت ها جمع خواهد شد .
دعای ما این است:
أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ والمسلمين،
واخذل الكفار والمنافقين
📝تولید خبر:
حجت الاسلام محمد چهکندی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#انتخابات
#استاد_محسن_ملکی_ابرده
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰اهمیت حضور حداکثری در انتخابات
🔻استاد ملکی در ابتدای درس خارج فقه با قرائت حدیثی از امام مجتبی علیه السلام که《ما تشاور قوم الا هدوا إلى رشدهم》بیان کردند در دین مبین اسلام عبادت به دو شاخه فردی و اجتماعی تقسیم می شود که در این بین عبادت اجتماعی اولویت و فضیلتش قابل مقایسه با عبادت فردی نیست و معنای واقعی جهاد اکبر در عبادات اجتماعی متحقق و متبلور می شود؛ و از آنجایی که انسان موجودی اجتماعیست کمال حقیقی او هم در اجتماع تحقق پیدا می کند و شایسته ترین جایی که انسان می تواند عبودیت و بندگی خداوند متعال را به جا آورد در دامن اجتماع است و همین زندگی صحیح در کنار دیگران مهمترین شاخه عبادت است.
ایشان رشد و کمال افراد را در گرو انصاف در اجتماع بیان کردند و انصاف را هم به معنای تنصیف یعنی خواستن آنچه برای خود می پسندیم و درخواست می کنیم برای دیگران خواستن، دانستند.
ایشان انتخابات را یکی از مظاهر عبادات جمعی دانستند که با توجه به حدیث امام حسن علیه السلام موجب رشد و بالندگی جامعه و افراد خواهد بود و بی توجهی به آن هم زمینه تحریص و طمعورزی دشمنان این مملکت برای به تاراج بردن و تجزیه آن و در نتیجه شقاوت افراد جامعه با هر دین، مذهب و گرایش سیاسی قلمداد کردند.
و در پایان با اشاره به حضور حداکثری در انتخابات، این امر را به مانند موشک های نقطه زن معنوی دانستند که پایگاههای دشمن را در هم می کوبد.
📝تولید خبر
حجت الاسلام شریفی
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚 درس خارج فقه - ۷ اسفند 1402
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#انتخابات
#استاد_قربانی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠اهمیت انتخابات در سرنوشت سیاسی
ادوار حیات بشر،سه دوره می باشد:
۱.روز ولادت و ورود به این دنیا ۲.روز مرگ و خروج از این دنیا ۳. و بین این دو روز که عمر دنیایی انسان را تشکیل می دهد، که با اختیار خود شکل می گیرد.
خداوند به لطف و مرحمتَش، خصلت و قدرت اختیار، اراده و آزادی را به انسان عنایت فرموده است که انسان با تلاش و کوشش خود می تواند، از آبشار لطف و رحمت الهی بهره مند گردد.
همانگونه که در قرآن، آیه 11 سوره رعد می فرماید:
"إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ" ؛
خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند.
و با توجه به این خصلت ارزنده، انسان می تواند یکی از مقدمات حفظ نظام و اقتدار آن، که حضور در صحنه و شرکت در انتخابات می باشد را ایجاد کند و شرکت در انتخابات از باب مقدمۀ واجب، بر همگان لازم است. یعنی شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی، ملی و اجتماعی می باشد. بنابراین به حکم عقل و منطق بر همگان فرض است. از باب؛ "وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ "
و از باب "فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ"
و به حکم "ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ" شرکت و دعوت به این امر خیر کند، که یک تکلیف همگانی است.
لذا وظیفۀ خود می دانیم، در این امتحان بزرگ، شرکت نموده و دیگران را نیز به حضور در پای صندوق های رأی دعوت نمائیم تا زمینۀ خدمتگزاری را برای خادمین ملت فراهم کنیم
💠 بیشتر بخوانیم👇
📚درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۲/۷
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛